Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CAMPANET
Núm. 35255
Aprovació definitiva d'ordenances fiscals
Aprovades provisionalment, per acord plenari adoptat en sessió de data 1 de desembre de 2021: l'Ordenança reguladora del Preu Públic del Servei d'Escola Infantil Municipal; així com també la Modificació de la Tarifa de la Taxa per Connexió al Clavegueram; i una vegada transcorregut el termini d'exposició pública, sense que s'hagi interposat cap reclamació en contra, conformement l'article 17 del RDLEG 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, resten elevades a definitius els acords fins a les hores provisionals, fent-se públic el contingut de les ordenances aprovades:
<<ORDENANÇA REGULADORA DEL PREU PÚBLIC PEL SERVEI D'ESCOLA INFANTIL
El municipi de Campanet compta actualment amb una escola infantil que comprèn el primer cicle d'educació infantil, contemplant l'educació dels infants d'entre 0 i 3 anys, d'acord amb el que estableix el Decret 23/2020.
Aquest centre forma part de la xarxa d'escoletes infantils públiques (Decret 30/2020), formada pels centres educatius de primer cicle d'educació infantil de titularitat autonòmica, insular i municipal i de les institucions o organismes que formen part del sector públic de les entitats esmentades que, de manera voluntària s'integren en la xarxa mitjançant la subscripció d'un conveni entre la Conselleria d'Educació i les entitats públiques titulars d'escoles de primer cicle d'educació infantil que s'hi vulguin integrar.
Aquest escola té per objecte atendre el desenvolupament equilibrat de les capacitats afectives, motrius, cognitives i de la comunicació i el llenguatge, així com l'inici de les pautes elementals de convivència i relació social i la descoberta del propi entorn físic i social.
Actualment aquest cicle té caràcter voluntari i s'organitza per donar resposta a les necessitats educatives i als drets dels infants i de les famílies. Com a Ajuntament ens pertoca promoure l'oferta suficient de places de primer cicle d'educació infantil, d'acord amb les necessitats de cada nucli de població (art 15 de la Llei Orgànica 3/2020, LOMLOE).
L'ordenança reguladora del preu públic pretén que regular els preus del servei per aconseguir que tots els infants tinguin accés al servei educatiu, ja que, la convenció sobre els drets del nin estableix el dret a l'educació en condició d'igualtat d'oportunitats. Interpretant que aquest dret comença en el naixement i, per tant, és necessari anar més enllà de l'etapa obligatòria i incorporar l'educació infantil.
Encara que els progenitors tenen la responsabilitat primordial en la criança i el desenvolupament dels nins i nines , les administracions han de donar suport a aquesta tasca, garantint a tots els nins i les nines l'accés a programes d'educació en la primera infància i prestant especial atenció als grups més vulnerables.
I és que els beneficis de l'escolarització dels alumnes de 0 a 3 anys són clars, per això s'ha de garantir que els infants puguin accedir al servei educatiu per tal d'afavorir el desenvolupament i l'èxit educatiu i laboral, contribuir al desenvolupament i l'aprenentatge de la resta de la vida, reduir les desigualtats educatives per origen social, eliminar desigualtats socials d'accés.
Tot això és possible gràcies a les bonificacions dels centres de la xarxa complementària que ofereix la Conselleria d'Educació i Formació Professional mitjançant la convocatòria d'ajuts d'escolarització i que gestiona els titulars públics del centre, en aquest cas l'Ajuntament de Campanet i que es regularà a través d'aquesta ordenança de preus públics pel servei d'escola infantil.
Art 1. Concepte
a. Aquesta Entitat Local, en ús de les facultats contingudes en els articles 41 a 47 i 127 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, estableix el present preu públic per la prestació del servei d'escola infantil.
Art 2. Fet imposable
a. Constitueix el fet imposable de la present Ordenança la utilització dels serveis prestats per l'escola infantil municipal, que inclouen: serveis educatiu, de guarda i de menjador.
Art 3. Subjecte passiu
a. Estan obligats a pagar el servei les persones que sol·licitin el fet imposable de la taxa, entenent-se com els pares, mares, tutors o tutores legals de l'alumnat inscrit a l'escola d'infantil.
b. Respondran del deute tributari els deutors principals al costat d'altres persones o Entitats. A aquests efectes es consideraran deutors principals els obligats tributaris de l'apartat 2 de l'article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.
c. Excepte precepte legal exprés en contrari, la responsabilitat serà sempre subsidiària.
d. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 42 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.
e. En relació amb la responsabilitat solidària i subsidiària del deute tributari, s'estarà a allò que s'ha fixat en els articles 42 i 43, respectivament, de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.
f. S'ha de tenir en compte que el beneficiari de la bonificació és l'infant, per tant, no pot ser un criteri d'exclusió els possibles deutes de la família amb l'administració. Ha de prevaldre sempre el dret superior de l'infant per sobre de la situació socioeconòmica de la família.
Art 4. Preu públic del servei
o Aula nadons (0-1 anys): 5 €/mes.
o Aula caminants (1-2 anys): 7 €/mes.
o Aula grans (2-3 anys): 10 €/mes.
Per prestació de servei:
A. Servei Educatiu:
a. 9 a 13: 140€ /mes i 6,36 €/dia.
b. 9 a 13 i de 15 a 16: 155 €/mes i 7 €/dia.
B. Servei de guarda:
a. 7.30 a 9: 37,51 €/mes i 4,29 €/dia.
b. 8 a 9: 27 €/mes i 3,6 €/dia.
c. 13 a 14 (sense menjador): 27 €/mes i 3,6 €/dia.
C. Servei de menjador:
a. 13 a 15 (dinar de casa + descans: només per a infants de 0-1 anys): 50 €/mes i 4,29 €/dia.
b. 13 a 14: 86,46 €/mes i 5 €/dia.
c. 13 a 15 (menjador + descans): 96,46 €/mes i 5,50 €/dia.
Quan hi ha un segon germà escolaritzat o és família nombrosa el servei educatiu de 9 a 13 són 105 €/mes i 4,77 €/dia.
Art 5. Liquidació i ingrés
a. L'import de la matrícula i assegurança es pagarà anualment abans de la finalització del procediment d'admissió i s'acompanyarà amb la matrícula el corresponent justificant de pagament.
b. En cas de realitzar una sol·licitud de bonificació de les previstes a aquesta ordenança, el pagament de la matrícula es satisfarà en el termini de 15 dies naturals posteriors a la resolució de la sol·licitud.
c. Excepte casos excepcionals que impedeixin la incorporació a l'escola d'infantil, no es retornarà l'import abonat en concepte de matrícula.
d. Les quotes es liquidaran mensualment i a mes vençut.
e. Les quotes s'abonaran mitjançant càrrec en compte bancari; amb aquesta finalitat el subjecte passiu haurà d'estendre la corresponent ordre bancària, i domiciliar el pagament en el moment de la inscripció. Excepcionalment l'Ajuntament podrà autoritzar altres tipus de pagaments.
f. L'obligació de pagament persisteix fins que la persona usuària no causa baixa voluntària del servei i tindrà efectes el dia primer del mes següent. Aquesta obligació persisteix si per causes justificades no assisteixen al centre, ja que la matrícula inclou el compromís d'assistència al centre i el pagament de les quotes mensuals.
g. En cas d'impagament o de retorn de rebuts domiciliats en els terminis establers a aquest efecte es podrà procedir a la tramitació dels corresponents expedients de constrenyiment per a la recaptació de les quotes meritades informant prèviament a la direcció del centre.
Art 6. Criteris per accedir a les bonificacions
a. Les bonificacions de les matrícules i les quotes dels preus públics de l'escola infantil de Campanet s'estableix d'acord amb el que disposa l'article 42.2 del text refós de la Llei Reguladora de les hisendes locals, que permet la bonificació de les quanties dels preus públics quan existeixen raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin.
b. L'òrgan competent per a concedir les bonificacions de les matrícules i les quotes es la Junta de Govern, qui determina la concessió de les bonificacions de les quanties dels diferents preus públics quan es donen els requisits establerts en els presents preus públics.
c. Els criteris a seguir per accedir a les bonificacions són:
A. Els alumnes han d'estar matriculats a l'escola infantil de Campanet.
1. Es realitzarà una sol·licitud per alumne.
2. La bonificació s'aplicarà al preu del servei.
B. El factor determinant serà el total de la renda familiar disponible associat al nombre de membres de la unitat familiar:
1. Es calcula la suma dels ingressos anuals que percep la unitat i es relaciona el total d'ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar.
2. Es computaran com a ingressos de la unitat familiar durant l'any corresponent al darrer exercici fiscal liquidat (IRPF) en el moment de la convocatòria.
3. La renda es calcularà de la manera següent:
Per als membres de la família que hagin presentat declaració de l'IRPF, es sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi. Se n'exclouran els saldos net negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixen la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.
Per als membres de la família que obtinguin ingressos propis però que no hagin presentat la declaració de l'IRPF, que presentaran certificat d'imputacions d'Hisenda, es sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi. Se n'exclouran els saldos net negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixen la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.
4. Sobre aquest càlcul dels ingressos per unitat familiar s'aplicaran una sèrie de factors de correcció en els casos següents:
Quan hi hagi un infant en acolliment: es considerarà com a membre de la unitat familiar.
Si existeixen casos de discapacitat es deduiran les quanties establertes per cada persona afectada.
Més de 33% de discapacitat: 1.811 €.
Més de 65% de discapacitat: 2.881 €.
5. Llindars de renda: es calculen en funció de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiple (IPREM). Els llindars de renda anual que no pot superar la unitat famíliar per tenir dret a bonificació són:
Membres de la unitat familiar |
Llindar Màxim de renda (€/any) |
---|---|
2 membres |
IPREM X 1,95 |
3 membres |
IPREM X 2,25 |
4 membres |
IPREM X 2,40 |
5 membres |
IPREM X 2,55 |
6 membres |
IPREM X 2,70 |
7 membres |
IPREM X 2,85 |
8 membres |
IPREM X 3,00 |
A partir del 8 è membres s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar. |
En els casos en què la mateixa unitat familiar tingui escolaritzats 2 o més infants alhora al 1r cicle d'educació infantil, els llindars seran un poc majors:
Membres de la unitat familiar |
Llindar Màxim de renda (€/any) |
---|---|
3 membres |
IPREM X 2,45 |
4 membres |
IPREM X 2,55 |
5 membres |
IPREM X 2,70 |
6 membres |
IPREM X 2,85 |
7 membres |
IPREM X 3,00 |
8 membres |
IPREM X 3,15 |
A partir del 8 è membres s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar. |
C. Quan els infants estiguin escolaritzats a Educació Infantil 1 (menys d'1 any), a més a més dels requisits econòmics hauran de complir els següents:
1. Han de justificar documentalment la impossibilitats dels tutors legals per atendre els infants en l'horari d'escolarització dels mateixos (contractes de treball, certificat d'horari i/o vida laboral).
2. Per altres causes que no siguin el treball dels familiars, s'ha de justificar documentalment.
D. En els casos on així ho manifesti un informe dels Serveis Socials, les persones sol·licitants podran accedir a una bonificació de fins al 100% de la matricular i de les quotes.
Art 6. Quanties de les bonificacions
Es determinen 4 tipus de bonificacions en funció de la renda calculada per a la unitat familiar i el nombre de membres d'aquesta:
Membres de la unitat familiar |
100% de les quotes |
75% de les quotes |
50% de les quotes |
25% de les quotes |
---|---|---|---|---|
2 membres |
IPREM x 0.975 |
IPREM x 1.3 |
IPREM x 1.625 |
IPREM x 1.95 |
3 membres |
IPREM x 1.125 |
IPREM x 1.5 |
IPREM x 1.875 |
IPREM x 2.25 |
4 membres |
IPREM x 1.2 |
IPREM x 1.6 |
IPREM x 2 |
IPREM x 2.40 |
5 membres |
IPREM x 1.275 |
IPREM x 1.7 |
IPREM x 2.125 |
IPREM x 2.55 |
6 membres |
IPREM x 1.35 |
IPREM x1.8 |
IPREM x 2.25 |
IPREM x 2.70 |
7 membres |
IPREM x 1.425 |
IPREM x 1.9 |
IPREM x 2.375 |
IPREM x 2.85 |
8 membres |
IPREM x 1.5 |
IPREM x 2.00 |
IPREM x 2.5 |
IPREM x 3.00 |
Es farà un salt de tram si la persona beneficiària:
Art 7. Sol·licituds i documentació
a. Sol·licituds:
a. S'adreçaran a l'Ajuntament.
b. Si la bonificació es sol·licita per a més d'un membre de la família, es presentarà un imprès per a cada membre, però només caldrà lliurar un exemplar de la documentació adjunta, sempre que l'alumnat estigui matriculat al mateix municipi.
b. Documentació:
a. Declaració anual de l'IRPF.
b. Fotocòpia del DNI, NIE o passaport de la persona sol·licitant.
c. Fotocòpia del llibre de família complet.
d. Fotocòpia del resguard de matricula.
e. Certificat de convivència.
En els casos que procedeixi:
f. Certificat que acrediti la discapacitat dels membres del nucli familiar i el grau de discapacitat.
g. Carnet de família nombrosa o monoparental vigent.
h. Sentència o conveni de separació o divorci.
i. Resolució d'acolliment de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència.
En els casos d'infants escolaritzats a Educació Infantil 1 si procedeix:
j. Justificant de treball del/s tutor/s: contracte de treball, certificat d'horari de l'empresa i vida laboral.
k. En cas de malaltia d'algun tutor legal: Consell Mèdic.
l. En cas d'estudis d'algun tutor legal: certificat de matrícula.
m. En cas de motius educatius: informe de l'Equip d'Atenció Primerenca.
c. Les persones sol·licitant hauran d'aportar la documentació requerida i podran afegir-hi altres documents que puguin justificar la seva situació. No s'acceptaran declaracions jurades ni justificacions de despeses.
Art 8. Aprovació
A. L'Ajuntament revisarà les sol·licituds i la documentació presentada, comprovarà que l'imprès de sol·licitud ha estat correctament emplenat i que s'ha aportat la documentació requerida i farà un càlcul provisional del percentatge de bonificació a atorgar a la persona sol·licitant en funció del compliment dels requisits econòmics i familiars.
-. Si les dades estan incompletes o manca documentació: s'establirà un termini de 15 dies hàbils per a efectuar les correccions pertinents.
i. En transcórrer el termini, si no s'han fet les correccions, es considerarà que la família desisteix la petició.
B. L'Ajuntament resoldrà la concessió o denegació de la sol·licitud de bonificació en el termini de 15 dies hàbils comptadors des del moment que la documentació sigui completa.
-. Es podrà interposar recurs d'alçada davant el batle o batlessa amb efectes de reposició en el termini d'un mes.
Art. 9 Supòsits de revisió
Els requisits econòmics de les bonificacions, establerts amb caràcter general o en cada preu públic en concret, s'hauran d'acreditar en el moment de formalització de la sol·licitud, i únicament es podran revisar amb posterioritat, quan es doni alguna de les circumstàncies següents:
A. Canvi de la situació familiar per causa de decés d'algun progenitor o tutor/a legal dels menors no emancipats (s'ha de presentar el certificat de defunció)
B. Canvi de la situació familiar per causa de divorci o separació legal.
C. Contingències econòmiques sobrevingudes posteriors a la matrícula reflectides en un informe de serveis socials on es posi de relleu el canvi socioeconòmic de la unitat familiar i s'estableix el corresponent grau de qualificació de la situació, sempre que es donin els requisits de llindar de renda establerts a l'ordenança.
D. Infants en acollida en centres de serveis socials especialitzats, on s'haurà de tramitar la sol·licitud amb còpia de la sentència judicial, la resolució administrativa o l'informe competent que determina la tutoria de l'infant als serveis socials.
En els casos en que es plantegin dubtes o incògnites respecte a l'oportunitat de donar l'ajut sol·licitat, les famílies demandants resten obligades a presentar qualsevol informació que se'ls sol·liciti. I a més a més, ha d'estar disposades a realitzar les entrevistes necessàries amb els serveis socials municipals o l'EAP per aclarir la situació familiar i econòmica en què es troben, en qualsevol moment durant el curs escolar en què estan rebent l'ajuda.
Art. 10 Incompatibilitats
La suma de les quanties d'ajudes rebudes no podran superar el total de les quotes prevista amb caràcter general, restant obligat el benefici a informar a l'Ajuntament de la concessió d'altres ajuts pels mateixos conceptes.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
En el cas d'infants que en la data d'entrada en vigor d'aquesta normativa estiguin matriculats a l'escola infantil pública de Campanet i tinguin concedida una bonificació d'igual naturalesa que la regulada a la present ordenança d'acord amb la normativa municipal vigent a l'entrada en vigor d'aquesta norma, se'ls mantindrà la mateixa fins a la finalització del curs escolar. En el cas que vulguin optar a les bonificacions establertes a la present regulació, la concessió de les mateixes comportarà la renuncia a les concedides anteriorment.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Tot el que no estigui previst en aquesta ordenança es regirà pel text refós de la Llei Reguladora de les hisendes locals, així com la Llei general tributària i el reglament general de recaptació.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta normativa específica s'aplicarà per al centre d'educació infantil de Campanet a partir del dia de la seva publicació al BOIB per tots els nous matriculats i pels ja escolaritzats pel curs 2021-2022, i estarà en vigor mentre l'Ajuntament no n'acordi la modificació o derogació.>>.
<<MODIFICACIÓ TARIFA TAXA CONNEXIÓ CLAVEGUERAM.- Ha estat aprovada la modificació d'aquesta taxa de forma que reflecteixi el cost mig real d'una connexió tipus i permeti a l'Ajuntament executar l'obra directament sota la seva direcció i criteri tècnic però sense cost per a l'administració; conformement càlcul justificatiu dels cost mig d'una connexió tipus a la xarxa general de clavegueram de Campanet, la tarifa per connexió al clavegueram queda fixada en la quantitat de 2.022,81€>>
Campanet, 25 de gener de 2022
El secretari-interventor
Carlos A. Llorente Sánchez