Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 33913
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 20 de desembre de 2021, relatiu a la concessió i pagament dels ajuts per a la millora de l’eficiència dels habitatges per a pal·liar la pobresa energètica. Línia 2 (exp. 5105-2020-000008)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 15 de febrer de 2021, aprovà per urgència el programa, les bases i convocatòria d'ajuts per a la millora de l'eficiència energètica dels habitatges per a pal·liar la pobresa energètica.

La finalitat d'aquests ajuts és la millora tàctica d'aquells habitatges que es troben construïts de forma deficient i en què habiten persones que tenen un llindar de renda que no els permet pagar el rebut de la llum o es troben dins del bo social, així com aquelles persones que no arriben a escalfar o refredar l'habitatge per tal de trobar-se dins d'un confort tèrmic adequat i, en definitiva, a totes les persones i famílies que es troben en situació de pobresa energètica, entenent aquesta com la situació en la qual una família és incapaç de pagar una quantitat d'energia suficient per satisfer les necessitats domèstiques o quan es veu obligada a destinar una part excessiva dels seus ingressos per pagar la factura energètica de la llar, la qual cosa es tradueix en un impacte sobre el benestar dels seus ocupants, com ara manca de confort tèrmic, reducció de la renda disponible per altres béns i serveis, males condicions d'habitabilitat, risc d'impagament i desconnexió.

D'acord amb el programa, hi ha dues línies segons si la persona a la qual va adreçada és llogatera (línia 1) o és propietària de l'habitatge on viu (línia 2), i aquest factor repercuteix en el tipus d'intervenció sobre l'habitatge que pot subvencionar.

El 30 de març de 2021 es publiquen el programa, les bases i la convocatòria dels ajuts per a la millora de l'eficiència dels habitatges per pal·liar la pobresa energètica, i es dona un termini de presentació de sol·licituds de 3 mesos, per la qual cosa el termini finalitzà el 30 de juny de 2021.

La línia 2 consisteix en ajuts dirigits a persones propietàries que es troben en situació de pobresa energètica. Aquest ajut pot anar destinat a:

  • Compra d'electrodomèstics d'alta eficiència i baix consum energètic.

  • Solucions de baix cost i que poden tenir incidència espacial i material sobre l'habitatge però que en cap cas fa falta llicència d'obres, segons estudi realitzat per personal especialitzat:

    • Actuació sobre paraments verticals: extradossats de diferents característiques, aïllant reflectant contigu a radiador, tapís de llana, revestiments continus amb pintura amb característiques tèrmiques, anticondensació, etc.

    • Actuació sobre envidriaments i fusteria: substitució de fusteria, substitució de l'envidiat, làmines de control solar, burletes, aïllant caixa persiana, cortines especials, etc.

    • Actuacions per a protecció solar: tendals, contrafinestra, persiana de cadeneta, etc.

    • Actuació sobre sostres: extradossat de diferents materials, pintura tèrmica sobre teulada.

    • Actuacions sobre sòl: tarima flotant, catifa.

    • Actuacions sobre la il·luminació: canvi de bombetes.

Els requisits de les persones beneficiàries per poder optar a aquest ajut són:

- Estar empadronat/ada en un dels vuit municipis de Menorca amb una antelació mínima d'un any.

- Ser major de 18 anys i ser una unitat familiar independent.

- Disposar del bo social al 25 % o al 40 % o haver sol·licitat en els últims 6 mesos una ajuda d'emergència per al pagament de la factura de la llum o de l'aigua als SSCB de l'ajuntament referència, a Càritas o a Creu Roja.

El 30 de novembre de 2021 es reuní la comissió d'avaluació per revisar i avaluar les sol·licituds presentades:

a) Els membres de la comissió revisen i comproven que s'ha presentat de manera adequada tota la documentació requerida:

  • Sol·licitud on figuren les dades del sol·licitant i del representant, si escau.
  • Còpia del document d'identificació fiscal del sol·licitant (NIF o CIF).
  • Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003) (Annex II).
  • Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (Annex III).
  • Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat (d'acord amb l'article 11.f segon paràgraf del Text refós de la Llei de subvencions, per tractar-se de sol·licituds de subvencions de quantia inferior a 3.000 euros); i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca.
  • Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre i NIF del representant.
  • Document de designació de compte bancari de la persona física o de l'entitat sol·licitant, segons model de l'annex 2.
  • Certificat d'empadronament i certificat de convivència emès per l'ajuntament corresponent, de totes les persones que conviuen en el domicili familiar, actualitzat en el moment de presentació de sol·licituds establert per la convocatòria, on consti una antiguitat mínima d'un any.
  • Certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la darrera declaració de l'IRPF presentada o document on consti que està exempt de presentar-la.
  • Documentació acreditativa dels ingressos econòmics de la unitat familiar dels darrers sis mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud.
  • Documentació acreditativa de que es disposa del bo social al 25 % o al 40 % o d'haver sol·licitat en els últims 6 mesos una ajuda d'emergència per al pagament de la factura de la llum o de l'aigua als SSCB de l'ajuntament de referència, a Càritas o a Creu Roja.
  • Nota registral informativa del Registre de la Propietat d'una antiguitat màxima d'un mes.

b) Els membres revisen totes les sol·licituds presentades i les valoren d'acord amb el que estableix la normativa. En la concessió d'aquests ajuts són d'aplicació la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).

Després de revisar tota la documentació aportada i d'acord amb els requisits i criteris de concessió especificats a les bases, la comissió fa la següent valoració, que figura a l'acta:

«El 30 de juny va finalitzar el termini de presentació de sol·licituds. Es reben un total de 15 sol·licituds de les quals només una s'ha donat per desistida i dos s'han denegat per superar els ingressos mensuals màxims estipulats a les bases.

De les quinze sol·licituds presentades, dotze presentaven deficiències que es van notificar al responsable de Càritas Diocesana de Menorca perquè contactes amb els sol·licitants i treballés amb ells la rectificació de les deficiències que se'ls requeririen. Així mateix es va sol·licitar a la treballadora social responsable que emetés informe d'aquells casos en què no quedava clara la situació de la unitat familiar, tant per la seva composició com per altres aspectes socioeconòmics.

El 28 d'octubre de 2021 es van enviar els corresponents requeriments als interessats en què s'havien detectat deficiències, la més repetida i que es manté en quasi tots els requeriments és la justificació dels ingressos dels últims sis mesos. El termini per presentar aquesta documentació va finalitzar el 12 de novembre de 2021.

Dels dotze requeriments enviats es va rebre resposta de deu, on s'adjuntava la documentació sol·licitada que permetia resoldre la seva sol·licitud. Els dos sol·licitants que no van presentar la documentació es considera que han desistit de la seva sol·licitud d'acord amb el que estableix l'article 68 de l'LPACAP.

Es dóna per desistit en les seves pretensions M. A. P. ja que una vegada sol·licitada la documentació necessària per poder resoldre la seva sol·licitud no l'ha presentada. En aquest cas, falta la documentació acreditativa dels ingressos econòmics dels darrers 6 mesos, la documentació acreditativa de disposar del bo social i la nota registral informativa del Registre de la Propietat, la qual cosa impossibilita poder avaluar la seva sol·licitud.

Es dóna per desistit en les seves pretensions F. P. B., ja que una vegada sol·licitada la documentació necessària per poder resoldre la seva sol·licitud no l'ha presentada. En aquest cas, la documentació presentada per a justificar els ingressos dels últims 6 mesos era poc clara ja que consistia en un extracte bancari en què no es podien diferenciar els ingressos dels deutes, i tampoc figuren els saldos per poder deduir-ho, la qual cosa impossibilita poder avaluar si compleix els criteris econòmics de les bases de la convocatòria.»

Atesa l'acta de la comissió avaluadora, i de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions;

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local;

El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Juaneda Mercadal, senyora Gomis Luis, senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Concedir i tramitar el pagament del 80 % de la quantitat concedida d'acord amb la base desena de les Bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a la millora de l'eficiència energètica dels habitatges per pal·liar la pobresa energètica (BOIB núm. 43 de 30 de març de 2021) amb càrrec a la partida 8-23110-4800001, a les sol·licituds següents:

 

NOM I LLINATGES

NÚM. EXPEDIENT

IMPORT A CONCEDIR

1

PEREZ FERNANDEZ, JULIO

03133/2021/000011

1.120,00

2

CAULES LLOPIS, JUAN

03133/2021/000014

1.120,00

3

GORNES FEBRER, FRANCISCA

03133/2021/000020

1.120,00

4

RÓDENAS SANSALONI, MARIA JESÚS

03133/2021/000033

840,00

5

PONS CONFORTO, REBECA

03133/2021/000036

840,00

6

GUDIEL FERNÁNDEZ, MARIA LUISA

03133/2021/000038

1.120,00

7

CORTÉS GORRETA, MERCEDES

03133/2021/000040

728,00

8

CASTILLO MORENO, AYELEN

03133/2021/000052

728,00

9

ROCA ROGRÍGUEZ, MANUEL

03133/2021/000055

840,00

10

03133/2021/000059

03133/2021/000059

840,00

11

RIERA SANS, MARIA MERCEDES

03133/2021/000061

1.120,00

 

TOTAL

 

10.416,00

Segon. Denegar el pagament de l'ajut, per superar els ingressos mensuals màxims a percebre per tenir dret a l'ajut a:

 

NOM I LLINATGES

NÚM. EXPEDIENT

1

SINTES GIMÉNEZ, ELVIRA

03133/2021/000031

2

RUEDA SALGUERO, MERCEDES

03133/2021/000047

Tercer. Considerar que han desistit de la petició, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques les persones següents:

 

NOM I LLINATGES

NÚM. EXPEDIENT

1

ANDREU PAYERAS, MAGDALENA

03133/2021/000064

2

PRATS BIRD, FELIPE

03133/2021/000048

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 21 de gener de 2022

Per delegació de la presidenta,

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)