Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 33881
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 29 de novembre de 2021, relatiu a l’aprovació de la convocatòria d’ajuts de suport a situacions de vulnerabilitat social i econòmica sobrevingudes del Consell Insular de Menorca del 2021 (exp. 1856-2021-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Al programa de prestacions econòmiques dels serveis socials (23131) del Pressupost general del Consell Insular de Menorca (d'ara endavant CIM) per a l'exercici 2021 es preveu la renda mínima: programa d'inserció sociolaboral que inclou una prestació econòmica amb l'objectiu de cobrir necessitats materials bàsiques i serveis d'acompanyament per a la inserció.

Açò no obstant, atès el Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears (BOIB núm. 109 de 16 de juny de 2020) que deroga expressament el Decret llei 117/2001, de 28 de setembre, pel qual es regula la renda mínima d'inserció.

Tenint en compte que la Disposició transitòria primera del Decret llei 10/2020 establia que "les prestacions econòmiques de la renda mínima d'inserció es podran mantenir fins al 31 de desembre de 2020 sempre que les persones beneficiàries compleixin les condicions i no tenguin dret a percebre l'ingrés mínim vital o la renda social garantida".

Tanmateix, l'esmentada Disposició transitòria va ser modificada mitjançant l'aprovació del Decret llei 14/2020, de 9 de desembre, de mesures urgents en determinats sectors d'activitat administrativa, pel qual a l'article quart es recull el manteniment de la renda mínima d'inserció en els següents termes: "Les prestacions econòmiques de renda mínima d'inserció es podran mantenir fins el 31 de març de 2021 sempre que les persones beneficiàries compleixin les condicions i no tenguin dret a percebre l'ingrés mínim vital o la renda social garantida".

Malgrat l'aprovació i progressiva implementació de l'ingrès mínim vital i de la prestació autonòmica complementària de renda social garantida, la demora en les resolucions d'aquestes, a més de la definició necessària d'uns requisits d'accés que no poden recollir tota la diversitat de casuístiques, així com d'uns barems que tampoc poden recollir el cost diferencial de vida als diversos pobles i ciutats d'una mateixa comunitat autònoma, han fet que els ens locals hagin de tenir un paper molt important en el disseny i la implementació de sistemes de garanties de cobertura de necessitats bàsiques de perfils i situacions personals i familiars que queden excloses, de moment, de la cobertura d'aquestes prestacions garantistes.

Aquesta baixa cobertura, per la demora en les resolucions de les prestacions estatal i autonòmica i el sentit desfavorable de moltes d'elles, junt amb la derogació definitiva de la renda mínima d'inserció a dia 31 de març de 2021, s'ha agreujat per la crisi sanitària i social i econòmica provocada per la pandèmia de la COVID-19. Tot això ha derivat en què un gran nombre de persones i famílies no tinguin accés a cap tipus d'ingrés de treball o prestacions del sistema de serveis socials, ni d'altres sistemes de protecció social, com d'ocupació o seguretat social, tenint com a únic recurs, per la cobertura de les necessitats socials bàsiques, ajuts puntuals i d'emergència, els quals recauen als serveis socials comunitaris municipals.

Amb tot, és voluntat del Departament de Benestar Social, tal i com preveu el Decret 10/20, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, dissenyar instruments que puguin donar cobertura a les situacions que queden fora del sistema de protecció actual i que impliquen un elevat risc d'incrementar les situacions d'exclusió social i vulnerabilitat. Per això, és necessari l'aprovació de la cartera de serveis socials i el disseny de noves prestacions, que cobreixin els objectius de l'extingida renda mínima d'inserció que, alhora que cobria les necessitats bàsiques, incentivava processos d'inclusió mitjançant itineraris d'inserció flexibles i adaptats a les diferents necessitats i situacions de les persones en situació de vulnerabilitat o risc d'exclusió social.

Així, atès que el Departament de Benestar Social del CIM troba necessari i urgent donar suport a aquest col·lectiu en risc d'exclusió social mitjançant la convocatòria "Ajuts econòmics de suport a situacions sobrevingudes de vulnerabilitat social i econòmica del Consell Insular de Menorca del 2021". Per aquest motiu, s'ha començat a treballar en el disseny i la tramitació de les reglamentacions necessàries, però el procediment necessari per a l'aprovació de normativa implica llargs terminis que no suposen una resposta immediata a la situació d'emergència social i econòmica actual d'aquestes persones i familiars, les quals queden fora dels sistemes de cobertura vigent.

Revisat l'expedient, i vistos els informes d'oportunitat de la directora insular d'Atenció Social i de legalitat del tècnic assessor jurídic.

Ateses les competències pròpies o concurrents que sobre aquestes matèries té el Consell Insular de Menorca i de conformitat amb la Llei 4/2009 d'11 de juny, de serveis socials

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament de Benestar Social,

El Consell executiu, per unanimitat dels sis membres presents (senyor Maria Ballester, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyor Juaneda Mercadal, senyora Gomis Luis, senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Incorporar la nova línia, al Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost general del CIM per a l'exercici 2021, concretament, en el punt 3.3.2 sobre Línies de subvenció per convocatòria:

"Convocatòria: Ajuts econòmics de suport a situacions sobrevingudes de vulnerabilitat social i econòmica del Consell Insular de Menorca del 2021"

Termini d'execució

Anual 2021 - 2022

Pressupost previst

Pressupost 2022

Fonts de finançament

Pressupost propi 3.23100.4800000

Segon. Aprovar les bases i simultàniament la convocatòria dels ajuts econòmics de suport a situacions sobrevingudes de vulnerabilitat social i econòmica del CIM del 2021.

Tercer. Aprovar els corresponents annexes.

Quart. Sobre l'import global màxim dels ajuts i el crèdit pressupostari, es proposa que els ajuts concedits s'atenguin amb càrrec a la partida corresponent de l'exercici pressupostari de l'any 2022. La tramitació de la despesa de la qual es realitzarà de manera avançada en càrrec a l'exercici del 2022.

Cinquè. L'import màxim que es pot concedir per unitat de convivència serà de 4.699,65 euros.

Sisè. El termini de presentació de les sol·licituds serà de trenta dies naturals des del dia següent a la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Setè. La instrucció d'aquest procediment correspondrà a la treballadora social del departament Mª Araceli Seguí Cuffí.

Vuitè. Aprovar, així mateix, la constitució de la comissió avaluadora per a la concessió de les sol·licituds presentades, la qual estarà composta pels membres següents:

-La presidència l'ostentarà la consellera executiva cap del Departament de Benestar Social, Sra. Bàrbara Torrent Bagur. Li correspon la direcció de la comissió, en la qual a més de veu i vot, si s'escau, resoldrà els empats que es puguin produir en les votacions pel seu vot de qualitat.

-La vicepresidència recaurà en la direcció insular d'Acció Social, Pilar Carrasco Pons. Li correspon la substitució de la presidència en l'exercici de les seves funcions i tindrà veu i vot.

-Seran Vocals:

-una tècnica del Departament de Benestar Social, Natàlia Pérez Marquès.

-dues treballadores socials del Departament de Benestar Social, Sara Villalonga Mascaró i Mª Araceli Seguí Cuffí.

Tots els membres vocals de la comissió avaluadora tindran veu i vot.

-Una administrativa del departament de Benestar Social, Antònia Sánchez Vañó, actuarà com a secretària de la comissió avaluadora aixecant acta de les reunions, en les quals es reflectiran els acords adoptats.

Novè. Publicar la Resolució corresponent al Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com a l'apartat d'ajuts econòmics de la web del Departament de Benestar Social del CIM.

Desè. Comunicar al Sistema Nacional de Publicitat de Subvencions, la Resolució d'aquesta convocatòria de subvencions.

 

ANNEX 1

BASES PER LES QUALS ES REGULA LA CONCESSIÓ D'AJUTS DE SUPORT A SITUACIONS DE VULNERABILITAT SOCIAL I ECONÒMICA SOBREVINGUDES DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA

1. Antecedents

La renda social garantida de les Illes Balears, regulada per la derogada Llei 5/2016, de 13 d'abril, adreçada a situacions de vulnerabilitat econòmica per a la cobertura de les despeses bàsiques de les persones, va ser una gran passa en el sentit de generar una política de garantia d'ingressos i de lluita contra la pobresa. Són moltes les famílies que s'han beneficiat de la renda social al llarg d'aquests cinc anys.

L'entrada en vigor, el passat 1 de juny, del Reial decret llei 20/2020, de 29 de maig, pel qual s'estableix l'ingrés mínim vital, com a mesura de seguretat social, ha obligat a replantejar l'escenari de cobertura de rendes bàsiques, rendes socials i rendes d'inserció del conjunt de comunitats autònomes.

Per altra banda, mitjançant la Disposició derogatòria única apartat d) del Decret 10/20, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, es deroga la Renda Mínima d'Inserció (d'ara endavant RMI), regulada pel Decret 117/2001, de 28 de setembre, gestionada per part dels consells insulars i lligada als itineraris i plans d'inserció social i laboral.

En aquest sentit, malgrat l'aprovació i progressiva implementació de l'ingrès mínim vital i de la prestació autonòmica complementària de renda social garantida, la demora en les resolucions d'aquestes, a més de la definició, necessària d'uns requisits d'accés que no poden recollir tota la diversitat de casuístiques, així com d'uns barems que tampoc poden recollir el cost diferencial de vida als diversos pobles i ciutats d'una mateixa comunitat autònoma, han fet que els ens locals hagin de tenir un paper molt important en el disseny i la implementació de sistemes de garanties de cobertura de necessitats bàsiques de perfils i situacions personals i familiars que queden excloses, de moment, de la cobertura d'aquestes prestacions garantistes.

Aquesta baixa cobertura, per la demora en les resolucions de les prestacions estatal i autonòmica i el sentit desfavorable de moltes d'elles, junt amb la derogació definitiva de la renda mínima d'inserció a dia 31 de març de 2021, s'ha agreujat per la crisi sanitària i social i econòmica provocada per la pandèmia de la COVID-19. Tot això ha derivat en què un gran nombre de persones i famílies no tinguin accés a cap tipus d'ingrés de treball o prestacions del sistema de serveis socials, ni d'altres sistemes de protecció social, com d'ocupació o seguretat social, tenint com a únic recurs, per la cobertura de les necessitats socials bàsiques, ajuts puntuals i d'emergència, els quals recauen als serveis socials comunitaris municipals.

Amb tot, és voluntat del Departament de Benestar Social, tal i com preveu el Decret 10/20, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, dissenyar instruments que puguin donar cobertura a les situacions que queden fora del sistema de protecció actual i que impliquen un elevat risc d'incrementar les situacions d'exclusió social i vulnerabilitat. Per això, és necessari l'aprovació de la cartera de serveis socials i el disseny de noves prestacions, que cobreixin els objectius de l'extingida renda mínima d'inserció que, alhora que cobria les necessitats bàsiques, incentivava processos d'inclusió mitjançant itineraris d'inserció flexibles i adaptats a les diferents necessitats i situacions de les persones en situació de vulnerabilitat o risc d'exclusió social.

Per aquest motiu, s'ha començat a treballar en el disseny i la tramitació de les reglamentacions necessàries, però el procediment necessari per a l'aprovació de normativa implica llargs terminis que no suposen una resposta immediata a la situació d'emergència social i econòmica actual d'aquestes persones i familiars, les quals queden fora dels sistemes de cobertura vigent.

2. Finalitat

Pels motius exposats esdevé necessària la tramitació d'una convocatòria extraordinària d'ajuts puntuals i finalistes pel suport a la cobertura de les necessitats socials bàsiques d'aquelles persones i famílies que van deixar de percebre la renda mínima d'inserció, atesa la seva derogació, o que haurien pogut accedir-hi en cas que la prestació s'hagués mantingut. Alhora, tampoc han pogut percebre, per resolució denegatòria, a altres prestacions del sistema per no encaixar en els requisits establerts.

L'article 25 de la llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, descriu les necessitats bàsiques de les persones beneficiàries com l'allotjament, l'alimentació i el vestit, així com l'accessibilitat a la informació i als recursos del sistema dels serveis socials.

En aquest sentit, la finalitat de la convocatòria dels ajuts és contribuir a la cobertura de l'allotjament, alimentació i vestit de les persones que no han pogut accedir a les prestacions i que reuneixin els requisits de les presents bases.

3. Finançament i imports màxims dels ajuts

Els ajuts que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec als pressupostos del Consell Insular de Menorca (CIM) aprovats per l'exercici 2022. Totes les sol·licituds que compleixin els requisits i les condicions d'aquestes bases es valoraran d'acord amb els criteris objectius que s'hi preveuen.

L'import màxim que es pot concedir per unitat de convivència serà el que determini la convocatòria.

4. Requisits generals de les persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones en situació de vulnerabilitat econòmica que no disposin de recursos econòmics suficients per fer front a les seves necessitats bàsiques i que disposin de resolució ferma denegatòria de les prestacions de l'ingrés mínim vital (IMV) i la renda social garantida (RSG), que compleixin amb la resta de condicions d'aquestes bases i que acreditin els requisits del present apartat.

Podran ser persones destinatàries de l'ajut:

  • Com a titulars, les persones que sol·liciten i perceben l'ajut.

  • Com a beneficiàries, la resta de persones que formen part de la unitat de convivència de la persona titular.

S'entén per unitat de convivència el nucli unipersonal o nucli de convivència familiar per vincle de matrimoni o una altra relació estable anàloga, per consanguinitat fins al primer grau en línia descendent. Es prendrà com a punt de referència per establir la relació de parentiu la persona titular de l'ajut.

Amb relació als requisits, la persona titular i les persones beneficiàries, si escau, han de:

1. Estar empadronats en el moment de fer la sol·licitud en qualsevol dels municipis de Menorca.

2. Acreditar la residència continuada i efectiva a Menorca amb un mínim de sis mesos d'antelació a la data de presentació de sol·licitud d'aquest ajut.

3. Constituir una llar independent, com a mínim, 6 mesos abans de la data de presentació de la sol·licitud. Queden exemptes d'aquests requisits les persones que es trobin en les situacions següents:

  1. - que tenguin menors o persones amb disminució al seu càrrec

  2. - que hagin patit maltractaments

  3. - persones en procés de desinstitucionalització

  4. - persones en procés de separació o divorci

4. Major de 25 anys. Queden exemptes d'aquest requisit les persones que es trobin en les situacions següents:

  1. - persones en procés de desinstitucionalització

  2. - que tenguin menors o persones amb disminució al seu càrrec

  3. - que hagin patit maltractaments

  4. - situació d'orfandat

5. No disposar el nucli familiar (per qualsevol concepte, treball, prestació pública, o altres, inclosos els generats per qualsevol immoble o moble) dels mitjans econòmics necessaris per atendre les necessitats bàsiques. Es consideren en aquesta situació les persones individuals o els nuclis familiars que en el moment de la presentació de la sol·licitud d'aquest ajut tinguin ingressos inferiors als imports que foren referència per a l'accés a la prestació de la renda mínima d'inserció a la finalització de la seva vigència, i que la mitja d'ingressos mensuals dels darrers sis mesos estigui dins l'esmentat barem, concretament:

membres del nucli familiar

Percentatges aplicables

Import usuari

Límit ingressos

Un membre

100%

461,51

461,51

Dos membres

30%

138,45

599,96

Tres membres

20%

92,30

692,26

Quatre membres

10%

46,15

738,41

Cinc membres o més

9,72%

44,87

783,28

6. Haver sol·licitat aquelles prestacions públiques a les que en poguessin tenir dret, o, que percebent-les, l'import de les mateixes no superi el barem de límit d'ingressos anterior.

7. Disposar de la resolució denegatòria ferma de les prestacions Ingrés Mínim Vital i Renda Social Garantida i no tenir dret a percebre altres prestacions públiques l'import de les quals superi el barem de límit d'ingressos anterior.

8. No haver renunciat a una oferta de treball normalitzada o no haver causat baixa voluntària a la seva feina en els tres mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud de l'ajut.

9. Ni el titular de la sol·licitud, ni els membres del nucli familiar podran ser beneficiaris de l'ajut a cap altre nucli familiar. En el supòsit de custòdies compartides, els menors en aquest règim poden ser beneficiaris en els dos nuclis dels progenitors, atribuint-se a cada nucli un 50% de l'increment per membre addicional corresponent.

5. Obligacions de les persones destinatàries

Les persones destinatàries d'aquests ajuts tenen les obligacions següents:

  1. Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per la qual s'ha atorgat.
  2. Reintegrar l'import percebut indegudament.
  3. Facilitar la tasca a les persones designades per verificar la seva situació econòmica i familiar, proporcionant-los tota la informació precisa.
  4. Sol·licitar i reclamar qualsevol prestació i/o pensió pública a la que pugui tenir dret així com qualsevol dret econòmic que pugui correspondre'ls per qualsevol títol i exercir les accions corresponents per fer-lo efectiu.
  5. Complir els requisits establerts a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, referent als requisits per obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora.

6. Procediment d'accés

Tramitació de l'ajut:

  1. Presentació de la sol·licitud de l'ajut per part de la persona interessada i la documentació requerida en el cas que el/la sol·licitant i tots els membres de la unitat familiar no hagin signat la no oposició a la consulta de dades o que la documentació sol·licitada no pugui ser consultada per aquesta via (annex 1).
  2. Declaració responsable de compliment de requisits i compromís de destinar l'import de l'ajut a la cobertura de necessitats bàsiques (annex 1).
  3. Resolució denegatòria ferma de les prestacions IMV i RESOGA o d'altres prestacions públiques segons la lletra g de la base 4.

7. Presentació de les sol·licituds

Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant els models normalitzats que s'adjunten com annex d'aquestes bases, els quals també es poden trobar a la pàgina web del CIM (www.cime.es). Les sol·licituds que no es presentin amb els models aprovats a tal efecte resultaran invàlides.

El model normalitzat de sol·licitud és el document de l' ANNEX 1 d'aquestes bases. Els models de sol·licitud s'han d'emplenar degudament, cal omplir totes les dades de tots els seus camps.

8. Documentació

Perquè qualsevol sol·licitud resulti eficaç, i es pugui valorar el compliment de requisits haurà d'anar acompanyada de la documentació relacionada en aquest apartat.

  1. Còpia del DNI/NIE del sol·licitant, del seu representant, si escau, i de la resta de membres de la unitat de convivència majors de 16 anys. Si no s'oposen a la consulta interadministrativa d'aquests documents emplenant l'apartat corresponent dels ANNEXOS 1 i 4 signats, no farà falta aportar-lo.
  2. Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre o segons model facilitat pel CIM degudament emplenat i signat (ANNEX 2), si fos el cas.
  3. Certificat de convivència històric de la persona beneficiària i la seva unitat familiar emès per l'ajuntament corresponent referit al domicili de la unitat de convivència emès dins el termini de presentació de sol·licituds. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquests documents emplenant l'apartat corresponent de l'ANNEX1 signat, no farà falta aportar-lo.
  4. Còpia del llibre de família de la persona sol·licitant, si escau.
  5. Còpia de la sentència de separació o divorci o conveni regulador, si escau.
  6. Justificació dels ingressos o les rendes de persona sol·licitant dels darrers sis mesos i de cadascun dels membres del nucli de convivència familiar majors de 16 anys (contractes de treball, nòmines, etc.)
  7. Justificació dels ingressos obtinguts per pensions o altres prestacions o, en cas de no percepció, certificat negatiu d'ingressos emès per l'INSS (Institut Nacional de la Seguretat Social) i pel SEPE, referit al sol·licitant i la resta de membres de la unitat de convivència majors de 16 anys, si s'escau. Si no s'oposen a la consulta interadministrativa d'aquests ingressos emplenant l'apartat corresponent dels ANNEXOS 1 i 4, no farà falta aportar-los, sempre que els sistemes d'interoperabilitat permetin aquesta consulta, en cas contrari, se'n requerirà la seva aportació.
  8. Certificat de la vida laboral actualitzada a la data de presentació de la sol·licitud. Si no s'oposen a la consulta interadministrativa d'aquests documents emplenant l'apartat corresponent dels ANNEXOS 1 i 4 signats, no farà falta aportar-lo.
  9. Acreditació del titular d'estar al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, d'acord amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Si s'autoritza mitjançant consentiment atorgat de forma expressa a la consulta de les dades necessàries per a l'esmentada acreditació emplenant l'apartat corresponent dels models de sol·licitud recollits als ANNEXOS 1 i/o 4, no farà falta aportar-lo.
  10. Còpia de la targeta de demandant d'ocupació del SOIB actualitzada a la data de presentació de la sol·licitud dels membres de la unitat de convivència que correspongui. Si no s'oposen a la consulta interadministrativa d'aquests documents emplenant l'apartat corresponent dels ANNEXOS 1 i 4 signats, no farà falta aportar-lo.
  11. Còpia de la resolució denegatòria ferma de les prestacions IMV i RESOGA o altres prestacions, si s'escau.
  12. Declaració responsable del sol·licitant de no rebre ajudes econòmiques anàlogues (annex 1).
  13. Declaració responsable d'acceptar els termes i condicions de l'ajut econòmic (annex 1).
  14. Document de declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades de la persona titular o del seu representant, en el seu cas, segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM (Annex 3).
  15. Document d'autorització i/o consentiment per a la consulta de dades en cas que no s'hagin aportat els documents acreditatius de la resta de membres de la unitat familiar majors de 16 anys (Annex 4).

En qualsevol, cas en aplicació de l'article 28. 2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, els interessats tenen dret a no aportar els documents que ja es trobin en poder de l'Administració actuant o hagin estat elaborats per qualsevol altra Administració.

Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria sense formular oposició expressa, la persona interessada presta al CIM el consentiment per comprovar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades presentades o autoritzades a la seva consulta per l'interessat que tinguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el Consell Insular tingui accés segons estableixen l'article 28 de la llei 39/2015 i arts. 6.1.e) i 9.2.h) del Reglament General 2016/2019 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, de Protecció de Dades. En qualsevol cas, s'ha de tenir en compte que, d'acord amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015, excepcionalment, si les administracions públiques no poden obtenir els documents esmentats, poden demanar novament a l'interessat que els aporti.

Mentre que l'article 95.1 k) de la Llei 58/2003, general tributària, permet, prèvia autorització expressa de la persona interessada, la cessió de les dades tributàries que precisin les Administracions Públiques per al desenvolupament de les seves funcions. Per tant, es requereix el consentiment per a la cessió de dades de caràcter personal necessàries per a la comprovació de les dades tributàries de la unitat familiar per part de l'òrgan gestor.

En cas que algun dels documents requerits a les lletres a), b), d), e), g), h), j) i k) restin en poder del CIM, no caldrà presentar-los si són documents vigents i actualitzats i es fa constar de manera expressa en el document de sol·licitud, sempre marcant l'opció corresponent, tot indicant davant quin òrgan administratiu va presentar els documents, la data i el número de registre i nom d'expedient de referència.

Les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari, d'acord amb els art. 28.3 i 53.c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/2015). En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin, de conformitat amb l'art. 28.7 de la mateixa Llei citada.

Excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original, d'acord amb l'art. 28.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

9. Capacitat econòmica

Es considera que estan en situació de vulnerabilitat econòmica i d'insuficiència d'ingressos econòmics per accedir a aquest ajut aquells nuclis unipersonals o familiars que en el moment de la presentació de la sol·licitud tenguin ingressos inferiors al barem establert a la base 4.

Per calcular la capacitat econòmica de la unitat de convivència unipersonal o convivència familiar s'han de computar com a ingressos els percebuts per totes les persones destinatàries d'aquest ajut en els sis mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud pels conceptes següents:

  • Les pensions de jubilació, discapacitat, viduïtat i orfandat, tant contributives com no contributives, així com les prestacions i els subsidis per desocupació.

  • Els rendiments de treball remunerat.

  • Els rendiments econòmics que es derivin de l'explotació dels béns mobles i immobles.

  • Qualsevol altre ingrés no previst expressament a aquesta base.

No es computen les prestacions finalistes com ara ajuts d‘urgència social o de concurrència, beques d'escoleta infantil i de menjador, beques de formació per a persones adultes, ajuts per fills a càrrec, ajuts per al lloguer, ajuts econòmics del sistema d'atenció a la dependència, com tampoc els ajuts per acolliments familiars ni les pensions d'aliments reconegudes judicialment i efectivament percebudes.

10. Durada de l'ajut

L'ajut es concedirà en un únic pagament, sempre que es compleixin els requisits establerts a la base 4.

 

11. Imports de l'ajut

Per a la quantificació dels imports dels ajuts es pren com a referència les quanties establertes per la Conselleria d'Afers Socials del Govern de les Illes Balears en la darrera actualització de la prestació de la RMI, per a l'exercici 2020, aprovada per la Resolució de 27 de gener (BOIB núm. 19, de 13 de febrer de 2020), atès que aquests imports van ser fixats per la cobertura de les necessitats bàsiques dels nuclis familiars en situació de carència.

Pel càlcul de l'import de l'ajut, i amb la finalitat de pal·liar les conseqüències dels mesos transcorreguts sense la percepció de cap prestació es tindrà en compte la quantia bàsica de l'extingida prestació de renda mínima d'inserció, és a dir 461,51 euros, multiplicada per sis mesos.

Aquesta s'incrementarà amb una quantitat addicional pels altres membres del nucli familiar, que serà del 30% de la quantia bàsica pel primer membre addicional, del 20% de la quantia bàsica pel segon membre addicional i del 9,72% de la quantia bàsica per cadascun dels restants membres del nucli família, resultant els següents imports:

membres del nucli familiar

Percentatges addicional

Increment per membres del nucli

Import total

Un membre

100%

2.769,06 euros

2.769,06 euros

Dos membres

30%

830,72 euros

3.599,78 euros

Tres membres

20%

553,81 euros

4.153,59 euros

Quatre membres

10%

276,91 euros

4.430,50 euros

Cinc membres o més

9,72%

269,15 euros

4.699,65 euros

12. Compatibilitat amb altres ajuts

Aquest ajut, pel seu caràcter finalista, és compatible amb altres ajuts dels diferents sistemes de protecció que es puguin concedir per a conceptes similars amb posterioritat a la seva concessió. No obstant això tots els ingressos i prestacions percebudes en el moment de la sol·licitud seran considerades per a determinar en el compliment dels requisits en els termes establerts en les bases quarta i novena.

13. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

Els ajuts es concediran d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, per mitjà del procediment de convocatòria prèvia i de la següent manera:

a) L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent.

b) La instrucció correspondrà al tècnic que s'indiqui a la convocatòria, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a examen dels instructors de l'expedient o de la comissió avaluadora, en el cas que sigui obligatòria o s'acordi la seva constitució.

c) Una vegada examinades les sol·licituds per la instrucció i per la comissió tècnica avaluadora corresponent, després que aquesta hagi emès el seu dictamen, el conseller executiu o la consellera executiva del departament de Benestar Social n'elevarà la corresponent proposta d'acord a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu, que dictarà resolució en forma d'acord sobre la concessió o denegació de cada un dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament dels ajuts ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cadascun dels ajuts concedits.

La resolució expressa de la concessió dels ajuts es dictarà en el termini de sis mesos des de la fi de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini, sense que s'hagi dictat l'acte, les sol·licituds s'han d'entendre desestimades, sens perjudici de l'obligació de resoldre de l'òrgan competent.

La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i se'n publicarà l'extracte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'article 20.8 de la Llei 38/2003, sens perjudici d'haver-ho de notificar també individualment, a les persones interessades.

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió dels ajuts i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent d'ajuts atorgats per terceres persones, incomplint l'establert a aquestes bases, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió i/o a la pèrdua d'aquesta, o a l'obligació de reintegrar la mateixa en cas que aquesta hagués estat acordada.

 

14. Comissió tècnica avaluadora

La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris susdits i emetre el dictamen que haurà de servir de base per a l'elaboració de la proposta d'acord de concessió dels ajuts del conseller executiu o consellera executiva.

Per defecte, la comissió avaluadora, que serà la mateixa per a totes les línies d'ajuts, la conformaran els membres que es determinin en la convocatòria, entre els quals necessàriament hi haurà d'haver les figures següents:

a) Una presidència encarregada de la direcció de la comissió, en la qual a més de veu i vot, si s'escau, resoldrà en segona ronda els empats que es puguin produir en les votacions pel seu vot de qualitat. La presidència correspondrà al conseller executiu o a la consellera executiva competent en matèria de serveis socials.

b) Una vicepresidència que recaurà en la direcció insular d'Acció Social. Li correspon la substitució de la presidència en l'exercici de les seves funcions i tindrà veu i vot.

c) Com a mínim, tres vocals que tindran veu i vot:

- Tres tècniques del Departament de Benestar Social

d) Un/a administratiu/va del Departament de Benestar Social, que actuarà a més com a secretari/a.

15. Abonament dels ajuts

Aquests ajuts s'abonaran, directament al compte corrent que hagi declarat el sol·licitant a la sol·licitud, un cop s'hagi comprovat que es compleix amb els requisits establerts, d'acord amb la base 4, sobre els requisits, i la base 11, amb relació a les quanties.

El pagament de l'ajut destinat a la cobertura de les necessitats bàsiques i a donar suport a situacions de vulnerabilitat s'efectuarà mitjançant una transferència bancària al compte corrent facilitat per la persona titular o mitjançant mecanismes alternatius amb el compromís de destinar-ne l'import al pagament dels conceptes que en motivaren la sol·licitud.

En cas que la persona beneficiària no disposi de compte bancari podrà sol·licitar l'abonament a un tercer, mitjançant petició escrita del beneficiari i consentiment exprés del mateix.

Els ajuts s'abonaran en el termini màxim de 60 dies comptats des de la correcta justificació en els termes de la base tercera, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

Segons la base 24.4 de les Bases d'execució del Pressupost general del Consell Insular de Menorca de 2021, les subvencions i beques que es paguin a persones físiques resten subjectes a retenció conformement amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

16. Causa de denegació

Serà causa de denegació l'incompliment dels requisits establerts a la base 4 o de les obligacions de la base 5.

17. Desistiment i renúncia

La persona sol·licitant de l'ajut podrà desistir de la seva sol·licitud mitjançant escrit adreçat al CIM, el qual resoldrà i comunicarà l'arxivament de la sol·licitud.

Igualment, la persona sol·licitant podrà renunciar al seu dret a l'ajut reconeguda mitjançant escrit adreçat al CIM, el qual dictarà resolució i comunicarà l'extinció de l'ajut.

18. Règim de recursos

Els acords del Consell Executiu del CIM, pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen els ajuts, ferms o presumptes, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de recurs administratiu d'alçada davant la Comissió de Govern, d'acord amb l'article 22.2 de la Llei 8/2000.

Els acords de la Comissió de Govern del CIM, ferms o presumptes, que resolguin els recursos administratius d'alçada sí que esgoten la vida administrativa i en contra del seu sentit procedeix la interposició de recurs davant la jurisdicció contenciosa-administrativa, d'acord amb l'article 22.1c) de la Llei 8/2000.

Transcorregut el termini màxim de sis mesos o l'establert en la convocatòria, comptador des de la data d'acabament de presentació de sol·licituds, per tal de dictar acte final exprés sobre la concessió o denegació dels ajuts, l'acte presumpte tindrà sentit desestimatori, d'acord amb l'article 25.4 de la Llei 38/2003. Així mateix, com que es tracta d'un procediment iniciat d'ofici mitjançant convocatòria, en cas d'haver-se formulat el recurs administratiu d'alçada, mencionat a l'apartat anterior, i produir-se de nou una situació pressumpte el sentit del silenci seguirà sent negatiu, d'acord amb l'article 25.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

19. Règim supletori

En tot allò no previst expressament en aquestes bases reguladores regeixen les disposicions que siguin aplicables al CIM en matèria de subvencions, especialment les contingudes en la Llei 38/2003, d'acord amb la seva disposició final primera punt 2 i el Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears (BOIB núm. 196, de 31/12/2005), si es donen les circumstàncies contemplades a la disposició addicional 2a del text refós.

Annex 1. Model normalitzat de sol·licitud (Consta a l'expedient)

Annex 2. Acreditació de la representació voluntària per actuar davant el CIM (Consta a l'expedient)

Annex 3. Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries (Consta a l'expedient)

Annex 4. Autorització i/o consentiment per a la consulta de dades (Consta a l'expedient)

Tots els models normalitzats es facilitaran a les oficines del CIM de Maó i de Ciutadella així com a la pàgina web www.cime.es.

  

Maó, 21 de gener de 2022

Per delegació de la presidenta,

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)