Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 32883
01/2022. Departament Tributari. Aprovació definitiva ordenança fiscal general, concepte 001,00. Exercici 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que no s'ha presentat pels interessats, durant el termini d'exposició al públic, cap reclamació o suggeriment contra l'acord de modificació de l'Ordenança fiscal general, concepte 001,00, aprovat provisionalment per l'Ajuntament Ple, en sessió de dia 28 d'octubre de 2021, s'entén definitivament aprovat, segons el que disposa l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local, i per aquest motiu, es publica el text de l'esmentat acord, que és el següent:

ACORD

1.- Estimar l'esmena proposada pel Grup Municipal del PP sobre l'adició a l'article 1 de l'Ordenança fiscal general del concepte “revisió”.

2.- Desestimar la resta d'esmenes proposades pel Grup Municipal del PP.

3.- Aprovar provisionalment l'expedient de modificació de l'ordenança fiscal general (concepte 001,00) la darrera modificació de la qual va ser aprovada inicialment per acord plenari de 29 d'octubre de 2020, elevat a definitiu perquè no es presentaren reclamacions i entrà en vigor l'1 de gener de 2021.

La modificació  consisteix en la nova redacció de l'Ordenança:

 

Ordenança fiscal general

Concepte 001,00

Capítol I

Article 1

Principis generals 

La present Ordenança, aprovada a l'empara de l'article 106.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, regu­ladora de les bases del règim local i el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, conté les normes generals de gestió, recaptació, inspecció i revisió referents a tots els tributs que consti­tueixen el règim fiscal d'aquest municipi, sense perju­dici de l'aplicació de la Llei general tributària i la resta de normes concordants, i de les disposicions de la respectiva ordenança reguladora de cada tribut en particular.

Article 2

Àmbit d'aplicació

Aquesta Ordenança s'aplicarà a tot el terme municipal de Palma, en la gestió dels ingressos de dret públic la titularitat dels quals corresponguin a l'Ajuntament, als seus organismes autònoms, a d' altres entitats públiques vinculades o dependents de l'Ajuntament. Així mateix, s'aplicarà en la gestió de les taxes, els preus públics o les tarifes que puguin percebre les entitats de dret privat vinculades o dependents de l'Ajuntament, a excepció que s'especifiqui una disposició contrària.

Article 3

Interpretació de les ordenances

1. Les normes tributàries s'interpretaran d'acord amb els criteris admesos en dret.

2. Els termes aplicats a les ordenances conformement al seu sentit jurídic, tècnic o usual, segons pertoqui.

3. No s'admetrà l'analogia per estendre més enllà dels seus termes estrictes l'àmbit del fet imposable o el de les exempcions o bonificacions.

4. Els tributs s'exigiran conformement a la vertadera naturalesa jurídica del fet imposable.

 

Article 4

Fet imposable

1. El fet imposable és el pressupost fixat per la Llei per configurar cada tribut i la realització del qual origina el naixement de l'obligació tributària principal.

2. La Llei pot completar la delimitació del fet imposable mitjançant la menció de supòsits de no subjecció.

 

Capítol II Obligat/da tributari/ària

Article 5

Obligats/des tributaris/àries

1. Són obligats/des tributaris/àries les persones físiques o jurídiques i entitats a les que la normativa tributària imposa el compliment d'obligacions tributàries; així com els relacionats a l'article 35 de la Llei general tributària.

2. Tindran el caràcter d'obligat/da tributari/ària, en la regulació dels tributs en què així s'estableixi, les herèn­cies jacents, comunitats de béns i altres entitats que, sense personali­tat jurídica, constitueixen una unitat econòmica o un patrimoni separat, suscepti­bles d'imposició.

3. La concurrència de diverses persones obligades tributàries en un mateix pressupòsit d'una obligació determinarà que quedin solidàriament obligat/des davant l'administració tributària al compliment de totes les prestacions, llevat que es disposi expressament un altra cosa.

Quan l'administració només conegui la identitat d'una persona titular, practicarà i notificarà les liquidacions tributàries a nom d'aquesta persona, la qual vindrà obligada a satisfer-les si no sol·licita la seva divisió. A tal efecte, la persona sol·licitant haurà de facilitar les dades personals i el domicili de les restants persones obligades  al pagament, així com la proporció en què cadascuna d'elles participi en el domini o dret transmès.

Article 6

Subjectes passius: contribuent i substitut del contribuent

1. És subjecte passiu l'obligat/da tributari/ària que, segons la Llei i les ordenances fiscals, està obligat/da a complir l'obligació tributària principal, així com les obligacions formals inherents a la mateixa, sigui com a contribuent o com a substitut/a seu/seva.

2. És contribuent el subjecte passiu que realitza el fet imposable.

3. És substitut del contribuent el subjecte passiu que està obligat a complir, en lloc de la persona contribuent, l'obligació tributària principal, així com les obligacions formals inherents a la mateixa i assumeix l'obligació de fer l' ingrés a la Hisenda Municipal.

Article 7

Obligacions del subjecte passiu

El subjecte passiu està obligat/da a:

a) Pagar el deute tributari.

b) Formular totes les declaracions o modificacions que s'exigeixin per a cada tribut, consignant-hi el número del document nacional d'identitat o el número d'iden­tificació fiscal establert a les entitats jurídiques.

c) Tenir a disposició de l'Administració municipal els llibres de comptabi­li­tat, registre i altres documents que hagi de dur i conservar el subjecte passiu, conformement a la llei i segons estableixi, en cada cas, la corresponent ordenança.

d) Facilitar la pràctica d'inspeccions i comprova­cions, i proporcio­nar a l'Administració munici­pal les dades, els informes, els antecedents i els justificants que tinguin relació amb el fet imposable.

e) Declarar el seu domicili fiscal conformement a l'esta­blert als articles 13 i 14 d'aquesta Ordenança fiscal general.

 

 

​​​​​​​Capítol III Responsables del tribut

Article 8

Responsables del tribut

1. Les ordenances corresponents, en els supòsits previstos por la Llei, podran declarar responsables del deute tributari, juntament amb els deutors principals, altres persones, solidàriament o subsidiàriament.

2. Llevat d'un precepte legal exprés en contra, la responsabilitat serà sempre subsidiària.

Article 9

Responsables solidaris

1. Seran responsables solidaris del deute tributari, entre d'altres que puguin establir les lleis, les següents persones o entitats:

a) Les que siguin causants o col·laborin activament en la realització d'una infracció tributària. La seva responsabilitat també s'estendrà a la sanció.

b) Sense perjudici d'allò disposat en el paràgraf a) anterior, els partícips o cotitulars de les entitats a que es refereix l'article 6.1 d'aquesta ordenança, en proporció a les seves participacions respectives, de les obligacions tributàries materials de les entitats esmentades.

c) Les que succeeixin per qualsevol concepte en la titularitat o exercici d'explotacions o activitats econòmiques, per les obligacions tributàries contretes de l'anterior titular i derivades del seu exercici. La responsabilitat també s'estendrà a les obligacions derivades de la falta de pagament dels ingressos a compte practicats o que s'haguessin hagut de practicar.

2. La persona que pretengui adquirir la titularitat d'explotacions i activitats econòmiques i amb l'objecte de limitar la responsabilitat solidària, té dret, amb la conformitat prèvia de la persona titular actual, a sol·licitar de l'administració una certificació detallada dels deutes, sancions i responsabilitats tributaris derivats del seu exercici. L'administració tributària ha d'expedir la certificació esmentada en el termini de tres mesos des de la sol·licitud. En aquest cas la responsabilitat de l'adquirent queda limitada als deutes, sancions i responsabilitats que aquesta conté. Si la certificació s'expedeix sense esmentar deutes, sancions o responsabilitats o no es facilita en el termini assenyalat, el sol·licitant queda exempt de la responsabilitat.

Article 10

Responsables subsidiaris

1. Seran responsables subsidiaris, entre d'altres que puguin establir les lleis, les persones següents:

a) Els/les administradors/es de fet o de dret de les persones jurídiques que, havent aquestes comès infraccions tributàries, no haguessin realitzat els actes necessaris que siguin de la seva incumbència per al compliment de les obligacions i deures tributaris, haguessin consentit l'incompliment pels qui d'ells depenguin o haguessin adoptat acords que possibilitessin les infraccions. La seva responsabilitat també s'entendrà a les sancions.

b) Els/les administradors/es de fet o de dret d'aquelles persones jurídiques que hagin cessat en les seves activitats, per les obligacions tributàries d'aquestes pendents en el moment del cessament, sempre que no haguessin fet el necessari pel seu pagament o haguessin adoptat acords o pres mesures causants de l'impagament.

c) Els/les integrants de l'administració concursal i els/les  liquidadors/es de societats i entitats en general que no haguessin realitzat les gestions necessàries per a l'íntegre compliment de les obligacions tributàries acreditades amb anterioritat a les esmentades situacions.

d) Els/les adquirents de béns afectes al pagament del deute tributari.

2. Una vegada declarats fallits el/la deutor/a principal i, en el seu cas, els/les responsables solidaris, l'Administració tributària dictarà acte de declaració de responsabilitat, que es notificarà al/a la responsable subsidiari/ària.

 

 

​​​​​​​Capítol IV El domicili fiscal

Article 11

El domicili fiscal

1. A l'efecte tributari municipal, el domicili és:

a) Per a les persones físiques, el de la seva residència habitual.

b) Per a persones físiques que desenvolupin principalment activitats econòmiques, l'Administració Tributària municipal podrà considerar com a domicili fiscal el lloc on estigui efectivament centralitzada la gestió administrativa i la direcció de les activitats. Si no es pogués determinar l'esmentat lloc, prevaldrà aquell on radiqui el major valor de l'immobilitzat en el qual es realitzin activitats econòmiques.

c) Per a les persones jurídiques i les entitats a què es refereix l'apartat 1 de l'article 6, el del seu domicili social sempre que la gestió administrativa i la direcció dels negocis hi estiguin efectivament centralitzades. En cas contrari, serà el domicili on radiqui l'esmentada gestió o direcció.

Quan no es pugui determinar el lloc del domicili fiscal d'acord amb els criteris anteriors prevaldrà aquell on radiqui el major valor de l'immobilitzat.

2. Els/les obligat/des tributaris/àries, els/les seus/seves representants, administradors/es o apoderats/des, estan obligat/des a comunicar mitjançant declaració expressa el seu domicili fiscal a l'Administració tributària municipal, així com els canvis que es produeixin, canvis que no comportaran cap efecte davant l'Administració tributària municipal, fins que no es presenti la declaració esmentada.

La declaració de canvi de domicili fiscal a altres efectes administratius, com pot ser el padró d'habitants, no substitueix la declaració tributària expressa del canvi de domicili fiscal.

3. L'Administració tributària municipal podrà rectificar el domicili fiscal mitjançant la comprovació corresponent.

Article 12

Representació de persones o entitats no residents

1. Els/les obligat/des tributaris/àries que resideixen a l'estranger estan obligat/des a designar un/una representant quan la normativa tributària ho estableixi expressament. Aquesta designació s'haurà de comunicar a l'Administració tributària municipal en els termes que aquesta normativa ho determini.

2. Les persones o entitats residents a l'estranger  que exerceixen activitats en el terme municipal de Palma han de tenir el seu domicili fiscal en el lloc on radiquin la gestió administrativa efectiva i la direcció dels seus negocis.

Si no es pogués determinar l'esmentat lloc, prevaldrà aquell on radiqui el major valor de l'immobilitzat.

 

Capítol V Base imposable i base liquidable

Article 13

Base imposable

A l'ordenança pròpia de cada tribut s'establiran els mitjans i mètodes per determinar la base imposable mitjançant el règim d'estimació directa quan els sub­jectes passius hagin presentat declaracions o documents que impliquin la meritació del tribut; i mitjançant el règim d'estimació indirecta quan no s'hagin presentat aquestes declaracions i documents i l'Adminis­tra­ció hagi de fixar les bases imposables aplicant les dades i antece­dents que tingui a la seva disposició o quan actuï la Inspecció estenent les correspo­nents actes de regularització de la situació tributària dels subjectes passius.

Article 14

Base liquidable

En qualsevol cas, es considerarà base liquidable el resul­tat de practicar a la base imposable les reduc­cions establertes per la llei pròpia del tribut o per l'ordenança fiscal correspo­nent.

 

Capítol VI Beneficis fiscals

Article 15

Beneficis fiscals

No es podran reconèixer més beneficis fiscals en els tributs locals que els prevists expressament a les normes amb rang de llei o els derivats de l'aplicació dels tractats internacionals.

No obstant això, també es reconeixeran els beneficis fiscals que s'estableixin a les ordenances fiscals, en els casos expressament prevists per la llei.

Article 16

Beneficis a instància de part

Els beneficis tributaris s'atorgaran, en tot cas, a petició de la persona interes­sada, a aquest efecte haurà de presentar la sol·licitud en el termini previst a l'ordenança de cada tribut, i en el cas de no estar-hi establert, amb la declaració tributària.

 

Capítol VII El deute tributari

Article 17

Concepte

1. El deute tributari està constituït per la quota o quantitat a ingressar que resulti de l'obligació tributària principal.

2. Si s'escau, també poden formar part del deute tributari:

a) L' interès de demora.

b) Els recàrrecs per declaració extemporània.

c) Els recàrrecs del període executiu.

d) Els recàrrecs exigibles legalment sobre les bases o quotes.

3. Les sancions tributàries no formaran part del deute tributari, però en la seva recaptació s'aplicaran les normes incloses en aquesta ordenança.

Article 18

Quota íntegra

La quota íntegra es determinarà d'acord amb:

a) Els tipus de gravamen aplicables, les tarifes, la quantia fixa assenyalada o l'aplicació conjunta d'alguns d'aquests sistemes.

b) Els factors correctors que, en cada cas, l´ ordenança del tribut estableixi.

 

Capítol VIII Extinció del deute tributari

Article 19

Formes d'extinció del deute tributari

El deute tributari s'extingirà, totalment o par­cial, segons els casos per:

a) Pagament, en la forma establerta al capítol XV.

b) Prescripció.

c) Compensació.

d) Condonació.

e) Insolvència provada del deutor.

 

Article 20

Terminis de prescripció

Prescriuran als quatre anys els drets següents:

a) El dret de l'Ajuntament a determinar el deute tributari mitjançant la liquidació corresponent.

b) El dret per exigir el pagament dels deutes tributaris liquidats i autoliquidats.

c) El dret a sol·licitar les devolucions derivades de la norma de cada tribut, les devolucions d'ingressos indeguts i el reemborsament del cost de les garanties.

d) El dret a obtenir les devolucions derivades de la normativa de cada tribut, les devolucions d'ingressos indeguts i el reemborsament del cost de les garanties.

 

Article 21

Còmput dels terminis de prescripció

El termini de prescripció es comença a computar, en els diferents supòsits prevists per l'article anterior, de la manera següent:

1. El dret de l'Ajuntament a determinar el deute tributari mitjançant la liquidació corresponent, des del dia següent en què acabi el termini per presentar la corresponent declaració o autoliquidació.

2. El dret per exigir el pagament dels deutes tributaris liquidats o autoliquidats, des del dia següent a la data en què acabi el termini de pagament voluntari.

3. El dret a sol·licitar les devolucions derivades de la norma de cada tribut, les devolucions d'ingressos indeguts i el reemborsament del cost de les garanties, des del dia següent a aquell en què la devolució es va poder sol·licitar; des del dia següent a la data en què es va realitzar l'ingrés indegut o des del dia següent a la finalització del termini per efectuar l'autoliquidació si l'ingrés indegut es va realitzar dins d'aquest termini; o des del dia següent a aquell en que sigui ferma la sentència o resolució administrativa que declari totalment o parcialment improcedent l'acte impugnat.

4. El dret a obtenir les devolucions derivades de la normativa de cada tribut, les devolucions d'ingressos indeguts i el reemborsament del cost de les garanties, des del dia següent a la data de notificació de l'acord de reconeixement del dret a percebre la devolució o el reemborsament del cost de les garanties.

5. El termini de prescripció per a exigir l'obligació de pagament als responsables solidaris s'iniciarà des del dia següent a l'acabament del termini de pagament en període voluntari del deutor principal.

Article 22

Interrupció dels terminis de prescripció

1. El dret de l'Ajuntament a determinar el deute tributari mitjançant la liquidació corresponent s'interromprà, iniciant-se de nou el termini de prescripció a partir de la data d'interrupció, per les següents accions:

a) Per qualsevol acció administrativa feta amb coneixement formal de l'obligat/da tributari/ària conduint al reconeixement, regularització, inspecció, assegurament, comprovació i liquidació de tots o part dels elements de l'obligació tributària.

b) Per la interposició de reclamacions o recursos de qualsevol mena, per les actuacions realitzades amb coneixement formal de l'obligat/da tributari/ària en el decurs de les reclamacions i recursos, així com per la recepció de la comunicació d'un òrgan jurisdiccional en què s'ordeni la paralització del procediment administratiu en curs.

c) Per qualsevol actuació de l'obligat/da tributari/ària dirigida al pagament de la liquidació del deute.

2. El dret per exigir el pagament dels deutes tributaris liquidats i autoliquidats s'interromprà, iniciant-se de nou el termini de prescripció a partir de la data d'interrupció, per les següents accions:

a) Per qualsevol acció administrativa realitzada amb coneixement formal de l'obligat/da tributari/ària, dirigida de forma efectiva a la recaptació del deute tributari.

b) Per la interposició de reclamacions o recursos de qualsevol mena, per les actuacions realitzades amb coneixement formal de l'obligat/da tributari/ària en el decurs de les reclamacions i recursos, per la declaració del concurs del/de la deutor/a o per l'exercici d'accions civils o penals dirigides al cobrament del deute tributari, així com per la recepció de la comunicació d'un òrgan jurisdiccional en què s'ordeni la paralització del procediment administratiu en curs.

c) Per qualsevol actuació de l'obligat/da tributari/ària dirigida al pagament o extinció del deute tributari.

3. El dret a sol·licitar les devolucions derivades de la norma de cada tribut, les devolucions d'ingressos indeguts i el reemborsament del cost de les garanties s'interromprà iniciant-se de nou el termini de prescripció a partir de la data d'interrupció, per les següents accions:

a) Per qualsevol acte fefaent de l'obligat/da tributari/ària que pretengui la devolució d'ingressos indeguts, el reemborsament del cost de les garanties o la rectificació de la seva autoliquidació.

4. El dret a obtenir les devolucions derivades de la normativa de cada tribut, les devolucions d'ingressos indeguts i el reemborsament del cost de les garanties, s'interromprà:

a) Per qualsevol acció administrativa dirigida a efectuar la devolució o el reemborsament.

b) Per qualsevol actuació fefaent de l'obligat/da tributari/ària per la qual exigeixi el pagament de la devolució o el reemborsament.

c) Per la interposició, tramitació o resolució de reclamacions o recursos de qualsevol mena.

5. Quan el termini de prescripció s'hagués interromput per la interposició de recurs davant la jurisdicció contenciosa administrativa, el còmput del termini de prescripció s'iniciarà de nou quan l'Administració Tributària rebi la notificació de la resolució ferma que posi fi al procés judicial.

6. Quan el termini de prescripció s'hagués interromput per la recepció d'una comunicació judicial de paralització del procediment, el còmput del termini de prescripció s'iniciarà de nou quan l'Administració Tributària rebi la notificació de la resolució o que aixequi la paralització.

7. Quan el termini de prescripció s'hagués interromput per la declaració del concurs del deutor, el còmput del termini de prescripció s'iniciarà de nou quan adquireixi fermesa la resolució judicial de conclusió del concurs. En el cas d'aprovació d'un conveni, el termini s'iniciarà en el moment de la seva aprovació, respecte dels deutes no sotmesos al conveni concursal. En el cas de deutes sotmesos al conveni, el còmput del termini de prescripció s'iniciarà de nou quan aquells siguin exigibles al deutor.

8. Interromput el termini de prescripció per a un obligat/da tributari/ària, l'esmentat efecte es fa extensiu a la resta d'obligat/des, inclosos els responsables. Si l'obligació és mancomunada i únicament es reclama a un dels obligat/des tributari/àries la part que li correspon, el termini no s'interromp pels demés.

Si existeixen diversos deutes liquidats a càrrec d'un mateix/a obligat/da al pagament, la interrupció de la prescripció solament afectarà al deute a què es refereix.

Article 23

Extensió de la prescripció

La prescripció s'aplicarà d'ofici, inclòs en els casos en què s'hagi pagat el deute tributari, sense necessitat que la invoqui o excepcioni l'obligat/da tributari/ària.

Article 24

Efectes de la prescripció

La prescripció guanyada aprofita per igual al subjecte passiu i la resta de responsables del deute tributari, i inter­romput el termini de prescripció per a un, es considera inter­romput per a tots els responsa­bles, excepte el que es disposa a l'apartat 7è de l'article 68 de la Llei General Tributària.

Article 25

Compensació

Els deutes tributaris, en període voluntari o executiu de recaptació, es podran extingir totalment o parcialment per compensació:

a) Amb els crèdits reconeguts per un acte administratiu ferm a favor de l'obligat/da tributari/ària en virtut de devolucions d'ingressos indeguts per qualsevol tribut.

b) Amb altres crèdits reconeguts per un acte administratiu ferm a favor de l'obligat/da tributari/ària.

c) La compensació es pot fer d'ofici o a instància de part.

 

Article 26

Condonació

Els deutes tributaris només poden ser objecte de condonació, rebaixa o perdó en virtut de llei, en la quantia i amb els efectes que, si escau, aquesta determini.

Article 27

Insolvència

Els deutes que no s'han pogut fer efectius per insolvència provada del subjecte passiu i els responsables restants s'han de declarar provisionalment extingits en la quantia procedent mentre no es rehabilitin en els terminis de prescripció.

Si un cop vençut el termini de prescripció el deute no ha estat rehabilitat, queda definitivament extingit.

 

Capítol IX Garantia del deute tributari

Article 28

Dret de prelació

La Hisenda Municipal gaudeix de prelació per al cobrament dels crèdits tributaris vençuts i no satisfets, sempre que hi concorri amb creditors que no siguin de domini, penyora, hipoteca o qualsevol altre dret real degudament inscrit en el registre corresponent abans de la data en què s'hi ha consignat el dret de la Hisenda Municipal.

Article 29

Hipoteca legal tàcita

En les exaccions que graven periòdicament els béns o els drets inscriptibles en un registre públic o els seus productes directes, certs o presumptes, la Hisenda Municipal tindrà preferència sobre qualsevol altre creditor o adquiridor, encara que aquests hi hagin inscrit els seus drets, per cobrar els deutes no satisfets corresponents a l'any natural en el qual té lloc l'acció administrativa de cobrament i a l'any immediatament anterior.

Article 30

Afecció de bens

1. Els adquiridors de béns afectes per llei al pagament del deute tributari respondran subsidiàriament amb ells, per derivació de l'acció tributària, si el deute no es paga.

2. Els béns i drets transmesos estaran afectes a la responsabilitat del pagament de les quantitats, liquidades o no, corresponents als tributs que gravin les esmentades transmissions, qualsevol que sigui el seu posseïdor, llevat que aquest resulti ser un tercer protegit per la fe pública registral o es justifiqui l'adquisició dels béns amb bona fe i just títol.

 

Capítol X Tributs municipals

Article 31

Es consideren tributs municipals els que l'Ajunta­ment estableixi segons el que preveu el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprovà el Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

 

Capítol XI Imposició i ordenació de tributs locals

Article 32

La imposició de tributs de caràcter local i l'apro­vació, si s'escau, de la respectiva ordenança fiscal, o la seva modifica­ció, s'ajustaran igualment a les normes contingudes el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i la resta de disposicions aplicables.

 

 

​​​​​​​Capítol XII Infraccions i sancions tributàries i procediment sancionador

Article 33

Principis de la potestat sancionadora en matèria tributària

1. La potestat sancionadora en matèria tributària s'ha d'exercir d'acord amb els seus principis reguladors en matèria administrativa amb les especialitats establertes a la LGT.

2. En particular són aplicables els principis de legalitat, tipicitat, responsabilitat, proporcionalitat i no  concurrència regulats als articles 179 i 180 de la LGT: El principi d'irretroactivitat s'ha d'aplicar amb caràcter general, no obstant, les normes que regulen les infraccions i sancions tributàries tindran efectes retroactius respecte dels actes que no siguin ferms quan la seva aplicació resulta més favorable per a l'interessat.

Article 34

Subjectes responsables de les infraccions i sancions tributàries

1. Són subjectes infractors les persones físiques, jurídiques i les entitats esmentades a l'article 5.1 d'aquesta ordenança que efectuïn les accions o omissions tipificades com a infraccions a les lleis.

2. El subjecte infractor té la consideració de deutor/a principal en relació amb la declaració de responsabilitat.

3. La concurrència de diversos subjectes infractors en la realització d'una infracció tributària determinarà que quedin solidàriament obligat/des davant l'Administració al pagament de la sanció.

4. Han de respondre solidàriament del pagament de les sancions tributàries, derivades o no d'un deute tributari, les persones o entitats que estiguin en els casos dels paràgrafs a) i c) del apartat 1 de l'article 42 de la LGT, en els termes que estableix l'article esmentat.

5. Han de respondre subsidiàriament del pagament de les sancions tributàries les persones o entitats que estiguin en el supòsit del paràgraf a) de l'apartat 1 de l'article 43 de la LGT, en els termes que estableix l'article esmentat.

6. Les sancions tributàries no s'han de transmetre a les persones hereves i legatàries  de les persones físiques infractores. Les sancions tributàries per infraccions comeses per les societats i entitats dissoltes s'han de transmetre als/a les seus/seves successors/res en els termes que preveu l'article 40.5 de la LGT.

Article 35

Infraccions Tributàries: concepte i classificació

1. Son infraccions tributàries les accions i omissions doloses o culposes amb qualsevol grau de negligència que estiguin tipificades i sancionades per la LGT o per una altra Llei.

2. Les infraccions tributàries es classifiquen en lleus, greus i molt greus. Cada infracció tributària es qualificarà de forma unitària en lleu, greu o molt greu en atenció als criteris de qualificació com l'ocultació i la utilització de mitjans fraudulents entre d'altres.

Existeix ocultació quan no es presentin declaracions o les presentades incloguin fets i operacions inexistents o amb imports falsos o en les quals s'ometin operacions, rendes, productes o qualsevol altra dada que incideix en la determinació del deute tributari, sempre que la incidència del deute derivat de la ocultació en relació amb la base de la sanció, sigui superior al 10 per cent.

Es consideren mitjans fraudulents les anomalies substancials en la comptabilitat i en els llibres i registres, l'ús de factures, justificants i altres documents falsos o falsejats i la utilització de persones o entitats interposades d'acord amb l'article 184.3 de la LGT.

 Article 36

Sancions Tributàries: classes,  graduació i no concurrència

1. Les infraccions tributàries se sancionaran mitjançant la imposició de sancions pecuniàries, les quals podran consistir en una multa fixa o proporcional, i de sancions no pecuniàries de caràcter accessori establertes en l'article 186 de la LGT, com:

a) Pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions i ajuts públics.

b) Pèrdua del dret a aplicar-se beneficis i incentius fiscals.

c) Prohibició de contractar amb l'administració municipal.

d) Suspensió de l'exercici de professions oficials, ocupació o càrrec públic.

2. Les sancions tributàries es graduaran tenint en compte els següents criteris o circumstàncies que son aplicables simultàniament:

a) Comissió repetida d'infraccions tributàries, la qual s'entendrà que existeix quan el subjecte infractor hagi estat sancionat, dins els quatre anys anteriors i per resolució administrativa ferma, per una infracció de la mateixa naturalesa, considerant- se que tenen igual naturalesa les infraccions previstes en el mateix article del Capítol III de la LGT, llevat de les infraccions incloses en els articles 191, 192 i 193, totes les quals s'entendran de la mateixa naturalesa.

Quan es doni aquesta circumstància, la sanció mínima s'incrementarà en els següents percentatges:

- Sanció per infracció lleu: 5%

- Sanció per infracció greu: 15%

- Sanció per infracció molt greu: 25%

b) El perjudici econòmic per a la Hisenda municipal que es determinarà per el percentatge resultant de la relació entre la base de la sanció i la quantia total que s'hagi hagut d'ingressar o l'import de la devolució obtinguda. Quan es doni aquesta circumstància la sanció mínima s'incrementarà en els següents percentatges:

- Perjudici econòmic superior al 10% i inferior o igual al 25%: 10%

- Perjudici econòmic superior al 25% i inferior o igual al 50%: 15%

- Perjudici econòmic superior al 50% i inferior o igual al 75%: 20%

- Perjudici econòmic superior al 75% : 25%

c) Acord o conformitat de l'interessat en la forma prevista en l'article següent.

3. Si l'Administració Tributària municipal considera que la infracció pot ser constitutiva de delicte contra la Hisenda pública ho comunicarà a la jurisdicció competent i quedarà suspès el procediment administratiu fins que resolgui l'autoritat judicial.

a) La realització de diverses accions o omissions constitutives de diverses infraccions farà possible la imposició de les sancions que corresponguin per totes aquestes, però quan l'acció o omissió s'aplica com a criteri per a la graduació o qualificació de la infracció, no podrà ésser sancionada com a infracció independent.

b) Les sancions són compatibles amb els interessos de demora i amb els recàrrecs del període executiu.

 

Article 37

Reducció de les sancions

1. Les sancions pecuniàries previstes en el articles 191 a 197 de la LGT es reduiran:

a) En els casos d'actes amb acord, un 65%, però quedarà sense efecte la reducció i s'exigirà aquest import, sense altre requisit que la notificació a l'interessat, quan s'hagi interposat contra la regularització o la sanció el corresponent recurs contenciós administratiu o, en el cas que s'hagi presentat aval o certificat d'assegurança de caució en substitució del dipòsit, quan no s'ingressin en període voluntari les quantitats derivades de l'acta amb acord.

b) En els supòsits de conformitat, un 30%, però així mateix, quedarà sense efecte i s'exigirà aquest import quan s'hagi interposat recurs o reclamació contra la regularització. S'entén que existeix conformitat en el procediment d'inspecció si hi ha Acta de Conformitat i en els procediments de verificació de dades i comprovació limitada sempre que la liquidació no sigui objecte de recurs o reclamació, llevat que es requereixi conformitat expressa.

2. L'import de qualsevol sanció, llevat que procedeixi d'acta amb acord, una vegada aplicada en el seu cas, la reducció de l'apartat anterior, es reduirà en el 40% quan s'ingressi l'import en període voluntari sense haver sol·licitat ajornament o fraccionament ni s'interposi recurs o reclamació contra la liquidació o la sanció.

Article 38

Extinció de la responsabilitat derivada de les infraccions i de les sancions

1. La responsabilitat derivada de les infraccions tributàries s'extingirà per la mort del subjecte infractor i pel transcurs del termini de prescripció per la imposició de les corresponents sancions, termini que serà de quatre anys complets des que es van cometre les infraccions. Aquesta prescripció s'aplicarà d'ofici per l'Administració tributària, sense necessitat que la invoqui l'interessat.

2. Les sancions tributàries s'extingiran pel pagament o compliment, prescripció, compensació, condonació i per la mort de tots els obligat/des a satisfer-les.

Les accions administratives que condueixen a la regularització de la situació tributària de l'obligat/da, interrompran el termini de prescripció per imposar les sancions tributàries que poden derivar-se de l'esmentada regularització.

Article 39

Classes d'infraccions i sancions tributàries

Es consideren infraccions tributàries:

a) Deixar d'ingressar dins el termini establert la totalitat o part del deute tributari que hagi de resultar de la correcta autoliquidació del tribut.

b) No presentar de forma completa i correcta les declaracions i documents necessaris per a la pràctica de les liquidacions.

c) L'obtenció indeguda de devolucions derivades de la normativa de cada tribut.

d) Sol·licitar indegudament devolucions derivades de la normativa de cada tribut, beneficis o incentius fiscals, mitjançant l'omissió de dades rellevants o la inclusió de dades falses.

e) No presentar dins de termini autoliquidacions o declaracions sense que d'això es derivi perjudici econòmic.

f) Presentar de forma incompleta o incorrecta autoliquidacions o declaracions, sense perjudici econòmic.

g) Contestar o presentar de forma incorrecta requeriments individualitzats de informació o declaracions d'informació exigides amb caràcter general.

h) Incompliment de les obligacions de comunicar el domicili fiscal i d'utilitzar el número de identificació fiscal o altres números o codis.

i) La resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de l'Administració tributària.

j) Les altres assenyalades a les Lleis.

 

Article 40

Infracció tributària per deixar d'ingressar el deute tributari que hagi de resultar d'una autoliquidació

1. Constitueix infracció tributària deixar d'ingressar dins el termini establert la totalitat o part del deute tributari que hagi de resultar de la correcta autoliquidació del tribut.

Aquesta infracció serà lleu, greu o molt greu atenent a l'existència d'ocultació, la concurrència de mitjans fraudulents i a la base de la sanció, és a dir, la quantitat no ingressada en l'autoliquidació com a conseqüència de la comissió de la infracció.

2. La infracció tributària serà lleu en els següents supòsits:

a) Quan la base de la sanció sigui igual o menor a 3.000€.

b) Quan, tot i que la base de la sanció sigui superior a aquesta xifra, no existeixi ocultació.

c) En tot cas, quan, sense previ requeriment, la manca d'ingrés hagués estat regularitzada per l'obligat/da tributari/ària en una autoliquidació presentada amb posterioritat al termini de pagament sense complir els requisits establerts a l'article 27.4 de la LGT, per l'aplicació dels recàrrecs per declaració extemporània sense requeriment previ.

3. La infracció tributària serà greu:

a) Quan la base de la sanció sigui superior a 3.000€ i existeixi ocultació

b) Quan, sigui quina sigui la base de la sanció, s'hagin utilitzat documents falsos o falsejats o una incorrecta comptabilitat, sense que aquests fets constitueixin mitjans fraudulents.

4. La infracció tributària serà molt greu quan s'hagin utilitzat mitjans fraudulents

5. Aquestes infraccions se sancionaran amb multa pecuniària del 50%, del 50 al 100% o del 100 al 150% de la quantitat no ingressada, segons els supòsits, mitjançant l'increment del percentatge mínim d'acord amb els criteris de reiteració i perjudici econòmic als quals es refereix l'article 187 de la LGT.

Article 41

Infracció tributària per no presentar de forma completa i correcta les declaracions o documents necessaris per a la pràctica de les liquidacions

1. Constitueix infracció tributària l'incompliment de l'obligació de presentar de forma completa i correcta les declaracions i documents necessaris perquè l'Administració Tributària municipal pugui practicar la liquidació dels tributs que no s'exigeixen per autoliquidació

2. Aquesta infracció serà lleu, greu o molt greu d'acord amb els mateixos criteris establerts en l'article precedent, considerant-se com a base de la sanció la quantia de la liquidació, quan no s'hagi presentat declaració, o la diferència entre el resultant de la liquidació adequada i la que hagi procedit d'acord amb les dades declarades

3. Les sancions corresponents a aquestes infraccions, així com la seva quantia i graduació seran les mateixes de l'article precedent.

Article 42

Infracció tributària per l'obtenció indeguda de devolucions derivades de la normativa de cada tribut.

1. Aquesta infracció serà lleu, greu o molt greu d'acord amb els mateixos criteris assenyalats a l'article 80 d'aquesta Ordenança considerant-se base de la sanció la quantitat tornada com a conseqüència de la infracció

2. Les sancions corresponents a aquestes infraccions, la seva quantia i graduació seran les mateixes assenyalades en l'esmentat article d'aquesta ordenança.

Article 43

Infracció tributària per sol·licitar indegudament devolucions

1. Constitueix infracció tributària la sol·licitud indeguda de devolucions derivades de la normativa de cada tribut mitjançant l'omissió de dades rellevants o la inclusió de dades falses en autoliquidacions, comunicacions o sol·licituds, sense que s'hagin obtingut les devolucions.

2. Aquesta infracció tributària serà greu i se sancionarà amb una multa pecuniària proporcional del 15% de la quantitat indegudament sol·licitada.

Article 44

Infracció tributària per sol·licitar indegudament beneficis o incentius fiscals

1. Constitueix infracció tributària la sol·licitud indeguda de beneficis o incentius fiscals mitjançant l'omissió de dades rellevants o la inclusió de dades falses, sense que s'hagin obtingut, i no sigui procedent imposar al mateix subjecte la sanció per alguna de les infraccions previstes en els articles 191, 192 i 195 de la LGT o a l'article anterior d'aquesta Ordenança.

2. Aquesta infracció serà greu i se sancionarà amb multa pecuniària fixa de 300€.

Article 45

Infracció tributària per manca de presentació, dins de termini, d'autoliquidacions o declaracions sense perjudici econòmic

1. Constitueix infracció tributària no presentar, dins de termini, autoliquidacions o declaracions sempre que no s'hagi produït o no es pugui produir perjudici econòmic a la Hisenda municipal.

2. Aquesta infracció serà lleu

3. La sanció consistirà en multa pecuniària fixa de 200€.

La quantia de la sanció serà de 400€, quan es tracti de declaracions censals o de comunicació de la designació de representant quan ho exigeixi la normativa.

Així mateix la sanció consistirà en multa pecuniària fixa de 20€ per cada dada o conjunt de dades referides a una mateixa persona o entitat que s'hagi hagut d'incloure en la declaració, amb un mínim de 300€ i un màxim de 20.000€, quan es tracta de declaracions exigides en compliment de l'obligació de subministrar informació a què es refereixen els articles 93 i 94 de la LGT.

La sanció i els límits mínim i màxim es reduiran a la meitat si les autoliquidacions i declaracions es presenten fora de termini sense requeriment previ.

Si s'han realitzat requeriments, aquestes sancions seran compatibles amb les establertes per resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de l'Administració Tributària municipal.

Article 46

Infracció tributària per l' incompliment de l'obligació de comunicar el domicili fiscal

1. Constitueix infracció tributària incomplir l'obligació de comunicar el domicili fiscal o el seu canvi per les persones físiques que no realitzin activitats econòmiques.

2. Aquesta infracció serà lleu, i se sancionarà amb multa pecuniària fixa de 100€.

 

​​​​​​​Article 47

Infracció tributària per la presentació incorrecta d'autoliquidacions o declaracions sense que es produeixi perjudici econòmic

1. Constitueix infracció tributària presentar de forma incompleta, inexacta o amb dades falses autoliquidacions o declaracions, sempre que no s'hagi produït o no es pugui produir perjudici econòmic a la Hisenda municipal.

2. Aquesta infracció serà greu i la seva sanció consistirà en multa pecuniària fixa de 150€ llevat que es tracti de declaracions censals en què la sanció serà de 250€.

Article 48

Infracció tributària per contestar o presentar de forma incorrecta requeriments individualitzats d'informació o declaracions d'informació exigides amb caràcter general

1. Constitueix infracció tributària contestar o presentar de forma incompleta, inexacta o amb dades falses requeriments individualitzats d'informació o declaracions exigides amb caràcter general, en el compliment de l'obligació de subministrament d'informació a què es refereixen els articles 93 i 94 de la LGT.

2. Aquesta infracció serà greu i se sancionarà de la següent forma:

a) Quan la informació no tingui per objecte dades expressades en magnituds monetàries, la sanció consistirà en multa pecuniària fixa de 200€ per cada dada o conjunt de dades referides a una mateixa persona o entitat emesa, inexacta o falsa.

b) Quan la informació sigui sobre dades expressades en magnituds monetàries, la sanció consistirà en multa proporcional de fins el 2% de l'import de les operacions no declarades o declarades incorrectament.

Quan l'import no declarat representi un percentatge igual o inferior al 10% de l'import de les operacions que es van haver de declarar, s'imposarà una multa pecuniària fixa de 500€.

En els supòsits en què el percentatge no declarat fos superior al 10, 25, 50 o 75%, la sanció serà una multa pecuniària proporcional del 0,5, 1, 1,5, o 2% de l'import de les operacions no declarades o declarades incorrectament, respectivament.

Aquesta sanció, en el cas de comissió repetida d'infraccions  tributàries, es graduarà incrementant la quantia resultant en un 100%.

Article 49

Infracció tributària per incomplir les obligacions d'utilització del número d'identificació fiscal o d'altres números o codis

1. Constitueix infracció tributària l'incompliment de les obligacions relatives a la utilització del número o codis establerts en la normativa tributària i, especialment, la referència cadastral.

2. Aquesta infracció serà lleu i se sancionarà amb multa pecuniària fixa de 150€, llevat dels casos en què es tracti de l'incompliment de la utilització del número de identificació fiscal per les entitats de crèdit en els comptes i operacions, o en el lliurament o abonament del xecs al portador, supòsits en els quals la infracció serà greu i es sancionarà d'acord amb l'article 202.2 de la LGT.

Article 50

Infracció tributària per resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de l'Administració Tributària

1. Es produeix resistència, obstrucció, excusa o negativa quan el subjecte infractor, degudament notificat a l'efecte, realitzi actuacions amb tendència a dilatar, entorpir o impedir les actuacions de l'Administració Tributària municipal, en relació amb el compliment de les seves obligacions. Així, entre d'altres, les següents conductes:

a) No facilitar l'examen de documents, informes, antecedents, llibres, registres, fitxers, factures, justificants, assentaments de comptabilitat, arxius informàtics i qualsevol altra dada amb transcendència tributària.

b) No atendre algun requeriment degudament notificat.

c) No comparèixer en lloc i temps assenyalats, llevat de l'existència de causa justificada.

d) Prohibir indegudament als funcionaris de l'Administració tributària l'entrada en locals o finques o el reconeixement de locals, maquinària, instal·lacions i explotacions relacionades amb les obligacions tributàries.

e) Les coaccions als funcionaris de l'Administració tributària.

2. Aquesta infracció es qualifica de greu i la seva sanció consistirà en multa pecuniària fixa de 150€, llevat que sigui d'aplicació allò que es preveu en els apartats següents.

3. Quan consisteixi a desatendre, dins de termini, requeriments diferents als que es preveuen en els següents apartats, la sanció serà de multa pecuniària fixa de 150, 300 o 600€, segons s'hagi incomplert el requeriment per primera, segona o tercera vegada.

4. Quan es tracti de conductes contingudes en les lletres a) i d) de l'apartat 1, o de l'incompliment del deure de comparèixer per persones o entitats que realitzin activitats econòmiques, o del deure d'aportació de informació dels articles 93 i 94 de la LGT, la sanció consistirà en:

a) Si no es compareix o no es facilita l'actuació administrativa o la informació administrativa en el termini assenyalat en el primer requeriment, la multa serà de 300€.

b) Quan s'incompleixi el segon requeriment la multa serà de 1.500€.

c) En cas d'incompliment del tercer requeriment, la sanció consistirà en multa proporcional al 2% de la xifra de negocis del subjecte infractor en l'any natural anterior al de la comissió de la infracció, amb un mínim de 10.000€ i un màxim de 400.000€. Però si es tracta de l'incompliment de l'obligació de subministrament d'informació dels articles 93 i 94 de la LGT, la multa proporcional s'eleva fins el 3 per cent de la xifra de negocis, amb un mínim de 15.000€ i un màxim de 600.000€. Aquesta multa proporcional es graduarà d'acord amb el que estableix l'article 203 de la Llei esmentada. En tot cas, si es dóna compliment total al requeriment abans de l'acabament del procediment, la sanció serà de 6.000€.

5. Quan la resistència obstrucció, excusa o negativa es refereixi al trencament de les mesures cautelars, la sanció consistirà en multa pecuniària proporcional fins el 2% de la xifra de negocis, amb un mínim de 3.000€.

Article 51

Procediment sancionador amb matèria tributària: Regulació i competència

1. El procediment sancionador tributari es regula per la LGT i els seus Reglaments de desenvolupament i, en el seu defecte, per les normes reguladores del procediment sancionador en matèria administrativa.

2. La imposició de sancions correspondrà al/a la Regidor/a de l'Àrea d'Hisenda, d'acord amb el previst al Decret de batlia d'organització dels Serveis Municipals, que atribueix als titulars de les àrees l'exercici de la potestat sancionadora en l'àmbit de les competències de la seva àrea, a excepció dels casos que sigui indelegable per llei, o estigui atribuïda a d'altres, a tenor de la Disposició Addicional Primera del RD 2063/2004 aprovatori del Reglament General del Règim Sancionador Tributari.

Article 52

Procediment Sancionador

1. El procediment sancionador es tramitarà de forma separada al procediment d'aplicació dels tributs llevat dels supòsits d'actes amb acord i d'aquells en què l'obligat/da tributari/ària hagués renunciat a la tramitació separada, casos en els quals les qüestions relatives a la infracció s'analitzaran en el procediment d'aplicació del tribut, sense perjudici que no obstant la tramitació única, cada procediment finalitzi amb acte resolutori diferent.

La renúncia es farà mitjançant manifestació expressa que haurà de formular-se en el procediment d'aplicació dels tributs abans de la notificació de la proposta de resolució o, en el procediment d'inspecció, a la finalització del tràmit d'audiència previ a la subscripció de l'acta, llevat del supòsit en què l'òrgan encarregat de la tramitació del procediment d'aplicació dels tributs requereix a l'obligat/da tributari per que manifesti, en el termini de deu dies, la seva renúncia a la tramitació separada del procediment sancionador que, en el seu cas, pugui iniciar-se. Així mateix, si el procediment d'aplicació dels tributs s'inicia amb la notificació de la proposta de resolució, es podrà renunciar a la tramitació separada en el termini concedit per al·legacions.

2. En cas de tramitació separada, el procediment s'iniciarà d'ofici mitjançant Decret del/de la Regidor/a de l'Àrea d'Hisenda per resoldre segons el que disposa l'article anterior, que serà notificat a l'interessat.

Una vegada acabades les actuacions que procedeixin, es formularà proposta de resolució expressant els fets i la seva qualificació, la classe d'infracció i la sanció corresponent amb indicació dels criteris de graduació aplicats. Aquesta proposta serà notificada a l'interessat, posant-li de manifest l'expedient perquè, dins del termini de 15 dies, pugui al·legar el que consideri adient i presentar els documents i proves que estimi oportunes.

Quan a l'inici del procediment l'òrgan competent tingui tots els elements que permetin formular la proposta d'imposició de la sanció, s'incorporarà aquesta a l'acord d'iniciació, i li serà notificat a l'interessat posant-li de manifest l'expedient als mateixos efectes assenyalats en el paràgraf anterior i amb l'advertència que, en cas de no formular al·legacions ni aportar nous documents i proves, podrà dictar-se resolució d'acord amb la proposta.

3. Quan els procediment sancionadors derivin de procediments de comprovació o investigació que realitzi la Inspecció de Tributs, s'iniciaran pel funcionari actuari amb autorització superior. La tramitació i instrucció de la proposta de resolució podrà encomanar-se a aquest funcionari o a un altre adscrit a la Inspecció.

Quan en un procediment sancionador, iniciat com a conseqüència d'un procediment d'inspecció, l'interessat presti conformitat a la proposta de resolució, s'entendrà dictada i notificada la resolució per l'òrgan competent per imposar la sanció, d'acord amb l'esmentada proposta, pel transcurs del termini d'un mes a comptar des de la data en què la conformitat es va manifestar, sense necessitat de nova notificació expressa a l'efecte, llevat que en l'esmentat termini l'òrgan competent per a imposar la sanció notifiqui a l'interessat acord amb alguns dels continguts als quals es refereixen els paràgrafs de l'apartat 3 de l'article 156 de la LGT.

4. El procediment sancionador en matèria tributària ha de concloure en el termini màxim de sis mesos a comptar de la notificació de la comunicació d'inici del procediment.

El venciment d'aquest termini, sense que s'hagi notificat la resolució, produeix la caducitat del procediment, que pot declarar-se d'ofici o a instància de l'interessat i impedeix la iniciació de un nou procediment sancionador.

Article 53

Suspensió de l'execució de les sancions

1. L'execució de les sancions tributàries se suspendrà automàticament, sense necessitat d'aportar cap tipus de garantia, mitjançant la presentació de recurs en el termini establert, sense que es puguin executar fins que siguin fermes en via administrativa. Aquesta suspensió serà aplicada automàticament per l'Administració sense necessitat que el contribuent ho sol·liciti.

No seran exigibles interessos de demora pel temps que transcorri fins l'acabament del termini de pagament en període voluntari, obert per la notificació de la resolució que exhaureixi la via administrativa.

2. Un cop exhaurida la via administrativa, els òrgans de recaptació no començaran les actuacions de procediment de constrenyiment mentre no acabi el termini per interposar el recurs contenciós administratiu. Si durant aquest termini l'interessat comunica a l'òrgan esmentat la interposició del recurs, amb petició de suspensió, es mantindrà la paralització del procediment fins que l'òrgan judicial adopti la decisió que correspongui en relació amb la suspensió sol·licitada.

 

Capítol XIII Revisió dels actes en via administrativa

Article 54

L'òrgan que hagi dictat l'acte ha de rectificar en qualsevol moment, d'ofici o a instància de l'interessat, els errors materials, de fet o aritmètics, sempre que no hagi transcorregut el termini de prescripció.

Article 55

Reclamació economicoadministrativa i recurs de reposició

1. Contra els actes sobre aplicació i efectivitat dels tributs locals, i dels ingressos de dret públic d'aquest Ajuntament, i contra les actuacions inspectores inherents i actes d'imposició de sancions tributàries, podrà formular-se reclamació economicoadministrativa davant el Tribunal Economicoadministratiu Municipal de Palma de Mallorca, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la notificació expressa o l'exposició pública dels corresponents padrons o matrícules de contribuents, o amb caràcter potestatiu el recurs de reposició, davant el mateix òrgan que hagi dictat l'acte, específicament previst per la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

2. En els casos d'Acta de Conformitat a la regularització dels tributs i de Diligència de Conformitat a la proposta de resolució de la sanció, en què intervé la Inspecció Tributària, els terminis per interposar els recursos esmentats anteriorment serà d'un mes comptat des de l'endemà de la data en què es consideri que les liquidacions s'han produït, entenent-se produïdes pel transcurs d'un mes des de la firma de l'Acta o de la Diligència de Conformitat.

Article 56

Suspensió acte administratiu

Per interposar la reclamació economicoadministrativa o el recurs de reposició esmentats a l'article anterior, no es requerirà el previ pagament de la quantitat exigida, però la interposi­ció de la reclamació o del recurs no detindrà l'acció administrativa per a la cobrança, llevat que l'inte­ressat compleixi els requisits a què es refereix el RD 520/2005, de 13 de maig, o l'article 14.2 del RD Legislatiu 2/2004, de 5 de març, respectivament.

Article 57

Recurs contra ordenances fiscals

Contra els acords d'imposició i ordenació de tributs locals no es podrà interposar altre recurs que el contenciós administra­tiu, a partir de la publicació d'aquells al BOIB, en la forma i terminis que esta­bleixin les normes reguladores d'aquesta Jurisdicció.

 

Capítol XI Normes de gestió

Article 58

1. L'Ajuntament durà a terme la gestió dels tributs locals, conformement al que preveu el RD Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprovà el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals i la Llei General Tributària.

2. La gestió dels tributs comprèn les actuacions necessàries per a la determinació del subjecte passiu, de les bases i de tots els elements necessaris per quantificar el deute tributari mitjançant l'oportuna liquidació.

Article 59

Inici dels procediments tributaris

Els procediments tributaris s'iniciaran d'ofici o a instància de l'obligat/da tributari/ària, mitjançant autoliquidació, declaració, comunicació o sol·licitud o qualsevol altre mitjà previst en la normativa tributària.

Article 60

Declaració tributària

1. Té la consideració de declaració tributària qualsevol document per mitjà del qual es manifesti o es reconegui davant l'Administració municipal la realització de qualsevol fet rellevant per a l'aplicació dels tributs.

2. La presentació d'una declaració no implica l'acceptació de la procedència de l'obligació tributària.

3. L'Administració municipal pot reclamar declaracions, i l'ampliació d'aquestes, així com la correcció dels defectes advertits, quan sigui necessari per a la liquidació i la comprovació del tribut, com també la informació suplementària que hi escaigui.

4. Serà obligatòria la presentació de la declaració en els terminis assenyalats a cada ordenança i en el seu defecte dins els trenta dies hàbils següents al del fet imposable.

Article 61

Obligació d'informar

Les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, així com les entitats de l'article 5.1 d'aquesta ordenança, estaran obligades a proporcionar a l'administració tributària tota classe de dades, informes, antecedents i justificants amb transcendència tributària relacionats amb el compliment de les seves pròpies obligacions tributàries o deduïts de les seves relacions econòmiques, professionals o financeres amb altres persones, d'acord amb la regulació dels articles 93è i 94è de la Llei General Tributària.

Article 62

Consultes tributàries escrites

1. Els subjectes passius i altres obligat/des tributari/àries poden formular consultes degudament documentades a l'Administració municipal pel que fa al règim, la classificació o la qualificació tributària que els correspongui en cada cas, en la forma, l'abast i efectes prevists en els articles 88 i 89 de la Llei General Tributària.

2. Igualment, podran formular consultes, sempre que estiguin degudament documentades, els col·legis professionals, les cambres oficials, les organitzacions patronals, els sindicats, les associacions de consumidors, les associacions o fundacions que representin interessos de persones amb discapacitat, les associacions empresarials i les organitzacions professionals, així com les federacions que agrupin els organismes o les entitats esmentats, quan es refereixin a qüestions que afectin la generalitat dels seus membres o associats.

3. Els interessats no poden recórrer contra la resposta. Poden fer-ho contra l'acte administratiu dictat de conformitat amb els criteris manifestats en la contestació.

Article 63

Càrrega de la prova

1. En els procediments d'aplicació dels tributs qui faci valer el seu dret ha de provar-ne els fets constitutius.

2. Els obligat/des tributari/àries compliran el seu deure de provar si designen de manera concreta els elements de prova en poder de l'administració tributària municipal.

Article 64

Liquidació tributària: Concepte i classes

1. L'Administració municipal no està obligada a ajustar les liquidacions a les dades consignades pels obligat/des tributari/àries en les autoliquidacions, declaracions, comunicacions, sol·licituds o qualsevol altre document.

2. L'increment de la base imposable sobre la resultant de les declaracions s'ha de notificar al subjecte passiu amb expressió concreta dels fets i els elements addicionals que l'hagin motivat, excepte quan la modificació tingui origen en actualitzacions o revisions de caràcter general autoritzades per les lleis.

3. Les liquidacions tributàries poden ser provisionals o definitives.

4. Tenen la consideració de definitives:

a) Les practicades en el procediment inspector amb la comprovació i investigació prèvies de la totalitat dels elements de l'obligació tributària.

b) Les altres a les quals la normativa tributària atorgui aquest caràcter.

En els altres casos, les liquidacions tributàries tenen el caràcter de provisionals.

Article 65

Elements de les liquidacions tributàries

Les liquidacions tributàries han d'indicar:

a) La identificació de l'obligat/da tributari/ària.

b) Els elements determinants de la quantia del deute tributari.

c) La motivació, quan la liquidació no s'ajusti a les dades consignades per l'obligat/da tributari/ària o a l'aplicació o interpretació de la normativa realitzada per ell mateix, amb expressió dels fets i elements essencials que l'originen, així com dels fonaments de dret.

d) Els mitjans d'impugnació que puguin ser exercits, amb indicació dels terminis i els òrgans davant els quals han de ser interposats.

e) El lloc, el termini i la manera en què s'ha de satisfer el deute tributari.

f) El seu caràcter  de provisional o definitiva.

 

Article 66

Padrons i matrícules

1. Podran ser objecte de padró o matrícula de contri­buents els tributs en què, per la seva naturalesa, es produeixi continuïtat del fet imposable.

2. Les altes es produiran per declaració del subjecte passiu, per l'acció investigadora de la Inspecció o d'ofici, i tindran efecte des de la data en què per disposició de l'ordenan­ça respectiva es pro­dueixi la meritació del tribut i l'obligació de contribuir.

3. Els subjectes passius hauran de formular les baixes, i un cop comprova­des, produiran la definitiva eliminació del padró amb efectes a partir del període següent a aquell en què s'hagin presentat, llevat que a l'ordenança fiscal del tribut de què es tracti s'estableixi una altra cosa.

4. Els contribuents estaran obligat/des a fer saber a l'Admi­nistració, en el termini de trenta dies hàbils següents a aquell en què es produeixi, tota modificació que pugui originar alta, baixa o alteració en el padró.

5. Els padrons i matrícules de contribuents se sotme­tran cada exercici a l'aprovació de l'òrgan municipal competent d'aquest Ajuntament i s'exposaran al públic a l'efecte de reclamació durant un termini d'un mes comptat des de la publicació de l'anunci al BOIB.

6. L'exposició al públic dels padrons o matrícules produirà els efectes de notificació de les liquida­cions de quotes que hi figurin consigna­des. Contra aquestes es podrà interposar reclamació economicoadministrativa davant el Tribunal Economicoadministratiu Municipal de Palma, la qual es prèvia al recurs contenciós administratiu o, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició.

 

 

​​​​​​​Capítol XV Recaptació

Article 67

La recaptació tributària

1. La recaptació dels tributs es podrà fer:

a) en període voluntari, o

b) en període executiu.

2. En els tributs que en siguin susceptibles, la recaptació es farà pel sistema d' autoliquidació, que s'haurà d'ingressar en el moment de ser presentada.

3. En els tributs que no admetin l'autoliquidació i respecte dels quals es pugui exigir legalment, com també quan es tracti de preus públics, s'exigirà sempre el pagament anticipat mitjançant el sistema de depòsit previ, que s'haurà de fer en el moment en què l'interessat presenti la sol·licitud que determini el fet imposable o l'aplicació del preu públic.

Article 68

Còmput del termini d'ingrés voluntari

1. El termini d'ingrés voluntari dels deutes tributaris es comptarà a partir de:

a) La notificació directa al subjecte passiu de la liquidació quan es practiqui individualment.

b) L'obertura del termini recaptador, quan es tracti de tributs de cobrament periòdic que són objecte de notificació col·lectiva.

c) La data de la meritació en el supòsit d'autoliquidació.

 

Article 69

Terminis de pagament

1. Els deutes resultants de liquidacions practicades per l'Administració Municipal, s'hauran de pagar:

a) Les notificades entre els dies 1 i 15 de cada mes, des de la data de notificació fins al dia 20 del mes següent o, si aquest no fos hàbil, l'immediat hàbil posterior.

b) Les notificades entre els dies 16 i darrer de cada mes, des de la data de notificació fins al dia 5 del segon mes posterior o, si aquest no fos hàbil, l'immediat hàbil posterior.

2. Les corresponents a tributs periòdics que són objecte de notificació col·lectiva, dins el termini anunciat en els edictes de cobrança que es publiquin d'acord amb l'establert a l'article 81 del Reglament general de recaptació.

3. Els deutes resultants de concerts s'ingressaran en els terminis que s'hi determinin.

4. Els deutes no tributaris, en els terminis que determinin les normes, segons les quals aquests deutes s'exigeixin i, si manquen, en els terminis establerts als apartats a i b d'aquest número.

Article 70

Ajornament i fraccionament del pagament

1. L'Ajuntament podrà, a sol·licitud de l'obligat/da, ajornar o fraccionar els pagaments dels deutes tributaris i no tributaris d'acord amb el que preveuen els articles 65 i 82 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, i els articles 44 i següents del Reglament General de Recaptació, aprovat pel Reial decret 939/2005, de 29 de juliol.

2. Seran ajornables o fraccionables tots els deutes tributaris i no tributaris  recaptats per l'Ajuntament.

3. La falta de pagament, al seu venciment, d'una fracció, comporta la pèrdua del dret al fraccionament del deute i, en conseqüència, l'inici del període executiu de totes les fraccions pendents de pagament.

4. La garantia que s'hagi de prestar per als ajornaments o els fraccionaments que es sol×licitin estarà constituïda per un aval solidari d'entitats de dipòsit, sense perjudici d'aplicar el que disposa o  assenyala  el punt 3 a) de l'article 46 de l'esmentat Reglament General de Recaptació, en aquells casos que en el propi article s'indiquen. No serà necessari presentar garanties quan l'import del deute no superi els 15.000,00 euros.

5. El temps màxim d'ajornament o fraccionament serà:

a) En el cas de liquidacions igual o inferior a 600,00 euros, el temps màxim d'ajornament o fraccionament serà de sis mesos, amb quotes mínimes de cinquanta euros.  

b) Per a deutes superiors a 600 euros, el temps màxim d'ajorname​nt o fraccionament serà de dotze mesos. 

c) Per a deutes superiors a 6.000 euros el temps màxim serà de dos anys. 

d) No seran ajornables ni fraccionables els deutes inferiors a 100 euros. 

6. En cas de deutes tributaris per rebuts en període voluntari, quan l'obligat/da tributari es trobi en situació d'atur, i no compti amb altres fonts d'ingressos diferents a les ajudes públiques que superin 6.000 euros anuals, s'entendrà que la seva situació econòmica- financera pot impedir, de forma transitòria, efectuar el seu pagament en els terminis establerts. En aquests casos, els deutes tributaris es podran ajornar fins a dos anys, sempre que es mantingui la situació d'atur. Els/Les obligat/des tributari/àries hauran de sol·licitar l'ajornament acreditant el compliment de les condicions, en la forma i requisits que determinarà l'Ajuntament a través d'edicte.

7. Els ajornaments i fraccionaments meritaran sempre els interessos de demora que corresponguin.

8. Les competències sobre ajornament o fraccionament que el Reglament general de recaptació atribueix als caps de les dependèn­cies de recaptació seran exercides pel/per la  tresorer/a d'aquest Ajuntament. La resta de competències atribuïdes a altres òrgans les exercirà el regidor/a responsable de l'Àrea d'Hisenda.

9. Per al que no preveu aquest article, hom s'ajustarà al Reglament general de recaptació.

Article 71

Formes de pagament

1. El pagament dels deutes s'haurà de fer en efectiu  i podrà fer-se a través dels següents mitjans:

a) Diner de curs legal.

b) Xec o taló bancari o de caixa d'estalvis degudament conformat, nominatiu, a favor de l'Ajuntament.

c) Transferència bancària o de caixa d'estalvis.

d) Gir postal.

e) Targeta bancària

f) Qualsevol altre que autoritzi l'Ajuntament.

3. El pagament dels tributs periòdics que són objecte de notificació col·lectiva podrà fer-se mitjançant la domiciliació a entitats bancàries, sol·licitada a través dels documents que estableixi el mateix Ajuntament, i mitjançant les formes de pagament reflectides en els avisos de pagament.

Article 72

Justificants de pagament

Qui pagui un deute tindrà dret que se li lliuri el corresponent rebut o document justificatiu del pagament fet. El rebut o justificant de pagament haurà d'indicar, almenys, les següents circumstàncies: nom i llinatges, raó social o denominació del deutor, domicili d'aquest, concepte tributari i període a què es refereix, quantitat i data de cobrament.

Article 73

Interessos de demora i recàrrecs per declaració extemporània sense requeriment previ

1. El venciment del termini establert per al pagament sense que es faci determinarà l´ acreditació d´ interessos de demora.

2. La presentació de declaracions-liquidacions o autodeclaracions fora del seu termini, sense requeriment previ, determinarà els següents recàrrecs:

a) El recàrrec serà un percentatge igual a l'1 per cent més un altre 1 per cent addicional per cada mes complet de retard amb què es presenti l'autoliquidació o declaració respecte al terme del termini establert per a la presentació i ingrés.

b) Aquest recàrrec es calcularà sobre l'import a ingressar resultant de les autoliquidacions o sobre l'import de la liquidació derivat de les declaracions extemporànies i exclourà les sancions que haguessin pogut exigir-se i els interessos de demora reportats fins a la presentació de l'autoliquidació o declaració.

c) Si la presentació de l'autoliquidació o declaració s'efectua una vegada transcorreguts 12 mesos des de la finalització del termini establert per a la presentació, el recàrrec serà del 15 per cent i exclourà les sancions que haguessin pogut exigir- se. En aquests casos, s'exigiran els interessos de demora pel període transcorregut des de l'endemà al final dels 12 mesos posteriors a la finalització del termini establert per a la presentació fins al moment en què l'autoliquidació o declaració s'hagi presentat.

d) En les liquidacions derivades de declaracions presentades fora de termini sense requeriment previ no s'exigiran interessos de demora pel temps transcorregut des de la presentació de la declaració fins a la finalització del termini de pagament en període voluntari corresponent a la liquidació que es practiqui, sense perjudici dels recàrrecs i interessos que correspongui exigir per la presentació extemporània.

En tot el no previst a aquest article, serà aplicable la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

Article 74

Inici del període executiu

1. El període executiu comença:

a) Per als deutes liquidats per l´ Ajuntament, prèviament notificades, no ingressades al seu venciment, l´ endemà del venciment del termini de pagament en període voluntari.

b) En el cas de deutes a ingressar mitjançant declaracions-liquidacions o autoliquidacions presentades sense practicar el corresponent ingrés, quan acabi el termini fixat a l´ article 68 d´ aquesta ordenança o, si aquest termini hagués exhaurit, en el moment de presentar les declaracions-liquidacions o autoliquidacions.

2. Una vegada començat el període executiu, l´ Ajuntament durà a terme la recaptació dels deutes liquidats o autoliquidats a què es refereix l´ apartat anterior pel procediment de constrenyiment sobre el patrimoni de l´ obligat/da al pagament.

3. Iniciat el període executiu i notificada la provisió de constrenyiment, els deutes s'haurà de pagar en el següent termini:

a) Si la notificació de la provisió es realitza entre els dies 1 i 15 de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia 20 de l´ esmentat mes o, si aquest no fos hàbil, fins l´ immediat hàbil següent.

b) Si la notificació de la provisió es realitza entre els dies 16 i l´ últim de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia cinc del mes següent o, si aquest no fos hàbil, fins l'immediat hàbil següent.

4. L´ inici del període executiu determina la meritació de tres tipus de recàrrecs:

a) El recàrrec executiu serà del 5% i s'aplicarà quan sigui satisfet la totalitat del deute no ingressat en període voluntari abans de la notificació de la provisió de constrenyiment.

b) El recàrrec de constrenyiment reduït serà del 10% i s'aplicarà quan sigui satisfet la totalitat del deute no ingressat en període voluntari i el propi recàrrec abans de la finalització del termini atorgat per al pagament del deute contret.

c) El recàrrec de constrenyiment ordinari serà del 20% de l'import del deute no ingressat.

5. El recàrrec de constrenyiment ordinari es compatible amb els interessos de demora meritats des de l'inici del període executiu. Quan resulti exigible el recàrrec executiu o el recàrrec de constrenyiment reduït no s'exigiran els interessos de demora.

Article 75

Inici del procediment de constrenyiment

1. El procediment de constrenyiment es començarà mitjançant provisió de constrenyiment  que identificarà el deute pendent, liquidarà els recàrrecs del període executiu i requerirà perquè l'obligat/da tributari/ària efectuï el pagament. Si aquest no fa el pagament en el termini fixat, es procedirà a l´ embargament dels seus béns, i així serà assabentat en la providència referida.

2. L´ òrgan competent per a dictar la provisió de constrenyiment és el/la Tresorer/a de l´ Ajuntament de Palma. En el cas que mitjançant conveni sigui delegada la recaptació executiva a altres administracions públiques, la provisió de constrenyiment serà dictada pels òrgans competents de les dites administracions públiques.

3. La provisió de constrenyiment serà títol suficient per iniciar el procediment de constrenyiment i tindrà la mateixa força executiva que la sentència judicial per procedir contra els béns i drets dels obligat/des tributari/àries.

4. Contra la provisió de constrenyiment només seran admissibles els següents motius d´ oposició:

a) Extinció total del deute o prescripció del dret a exigir el pagament.

b) Sol·licitud d´ ajornament, fraccionament o compensació en període voluntari i altres causes de suspensió del procediment de recaptació.

c) Falta de notificació de la liquidació.

 

​​​​​​​d) Anul·lació de la liquidació.

e) Error o omissió en el contingut de la provisió de constrenyiment que impedeixi la identificació del deutor o del deute constret.

5. La impugnació que es faci de la provisió de constrenyiment s'haurà d'ajustar als terminis i normes continguts en la Llei General Tributària, sense que la interposició de qualsevol recurs o reclamació produeixi la suspensió del procediment de constrenyiment, llevat dels supòsits i condicions previstes a l´ article 165 de la Llei general tributària.

 

Capítol XVI Inspecció Tributària

Article 76

Funcions i facultats

1. Correspon a la Inspecció:

a) La investigació dels supòsits de fet de les obligacions tributàries per al descobriment dels que siguin ignorats per l'Administració.

b) La comprovació de la veracitat i exactitud de les declaracions presentades pels obligat/des tributari/àries

c) La realització d'actuacions d'obtenció d'informació relacionades amb l'aplicació dels tributs, d'acord amb l'establert als articles 93 i 94 de la LGT.

d) La comprovació del valor dels drets, rendes, productes, béns, patrimonis, empreses i d'altres elements, quan sigui necessària per a la determinació de les obligacions tributàries, essent d'aplicació el que es disposa als art. 134 i 135 de la LGT.

e) La comprovació del compliment dels requisits exigits per a l'obtenció de beneficis o incentius fiscals i devolucions tributàries, així com per a l'aplicació de règims tributaris especials.

f) La informació als obligat/des tributari/àries amb motiu de les actuacions inspectores sobre els seus drets i obligacions tributaris i la forma en què han de complir aquestes normes.

g) La pràctica de les liquidacions tributàries resultants de les seves actuacions de comprovació i investigació

h) La realització d'actuacions de comprovació limitada, conforme a l'establert als articles 136 a 140 de la LGT.

i) L'assessorament i informe a òrgans de l'Administració Pública.

j) La realització de les intervencions tributàries de caràcter permanent o no permanent, que es regiran pel que es disposa en la seva normativa específica i, en defecte de regulació expressa, per les normes d'aquest capítol amb exclusió de l'article 149 de la LGT.

k) La resta que s'estableixin en altres disposicions o se li encomanin per les autoritats competents.

2. Les actuacions inspectores es realitzaran mitjançant l'examen de documents, llibres, comptabilitat principal i auxiliar, fitxers, factures, justificants, correspondència amb transcendència tributària, bases de dades informatitzades, programes, registres i arxius informàtics relatius a activitats econòmiques, així com mitjançant la inspecció de béns, elements, explotacions i qualsevol altre antecedent o informació que s'hagi de facilitar a l'Administració o que sigui necessari per a l'exigència de les obligacions tributàries.

Quan les actuacions inspectores ho requereixin, els funcionaris que desenvolupin funcions d'inspecció dels tributs podran entrar, en les condicions que reglamentàriament es determinin, a les finques, locals de negoci i altres establiments o llocs en què hi hagi activitats o explotacions sotmeses a gravamen. Per a l'accés als esmentats llocs dels funcionaris de la Inspecció, se precisarà un acord d'entrada de l'autoritat administrativa que reglamentàriament  se determini, a excepció que l'obligat/da tributari/ària o la persona sota la custòdia del qual estigui, presti el seu consentiment. Quan es tracti del domicili constitucionalment protegit de l'obligat/da tributari/ària, caldrà el seu consentiment o autorització judicial.

3. Les funcions, facultats i actuacions de la Inspecció s'ajustaran a la LGT i als seus reglaments de desenvolupament i a totes les altres disposicions que hi siguin d'aplicació.

4. Els/les obligat/des tributari/àries hauran d'atendre a la Inspecció i li facilitaran la deguda col·laboració en el desenvolupament de les seves funcions.

L'obligat/da tributari/ària que hagués estat requerit per la Inspecció  s'haurà de personar, per ell/ella mateix o per mitjà de representant, en el lloc, dia i hora senyalades per a la pràctica de les actuacions, i haurà d'aportar o tenir a disposició de la Inspecció la documentació i la resta d'elements sol·licitats.

Excepcionalment, i de forma motivada, la Inspecció podrà requerir la compareixença personal de l'obligat/da tributari/ària quan la naturalesa de les actuacions a realitzar així ho exigeixi.

 

​​​​​​​Article 77

Procediment d'Inspecció

1. El procediment tindrà per objecte comprovar i investigar el compliment de les obligacions tributàries i procedir, en el seu cas, a la regularització de la situació tributària mitjançant la pràctica de les liquidacions que corresponguin.

2. El procediment s'iniciarà d'ofici i serà comunicat a l'obligat/da tributari/ària informant-lo sobre la naturalesa i abast de les actuacions. Tot/tota obligat/da tributari/ària, quan sigui objecte d'inspecció de caràcter parcial, podrà sol·licitar que aquesta  tingui caràcter general respecte del tribut i períodes afectats.

3. Les actuacions del procediment d'inspecció hauran de concloure en el termini de 18 mesos comptats des de la data de notificació del seu inici. Aquest termini podrà ampliar -se fins a 27 mesos quan concorri alguna de les següents circumstàncies en qualsevol de les obligacions tributàries o períodes objecte de comprovació:

a) Que la xifra anual de negocis de l'obligat/da tributari/ària sigui igual o superior al requerit per a auditar els seus comptes.

b) Que l'obligat/da tributari/ària estigui integrat en un grup sotmès al règim de consolidació fiscal o al règim especial de grups d'entitats que estigui sent objecte de comprovació inspectora. Quan es realitzin actuacions inspectores amb diverses persones o entitats vinculades d'acord amb allò establert en l'article 18 de la Llei 27/2014 de 27 de novembre, de l'Impost de Societats, la concurrència de les circumstàncies previstes en aquesta lletra en qualsevol d'ells determinarà l'aplicació d'aquest termini als procediments d'inspecció seguits amb tots ells.

El termini de durada del procediment que es refereix aquest apartat podrà ampliar -se en els terminis assenyalats en els apartats 4 i 5 de l'article 150 de la Llei general tributària.

4. Les actuacions podran desenvolupar-se indistintament, segons determini la Inspecció:

a) En el lloc on l'obligat/da tributari/ària tingui el seu domicili fiscal, o en el que el seu representant tingui el seu domicili, despatx o oficina.

b) En el lloc on es realitzin total o parcialment les activitats gravades.

c) En el lloc on hi hagi qualque prova, almenys parcial, del fet imposable o del pressupost de fet de l'obligació tributària.

d) A les oficines de l'Administració Tributària, quan  els elements sobre els quals s'hagin de realitzar les actuacions, hi puguin ser examinats.

La personació de l'Inspector, podrà efectuar-se, sense prèvia comunicació, a les empreses, oficines, dependències, instal·lacions o magatzems de l'obligat/da tributari/ària, entenent-se les actuacions amb ell, amb l'encarregat o responsable dels locals.

Quan l'obligat/da tributari/ària fos una persona amb discapacitat o amb mobilitat reduïda, la inspecció es desenvoluparà en el lloc que sigui més apropiat, d' entre els descrits anteriorment als apartats a) a d).

Les actuacions que es desenvolupin en oficines públiques es realitzaran dins de l'horari oficial d'obertura al públic, i, en tot cas, dins de la jornada de treball vigent. Si es practiquen en el local de l'interessat es respectarà la jornada laboral d'oficina o de l'activitat que s'hi realitzi, en la possibilitat que es pugi actuar de mutu acord en altres hores o dies. En circumstàncies determinades previstes per la normativa reguladora, es podrà actuar fora dels dies i hores assenyalats abans.

S'entendran finalitzades les actuacions del procediment d'Inspecció en la data en la qual es notifiqui o s'entengui notificat l'acte administratiu corresponent.

Article 78

Actes d'Inspecció

1. Les Actes són els documents públics que estén la Inspecció amb la finalitat de recollir el resultat de les actuacions inspectores, proposant la regularització de la situació tributària o declarant-la correcta.

2.  Les Actes tenen naturalesa de documents públics i fan prova dels fets que motivin la seva formalització llevat que s'acrediti el contrari. Els fets acceptats per l'obligat/da tributari/ària es presumeixen certs i només podran rectificar-se mitjançant prova d'haver existit error de fet.

3. A efectes de la seva tramitació les actes es classifiquen en Actes amb Acord, Actes de Conformitat i Actes de Disconformitat.

4.  Es podrà estendre Acta amb Acord en els següents supòsits:

a) Quan per l'elaboració de la proposta de regularització hagi de concretar-se l'aplicació de conceptes jurídics indeterminats.

 

​​​​​​​b) Quan resulti necessària l'apreciació dels fets determinants per la correcta aplicació de la norma al cas concret.

c) Quan sigui necessari realitzar estimacions, valoracions o mesuraments de dades, elements o característiques rellevants que no es puguin quantificar de forma certa.

En aquests supòsits, l'Administració tributària municipal, mitjançant un acord amb el subjecte tributari, previ a la liquidació del deute tributari, podrà concretar aquella aplicació, l'apreciació d'aquells fets o l'estimació, valoració o mesurament, però serà necessària l'autorització de l'òrgan competent per liquidar i garantir el cobrament de les quantitats que puguin derivar-se de l'acta, mitjançant la constitució d'un depòsit, aval solidari d'entitat de crèdit o certificat d'assegurances de caució, de quantia suficient.

5. Amb caràcter previ a la signatura de l'acta es concedirà audiència a l'interessat perquè al·legui el que convingui al seu dret.

6. Quan es manifesti conformitat amb la proposta de regularització que formula la Inspecció, es farà constar expressament aquesta circumstància en l'acta.

7. Quan l'obligat/da tributari/ària o el seu representant es negui a subscriure l'acta, o manifesti la seva disconformitat amb la proposta de regularització que formuli la Inspecció de Tributs, se farà constar expressament aquesta circumstància en l'acta. Se podrà acompanyar de l'actuari  quan sigui precís completar la informació recollida a l'acta.

8.  A més a més de les actes, les actuacions de la Inspecció dels Tributs es documentaran en comunicacions, diligències i informes.

Article 79

Mètode d'estimació indirecta

1. En cas que el règim d'estimació indirecta de bases tributàries resulti aplicable, la Inspecció haurà d'annexar a les actes incoades per regularitzar la situació tributària dels subjectes passius un informe raonat sobre:

a) Les causes determinants de l'aplicació del règim d'estimació indirecta.

b) La situació de la comptabilitat dels registres obligatoris dels subjectes.

c) La justificació dels mitjans elegits per determinar-ne les bases.

d) Els càlculs i les avaluacions efectuades d'acord amb els mitjans elegits.

2. L'aplicació del règim d'estimació indirecta no requereix cap acte administratiu previ que el declari, però en els recursos i les reclamacions que s'interposin contra els actes i liquidacions resultants podrà plantejar- se la improcedència de l'aplicació del règim d'estimació indirecta.

3. Les dades, documents o proves relacionades amb les circumstàncies que van motivar l'aplicació del mètode d'estimació indirecta únicament podran ser tinguts en compte en la regularització o en la resolució dels recursos o reclamacions que s'interposin contra aquesta regularització en els següents supòsits:

a) Quan s'aportin amb anterioritat a la proposta de regularització. En aquest cas, el període transcorregut des de l'apreciació de les esmentades circumstàncies fins a l'aportació de les dades, documents o proves no s'inclourà en el còmput del termini de resolució del procediment inspector.

b) Quan l'obligat/da tributari/ària demostri que les dades, documents o proves presentats amb posterioritat a la proposta de regularització van ser d'impossible aportació al procediment. En aquest cas, s'ordenarà la retroacció de les actuacions al moment en què es van apreciar les esmentades circumstàncies.

 

Article 80

Conflicte en l'aplicació de la norma tributària

1. S'entendrà que existeix conflicte en l'aplicació de la norma tributària quan s'eviti totalment o parcialment la realització del fet imposable o es redueixi la base o el deute tributari mitjançant actes o negocis, els quals siguin notòriament artificiosos o impropis per a la consecució del resultat obtingut o dels quals no resultin altres efectes jurídics o econòmics distints de l'estalvi fiscal i dels efectes que s'haguessin obtingut amb els actes o negocis usuals o propis.

2. Quan la Inspecció estimi que poden concórrer les circumstàncies assenyalades per la declaració del conflicte, ho comunicarà a l'interessat per tal que en el termini de 15 dies presenti al·legacions i aporti les proves que consideri adients. Rebudes les al·legacions i practicades les proves, es remetrà tot l'expedient a una Comissió consultiva l'informe favorable de la qual serà necessari per a la declaració del conflicte. Aquesta Comissió es constituirà per dos membres de l'Òrgan competent per contestar les consultes tributàries escrites, actuant un d'ells com a president, i per dos representants de l'Administració Tributària Municipal.

 

Capítol XVII Legislació supletòria

Article 81

En tot el que no preveu aquesta Ordenança, hom s'ajustarà al que disposa la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local; RD Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprovà el test refós de la Llei reguladora de les hisendes locals; Llei general tributària; RD Legislatiu 1065/2007, de 27 de juliol, pel que s'aprova el Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenrotllament de les normes comuns dels procediments d'aplicació dels tributs; Reglament general de recaptació de 29 de juliol de 2005, Reglament general del Règim Sancionador Tributari aprovat pel RD 2063/2004, de 15 d'octubre; els preceptes de les respectives ordenances fiscals regula­dores de cada tribut en particular i vigents en aquest municipi, i totes les disposi­cions que resultin aplica­bles en matèria tributària.

Disposició final

La present Ordenança fiscal, la redacció definitiva ..., entrarà en vigor a partir de l' 1 de gener de 2022, i continuarà la seva vigència fins que no sigui derogada.

2.  Que una vegada adoptat l'acord provisional referit, es publiqui en el BOIB i en un dels diaris de major difusió de la Comunitat Autònoma el corresponent anunci d'exposició al públic de l'expedient, a efectes de reclamació. La citada exposició es farà en el tauler d'edictes d'aquest Ajuntament durant el termini de trenta dies, dins dels quals els interessats podran examinar l'expedient i  presentar les reclamacions que estimin oportunes, ben entès que si dins el dit termini no s'haguessin presentat reclamacions, s'entendrà definitivament adoptat l'acord provisional.

3.- L'expressada modificació entrarà en vigor l'1 de gener de 2022.

La qual cosa es fa pública perquè se'n prengui coneixement general i als efectes oportuns, i es comunica que, conformement al que disposa l'art.19.1 del Texte Refòs de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, els interessats podran interposar, contra l'acord definitiu d'establiment i modificació de les ordenances esmentades,  recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article 19 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa-administrativa, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la seva publicació en el B.O.I.B.

 

Palma, 24 de gener de 2022

La cap del departament, per delegació Decret de batlia núm. 3000 de 26/02/2014 (BOIB núm. 30 de 04/03/2014) Mª Gloria Belmonte Barcia