Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA EUGÈNIA

Núm. 32106
Aprovació definitiva ordenança general reguladora de la concessió de subvencions de l'Ajuntament de Santa Eugènia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

No havent-se presentat cap reclamació o suggeriment durant el període d'exposició al públic, respecte a l'aprovació inicial de l'ordenança general reguladora de la concessió de subvencions de l'Ajuntament de Santa Eugènia, havent-se publicat l'anunci relatiu en el Boib núm. 167 de data 4 de desembre de 2021, d'acord amb l'article 17.3 de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es dóna per aprovada definitivament l'esmentada ordenança, publicant-se íntegrament a continuació el text complet:

Ordenança general reguladora de la concessió de subvencions de l'Ajuntament de Santa Eugènia

Títol primer

Disposicions generals

 

Article 1.

Objecte.

La  present  Ordenança  té  per  objecte  regular  el  règim  jurídic  general  de  les subvencions  atorgades per l'Ajuntament de Santa Eugènia o per les entitats públiques que depenguin d'ell d'acord amb els següents principis:

a. Publicitat, transparència, ocurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.

b. Eficàcia en el compliment dels objectius de l'Ajuntament.

c. Eficiència en l'assignació i utilització de recursos públics.

 

Article 2.

Concepte de subvenció.

Als efectes de la present Ordenança s'entén per subvenció qualsevol disposició dinerària  realitzada  per  les  entitats  a  que  es  refereix  l'article  3  a  favor  de  persones públiques o privades i que compleixi els requisits següents:

a. Que el lliurament es faci sense contraprestació directa dels beneficiaris/es.

b. Que el lliurament estigui subjecte al compliment d'un determinat objectiu, l'execució  d'un  projecte  la  realització  d'una  activitat,  l'adopció  d'un  comportament singular, ja realitzats o per desenvolupar, o la concurrència d'una situació, en el ben entès que el beneficiari/a haurà de complir les obligacions materials i formals que se'n derivin.

c. Que el projecte, l'acció, conducta o situació finançada tingui per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o interès social o de promoció d'una finalitat pública.

 

Article 3.

Àmbit d'aplicació.

1.  La  present  Ordenança  s'aplicarà  a  les  subvencions  concedides  per l'Ajuntament de Santa Eugènia.

2. No estan compreses dins l'àmbit d'aplicació de la present Ordenança:

a. Les aportacions que es realitzin a favor d'altres administracions públiques, que estiguin destinades a finançar l'activitat o el pressupost de l'administració o entitat a la que vagin dirigides.

b.  Les  bonificacions  fiscals  o  les  subvencions  impròpies  atorgades  per  la legislació tributària o sectorial aplicable.

c. Els ajuts o auxilis atorgats per atendre necessitats peremptòries que satisfacin finalitats de caràcter social ni, en definitiva, les prestacions assistencials.

d. Les subvencions concedides per altres administracions o entitats públiques en les que l'Ajuntament actuï com a simple intermediari.

e. Els ajuts que s'atorguin al concessionari d'un servei públic que les rebi com a contraprestació del funcionament del servei.

f.  Les  aportacions  que,  en  concepte  de  quotes,  es  realitzin  a  favor  de  les associacions a que es refereix la Disposició Addicional 5ª de la Llei 7/1985.

g.  Les  subvencions  previstes  per  la  legislació  de  règim  electoral  i  per  la legislació  de  finançament  dels  partits  politics  i  les  subvencions  atorgades  als  grups polítics municipals per atendre les seves despeses de funcionament.

h. Els premis que s'atorguin sense la prèvia sol·licitud de l'interessat/da.

i. Els ajuts consistents en la cessió de béns o drets del patrimoni de l'Ajuntament de Santa Eugènia.

 

Article 4.

Règim jurídic de les subvencions.

Les  subvencions  finançades  amb  fons  de  l'Ajuntament  de Santa Eugènia  es regiran, en el termes establerts, per les Bases d'Execució del Pressupost  Municipal.

Les  subvencions  finançades  amb  fons  de  la  Unió  Europea  o  d'altres Administracions Públiques es regiran per la normativa o les condicions fixades per l'ens que l'atorgui. Amb allò que no estigui previst s'aplicarà supletòriament aquesta Ordenança.

Article 5.

Competència per a la concessió de subvencions.

1. Son òrgans competents per a la concessió de subvencions, prèvia consignació pressupostària per aquest fi, els següents:

a. Les concedides per l'Ajuntament, l'òrgan que determini la convocatòria en el cas  de  les  subvencions  concedides  en  règim  de  concurrència  competitiva  i  el  batle respecte de les concedides de forma directa.

2. La concessió implica l'aprovació de la despesa.

3. La facultat o competència per concedir subvencions podrà ser delegada en els termes fixats per les normes sobre atribució i exercici de competències.

Article 6.

Beneficiaris/es.

1. Tindrà  la  consideració  de  beneficiari/a  de  subvencions  la  persona  física  o jurídica que hagi de realitzar l'activitat que va fonamentar el seu atorgament o, que es trobi en la situació que legitima la seva concessió en els termes que exigeixin les bases i la convocatòria.

2. També tindran la consideració de beneficiaris/es de subvencions les agrupacions de  persones  físiques  o  jurídiques  públiques  o  privades,  les  comunitats  de  béns  o qualsevol  altre  tipus  d'unitat  econòmica  o  patrimoni  separat  que,  tot  i  no  tenir personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobin en la situació que motiva la seva concessió.

3. Quan el beneficiari/a sigui una persona jurídica o una agrupació de les indicades a l'apartat anterior, s'hauran de designar els membres que es comprometen a efectuar l'activitat  que  fonament  la  concessió  de  la  subvenció  el  quals  tindran  igualment  la consideració de beneficiaris/es.

A més, quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades sense personalitat, hauran de fer-se constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits  per cada membre de l'agrupació, així com l'import e subvenció a aplicar per cadascun d'ells, que  tindran  igualment  la  consideració  de  beneficiaris.  En  qualsevol  cas,  haurà de anomenar-se un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders bastants per complir les obligacions que, com a beneficiari/a, corresponen a l'agrupació.

No podrà dissoldre's l'agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció previst en els articles 39 i 65 d'aquesta Llei 38/2003, de 17 de desembre, General de Subvencions.

Article 7.

Entitats col·laboradores i convenis de col·laboració.

1. Quan es decideixi que l'entrega dels fons públics a les persones beneficiàries o la realització d'altres funcions de gestió que s'efectuïn mitjançant una entitat col·laboradora, totes dues parts han de formalitzar un conveni en el qual ha de concretar-se els terminis de la col·laboració.

El conveni de col·laboració ha de contenir, com a mínim, el punts següents:

a) Delimitar de l'objecte de col·laboració i de les obligacions de l'entitat col·laboradora.

b) Identificació de la normativa reguladora especifica de les subvencions que ha de gestionar l'entitat col·laboradora.

c) Durada del conveni.

d) Compensació econòmica que, en el seu cas, es fitxa a favor de l'entitat col·laboradora.

e) Mesures per garantir que ha de constituir a favor de l'òrgan administratiu que concedeixi la subvenció, mesures de constitució i procediment de cancel·lació.

f) Requisits que han de complir i fer complir la entitat col·laboradora de les diferents fases del procediment de gestió  de les subvencions.

g) En cas de col·laboració en la distribució de fons públics. Determinació del període d'entrega dels fons a l'entitat col·laboradora i de les condicions de depòsit dels fons rebuts fins la seva entrega posterior a les persones beneficiàries.

h) En cas de col·laboració en la distribució dels fons públics, condicions d'entrega a les persones beneficiàries de les subvencions concedides per l'òrgan  administratiu que les concedeix.

i) Forma de justificació  de les persones beneficiàries del compliment de les condicions per atorgar les subvencions i els requisits per a verificar-les.

j) Termini i forma de justificació de presentació de la justificació de les subvencions aportada per les persones beneficiàries i, en el seu cas, de col·laboració en la distribució dels fons públics, acreditació de l'entitat col·laboradora de l'entrega dels fons als beneficiaris.

k) Obligació de reintegrament dels fons en el cas de l'incompliment dels requisits les obligacions establertes per concedir la subvenció i, en tot cas, en els casos que es regulin en aquesta ordenança.

2. Serà  entitat  col·laboradora  aquella  que,  actuant  en  nom  i  per  compte  de l'Ajuntament  de Santa Eugènia a tots els efectes relacionats amb la subvenció, entregui i distribueixi els fons públics als beneficiaris quan així s'estableixi a les bases reguladores i convocatòria de cada tipus de subvenció, o col·labori amb la gestió de la subvenció sense que es produeixi la prèvia entrega i distribució dels fons públics.

3. Tindran aquesta consideració:

a. Aquells  que,  havent  estat  nomenats  beneficiaris/es  d'acord  amb  la  normativa comunitària, tinguin encomanada, exclusivament, les funcions indicades en el paràgraf anterior.

b.  Els  organismes  i  demés  ens  públics,  les  societats  mercantils  participades íntegrament o majoritària per les Administracions Públiques, organismes o ens de dret públic i les associacions  a que es refereix  la DA 5ª de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora  de  les  Bases  de  Règim  Local,  així  com  les  demés  persones jurídiques públiques  o  privades  que  reuneixin  les  condicions de  solvència i eficàcia que s'estableixin.

c. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics i demés ens sotmesos al dret públic, respecte de les subvencions concedides per l'Ajuntament de Santa Eugènia i els ens de dret públic d'ell depenent.

4.  L'òrgan administratiu atorgant de la subvenció i l'entitat col·laboradora formalitzaran un conveni o contracte de col·laboració, en el qual es fixaran  les condicions i obligacions en que es desenvoluparà dita col·laboració.

Article 8.

Requisits per obtenir la condició de beneficiari/a o entitat col·laboradora.

1. Podran tenir la condició de beneficiari/a o entitat col·laboradora les persones o entitats que es trobin en la situació que fonamenta la concessió de la subvenció o en la que concorrin les circumstàncies previstes en aquesta Ordenança, en les Bases Específiques i convocatòria.

2. No podran obtenir la condició de beneficiari/a o entitat col·laboradora de les subvencions, les persones o entitats en qui concorri alguna de les circumstàncies següents, excepte que per la naturalesa de la subvenció s'exceptuï per la seva normativa reguladora:

a. Haver estat condemnades mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions o ajuts públics o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de cabals públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.

b. Haver sol·licitat la declaració de concurs, haver estat declarades insolvents en qualsevol  procediment,  trobar-se  declarades  en  concurs,  excepte  que  en  aquest  hagi adquirit  eficàcia  un  conveni,  estar  subjectes  a  intervenció  judicial  o  haver  estat inhabilitades d'acord amb la Llei 22/2003, de 9 de juliol, Concursal, sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat a la sentència de qualificació del concurs.

c. Haver donat lloc, per causa de la qual hagin estat declarats culpables, a la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb una administració pública.

d. Estar incursa la persona física, els administradors de les societats mercantils o aquells que ostentin la representació legal d'altres persones jurídiques, per alguns  els supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat, la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d'incompatibilitats  dels  membres  del  Govern  i  dels  alts  càrrecs  de  la  Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius regulats a la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes que s'hi estableixen o en la normativa autonòmica que reguli aquestes matèries.

e. No trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o de la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents, en els termes que reglamentàriament es determinin.

f. Tenir la residència fiscal en un país o territori qualificat reglamentàriament com a paradís fiscal.

g.  No  estar  al  corrent  en  el  complement  d'obligacions  per  reintegrament  de subvencions en els termes que reglamentàriament es determinin.

h. Haver estat sancionades amb caràcter ferm amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions segons la Llei 38/2003 General de Subvencions o altres lleis que així ho estableixin.

3. No podran accedir a la condició de beneficiaris/es o entitat col·laboradora les agrupacions  previstes  en  l'apartat  3  de  l'article 11  de  la  Llei  38/2003  General  de Subvencions ( 6.2 de la present Ordenança) quan concorri alguna de les prohibicions anteriors en algun dels seus membres.

4. Les prohibicions d'obtenir subvencions afectaran també a aquelles empreses de les quals, per raó de les persones que les regeixen o d'altres circumstàncies, pugui presumir-se que són continuació o que deriven, per transformació, fusió o successió, d'altres empreses en les quals haguessin concorregut aquelles.

5. Tampoc podran accedir a la condició de beneficiari/a o entitat col·laboradora de les subvencions  regulades  a  la  present Ordenança les associacions afectades per les causes de prohibició previstes en els apartats 5 i 6 de l'article 4 de la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'Associació.

Les associacions respecte de les quals s'hagi suspès el procediment administratiu d'inscripció per trobar-se indicis racionals d'il·licitud penal, en aplicació del previst en l'article 30.4  de  la  Llei  Orgànica 1/2002,  de 22  de  març ,reguladora  del  Dret d'Associació, mentre no hi hagi resolució ferma en virtut de la qual pugui practicar-se la inscripció en el registre corresponent.

6. La justificació per part de les persones o entitats de no estar incurses en cap prohibició  per  accedir  a  la condició  de beneficiari/a  o entitat  col·laboradora  es  podrà realitzar mitjançant testimoni judicial, certificats telemàtics o certificació administrativa, segons el cas, i quan aquest document no pugui ser expedit per l'autoritat competent, podrà  ser  substituït  per  una  declaració  responsable  atorgada  davant  una  autoritat administrativa o notari públic.

Article 9.

Obligacions dels beneficiaris/es i de les entitats col·laboradores.

1. Son obligacions dels beneficiaris/es:

a. Complir  l'objectiu,  executar  el  projecte,  realitzar  l'activitat  o  adoptar  el comportament que fomenta la concessió de les subvencions.

b. Justificar  davant  l'òrgan  concedent  o  entitat  col·laboradora,  si  escau,  el compliment dels requisits i condicions,  així  com la realització de l'activitat i  el compliment de la finalitat que determinen la concessió de la subvenció.

c. Sotmetre's a les actuacions de comprovació, a efectuar per l'òrgan concedent o l'entitat col·laboradora, en el seu cas, així com qualsevol altres de comprovació i control financer que puguin realitzar els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, amb l'aportació de tota la informació que li sigui  requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

d. Comunicar a l'òrgan atorgant o entitat col·laboradora l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin les activitats  subvencionades.

Aquesta comunicació s'haurà d'efectuar com a molt tard abans de justificar l'aplicació donada als fons rebuts.

e. Acreditar, abans que es dicti la proposta de resolució definitiva de concessió, que es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

El compliment d'aquestes obligacions s'acreditarà mitjançant la presentació de les certificacions administratives corresponents.

La  presentació  de  declaració  responsable  substituirà  la  presentació  de  les certificacions esmentades en els següents casos:

- Quan la quantia a atorgar a cada beneficiari/a no superi l'import de 500,00.-€

- Quan la subvenció es destini a finançar projectes o programes d'acció social i cooperació internacional i es concedeixi a entitats sense fins lucratius, federacions, confederacions o agrupacions d'aquestes.

Quan estigui previst  a les bases reguladores, la presentació de la sol·licitud de la subvenció implicarà, excepte que expressament es manifesti el contrari, l'autorització del sol·licitat per a que l'òrgan concedent obtingui de forma directa l'acreditació del compliment d'aquestes obligacions.

f.  Disposar  dels llibres comptables, registres  diligenciats  i  demés  documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable al beneficiari/a.

g. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, en la mesura en que puguin ser objecte de comprovació i control.

h. Adoptar les mesures de difusió fixades a les bases reguladores del caràcter públic del finançament de programes, activitats, inversions o actuacions de qualsevol tipus que siguin objecte de subvenció.

i. Reintegrar els fons rebuts en els casos en que procedeixi per concórrer causa de reintegrament.

2. Són obligacions de l'entitat col·laboradora:

a. Lliurar als beneficiaris/es els fons rebuts d'acord amb els criteris establerts a les bases reguladores de la subvenció i en el conveni subscrit amb l'entitat atorgant.

b. Comprovar, si escau, el compliment i efectivitat de les condicions o requisits determinants pel seu atorgament, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió de la subvenció.

c. Justificar l'entrega dels fons rebuts davant l'òrgan concedent i, en el seu cas, entregar la justificació presentada pels beneficiaris/es.

d. Sotmetre's a les estacions de comprovació que respecte de la gestió d'aquests recursos pugui efectuar l'entitat concedent, i a les control financer que realitzi qualsevol òrgan de control competent.

 

Article 10.

Publicitat de les subvencions atorgades.

1. L'òrgan  atorgant  publicarà  en  el  tauler  d'anuncis  de  l'Ajuntament  les subvencions concedides amb expressió de la convocatòria,  el crèdit pressupostari al que s'imputen, beneficiar, quantitat concedida i finalitat o finalitats de la subvenció.

2. Tanmateix publicarà en el BOIB un extracte de la resolució per la qual s'ordena la publicació amb indicació del lloc on està exposat el contingut íntegre.

3. No  serà  necessària  la  publicació  en  el  tauler  d'anuncis  quan  la  subvenció tingui assignació nominativa  en els Pressuposts Municipals.

Article 11.

Publicitat de la subvenció per part del beneficiari.

1. Les bases reguladores  de les subvencions  hauran  d'establir  les mesures  de difusió que ha d'adoptar el beneficiari/a d'una subvenció per donar la publicitat adient al caràcter públic del finançament del programa, activitat, inversió o actuació de qualsevol tipus que sigui objecte de subvenció.

2. Les mesures de difusió s'hauran d'adequar a l'objecte subvencionat, tant pel que  fa a la  forma  com  a la  duració,  i  poden  consistir  amb  la  inclusió  de la  imatge institucional de l'entitat atorgant, així com llegendes relatives al finançament públic a cartells, plaques commemoratives, materials, impresos, mitjans electrònics o audiovisuals, o bé mencions en els mitjans de comunicació.

 

Títol II

Procediments de concessió i gestió de les subvencions.

 

Capítol I

Dels procediments de concessió.

 

Article 12.

Procediments de concessió

1. Les subvencions es poden concedir en règim de concurrència competitiva o de forma directa.

2. El procediment ordinari de concessió de subvenció es tramitarà en règim de concurrència  competitiva. 

Tindrà  la  consideració  de  concurrència  competitiva  el procediment a través del qual la concessió de les subvencions es realitza mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre les mateixes d'acord amb els criteris de valoració prèviament fixats a les Bases Específiques i a la convocatòria de cada subvenció, i adjudicar, respectant el límit fixat a la convocatòria, a favor d'aquelles que hagin obtingut major valoració en aplicació dels esmentats criteris de valoració.

En aquest supòsit, la proposta de concessió es formularà a l'òrgan atorgant per un òrgan col·legiat a través de l'òrgan instructor. La configuració de l'òrgan col·legiat es definirà  a  les  bases  reguladores  de  l'atorgament  de  subvencions,  en  el  cas  de concurrència competitiva, o al conveni-resolució regulador de la concessió en el cas de les  subvencions  nominatives. 

En  el  cas  de  que  aquests  dos  elements  no  regulin la composició  de  l'òrgan  col·legiat,  el  batle  mitjançant  decret  podrà  regular  la  seva composició.

Les Bases Específiques i la convocatòria de la subvenció podran exceptuar del requisit de fixar un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixin els requisits establerts en el supòsit que el crèdit consignat a la convocatòria sigui suficient, atenent al nombre de sol·licituds una vegada finalitzat el termini de presentació.

3. Es podran concedir de forma directa les següents subvencions:

a. Les previstes nominativament en el Pressupost Municipal.

b. Aquelles l'atorgament o quantia de les quals vingui imposat per una norma amb rang legal.

c. Excepcionalment, aquelles en que s'acreditin  raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o altres subvencions degudament justificades que dificulten la seva convocatòria pública.

 

Article 13.

Tramitació anticipada.

1. La convocatòria de la subvenció es podrà aprovar en un exercici anterior a aquell  en  que s'hagi  de  dictar  la  resolució,  sempre  que  l'execució  de  la  despesa  es realitzi  dins  l'anualitat  en que es  produeixi  la concessió  i es  compleixi  alguna de les circumstàncies a que es refereix l'article 56 de Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre,  General de Subvencions.

2. En aquests casos, la quantia total màxima que figuri a la convocatòria tindrà caràcter estimat i s'haurà de fer constar expressament que la concessió de la subvenció queda  condicionada  a  l'existència  de  crèdit  adient  i  suficient  en  el  moment de la resolució.

3. A l'expedient de despesa que es tramiti  prèviament a la convocatòria, el certificat d'existència de crèdit serà substituït per un certificat expedit per la Intervenció Municipal on es faci constar que concorre alguna de les circumstàncies que permeten la tramitació anticipada, i que estan contemplades a l'article 56 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Article 14.

Subvencions plurianuals.

Es podrà autoritzar la convocatòria de subvencions la despesa de les quals sigui imputable a exercicis posteriors a aquell en que es dicti la resolució de concessió, amb els límits establerts per l'article 57 del reial Decret 887/2006, de 21  juliol,  pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i per la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària.

 

Capítol II

Del procediment de concessió directe.

 

Article 15.

Procediment de concessió de les subvencions previstes nominativament en el Pressupost Municipal.

1.Són subvencions  previstes  nominativament  en  el  Pressupost  Municipal aquelles que el seu objecte, dotació  pressupostària i beneficiari venen expressament determinants a l'estat de despeses del Pressupost Municipal.

2. El procediment per a la concessió d'aquestes subvencions s'iniciarà normalment  a  instància  de  part,  també  podrà  iniciar-se  d'ofici,  i  acabarà  amb  la resolució de concessió o conveni signat pel Batle de l'Ajuntament, que tindran caràcter de Bases Específiques de la subvenció.

3. Els  convenis  o  resolucions  seran  l'instrument  habitual  per  canalitzar  les subvencions previstes nominativament als Pressuposts Generals de l'Ajuntament,  que farà les vegades de bases reguladores, sense perjudici del que referent a això puguin establir les bases d'execució del pressupost Municipal.

4. La resolució o, en el seu cas, el conveni haurà d'incloure els següents extrems:

a. L'objecte de la subvenció i el beneficiari/a, d'acord amb l'assignació pressupostària.

b. Crèdit pressupostari al qual s'imputa la despesa i quantia de la subvenció.

c. Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, independentment de la procedència dels mateixos.

d. Terminis, lloc i forma de presentació de la sol·licitud, els documents i informacions que s'han d'acompanyar a la petició, que en tot cas inclourà l'acreditació del compliment dels requisits per tenir la condició de beneficiari/a.

e.  Terminis  i  formes  de  pagament  de  la  subvenció,  possibilitat  d'efectuar pagaments anticipats  i abonaments  a compte,  així com el règim de garanties  que,  si escau, hauran d'adoptar els beneficiaris/es.

f. Termini i forma de justificació per part del beneficiari/a del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts.

 

Article 16.

Subvencions de concessió directa imposada per una norma amb rang de legal.

1. Les subvencions de concessió directe l'atorgament o quantia de la qual ve imposada a l'Ajuntament per una norma amb rang legal, es regirà per dita norma i per les demés d'específica aplicació a l'Administració corresponent.

2. Quan l'esmentada norma amb rang legal instrumentalitzi la concessió a través de la formalització d'un conveni serà d'aplicació el previst en l'apartat 3 de l'article 10 de la present Ordenança.

3.  L'exigibilitat  del  pagament  de  les  subvencions  a  que  fa  referència  aquest precepte estarà condicionada a l'existència de crèdit adient i suficient en el corresponent exercici.

Article 17. 

Subvencions  de  concessió  directa  en  que  s'acreditin  raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o altres degudament justificades que dificultin la seva convocatòria pública.

1. Es podran concedir de forma directa les subvencions a que es refereix la lletra c de l'apartat 3 de l'article 12 de la present Ordenança.

2.  La Junta de Govern,  prèvia  justificació  de  les  raons  que  motiven  la concessió, aprovarà les bases reguladores de la subvenció.

3.  Si per atendre  les obligacions  de contingut  econòmic  que es  derivin  de la concessió de la subvenció fos necessari una modificació de crèdit, s'haurà de tramitar el corresponent expedient de modificació pressupostària.

 

Capítol III

Del procediment de concessió en règim de concurrència competitiva.

 

Article 18.

Iniciació.

1. El procediment de concessió s'iniciarà sempre d'ofici.

2. La iniciació d'ofici es realitzarà sempre mitjançant convocatòria aprovada per la Junta de Govern.

3. Amb caràcter previ o simultàniament a l'aprovació de la convocatòria, la Junta de Govern de l'Ajuntament de Santa Eugènia aprovarà i publicarà les Bases Específiques de la subvenció.

4. La convocatòria, que desenvoluparà el procediment per a la concessió de la subvenció, tindrà necessàriament el següent contingut:

a. Indicació de la disposició que fitxi les bases reguladores i del diari oficial en que està publicada, excepte que aquestes estiguin incloses a la convocatòria.

b. Crèdits pressupostaris als que s'imputa la subvenció i quantia total màxima de la subvenció convocada dins dels crèdits disponibles o, si no n'hi ha, quantia estimada de les subvencions.

c. Objecte, condicions i finalitat de la concessió de la subvenció.

d. Expressió  que la concessió  s'efectua  mitjançant  un  règim  de concurrència competitiva.

e. Requisits per sol·licitar la subvenció i forma d'acreditar-los.

f. Indicació dels òrgans competents per a la instrucció i resolució del procediment.

g. Designació dels membres de l'òrgan col·legiat que avaluarà les sol·licituds.

h. Termini, lloc i forma o mitjans de presentació de les sol·licituds.

i. Termini de resolució i notificació.

j. Documents i informacions que s'han d'acompanyar a la petició.

k. Si  escau,  possibilitat  de  reformulació  de  sol·licituds  de  conformitat  amb l'establert  en  l'article 27  de  la  Llei 38/2003,  de 17  de  novembre,  General  de Subvencions.

l. Indicació de si la resolució posa fi a la via administrativa i, en cas contrari, òrgan davant el qual s'ha d'interposar el recurs d'alçada.

 

​​​​​​​m. Criteris de valoració de les sol·licituds.

n. Mitjà de notificació o publicació, de conformitat amb el que preveu l'article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

o. Compatibilitat o incompatibilitat amb  altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, independentment de la procedència dels mateixos.

5. La  convocatòria  de  les  subvencions  es  publicarà  en  el  BOIB.  Aquesta publicació serà posterior o simultània a la publicació de les Bases Específiques.

6. La  convocatòria  indicarà  quina  documentació  pot  ser  substituïda  per  una declaració responsable del sol·licitant. En aquest cas, amb anterioritat a la proposta de resolució  definitiva  de  concessió  de  la  subvenció,  s'haurà  d'haver  presentat  la documentació  que  acrediti  la  realitat  de  les  dades  contingudes  en  l'esmentada declaració.

7. En el cas que la documentació exigida ja estigui en poder de l'Ajuntament, el sol·licitant, podrà fer ús del seu dret a no presentar-la fent constar la data, el procediment i l'òrgan o dependència en que varen ser presentat o emesos.

8.  Si  la  sol·licitud  no  reuneix  els  requisits  establerts  en  la  convocatòria,  es requerirà a l'interessat/da perquè en el termini màxim de 10 dies esmeni les deficiències, advertint-lo que si no ho fa se'l tindrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució que  es dictarà en  els  termes  previstos  en  l'article  71  de  la  Llei  30/1992,  de  26  de novembre,  de  Règim  Jurídic  de  les  Administracions  Públiques  i  del  Procediment Administratiu Comú.

Article 19.

Instrucció.

1. La instrucció  del procediment de concessió de subvencions correspondrà a l'òrgan que es designi a la convocatòria.

2. Les activitats d'instrucció comprendran:

a.  Petició  de  tots  els  informes  que  s'estimin  necessaris  per  a  resoldre  o  que siguin exigits per les normes que regulen la subvenció. El termini per a la seva emissió serà de 10 dies, excepte que per part de l'òrgan instructor s'acordi un altre termini.

b.  Avaluació  de  les  sol·licituds  efectuada  conforme  als  criteris,  formes  i prioritaris de valoració, establerts en les Bases Específiques o a la convocatòria.

3. Avaluades les sol·licituds, l'òrgan col·legiat a que es refereix l'apartat 1 de l'article 9 haurà d'emetre informe on es concreti el resultat de l'avaluació efectuada.

L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i de l'informe de l'òrgan col·legiat, formularà proposta de resolució provisional, degudament motivada, i la notificarà als interessats/des en la forma que estableixi la convocatòria, atorgant un termini de 10 dies per presentar al·legacions i requerint-los perquè presentin la documentació que acrediti la realitat de les dades afirmades a la declaració.

4. Examinades, si escau, les al·legacions presentades  pels  interessats/des,  l'òrgan instructor formularà proposta de resolució definitiva, que haurà d'expressar el sol·licitant o la relació de sol·licitants pels que es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, especificant la seva avaluació i els criteris de valoració seguits per efectuar-la.

Excepcionalment, si ho preveu la convocatòria, la quantia de la subvenció s'ha de prorratejar entre els sol·licitants l'import global màxim destinat a subvenció.

5. L'expedient de concessió de la subvenció contindrà  l'informe de l'òrgan instructor en el que consti que de la informació que obra en el seu poder es desprèn que els beneficiaris/es compleixen tots el requisits necessaris per accedir a les subvencions.

6. La  proposta  de  resolució  definitiva,  quan  resulti  procedent  d'acord  amb l'establert a les Bases Específiques i a la convocatòria de cada tipus de subvenció, es notificarà  als  interessats/des  que  hagin  estat  proposats  com  a  beneficiaris/es  a  la  fase d'instrucció perquè en el termini de 10 dies comuniquin la seva acceptació.

7. Mentre no s'hagi notificat la resolució de concessió, les propostes de resolució provisional  i  definitiva  no  creen  cap  dret  a  favor  del  beneficiari/a  proposat/da  front l'Administració.

 

Article 20.

Resolució.

1. Aprovada la proposta de resolució definitiva, l'òrgan competent resoldrà el procediment de concessió de forma motivada.

2. La resolució, a més d'expressar el sol·licitant o relació de sol·licitants als que es concedeix la subvenció, farà constar, de forma expressa, la desestimació de la resta de les sol·licituds, indicant el sol·licitant o relació de sol·licitants als que es desestima la subvenció.

3. La resolució podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que complint amb les condicions administratives i tècniques establertes en les bases i a la convocatòria,  per  adquirir  la  condició  de  beneficiari/a,  no  hagin  estat  estimades  per sobrepassar-se la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb indicació de la puntuació atorgada a cada una d'elles en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest  supòsit,  si  un  beneficiari/a  renunciés  de  forma  expressa  la  subvenció, l'òrgan atorgant acordarà, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant següent segons l'ordre de puntuació, sempre que hi hagi crèdit suficient.

4. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució el procediment no podrà excedir de sis mesos, a comptar des de la publicació de la corresponent convocatòria, tret que aquesta ajorni els seus efectes a una data posterior.

5.  El  venciment  del  termini  màxim  sense  que  s'hagi  notificat  la  resolució legítima als interessats/des per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de la subvenció.

Article 21.

Reformulació de les sol·licituds.

1.Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats a desenvolupar pel sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior a aquell que figura a la sol·licitud presentada, es podrà instar de beneficiari/a, si així s'ha previst, la reformulació de la seva sol·licitud per ajustar els compromisos i condicions a la subvenció atorgable.

2. Una vegada la sol·licitud tingui la conformitat de l'òrgan col·legiat, es remetrà a l'òrgan competent per tal que dicti la resolució.

Article 22.

Quantia de les subvencions.

Les  subvencions  que  atorgui  l'Ajuntament  de Santa Eugènia  en  règim  de  concurrència competitiva no podran superar el 100% del cost de l'actuació subvencionada.

La concessió de la subvenció per part de l'Ajuntament de Santa Eugènia és compatible amb qualsevol altre tipus de subvenció o ajuda,  llevat  que  s'especifiqui  el  contrari. 

No obstant, en cap cas, l'import de la subvenció podrà ser de tal quantia que aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos superi el cost de l'activitat subvencionada.

 

Capítol IV

Del procediment de justificació i cobrament de les subvencions.

 

Article 23.

Subcontractació de les activitats subvencionades.

1.  La  realització  de  l'activitat  subvencionada  és  una  obligació  personal  de beneficiari/a.

2.  El  beneficiari/a  no  podrà  subcontractar,  total  o  parcialment,  l'activitat subvencionada,  excepte  que  les  bases  o  la  convocatòria  prevegin  expressament  el contrari, amb els límits i condicions que estableixin.

3. S'entén per subcontractació la concertació amb tercers de l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció, quedant fora d'aquest concepte la contractació d'aquelles despeses en què hagi d'incórrer el beneficiari/a per a la  realització  per  si  mateix  de l'activitat  subvencionada,  així  com  aquelles  despeses annexes que hi hagi d'incórrer el beneficiari/a per poder dur a terme l'activitat.

 

Article 24.

Justificació de les subvencions públiques.

1. Els beneficiaris de la subvenció hauran de justificar davant l'òrgan atorgant o l'entitat col·laboradora el compliment de les condicions imposades i dels objectius previstos a l'acte de concessió de la subvenció.

2.  La  justificació  es  realitzarà  en  la  forma,  moment,  terminis  i  condicions establerts a les bases reguladores o a la convocatòria de la subvenció i podrà revestir alguna de les següents modalitats:

a. Compte justificatiu de la despesa realitzada.

b. Acreditació per mòduls.

c. Presentació d'estats comptables.

3. En tot cas, es tendra en compte les següents indicacions:

a. Es justificarà la realització de l'obra o activitat subvencionada amb el seu cost.

b. Quan es subvencioni  l'adquisició  d'un immoble,  s'exigirà  la corresponent escriptura.

c. En el cas d'obres subvencionades si aquestes s'efectuen per una administració pública, es tendra que aportar l'acta de recepció i la liquidació. A més, si s'efectuen pagament a compte, les corresponents certificacions d'obra. Si les obres s'efectuen per un ens sense caràcter d'administració pública, s'aportarà certificació del tècnic director i factures o liquidació del contractista.

d. En el cas d'activitats, s'aportaran les factures, minutes i altres justificants de les despeses realitzades pel beneficiari, emeses conforme a la normativa vigent aplicable.

e. Tractant-se d'administracions públiques ( tant per obres com per activitats), es podrà expedir certificació acreditativa dels justificants de despeses, quedant aquests a disposició de l'entitat local pel seu examen, si ho considera adient.

f.  Quan  les  bases  específiques,  el  conveni  o  la  resolució  de  concessió  ho determinin, es podran justificar les subvencions amb informes de control financer, que efectuarà la Intervenció General de la corporació, de conformitat amb els articles 220 a 222 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 març. En aquests casos, es presentarà una memòria de l'activitat subvencionada abans del seu pagament.

g. El servei gestor haurà d'estampar en els documents aportats pel beneficiari/a el segell creat a aquest efecte, de manera que quedi constància l'import subvencionat.

 

Article 25.

Cobrament.

El pagament de la subvenció es realitzarà prèvia justificació, per part del beneficiari/a, de la realització de l'activitat, projecte o objectiu pel qual es va concedir la subvenció.

El dret a cobrar total o parcialment la subvenció, s'extingirà en el supòsits en que no es justifiqui, o quan concorri alguna de les causes que donin lloc al reintegrament.

 

Títol III

Del reintegrament

 

Article 26.

Invalidesa de la resolució de concessió.

1. Són causes de nul·litat de la resolució de la concessió:

a.  Les  indicades  a  l'article  62.1  de  la  Llei  30/1992,  de  26  de  novembre,  de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú.

b. La inexistència o insuficiència de crèdit pressupostari.

2.  Són  causes  d'anul·labilitat  de  la  resolució  de  la  concessió  les demés infraccions  de l'ordenament jurídic,  especialment  de les regles  contingudes  a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, de conformitat amb l'establert amb  l'article  63  de  la  Llei  30/1992,  de  26  de  novembre,  de  Règim  Jurídic  de  les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú.

3. Quan concorri algún dels supòsits indicats en els articles  anteriors, l'òrgan atorgant procedirà a la seva revisió d'ofici o, en el seu cas, a la declaració de lesivitat i ulterior impugnació, de conformitat amb l'establert en els articles 102 i 103 de la Llei 30/1992,  de  26  de  novembre,  de  Règim  Jurídic  de  les  Administracions  Públiques  i Procediment Administratiu Comú.

4.  La  declaració  judicial  o  administrativa  de  nul·litat  o  anul·lació  implica  el reintegrament de les quantitats entregades.

Article 27.

Causes del reintegrament.

1. A més dels casos en que es declari la invalidesa de la resolució de concessió, també  procedirà  el  reintegrament  de  les  quantitats  rebudes  més  l'interès  de  demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data que s'acordi la procedència del reintegrament, en els següents supòsits:

a. L'obtenció  de  la  subvenció  falsejant  les  condicions  requerides  per  això   o ocultant aquelles que, d'haver-se conegut, haguessin impedit l'obtenció de la corresponent subvenció.

b. Incompliment  total  o  parcial  de  l'objectiu,  l'activitat,  el  projecte  o  la  no adopció del comportament que fonamenten la concessió de la subvenció.

c.Incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient en els termes establerts per aquesta Ordenança i per les bases reguladores o la convocatòria de la subvenció.

d. Incompliment de les obligacions d'adoptar les mesures de difusió exigides a les bases reguladores.

e. Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer, així com d'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació  documents quan d'això sen derivi  la  impossibilitat  de  verificar  la utilització  que  s'han  donat  el  fons  rebuts,  el  compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per la mateixa finalitat, procedents de qualsevol Administració o ens públic o privat, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

f. Incompliment de les obligacions imposades per l'administració a les entitats col·laboradores i beneficiaris/es, així com dels compromisos assumits  per  aquests,  amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afectin o facin referència a la forma d'acord  amb  la que s'han d'aconseguir  els objectius,  realitzar l'activitat, d'executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

g. Incompliment de les obligacions imposades per l'administració a les entitats col·laboradores i beneficiaris/es,  així com dels  compromisos  assumits  per  aquests,  amb motiu de la concessió de la subvenció, distints dels anteriors, quan d'ell se'n derivi la impossibilitat de verificar la utilització que s'ha donat als fons rebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per la mateixa finalitat,  procedents de qualsevol Administració o ens públic o privat, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

h. L'adopció, en virtut de l'establert en els articles 87 a 89 del tractat de la Unió Europea, d'una decisió de la qual sen derivi una necessitat de reintegrament.

i. En els demés supòsits previstos a les bases reguladores de la subvenció.

2. En el supòsit que  l'import de la subvenció superi el cost de l'activitat subvencionada, procedirà el reintegrament de l'excés, incrementat amb l'interès de demora.

Article 28.

Naturalesa dels crèdits a reintegrar.

1. Les quantitats a reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic, resultant d'aplicació pel seu cobrament l'establert a la Llei General Pressupostària.

2. L'interès de demora aplicable en matèria de subvencions, serà l'interès legal dels  doblers  incrementat  en un  25%, excepte  que la Llei de Pressuposts General de l'Estat n'estableixi un altre.

Article 29.

Procediment de reintegrament.

1. El procediment per exigir el reintegrament de les subvencions tindrà caràcter administratiu i, com a tal, es regirà per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú.

2.  En  tot  cas,  en  el  procediment  de  reintegrament  s'observaran  les  següents fases:

a. Acord d'inici del procediment. Es podrà iniciar d'ofici, prèvia denuncia o a  conseqüència  de  l'informe  emès  per  l'òrgan  de  control  financer,  emès  per la Intervenció.

L'òrgan  competent  per  iniciar  el  procediment  serà  l'òrgan  atorgant  de  la subvenció.

b. Tràmit d'al·legacions, garantit-se el dret d'audiència de l'interessat/da.

c. Si escau, informe de valoració de les al·legacions.

d. Informe-proposta emès per l'òrgan de control financer.

e. Resolució del procediment que posarà fi a la via administrativa. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució serà de 12 mesos des de l'acord d'inici.

3. L'obligació de reintegrament que en el seu cas s'aprovi serà independent de les sancions que, si escau, resultin exigibles.

 

Títol IV

Control financer de les subvencions.

 

Article 30.

Objecte i competència per l'exercici del control financer.

1. El control financer de subvencions s'exercirà respecte de beneficiaris/es i, en el seu cas, entitats col·laboradores respecte de les subvencions concedides per l'Ajuntament de Santa Eugènia, amb l'objecte de verificar el compliment de tots i cadascuns dels requisits i obligacions  exigibles d'acord amb  la normativa aplicable.

2.  La  competència  per  a  l'exercici  d'aquest  control  financer  correspon  a  la Intervenció Municipal, sense perjudici de les funcions que les lleis atribueixin a altres òrgans com la Sindicatura de Comptes i de les funcions d'inspecció de l'òrgan atorgant.

Article 31.

Obligació de col·laboració.

1. Els beneficiaris/es, entitats col·laboradores i els tercers relacionats amb l'objecte de la subvenció o la seva justificació esdevindran obligats a prestar  col·laboració i facilitar quanta documentació li sigui requerida en l'exercici de les funcions de control que es desenvolupin.

2.  D'incompliment  d'aquesta  obligació  serà  causa  de  reintegrament  de  la subvenció.

Article 32.

Personal controlador.

El  personal  controlador  encarregat  de  la  realització  del  control  financer  serà considerat agent de l'autoritat.

Article 33.

Procediment de control financer.

Totes les actuacions que s'hagin duit a terme amb  motiu  del control financer seran diligenciades i es recolliran en un informe emès per la Intervenció Municipal del qual se'n donarà trasllat a l'òrgan atorgant de la subvenció per tal que iniciï, si escau, el procediment de reintegrament en el termini d'un mes.

 

Títol V

Infraccions, sancions i procediment sancionador en matèria de subvencions.

 

Capítol I

De les infraccions.

 

Article 34.

Infraccions.

1. Seran constitutives d'infraccions administratives en matèria de subvencions les accions i omissions tipificades en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i es podran sancionar inclús en el cas que s'hagin comès a títol de simple negligència.

2. Les infraccions es classificaran en lleus, greus i molt greus d'acord amb el supòsits fixats a la citada Llei.

Article 35.

Responsables.

Seran responsables de les infraccions administratives en matèria de subvencions les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, així com els ens sense personalitat als quals es refereix l'apartat 2 de l'article 6 de la present Ordenança, que per acció o omissió incorrin en els supòsits tipificats com a infraccions i, en particular, les següents:

a. Els beneficiaris/es de subvencions, així com els membres de les persones o entitats contemplades en l'apartat 2 i segon paràgraf de l'apartat 3 de l'article 6 d'aquesta Ordenança, en  relació  amb  les  activitats  subvencionades que  s'haguessin compromès a realitzar.

b. Les entitats col·laboradores.

c. El  representant  legal  dels  beneficiaris/es  de  subvencions  que  manquin  de capacitat d'obrar.

d. Les persones o entitats relacionades amb l'objecte de la subvenció o la seva justificació, obligades a  prestar  col·laboració  i  facilitar  quanta  documentació sigui requerida en compliment del que es disposa en l'article 46 d'aquesta Llei.

 

Article 36.

Infraccions lleus.

Constitueixen infraccions lleus els incompliments de les obligacions recollides a la Llei o a les bases quan no constitueixen infraccions greus o molt greus i no operin com a element de graduació de la sanció. En particular, constitueixen infraccions lleus les següents conductes:

a. La presentació fora de termini dels comptes justificatius de l'aplicació donada als fons percebuts.

b. La presentació de comptes justificatius inexactes o incompletes.

c. L'incompliment de les obligacions formals que, no estant previstes de forma expressa, siguin assumides com a conseqüència de la concessió de la subvenció.

d. L'incompliment d'obligacions d'índole comptable o registral, en particular:

  • La inexactitud o omissió d'una o diverses operacions en la comptabilitat i registres legalment exigits.
  • L'incompliment de l'obligació de portar o conservar la comptabilitat, els registres legalment establerts, els programes i arxius informàtics que els serveixin de suport i els sistemes de codificació utilitzats.
  • Dur comptabilitats diverses que, referides a una mateixa activitat i exercici econòmic, no permetin  conèixer la veritable situació de l'entitat.
  • La  utilització  de  comptes  amb  significat  diferent  del  que  els correspon, segons la seva naturalesa, que dificulti la comprovació de la realitat de les activitats subvencionades.

e. L'incompliment de les obligacions i conservació de justificants o documents equivalents.

f.  L'incompliment  per part  de  les  entitats  col·laboradores  de  les  obligacions establertes en l'article 9.2 d'aquesta Ordenança no previstes de  forma  expressa  en aquest precepte.

g.  La  resistència,  obstrucció,  excusa  o  negativa  a  les  actuacions  de  control financer.

S'entén  que  existeixen  aquestes  circumstàncies  quan  el  responsable  de  les infraccions administratives en matèria de subvencions, degudament notificat a aquest efecte, hagi realitzat actuacions tendents a  dilatar, entorpir o impedir les actuacions dels funcionaris de la Intervenció en l'exercici de les funcions de control financer.

Article 37.

Infraccions greus.

Constitueixen infraccions greus les següents conductes:

a. L'incompliment  de  l'obligació  de  comunicar  a  l'òrgan  o  a  l'entitat col·laboradora l'obtenció de subvencions, ajudes públiques, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat al fet que es refereix el paràgraf de l'apartat 1 de l'article 9 d'aquesta ordenança.

b. L'incompliment  de  les  condicions  establertes  alterant  substancialment  les finalitats pels quals la subvenció va ser concedida.

c. La falta de justificació del destí donat als fons rebuts una vegada transcorregut el termini establert per a la seva presentació.

d. L'obtenció de la condició d'entitat col·laboradora falsejant els requisits requerits o ocultant els que l'haguessin impedit.

e. L'incompliment per part de l'entitat col·laboradora de l'obligació de verificar, si escau, el compliment i efectivitat de les condicions o requisits determinats per a l'atorgament de les subvencions, quan d'això es derivi l'obligació de reintegrament.

 

Article 38.

Infraccions molt greus.

Constitueixen infraccions molt greus les següents conductes:

a. L'obtenció d'una subvenció falsejant les condicions requerides per a la seva concessió o ocultant les que l'haguessin impedit o limitat.

b. La no aplicació, en tot o en part, de les quantitats rebudes a les finalitats pels quals la subvenció va ser concedida.

c.  La  resistència,  excusa,  obstrucció  o  negativa  a  les  actuacions  de  control previstes,  respectivament,  en  els  articles  9.1  c) i 9.2  d) d'aquesta  Ordenança,  quan d'això es derivi  la  impossibilitat  de  verificar  el  destí  donat  als  fons percebuts, o el compliment de la finalitat i de la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateix a finalitat, procedents de qualsevol Administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

d. La falta de lliurament, per part de les entitats col·laboradores, quan així s'estableixi, als beneficiaris/es dels fons rebuts d'acord amb els criteris previstos.

 

Capítol II

De les sancions.

 

Article 39.

Classes de sancions.

1.  Les  infraccions  en  matèria  de  subvencions  se  sancionaran  mitjançant  la imposició de sancions pecuniàries.

2. Les sancions pecuniàries podran consistir multa fixa o proporcional. La sanció pecuniària proporcional s'aplicarà sobre la quantitat indegudament obtinguda, aplicada o no justificada.

La multa fixa estarà compresa entre 75,00 i 6,00 euros i la multa proporcional pot anar del tant al triple de la quantitat indegudament obtinguda, aplicada o no justificada o, en el cas d'entitats col·laboradores, dels fons indegudament aplicats o justificats.

La multa pecuniària serà independent de l'obligació de reintegrament i per al seu cobrament resultarà igualment d'aplicació el règim jurídic previst per als ingressos de dret públic en la Llei General Pressupostària o en les normes  pressupostàries  de les restants Administracions públiques.

Article 40.

Graduació i Import de les sancions.

1. Als efectes de la graduació de les sancions, es tindran en compte els criteris recollits a l'article 60 de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, General de Subvencions i demés disposicions reglamentàries que el desenvolupin.

2.  Per  determinar  l'import  de multa  a que  ha d'ascendir  la  sanció,  s'estarà a l'establert en els articles 61, 62 i 63 de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, General de Subvencions i demés disposicions reglamentàries que els desenvolupin.

 

Capítol III

Del procediment sancionador.

 

Article 41.

Procediment sancionador i òrgans competents.

1. La imposició de sancions en matèria de subvencions per l'Ajuntament de Santa Eugènia s'efectuarà mitjançant procediment administratiu que ha de tramitar-se d'acord amb el que es disposa en el capítol II del títol IX ce la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del Procediment a seguir en l'exercici de la Potestat  Sancionadora.

2.  El  procediment  s'iniciarà  d'ofici,  mitjançant  Decret  de  Batlia,  com  a conseqüència, de l'actuació de comprovació desenvolupada per l'òrgan atorgant o per l'entitat col·laboradora, així com de les actuacions de control financer previstes.

3. Són competents per a la resolució del procediment sancionador, els següents òrgans:

a. Per la comissió d'infraccions lleus i greus, el Batle.

b. Per la comissió d'infraccions molt greus, la Junta de Govern.

 

Article 42.

Resolució.

Els acords d'imposició de sanció posaran fi a la via administrativa.

 

​​​​​​​Article 43.

Responsabilitats.

1. Respondran solidàriament  de la sanció  pecuniària  els membres,  partícips  o cotitulars de les entitats a que es refereix l'apartat 3 de l'article 6 en proporció a les seves respectives participacions, quan es tracti de comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat.

2. Respondran subsidiàriament de la sanció pecuniària els administradors de les societats  mercantils,  o  aquells  que  ostentin  la  representació  legal  d'altres  persones jurídiques, d'acord amb les disposicions legals o estatutàries que els resultin d'aplicació, que no realitzin els actes necessaris que siguin del seu interès per al compliment de les obligacions  infringides,  adoptin  acords  que  facin  possibles  els  incompliments o consentin els dels qui d'ells depenguin.

Article 44.

Prescripció d'infraccions i sancions.

1. Les infraccions prescriuran en el termini de quatre anys a comptar des del dia en què la infracció s'hagués comesa.

2.  Les  sancions  prescriuran  en  el  termini  de  quatre  anys  a  comptar  des  de l'endemà a aquell en què hagués adquirit fermesa la resolució per la qual es va imposar la sanció.

3. El termini de prescripció s'interromprà conforme a l'establert en l'article 132 de la Llei 30/192, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de d'administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

4. La prescripció s'aplicarà d'ofici, sense perjudici que pugi ser sol·licitada la seva declaració per l'interessat/da.

Disposició transitòria

1. Els  procediments  administratius  de  concessió  de  subvencions  iniciats  a l'entrada  en  vigor  de la  present  Ordenança  es regiran  per  la normativa  vigent  en el moment del seu inici.

2. Els  procediments  de  control  financer,  de  revocació  i  reintegrament  de subvencions  s'aplicaran  a  les  subvencions  atorgades  baix  la  vigència  de  la  present Ordenança.

Disposició derogatòria

Queda derogada qualsevol norma municipal d'igual o inferior rang amb tot allò que contradiguin o s'oposin a la present Ordenança.

Disposició final.

Entrada en vigor

 

Santa Eugènia,  24 de gener de 2022 

El batle

Joan Riutort Crespí