Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 626866
Acord del Consell de Govern de 23 de desembre de 2021 pel qual es declara projecte industrial d’interès estratègic el parc fotovoltaic Mallorca Sostenible, de 39,96 MWp, ubicat al polígon 1 parcel·la 28 i al polígon 2 parcel·les 235, 236, 237 i 238, del terme municipal de Bunyola
La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic du a terme la tramitació del procediment per a la instal·lació del parc fotovoltaic Mallorca Sostenible, de 39,96 MWp, ubicat al polígon 1 parcel·la 28 i al polígon 2 parcel·les 235, 236, 237 i 238, del terme municipal de Bunyola.
La disposició final tretzena de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, que modifica la Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears, estableix la possibilitat de tramitar per la via de projecte industrial estratègic els parcs fotovoltaics.
L'expedient ha seguit el procediment per a la declaració de projectes industrials estratègics que regula la Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears.
L'article 3.7 de la Llei 14/2019 estableix que, una vegada rebuts els informes de les administracions consultades, el Consell de la Indústria de les Illes Balears haurà d'emetre un informe del projecte, que va ser emès en sentit favorable en la sessió de 4 de novembre de 2021 amb les següents consideracions:
“1. Interès estratègic del projecte: L'article 3 de la Llei 14/2019 estableix la necessitat de presentar una memòria tècnica per tal de justificar l'interès estratègic industrial del projecte.
En aquesta memòria, el promotor justifica l'interès estratègic del mateix per la necessitat de penetració de renovables a les Illes Balears, la inversió local que suposarà, i per a la millora de la imatge de Balears com a un territori verd i sostenible . A més, la documentació aportada indica que el projecte suposarà la creació de 390 llocs de feina a la fase de construcció i 15 més durant tota la vida útil del parc.
2. Informació pública: Per tal de donar compliment al procediment, el 21 de gener de 2021 es va publicar en el BOIB (núm 9) l'anunci d'informació pública del projecte per un termini de trenta dies.
Durant el període d'informació pública s'han rebut al·legacions de les diferents entitats ecologistes que sol·liciten el desistiment del projecte pels següents motius:
• Encara no existeix la planificació energètica establerta a la Llei de Canvi Climàtic que ha de ser la base per a la selecció de les ubicacions dels parcs fotovoltaics.
• El model per a la generació d'energia renovable ha d'estar basat en parcs de petites dimensions i en l'aprofitament de cobertes i zones urbanes i no en parcs de grans dimensions com aquest.
Sobre aquests punts, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic entén que l'emergència climàtica i la necessitat d'aconseguir una sobirania energètica basada en la implantació d'energies renovables, no fan possible esperar a una planificació que és competència del Consell de Mallorca, quan ja s'han superat els terminis establerts per la llei per publicar-la i no es té constància que aquesta planificació hagi de ser aprovada en un termini curt de temps. A més, s'ha de tenir en compte que el propi PDSEIB ja estableix una planificació basada en zones d'aptitud que categoritza el territori en zones d'aptitud alta, mitjana, baixa i d'exclusió. En aquest sentit, el parc fotovoltaic Mallorca Sostenible s'ubica en una zona catalagoda com a d'aptitud alta, és a dir, es localitza en un terreny òptim que compleix els criteris ambientals i energètics més exigents per a la implantació d'aquest tipus d'infraestructures, i que només compleix menys d'un 20% del territori de Mallorca.
Pel que fa a les característiques dels parcs fotovoltaics, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic comparteix el model expressat per les entitats ecologistes, però és conscient que únicament amb aquestes actuacions no és suficient per aconseguir els objectius energètics establerts a la Llei de Canvi Climàtic, com així ho reflexa també el document de transició energètica per a l'horitzó 2030 publicat pel Consell de Mallorca. Per aquest motiu, es considera que s'han d'aprovar projectes que superin les dimensions establertes quan aquests incorporin un valor estratègic i s'ubiquin en zones de gran aptitud i que impliquin un impacte ambiental baix, com és el cas del parc fotovoltaic Mallorca Sostenible.
3. Informes emesos per altres administracions: D'acord al que s'estableix en el procediment de declaració de projecte d'interès estratègic industrial, el projecte ha de disposar dels corresponents informes emesos pel Consell de Mallorca i l'ajuntament de Bunyola que tendran el caràcter de determinants. A més, com la línia d'evacuació discorre pel municipi de Palma, també s'ha sol·licitat informe a aquest ajuntament.
3.1 L'ajuntament de Bunyola va emetre informe en els següents termes:
Vist l'ofici remès per la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, Direcció General Energia i Canvi Climàtic, amb registre d'entrada núm.2021-E-RC-84 de data 15/01/2021 i la resolució favorable de la Comissió Insular de Patrimoni Històric presa en data 16/12/2020, en referència a un projecte de parc fotovoltaic, ubicat al polígon 1, parcel·les 28 i 67 i al polígon 2, parcel·les 235 a 238, del TM de Bunyola; tenc a bé, informar el següent:
1.-Entenc que el projecte s'ubica dins sòl rústic comú, amb les subcategories SRG (sòl rústic de règim general) i AT-H (àrea de transició d'harmonització).
2.-Es tracta d'una infraestructura; per tant, aplicant la norma 19.2.c, del Pla Territorial de Mallorca, s'ha de declarar d'Interès General.
A la vista de les indicacions establertes a l'informe municipal, es conclou que cap d'elles impedeix la realització del projecte, motiu pel qual es considera que es pot concedir la declaració de projecte d'interès estratègic industrial.
3.2 L'ajuntament de Palma ha emès informe sobre la línia d'evacuació en els següents termes:
“... s'informa favorablement al projecte per a la instal·lació del parc fotovoltaic ubicat al polígon 1 parcel·la 28 i al polígon 2 parcel·les 235, 236, 237 i 238 del terme municipal de Bunyola i la línia d'evacuació fins a la subestació Son Reus, sempre lligat al compliment dels requisits legislatius descrits en aquest informe o a l'aportació de documentació que acrediti el seu compliment.”
3.3 Pel que fa a l'informe del Consell de Mallorca, posa de manifest els següents punts:
“Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, s'informa favorablement la proposta sempre que es tinguin present les condicions següents:
1) Cal incorporar a les edificacions destinades a centres transformadors les condicions recollides a la Norma 22 del PTIM referents a la integració paisatgística i ambiental, sempre que sigui tècnicament viable, per tal de reduir l'aparença industrial de les edificacions, millorant així la seva integració paisatgística en l'entorn proper: coberta inclinada amb teula àrab, acabats de façana de pedra o pintat color ocres terra.
2) Cal ampliar la barrera vegetal d'ullastres proposada en el límit sud del parc, fins al límit oest de la parcel·la 238 i perllongar-la en direcció nord , com a mínim fins a l'alçada de les bateries, per tal de reduir la visibilitat de la subestació i les bateries, tal i com sembla que es proposa en els plànols de l'Estudi d'Impacte Ambiental aportat.
3) Cal incorporar la plantació de vegetació de ribera a la zona confrontant amb el torrent, per tal de millorar la integració paisatgística del projecte així com per tal de reforçar l'entorn del torrent com a connector territorial i corredor ecològic tal i com es recull a les directrius i principis rectors recollits a l'AIP II-Entorns de Son Reus.
Així mateix, es fa la recomanació següent:
4) Es proposa modificar la orientació de les edificacions destinades a centres transformadors amb la mateixa alineació est oest dels panells fotovoltaics, amb la coberta orientada a sud, tal i com tradicionalment es situen les edificacions similars en el sòl rústic de Mallorca, per tal de millorar la integració paisatgística del conjunt en l'entorn.”
L'informe del Consell de Mallorca inclou tota una sèrie de condicions que s'hauran de tenir en compte en la redacció del projecte d'execució, però informa de forma favorable el projecte per a la seva tramitació com a projecte industrial estratègic.”
L'article 3.8 de la Llei 14/2019 indica que, una vegada emès l'informe del Consell de la Indústria de les Illes Balears, la persona titular de la conselleria competent en matèria d'indústria elevarà al Consell de Govern la proposta de declaració de la inversió com a projecte industrial estratègic, o bé la proposta de denegació.
Per tot això, atès l'informe del Consell de la Indústria de les Illes Balears, i a l'empara de l'article 3 de la Llei 14/2019, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, en la sessió de 23 de desembre de 2021, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Declarar el parc fotovoltaic Mallorca Sostenible, promogut per IFV Mallorca Sostenible SL, com a projecte industrial estratègic, als efectes prevists en l'article 4 de la Llei 14/2019, amb les característiques següents:
- Situació: polígon 1 parcel·la 28 i al polígon 2 parcel·les 235, 236, 237 i 238, del terme municipal de Bunyola.
- Descripció del projecte: parc fotovoltaic de 39,96 MWp i 34,65 MWn de potència instal·lada, que constarà de 79.920 panells solars de 500 Wp de potència unitària, 187 inversors de 185 kVA cada un, 6 centres de transformació, CMM i una subestació privada.
El projecte també inclou un sistema d'acumulació ió-liti format per 28 armaris, amb una capacitat total de 80 MWh i una línia d'evacuació fins la subestació Son Reus.
- La instal·lació es classifica en el grup b.1.1, «Instal·lacions que únicament utilitzen la radiació solar com a energia primària mitjançant la tecnologia fotovoltaica», d'acord amb l'article 2 del Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.
Segon. Disposar que aquesta declaració com a projecte industrial estratègic queda condicionada a l'obtenció de l'autorització administrativa i a l'aprovació del projecte d'execució, que ha d'incloure totes les prescripcions indicades en els informes de les administracions consultades. A més, caldrà modificar el traçat de la línia d'evacuació, que haurà de discórrer per camins existents, d'acord al que preveu el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears. A més, de l'obligació de presentar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic un estudi de viabilitat econòmica que acrediti la decisió la decisió final envers a la implantació d'acumulació d'energia mitjançant bateries.
Tercer. Notificar aquest Acord al propietari de la instal·lació.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquest Acord del Consell de Govern es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de l'Acord, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 23 de desembre de 2021
La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez