Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 624505
Proposta de resolució i resolució d’inici del procediment per a l’elaboració d’un nou pla rector d’ús i gestió del Parc Nacional Marítim Terrestre de l’Arxipèlag de Cabrera
Antecedents
1. L'arxipèlag de Cabrera comprèn l'illa principal de Cabrera, l'illa dels Conills i un conjunt de 17 illots que sumen poc més de 13 km2 de superfície emergida. El seu perfil, extraordinàriament retallat estén la seva línia de costa protegida al llarg de 57 km. L'Arxipèlag pertany administrativament al terme municipal de Palma i forma part del domini públic de l'Estat, afecte al Ministeri de Defensa.
2. L'arxipèlag de Cabrera i les aigües que l'envolten, es varen declarar Parc Nacional marítim terrestre per la Llei 14/1991, de 29 d'abril, i es va encomanar la seva gestió a l'Institut per a la Conservació de la Naturalesa (ICONA), organisme posteriorment suprimit, i les seves funcions foren assumides per l'Organisme Autònom de Parcs Nacionals, creat el 1995, depenent del Ministeri de Medi Ambient.
3. L'any 2009 la gestió de Parc Nacional va ser transferida de l'Administració general de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB) mitjançant el Reial Decret 1043/2009, de 29 de juny. El traspàs de competències va ser assumit per la CAIB mitjançant el Decret 47/2009, de 10 de juliol, disposant que correspon a la Conselleria de Medi Ambient la gestió ordinària i habitual dels parcs nacionals ubicats en l'àmbit territorial de les Illes Balears (art. 3), i són exercides pels òrgans d'aquesta Conselleria, o dels ens públics que en depenen, de conformitat amb la normativa que, en cada cas, sigui aplicable (art. 4).
4. En aquest sentit, el Decret 71/2006, de 28 de juliol, de creació i règim jurídic de l'empresa pública Espais de Natura Balear establia que corresponia, a aquesta entitat pública empresarial, la gestió i el manteniment dels espais naturals protegits i dels parcs nacionals de les Illes Balears declarats de conformitat amb la legislació estatal o autonòmica. Aquesta entitat pública empresarial va ser extingida l'any 2013 quedant les seves funcions repartides entre la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic i l'Institut Balear de la Natura (IBANAT) d'acord amb el que estableix el Decret 23/2013, de 24 de maig. El personal funcionari va quedar adscrit a la Direcció General i el personal laboral a l'IBANAT.
5. La Llei 14/1991, de 29 abril, de creació de parc no estableix cap àrea d'influència socioeconòmica. No obstant això, l'article 31 de la Llei 30/2014 de Parcs Nacionals, recull que l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera són els municipis mallorquins de Palma (que aporta la totalitat del territori emergit del parc) i el municipi de Ses Salines (que és geogràficament adjacent i acull el Centre de Visitants del PN de Cabrera).
6. L'any 2019 es publica l'Acord de Consell de Ministres d'1 de febrer de 2019, pel qual s'amplien els límits de Parc Nacional Marítim-Terrestre de l'Arxipèlag de Cabrera per incorporació d'espais marins adjacents a la mateixa (BOE núm 43, de 19 de febrer del 2019). Des de l'ampliació, l'àmbit del parc té una superfície de 90.794 hectàrees (89.478 hectàrees marines i 1.316 hectàrees terrestres).
7. La CAIB interposà un recurs contenciós-administratiu contra els paràgrafs segon i tercer del punt Tercer de la part dispositiva de l'Acord de Consell de Ministres d'1 de febrer de 2019 per el qual s'ampliaren els límits del Parc Nacional per la incorporació d'espais marins pròxim al mateix. El 12 de novembre de 2020, la Sala Tercera del Tribunal Suprem, estima el recurs i reconeix la continuïtat ecològica entre les aigües de l'ampliació i el parc preexistent i recull la necessitat d'una gestió unificada de tot el parc per part de la comunitat autònoma de les Illes Balears (Sentència núm. 1507/2020).
8. Respecte a la planificació d'aquest espai, entre d'altres figures, s'aprova mitjançant el Decret 58/2006, d'1 de juliol, el pla rector d'ús i gestió (PRUG) que va substituir l'instrument de planificació aprovat l'any 1995, per una vigència de sis anys.
9. Passat el temps previst de vigència del PRUG, l'any 2015 s'inicia la revisió del PRUG que experimenta una dilació supeditada a l'inici del procés d'ampliació del parc.
10. El Pla director de la Xarxa de Parcs Nacionals, aprovat pel Reial Decret 389/2016, de 22 d'octubre, preveu en la Disposició transitòria única l'adaptació de tots els PRUG a l'esmentat Pla en el termini de dos anys des de la seva entrada en vigor.
11. A causa del temps transcorregut des de l'aprovació del segon pla rector d'ús i gestió allargat per l'espera del pronunciament del Tribunal Suprem sobre el recurs contenciós-administratiu contra els paràgrafs segon i tercer del punt Tercer de la part dispositiva de l'Acord de Consell de Ministres d'1 de febrer de 2019, i per tal de donar compliment a les disposicions del Pla director, es fa necessari iniciar el procediment per elaborar un nou pla rector d'ús i gestió del Parc Nacional Marítim Terrestre de l'Arxipèlag de Cabrera per adequar-lo als nous requeriments i característiques del Parc.
Per això, d'acord amb l'article 16 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, elev al conseller de Medi Ambient i Territori la següent
Proposta de resolució
1. Iniciar el procediment per a l'elaboració d'un nou pla rector d'ús i gestió del Parc Nacional Marítim Terrestre de l'Arxipèlag de Cabrera.
2. Designar la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat com a òrgan encarregat de la tramitació del procediment.
Palma, 1 de desembre de 2021
El director general d'Espais Naturals i Biodiversitat
Llorenç Mas Parera
Conforme amb la proposta. En dict resolució
El conseller de Medi Ambient i Territori
Miquel Mir Gual