Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 623971
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de disseny, execució i manteniment de rutes senderistes al municipi de Capdepera (17a/2021).
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 10 de desembre de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de disseny, execució i manteniment de rutes senderistes al municipi de Capdepera , en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
D'acord amb l'article 48.5 de la Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca, «els projectes de ruta senderista s'han de subjectar a avaluació ambiental, i si la ruta discorre per espais naturals protegits, s'haurà de sol·licitar també l'informe preceptiu que contempla l'article 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO)».
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
El projecte pretén la creació de quatre rutes senderistes, el recorregut de les quals transcorr íntegrament per camins públics de terra o asfaltats del TM de Capdepera, amb una longitud total de 39,54 km. Es considera la possibilitat que aquestes rutes siguin catalogades en el futur com a Petit Recorregut (PR) o Sender Local (SL). Els recorreguts de les quatre rutes serà el següent:
- Ruta 1 (8,27 km): S'inicia al final de Cala Coca i pel paratge del Corral de ses Cabres arriba a Cala Mesquida. Travessa la platja del mateix nom i es dirigeix cap al Coll de Marina, una vegada l'ha creuat torna a enllaçar amb el GR 222, creuant Cala Moltó i Cala Nau. El tram final discorre per l'entramat urbà de Cala Rajada fins a la seva finalització a Son Moll, concretament a Cala Moll.
- Ruta 2 (11,72 km): S'inicia a Son Moll i avança per la franja costanera de Cala de n'Aguait i Es Carregador. Travessa el tram urbà de Na Taconera i Provensals. A l'entrada de Can Simoneta, ascendeix al Coll Baix on finalitza el recorregut.
- Ruta 3 (7,19 km): El recorregut s'inicia una vegada travessat el Torrent de Sa Farinera i enllaça amb el Camí de na Maians. Per Sa Canova arriba a la rotonda de la carretera Ma-4040 i entra en el tram urbà de Capdepera per a dirigir-se cap a Son Moll on enllaça amb el final de la ruta 1 i amb l'inici de la ruta 2.
- Ruta 4 (12,36 km): El recorregut s'inicia a Cala Moll, recorr íntegrament la franja costanera de Cala Rajada fins a Cala Moltó, i comparteix recorregut amb el sender GR 222 fins a finalitzar el seu recorregut en el límit del municipi.
L'execució del projecte no suposa cap tipus d'obra ni pavimentació dels camins afectats, i tant els costos derivats de la senyalització, que es basarà en el manual de senyalització per a senders PR de la Federació Espanyola d'Esports de Muntanya i Escalada (FEDME), com del manteniment dels camins, aniran a càrrec de l'Ajuntament de Capdepera. Les actuacions previstes al projecte estan dirigides principalment a la senyalització de les diferents rutes.
D'altra banda, es preveu la necessitat d'esbrossar dos trams intransitables, un de la ruta 2 de 1.908 m i un altre de la ruta 4 de 2.120 m, per garantir que ambdues poden ser homologades, així com per garantir la seguretat dels usuaris, atès que els trams afectats es troben ocupats per part de la vegetació existent.
3. Avaluació dels efectes previsibles
D'acord amb el document ambiental, es preveuen els impactes següents, en relació amb les fases d'obres i funcionament del projecte:
Durant la fase d'obres (senyalització de les rutes), els principals efectes adversos sobre el medi ambient seran un increment del nivell de renou a l'ambient i la pèrdua de coberta vegetal, derivades de les actuacions de condicionament dels camins, mentre que com a impactes positius es preveu la creació de llocs de feina del sector serveis (logística de les rutes, preparació de documentació...).
Durant la fase de funcionament, els principals efectes adversos sobre el medi ambient seran la pèrdua de coberta vegetal, per tasques de manteniment i per obertura de camins que no formen part de les rutes per part dels senderistes, risc d'incendi forestal per males pràctiques, i compactació i erosió del sòl, mentre que com a impactes positius es preveu la recuperació i conservació de camins i elements patrimonials i culturals d'interès.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
L'òrgan ambiental ha realitzat les consultes següents:
- Direcció Insular de Medi Ambient, del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.
- Servei de Gestió del DPH, de la DG de Recursos Hídrics.
- Servei de Planificació al Medi Natural, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius.
- DG de Turisme, de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.
- Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, de la DG de Territori i Paisatge.
- Servei de Costes i Litoral, de la DG de Territori i Paisatge.
- DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització.
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Demarcació de Costes.
- Amics de la Terra.
- Terraferida.
- GOB.
En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades:
- El Servei de Planificació al Medi Natural, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 17 de maig de 2021, va informar el següent:
La xarxa natura 2000 del municipi de Capdepera coincideix amb l'àmbit del Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals (PORN) de la península de Llevant i de l'ampliació del Parc natural de la península de Llevant, per la qual cosa, s'hauria de trametre al Servei d'Espais Naturals per al seu informe.
- La DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, amb data 24 de maig de 2021, va informar el següent:
Es posa de manifest que les quatre rutes proposades es troben afectades per risc d'inundació i tres d'elles per risc d'incendi forestal. Aquestes afeccions no suposen impediment per al projecte. No existeix cap instal·lació afectada pels riscos definits al RD 840/2015, de 21 de setembre, pel qual s'aproven mesures de control dels riscos inherents als accidents greus en els quals intervenen substàncies perilloses, en tot el municipi.
Tot i això, una vegada vista l'experiència de la ruta del Camí de Cavalls a Menorca i com afecta la permeabilitat de la gent en territoris de difícil accés en situacions d'emergència, convindria incorporar al projecte fites identificatives de la ubicació exacta i que aquestes fossin conegudes pels serveis d'emergència, sobre tot en els llocs més inaccessibles. Igualment, convé preveure i estudiar els itineraris que haurien d'utilitzar els serveis d'emergència per arribar a cada fita.
- La Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca, amb data 28 de maig de 2021, va informar el següent:
El present projecte no suposa cap nova intervenció sobre el territori als efectes d'obertura de nous camins públics. Dins l'apartat 2.4.1 del document ambiental, s'indica que tres de les rutes discorren per espais de rellevància ambiental, concretament es veu afectat el LIC i ZEPA Muntanyes d'Artà i LIC i ZEPA Cap Vermell. També s'indica que totes les rutes es veuen afectades en algun dels seus trams per una o vàries de les àrees de prevenció de risc definides en el Pla Territorial de Mallorca. Tres de les rutes transcorren en part per zona de Domini Públic Marítim terrestre. S'ha d'indicar que part de la ruta 1 i la ruta 4, transcorre pel PORN de la Península de Llevant i, per tant, s'hauria d'analitzar la compatibilitat de les actuacions previstes amb les diverses proteccions que s'estableixen dins el PORN.
- El Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 1 de juny de 2021, va informar el següent:
Es conclou que:
Inform FAVORABLEMENT sobre el projecte de disseny, execució i manteniment de rutes senderistes, TM Capdepera, amb la RECOMANACIÓ d'incloure informació sobre la Tortuga mediterrània, Testudo hermanni, a la publicitat i informació de les rutes.
- El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, amb data 3 de juny de 2021, va informar el següent:
Aquestes rutes podrien donar lloc a efectes sobre el medi, sobretot erosió i pressió humana. S'ha de tenir en compte l'experiència de la ruta de pedra en sec per tal de prevenir les possibles conseqüències negatives que puguin tenir.
Tot i que, de partida, no s'estableixen nous refugis, albergs, o hotels, s'hauria de tenir en compte que segurament aquesta ruta comportarà la necessitat d'ubicar noves infraestructures d'aquest tipus, o redefinir d'existents per convertir-se en part de la ruta. S'haurien d'establir uns mínims que han de complir aquestes instal·lacions quant a sostenibilitat i d'altres aspectes, donant compliment a l'establert a la Llei 10/2019 entre d'altres. En definitiva, la ruta no ha de servir per augmentar el nombre de turistes, sinó per fer un canvi de model, i això s'ha de marcar des d'un principi, més tendint cap a una remodelació de llocs d'estància, que cap a la construcció de noves infraestructures.
En aquest moment el Consell de Mallorca està elaborant la «Ruta dels Fars», que partirà del municipi d'Artà fins a Calvià. S'haurien de coordinar les rutes senderistes amb la ruta dels fars i la ja existent Artà-Lluc.
Hauria d'haver-hi un treball complementari per incorporar molt d'altres rutes senderistes que pot oferir el municipi i que no estan contemplades en aquest projecte.
- El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 7 de juny de 2021, va informar el següent:
Es conclou que:
1. Els cartells de senyalització tipus placa o similar, incorporaran informació relativa a l'elevat risc d'incendi existent, especialment a les rutes que discorren dins terreny forestal.
2. Les actuacions silvícoles previstes es realitzaran preferentment fora de l'època de risc d'incendi forestal (1 de maig al 15 d'octubre) quedant en tot cas paralitzades els dies de màxim risc d'incendi. Es compliran les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals establertes a la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions amb relació al risc d'incendi i a l'art. 8.2.c del Decret 125/2007. Aquest article fa referència a la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, que puguin generar deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, en aquests casos s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar. Les restes vegetals que es generin seran eliminades preferentment per trituració o extracció fora de la zona forestal. Si es volen eliminar mitjançant crema, fora d'època de risc d'incendis, caldrà obtenir la corresponent autorització administrativa.
- La DG de Turisme, de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, amb data 9 de juny de 2021, va informar el següent:
S'informa que:
En aplicació de l'aprovació definitiva del Pla d'Intervenció en Àmbits Turístics de Mallorca (PIAT), s'ha de tenir en compte l'article 34 quant als condicionants establerts per a l'execució de la xarxa de rutes senderistes, així com tots els articles i punts que li siguin d'aplicació.
Es conclou que:
La proposta no contradiu la normativa sectorial turística en vigor, i es pot emetre informe favorable.
- El Coordinador de Pedra en Sec i Senderisme - Direcció Insular de Medi Ambient, del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient del Consell de Mallorca -, amb data 22 de juny de 2021, va informar el següent:
El tècnic que subscriu INFORMA FAVORABLEMENT el Projecte de disseny, execució i manteniment de rutes senderistes en el municipi de Capdepera, condicionat a la retirada del traçat de les rutes 1 i 4 coincident amb la Ruta Artà-Lluc atès que són competència del Consell de Mallorca.
Pel que fa al procediment a seguir per a la creació i senyalització de les rutes que no coincideixen amb la ruta Artà-Lluc es recorda que d'acord amb la Llei 13/2018 l'Ajuntament de Capdepera ha de presentar davant el Consell de Mallorca el projecte de ruta senderista ja aprovat, i que la senyalització i execució de les obres de la ruta senderista no es podran iniciar fins que no es disposi de l'homologació provisional emesa pel Consell de Mallorca.
- El Servei d'Espais Naturals, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 4 de novembre de 2021, va informar el següent:
Es conclou que:
S'informa favorablement del projecte de disseny, execució i manteniment de rutes senderistes en el municipi de Capdepera de la ruta 1 i 4 (aquelles que discorren en part per l'àmbit del nou PORN de la Península de Llevant), sempre i quan es compleixin els condicionants següents:
1.Les rutes propostes, tal com s'indica en el projecte presentat per l'Ajuntament de Capdepera, han de discórrer per camins públics o per camins amb dret de pas.
2.El desbrossament de vegetació del tram proposat de la ruta 4 es realitzi amb especial atenció, amb l'objectiu de minimitzar els impactes a l'hàbitat prioritari 6220* Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero-Brachypodietea), i es limiti al camí existent i a la superfície mínima exigida per obtenir l'homologació de la ruta (informació que no apareix a la documentació), sense superar a la distància d'1 metre a cada banda del camí existent.
3.Sol·licitar a l'òrgan competent en matèria de gestió forestal l'autorització per realitzar les tasques de desbrossament previstes a la ruta 4.
4.Recomanar que, sempre que sigui possible, el traçat de les rutes proposades 1 i 4 per l'Ajuntament de Capdepera, així com el tram proposat del GR-222 entre Cala Rajada i Cala Mesquida, sigui el mateix, amb l'objectiu de duplicar rutes i minimitzar la instal·lació de senyals. En cas contrari implicaria un increment de la despesa en senyalització i manteniment dels camins, i també un increment de la superfície exposada a l'erosió pel pas dels usuaris de les rutes.
5.Prendre les mesures necessàries perquè els usuaris no prenguin camins alternatius (dreceres) a les rutes senyalitzades.
6.La senyalització vinculada a l'ús públic del LIC i ZEPA, així com a l'àmbit de l'ampliació del Parc Natural de la Península de Llevant, s'ajustarà al Manual de senyalització dels espais naturals protegits de les Illes Balears, que es pot consultar a l'enllaç:
https://cutt.ly/DYWrPha
Aquest manual, que no tan sols s'aplica en els espais naturals protegits, sinó també en els espais de rellevància ambiental inclou a l'annex V la referència a la Senyalització per altres entitats, indicant que en el cas que altres entitats, diferents del mateix organisme ambiental gestor de les àrees protegides de les Illes Balears requereixi instal·lar senyalització relativa a l'ús públic en aquests espais, hauran d'adoptar obligatòriament les indicacions gràfiques reflectides en el manual. En la franja grisa inferior se substituirà el logotip del Govern Balear pel logotip corresponent a l'entitat que promogui l'actuació.
7.Els manuals de bones pràctiques i fullets de sensibilització ambiental de les rutes incorporaran els espais protegits de l'ampliació del Parc Natural de la Península de Llevant i de la Xarxa Natura 2000, així com les espècies i hàbitats d'interès comunitari que es localitzen a les rutes.
8.Es compleixi amb les prohibicions genèriques de l'article 57 de la Llei 42/2007.
9.Es realitzi una recollida selectiva dels residus i es deixi la zona en les mateixes condicions en què estava abans de l'activitat, d'acord amb la Llei 8/2019.
10.No s'emeti música ni s'utilitzi cap tipus de megafonia, altaveu o sistema d'amplificació del so, ni cap altre tipus de font sonora que pugui ocasionar molèsties a la fauna, d'acord amb la Llei 1/2007.
11.S'haurà de conscienciar els treballadors que han de realitzar les tasques de condicionament de les rutes, i als usuaris de les rutes, d'estar dins un espai natural protegit amb valors naturals i culturals, per la qual cosa cal respectar les normes de protecció existents, amb especial referència sobre la protecció de tortuga mediterrània (Testudo hermanni) inclosa a l'annex II de la Directiva Hàbitats i que d'acord amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat queda prohibit matar, danyar, molestar o inquietar les espècies animals.
En relació a la Xarxa Natura 2000, aquest projecte no té relació directa amb la zona LIC i ZEPA ES0000227 Muntanyes d'Artà i no és necessari per gestionar-lo i no es preveu que produeixi una afecció apreciable.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: El projecte pretén la creació de quatre rutes senderistes, el recorregut de les quals transcorr íntegrament per camins públics de terra o asfaltats del TM de Capdepera, amb una longitud total de 39,54 km. Les actuacions previstes inclouen la senyalització de les rutes i l'esbrossi de dos trams intransitables, un de la ruta 2 de 1.908 m i un altre de la ruta 4 de 2.120 m, per garantir que ambdues poden ser homologades, així com per garantir la seguretat dels usuaris.
2. Ubicació del projecte: D'acord amb el PTM, la zona afectada per les rutes projectades es troba qualificada, en funció del tram en qüestió, com a Sòl Rústic General (SRG), com a Àrees de Desenvolupament: Sòl Urbà i Urbanitzable, com a Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI), com a Àrea Natural d'Especial Interès d'Alt Nivell de Protecció (AANP), com a SRG-Forestal, o com a Àrea de Transició (AT) Harmonització. L'àmbit d'actuació del projecte es situa íntegrament dins la Unitat de Paisatge 5 (UP-5) «Península d'Artà». Segons el Document ambiental, totes les rutes estan afectades parcialment per diferents àrees de prevenció de riscos (APR), definides al Pla Territorial de Mallorca.
Tres de les rutes que integren el projecte travessen espais Xarxa Natura 2000, concretament el LIC i ZEPA ES0000227 «Muntanyes d'Artà» (rutes 1 i 4) i el LIC i ZEPA ES0000080 «Cap Vermell» (ruta 2). Així mateix, les rutes 1, 2 i 4 queden afectades també per l'àmbit del Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals (PORN) de la península de Llevant i de l'ampliació del Parc natural de la península de Llevant, per la qual cosa és preceptiu informe del Servei d'Espais Naturals. D'altra banda, les rutes 1, 2 i 4 travessen parcialment per zona de Domini Públic Maritimoterrestre (DPMT).
Segons el Servei de Protecció d'Espècies, l'espècie que es pot veure més afectada per la concentració d'un nombre elevat de persones a les rutes projectades és la tortuga mediterrània (Testudo hermanni).
D'acord amb el document ambiental, al llarg dels recorreguts de les rutes trobam els llocs d'interès següents:
- Ruta 1: Coll de Marina, Cala Mesquida, Cala Nau, Cala Agulla, Cala Rajada i Cala Moll (final ruta).
- Ruta 2: Cala Moll (inici ruta), Cala des Tamarells, La Talaia Nova, Torrent de Canyamel i Camí de Sant Jordi.
- Ruta 3: Torrent de Sa Farinera, Capdepera i Cala Moll (final ruta).
- Ruta 4: Cala Mesquida, Enllaç amb GR-222, Platja de sa Mesquida, Jaumell (272 m), Cala Nau, Cala Agulla, Torre Esbucada, Faro de Capdepera, Cala Gat, Cala Rajada i Cala Moll (final ruta).
3. Característiques del potencial impacte: D'acord amb el document ambiental, els impactes negatius de l'execució del projecte es consideren d'intensitat baixa i de caràcter puntual. Durant la fase de funcionament, la major part dels impactes negatius es derivaran de conductes inadequades per part dels usuaris de les rutes. No obstant això, per a minimitzar aquest tipus de conductes es preveu la implantació de mesures preventives, correctores i compensatòries.
En tot cas, s'ha de tenir especial atenció amb el desbrossament de vegetació del tram proposat de la ruta 4, per a minimitzar els impactes a l'hàbitat prioritari 6220* Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero-Brachypodietea), en compliment dels condicionants del Servei d'Espais Naturals.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Proyecto de diseño, ejecución y mantenimiento de rutas senderistas en el municipio de Capdepera», atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades en el document ambiental, amb data desembre de 2020, signat per la Sra. Neus Lliteras Reche, geògrafa, i per la Sra. Ana Delgado Núñez, ambientòloga, de la consultora GEST AMBIENTAL, i les condicions següents:
1. D'acord amb el Servei d'Espais Naturals, en relació amb les rutes 1 i 4:
- El desbrossament de vegetació del tram proposat de la ruta 4 s'haurà d'executar amb especial atenció, amb l'objectiu de minimitzar els impactes a l'hàbitat prioritari 6220* Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero-Brachypodietea), i es limiti al camí existent i a la superfície mínima exigida per obtenir l'homologació de la ruta, sense superar a la distància d'1 metre a cada banda del camí existent.
- S'hauran de prendre les mesures necessàries perquè els usuaris no utilitzin camins alternatius (dreceres) a les rutes senyalitzades.
- La senyalització vinculada a l'ús públic del LIC i ZEPA, així com a l'àmbit de l'ampliació del Parc Natural de la Península de Llevant, s'ajustarà a les indicacions del Manual de senyalització dels espais naturals protegits de les Illes Balears, havent de substituir en la franja grisa inferior el logotip del Govern Balear pel logotip corresponent a l'entitat que promogui l'actuació.
- Els manuals de bones pràctiques i fullets de sensibilització ambiental de les rutes incorporaran els espais protegits de l'ampliació del Parc Natural de la Península de Llevant i de la Xarxa Natura 2000, així com les espècies i hàbitats d'interès comunitari que es localitzen a les rutes.
- S'haurà de realitzar una recollida selectiva dels residus i la zona haurà de quedar en les mateixes condicions en què estava abans de l'activitat, d'acord amb la Llei 8/2019.
- No es podrà emetre música ni cap sistema de megafonia, altaveu o d'amplificació del so, ni cap altre tipus de font sonora que pugui ocasionar molèsties a la fauna, d'acord amb la Llei 1/2007.
- S'haurà de conscienciar els treballadors que han de realitzar les tasques de condicionament de les rutes, i als usuaris de les rutes, d'estar dins un espai natural protegit amb valors naturals i culturals, per la qual cosa cal respectar les normes de protecció existents, amb especial referència sobre la protecció de tortuga mediterrània (Testudo hermanni) inclosa a l'annex II de la Directiva Hàbitats i que d'acord amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat queda prohibit matar, danyar, molestar o inquietar les espècies animals.
2. Segons el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, les actuacions silvícoles previstes al projecte es realitzaran preferentment fora de l'època de risc d'incendi forestal (1 de maig al 15 d'octubre) quedant en tot cas paralitzades els dies de màxim risc d'incendi. Es compliran les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals establertes a la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions amb relació al risc d'incendi i a l'art. 8.2.c del Decret 125/2007. En els casos d'ús de maquinària, s'haurà de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar. D'altra banda, les restes vegetals que es generin seran eliminades preferentment per trituració o extracció fora de la zona forestal.
3. S'hauran d'incorporar fites identificatives de la ubicació exacta a cada una de les rutes, les quals hauran de ser informades als serveis d'emergència per al seu coneixement i anàlisi de les vies d'accés.
4. La publicitat i la senyalització de les rutes haurà d'incloure informació sobre l'estat de protecció de la tortuga mediterrània (Testudo hermanni), així com sobre la prohibició de la seva tinença i transport, i molèsties intencionades a aquesta espècie. Aquests elements d'informació hauran d'incloure també la recomanació de consultar les previsions meteorològiques abans d'utilitzar les rutes projectades i fer especial esment en què no han de ser transitades quan les condicions meteorològiques siguin adverses (pluges intenses, forts vents i gelades, principalment)
5. Els cartells de senyalització hauran d'incorporar també informació relativa a l'elevat risc d'incendi forestal, especialment a les rutes que discorren dins terreny forestal, i les prohibicions establertes a la normativa en relació amb l'ús del foc, així com informació de l'existència del risc d'esllavissades, en aquelles rutes afectades per APR d'esllavissament.
6. Els bancals, parets seques i altres elements d'interès que puguin existir al llarg de les rutes s'han de mantenir en bon estat de conservació, especialment en aquells trams afectats per APR d'erosió o d'esllavissament.
7. Respecte al Pla de Vigilància Ambiental:
- S'han d'incloure uns indicadors clars i específics per fer el seguiment periòdic i objectiu de l'efectivitat de les mesures correctores i preventives a cada una de les fases del projecte. A més, d'incloure les actuacions que es duran a terme en el cas que les mesures no obtinguin el resultat desitjat.
- S'han d'incloure els terminis de realització dels informes ordinaris de seguiment ambiental.
- S'ha de trametre a la CMAIB el Pla de Vigilància Ambiental una vegada esmenat amb les indicacions dels punts anteriors, en un termini de tres mesos des de la publicació de la resolució de l'expedient, per a la seva revisió i abans de l'inici de les obres.
D'altra banda, es recomana que, sempre que sigui possible, el traçat de les rutes 1 i 4, així com el tram proposat del GR-222 entre Cala Rajada i Cala Mesquida, sigui el mateix, amb l'objectiu d'evitar la duplicitat de rutes i minimitzar la instal·lació de senyals, així com reduir la despesa en senyalització i manteniment dels camins, i la superfície exposada a l'erosió pel pas dels usuaris de les rutes. Així mateix, també es recomana la coordinació d'aquestes rutes senderistes amb la ruta dels fars del Consell de Mallorca.
Aquesta resolució només ha avaluat els paràmetres ambientals del projecte sense valorar altres punts de vista tant de gestió com territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació, atès que aquests no es troben a l'annex III de la Llei 21/2013 sobre els criteris mencionats en l'article 47.2 per determinar si un projecte de l'annex II s'ha de sotmetre a l'avaluació d'impacte ambiental ordinària.
Així mateix, es recorda que:
- Atès que alguns trams de les rutes projectades afecten DPMT, s'haurà de disposar de les autoritzacions pertinents abans de l'inici de les obres.
- La creació de les noves rutes senderistes haurà de complir amb el procediment previst a l'art. 54 de la Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca, i amb els articles d'aquesta normativa que li siguin d'aplicació.
- D'acord amb el Servei d'Espais Naturals, s'haurà de sol·licitar a l'òrgan competent en matèria de gestió forestal l'autorització per realitzar les tasques de desbrossament previstes a la ruta 4.
- S'haurà de complir amb les prohibicions genèriques de l'article 57 de la Llei 42/2007.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 10 de desembre de 2021
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias