Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANCOR DE LA VALL

Núm. 603859
Aprovació definitiva de l'Ordenança reguladora de la protecció contra renous i d'horari d'obertura i tancament d'establiments oberts al públic

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Mancor de la Vall , en sessió ordinària celebrada el dia 29 de novembre de 2021 va aprovar definitivament l'ordenança reguladora de la protecció contra renous i d'horari d'obertura i tancament d'establiments oberts al públic amb el següent tenor literal:

«ORDENANÇA REGULADORA DE LA PROTECCIÓ CONTRA RENOUS I D'HORARI D'OBERTURA I TANCAMENT D'ESTABLIMENTS OBERTS AL PÚBLIC.

La regulació dels horaris dels establiments i espectacles públics i renous constitueixen un element fonamental per assegurar la tranquil·litat i la convivència entre els veïns i visitants de qualsevol municipi. La seva ordenació i el control corresponent incideixen directament en les molèsties que es poden produir per renous molests, i és evident també la seva relació directa amb aspectes relacionats amb la seguretat ciutadana, l'ordre públic, la neteja viària, etc.

El fet que la vida quotidiana giri entorn de determinats usos horaris obliga a l'adaptació a aquests amb la finalitat de salvaguardar drets constitucionals tal com la qualitat de vida, el dret a la salut i el dret a un medi ambient adequat per a les persones, al mateix temps que es facilita l'adequada utilització de l'oci.

Tenint en compte l´oferta de restauració i d'oci existent, l'Ajuntament entén que és possible compaginar aquest interès amb l'oferiment al resident de la tranquil·litat necessària. Es pretén així compatibilitzar legítims drets dels ciutadans que, d'una banda, demanden el seu dret a l'oci i esplai i, de l'altra, el dret a la tranquil·litat i descans, sobretot en hores nocturnes.

D'acord amb l'article 25, de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, les administracions públiques, dins l'àmbit de les seves competències, han d'adequar la funció de regulació dels horaris i d'autorització i control de les activitats a les disposicions d'aquesta Llei. En especial, les administracions competents hauran de vetllar per evitar les molèsties i els problemes d'ordre públic que el funcionament de l'activitat pugui produir a l'exterior, derivats de renous i de concentracions humanes, o de vehicles que puguin afectar la seguretat o la salut pública; i d'acord amb l'apartat 2, que atorga atribucions als Ajuntaments per redactar ordenances municipals que regulin expressament els horaris d'activitats permanents d'espectacles públics, activitats recreatives i establiments oberts al públic.

A més, segons l'article 19, de la Llei 9/1997, de 22 de desembre, de diverses mesures tributàries i administratives, s'estableix que l'horari general dels espectacles i de les activitats recreatives serà determinat reglamentàriament pel Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. No obstant això, mentre la dita administració no reguli aquest tema, correspondrà als Plens dels ajuntaments aprovar mitjançant reglament (entès com a norma reglamentària) en matèria d'espectacles públics i d'activitats recreatives la regulació horària.

Es podran establir ampliacions o reduccions d'horaris, d'acord amb les peculiaritats de les poblacions, les zones i els territoris, que, especialment, en relació amb l'afluència turística i la durada de l'espectacle, faran una diferenciació entre l'època o l'estació anual i entre els dies laborables, els festius i les vigílies.

Finalment, hem de tenir en compte que la regulació actual en el municipi de Mancor de la Vall respecte als horaris dels establiments i espectables públics i dels renous presenta una situació de certa inseguretat jurídica, la qual cosa fa necessària l'aprovació d'una ordenança específica per a aquesta qüestió.

Per tot això, és urgent dur a terme aquesta regulació i que l'Ajuntament de Mancor de la Vall tengui una ordenança pròpia i especifica en matèria d'horaris d'establiments públics i de límits de renous.

Fent ús de la facultat i competències que determina la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i altra normativa sectorial, es procedeix a la fixació dels horaris d'obertura i tancament dels establiments i espectacles públics, i renous en el municipi de Mancor de la Vall amb el següent contingut:

 

«Títol I Disposicions generals en horaris d´obertura i tancament d'establiments oberts al públic.

Article 1 Objecte

És objecte de la present Ordenança establir un marc legal de regulació de l'horari d'obertura i tancament al públic de determinats establiments de concurrència pública i per la protecció contra els renous.

Article 2 Àmbit d'aplicació

Les prescripcions de la present Ordenança són d'aplicació als establiments de pública concurrència regulats a l'article 3 i ubicats dins del terme municipal de Mancor de la Vall.

Article 3 Grups d'establiments

Grup I. Establiments de restauració i bar cafeteria:

A) Establiments de restauració.

B) Bar Cafeteria.

Grup II. Establiments d'entreteniment:

A) Cafès concert i/o bars amb música, sales de festa, sales de ball i discoteques.

B) Cafès teatre i teatres.

Grup III. Sales de joc, bingos, cinemes i similars.

Articles 4 Definicions

•Bar cafeteria: és l'establiment que serveix ininterrompudament durant l'obertura menjars i begudes perquè es consumeixin a la barra o a les taules de l'establiment.

•Establiment de restauració: és aquell establiment que subministra àpats o begudes per ser consumits al mateix establiment, obert al públic en general, que compleix les condicions establertes en la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, així com els requisits d'infraestructura, serveis, equipament i altres característiques que es determinin reglamentàriament. S'hi inclouen els serveis de restauració que s'ofereixin a discoteques, terrasses, sales de festa, locals destinats a jocs recreatius, d'atzar i altres d'anàlegs.

•Discoteca: és l'establiment autoritzat per organitzar ball públic amb participació dels assistents, amenitzat exclusivament per mitjans mecànics o electrònics. Entre les activitats que li són pròpies s'inclou la de bar.

•Sala de festes: és l'establiment autoritzat per oferir al públic serveis consistents en la presentació, de forma esporàdica o continuada, d'espectacles artístics, de petit teatre, folklòrics, eròtics, coreogràfics, humorístics, audiovisuals, varietats i atraccions de qualsevol tipus en escena o pista; ball públic amb participació dels assistents, amenitzats mitjançant execució humana i/o mitjans mecànics, electromecànics o electrònics. Entre les activitats que li són pròpies s'inclou la de bar.

•Sala de ball: és l'establiment autoritzat per oferir al públic serveis de ball públic amb participació dels assistents, amenitzats per execució humana i/o mitjans mecànics, electromecànics o electrònics. Entre les activitats que li són pròpies s'inclou la de bar.

•Cafè concert: és l'establiment autoritzat per oferir al públic amenitzacions musicals mitjançant execució humana i/o mitjans mecànics, electromecànics o electrònics. Entre les activitats que li són pròpies s'inclouen les de bar i cafeteria, així com l'execució de balls i espectacles amb participació dels assistents.

•Bar amb música: és l'establiment autoritzat per oferir al públic amenitzacions musicals a través de mitjans mecànics, electromecànics o electrònics. Entre les activitats que li són pròpies s'inclouen les de bar i cafeteria, així com l'execució de balls i espectacles amb participació dels assistents.

•Cafè teatre: és l'establiment que disposa de taules i no de barra o mostrador per proporcionar al públic servei de bar, i ofereix al públic representacions teatrals, pantomímiques, etc., efectuades per professionals o aficionats. Entre les activitats que li són pròpies no s'inclou l'execució de cap tipus de ball ni d'espectacle, ni amb participació dels assistents.

•Espectacles cinematogràfics i teatrals: exhibicions de cinema i representacions teatrals en edificis adaptats i autoritzats per a aquesta finalitat.

•Bingo: és l'establiment destinat a la pràctica del joc de loteria o bingo. Entre les activitats que li són pròpies s'inclou la de bar cafeteria.

•Saló recreatiu i/o jocs (atzar) i apostes: és l'establiment que disposa de màquines recreatives de joc i d'altres jocs d'atzar, i on també s'inclouen les apostes. Entre les activitats que li són pròpies es troba la de bar cafeteria.

Article 5 Establiments multidisciplinaris

Quan un establiment tengui caràcter multidisciplinari, és a dir, s'exerceixin diverses activitats en el mateix establiment, cada una d'elles s'haurà de dur a terme dins el seu propi horari específic. Per a això, la configuració de l'establiment haurà d'assegurar que el tancament d'una activitat no afecta el funcionament de la resta. En cas contrari, s'haurà de complir l'horari més restrictiu.

Article 6 Horari d'obertura i tancament

1. L'horari per a cadascun dels establiments serà el que els correspongui d'acord amb la classificació de l'article 3 i de la següent taula:

 

HORA D´OBERTURA

HORA DE TANCAMENT

GRUP I A

6.00

1.00

GRUP I B

6.00

1.00

GRUP II A

11.00 (2)

2.00 (DE DIUMENGE A DIJOUS)

5.00 (DIVENDRES, DISSABTE I VIGÍLIES DE FESTIU)

GRUP II B

11.00

2.00

GRUP III

11.00 (2)(3)

2.00 (DE DIUMENGE A DIJOUS)

3.00 (DIVENDRES, DISSABTE I VIGÍLIES DE FESTIU)

 

(1) Els establiments de restauració en els quals s'exerceixi una activitat tradicional servint esmorzars podran sol·licitar un horari especial d'obertura, conforme al que preveu l'article 7 de la present Ordenança.

(2) Els establiments corresponents al Grup II A i B i Grup III, estaran obligats a tenir una persona, correctament habilitada, segons el Reglament regulador dels serveis d'admissió i control d'ambient intern en les activitats d'espectacles públics i recreatius, a l'àmbit de la Illa de Mallorca, per dur a terme les funcions de control d'accés i seguretat dels establiments, com a mínim, de les 00 hores fins l'hora de tancament de l'activitat, com a mínim els divendres, dissabtes i vigília de festiu.

(3) Els establiments dedicats a saló de jocs i/o recreatius apostes i bingos que disposin de títol habilitant per dur a terme l'activitat de bar-cafeteria podran dur a terme aquesta activitat en l'horari previst als establiments catalogats com a GRUP I B, sempre i quant l'activitat dedicada a bar-cafeteria es trobi separada, físicament, de l'activitat destinada a saló de jocs i/o recreatius apostes i bingos (activitat principal), disposant d'accés de entrada i sortida independent respecte a l'activitat principal, de forma que els usuaris del bar-cafeteria no puguin accedir al saló de jocs i/o recreatius, apostes i bingos durant l'horari de 6.00 hores a 11.00 hores, saló que haurà d'estar tancat i sense cap tipus d'activitat.

2. L'obertura es refereix a l'horari a partir del qual està permès obrir i iniciar l'activitat, i l'hora de tancament es refereix a l'hora a partir de la qual ha de cessar tota amenització, joc o actuació en el local. A més:

- Es deixaran de servir begudes i altres serveis.

- S'aturarà la música.

- No es permetrà l'entrada a l'establiment de més persones.

- Es deixarà d'executar qualsevol espectacle, joc o similar.

- S'hauran d'encendre els llums per facilitar el desallotjament.

3. Es disposarà d'un màxim de 30 minuts a partir de l'hora de tancament per quedar totalment buit de públic. Únicament podran romandre a l'establiment aquelles persones amb una relació laboral amb la persona titular de l'activitat.

4. A més, la persona titular de l'activitat haurà d'adoptar les mesures necessàries per evitar el renou i l'aglomeració de persones a l'exterior d'aquesta que puguin provocar molèsties als veïnats.

5. Quan en els establiments concorrin més d'una activitat de les descrites anteriorment que no es puguin separar físicament entre si, cada una d'elles es considerarà com a independent i es regirà pel seu propi horari, conforme a l'establert en els articles anteriors

Article 7 Horaris especials

Els establiments de restauració i bars-cafeteria podran sol·licitar autorització d'horari especial de tancament, com màxim fins les 5.00 h, i amb les restriccions establertes a l'article 9 de la present Ordenança.

- Dates específiques:

1. La Batlia podrà autoritzar, prèvia petició, horaris especials durant la celebració de festes populars i/o esdeveniments organitzats per l'Ajuntament, de Nadal i Setmana Santa. A aquests efectes, s'entendran per festes populars les establertes oficialment per l'Ajuntament de Mancor de la Vall; així mateix, s'entén per Nadal, el període comprès entre el 23 de desembre i el 6 de gener (ambdós inclosos); i per Setmana Santa, des del diumenge de Rams fins al dilluns de Pasqua. En aquests supòsits, l'ampliació d'horari no podrà superar les 5.00 h.

2. Autoritzacions puntuals per a celebracions de noces i esdeveniments similars. Es permetrà l'ambientació musical d'esdeveniments als establiments bar cafeteria i restaurants, en els supòsits d'esdeveniments de noces i de similars.

Aquestes autoritzacions podran sol·licitar-se de manera puntual i per a cada esdeveniment, i hauran de justificar-se i autoritzar-se amb la presentació prèvia, per part de la persona titular de l'establiment, de declaració responsable en virtut de la qual comunicarà la data de l'esdeveniment.

- Requisits:

• Règim d'autorització. La sol·licitud haurà de presentar-se amb una antelació mínima de 30 dies –no s'admetrà a tràmit en cas contrari–, juntament amb el document acreditatiu de pagament de la taxa corresponent, si escau.

• L'establiment no podrà haver estar sancionat amb caràcter ferm durant els dotze mesos anteriors a la data de la sol·licitud per una infracció greu o molt greu en matèries regulades per aquesta ordenança. Tampoc podrà haver estat sancionat amb caràcter ferm durant els vuit mesos anteriors a la data de la sol·licitud, per tres infraccions lleus, una de greu o una de molt greu, en matèries regulares per l'Ordenança de contaminació acústica municipal, per la legislació de renous, per la legislació turística, per la normativa en matèria d'activitats vigents o per la legislació aplicable en matèria de seguretat ciutadana, per la seva relació amb el bé jurídic a protegir.

• Estar al corrent de pagament de taxes, impostos i sancions.

- Condicions:

a) L'horari de l'activitat d'animació musical serà de 16.00 a 00.00 hores.

b) En cap cas es podrà superar l'aforament permès en la llicencia d'activitat principal.

En aquells supòsits en els quals un establiment incompleixi de manera reiterada les condicions de l'autorització, la Batlia podrà denegar la posterior sol·licitud d´una nova autorització.

Article 8 Excepcions

1. Per als locals del Grup I, només i excepcionalment per als establiments que habitualment serveixen esmorzars, es permet avançar una hora l'horari d'obertura, amb la sol·licitud prèvia dels titulars dels dits establiments a l'Ajuntament, els quals han de realitzar aquest servei sense cap tipus d'activitat o amenització musical.

2. Les autoritzacions previstes en l'apartat anterior poden ser revocades per la Batlia en el supòsit que l'activitat produeixi molèsties o renous propis, o a conseqüència de l'exercici de la dita activitat.

3. En els locals del Grup II, en el cas d'organització de gales juvenils, es permetrà la realització de l'activitat fins a les 00.00 hores en festius, vigílies de festius, amb les limitacions d'admissió, consum i servei de begudes establerts per a menors. En aquests casos, haurà de transcórrer almenys una hora des de la conclusió de la gala juvenil a l'inici normal de l'activitat, dins de l'horari permès.

Article 9 Terrasses

1. Els locals que comptin amb terrassa pública o privada (sigui quin sigui el grup de local o activitat) hauran de paralitzar i recollir per complet l'activitat a la dita terrassa a les 00.00 hores.

Durant els cap de setmana (divendres i dissabte) i vigília de festiu dels mesos de maig, juny, juliol, agost, i setembre, els establiments podran ampliar l'horari de terrassa en una hora respecte a l'horari previst a l'apartat anterior de paralització i recollida, és a dir, fins la 1.00 hores. Els locals hauran de tenir exposat un rètol informatiu en el qual s'indiqui que queda totalment prohibit el consum de begudes a l'exterior del local fora de l'horari de terrasses. Les persones que consumeixen begudes fora del referit horari a l'exterior del local seran responsables d'aquesta infracció.

L'horari d'obertura de les terrasses serà a partir de les 7.00 hores del matí, en tot cas vinculant al previst a l'article 6 de la present ordenança.

Sense perjudici de l'exposat, en cas d'existència de sancions/infraccions en matèria d'activitats, del renou, o per excés horari d'obertura de les terrasses, l'Ajuntament podrà acordar la reducció horària de les terrasses de les activitats afectades, previ procediment i audiència als interessats.

Article 10 Altres horaris

1. Els locals públics on s'exerceixin activitats no compreses en els grups referits a l'article 3 s'han de regir per la seva normativa específica o per les condicions fixades en la seva autorització municipal, sense perjudici que, en el cas que no n'hi hagi, es podrà recórrer a l'aplicació de l'analogia per determinar l'horari adequat.

2. Els espectacles i les activitats organitzades per l'Ajuntament han de tenir els horaris que marqui el propi Ajuntament a la resolució administrativa corresponent.

Article 11 Restriccions

L'Ajuntament podrà avançar l'horari de tancament o retardar l'horari d'obertura d'aquells locals als quals, per infracció a la normativa d'activitats o a l'Ordenança municipal de renous, se'ls hagi indicat l'obligació d'adoptar mesures correctores. Aquesta restricció d'horaris de funcionament es prolongarà fins que s'hagin adoptat aquestes mesures i s'hagi obtingut un informe favorable de l'Àrea d'Urbanisme i Activitats de l'Ajuntament.

Article 12 Altaveus i/o aparells musicals a l'exterior de locals

1. En els establiments relatius a l'oferta de restauració i bars cafeteries als quals es refereix la present Ordenança –activitat l'exercici de la qual estigui degudament iniciat atenent a la normativa turística i d'activitats–, els establiments pertanyents al Grup I podran instal·lar altaveus i/o aparells musicals en espais exterior privats, jardins, terrasses o similar, sempre que aquesta activitat no superi els límits acústics màxims establerts per la normativa de renou d'aplicació (55 dBA entre les 11.00 i les 00.00 hores, mai a partir de les 00.00 hores ni abans de les 11.00 hores del matí).

2. Quant a la instal·lació d'altaveus o altres aparells musicals en les vies o espais públics, així com els espais exteriors de domini públic i/o privat en tot el terme municipal de Mancor de la Vall, es requereix declaració responsable del titular de la dita activitat i el posterior vistiplau municipal.

Així i tot, el cessament d'aquesta activitat serà com a màxim a les 00.00 hores, i no es podrà, en cap cas, de diumenge a dijous, llevat que sigui vigília de festiu.

Aquesta activitat no podrà superar els límits acústics màxims establerts per la normativa de renou d'aplicació (55 dBA entre les 11.00 i les 00.00 hores, mai a partir de les 00.00 hores ni abans de les 11.00 hores del matí).

Article 13 Festes denominades afters

1. Queda totalment prohibida a tot el terme municipal la realització de les festes denominades afters.

Té la consideració d'after qualsevol festa a l'interior o a l'exterior dels locals després de l'horari de tancament d'aquests.

Article 14 Zones de protecció acústica especial.

1. D'acord amb el que disposa la secció V, de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, l'Ajuntament podrà declarar, d'ofici o a petició dels veïns, zones de protecció acústica especial. A les zones d'especial protecció, tots els establiments públics han de tenir un horari d'obertura al públic més reduït que l'establert a l'article 3.2 d'aquesta Ordenança. Aquesta reducció horària també serà d'afectació a les terrasses de l'article 9 de l'Ordenança.

 

Títol II: Règim sancionador en matèria d'horaris

Article 15 Mesures provisionals

1.Conjuntament, o amb posterioritat a l'inici del procediment sancionador per infraccions greus i molt greus, es podran acordar, mitjançant resolució motivada, les mesures provisionals imprescindibles per a la normal tramitació de l'expedient sancionador i per assegurar el compliment de la sanció que pugui imposar-se, i evitar la comissió de noves infraccions.

2.Les mesures provisionals que poden adoptar-se consistiran en alguna de les següents actuacions:

a)La suspensió de l'autorització de l'activitat.

b)La suspensió o prohibició de l'activitat.

c)La paralització o la clausura de l'activitat, del local, de l'establiment, de les terrasses, del recinte o de la instal·lació, o bé el precinte de les seves instal·lacions, màquines o aparells.

d)Altres mesures que no causin perjudici de difícil o impossible reparació a les persones interessades o que impliquin violació dels drets emparats per les lleis.

3.Les mesures provisionals podran ser alçades o modificades durant la tramitació del procediment, d'ofici o a instàncies de part, en virtut de circumstàncies sobrevingudes o que no van poder ser tingudes en compte en el moment de la seva adopció. En tot cas, s'extingiran amb la resolució que posi fi al procediment sancionador corresponent.

4.Serà requisit previ a l'acord d'adopció d'aquestes mesures provisionals l'audiència de la persona interessada, per un termini de deu dies, que, en cas d'urgència acreditada degudament, quedarà reduït a dos dies

Article 16 Principis generals

L'exercici de la potestat sancionadora, en l'àmbit de la present Ordenança, es regeix pel que disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic

Article 17 Competències i procediment

1. L'òrgan competent per iniciar i resoldre el procediment sancionador serà el Batle president de l'Ajuntament de Mancor de la Vall.

2. Les infraccions en matèria de horaris seran objecte de les sancions administratives corresponents, amb la instrucció prèvia de l'oportú procediment tramitat conformement a allò establert a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i en el Decret 14/1994, de 19 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la Comunitat Autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora.

3. El procediment sancionador ordinari haurà de ser resolt i notificar-se la resolució que procedeixi a la persona interessada, en el termini màxim de 6 mesos des de la seva iniciació, i se'n produirà la caducitat en la forma i manera previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic

Article 18 Responsables

1.Són responsables del compliment de les condicions establertes en aquesta Ordenança:

a)La persona titular de l'activitat; és responsable que aquesta s'utilitzi i es mantingui de conformitat amb la normativa que li sigui aplicable i amb les condicions imposades, així com que es realitzin les inspeccions i els controls obligatoris i, si escau, que es contracti el manteniment per una empresa autoritzada.

b)Les empreses instal·ladores i mantenidores; han de garantir que la instal·lació i el manteniment s'han executat complint la normativa vigent i el projecte tècnic.

c)La persona instal·ladora i la mantenidora; són també responsables en els mateixos termes que l'empresa instal·ladora i mantenidora.

d)L'autor o l'autora del projecte tècnic; ha d'acreditar que aquest s'adapta a la normativa que li sigui aplicable.

e)El tècnic o la tècnica que emeti el certificat final d'obra o instal·lació, acreditatiu que la instal·lació s'ha executat de conformitat amb el projecte tècnic i que s'han complert les normes de seguretat en la seva execució. Si el tècnic o la tècnica que emet el certificat pertany a una empresa, aquesta es considerarà responsable subsidiàriament.

f)Els usuaris, els i les artistes, els espectadors o el públic assistent, en els casos en què incompleixin les obligacions prescrites en aquesta Llei.

2.Les persones titulars dels respectius títols habilitants i les promotores d'activitats catalogades són responsables solidàries de les infraccions administratives reguladores en aquesta Llei omeses pels qui intervinguin en elles i pels que estiguin sota la seva dependència, quan incompleixin el deure de prevenir la infracció.

3.Les citades persones titulars i promotores seran responsables solidàries quan, per acció o omissió, permetin o tolerin la comissió d'infraccions per part del públic o dels usuaris i de les usuàries.

4.Quan existeixi una pluralitat de persones responsables a títol individual i no sigui possible determinar el grau de participació de cadascuna en la realització de la infracció, en respondran totes de forma solidària.

5.La responsabilitat del personal funcionari i del personal al servei de les administracions públiques, si escau, serà exigible d'acord amb les normes que regulen el seu règim disciplinari, sense perjudici de la responsabilitat penal o civil en què pogués haver-se incorregut.

 

Article 19 Infraccions

1.Constitueixen infraccions administratives les accions o omissions que contravinguin les disposicions d'aquesta Ordenança, sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'altre ordre que se'n poguessin derivar.

2.En els procediments sancionadors que s'instrueixin en aplicació d'aquesta Ordenança, els fets constatats per agents de l'autoritat tenen valor probatori, d'acord amb la normativa aplicable a l'efecte, sense perjudici d'altres proves que puguin aportar les persones interessades.

3.Als expedients sancionadors que s'instrueixin i amb els requisits que corresponguin, d'acord amb la legislació vigent, es podran incorporar imatges dels fets denunciats, ja sigui en fotografia, filmació digital o altes mitjans en la denúncia formulada, de conformitat amb la normativa aplicable. En tot cas, la utilització de videocàmeres requerirà, si escau, les autoritzacions previstes en la legislació aplicable, així com el seu ús segons el principi de proporcionalitat.

4. Les infraccions administratives es classifiquen en:

I. Lleus:

a) El retard en el començament o la finalització dels espectacles, en un excés de temps de fins a 30 minuts.

b) L'avançament en l'obertura o el retard en el tancament dels establiments públics, en un excés de temps de 30 minuts.

c) El retard del cessament de l'activitat musical en espais exteriors de l'establiment, públics o privats, en un ex - cés de temps de 30 minuts.

d) El retard en la recollida de la terrassa, en un excés de temps de 30 minuts.

e) Qualsevol infracció a les normes d'aquesta Ordenança no qualificada com a falta greu o molt greu.

II. Greus:

a) El retard en el començament o la finalització dels espectacles, en un excés de temps de 30 minuts i fins a una hora.

b) L'avançament en l'obertura o el retard en el tancament dels establiments públics, en un excés de temps des de 30 minuts i fins a una hora.

c) El retard del cessament de l'activitat musical en espais exteriors de l'establiment, públics o privats, en un excés de temps de 30 minuts i fins a una hora.

d) El retard en la recollida de la terrassa, en un excés de temps de 30 minuts i fins una hora.

e) El no tenir persona habilitada per dur a terme les funcions de control d'accés i seguretat, quant així s'estableixi a la present ordenança.

f) Les infraccions lleus quan, dotze mesos abans de cometre-les, el seu responsable hagi estat objecte de sanció mitjançant resolució definitiva, per infracció tipificada com a lleu.

III Molt greus:

a) El retard en el començament o la finalització dels espectacles, en un excés de temps de més d'una hora.

b) L'avançament en l'obertura o el retard en el tancament dels establiments públics, en un excés de temps de més d'una hora.

c) El retard del cessament de l'activitat musical en espais exteriors de l'establiment, públics o privats, en un excés de temps de més d'una hora.

d) El retard en la recollida de la terrassa, en un excés de temps de més d'una hora.

e) Les infraccions lleus quan, dotze mesos abans de cometre-les, el seu responsable hagi estat objecte de sanció mitjançant resolució definitiva, per infracció tipificada com greu.

5. Les infraccions tipificades en aquesta Ordenança com a lleus prescriuran en el termini de sis mesos; les tipificades com a greus, en el de dos anys; i les tipificades com a molt greus, en el de tres anys.

6. Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment sancionador, i es reprendrà el termini de prescripció si l'expedient sancionador estigués paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable a la presumpta persona responsable.

7. El procediment sancionador ordinari s'haurà de resoldre i notificar la resolució que procedeixi a la persona interessada, en el termini màxim d'un any, des de la iniciació, i es produirà la caducitat en la forma i manera previstes a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú. No obstant això, la persona instructora de l'expedient podrà acordar suspendre el termini màxim per resoldre, quan concorri alguna de les circumstàncies previstes i exigides per aquest motiu a l'article 22 de la citada Llei.

 

Article 20 Sancions

1. Les infraccions podran ser sancionades per via administrativa, de conformitat amb les següents quanties:

a) Infraccions lleus, amb multa de fins a 750 euros.

b) Infraccions greus, amb multa de fins a 1.500 euros.

c) Infraccions molt greus, amb multa de fins a 3.000 euros.

2. Per a la imposició de sancions previstes en la present Ordenança es tendran en compte, en tot cas, els criteris de graduació següents:  

a) La gravetat de la infracció.

b)L'existència d'intencionalitat.

c) La naturalesa dels perjudicis causats.

d) La reiteració. S'entén que hi ha reiteració quan, en el moment de la comissió dels fets tipificats com a infracció en la present Ordenança, la presumpta persona responsable estigui imputada en la instrucció d'altres procediments sancionadors per infraccions a la mateixa Ordenança.

3. En la fixació de les sancions de multa es tendrà en compte que, en tot cas, el compliment de la sanció no resulti més beneficiós per a la persona infractora que el compliment de les normes infringides.

4. La desobediència o la resistència a l'autoritat en els termes dels articles 556 i 634 de la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal donarà lloc al fet que, per l'òrgan actuant, es passi el tant de culpa al jutjat d'instrucció per a la determinació de les responsabilitats penals en les quals s'hagués pogut incórrer.

5. Prescriuran als sis mesos les sancions imposades per infraccions lleus a la present Ordenança; als dos anys, les imposades per infraccions greus; i als tres anys, les imposades per infraccions molt greus. El termini de prescripció de les sancions començarà a comptar-se des del dia següent a aquell en què s'hagi esgotat la via administrativa de la resolució per la qual s'imposa la sanció. Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment d'execució.

Article 21 Reconeixement de la responsabilitat

Les persones denunciades poden assumir la seva culpabilitat i conformitat mitjançant el pagament de les sancions de multa, en els termes previst a l'article 85 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú.

 

Títol III: Protecció contra els renous

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Art.22.- Correspon a l'Ajuntament exercir el control del compliment de la present Ordenança, exigir l'adopció de les mesures correctores necessàries, assenyalar limitacions, ordenar totes les inspeccions que siguin necessàries i aplicar i proposar, en el seu cas, les sancions corresponents en cas d'incomplir-se tot el preceptuat.

Art.23.- Estaran sotmeses al que preceptua aquesta Ordenança totes les instal·lacions, aparells, construccions, obres, vehicles, mitjans de transport i, en general, tots els elements, activitats, serveis, actes i comportaments que produeixin renous que puguin ocasionar molèsties o perillositat als veïns o que modifiquin l'estat natural de l'ambient circumdant, qualsevol que sigui el seu titular, promotor o responsable i lloc públic, obert o tancat, en el qual s'originin.

 

CAPÍTOL II CRITERIS DE PREVENCIÓ URBANA

Art.24.- La present Ordenança es d'obligat compliment per tota activitat que es trobi en funcionament, exercici o ús i comporti la producció de renous molests i perillosos.

Serà originàriament exigible a través de les corresponents llicències i autoritzacions municipals per tota classe de construccions, demolicions, obres a la via pública i instal·lacions industrials, turístiques, comercials, recreatives, musicals, espectacles i de serveis i quantes es relacionen en la normativa, així com per a la seva ampliació o reforma que es projectin a partir de l'entrada en vigor de la present ordenança.

Així mateix aquesta ordenança, s'aplicarà com a mesura correctora exigible, de conformitat amb l'establert en el Reglament d'Activitats Molestes, Insalubres,Nocives i Perilloses,de 30 de novembre de 1961 a la part que pugui ser d'aplicació, segons la DT primera de la llei 7/2013, de règim jurídic d'instal·lació accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, i la Instrucció de la Presidència del Govern de la C.A.I.B. de data 22 de juny de 1984, per la que es regula la tramitació dels expedients subjectes a l'anterior Reglament.

Respecte a la protecció contra els renous derivats de la activitat de construcció, es remetrà per a la de les mesures correctores exigibles a la Llei 1/2007, de 16 de març contra la Contaminació Acústica de les Illes Balears, amb la corresponent remissió a les lleis aplicables d'acord amb aquesta.

 

CAPÍTOL III CRITERIS DE PREVENCIÓ ESPECIFICA

RENOUS DE VEHICLES

Art.25 .- Els propietaris o usuaris de vehicles a motor hauran de mantenir en bones condicions de funcionament el motor, la transmissió, carrosseria i d'altres òrgans d'aquest capaços de produir renous i vibracions, i especialment el dispositiu silenciador dels gasos d'escapament, amb el fi de que el nivell sonor emès pel vehicle al circular o amb motor en marxa no excedeixi dels límits que s'estableixen en l'Annex II.

Art. 26.- Els nivells de renou dels vehicles seran mesurats segons el reglament núm.9, de 17 d'octubre de 1974 sobre Homologació del vehicles respecte al renou, i tenint en compta els mètodes descrits en l'Annex II d'aquesta ordenança.

Art. 27.- Queda prohibit forçar les marxes dels vehicles de motor, produint renous molestos, com el cas d'acceleracions innecessàries i forçar el motor en pendents.

Art.28.- Es prohibeix la circulació de vehicles a motor amb l'anomenat escapament lliure, o amb silenciadors no eficaços, incomplerts, inadequats, deteriorats o amb tubs ressonadors, o la utilització de dispositius que puguin anular l'acció del silenciador.

Queda prohibit l'ús de botzines o qualsevol altre senyal acústic dins del perímetre de sòl urbà, a excepció dels casos d'imminent perill d'atropellament o col·lisió, o que es tracti de serveis públics d'urgència (policia, contra incendis, assistència sanitària), o de serveis privats per al auxili urgent de persones.

Igualment es prohibeix la circulació dels vehicles a motor quan per excés de càrrega forcin les marxes o, en general, produeixin renous superiors als fixats per aquesta ordenança

TREBALLS, OBRES I CONSTRUCCIONS A LA VIA PUBLICA I EN ESPAIS PRIVATS.

Art.29.- A les obres i treballs de construcció, modificació, reparació i enderroc d'edificis, així com els que es realitzin a la via públic, s'adoptaran les mesures oportunes per evitar que els renous emesos excedeixin dels nivells acústics determinants a les Taules A i B del l'Annex II del Real Decret, 1367/2007, de 17 de novembre, norma que desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre.

Art.30.- Les obres activitats referides a l'article anterior respectaran l'horari de treball de 8:00 a 20:00 hores. En cap cas es permetrà realitzar obres que emetin renous que excedeixin els nivells acústics fixats en el present articulat, fora del següent horari: de 8:00 a 13:00 hores i de 15:00 a 18:00 hores de dilluns a divendres i, de 10:00 a 13:00 hores i de 16:00 hores a 18:00 hores els dissabte. No es realitzarà durant els dies festius ni diumenges cap activitat que emetin renous que excedeixin dels nivells fixats. Tot d'acord amb allò establert a l'article 29 d'aquesta Ordenança.

Art.31.- S'exceptuen de les limitacions horàries anteriors les obres urgents, per raons de necessitat o perill o aquelles que pels seus inconvenients d'autoritzar expressament el sistema d'ús, l'horari de treball i la necessària protecció personal dels operaris. Aquestes circumstàncies s'hauran de fer constar i hauran de ser degudament apreciades per l'Ajuntament.

Art.32.- Les activitats de càrrega i descàrrega de mercaderies, manipulació de caixes, contenidors, materials de construcció i objectes semblants, es prohibeixin terminantment entre les 20:00 hores i les 8:00 hores de l'endemà de matí. S'exceptuen les operacions de recollida de fems, neteja viària i repartiment de vitualles. A l'horari restant de la jornada s'haurà de realitzar amb el màxim esment a fi de minimitzar les molèsties i reduir-les a les estrictament necessàries.

APARELLS SUSCEPTIBLES DE PRODUIR RENOUS

Art.33.- Els nivells de renous màxim emesos per aparells i màquines no superarà els màxims fixats. La utilització dels dits aparells respectarà l'horari general fixat per a les obres públiques, es a dir, de 8:00 a 13:00 hores i de 15:00 a 18:00 hores de dilluns a divendres, de 10:00 a 13:00 i de 16:00 a 18:00 els dissabte, exceptuant diumenges i festius, què no es podran utilitzar.

Art.34.- Els aparells elevadors, les instal·lacions d'aire condicionat i les torres de refrigeració, la distribució i evacuació d'aigües, la transformació d'energia elèctrica i d'altres serveis dels edificis seran instal·lats amb les precaucions d'ubicació i aïllament que garantesqui un nivell de transmissió sonora no superior als límits fixats.

Art.35.- Es prohibeix fer sonar, llevat de causa justificada, qualsevol sistema d'avís, alarma i senyalització d'emergència (per robatori,incendi,etc..) Tot i això, s'autoritzen proves i assaigs d'aparells d'alarma i emergències que seran de dos tipus:

  • Excepcionals: seran les que han de realitzar-se immediatament després de la seva instal·lació. Podran efectuar-se entre les 10:00 i les 18:00 hores de la jornada laboral.
  • Rutinàries: seran les de comprovació periòdica dels sistemes d'alarma. Només podran realitzar-se un cop a mes i en un interval màxim de 5 minuts, dins l'anterior horari de la jornada laboral. La policia local haurà de conèixer prèviament el pla d'aquestes comprovacions, amb expressió del dia i l'hora en què es faran.

CONDICIONS D'INSTAL·LACIÓ I OBERTURA D'ACTIVITATS

Art.36.-1. Les condicions exigides en els locals situats en edificis habituats i destinats a qualsevol activitat que puguin considerar-se com a focus de renou seran les següents:

a) Els elements constructius horitzontals i verticals de separació entre qualsevol instal·lació o activitat que pugui considerar-se com un focus de renou i tot altre recinte contingut hauran de garantir, mitjançant el tractament d'insonorització adequat, un aïllament acústic mínim de 45 dB durant l'horari de funcionament dels focus i de 60 dB si s'ha de funcionar entre les 20:00 hores i les 8:00 hores, encara que sigui de forma limitada.

b) El conjunt d'elements constructius dels locals en els que es situïn els focus de renou no continguts a d'altres edificacions, com són façanes i murs de patis de llum, hauran d'assegurar una mitja d'aïllament mínim al renou aèri de 33 dB durant l'horari de funcionament de dit focus de renou.

c) Els valors d'aïllament es refereixen també als orificis i mecanismes de ventilació dels locals emissors, tant a l'hivern com a l'estiu.

2. En relació amb el punt 1, apartat a), quant el focus emissor de renou sigui un element puntual, l'aïllament acústic podrà limitar-se el dit focus emissor, sempre que amb això es compleixin els nivells assenyalats en l'Annex I.

3. El compliment de les disposicions d'aquest article no eximeix de l'obligació d'ajustar-se als nivells de l'Annex I.

Art.37. Llicències d'instal·lació d'activitats amb equip de música o similars

1. Per a concedir llicència d'instal·lació d'una activitat amb equip de música o que desenvolupi activitats musicals, a més de la documentació que legalment s'exigeix en cada cas, serà necessari presentar estudi realitzat per tècnic competent on es descriguin els següents aspectes de instal·lació:

a) Descripció de l'equip musical (potencia acústica i gama de freqüències ).

b) Ubicació i nombre d'altaveus i descripció de les mesures correctores (direccionalitat, subjecció, etc)

c) Descripció dels sistemes d'aïllament acústic, amb detall de les pantalles d'aïllament, especificació de games de freqüències i absorció acústica.

d) Càlcul justificatiu del coeficient de reverberació i aïllament.

2. a) Un cop presentat l'estudi tècnic es procedirà pels serveis tècnics municipals a la comprovació d'instal·lació efectuant-se una medició consistent en reproduir, un sò amb el mènex del potenciòmetre al màxim nivell, i amb aquestes condicions es mesurarà el renou a l'habitatge més afectat.

S'afegirà al só musical el produït per altres elements del local, com extractors, càmeres refrigeradores, grups de pressió, etc..El nivell màxim no superarà els límits fixats en l'Annex I.

b) Prèviament a la concessió de llicència d'obertura d'aquest tipus d'establiments, l'Ajuntament exigirà a la propietat un certificat de les mesures d'aïllament acústic, realitzat per un Laboratori o tècnics competents, sense perjudici de les comprovacions dels tècnics municipals a les que s'ha fet referencia.

Art.38.- A més de les anteriors condicions, dintre de qualsevol espai tancat, on es realitzin reunions, espectacles o audicions musicals, no podran associar-se nivells superiors a 90 dB en cap punt de la superfície destinada pels clients, excepte que en els accessos es col·loqui el següent avis:

Els nivells sonors de l'interior, poden produir lesions permanents a l'oïda”.

L'avís serà perfectament visible, tant per la seva dimensió com il·luminació.

Art.39.- Per a concedir llicència d'instal·lació d'activitats industrials, comercials i de serveis caldrà descriure, mitjançant estudi tècnic, les mesures correctores previstes referents a aïllament acústic i vibracions i, inclús si fos necessari dels sistemes de ventilació induïda o forçada que permetin el tancament dels buits o finestres existents o projectats.

Aquest estudi, que formarà part del projecte que es presenti en compliment del reglament d'activitats molestes, insalubres, nocives i perilloses de 30 de novembre de 1961, en tot allò que sigui d'aplicació així com allò disposat a la llei 7/2013 de les Illes Balears i resta de normativa d'aplicació constarà com a mínim dels següents apartats:

a) descripció dels locals, amb especificació dels usos dels locals colindants i la seva situació respecte a habitatges.

b) detalls dels focus de renou i de vibració.

c) nivells d'emissió acústica dels dits focus a un metre de distància especificant-se games de freqüències.

d) descripció de les mesures correctores previstes i justificació tècnica de la seva efectivitat, tenint en compte els límits establerts en aquesta ordenança.

Per a la concessió de la llicència d'obertura es comprovarà prèviament si la instal·lació s'ajusta a l'estudi tècnic i l'efectivitat de les mesures correctores adoptades en ordre al compliment de la present ordenança.

Art.40.- Totes les activitats susceptibles de produir molèsties per renous hauran d'exercir la seva activitat amb les portes i finestres tancades.

CONVIVÈNCIA DIÀRIA

Art.41.- La producció de renous a la via pública i a zones de pública concurrència o a l'interior d'edificis, i espais privats haurà de mantenir-se dins els límits que exigeix la convivència ciutadana.

Art.42.- Respecte dels aparells o instruments musicals o acústics, s'estableixen les prevencions següents:

1. Els propietaris o usuaris d'aparells de ràdio i televisió, tocadiscos, magnetòfons, altaveus, pianos i d'altres elements musicals o acústics en el propi domicili, per tal de no causar molèsties als veïns hauran d'ajustar el seu volum de manera que no sobrepassin els nivells establerts en l'Annex I. S'haurà de respectar així mateix l'horari establert per a les terrasses, no sent possible posar música ni dur a terme activitats que pertorbin el repòs dels veïns des de les 00:00 fins a les 11:00 hores , ni podrà superar-se el volum de 45dB en horari nocturn en qualsevol cas.

Els titulars d'activitats comercials i/o arrendatícies són responsables de vetlar pel compliment de les condicions previstes a aquesta ordenança per part dels seus usuaris i/o inquilins. En aquests casos, els titulars de l'activitat hauran d'informar als arrendataris de les obligacions recollides a aquesta ordenança, així com de tenir especial cura en l'exigència del seu compliment per part dels inquilins. En cas de que les seves indicacions no siguin ateses, hauran d'informar a les autoritats pertinents i col·laborar en la identificació dels infractors.

2. Es prohibeix a la via pública i en zones de pública concurrència accionar aparells de ràdio i televisió, tocadiscos i instruments musicals o emetre missatges publicitaris i activitats anàlogues quan puguin molestar altres persones o superin els nivells màxims de l'Annex I, no obstant això, l'autoritat municipal podrà autoritzar aquestes activitats. Aquesta autorització serà discrecional de la Batlia, que podrà denegar-la en el cas que s'apreci la inconveniència de pertorbar, fins i tot temporalment , el veïnat o els usuaris de l'entorn. En tot cas aquesta autorització no podrà ser atorgada si a una distància de 15 m. dels focus productor de renou s'assoleixen dits nivells màxims.

Art.43.- Els assaigs i reunions musicals, instrumentals o vocals, de ball o dansa i les festes privades s'atendran al que s'ha establert en l'article anterior. L'autorització discrecional de la Batlia requerirà la presentació d'un projecte acústic previ on es detallin l'horari previst, el nivell de renou estimat i les mesures correctores aplicables.

Art.44.- Respecte dels aparells domèstics, es prohibeix la utilització des de les 1.00 hores del vespre a les 7.00 hores del matí de qualsevol tipus d'aparell o instal·lació domèstica, com és el cas de rentadores, liquadores, picadores i altres que puguin sobrepassar els nivells establerts en l'Annex I.

Art.45.- Per raó de l'organització d'actes amb especial projecció oficial, cultural, religiosa o de naturalesa anàloga, es podran adoptar les mesures necessàries, per a variar amb caràcter temporal, en determinades vies o sectors del recinte urbà, els nivells assenyalats en la present ordenança.

 

.CAPÍTOL IV CARACTERÍSTIQUES DE LA MEDICIÓ

Art.46.- Els renous es midaran i s'expressaran en decibels a l'escala A (dBA), l'absorció acústica en decibels (dB).

Art.47.- La valoració dels nivells de sonoritat que estableix aquesta ordenança s'ajustarà a les següents regles:

1. La mesuració es durà a terme, tan pels renous emesos com per els transmesos, en el lloc on el valor sigui més alt, i si fos necessari, en el moment i situació on les molèsties siguin més acusades.

2. Els propietaris, posseïdors i encarregats dels generadors de renous facilitaran als inspectors l'accés a les instal·lacions o focus generadors de renous i disposaran el funcionament a les diferents velocitats, càrregues o marxes que les indiquin aquests inspectors. Així mateix, podran presenciar el procés operatiu.

3. L'aparell mesurador utilitzat serà un dels tipificats per la Direcció General d'Indústries Siderometal·lúrgiques, degudament homologat.

4. En previsió de les possibles errades de medició, quan aquesta requereixi una especial previsió, o si això ho sol·licités l'interessat, s'adoptaran les següents precaucions:

a) Contra l'efecte de pantalla: l'observador se situarà en el plànol normal a l'eix del micròfon i el més separat possible que sigui compatible amb la lectura de l'escala sense errada de paralatge.

b) Contra la distorsió direccional: Situat en direcció a l'aparell, se li girarà a l'interior de l'angle sòlid determinat per un octant, i se fixarà a la posició la lectura de la qual sigui equidistant dels valors extrems així obtinguts.

c) Contra l'efecte del vent: Quan s'estimi que la velocitat del vent és superior a 0'8 m/s, s'emprarà una pantalla contra el vent. Per a excepció que s'emprin aparells especials.

d) Contra l'efecte de cresta: S'iniciaran les mesures a la velocitat ràpida, i quan la lectura fluctuant es desvii més de tres dBA s'utilitzarà la velocitat lenta

e) Es practicaran sèries de tres lectures a intervals d'un minut a cada fase de funcionament de la font del renou, i en tot cas un mínim de tres, i s'admetrà com a representatiu el valor mig més alt aconseguit a les lectures de la mateixa sèrie. Aquests resultats se rebutjaran quan solament s'elevin tres dBA o menys sobre el renou de fons.

5. Mesuració en exteriors:

a) Les mesuracions en exterior s'efectuaran entre 1,2 i 1,5 metres sobre el sòl, i si fos possible, a 3,5 metres, com a mínim, de les parets, edificis o d'altres estructures que reflecteixin el so.

b) Quan les circumstàncies ho aconsellin, es podran realitzar mesures a majors altures i més a prop de les parets (per exemple, a 0,5 metres d'una finestra oberta, fent-lo constar).

c) Quan la font sonora estigui enfora,la mesura del nivell sonor pot dependre significativament de les condicions meteorològiques. Es recomanable evitar les condicions extremes. A ser possible s'obtindrà un valor tipus i una indicació de l'interval de variació.

6. Mesuració en interiors:

a) Les mesuracions en interiors s'efectuaran a una distància mínima d'un metre de les parets entre 1,2 i 1,5 metres del sòl i al voltant d'1,5 metres del sòl i al voltant d'1,5 metres de les finestres.

b) Amb la finalitat de reduir les pertorbacions degudes a ones estacionàries, els nivells sonors mesurats en els interiors es promitjaran al menys en tres posicions, separades entre sí uns 0,5 metres. Això és especialment important en les mesures dels renous de baixa freqüència. La mitja aritmètica de les lectures determina el valor que ha de tenir-se en compte.

c) En cas d'impossibilitat de complir amb aquest requisit es mesurarà en el centre de l'habilitació i a no menys de 1,5 metres del sòl.

d) La mesuració en els interiors dels habitatges es realitzarà amb portes i finestres tancades, eliminant tota possibilitat de renou interior del propi habitatge(refrigeradors, televisors, aparells musicals,etc..) Si el recinte s'utilitza habitualment amb les finestres obertes s'ha de realitzar en aquestes condicions.

e) Si el renou no es estable es determinarà la durada, i el nivell de renou: si fos necessari es poder fer registres del nivell. El període de temps en el qual s'observa l'evolució del nivell sonor, es triarà d'acord amb el caràcter de la variació del renou. Si fos possible, el període haurà de cobrir més d'un cicle de variació típica.

 

CAPÍTOL V INFRACCIONS I SANCIONS

Art.48.- Es consideraran com infracció administrativa els actes i omissions que infringeixin les normes contingudes a la present ordenança respecte al focus de renous als que s'ha fet referència.

Art.49.- El procediment sancionador per a la imposició de sancions com a conseqüència de les infraccions d'aquesta ordenança s'ajustarà al previst a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre de procediment administratiu comú, amb les peculiaritats establertes a la normativa especial d'aplicació.

Art.50.- Per a graduar la quantia de les respectives sancions se valoraran conjuntament les següents circumstàncies:

• La naturalesa o gravetat de la infracció.

• La capacitat econòmica de l'empresa.

• La gravetat del dany produït en els aspectes sanitaris, socials o materials.

• La reincidència.

Art.51.- Sense perjudici de les sancions que siguin pertinents, podrà adoptar-se per part de l'Ajuntament la mesura de clausura de l'establiment en general o precinte de l'aparell o màquina productora del renou i/o vibracions amb els següents requisits:

a) Si l'establiment no disposa de la corresponent llicència d'obertura l'Ajuntament acordarà la clausura i precinte del mateix, prèvia audiència de l'interessat pel termini de 10 dies, llevat els supòsits de perillositat.

b) Si l'aparell, instal·lació o màquina productora del renou no està autoritzada per la corresponent llicència, es a dir, no es preveia en el projecte tècnic aprovat per l'Administració és procedirà al seu precinte, prèvia audiència de l'interessat pel termini de 10 dies.

c) Si l'establiment, aparell, instal·lació o màquina productora del renou, està degudament autoritzat per llicència municipal, es notificarà a l'interessat l'informe de l'inspector on s'assenyalin les deficiències comprovades atorgant-li un termini no inferior a un mes ni superior a sis mesos, per a la seva esmena.

Transcorregut aquest termini es realitzarà una nova visita d'inspecció. A la vista de l'informe emès l'Ajuntament dictarà resolució raonada concedint o no un segon e improrrogable termini per donar compliment al que s'havia ordenat.

Esgotats els terminis anteriors, el Batle podrà acordar la retirada temporal i adhoc la retirada definitiva de la llicència amb la consegüent clausura de l'activitat o precinte de l'aparell, màquina o instal·lació de que es tracti.

Art.52.- Es propietari del vehicle motor serà el responsable que els nivells establerts a l'article 9 no siguin ultrapassats, sigui quin sigui l'origen del renou.

La policia municipal formularà denuncia contra el propietari de qualsevol vehicle, que al seu judici, sobrepassi els nivells màxims permesos, indicant l'obligació de presentar el vehicle en el termini de 48 hores pel seu reconeixement i inspecció. Si els nivells obtinguts en les mesures realitzades fossin superiors als admissibles, el propietari disposarà de cinc dies més,com a màxim, per tal d'esmenar les deficiències.

Si transcorregut aquest període no s'hagues presentat a la revisió preceptiva, o els nivells fossin superiors als admissibles, serà inspeccionat el vehicle no supera els nivells de renou permesos, la denuncia serà arxivada.

Art.53.- Les obres i treballs de construcció, modificació, reparació o enderroc d'edificis, així com les que es realitzin a la via pública que produeixin renous superiors als nivells màxims admesos o que infringeixin els horaris corresponent o les determinacions previstes en aquesta Ordenança, seran objecte de suspensió mitjançant Decret de Batlia.

En l'esmentat Decret assenyalaran les deficiències comprovades, atorgant a l'interessat un termini per a la seva esmena.

 

ANNEX I

NIVELL SONORS MÀXIMS:

-EXTERIOR EN dB (A)

DIA 55 dB (A)

NIT 45 dB (A)

-INTERIOR EN dB (A)

DIA 35 dB (A)

NIT 30 dB (A)

Atesa la dificultat de midar la intensitat sonora d'una font quan aquesta es troba pròxima al renou de fons, en el cas que el renou de fons es trobi pròxim als valors de la Taula 1, per la intensitat sonora d'una font s'aplicarà la regla següent:

1. Quan el renou de fons ambiental estigui comprés entre els màxims indicats a la Taula 1 anterior i 5 dB més, la font no podrà incrementar el renou de fons ambiental en més de 3 dB.

2. Quan el renou de fons ambiental estigui comprés entre 5 dB i 10 dB més que els màxims indicats, la font no podrà incrementar el renou de fons ambiental en més de 2 dB.

3. Quan el renou de fons ambiental estigui comprés entre 10 dB i 15 dB més que els màxims indicats, la font no podrà incrementar el renou de fons ambiental en més de 1 dB.

4. Quan el renou de fons ambiental es trobi per damunt dels 15 dB més que els màxims indicats, la font no podrà incrementar el renou de fons ambiental en més de 0 dB.

Quan el so tingui un to pur, el renou de fons es midarà a la banda d'octaves que comprengui la freqüència d'aquest to.

 

ANNEX II

Categoria de vehicles

Valors expressats en dB (A)

a) Vehicles automòbils de dues rodes

 

Ciclomotor

80

a) Motor de dos temps per cilindrada:

 

superior a 50 cm3 inferior o igual a 125 cm3

82

superior a 125 cm3

84

b) Motor de quatre temps amb cilindrada:

 

superior a 50 cm3 inferior o igual a 125 cm3

82

superior a 125 cm3 inferior o igual a 500 cm3

84

superior a 500 cm3

86

b) Vehicles automòbils de tres rodes (amb exclusió de maquinària d'obres públiques etc)

 

la cilindrada de la qual sigui superior a 50 cm3

85

c) Vehicles automòbils de quatre o mes rodes (amb exclusió de maquinària d'obres públiques etc)

 

a) Vehicles destinats al tranport de persones que tinguin fins a 9 places, inclosa la del conductor

82

b) Vehicles destinats al transport de persones que tinguin més de 9 places, inclosa conductor i pes

 

màxim autoritzat no excedeixi de 3,5 t

84

c) Vehicles destinats als transport de mercaderies i el pes màxim autoritzat no excedeixi de 3,5 t

84

d) Vehicles destinats al transport de persones que tinguin més de 9 places,inclosa conductor i pes

 

màxim autoritzat no excedeixi de 3,5 t

89

e) Vehicles destinats al transport de mercaderies i pes màxim autoritzat no excedeixi de 3,5 t

89

f) Vehicles destinats al transport de persones que tinguin més de 9 places, inclosa conductor

 

i motor de potència igual o superior a 200 CV DIN

91

g) Vehicles destinats al transport de mercaderies el motor del qual tingui potència igual o superior a

 

200 CV DIN i per màxim autoritzat no excedeixi 12 t

91

Havent-se aprovat definitivament l'Ordenança, es publica per al seu general coneixement i en compliment dels articles 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciós administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears  amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Mancor de la Vall, en el dia de la signatura electrònica (9 de desembre de 2021)

El batle Guillem Villalonga Ramonell