Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

INSTITUT D'INDÚSTRIES CULTURALS DE LES ILLES BALEARS

Núm. 602351
Resolució del president de l’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears de 10 de desembre de 2021 per la qual es convoquen les subvencions per donar suport a la producció i coproducció d’obres audiovisuals per a l’any 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. L'11 de març de 2020 l'Organització Mundial de la Salut va declarar pandèmia internacional la situació d'emergència de salut pública provocada per la COVID-19.

Més enllà de les restriccions provocades per l'estat d'alarma, al llarg d'enguany la situació d'excepció continua afectant gran part dels hàbits socioculturals. La COVID-19 ha fet necessàries unes mesures de seguretat sanitària que impedeixen desenvolupar amb normalitat gran part dels esdeveniments culturals i el conjunt de la indústria cultural.

2. L'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears (en endavant, ICIB) és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

L'ICIB està adscrit a la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, en virtut del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Els fins generals i els àmbits d'actuació de l'ICIB, d'acord amb l'article 4 dels seus Estatuts, publicats en el Decret 50/2018, de 21 de desembre, són els següents:

1. L'ICIB té com a fins generals els relacionats amb el desenvolupament de les indústries i empreses culturals i creatives en el marc de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb aquests Estatuts.

2. Els àmbits inicials d'actuació de l'ens són l'audiovisual i la cultura digital, les arts escèniques, les arts visuals, el món editorial i la música, sens perjudici que en un futur s'hi puguin incorporar altres sectors, com el patrimoni, l'artesania, el disseny i la publicitat, o altres camps de la cultura.

D'acord amb l'article 5 dels seus Estatuts, publicats en el Decret 50/2018, són funcions i competències de l'ICIB, les següents:

a) Establir i gestionar, amb la participació de representants dels sectors implicats, els programes orientats a prestar suport tècnic als diferents sectors vinculats a les indústries culturals.

b) Fomentar el desenvolupament de les empreses relacionades amb les indústries culturals i assessorar noves empreses.

c) Donar suport a les iniciatives empresarials de promoció de productes culturals i impulsar el consum interior, l'exportació, la difusió i la promoció d'aquests productes en circuits internacionals.

d) Facilitar les relacions entre les indústries culturals i les administracions públiques de les Illes Balears.

e) Impulsar la col·laboració entre les empreses i els creadors culturals.

f) Fer estudis estructurals i prospeccions sobre les indústries culturals.

g) Difondre la informació relativa a les ajudes i als serveis que els organismes de qualsevol àmbit territorial de les Illes Balears destinen a les indústries culturals.

h) Fomentar les accions formatives d'interès per al desenvolupament de les indústries culturals.

i) Promoure la innovació creativa i la investigació d'ofertes de qualitat de noves estètiques i nous llenguatges.

j) Fomentar la producció audiovisual i digital, promocionar les Illes Balears com a localització de rodatges audiovisuals i gestionar l'oficina de serveis Illes Balears Film Commission.

k) Promoure i executar qualsevol altra activitat dirigida a desenvolupar les indústries culturals a les Illes Balears.

L'article 30.26 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents a cultura, activitats artístiques i culturals, i foment i difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, així com a la seva difusió nacional i internacional.

L'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2018-2020, la vigència del qual s'ha prorrogat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021, preveu la línia de subvenció IV.2.8 per a donar suport a la producció audiovisual de les Illes Balears per als anys 2018-2022.

D'acord amb l'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol), poden ser objecte de subvencions les activitats corresponents a la promoció de la cultura i de les arts plàstiques tant entre les Illes Balears com a l'exterior.

3. Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19, aprovat per les decisions de la Comissió Europea SA.56851 (2020/N), de 2 de abril, i SA.57019 (2020/N), de 24 de abril, i les seves modificacions. Tenint en compte la decisió adoptada el 18 de novembre de 2021 per la Comissió Europea de prorrogar fins al 30 de juny de 2022 el Marc Temporal. La data de concessió de les ajudes esmentades s'ha prorrogat fins al 30 de juny de 2022.

En cas que no es prorrogui l'esmentat Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19, la concessió d'ajudes d'aquesta convocatòria es regirà pel Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de la Unió Europea, circumstància en la qual seran aplicables les regles que conté el seu article 54. En aquest darrer cas, els projectes o les activitats que se subvencionin han de ser posteriors a la presentació de la sol·licitud de l'ajuda. D'acord amb els principis d'economia processal, agilitat i eficàcia, l'ICIB informarà puntualment les persones interessades, mitjançant la pàgina web de l'ens, de l'eventual pròrroga del Marc nacional temporal o, si n'és el cas, de la circumstància contrària, amb les conseqüències que això suposi.

Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 10.1.i) dels Estatuts de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per donar suport a la producció i coproducció d'obres audiovisuals per a l'any 2021, d'acord amb l'annex 1.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 800.000 € (vuit-cents mil euros), que es distribueixen entre les anualitats següents:

Pressupost de l'any 2021: 400.000 €

Pressupost de l'any 2022: 200.000 €

Pressupost de l'any 2023: 200.000 €

3. Autoritzar una despesa de 800.000 € amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'ICIB.

4. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el president de l'ICIB en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 10 de desembre de 2021

El president de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears Miquel Company Pons 

 

ANNEX 1 Convocatòria

1. Objecte i finalitat

2. Despeses subvencionables

3. Import i imputació pressupostària

4. Beneficiaris i requisits

5. Normativa aplicable

6. Termini i presentació de sol·licituds

7. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions

8. Documentació de la sol·licitud

9. Criteris per seleccionar els beneficiaris

10. Import de la subvenció

11. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment

12. Composició de la Comissió Avaluadora

13. Instrucció del procediment

14. Reformulació i factors de correcció del projecte

15. Subcontractació

16. Comprovació del valor de mercat

17. Imports màxims de les ajudes

18. Pagament i justificació

19. Concurrència d'ajudes o subvencions

20. Obligacions dels beneficiaris

21. Interpretació i execució

22. Revocació

23. Reintegrament

24. Règim d'infraccions i sancions

25. Efectes

26. Criteris de valoració

1. Objecte i finalitat

1.1. Aquesta convocatòria té per objecte donar suport a les produccions i coproduccions audiovisuals de caràcter professional.

1.2. L'objecte són els projectes entesos com a produccions i coproduccions audiovisuals que posin en valor la diversitat cinematogràfica de les Illes Balears, que fomentin el teixit industrial del sector audiovisual balear i que tenguin una clara vocació de difusió nacional i/o internacional. Els projectes s'han d'incloure en alguna de les modalitats i gèneres d'obres audiovisuals següents:

Modalitat A: llargmetratges cinematogràfics de ficció i animació.

Modalitat B: llargmetratges cinematogràfics documentals i unitats documentals per a televisió.

Modalitat C: curtmetratges de ficció, animació i documentals.

Modalitat D: minisèries de ficció, animació i documentals i sèries web.

1.3. Definicions i limitacions:

Llargmetratges cinematogràfics: pel·lícules que tenen una durada de 60 minuts o superior, destinades a ser exhibides en sales cinematogràfiques comercials, en recintes o en plataformes en què es cobra un preu o contraprestació per l'assistència del públic a l'exhibició.

Unitats documentals per a televisió: obres audiovisuals unitàries d'aquest gènere la durada de les quals és de 52 minuts o superior, amb la singularitat que l'explotació comercial està destinada a l'emissió o radiodifusió per part d'operadors de televisió o plataformes de vídeo a la carta i no inclou, en primer terme, l'exhibició en sales de cinema.

Curtmetratges: pel·lícules que tenen una durada inferior a 50 minuts.

Minisèries: projectes audiovisuals de ficció, animació o documentals que tenen una unitat argumental i una unitat entre episodis. Aquests projectes han de ser explotats per a la comercialització en sales, televisions o plataformes. Han de tenir un mínim de dos capítols, la durada mínima per capítol ha de ser de 20 minuts i la durada mínima global de la minisèrie ha de ser de 40 minuts.

Sèries web: obres audiovisuals de ficció, animació o documentals destinades a l'exhibició en línia en format d'episodis, que tenen una unitat argumental i una continuïtat entre episodis. Han de tenir un mínim de dos capítols, la durada mínima per capítol ha de ser de 5 minuts i la durada mínima global de la minisèrie ha de ser de 10 minuts.

S'entén per versió original catalana aquella que té més del 50 % dels diàlegs i/o de la narració en llengua catalana en cas de ser bilingüe, o aquella en què el català és la llengua majoritària en cas que hi hagi més de tres llengües.

1.4. Els projectes d'obres audiovisuals objecte de la convocatòria són aquells que tenen, cadascun, un cost total de fins a un màxim d'1.800.000 € en el reconeixement del cost final.

1.5. No són objecte d'aquesta convocatòria i, per tant, en queden exclosos:

Els projectes audiovisuals de naturalesa acadèmica produïts per empreses amb vinculació directa amb centres de formació. A l'efecte d'aquesta convocatòria, s'entén per vinculació directa el fet que l'empresa gestora del centre formatiu tengui una participació directa o indirecta en el capital social de l'empresa productora que, d'acord amb els seus estatuts, li doni el dret a designar més de la meitat dels membres dels seus òrgans d'administració o direcció.

Les obres audiovisuals publicitàries i les obres cinematogràfiques o audiovisuals que resultin qualificades  X.

Les obres audiovisuals finançades íntegrament per administracions públiques.

Les obres audiovisuals produïdes directament per operadors de televisió o altres prestadors de serveis de comunicació audiovisual o en les quals tenguin més d'un 49 % de titularitat.

Els programes de televisió.

2. Despeses subvencionables

2.1. De conformitat amb l'article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, es consideren despeses subvencionables les que, d'una manera indubtable, responen al desenvolupament del projecte, dins el període comprès entre l'1 de gener de 2021 i fins a l'acabament del termini de justificació, d'acord amb l'Ordre ECD/2784/2015, de 18 de desembre, per la qual es regula el reconeixement de cost d'una pel·lícula i la inversió del productor.

2.2. Únicament són subvencionables els costos de producció de l'obra audiovisual en els termes que preveu l'ordre ECD/2784/2015, de 18 de desembre, per la qual es regula el reconeixement de cost d'una pel·lícula i la inversió del productor, la qual desplega l'article 13 de la Llei 55/2007, de 28 de desembre, del cinema, en què es regula el reconeixement de cost d'una pel·lícula i la inversió del productor.

3. Import i imputació pressupostària

3.1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 800.000 € (vuit-cents mil euros), amb càrrec al capítol IV dels pressupostos de l'ICIB, que es distribueixen entre les anualitats següents:

  • Pressupost del 2021: 400.000 €
  • Pressupost del 2022: 200.000 €
  • Pressupost del 2023: 200.000 €

3.2. L'import de la convocatòria es distribueix, per modalitats, de la manera següent:

Modalitat A: llargmetratges cinematogràfics de ficció i animació: 300.000 €.

Modalitat B: llargmetratges cinematogràfics documentals i unitats documentals per a televisió 250.000 €.

Modalitat C: curtmetratges de ficció, animació i documentals: 100.000 €.

Modalitat D: minisèries de ficció, animació, documentals i sèries web:150.000 €.

3.3. En el cas que no s'arribi a repartir la quantitat màxima assignada per a cadascuna de les modalitats, les quantitats no utilitzades es poden destinar a altres modalitats. El mateix criteri s'ha d'aplicar en el cas de falta de propostes o si aquestes no compleixen els requisits o si no assoleixen la puntuació mínima exigible en la fase de valoració.

Per repartir aquest romanent, s'han de considerar les sol·licituds a les quals la Comissió Avaluadora ha donat una puntuació més alta, independentment de la modalitat.

3.4. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a la disponibilitat pressupostària que estableix el punt 3.1.

3.5. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Tret que s'estableixi una altra cosa, aquesta ampliació no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.

4. Beneficiaris i requisits

4.1. Poden ser beneficiaris de les subvencions les persones físiques donades d'alta en el règim d'autònoms i les persones jurídiques constituïdes com a productores audiovisuals independents que puguin dur a terme els projecte de producció o coproducció audiovisual que motiven la concessió de la subvenció.

S'entén per empresa de producció audiovisual independent aquella persona física o jurídica, incloses les agrupacions d'interès econòmic, que no sigui objecte d'influència dominant per part d'un prestador de servei de comunicació/difusió audiovisual ni d'un titular de canal televisiu privat o plataforma de teledifusió en línia, ni que, per la seva banda, hi exerceixi una influència dominant, en qualsevol dels supòsits, per raons de propietat, per participació financera o per tenir la facultat de condicionar d'alguna manera la presa de decisions dels òrgans d'administració o gestió respectius.

4.2. Totes les persones físiques o jurídiques que sol·licitin aquestes ajudes han de complir els requisits següents:

a) Estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social abans de la proposta de resolució.

b) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució.

c) Estar establerta en un estat membre de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu i, en el moment de sol·licitar l'ajuda, tenir un establiment operatiu permanent en la comunitat autònoma de les Illes Balears, o acreditar que el 50 % dels contractes laborals o serveis contractats s'han fet en el darrer any a les Illes Balears o que el projecte cultural subvencionat o subvencionable té lloc en el territori de les Illes Balears.

d) Estar d'alta en l'epígraf 961.1 de l'impost d'activitats econòmiques (IAE).

e) Que l'objecte social principal de l'entitat sigui la producció d'obres audiovisuals.

f) Estar inscrita com a productora audiovisual independent en el Registre Administratiu d'Empreses Cinematogràfiques i Audiovisuals de l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Visuals (ICAA) del Ministeri de Cultura i Esports, en l'organisme equivalent de les comunitats autònomes o d'un estat membre de la Unió Europea o associat a l'Espai Econòmic Europeu i amb establiment operatiu a l'Estat espanyol.

g) Complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

h) Presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els apartats 6, 7 i 8 d'aquesta convocatòria.

i) Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, s'han de fer constar de manera explícita, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de la subvenció que ha d'aplicar cadascun d'ells, que també tindran la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'entendrà dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen la Llei de finances de la Comunitat Autònoma i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005.

j) Quan es tracti de projectes elaborats per diverses empreses productores s'han de constituir en l'agrupació que preveu l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, per a la qual cosa han de formalitzar un acord en què s'han de fer constar expressament els compromisos d'execució assumits i l'import del pressupost que ha d'executar cadascuna, independentment de quins siguin els percentatges de titularitat que les empreses productores esmentades tenguin en el projecte.

Només poden ser beneficiàries de les ajudes les empreses productores que executin la despesa, i exclusivament en el percentatge de la seva execució.

D'acord amb l'article esmentat, en l'acord s'ha d'identificar el productor-gestor, amb capacitat de representació per actuar en nom i per compte de totes les productores, a fi i efecte de presentar la sol·licitud de l'ajuda i la documentació complementaria, així com la documentació acreditativa del compliment de les obligacions derivades de l'atorgament de la subvenció i de la justificació. No es pot dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció per al reintegrament i, si escau, per a les infraccions que preveuen els articles 39 i 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Ha d'assumir la condició de productor-gestor del projecte l'empresa que adquireixi el major percentatge de compromisos d'execució d'aquest projecte, que s'ha de correspondre amb un percentatge igual de la despesa justificada. En el cas que diverses empreses productores assumeixin d'una manera igual el major compromís d'execució, han de designar entre elles el productor-gestor.

Totes les empreses que formalitzin l'acord d'agrupació han de reunir tots els requisits de la convocatòria.

En el cas de projectes realitzats en règim de coproducció internacional, únicament pot resultar beneficiari el coproductor espanyol o amb domicili o establiment permanent a Espanya, pel pressupost de la participació espanyola en aquests projectes, i sempre que hagi obtingut la preceptiva aprovació de l'ICAA o de l'òrgan autonòmic competent.

Aquests requisits s'han de complir prèviament a la data de publicació d'aquesta convocatòria anual en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i han de mantenir-se fins a la finalització i la justificació de l'activitat objecte de subvenció.

4.3. No tenen la condició de beneficiaris d'aquesta convocatòria:

Les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària.

Les persones físiques o jurídiques que incorrin en qualsevol de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears; que hagin estat sancionades o condemnades per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes; ni tampoc les que hagin estat sancionades mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra d'aplicable.

Les associacions sense ànim de lucre.

4.4. Les ajudes regulades en aquesta convocatòria es poden concedir a empreses i autònoms que no estiguin en crisi i/o a empreses i autònoms que, segons el que disposa l'article 2, punt 18, del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories), no estaven en crisi el 31 de desembre de 2019, però que sí que ho estaven o van començar a estar-ho amb posterioritat a aquesta data a conseqüència del brot de COVID-19.

4.5. Sens perjudici del que s'estableix amb caràcter general en el paràgraf anterior, es poden concedir ajudes sota les modalitats i condicions descrites a microempreses o petites empreses (en el sentit de l'annex I del Reglament general d'exempció per categories) que ja estiguessin en crisi el 31 de desembre de 2019, sempre que no es trobin immerses en un procediment concursal ni hagin rebut una ajuda de salvament o de reestructuració.

5. Normativa aplicable

Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009; pel Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears; per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i per la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions concedides per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

6. Termini i presentació de sol·licituds

6.1. El termini per presentar les sol·licituds, adreçades a l'ICIB, és de deu dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació en el BOIB.

6.2. Les sol·licituds s'han de formalitzar obligatòriament tal com s'indica en l'apartat 8.

6.3. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha de formalitzar la sol·licitud de l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.

6.4. Les persones jurídiques i físiques (donades d'alta en el règim especial de treballadors autònoms i comunitats de béns) amb residència fiscal a l'Estat espanyol d'una manera obligatòria han de presentar tota la documentació (sol·licitud, models i justificació) a través del tràmit telemàtic del procediment disponible a la Seu Electrònica de la CAIB.

6.5. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds emplenades degudament i signades a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la CAIB, en la forma establerta en l'article 16 de la Llei 39/2015.

6.6. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada a la persona interessada que esmeni les deficiències dins un termini de cinc dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la Llei 39/2015.

7. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions

7.1. En aquesta convocatòria cada beneficiari pot presentar un màxim de quatre sol·licituds en total, independentment de la modalitat.

En cas que un mateix beneficiari presenti més de quatre sol·licituds durant el període establert en l'apartat 6, només es consideraran les quatre primeres sol·licituds que s'hagin registrat.

7.2. El rodatge s'ha d'iniciar i ha de finalitzar en el període comprès entre l'1 de gener de 2021 i el 30 d'octubre de 2023 (ambdós inclosos). Les factures de les despeses que responen al cost de la filmació han de ser emeses i pagades d'acord amb els terminis que preveu l'article 2.2 de l'Ordre ECD/2784/2015, de 18 de desembre, per la qual es regula el reconeixement de cost d'una pel·lícula i la inversió de la producció.

En el supòsit de sol·licitar bestretes, el rodatge de l'obra audiovisual s'ha de dur a terme, a tot tardar, abans dels sis mesos següents de la data del primer pagament de l'ajuda, o abans dels nous mesos en el cas de llargmetratges d'animació. En el cas de projectes d'animació, es considera inici de rodatge la data d'inici del moviment en els dibuixos, i fi del rodatge, el moment en el qual finalitza el procés de producció i postproducció de la imatge i abans del procés de mescles.

7.3. Ampliació de terminis. L'Administració, excepte precepte en contra, pot concedir d'ofici o a petició de les persones interessades una ampliació dels terminis establerts que no n'excedeixi la meitat, si les circumstàncies ho aconsellen i amb això no es perjudiquen drets de tercers. L'acord d'ampliació s'ha de notificar a les persones interessades.

7.4. Les persones interessades han de fer la petició un mínim de vint dies hàbils abans que finalitzi el termini per al qual se sol·licita l'ampliació i l'Administració ha de comunicar la decisió abans que s'exhaureixi el termini.

7.5. En cap cas, no pot ser objecte d'ampliació un termini ja vençut.

7.6. Els acords sobre l'ampliació de terminis o sobre la seva denegació no són susceptibles de recurs, sens perjudici del que sigui procedent contra la resolució que posi fi al procediment.

8. Documentació de la sol·licitud

8.1. S'ha de presentar el formulari de sol·licitud, emplenat degudament i signat, que ha d'anar acompanyat de la documentació següent:

a) Documentació acreditativa de la personalitat física o jurídica:

a.1) Persona física:

— L'acreditació de la identitat.

— Un document acreditatiu de l'alta en el règim especial de treballadors autònoms i de la vigència d'aquesta alta en el moment de presentar la sol·licitud.

Si la persona sol·licitant ho autoritza a través del formulari de sol·licitud, la Direcció General de Cultura (la qual s'integra en l'estructura orgànica de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura) gestionarà, en nom de l'ICIB i exclusivament per a aquesta finalitat, les consultes referents als dos primers apartats, atès que a hores d'ara l'ICIB no pot consultar les dades directament.

a.2) Persona jurídica:

— Una fotocòpia del NIF de la persona jurídica i una fotocòpia del DNI, passaport o NIE de la persona física que la representa.

— Document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona física que signa la sol·licitud, la qual ha d'estar vigent en el moment de presentar la sol·licitud.

Document constitutiu de l'entitat i els estatuts socials, inscrits degudament en el registre corresponent.

a.3) Persones físiques i jurídiques:

— L'acreditació d'estar inscrita com a productor audiovisual independent en el Registre Administratiu d'Empreses Cinematogràfiques i Audiovisuals de l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Visuals (ICAA) del Ministeri de Cultura i Esports, en l'organisme equivalent de les comunitats autònomes o d'un estat membre de la Unió Europea o associat a l'Espai Econòmic Europeu i amb establiment operatiu a l'Estat espanyol.

— Un document acreditatiu d'estar donat d'alta en l'impost d'activitats empresarials (IAE) en l'epígraf 961.1, vinculat a la producció de pel·lícules cinematogràfiques.

— Els contractes definitius subscrits amb el productor executiu i el director.

— El certificat del domicili fiscal de la persona sol·licitant.

— El certificat d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.

— El certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat.

— El certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Si la persona sol·licitant ho autoritza a través del formulari de sol·licitud, la Direcció General de Cultura (que s'integra en l'estructura orgànica de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura) gestionarà, en nom de l'ICIB i exclusivament per a aquesta finalitat, les consultes referents a aquests certificats, atès que a hores d'ara l'ICIB no pot consultar les dades directament.

Si l'ICIB ja disposa dels documents anteriors, cal que en el formulari de sol·licitud la persona interessada informi de l'expedient de la subvenció anterior en el qual es poden trobar, i l'ICIB els aportarà d'ofici al procediment de subvenció d'aquesta convocatòria.

b) Documentació del projecte de producció audiovisual:

b.1) Memòria descriptiva del projecte audiovisual sobre el tractament formal, el disseny de producció, les accions previstes en el desenvolupament del projecte i el cronograma d'aquestes accions, així com el repartiment d'actors/actrius i altres elements artístics i tècnics en relació amb la proposta de guió. Explicació referent a l'interès cultural de la proposta en relació amb les Illes Balears, si escau, i indicació dels llocs de localitzacions del rodatge.

S'ha d'acompanyar dels documents següents:

Sinopsi argumental de l'obra audiovisual (màxim: 1 pàgina).

— Guió o escaleta de l'obra audiovisual.

Acreditació de tenir els drets de propietat intel·lectual sobre el guió original o, si de cas hi manca, acreditació de tenir pactades les condicions del futur contracte de cessió dels drets.

Pla de treball, que inclogui el cronograma de preproducció, producció i postproducció, amb les dates previstes d'inici i finalització del rodatge.

Fitxa tecnicoartística, que inclogui la relació nominal o, en el cas de no estar en condicions de detallar-la, la relació de llocs dels equips creatius i artístics, la relació d'empreses auxiliars i l'acreditació del foment de la igualtat de gènere (MODEL 1: FITXA TECNICOARTÍSTICA).

Trajectòria professional i formació de la productora sol·licitant, així com de les persones, els col·lectius, les empreses o les entitats implicats, que ha d'incloure'n l'historial creatiu, professional i financer, amb esment dels treballs previs en l'àmbit audiovisual. En cas d'empreses de nova creació, historial de l'administrador, productor o director de producció.

b.2) Pla de finançament i pressupost detallat del projecte.

Pla de finançament detallat del projecte (MODEL 2: PLA DE FINANÇAMENT), amb ingressos i despeses i            amb l'IVA pertinent desglossat, que, a l'efecte d'acreditar el finançament mínim confirmat del 10 %  del       pressupost, s'ha d'acompanyar dels documents següents:

Contractes o documents de valor jurídic equivalent vinculant, amb preu cert expressat en euros, d'adquisició anticipada de drets d'explotació del llargmetratge subscrits per les empreses prestadores del servei de comunicació audiovisual i/o canal de televisió o plataforma de teledifusió en línia amb àmplia difusió a les Illes Balears o fora de les Illes Balears, i per l'empresa sol·licitant de l'ajuda o per qualsevol de les empreses coproductores del projecte audiovisual. En defecte d'això, document oficial que acrediti l'aportació econòmica d'aquestes empreses en l'obra.

Contractes subscrits amb empreses distribuïdores de qualsevol finestra d'explotació, amb l'import expressat en euros.

Contractes o precontractes subscrits amb agències de vendes internacionals, en els quals s'ha d'incloure un preu cert, o mínim garantit, preferiblement en euros.

Resolucions de concessió o pendents de concessió en l'obra audiovisual d'ajudes públiques autonòmiques, nacionals i internacionals.

Avals, certificats de saldo, pòlisses de crèdit o altres documents bancaris sobre recursos propis de les empreses productores del projecte a l'efecte de dur-ne a terme la producció. En el cas de certificats bancaris sense aval, només es pot justificar un màxim del 5 % del pressupost. Per justificar un percentatge major, es necessita aval bancari.

Document de compromís de capitalitzar els honoraris o les retribucions de les persones físiques o jurídiques amb les quals les empreses productores del projecte hagin subscrit un contracte, en el qual s'especifiquin els imports corresponents, amb un límit màxim del 10 % del pressupost total del projecte.

Contractes, pagarés o documents de valor equivalent en el tràfic mercantil en els quals figuri l'import, expressat en euros, de les aportacions d'inversors privats destinades a la producció, incloent-hi contractes de patrocinis, emplaçament de productes (product placement), col·laboracions, etc.

— Contractes, opcions o cartes de compromís signats en què constin les quantitats acordades i el calendari de pagament d'aquestes quantitats amb el director i el productor executiu.

En les coproduccions, còpia del contracte signat per tots els coproductors, en què cal fer constar les aportacions de cadascun i la seva quantificació.

Pressupost detallat del projecte (MODEL 3: PRESSUPOST / MODEL 3b: PRESSUPOST D'ANIMACIÓ), que cal que    reculli totes les despeses previstes derivades del projecte audiovisual.

D'acord amb l'article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, si l'import és superior a 15.000 €, el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, anteriors a l'execució del compromís, tret que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les, llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de sol·licitar la subvenció. Les ofertes presentades s'han d'elegir de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en el cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa. La manca de presentació de les tres ofertes s'entén com una anomalia en la totalitat de la sol·licitud.

b.3) Estratègia de difusió i màrqueting nacional i internacional, preferentment elaborada per una empresa o un professional especialitzats.

Addicionalment, s'han d'aportar, si escau, la carta d'invitació de festivals i fòrums, el certificat de premis expedits, així com la documentació que acrediti les vendes internacionals i les estrenes en sales comercials.

8.2. Si la sol·licitud o la documentació presentada no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni o aporti els documents preceptius dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb l'advertiment que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la mateixa Llei.

9. Criteris per seleccionar els beneficiaris

Els beneficiaris se seleccionen mitjançant el procediment de concurs, separadament per a cada modalitat, d'acord amb el procediment següent:

a) Un cop finalitzat el període de presentació de sol·licituds, la Comissió Avaluadora ha de valorar els projectes sol·licitats, separadament per a cada modalitat, d'acord amb els criteris de valoració de l'apartat 26, i s'ordenaran per ordre de puntuació. En el cas d'empat, se segueix el criteri establert en l'apartat 3.

b) A continuació, s'ha de calcular l'import de la subvenció que correspondria a cadascun dels projectes, amb atenció a les quanties màximes establertes en la present convocatòria, d'acord amb els criteris de l'apartat 17.

c) Finalment, les ajudes s'han de concedir per l'ordre establert en l'apartat a) anterior i amb l'import calculat en l'apartat b), fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari assignat a cada modalitat i, si escau, amb el crèdit sobrant d'altres modalitats.

d) Només tindran dret a la subvenció els sol·licitants que hagin obtingut el mínim de puntuació establert en l'apartat 26.2.

 

​​​​​​​10. Import de la subvenció

10.1. Els projectes s'han de qualificar en funció de les puntuacions obtingudes segons els criteris de valoració detallats en l'apartat 26 i segons el que s'estipula en els apartats 9.b) i 9.c).

10.2. A l'hora de determinar les subvencions corresponents a les sol·licituds que han obtingut la mateixa puntuació total dins una mateixa modalitat, si el crèdit que resta per assignar no fos suficient per concedir-les totes, s'ha de seguir l'ordre de prelació en virtut dels criteris següents:

— Les que han obtingut una puntuació més alta en el primer apartat del criteri d'avaluació 1. En el cas que n'hi hagi més d'una amb la mateixa puntuació en aquest apartat i el crèdit no sigui tampoc suficient per concedir-los els ajuts, aquest empat s'ha de resoldre tenint en compte la puntuació obtinguda seguint l'ordre de prelació dels apartats 2, 3, 4 i 5.

— Amb tot, si com a resultat d'atendre a l'ordre de prelació anterior es manté l'empat, s'ha de resoldre a favor de la sol·licitud amb l'import total de pressupost subvencionable més elevat.

Aquest sistema per resoldre un possible empat entre sol·licituds amb una mateixa puntuació s'ha d'aplicar sempre igual, fins a exhaurir tot el crèdit que s'ha de distribuir.

10.3. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients de resolució.

10.4. En cap dels casos no s'abonarà un import superior al justificat mitjançant factures.

10.5. No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 € (IVA exclòs).

11. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment

11.1. En aplicació de l'article 8 de les bases reguladores, correspon a la directora de l'ICIB tramitar les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, ordenar i instruir el procediment. D'acord amb l'article 20.h) dels Estatuts de l'ICIB, l'òrgan competent per resoldre és la directora de l'ICIB.

11.2. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

12. Composició de la Comissió Avaluadora

12.1. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora s'ha de regir pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

12.2. La Comissió Avaluadora d'aquesta convocatòria de subvencions està integrada per cinc membres:

President: la directora gerent de l'ICIB o la persona que ella designi (amb veu, però sense vot).

Vocals: tres professionals de prestigi nomenats per l'ICIB (amb veu i vot).

Secretari: un tècnic de l'ICIB (amb veu, però sense vot).

En cas que resulti necessari, es poden nomenar substituts dels diferents membres de la Comissió Avaluadora.

13. Instrucció del procediment

13.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora gerent de l'ICIB, que també té la competència de resoldre el procediment.

13.2. El procediment s'ha d'instruir d'acord amb l'article 24 de la Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 16 del Decret legislatiu autonòmic 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 8 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.

13.3. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, la directora gerent de l'ICIB ha de formular una proposta de resolució. Aquesta proposta s'ha de publicar en la Seu Electrònica de la CAIB, a fi que les persones interessades puguin formular-hi al·legacions, així com acceptar la subvenció o renunciar-hi en un termini de cinc dies hàbils comptadors des de la publicació de la proposta de resolució en la Seu Electrònica de la CAIB. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si no es fa constar el contrari en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el web.

Com a avís, i sense efectes de notificació, l'ICIB informarà per via telemàtica, a l'adreça electrònica indicada a la sol·licitud, del fet que s'ha publicat la proposta de resolució en la Seu Electrònica de la CAIB i n'indicarà la data de publicació i l'enllaç.

13.4. La directora gerent de l'ICIB ha de resoldre el procediment mitjançant una resolució motivada en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció, import de l'activitat que se subvenciona, import de la subvenció i recursos administratius pertinents. La resolució s'ha de publicar en el BOIB.

13.5. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds. S'entenen desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini esmentat.

13.6. Una vegada publicada la proposta de resolució, els beneficiaris han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació o la renúncia respecte de la proposta de resolució mitjançant el tràmit telemàtic disponible en la Seu Electrònica de la CAIB.

13.7. Les resolucions de la directora gerent de l'ICIB que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució de concessió en el BOIB, o bé un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin publicat o notificat.

14. Reformulació i factors de correcció del projecte

14.1. L'entitat ha de comunicar per escrit a l'òrgan instructor qualsevol modificació del projecte audiovisual. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració. La modificació de la sol·licitud s'ha de trametre a l'òrgan instructor perquè dicti la proposta de resolució corresponent.

14.2. L'entitat ha de comunicar per escrit a l'òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s'han d'especificar, o si presenta una proposta de reformulació que s'ajusti a l'import de la subvenció susceptible de ser concedida.

15. Subcontractació

La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins a un 80 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat. En tot cas, s'han de respectar els límits i les condicions que estableixen els apartats del 3 al 7 de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 38.7 de la Llei esmentada, en relació amb l'article 29.7.d) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, el beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb:

a) Persones o entitats sotmeses a alguna de les prohibicions de l'article 10 de la Llei esmentada.

b) Persones o entitats que han percebut altres subvencions per fer l'activitat objecte de contractació.

c) Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es defineixen com un percentatge del cost total de l'operació, llevat que el pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball efectuat o dels serveis prestats.

d) Persones o entitats vinculades amb el beneficiari, llevat que la contractació s'efectuï d'acord amb les condicions normals de mercat i s'obtengui l'autorització prèvia expressa de l'òrgan que concedeix la subvenció.

e) Persones o entitats sol·licitants d'ajuda o subvenció en la mateixa convocatòria i programa que no han obtingut subvenció perquè no compleixen els requisits o no assoleixen la valoració suficient.

Per determinar les persones vinculades s'ha d'aplicar, supletòriament, l'article 68.2 del Reglament de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

16. Comprovació del valor de mercat

En cap cas, l'import de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat. L'ICIB pot comprovar el valor de mercat de les despeses subvencionades, d'acord amb l'article 41 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

17. Import màxim de les ajudes

17.1. L'import màxim de l'ajuda que pot percebre cada projecte beneficiari no pot superar mai el 40 % del pressupost total del projecte audiovisual. Als efectes d'aquesta convocatòria, s'entén com a tal el cost de l'obra audiovisual, excepte en els casos d'obres audiovisuals difícils (curtmetratges, produccions realitzades per un realitzador nou, obres audiovisuals rodades en alguna de les llengües cooficials diferents del castellà, obres dirigides per persones amb discapacitat, obres audiovisuals dirigides exclusivament per dones, obres d'especial valor cultural, documentals i obres d'animació, obres realitzades en règim de coproducció amb països iberoamericans), en les quals el límit màxim d'ajudes que poden percebre es fixa en els percentatges següents del cost reconegut, d'acord amb el Reial decret 1090/2020:

a) Els curtmetratges poden rebre ajudes públiques de fins al 85 % del cost reconegut.

b) Les produccions dirigides per un realitzador nou poden rebre ajudes públiques de fins al 70 % del cost reconegut.

c) Les obres audiovisuals rodades en alguna de les llengües cooficials diferents del castellà que es projectin a Espanya en aquest idioma cooficial o subtitulades poden rebre ajudes públiques de fins a un 60 % del cost reconegut.

d) Les obres dirigides per persones amb discapacitat poden rebre ajudes fins al 80 % del cost reconegut.

e) Les obres audiovisuals dirigides exclusivament per dones, les obres d'especial valor cultural, els documentals i les obres d'animació poden rebre ajudes de fins al 75 % del cost reconegut.

f) Les obres realitzades en règim de coproducció amb països iberoamericans poden rebre fins al 60 % del cost audiovisual.

17.2. Per determinar si es respecta la normativa vigent d'acumulació d'ajudes, cal tenir en compte l'import total de les ajudes concedides a l'activitat o al projecte, amb independència de l'empresa que rebi la subvenció, i s'ha de calcular el percentatge corresponent sobre la totalitat del projecte amb les despeses subvencionables de totes les empreses coproductores espanyoles, d'acord amb el que estableix l'article 8 del Reglament núm. 651/2014 de la Comissió Europea.

17.3. L'import màxim de l'ajuda que ha de percebre cada projecte beneficiari, segons la modalitat a la qual opti, és el següent:

Modalitat A: llargmetratges cinematogràfics de ficció i animació: 160.000 €.

Modalitat B: llargmetratges cinematogràfics documentals i unitats documentals per a televisió 80.000 €.

Modalitat C: curtmetratges de ficció, animació i documentals: 25.000 €.

Modalitat D: minisèries de ficció, animació, documentals i sèries web: 50.000 €.

17.4. L'import màxim que pot percebre un mateix beneficiari és de 160.000 € (cent seixanta mil euros).

17.5. En el cas que a un mateix beneficiari li correspongui una aportació superior a 160.000 €, s'ha de reduir la quantia obtinguda inicialment fins que no se superi aquesta quantitat.

Si la reducció afecta més d'un projecte, independentment de la modalitat a la qual s'hagin presentat, s'aplicarà en primer terme als projectes que hagin obtingut una puntuació menor. En cas d'empat, el beneficiari ha de comunicar, amb la sol·licitud prèvia de l'ICIB, quin projecte vol prioritzar.

17.6. Per a màxims acumulats amb altres ajudes, vegeu l'apartat 19.5.

17.7. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, o en cas que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients seguint el mateix criteri que s'estableix en l'apartat 9.

17.8. Aquesta subvenció és compatible amb altres subvencions concedides als beneficiaris per a la mateixa finalitat (amb l'excepció de les que provenen de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, segons estableix l'apartat 19.5 d'aquesta convocatòria), tot i que l'import derivat de la suma de totes les subvencions no pot ser d'una quantitat que superi el cost del projecte subvencionat.

18. Pagament i justificació

18.1. Les ajudes s'han d'abonar a partir de les opcions següents:

En un únic pagament, que es farà una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada en els termes d'aquesta convocatòria.

En pagaments en bestretes, per un import màxim del 75 % de l'import de la subvenció concedida. En aquest cas, el pagament de les ajudes es farà efectiu, a partir de la data en què es resolgui definitivament la concessió, en dos possibles pagaments:

a) Una primera bestreta, per import del 50 %, que s'ha d'acompanyar de la documentació següent:

Acceptació de l'ajuda concedida. (MODEL 4: ACCEPTACIÓ D'AJUDA).

Garantia, en la forma i amb el procediment prevists en el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La garantia aportada ha de ser per un import mínim del 125 % de les quantitats que es volen demanar anticipadament.

b) Una segona bestreta, del 25%, que s'ha d'acompanyar de la documentació següent:

Acreditació de comunicació de rodatge a l'ICAA

Garantia, en la forma i amb el procediment prevists en el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c) Un últim pagament, del 25%, en lliurar l'obra acabada, amb l'aportació prèvia de la documentació següent:

Comunicació de finalització de rodatge a l'ICAA.

- Contractes definitius subscrits amb el productor executiu i el director, en cas que no s'hagin presentat anteriorment

Compte justificatiu, d'acord amb el (MODEL 5: COMPTE JUSTIFICATIU)

Acreditació que el projecte disposa com a mínim del 80 % del finançament total, mitjançant el pla de finançament actualitzat i la documentació acreditativa corresponent.

— Memòria tècnica amb informació de les qualitats, els formats i els suports utilitzats en el procés de rodatge, postproducció i exhibició de l'obra audiovisual.

— Còpia de l'obra audiovisual, per tal de garantir la preservació a llarg termini de la versió original, en alta qualitat, depenent del suport del rodatge. En suport digital (DCDM o digital cinema distribution master, o equivalent): disc dur amb la seqüència d'imatges en TIFF (XYZ, 16 bits), seguint la normativa DCI, o en DPX, així com els fitxers d'àudio i de subtítols si se'n disposa. O en suport fotoquímic: interpositiu o internegatiu d'imatge i negatiu de so sincronitzat; tots dos materials, en suport polièster de 35 mm. (MODEL 6. LLIURAMENT DE L'OBRA A L'ICIB).

Documentació emprada per realitzar, promocionar i difondre l'obra audiovisual (cartells, fotografies, músiques, etc.), en format físic o digital.

En qualsevol cas, aquests pagaments queden subjectes al fet que el beneficiari compleixi i justifiqui totes les obligacions contingudes en aquesta convocatòria, incloent-hi la justificació del cost.

18.2. La subvenció s'ha de pagar mitjançant transferència bancària en el número de compte bancari indicat en el formulari de sol·licitud.

18.3. D'acord amb l'article 2.2 de l'Ordre ECD/2784/2015, de 18 de desembre, per la qual es regula el reconeixement de cost d'una pel·lícula i la inversió del productor, el termini per justificar les despeses compensables objecte de l'ajuda és, com a màxim, de dotze mesos posteriors a la data de finalització del rodatge.

En el cas que no s'hagi presentat, l'òrgan administratiu competent ha de requerir al beneficiari que presenti la justificació en un termini improrrogable de deu dies hàbils, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament general de subvencions. El fet de presentar la justificació en el termini addicional establert en aquest punt no eximeix el beneficiari de les sancions que corresponguin de conformitat amb la Llei general de subvencions.

18.4. No tenen la consideració de justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fora del terminis que estableix l'article 2.3 de l'Ordre ECD/2784/2015, de 18 de desembre, per la qual es regula el reconeixement de cost d'una pel·lícula i la inversió del productor.

18.5. La justificació de l'activitat subvencionada s'ha de dur a terme amb la presentació del compte justificatiu a través del MODEL 5, amb la documentació següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades per a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les accions duites a terme i dels resultats obtinguts. Així mateix, ha de contenir tota la informació necessària per interpretar i comprendre correctament la justificació de despeses presentada i la imputació en el projecte. Si no s'ha executat la totalitat del projecte per causes alienes o de força major, la memòria n'ha d'exposar les causes i explicar les modificacions aplicadas.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les accions duites a terme o despeses objecte de la subvenció duites a terme, que ha de contenir:

Una relació classificada de les despeses de la sol·licitud, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. Si escau, s'han d'indicar les desviacions que es produeixin en el pressupost inicial. Només s'han de tenir en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud.

— La indicació, si escau, dels criteris de repartiment dels costs generals i indirectes incorporats a la relació classificada de les despeses abans esmentada.

— Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència.

Els tres pressuposts que, com a mínim, ha d'haver sol·licitat la persona o l'entitat beneficiària, si escau, en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions. S'ha de justificar l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

c) Les factures, siguin completes o simplificades, han de complir els requisits que estableix el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. La descripció de l'operació ha d'aportar informació suficient sobre el concepte i el període objecte de facturació per tal que es pugui verificar la relació de la despesa amb el desplaçament objecte de l'ajut. Si el concepte de la factura no és prou explicatiu, cal adjuntar els albarans de lliurament corresponents o altra documentació justificativa. En tot cas s'ha de poder verificar el preu unitari de l'operació. En el cas que en algunes de les factures sol·licitades no hi consti l'IVA, és obligatori fer referència a la disposició normativa en virtut de la qual és aplicable l'exempció d'acord amb l'article 6.1.j) del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.

No s'admetran factures que no desglossin amb detall els serveis contractats.

No s'acceptaran tiquets com a documents comptables justificatius de despesa.`

d) Els documents acreditatius del pagament (extracte bancari i/o justificant bancari) han de complir amb els següents requisits:

S'han d'aportar certificats o documents autenticats per l'entitat financera.

S'han d'identificar la persona beneficiària i l'ordenant del pagament. L'ordenant ha de ser el beneficiari de l'ajut i se n'ha de fer constar el NIF i la denominació social.

S'ha d'indicar el concepte en què s'ordena el pagament i la remissió al número o números de factura a què correspon. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre despesa i pagament.

En el cas de pagament mitjançant xec nominatiu, pagaré, lletres de canvi o similars, l'entitat ha d'aportar còpia del document i còpia de l'extracte bancari que acredita el càrrec.

— No s'accepta cap document acreditatiu del pagament que sigui en efectiu.

— No s'accepta cap justificació de pagament per compensació.

e) Qualsevol altra documentació que li sigui requerida a l'efecte de comprovar la realització del projecte audiovisual subvencionat.

18.6. En el cas que el compte justificatiu no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat l'ajuda, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies hàbils següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena.

18.7. En el cas que no es justifiqui totalment l'activitat objecte de l'ajuda, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.

18.8. Qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

18.9. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució de concessió de l'ajuda, així com els altres incompliments prevists en la normativa aplicable, pot determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan instructor és l'encarregat de dirimir-la.

18.10. En el marc d'un control financer la Intervenció de la Comunitat Autònoma pot sol·licitar còpia dels extractes de moviments bancaris, informació als emissors de les factures, control material de les inversions i altres comprovacions.

19. Concurrència d'ajudes o subvencions

19.1. Acumulació d'ajudes i subvencions. Les ajudes emparades en la present convocatòria poden acumular-se amb:

— Qualsevol ajuda amb costos subvencionables identificables, corresponent (d'una manera total o parcial) als mateixos costos subvencionables, únicament si aquesta acumulació no supera la intensitat de l'ajuda o l'import d'ajuda més elevat aplicable a aquesta ajuda, en virtut de les disposicions de la Unió Europea en aquesta matèria.

— Qualsevol altra ajuda amb costos subvencionables identificables, sempre que aquestes mesures d'ajuda es refereixin a costos subvencionables diferents i compleixin la normativa vigent d'ajudes de la Unió Europea.

19.2. L'import de les ajudes que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o d'altres entitats públiques o privades, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat objecte de l'ajuda.

19.3. Les mesures d'ajuda temporal previstes sotmeses al Marc nacional temporal (per un import màxim total de 800.000 € per empresa o autònom) poden acumular-se a les ajudes que entrin en l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, relatiu a les ajudes de minimis (DOUE L352, de 24 de desembre).

19.4. Quan l'ajuda concedida conformement a aquest règim s'acumuli a una altra ajuda compatible relativa a les mateixes despeses subvencionables, donada per la mateixa o per una altra autoritat competent, d'acord amb aquest mateix règim o d'acord amb la Comunicació de la Comissió sobre el Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19, s'han de respectar els imports d'ajuda màxima establerts en la Comunicació de la Comissió esmentada.

19.5. Els beneficiaris no poden obtenir ajudes pels mateixos conceptes que es derivin d'altres convocatòries d'ajudes de la Conselleria de Fons europeus, Universitat i Cultura, l'Institut d'Estudis Baleàrics o el mateix l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears.

19.6. En els casos no prevists en l'apartat anterior, aquesta subvenció és compatible amb altres subvencions concedides als beneficiaris per a la mateixa finalitat, tot i que l'import derivat de la suma de totes les subvencions no pot ser d'una quantitat que superi el cost de l'activitat subvencionada.

20. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. A més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, els beneficiaris han de complir les següents:

a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució que l'accepten o que hi renuncien, en els termes que estableix aquesta convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini deu dies hàbils des que es notifica la proposta no es fa constar el contrari.

b) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit l'ajuda el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària; la Sindicatura de Comptes, o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides.

d) Comunicar a l'ICIB l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des que se sol·licita o s'obté l'ajuda concurrent i, en tot cas, abans de justificar l'aplicació que s'hagi donat als fons.

e) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de l'ajuda en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

h) Dur a terme l'acció o accions o la inversió que fonamenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria. Qualsevol canvi en el projecte o en el calendari s'ha de comunicar abans que acabi el termini d'execució a l'òrgan instructor, el qual pot acceptar o no la modificació sol·licitada. Els canvis que no s'hagin comunicat poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.

i) Destinar l'import de la subvenció a finançar l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada.

j) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

k) Declarar tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió. En tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció concedida.

l) Comunicar a l'ICIB, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l'activitat subvencionada.

m) Comunicar a l'ICIB o a l'ICAA la data d'inici i finalització del rodatge de les obres audiovisuals.

n) Notificar la data de l'estrena de les obres audiovisuals, quan se'n produeixi alguna.

o) Acreditar el cost de l'obra audiovisual i la inversió del productor en el termini màxim de sis mesos a partir del moment de lliurament de l'obra.

p) En els títols de crèdit inicials de la producció hi ha de figurar, en cartró únic, l'expressió següent: «Amb el suport de l'ICIB», i cal incloure-hi el logotip de l'ICIB, que es pot trobar en l'enllaç següent: <http://tn.caib.es/LogotipsICIB>, així com el de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura: <https://bit.ly/3FlAoq6>.

q) Fer constar en tots els materials de promoció, distribució i publicitat de l'obra audiovisual (pòsters, música, portades i altres materials) que la producció s'ha fet amb el suport de l'ICIB, circumstància que cal incloure juntament amb el logotip de l'ICIB i el de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura.

r) En el cas que el beneficiari faci difusió de l'activitat subvencionada a les xarxes socials, cal que esmenti el suport de l'ICIB.

s) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, control i inspecció que efectuï l'òrgan concedent i a les de control financer que corresponen a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, les previstes en la legislació del Tribunal de Comptes i del Consell de Comptes o les d'altres òrgans de l'Administració estatal o de la Unió Europea, als quals s'ha de facilitar tota la informació que els sigui requerida en aquests casos, de conformitat amb la Llei de subvencions de les Illes Balears i la de l'Estat, així com la normativa reglamentària de desplegament.

t) Dur a terme a les Illes Balears un nivell mínim d'activitat de producció del 40 % del pressupost del projecte destinat a autoria, equips tècnics i artístics.

v) Estrenar l'obra audiovisual en finestres comercials, com televisions d'àmplia difusió al territori balear i fora del territori balear, sales de cinema homologades de les Illes Balears i fora d'aquesta comunitat, o prestadors de serveis de comunicació i difusió audiovisual en línia, dins del període de l'ajuda o, com a màxim, en el termini de nou mesos posteriors a la presentació del compte justificatiu.

L'incompliment de les obligacions indicades en els punts anteriors donarà lloc al reintegrament total de la subvenció percebuda i a l'exigència de l'interès de demora des del moment que s'ha pagat la subvenció, sens perjudici que s'imposin sancions per incomplir les obligacions derivades de l'obtenció de l'ajuda que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en el que hi sigui aplicable, i totes les normes de caràcter econòmic i administratiu que hi siguin aplicables.

21. Interpretació i execució

El president de l'ICIB pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

22. Revocació

22.1. D'acord amb l'article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

22.2. A conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca reintegrar les quantitats percebudes indegudament.

23. Reintegrament

23.1. Pertoca reintegrar, totalment o parcialment, les quantitats rebudes i exigir l'interès de demora des del moment que s'ha pagat la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'aprovi el reintegrament en els supòsits prevists en l'article 44.1 del Decret legislatiu 2/2005.

A més, quan la resolució de concessió de subvenció hagi estat declarada invàlida per qualsevol de les causes de nul·litat de ple dret o d'anul·labilitat establertes en l'ordenament jurídic aplicable, l'òrgan competent ha d'iniciar, si pertoca, el procediment de reintegrament de les quantitats abonades.

23.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

23.3. En cas d'incompliment parcial o de justificació parcial, s'ha de reintegrar la quantitat rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració i segons la naturalesa de l'incompliment.

23.4. En el cas que la persona beneficiària vulgui dur a terme la devolució voluntària de part o de la totalitat de la subvenció percebuda, ho ha de comunicar per escrit a l'ICIB perquè li faci arribar la documentació necessària per fer efectiu el reintegrament dels romanents no aplicats, així com dels interessos que se'n deriven.

24. Règim d'infraccions i sancions

Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions, quan hi intervingui dol, culpa o simple negligència, les accions o omissions dels beneficiaris previstes en els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005, i hi és aplicable el títol V d'aquesta norma.

25. Efectes

Aquesta Resolució entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el BOIB.

26. Criteris de valoració

26.1. Les sol·licituds s'han de valorar d'acord amb les puntuacions màximes que s'indiquen en cadascun dels apartats següents:

 

​​​​​​​

PUNTUACIÓ TOTAL

100 PUNTS

1. Qualitat i interès artisticocultural

Màx. 50 punts

a) Sinopsi argumental de l'obra audiovisual.

Màx. 5

b) Qualitat del guió o escaleta de l'obra audiovisual.

Màx. 10

c) Qualitat i interès de la proposta creativa, tècnica i artística.

Màx. 10

d) Fitxa tecnicoartística.

Màx. 5

e) Pla de treball. Cronograma de preproducció, producció i postproducció.

Màx. 5

f) Trajectòria de director i guionista:

— Presència d'alguna de les seves obres en seccions oficials de festivals de cinema de reconegut prestigi (0,15 punts per cada cas, fins a un màxim de 0,5 punts).

— Nominacions d'alguna de les seves obres audiovisuals en festivals (0,25 punts per cada nominació, fins a un màxim d'1 punt).

— Obtenció d'algun premi en festivals o premis (0,25 punts per cadascun, fins a un màxim d'1 punt).

— Haver dirigit dues obres audiovisuals, haver escrit el guió o haver participat com a guionista principal d'una obra de la seva modalitat (0,50 punts per obra dirigida, fins a un màxim d'1,5 punts).

— Director novell (primera o segona obra audiovisual en un projecte corresponent a la modalitat a la qual es presenta) (1 punt).

Màx. 5

g) Referents culturals, socials o històrics de les Illes Balears.

Màx. 5

h) Versió original en llengua catalana.(1)

Màx. 5

2. Viabilitat i coherència

Màx. 15 punts

Viabilitat i coherència de la proposta artística.

Màx. 7,5

Viabilitat i coherència de la producció audiovisual en relació amb el pressupost i el pla de finançament.

Màx. 7,5

3. Estratègia de difusió i màrqueting nacional i internacional

Màx. 10 punts

4. Igualtat de gènere(2)

Màx. 10 punts

— Direcció íntegrament a càrrec d'una dona (5 punts).

— Producció executiva íntegrament a càrrec d'una dona (5 punts).

— Guió íntegrament a càrrec d'una dona (4 punts).

— Càrrecs de direcció o caps en l'equip tècnic (1 punt per càrrec, fins a un màxim de 4 punts).

 

5. Trajectòria i formació de la productora sol·licitant

Màx. 15 punts

— Presència d'alguna de les seves obres en seccions oficials de festivals de cinema de reconegut prestigi (0,25 punts per cada cas, fins a un màxim de 3 punts).

— Obtenció de premis (0,5 punts per cadascun, fins a un màxim de 4 punts).

Trajectòria empresarial i solvència econòmica de la productora sol·licitant (màxim de 3 punts).

— Empreses domiciliades o amb establiment operatiu a Mallorca (màxim de 3 punts).

— Empreses domiciliades o amb establiment operatiu a Menorca, Eivissa o Formentera (màxim de 4 punts).

 

26.2. S'estableixen 50 punts com a puntuació mínima, per sota de la qual els projectes no poden obtenir subvenció.

(1) S'entén per versió original catalana aquella que té més del 50 % dels diàlegs i/o la narració en llengua catalana en el cas de ser bilingüe, o aquella en què el català és la llengua majoritària en el cas que hi hagi més de tres llengües.

(2) Una mateixa professional només pot sumar punts en un màxim de dos càrrecs.