Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BANYALBUFAR

Núm. 600202
Aprovació definitiva del Reglament del Registre Municipal d’Associacions i Entitats sense ànims de lucre

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat, per acord de ple de data 25 d'octubre de 2021, d'aprovació de  Reglament del Registre Municipal d'Associacions i Entitats sense ànims de lucre s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El text íntegre del  Reglament del Registre Municipal d'Associacions i Entitats sense ànims de lucre, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

Reglament del Registre Municipal d'Associacions i Entitats sense ànims de lucre

INDEX D'ARTICLES

PREÀMBUL

ARTICLE 1. Creació i Caràcter del Registre

ARTICLE 2. Direcció del Registre

ARTICLE 3. Objecte del Registre

ARTICLE 4. Objecte de la Inscripció

ARTICLE 5. Sol·licitud d'Inscripció en el Registre

ARTICLE 6. Obligacions de les Associacions Inscrites

ARTICLE 7. Drets de les Associacions Inscrites

ARTICLE 8. Ajudes Econòmiques a les Associacions

DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA

Reglament del Registre Municipal d'Associacions i Entitats sense ànims de lucre

PREÀMBUL

Aquest Ajuntament atenent el principi d'autonomia local i les competències que li corresponen conforme a l'article 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, considera necessària la regulació del  Registre Municipal d'Associacions i Entitats sense ànims de lucre, amb l'objectiu de conèixer el nombre d'associacions i entitats existents en el municipi a cada moment, les seves finalitats i la seva representativitat, a l'efecte de possibilitar una correcta política municipal de foment de l'associacionisme veïnal.

La Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'Associació fa necessari disposar d'un instrument que reflecteixi fidelment quin és el nivell d'associacionisme existent a la nostra ciutat. A través del present Reglament aquest Ajuntament vol establir el marc jurídic regulador del Registre Municipal d'Associacions i altres Entitats ciutadanes com a dispositiu que permeti recollir documentalment la realitat del teixit associatiu i de participació col·lectiva, amb la finalitat de disposar de la informació necessària que de suport a les accions públiques que s'hagin d'emprendre per afavorir i fomentar la participació de la ciutadania en els assumptes d'interès públic, al mateix temps que es vol garantir la transparència en la gestió municipal i satisfer millor les necessitats de la ciutadania. Per això es fa aconsellable la creació d'un Registre Municipal d'Associacions i altres Entitats Ciutadanes.

Tot això ve a justificar l'adequació de la norma als principis de bona regulació previstos en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, complint amb això l'obligació de les Administracions Públiques d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència.

ARTICLE 1. Creació i Caràcter del Registre

Aquest Ajuntament crea el  Registre Municipal d'Associacions i Entitats sense ànims de lucre, a que té caràcter administratiu.

L'existència d'aquest Registre està vinculada a l'aplicació i desenvolupament de les normes contingudes en l'article 72 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, i en l'article 236 del Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals aprovat per Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre.

El Registre Municipal d'Associacions i Entitats sense ànims de lucre, a es regirà per les normes contingudes en el present Reglament i, en el no disposat en ell, per les Normes de règim local.

ARTICLE 2. Direcció del Registre

El Registre es portarà en la Secretaria General de l'Ajuntament i les seves dades seran públiques.

ARTICLE 3. Objecte del Registre

El Registre té per objecte permetre a l'Ajuntament conèixer el nombre   d'Associacions i Entitats sense ànims de lucre a  existents en el Municipi, les seves finalitats i la representativitat, a l'efecte de possibilitar una correcta política municipal de foment de l'associacionisme i creació d'entitats sense ànims de lucre.

ARTICLE 4. Objecte de la Inscripció

És requisit necessari per a l'exercici dels drets reconeguts a les Associacions per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïns, la inscripció d'aquestes en el Registre Municipal d'Associacions i Entitats sense ànims de lucre .

ARTICLE 5. Sol·licitud d'Inscripció en el Registre

La inscripció de l'Associació o entitat se sol·licitarà mitjançant instància dirigida al Sr. Alcalde, encapçalada i subscrita pel representant legal d'aquesta, i a la qual s'haurà d'acompanyar els següents documents:

— Estatuts de l'Associació o entitat

— Nombre d'inscripció en el Registre General d'Associacions i en altres Registres Públics.

— Nom de les persones que ocupen els càrrecs directius.

— Domicili social.

— Pressupost i programa d'activitats de l'any en curs.

— Certificació numèrica de la quantitat de socis que componen l'Associació al moment de la sol·licitud a l'Ajuntament.

En el termini de quinze dies des de la sol·licitud d'inscripció, i tret que aquest hagués d'interrompre's per la necessitat d'aportar documentació no inclosa inicialment, l'Ajuntament notificarà a l'Associació o entitat el seu nombre d'inscripció i a partir d'aquest moment es considerarà d'alta a tots els efectes.

ARTICLE 6. Obligacions de les Associacions i entitats Inscrites

Les Associacions i entitats  inscrites estan obligades:

— A notificar al Registre tota modificació de les dades dins del mes següent al qual es produeixi.

— A comunicar, en el mes de gener de cada any, el pressupost i el programa anual d'activitats.

L'incompliment d'aquestes obligacions donarà lloc a què l'Ajuntament pugui donar de baixa a l'Associació o entitat en el Registre.

ARTICLE 7. Drets de les Associacions i entitats Inscrites

Les Associacions i entitats inscrites en Registre Municipal d'Associacions i Entitats sense ànims de lucre , sempre que ho sol·licitin expressament, gaudiran dels següents drets:

— Rebre al seu domicili social les convocatòries dels òrgans col·legiats municipals que celebrin sessions públiques quan en l'ordre del dia figurin qüestions relacionades amb l'objecte social de l'Entitat. Així mateix i en aquests suposats, rebran les resolucions i els acords adoptats pels òrgans municipals.

— Rebre les publicacions, periòdiques o no, que editi l'Ajuntament, sempre que resultin de l'interès per a l'Entitat, atès el seu objecte social.

— Usar els mitjans públics municipals, especialment els locals i els mitjans de comunicació, prèvia sol·licitud per escrit a l'Ajuntament amb una antelació de 7 dies i amb el compromís per part de l'Associació d'utilitzar les instal·lacions adequadament.

 

ARTICLE 8. Ajudes Econòmiques a les Associacions i entitats

L'Ajuntament podrà subvencionar econòmicament, segons allò establert a la seva normativa, a les Associacions i entitats inscrites, tant pel que es refereix a les seves despeses generals com a les activitats que per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïns desenvolupin.

DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA

El present Reglament entrarà en vigor als quinze dies de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de la Província de conformitat amb els articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.

 Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Banyalbufar, 3 de desembre  de 2021

El batle Mateu Ferrà Bestard