Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 579965
Resolució de la presidenta de l’IMAS de 24 de novembre de 2021 (nº18584), per la qual s’aprova la convocatòria d’ajudes econòmiques de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials a entitats que duen a terme activitats en matèria de serveis socials per a l’any 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 13 d'agost de 2021, la cap de servei de la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat i Innovació Social amb el vistiplau del director insular de Persones amb Discapacitat i Innovació Social, van penjar un dossier al SEGEX amb un informe proposta dirigit al SJA de l'IMAS, en el qual es proposa la necessitat de tramitar la convocatòria d'ajudes econòmiques de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials a entitats que duen a terme activitats en matèria de serveis socials per a l'any 2021.

2. S'ha elaborat l'esborrany de la convocatòria, sobre la qual es demana al Servei Jurídicoadministratiu iniciar la tramitació del procediment per tal d'aprovar-la.

3. Existeix crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses que genera aquesta convocatòria, essent l'import màxim que es destina a la convocatòria és de 516.000,00€, amb càrrec a les partides següents:

- 216.000,00 euros a la partida 40.23142.48905 del pressupost de despeses de l'IMAS per a l'any 2021 (Referència comptable 22021014074)

- 300.000,00 euros a la partida 40.23142.48906 del pressupost de despeses de l'IMAS per a l'any 2021 (Referència comptable 22021013967)

4. Pel que fa al procediment proposat per a la concessió d'aquestes subvencions, assenyalar que és el de concurrència competitiva, per tant, un cop s'hagi aprovat la convocatòria, s'haurà de publicar el corresponent anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per tal que totes les entitats que estiguin interessades puguin presentar-s'hi.

5. El 23 de novembre de 2021, la Intervenció Delegada de l'IMAS ha emès l'informe de conformitat per a l'aprovació d'aquesta convocatòria.

Fonaments de dret

1. Vists els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, en endavant IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca l'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), en especial l'establert al seu article 2, d'acord amb el qual aquest organisme té com a objecte fonamental l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

2. D'acord amb l'article 70.4 de l'Estatut d'Autonomia, són competències pròpies dels consells els serveis socials i l'assistència social i la política de protecció i atenció a persones dependents.

3. Vista la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, les atribuïdes per la Llei 14/2001, de 23 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials.

4. Atesa la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que estableix com a principis rectors del sistema de serveis socials balear la descentralització i la desconcentració.

5. L'IMAS, en el marc de les seves competències i de l'activitat de foment pròpia de les administracions públiques, vol promoure accions dirigides a donar suport a entitats que sense ànim de lucre desenvolupen activitats de serveis socials dirigides a diferents perfils socials, mitjançant activitats de caràcter preventiu, d'informació, atenció i suport social, psicològic i emocional a persones afectades per situacions que generen vulnerabilitat, dependència, risc d'aïllament, discriminació, marginació i exclusió social, així com, activitats d'inserció, rehabilitació i integració sociolaboral de persones i/o col·lectius amb dificultats socials, més desfavorits i/o exclosos socialment; així com actuacions que complementin programes d'assistència, inserció i reinserció social de l'IMAS i/o dels serveis socials d'atenció primària que es gestionin des de l'àmbit municipal.

6. D'acord amb l'article 17.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, «2. Les bases reguladores de les subvencions de les corporacions locals hauran d'aprovar en el marc de les bases d'execució del pressupost, a través d'una ordenança general de subvencions o mitjançant una ordenança específica per a les diferents modalitats de subvencions.».

Així, l'article 19.1.a de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, aprovada pel Ple en sessió de dia 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017), així com les seves modificacions aprovades per l'acord del Ple del Consell de Mallorca de 14 de juny de 2018 (BOIB núm 96 de 4 d'agost de 2018), estableix que:

«1. El procediment de concurrència s'inicia l'ofici mitjançant la convocatòria corresponent, sense perjudici de l'aprovació prèvia del gasto. La convocatòria ha de tenir el contingut mínim següent:

a) Indicació de la disposició que s'estableix, en el seu cas, en les bases reguladores i en el diari oficial en el qual està publicada, llevat que, en consideració a la seva especificitat, s'inclou en la mateixa convocatòria

7. Vista l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, aprovada pel Ple en sessió de dia 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017), així com les seves modificacions aprovades per l'acord del Ple del Consell de Mallorca de 14 de juny de 2018 (BOIB núm 96 de 4 d'agost de 2018), en especial referència a l'establert al seu article 1 que determina que té per objecte regular el règim jurídic general de les subvencions atorgades pel Consell Insular de Mallorca, els organismes autònoms que en depenen i les entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents que atorguin subvencions dins l'exercici de potestats administratives. Així com, vist que aquesta Ordenança dóna compliment al previst al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, adequant, d'acord amb la Disposició addicional segona d'aquest Decret legislatiu, l'activitat de concessió de subvencions del Consell a l'establert a la mateixa Llei.

8. D'acord amb l'article 3 dels Estatuts de l'IMAS, aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins.

9. Tal com es disposa a l'article 7.2 apartat 7) dels Estatuts de l'IMAS, correspon a la Presidència aprovar les bases específiques i resoldre els procediments d'ajudes, prestacions i/o subvencions relatives a les competències atribuïdes a l'IMAS. No obstant, les bases d'aquesta convocatòria preveuen que mitjançant la resolució de la presidència de l'IMAS que aprovi les bases, el president delegarà en la Gerència de l'IMAS la competència per resoldre aquesta convocatòria, el que es permès en tant aquesta competència no es troba entre les no delegables, tal com es disposa al punt 7.2.31 dels Estatuts de l'IMAS.

Per tot això,

Primer. APROVAR la convocatòria pública de subvencions per a entitats que duen a terme activitats en matèria de serveis socials per a l'any 2021, d'acord amb el text següent:

«CONVOCATÒRIA PÚBLICA D'AJUDES ECONÒMIQUES DE L'INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS A ENTITATS QUE DUEN A TERME ACTIVITATS EN MATÈRIA DE SERVEIS SOCIALS PER A L'ANY 2021.

1. OBJECTE

L'objecte d'aquesta convocatòria i les bases reguladores específiques, és fixar els criteris i el procediment de concessió de les ajudes econòmiques adreçades a donar suport al finançament de les actuacions que en matèria de serveis socials hagin realitzat les entitats i associacions sense ànim de lucre des de dia 1 de gener i fins al 31 de desembre de 2020.

2. CONTINGUT DELS PROJECTES

Podran ser objecte de subvenció els projectes o activitats que s'hagin desenvolupat i que s'enquadrin dins les actuacions següents:

Activitats de caràcter preventiu, d'informació, d'atenció i de suport social, psicològic i emocional a persones afectades per situacions que generen vulnerabilitat, dependència, risc d'aïllament, discriminació, marginació i exclusió social.

Activitats d'inserció, rehabilitació i integració sociolaboral de persones i/o col·lectius amb dificultats socials, més desfavorits i/o exclosos socialment; així com actuacions que complementin programes d'assistència, inserció i reinserció social de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS).

S'exclouen d'aquesta convocatòria qualsevol tipus d'ajudes per a actuacions que no s'ajustin a les modalitats descrites anteriorment, com són: infraestructures d'edificis (construcció i/o remodelació), equipaments, manteniment, creació de centres de serveis socials (d'estades diürnes i/o residencials) i estudis.

3. PRESSUPOST DE LA CONVOCATÒRIA

L'import màxim que es destina a la convocatòria és de 516.000,00€, amb càrrec a les partides següents:

- 216.000,00 euros a la partida 40.23142.48905 del pressupost de despeses de l'IMAS per a l'any 2021 (Referència comptable 22021014074)

- 300.000,00 euros a la partida 40.23142.48906 del pressupost de despeses de l'IMAS per a l'any 2021 (Referència comptable 22021013967)

4. ÀMBIT TERRITORIAL DE LA CONVOCATÒRIA

L'àmbit d'aplicació territorial d'aquesta convocatòria és l'illa de Mallorca, de forma que únicament se subvencionaran projectes que continguin activitats que s'hagin desenvolupat en aquesta illa.

5. EXECUCIÓ DELS PROJECTES SUBVENCIONABLES

Els projectes subvencionables hauran d'haver-se dut a terme des de l'1 de gener fins al 31 de desembre de 2020.

6. BENEFICIARIS

Podran sol·licitar una ajuda en el marc d'aquesta convocatòria les entitats i les associacions que presentin un projecte que hagin dut a terme entre alguna de les activitats que s'esmenten en el punt 2 d'aquesta convocatòria, i que reuneixin els següents requisits:

a) Estar legalment constituïdes.

b) No tenir ànim de lucre.

c) Tenir domicili social (representació o delegació) a l'illa de Mallorca.

d) Estar inscrita en el Registre Unificat de Serveis Socials de la comunitat autònoma de les Illes Balears o en el que correspongui, abans de la data de la sol·licitud en el marc d'aquesta convocatòria.

e) Tenir capacitat jurídica i d'obrar.

f) Estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb el Consell de Mallorca i amb l'IMAS i de les altres obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que venguin imposades per la normativa vigent.

g) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari que estableix l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

D'acord amb l'establert a l'article 7.2 b) de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, aprovada en sessió del Ple de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017) i modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018), d'ara endavant l'Ordenança, també podran ser beneficiàries les agrupacions d'entitats sense afany de lucre, sempre i quan les entitats que la conformin i que participin a l'execució del projecte compleixin els requisits indicats anteriorment per poder ser beneficiari.

No obstant, queden exclosos d'aquesta convocatòria aquelles entitats que tinguin concerts amb l'administració o hagin tingut contractes de serveis amb l'IMAS d'import superior a 50.000,00 euros, respecte de l'exercici 2020. A aquests efectes, es requerirà informe preceptiu i vinculant del Servei Jurídic-administratiu.

7. SOL·LICITUDS

Cada entitat sol·licitant podrà presentar un únic projecte, que no podrà tenir un cost superior a 60.000€ i l'import màxim subvencionable serà 40.000,00 euros.

En cas de qualque entitat presentés més d'una sol·licitud/projecte es tindria per presentada la darrera sol·licitud, segons el número del registre d'entrada de l'IMAS.

7.1 Lloc de presentació de les sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds és de 15 dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les entitats que compleixin els requisits generals i els específics d'aquesta convocatòria, o estiguin en condicions de complir-los en el termini de presentació de sol·licituds, poden presentar les sol·licituds d'acord amb els models normalitzats que figuren a la seu electrònica del Consell o a la web www.imasmallorca.net.

Les sol·licituds s'han de presentar mitjançant el registre electrònic de l'IMAS el qual es troba disponible en el següent enllaç https://imas.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12092 així com des de la icona que està a la seu electrònica del Consell de Mallorca https://seu.conselldemallorca.net/la-seu.

Per tal de facilitar informació per a la tramitació de les ajudes que figuren en aquesta convocatòria, es pot contactar per la següent adreça electrònica: rsociolaborals@imas.conselldemallorca.net amb la Secció de Recursos Sociolaborals de l'IMAS.

En qualsevol cas, les sol·licituds han de contenir totes les dades necessàries per identificar l'entitat i el seu representant legal i han d'anar acompanyades de la resta de la documentació que s'indica en aquesta Resolució.

Expressament s'adverteix que d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques,si alguna de les entitats «.... presenta la seva sol·licitud presencialment, les administracions públiques han de requerir l'interessat perquè la repari a través de la seva presentació electrònica. A aquests efectes, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena».

7.2 Documentació a adjuntar amb les sol·licituds

A la sol·licitud de subvenció (annex 1) , s'haurà d'adjuntar la documentació següent:

a) Fotocòpia del document acreditatiu que la persona sol·licitant és el representant legal de l'entitat i el seu DNI.

b) Fotocòpia de la targeta d'identificació fiscal de l'entitat.

c) Fotocòpia dels estatuts degudament legalitzats fent constar explícitament no tenir ànim de lucre.

d) Acreditació de la inscripció en el Registre Unificat de Serveis Socials de la comunitat autònoma de les Illes Balears o en el que correspongui.

No caldrà presentar els documents a), b), c) i d) que ja estiguin en poder de la secció de Recursos Sociolaborals de l'IMAS, si no s'han produït modificacions. Bastarà que el representant legal de l'entitat signi el document de l'annex 4, de declaració de vigència de la documentació presentada l'any anterior.

e) Sol·licitud de transferència bancària per als pagaments expedida a nom de l'entitat beneficiària de l'ajuda, signada i segellada pel seu representant legal i per l'entitat bancària (annex 2).

f) Certificat acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda estatal, vigent, com a mínim, durant els quatre mesos posteriors a la presentació de la sol·licitud, o annex 5.

g) Certificat acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda autonòmica, vigent, com a mínim, durant els quatre mesos posteriors a la presentació de la sol·licitud. Aquesta consulta no es pot fer d'ofici, per tant l'entitat ha d'aportar el certificat que es pot tramitar en el següent enllaç

https://sede.atib.es/cva/acceso/clave?returnUrl=%2Fcva%2Ftramites%2Fcertificados

h) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social vigent, com a mínim, durant els quatre mesos posteriors a la presentació de la sol·licitud, o annex 5.

i) Documentació acreditativa d'estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb l'IMAS i amb el Consell de Mallorca. A aquest efecte, la sol·licitud de la subvenció implica l'autorització perquè l'IMAS pugui obtenir de la Tresoreria del Consell de Mallorca informació relativa al compliment d'aquestes obligacions. No obstant això, l'entitat interessada pot optar per presentar aquesta documentació juntament amb la sol·licitud de la subvenció.

j) Declaració en què es facin constar totes les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat de qualsevol ens públic o privat, si escau, o una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap (annex 3).

k) Memòria tècnica econòmica (annex 7) de l'activitat que se sol·licita la subvenció, signada i segellada.

7.3 Termini per a la presentació.

El termini per a la presentació de les sol·licituds és de quinze (15) dies hàbils, comptadors a partir del següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Segons l'article 30.2 de la Llei 39/15, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'exclouen del còmput els dissabtes els diumenges i els declarats festius.

7.4 Esmena de deficiències.

Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que es deriven de les bases reguladores de les subvencions i d'aquesta convocatòria, s'ha de requerir l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 d'aquesta Llei.

 

8. INSTRUCCIÓ DEL PROCEDIMENT

8.1 Procediment

El procediment de concessió de les subvencions regulades a la present convocatòria serà el de concurrència competitiva i la concessió dels ajuts es regirà pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que els atorga i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

8.2 Òrgan instructor

L'òrgan competent per instruir el procediment és el director insular de Persones amb Discapacitat i Innovació Social de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment en els termes que estableix l'article 16 del text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre) i l'article 18 de l'Ordenança, així com també per comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de l'ajut concedit d'acord amb el que disposa l'article 42 del mateix text legal.

8.3 Examen de la documentació presentada

L'òrgan instructor ha d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per tal de determinar si l'ajuda s'adequa al que estableix aquesta convocatòria. S'ha de comprovar específicament que l'entitat sol·licitant compleix els requisits generals que es preveu al punt 6 i que s'aporta la documentació que preveu el punt 7.2 d'aquesta convocatòria.

En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de l'ajut, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que transcorregut el termini d'un mes se'n produirà la caducitat. Si finalitza aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha dut a terme les activitats necessàries per reprendre'n la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar, a l'òrgan competent per resoldre, l'arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, ha de notificar-ho a la persona interessada.

8.4 La Comissió Avaluadora

D'acord amb els articles 18.1 i 18.3 de l'Ordenança, en els procediments de concurrència competitiva, quin és el cas, és preceptiva l'existència d'un òrgan col·legiat. Aquest òrgan o Comissió avaluadora és el que, quan l'òrgan instructor ha avaluat les sol·licituds, ha d'emetre informe en què es concreta el resultat de l'avaluació efectuada.

  • Per a l'estudi de les sol·licituds i valoració dels projectes tècnics presentats es constituirà aquesta Comissió avaluadora formada per:

  • President: El director insular de Persones amb Discapacitat i Innovació Social o persona que el substitueixi.

  • Vocals:

- La cap de servei de la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat i Innovació Social o persona que la substitueixi.

- Un/a tècnic/a de la Secció de Recursos Sociolaborals o persona que el/la substitueixi.

- La cap del Servei de Gestió Econòmica de l'IMAS o persona que la substitueixi.

- La Gerent de l'IMAS o persona que la substitueixi.

  • Secretari, amb veu, però sense vot: La cap del Servei Jurídicoadministratiu de l'IMAS o persona que la substitueix.

8.5 Import individualitzat de les subvencions.

La quantitat màxima que es pot concedir per projecte és de 40.000,00€ i cada entitat sol·licitant podrà presentar un únic projecte.

Quan el crèdit pressupostari disponible sigui suficient, es podrà atorgar el 100% de la quantia sol·licitada, però en cas que aquest sigui inferior a la suma de les quanties sol·licitades, es valoraran els projectes d'acord amb els següents criteris de valoració:

A. VALORACIÓ DEL PROJECTE O ACTIVITAT REALITZADA (màxim 12 punts)

A1. Activitats realitzades per intervenir en la necessitat identificada (màxim 2 punts)

A2 Mitjans tècnics, recursos humans, mitjans materials i econòmics necessaris utilitzats ( màxim 2 punts)

A3 Nombre de persones usuàries ateses i la millora de les seves condicions (màxim 2 punts)

A4 Material produït o editat (màxim 2 punts)

A5 Coordinació amb les diverses xarxes de serveis socials, públics o privats (màxim 2 punts)

A6 Situacions amb necessitats d'atenció sobre les quals s'ha intervingut (màxim 2 punts)

B. VALORACIÓ DE L'IMPACTE I RESULTATS (màxim 8 punts)

B1 Valoració de l'impacte de la intervenció sobre les situacions sobre les quals s'ha intervingut (màxim 2 punts)

B2 Valoració dels resultats obtinguts (màxim 2 punts)

B3 Valoració global del projecte (objectius, contingut, procés d'actuació) (màxim 4 punts)

La puntuació mínima exigida per poder optar a la subvenció és de 5 punts i la puntuació màxima serà la suma dels parcials i podrà arribar fins als 20 punts.

La quantia de la subvenció es calcularà de la manera següent:

De 5 a 20 punts, entre el 25% i el 100% de la subvenció sol·licitada, d'acord amb el quadre de valoració següent:

Puntuació obtinguda

% de l'import sol·licitat

5 punts

25 %

6 punts

30 %

7 punts

35 %

8 punts

40 %

9 punts

45 %

10 punts

50 %

11 punts

55 %

12 punts

60 %

13 punts

65 %

14 punts

70 %

15 punts

75 %

16 punts

80 %

17 punts

85 %

18 punts

90 %

19 punts

95 %

20 punts

100 %

En el cas que una vegada valorats els projectes de conformitat amb el punt anterior, la suma dels imports superin el crèdit pressupostari disponible per a aquesta convocatòria , s'hauran de prorratejar els imports d'acord amb la fórmula següent:

 

import concedit al projecte segons valoració tècnica

                                                  ________________________________________________________ X import màxim de la convocatòria

suma dels imports totals concedits als projectes

 

En cap cas, l'import de les subvenció pot ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions de qualsevol administració pública o d'ens públics o privats, superi el cost total de l'activitat o el programa que s'ha dut a terme per l'entitat beneficiària.

9. RESOLUCIÓ I NOTIFICACIÓ

9.1 Òrgan competent per a la resolució

L'òrgan competent per resoldre és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb els seus Estatuts, així com l'article 18.4 lletra a) de l'Ordenança, si be conforme a la resolució per la que s'aproven aquestes bases, l'òrgan competent ha delegat aquestes competències en la Gerència de l'IMAS.

9.2 Termini

El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la subvenció és de tres mesos comptadors de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. S'han de considerar desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini indicat anteriorment. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució.

9.3 Modificació resolució

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per concedir l'ajut i, en qualsevol cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

9.4 La notificació

Les resolucions de concessió o denegació de les ajudes, que posen fi a la via administrativa, s'han de notificar individualment a les entitats interessades, d'acord amb l'article 42 de la Llei 39/2015, han de ser motivades i han de fixar, en el cas de concessió, la quantia individual de l'ajut concedit.

La resolució ha de ser expressa i motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

La resolució de l'expedient de concessió o de denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com, a la Base Nacional de Dades de Subvencions.

9.5 Acceptació de la Subvenció

La subvenció s'haurà d'acceptar expressament d'acord a l'article 26 de l'ordenança de subvencions. No obstant, s'entendrà tàcitament acceptada per les entitats beneficiàries si en el termini d'un mes, comptador des del dia de la publicació de la resolució de concessió o denegació al BOIB, aquestes entitats no manifesten expressament la seva renúncia.

9.6 Recursos

Contra les resolucions que adopta la Presidència es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 121 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

10. OBLIGACIONS DE LES ENTITATS BENEFICIÀRIES

Les entitats beneficiàries han de complir les obligacions previstes a l'article 14 de la Llei general de subvencions, les que s'especifiquen a les bases reguladores i, en particular, les següents:

a) Haver dut a terme l'activitat subvencionada que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i de les condicions que determinin la concessió de la subvenció.

c) Sotmetre's en qualsevol moment del desenvolupament de l'activitat a les actuacions de seguiment i avaluació tècnica que efectuï el personal de la secció de de Recursos Sociolaborals de l'IMAS, a les de control financer que corresponen a la Intervenció General i a les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes i aportar tota la informació que li sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

d) Comunicar a l'IMAS la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.

e) Acreditar, abans de dictar la proposta de resolució definitiva, que està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

g) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists legalment.

h) Presentar una memòria tècnica de l'activitat subvencionada.

i) Donar publicitat de la subvenció rebuda, informant de l'activitat realitzada i del suport i l'import subvencionat per l'IMAS així com del caràcter públic del finançament d'acord amb el previst en aquesta convocatòria i bases reguladores específiques.

11. SEGUIMENT I CONTROL DE LA CONCESSIÓ

Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan instructor.

Des de la Secció de Recursos Sociolaborals es podran realitzar les actuacions de comprovació i control tècniques que es considerin en cada cas oportunes.

L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dóna lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat.

12. PAGAMENT DELS AJUTS

L'IMAS tramitarà el pagament de l'import de la subvenció a l'entitat beneficiària, atès l'article 48 de l'Ordenança, de la manera següent:

Es pagarà el 100% de l'import de la subvenció aprovada, en concepte de bestreta, que es tramitarà d'ofici després d'haver-se aprovada i acceptada per l'entitat, sense necessitat prèvia de presentació d'aval per l'entitat d'acord amb el previst a les bases d'execució del pressupost de l'IMAS per a l'exercici 2020, i l'article 52 de l'Ordenança.

Un cop revisada la justificació econòmica sobre la que es va concedir l'ajut, si les quanties no han estat degudament justificades o sols justificades parcialment, es pot revocar l'ajuda aprovada o minorar la quantia subvencionada en aplicació del criteri de proporcionalitat de la quantia proposada a subvencionar.

En cas de minoració de la quantia subvencionada o revocació de l'ajuda, procedeix el reintegrament total o parcial de les quantitats percebudes indegudament.

Per al reintegrament s'ha d'aplicar el procediment previst a l'article 57 de l'Ordenança.

13. JUSTIFICACIÓ

Els documents justificatius s'han de presentar per Registre General en un termini de tres mesos comptadors a partir de l'adjudicació de la subvenció atorgada.

Prèviament al seu acarament, els justificants originals presentats es segellaran amb una estampilla, facilitada per la secció de Recursos Sociolaborals, indicant en la mateixa el nom del projecte objecte de subvenció, l'import imputat al projecte, l'import subvencionable i la data de resolució de la concessió.

Per justificar l'ajut econòmic, les entitats hauran de presentar la següent documentació:

Compte justificatiu (annex 11, a, b, c, d i e) degudament emplenat, en paper i en suport digital, per correu electrònic a la adreça de correu rsociolaborals@imas.conselldemallorca.net des de la secció de Recursos Sociolaborals.

  • Còpia acarada de les factures corresponents a les despeses efectuades, que han d'expressar clarament: nom complet i CIF de l'entitat expedidora i del receptor o de la receptora, número i data, concepte, retenció IRPF i IVA (si correspon) i l'especificació de que s'ha abonat mitjançant la inscripció o segell corresponent de que ha estat abonada o bé, amb el comprovant de transferència bancària.
  • Còpia acarada dels rebuts de salaris, butlletins de cotització a la seguretat social i l'especificació de que s'ha abonat mitjançant la inscripció o segell corresponent de que ha estat abonada o bé, amb el comprovant de transferència bancària.
  • Altres documents amb valor probatori equivalent.
  • Còpia acarada del model 110 o 111 i 190 de l'IRPF de tot l'any 2019 i del comprovants dels seus pagaments.
  • Informe signat i segellat per l'entitat, que descrigui els criteris d'imputació de costos utilitzats per l'entitat, que doni resposta als percentatges aplicats en els diferents costs, que servirà per donar compliment a l'article 72 del Reial Decret 887/2006, del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions.
  • Certificat actualitzat acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda pública estatal i autonòmica.
  • Certificat actualitzat acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social.

La documentació acreditativa del pagament de la despesa feta segons la forma que hagi utilitzat l'entitat beneficiària ha de ser la que s'estableix a l'article 48 de l'Ordenança ( BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), d'acord amb la modificació de les lletres a) b) d) i f) d'aquest article, que han estat modificats per l'acord del Ple del Consell de Mallorca de 14 de juny de 2018 (BOIB núm 56, de 4 d'agost de 2018), i és el següent:

a) Pagament mitjançant transferència bancària o ingressos en compte bancari:

- Còpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de la transferència o l'ingrés, la data del document, l' import, la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona beneficiària i amb l'emissora de la factura, respectivament, i

- Extracte del compte bancari de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquesta transferència, quan no quedin acreditats els requisits assenyalats en el paràgraf anterior .

b) Pagament mitjançant xec nominatiu:

- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu emès a nom del proveïdor que expedeix la factura o document equivalent, sempre que estigui vençut i

- Extracte del compte corrent del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquest xec o pagaré, o

- Certificat de l'entitat bancària en què consti el número de xec, l'import i la identificació de qui el cobra i la data de cobrament (no és necessari presentar l'extracte del compte corrent si el certificat de l'entitat bancària inclou també la identificació del número de compte en què s'ha carregat el xec i el titular del compte, que ha de coincidir amb la persona beneficiària de l'ajuda).

c) Pagament mitjançant targeta de crèdit:

- Tiquet de compra en què figuri el pagament amb targeta en cas que no s'indiqui en la factura i

- Extracte del compte en què figuri el càrrec del pagament amb targeta. L'extracte del compte pot substituir-se per un certificat o títol similar de l'entitat bancària, en què, com a mínim, consti el titular i el número del compte corrent en què es carrega el pagament de la targeta, la persona beneficiària, el concepte pel qual es fa la transferència i l'import i data de l'operació.

d) Pagament en efectiu:

Rebut, signat i segellat pel proveïdor, en el qual s'ha d'especificar la despesa a què correspon el pagament, la data i l'expressió «rebut en metàl·lic». Sota la signatura ha de figurar el nom, els llinatges i el número de DNI de la persona que signa. Només es poden justificar en efectiu els pagaments de factures per un import no superior a 250 €, incloent-hi l'IVA, amb un màxim de 1.000 € per subvenció concedida.

No s'entendrà del tot justificada l'aplicació dels fons a percebre fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que ha servit de base a la concessió de la subvenció.

I en el cas que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert, encara que parcialment, la finalitat per a la qual aquesta fou concedida, es revisarà i minorarà en aplicació del criteri de proporcionalitat la quantia atorgada.

La justificació de despeses de manteniment o despeses indirectes dins d'un projecte no poden superar el 25% de projecte.

El procés de comprovació d'imputació de les despeses es fonamentarà en la distribució de les despeses contingudes en el compte justificatiu (annex 11).

13.1 Esmena de deficiències.

Si la documentació definida en els punts anteriors fos incompleta o incorrecta, es requerirà a l'entitat beneficiària perquè en faci la rectificació o esmena oportuna, i la presenti en un termini no superior als 10 dies hàbils, comptadors des de la notificació, d'acord amb el que disposa l'article 68 de la Llei 39/2015 de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

S'entendrà que renuncia a la subvenció atorgada l'entitat que no presenti, en el termini previst per la convocatòria, la justificació econòmica del projecte.

14. AMPLIACIÓ DE TERMINIS

D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i pel que fa als terminis de justificació de les accions i d'execució de projectes, les entitats beneficiàries de l'ajut poden demanar una ampliació d'aquests terminis, que no pot excedir de la meitat del termini inicialment concedit, mitjançant una sol·licitud que s'ha de presentar abans de la finalització d'aquests terminis.

15. COMPTABILITAT AMB ALTRA SUBVENCIÓ.

Aquesta subvenció serà compatible amb qualsevol altra concedida per part d'altres administracions, que no siguin el Consell de Mallorca ni l'IMAS, o d'altres ens públics o privats.

No obstant, l'import total de les subvencions rebudes per a la mateixa finalitat no podrà superar el cost total del projecte a desenvolupar. Les entitats beneficiàries hauran de comunicar a l'IMAS la petició i/o obtenció de qualsevol subvenció pública o privada concurrent que no s'hagi declarat amb la sol·licitud.

16. DIFUSIÓ DE LA SUBVENCIÓ CONCEDIDA PER PART DELS BENEFICIARIS

L'entitat beneficiària ha de donar publicitat adequada al caràcter públic del finançament del programa, activitat, inversió o actuació objecte de subvenció. Les mesures de difusió han de consistir en la inclusió de la imatge institucional de l'entitat que concedeix la subvenció, així com en llegendes relatives al finançament públic en cartells, plaques commemoratives, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals, o bé en mencions fetes en mitjans de comunicació o altres que resultin adequades a l'objecte subvencionat i d'eficàcia equivalent a les esmentades, mesures que es determinaran a la respectiva convocatòria.

Quan se'n faci publicitat, a Mallorca o qualsevol territori de parla catalana, es farà ús, com a mínim, de la llengua catalana. En cas d'utilitzar-se diverses llengües, la catalana tindrà el tractament de preferència.

Si s'incompleix l'obligació de difusió, i sens perjudici de les responsabilitats que puguin correspondre, s'apliquen les regles següents:

a) Si encara n'és possible el compliment en els termes establerts, l'òrgan instructor de la subvenció ha de requerir la persona beneficiària, en un termini no superior a quinze dies, perquè adopti les mesures de difusió establertes, amb advertència expressa de les conseqüències que poden derivar de l'incompliment per aplicació de les causes de reintegrament de la subvenció.

b) Si no n'és possible el compliment en els termes establerts, pel fet d'haver-se duit a terme les activitats afectades per aquestes mesures, l'òrgan instructor de la subvenció pot establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetin donar la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast de les inicialment acordades. En el requeriment que l'òrgan que concedeix la subvenció fa a la persona beneficiària, s'hi ha de fixar un termini no superior a quinze dies perquè adopti aquestes mesures alternatives, amb l'advertència expressa de les conseqüències que puguin derivar de l'incompliment esmentat per aplicació de les causes de reintegrament de la subvenció.

17. PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL

Les entitats beneficiàries facilitaran les dades necessàries per a la justificació de la despesa en els termes previstos a la present convocatòria i bases reguladores específiques tot fent cessió de les mateixes a l'IMAS per al seguiment i control dels ajuts concedits. En qualsevol cas, les dades personals facilitades compliran amb el principi de qualitat de les dades i no seran excessives per al compliment de la finalitat de seguiment i control dels ajuts. 

Les entitats beneficiàries tindran a disposició de l'IMAS els documents originals necessaris per tal de poder fer-ne consulta en el cas que es consideri oportú ampliar la informació de la justificació de la despesa.

D'acord amb el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, així com el Reglament Europeu de Protecció de Dades 2016/679, de 27 d'abril de 2016, les dades facilitades per les beneficiàries seran recollides i tractades per l'IMAS amb la finalitat de gestionar, fer el seguiment i el control dels ajuts concedits en el marc d'aquesta convocatòria. En qualsevol moment, les beneficiàries podran exercir els drets que reconeix la normativa en vigor aplicable, adreçant un escrit a l'IMAS, carrer General Riera número 67, 07010 de Palma.

Les entitats beneficiàries hauran també de complir els requeriments previstos a la normativa vigent sobre protecció de dades personals, i en particular, a les disposicions de la citada Llei orgànica 3/2018 i del Reglament (UE) 2016/679.

18. REVOCACIÓ DELS AJUTS CONCEDITS

D'acord amb l'article 58 de l'Ordenança sobre «Pèrdua del dret al cobrament de la subvenció», es produeix la pèrdua del dret a cobrar totalment o parcialment la subvenció en cas de falta de justificació, de justificació incompleta o de concurrència d'alguna de les causes previstes en l'article 56 d'aquesta Ordenança.

Quan l'entitat beneficiària presenti una justificació definitiva per un import inferior al concedit, el centre gestor pot cancel·lar d'ofici el romanent de la concessió, amb l'acceptació prèvia de la persona beneficiària.

19. REINTEGRAMENT DELS AJUTS CONCEDITS

Procedeix l'exigència de l'interès de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorda la procedència del reintegrament, en els casos establerts a l'article 56 de l'Ordenança.

Per al reintegrament s'han d'aplicar el procediment previst a l'article 57 de l'Ordenança.

La resolució del procediment de reintegrament ha d'identificar la persona obligada al reintegrament, les obligacions incomplertes, la causa de reintegrament que s'hi esdevé i l'import de la subvenció per reintegrar, juntament amb la liquidació dels interessos de demora.

La resolució del procediment de reintegrament exhaureix la via administrativa.

20. RÈGIM D'INFRACCIONS I SANCIONS

D'acord amb l'article 63 de l'Ordenança, constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions les accions i les omissions tipificades en l'article 53 i següents de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, General de Subvencions.

Les sancions en matèria de subvencions s'imposen mitjançant la incoació d'un expedient administratiu. En tot cas, s'ha de donar audiència a la persona interessada abans de dictar l'acord corresponent, i l'expedient s'ha de tramitar d'acord amb els preceptes de la Llei 39/2015, d'1 de octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

21. NORMATIVA APLICABLE

En tot allò no previst a la present convocatòria es tindran en compte la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017), modificada per acord del Ple del Consell de Mallorca de 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96 de 4 d'agost de 2018).»

Segon. APROVAR el model de sol·licitud d'ajuda econòmica (Annex 1), el model de sol·licitud de transferència bancària per a pagaments (Annex 2), el model de declaració responsable de percepció o sol·licitud d'altres ajuts o subvencions (Annex 3), el model de declaració responsable de vigència de la documentació presentada l'any anterior (Annex 4), el model de consentiment informat per poder consultar informació d'altres administracions (Annex 5), el model d'acceptació o renúncia de la subvenció (Annex 6), el model de la memòria tècnica i econòmica de l'activitat subvencionada (Annex 7) i el model de compte justificatiu (Annex 11).

Tercer. AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de CINC-CENTS SETZE MIL EUROS (516.000,00 €), amb càrrec a les partides següents:

- 216.000,00 euros a la partida 40.23142.48905 del pressupost de despeses de l'IMAS per a l'any 2021 (Referència comptable 22021014074)

- 300.000,00 euros a la partida 40.23142.48906 del pressupost de despeses de l'IMAS per a l'any 2021 (Referència comptable 22021013967)

Quart. ORDENAR la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB i en la Base Nacional de Dades de Subvencions.

Cinquè. NOTIFICAR aquesta resolució a la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat i Innovació Social, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada de l'IMAS.

 

Palma, 24 de novembre de 2021

La presidenta de l'IMAS Sofia Alonso Bigler

Documents adjunts