Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 578925
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports per la qual s’aprova la convocatòria d’acció concertada del servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració, a l’Illa d’Eivissa
Fets
1. El Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis general als quals s'han de sotmetre els concerts social defineix els procediments que s'han de seguir per subscriure els concerts socials.
2. El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals, el finançament de la qual correspon a l’Administració autonòmica, estableix els serveis susceptibles de prestar-se en règim de concert social entre tots els que integren la Cartera bàsica de serveis socials. Entre aquests serveis l'apartat 2.2.6 recull el servei d’habitatge de transició per a joves majors de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració. La vigència d’aquest Decret està prorrogada per la Llei 3 de 2020 de 29 de desembre, fins a 31 de desembre de 2021.
3. L’annex del Decret 40/2017, de 25 d’agost sobre els criteris d’autorització i acreditació dels serveis per a joves en procés d’emancipació, i de regulació de la renda d’autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil, estableix les condicions per a la autorització i l’acreditació dels serveis per a joves en procés d’emancipació .
4. La Llei 7/2015, de 10 d’abril, per la qual s’estableix el marc regulador dels processos d’autonomia personal de menors que han estat sotmesos a una mesura de protecció o reforma estableix, d'una banda, que les administracions públiques competents han de garantir:
a) El seguiment socioeducatiu de joves inclosos dins dels programes d’autonomia personal com una actuació imprescindible per donar-los suport durant el procés d’emancipació.
b) L’accés a l’ensenyament reglat obligatori i post obligatori, així com l’accés a la formació professional bàsica i, si escau, l’accés a la formació de grau mitjà i superior.
c) El desenvolupament de programes d’acompanyament laboral i d’inserció sociolaboral i el foment de la col·laboració amb l’àmbit públic i privat per a la inserció laboral de joves.
d) L’ordenació i l’organització dels recursos d’habitatge existents, així com la posada a disposició de pisos d’emancipació per a joves a partir dels 18 anys vinculant la seva estada al seu programa d’autonomia personal, i pisos de suport al seguiment personal de joves. Igualment es facilitarà als joves l’accés a habitatges de lloguer de forma autònoma.
e) Una renda mensual lligada al compliment del programa d’autonomia personal, l’ import de la qual serà adaptat atenent les necessitat i circumstàncies de la persona beneficiària.
5. En data 13 d’octubre de 2021, la directora general d’Infància, Joventut i Famílies va emetre l’informe justificatiu relatiu a la necessitat de concertar 12 places per al servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració a l’Illa d’Eivissa.
6. En data 14 d'octubre 2021, la consellera d'Afers Socials i Esports va resoldre iniciar l'expedient de concertació de 12 places del servei servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració a l'Illa d'Eivissa.
Fonaments de dret
La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
La Llei 1 de 2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.
La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i en especial a la distribució competencial en matèria de serveis socials que fa el títol III de la Llei.
La Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l’atenció i dels drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears, que assenyala en el seu article 6.2 in fine que les administracions públiques, en l’atenció, el seguiment i el suport hauran de ser assegurats de manera prioritària, puntual, completa i coordinada pels seus respectius programes, serveis i recursos tant durant l’execució de les mesures contemplades en aquesta llei, com una vegada finalitzada la mesura, i han de contribuir a la culminació o al reforçament del procés d’integració familiar,i social d’aquests.
La Llei 10/2006, de 26 de juliol, de la joventut de les Illes Balears, que en els seus títols II i III es regula el conjunt de polítiques de promoció i integració de la joventut, definides com totes aquelles actuacions i iniciatives destinades a possibilitar-ne l’emancipació i el desenvolupament personal, i també a promoure i fomentar la integració i la participació efectives de la joventut en la vida política, econòmica, social i cultural.
La Llei 7/2015, de 10 d’abril, per la qual s’estableix el marc regulador dels processos d’autonomia personal de menors que han estat sotmesos a una mesura de protecció o reforma.
El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprovà la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals, el finançament de la qual correspon a l’Administració autonòmica, la vigència del qual es troba prorrogada per la Llei 3 de 2020 de 29 de desembre.
El Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis general als quals s'han de sotmetre els concerts social.
El Decret 40/2017, de 25 d’agost, sobre els criteris d’autorització i acreditació dels serveis per a joves en procés d’emancipació, i de regulació de la renda d’autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil.
Per tot això, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Aprovar la convocatòria d’acció concertada, i establir-ne el procediment de tramitació, pel servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració, a l’Illa d’Eivissa, per al període 2021-2022, per un període d’un any i per un total de 12 places, d’acord amb l’annex.
Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació de 12 places del servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració per al període 2021 – 2022 a l’Illa d’Eivissa, que es pot consultar a la pàgina web de la Direcció General d’Infància Joventut i Famílies : (http://aferssocialsiesports.caib.es).
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució –que exhaureix la via administrativa– es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica (17 de novembre de 2021)
La consellera d’Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez
ANNEX Convocatòria d’acció concertada del servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració per als anys 2021-2022 a l’Illa d’Eivissa.
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1. S'estableix la regulació del procediment de convocatòria del concert social dels servei d'habitatge d'emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l'Administració. Es dicta a l'empara de la Llei de 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social de la comunitat autònoma de les Illes Balears i del Decret 48/2017,de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
1.2. Se subjecten a aquest procediment els concerts de places del servei d'habitatge d'emancipació per a joves majors de 18 anys que han estat tutelats per l'Administració l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa.
2. Òrgan instructor
L'òrgan instructor del procediment és la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies.
3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds
3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de set dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3.2. Les sol·licituds, degudament emplenades, s'han de presentar d'acord amb les previsions de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sobre la presentació de documentació administrativa per part de les persones jurídiques, a qui s'els s'exigeix l'ús de procediments electrònics.
Així doncs, les entitats interessades hauran de presentar les sol·licituds per via electrònica, per a la qual cosa poden accedir a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, on podran realitzar la recerca del procediment per matèria, tipus de procediment o unitat administrativa, marcant l'opció de “amb tràmits telemàtics”.
Per a poder fer aquest tipus d'enviaments, s'han d'identificar mitjançant algun dels sistemes de visualització en iniciar el tràmit. Podran consultar aquests sistemes en l'apartat d'«Identificació i signatura electrònica de la Seu Electrònica».
- En cas de tràmits que no es puguin realitzar a través de la Seu Electrònica, el registre de qualsevol sol·licitud, escrit o comunicació dirigida als òrgans i organismes de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears es podrà fer accedint al Registre Electrònic Comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do). Per a poder realitzar un registre a través del REC és necessari disposar d'un certificat electrònic o DNI-e.
4. Requisits de les entitats
Les entitats del tercer sector d'acció social, segons l'article 5.1 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, serveis a les persones en l'àmbit social en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que optin al servei, han de complir els requisits establerts a l'article 5.3 de la mateixa llei 12/2018 i els de l'article 4.2 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, i en concret els següents:
1. Estar degudament inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials i aportar l'autorització del servei que es pretén concertar.
2. Acreditar una experiència mínima en l'atenció del col·lectiu al qual s'adreça l'objecte del concert, per un termini de temps mínim que fixarà l'òrgan competent per aprovar els concerts socials.
3. Acreditar la solvència financera tal com estableix l'òrgan competent per aprovar els concerts socials.
4. Acreditar la solvència tècnica per prestar el servei objecte del concert, tal com estableix l'òrgan competent per aprovar els concerts socials.
5. Estar al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i de la seguretat social.
6. Quan l'objecte del concert consisteix en serveis que, d'acord amb la normativa vigent, s'hagin de prestar en un espai físic determinat, acreditar la titularitat del centre, o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert.
7. Acreditar el compliment de la normativa que, amb caràcter general o específic, els sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.
8. No estar afectades per cap prohibició de contractar en virtut de sanció administrativa ferma, de conformitat en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
9. No incórrer en la prohibició que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
10. No haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers
5. Documentació que s'ha de presentar
5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d'acord amb el model general establert en l'annex 1 d'aquesta Resolució que ha de signar la persona representant legal de l'entitat. Aquest model de sol·licitud també es troba disponible al web http://aferssocialsiesports.caib.es
5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud per a cada servei d'habitatge d'emancipació, especificant el nombre de places que ofereixin per concertar amb l'Administració.
5.3. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:
1. Certificat d'autorització del servei emès pel Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, en el qual es facin constar el número total de places autoritzades.
2. Document acreditatiu de l' experiència, d'un mínim de dos anys, en l'execució de serveis d'habitatge d'emancipació dirigit a joves.
3. Declaració del nombre total de places autoritzades i disponibles, signada per la direcció del servei, amb l'especificació.
4. Declaració responsable de no estar sotmesa a les prohibicions de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, per a la dona.
5. Declaració responsable en relació amb la solvència financera (annex 2)
6. Declaració responsable en relació amb la solvència tècnica (annex 3)
7. Certificat d'estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
8. Acreditació de la titularitat del l'equipament o el centre on es duu a terme el servei, o de disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període mínim d'un any.
9. Acreditar el compliment de la normativa que, amb caràcter general o específic, el sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de contractació.
10. No haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.
5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els tècnics de la Direcció General d'Infància Joventut i Famílies perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.
6. Tramitació dels concerts i criteris de preferència
6.1. Els serveis tècnics de la Direcció General d'Infància Joventut i Famílies han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si compleixen els requisits que estableix la convocatòria.
6.2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals, o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, es requerirà a l'entitat interessada perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.
6.3. Una vegada esmenades les sol·licituds, es comprovarà si la quantitat i l'oferta que contenen s'ajusten a l'import i la demanda de la Conselleria d'Afers Socials i Esports. Si l'import pressupostat resulta suficient per atendre totes les sol·licituds en els termes presentats, l'òrgan competent atorgarà a cada entitat sol·licitant el concert en aquests termes.
6.4. En el cas que no hi hagi la disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota la demanda per al servei d'habitatge d'emancipació per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l'Administració, objecte del concert,l'òrgan instructor ha d'aplicar els criteris que estableixen els articles 6.3 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'article 14 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, a fi d'obtenir l'ordre de prelació de totes les entitats que poden concertar el servei, amb la prioritat següent:
a) L'arrelament de la persona a l'entorn d'atenció i les condicions d'atenció que demanda.
b) La implantació en la localitat on vagi a prestar-se el servei.
c) La lliure elecció i llista d'espera d'accés als serveis.
d) Qualssevol altres que resultin determinants per a la valoració de la capacitat i la idoneïtat de les entitats.
En el cas que concorrin entitats privades amb ànim de lucre i entitats sense ànim de lucre, quan hi hagi condicions d'eficàcia, qualitat i rentabilitat social anàlogues, l'òrgan compatents'acollirà a l'apartat 4 de l'article 89 quinqués de la Llei 4/2009 a l'hora de fixar la prioritat i el repartiment ponderat en la concessió.
6.5.En cas que la proposta de l'òrgan instructor sigui parcialment o totalment denegatòria, l'entitat interessada disposarà d'un termini de deu dies, des de l'endemà de la notificació de la proposta, per al·legar el que convengui al seu dret.
6.6. L'òrgan instructor elaborarà la proposta definitiva dels concerts sol·licitats, la qual ha d'elevar a l'òrgan competent per a la seva resolució.
6.7. El procediment de concertació es resoldrà en el termini de tres mesos comptadors des de l'endemà de l'entrada de la sol·licitud a l'òrgan competent. Aquesta resolució s'ha de notificar a les persones interessades.
6.8. Si en el termini indicat no se n'ha dictat una resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimanda.
7. Formalització dels concerts
7.1. Els concerts que s'estableixen a l'empara d'aquesta convocatòria s'han de formalitzar mitjançant un document administratiu en el qual es facin constar els drets i les obligacions recíprocs, així com les característiques concretes del servei i altres circumstàncies derivades de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social de les Illes Balears i del Plec general de condicions tècniques del concert, i demés normativa aplicable.
7.2. Aquests concerts s'han de subscriure per un termini màxim d'un any d'Acord amb l'Acord del Cosnell de Govern de 27 de setembre de 2021 i segons la disposició final primera de la llei 12 de 2018.
7.3. En el moment de formalitzar el concert, s'ha de presentar una declaració responsable que es continuen complint els requisits exigits per poder concertar el servei.
8. Places i distribució territorial
La previsió del nombre total màxim de places per concertar és de 12 en l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa.
9. Vigència del concert
El règim de concert s'iniciarà l'1 de novembre de 2021 o en la data en què es formalitzi, si aquesta és posterior, i finalitzarà el 31 d'octubre de 2022.
10. Pressupost i preu màxim del servei
10.1. L'import màxim estimat per assignar és de 109.232,64 €. (IVA exempt). En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada pel nombre total de places que ofereixin les entitats i pels serveis efectivament requerits per l'Administració.
10.2. Aquest import s'indica únicament a efectes de publicitat sense que suposi un compromís de despesa. Per això, no consta una consignació pressupostària, que s'haurà d'acreditar en el moment en què es materialitzi el servei de concert.
10.3. El preu de referència màxim per plaça i persona usuària, d'acord amb l'informe de preus emès pel cap de servei de Famílies de la Direcció General d'Infància Joventut i Famílies el 20 de març de 2020 que actualitzava els preus per al Concert Social 2018-2022 vigent a l'Illa de Mallorca i que serà d'aplicació també per aquest concert.
10.4. El pagament del preu derivat de cada concert es farà tenint en compte el possible copagament de la persona usuària que preveu el punt segon del plec de prescripcions tècniques en relació amb el Decret 40/2017, de 25 d'agost.
11. Condicions tècniques d'execució
11.1. Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al Decret 40/2017, de 25 d'agost.
11.2. El Plec general de condicions tècniques detalla l'objecte, els drets i les obligacions d'ambdues parts, els serveis que s'han de prestar, els criteris d'intervenció amb les persones usuàries, el règim de prestació del servei, els mitjans que ha d'aportar l'entitat concertada i el sistema de coordinació amb l'Administració.
12. Seguiment
12.1. Els tècnics dels serveis d'habitatge són els responsables del seguiment dels casos atesos i s'han de coordinar amb la Direcció General d'Infància Joventut i Famílies, i els serveis socials comunitaris bàsics, de treball i educatius.
12.2. Els tècnics de la Direcció General d'Infància Joventut i Famílies poden fer visites de comprovació del funcionament del servei i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.
12.3. L'entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General d'Infància Joventut i Famílies.
12.4. Així mateix, l'entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
13. Obligacions de les entitats concertades
El Plec general de condicions tècniques estableix les obligacions de les entitats concertades.
14. Penalitats
L'incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei podrà donar lloc a la imposició de penalitzacions, d'acord amb el Plec general de condicions tècniques.
15. Criteris d'accés i llista d'espera
S'accedeix al servei d'habitatge d'emancipació de conformitat amb el procediment establert en el Decret 40/2017, de 25 d'agost.
16. Publicitat
16.1. Les entitats d'iniciativa privada acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat la condició d'entitat concertada amb la Conselleria d'Afers Socials i Esports, segons les indicacions del Manual d'identitat corporativa que es facilitarà des de l'Administració, sempre amb el vistiplau de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.
16.2 Les entitats d'iniciativa privada acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació “Servei d'habitatge d'emancipació concertat amb el Govern de les Illes Balears” amb el logotip corresponent, que li proporcionarà la Conselleria d'Afers Socials i Esports. Així mateix, s'ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries de les sessions concertades.
17. Prerrogatives de l'Administració
17.1. L'òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d'interpretar-lo i de resoldre'n els dubtes que sorgeixin durant el seu compliment.
17.2. L'òrgan de resolució té la prerrogativa de modificar-lo per raons d'interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.
17.3. Els acords que adopti l'òrgan de resolució a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.
18. Causes d'extinció
Són causes d'extinció del concert social les que estableixen els articles 9.2 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre i l'article 28 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre.
19. Jurisdicció competent
La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.