Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS

Núm. 547589
Correcció d’errors de la informació sobre la tramitació al Parlament de les Illes Balears (participaciociutadana@parlamentib.es) del Projecte de llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2022 (RGE núm. 12117/21)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que la Mesa del Parlament de les Illes Balears, en sessió de dia 10 de novembre d'enguany, ha acordat d'admetre a tràmit l'escrit RGE núm. 12165/21, del Govern de les Illes Balears, mitjançant el qual es trasllada la correcció d'errors al Projecte de llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022 (RGE núm. 12117/21), per tal de fer efectiu l'article 124.2 del Reglament del Parlament es publica la correcció d'errors esmentada, el text de la qual es transcriu a continuació.

 

Palma, 10 de novembre de 2021

El president del Parlament de les Illes Balears Vicenç Thomas i Mulet

 

Rectificació d'errors del Projecte de llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022:

  • En l'article 4 del Projecte de llei:

On hi diu:

“L'import dels beneficis fiscals que, per raó de mesures tributàries estatals i autonòmiques, afecten els tributs cedits totalment o parcialment per l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el cànon de sanejament d'aigües i l'impost sobre les estades turístiques a les Illes Balears, d'acord amb la distribució per conceptes impositius que consta en l'annex 20, s'estima en 1.245,61 milions d'euros.”

Hi ha de dir:

“L'import dels beneficis fiscals que, per raó de mesures tributàries estatals i autonòmiques, afecten els tributs cedits totalment o parcialment per l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el cànon de sanejament d'aigües, l'impost sobre les estades turístiques a les Illes Balears i el cànon sobre l'abocament i la incineració de residus de les Illes Balears, d'acord amb la distribució per conceptes impositius que consta en l'annex 20, s'estima en 1.274,36 milions d'euros.”

  • En l'annex 20 del Projecte de llei:

On hi diu:

ANNEX 20

IMPORT ESTIMAT DELS BENEFICIS FISCALS DE L'EXERCICI PRESSUPOSTARI DE 2022

L'import dels beneficis fiscals derivats de les mesures aprovades per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb incidència al pressupost de l'exercici de 2022 ascendeix a 1.245,61 milions d'euros, d'acord amb els diferents beneficis fiscals establerts per a cadascuna de les figures tributàries al llarg de tots aquests anys, vigents l'any 2022. La major part de beneficis fiscals corresponen a beneficis fiscals de l'IVA (903.24 milions d'euros), conseqüència en gran mesura de l'aplicació dels tipus reduïts i superreduïts a determinats béns.

Per a l'exercici 2022, com a novetat, s'inclouen beneficis fiscals derivats de la normativa estatal d'alguns tributs cedits. Aquest canvi ha estat possible gràcies als càlculs realitzats per Servei d'Estudis Tributaris i Estadístiques de l'AEAT i la Direcció General de Tributs del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. L'objectiu és que la informació recollida als pressuposts dels beneficis fiscals de cada comunitat autònoma sigui més completa i s'utilitzin uns criteris uniformes per determinar-los.

A. Imposts amb competència normativa:

1. Impost sobre la renda de les persones físiques

En el Projecte de llei de pressuposts generals per a l'any 2022 només es preveu modificar la deducció autonòmica per arrendament d'habitatge habitual a favor de determinats col·lectius, en el sentit d'incloure'n com a nou col·lectiu beneficiari a les famílies monoparentals previstes en l'article 7.7 de la Llei 8/2018, de 13 de juliol, de suport a la família. Fora d'això, no hi ha cap modificació en el règim de beneficis fiscals aplicables a l'IRPF.

  • Beneficis fiscals derivats de la normativa autonòmica:

Vistes les dades subministrades per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (AEAT) corresponents a les declaracions de l'IRPF de l'exercici de 2019 (dades definitives) i de l'exercici 2020 (dades provisionals), el cost de determinades deduccions autonòmiques vigents per a l'exercici de 2021 a declarar en el 2022 és el següent:

  • Deducció per despeses d'adquisició de llibres de text: 1,38 milions d'euros.
  • Deducció per donacions a determinades entitats que tinguin per objecte el foment de la llengua catalana: 0,02 milions d'euros.
  • Deducció per discapacitat física, psíquica o sensorial del contribuent o de descendents amb aquesta condició: 0,58 milions d'euros.
  • Deducció per donacions, cessions d'ús, contractes de comodat o quanties satisfetes per convenis de col·laboració empresarial, ja siguin de caràcter esportiu, cultural o científic: 0,01 milions d'euros.
  • Deducció per despeses d'aprenentatge extraescolar d'un idioma estranger: 0,10 milions d'euros.
  • Deducció autonòmica en concepte d'inversió en l'adquisició d'accions o de participacions socials de noves entitats o de creació recent: 0,05 milions d'euros.
  • Deducció per despeses en la millora de la sostenibilitat de l'habitatge habitual: 0,71 milions d'euros.
  • Deducció per donacions a determinades entitats destinades a la investigació, el desenvolupament científic o tecnològic i la innovació: 0,02 milions d'euros.
  • Deducció per l'arrendament de l'habitatge habitual al territori de les Illes Balears a favor de determinats col·lectius (joves, discapacitats, famílies nombroses i famílies monoparentals). Aquesta deducció ha estat objecte de modificació en el sentit d'incloure a les famílies monoparentals especials.          

Segons dades de l'IBESTAT, a les Illes Balears hi ha entorn d'unes 37.232 famílies d'aquestes característiques, mentre que famílies nombroses s'estimen en unes 10.935, i la població de menys de 37 anys i major de 18 és d'uns 180.684 habitants. Si tenim en compte que del total de possibles declarants de renda (ciutadans majors de 18 anys; 1.088.609 habitants) només van declarar en 2019, 550.891, és a dir, un 50.62 %, podem induir que actualment el nombre de declarants per família nombrosa i per edat inferior a 36 anys és d'uns 102.397 (10.935 + 180.684 x 0,5062). Pel que es refereix als declarants discapacitats, 41.400 declarants s'apliquen la reducció per discapacitat. Això ens porta al fet que, actualment, el nombre potencial de declarants que es podrien aplicar la deducció, de complir els altres requisits, seria d'uns 143.797, dels quals només es van aplicar aquesta deducció en el 2019, 3.880 declarants, és a dir, un 2,70 %. Si considerem que aquest percentatge també s'aplicarà a les famílies monoparentals, l'increment previst en els beneficiaris seria d'uns 1.005 declarants, és a dir, un augment sobre els declarants actuals d'un 26,44 %, la qual cosa en termes recaptatoris suposa un creixement del cost actual de la deducció (pel 2019) d'1,65 milions d'euros, la qual cosa suposa un cost previst, per a aquest benefici fiscal de uns 2,15 milions d'euros. No obstant això, aquesta mesura no tindrà impacte en l'exercici 2022. Però sí quan es liquidi el sistema de finançament de 2022, que es produirà en el 2024, o quan es calculin els lliuraments a compte de l'IRPF de l'exercici 2023. L'impacte del benefici fiscal en l'exercici fiscal serà de 0,5 milions d'euros.

—Deducció per primes d'assegurança que cobreixen l'impagament de les rendes derivades de l'arrendament de béns immobles destinats a habitatge: 0,08 milions d'euros.

—Deducció per arrendament de l'habitatge derivat del trasllat temporal de residència per motius laborals: 0,5 milions d'euros.

—Deducció per despeses en estudis d'educació superior seguits en centres situats fora de l'illa de residència fiscal de l'estudiant: 1,83 milions d'euros.

—La deducció per despeses relatives als descendents o acollits menors de sis anys per motius de conciliació: 1,84 milions d'euros.

—La deducció per donacions a entitats del tercer sector: 0,02 milions d'euros.

—La deducció per subvencions i ajuts atorgats per declaració de zona afectada per emergència: 0,09 milions d'euros.

De conformitat amb l'anterior la disminució de recaptació pel conjunt de deduccions autonòmiques a l'IRPF ascendeix a 9,03 milions d'euros.

La Comunitat Autònoma també ha modificat alguns mínims personals i familiars (major de 65 anys, per 3 o més descendents i tenir una discapacitat reconeguda) augmentant-los en el màxim permès per la legislació estatal d'un 10 %. Aquests canvis no es consideren beneficis fiscals a causa que el mínim personal i familiar és considerat un element estructural de l'impost. Malgrat no ser considerats beneficis fiscals, a continuació, es quantifica l'impacte recaptatori d'aquestes mesures.

Els càlculs es realitzen diferenciant entre les següents partides: l'import de la reducció estatal i el de l'autonòmica, atès que el mínim personal i familiar està integrat per la part estatal i la part autonòmica —aquesta darrera es va modificar amb un increment del 10 % sobre la reducció estatal per a l'exercici 2015—. Per al seu càlcul s'han pres les dades corresponents a l'exercici 2019 sobre la base de la informació facilitada per l'AEAT:

—Per tres o més fills: l'import de la part estatal per reducció per descendents és de 623,48 milions d'euros i el de la part autonòmica és de 629,36 milions d'euros, que dona un import diferencial de 5,88 milions d'euros.

—Per discapacitat: l'import de la part estatal és de 225,98 milions d'euros i el de la part autonòmica és de 248,56 milions d'euros que dona un import diferencial de 22,58 milions d'euros.

—Per contribuent major de 65 anys: l'import de la part estatal és de 3.237,16 milions d'euros i el de la part autonòmica és de 3.306,36 milions d'euros, que dona un import diferencial de 69,20 milions d'euros.

Així, la reducció total de base imposable per aquests tres conceptes és de 97,66 milions d'euros. Si sobre la reducció de la base apliquem el tipus mitjà de gravamen de la part autonòmica de la base liquidable, que segons les dades de l'AEAT de 2019, va ser del 13,49 %, la minoració de la quota es pot estimar en 13,17 milions d'euros.

  • Beneficis fiscals derivats de la normativa estatal:

Per a l'estimació dels beneficis fiscals a l'IRPF que l'Administració General de l'Estat proposa incorporar als pressuposts de beneficis fiscals de les comunitats autònomes, el Servei d'Estudis tributaris i Estadístiques de l'AEAT i la Direcció General de Tributs del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, seguint els criteris emprats en pressuposts i tenint en compte la normativa vigent de l'IRPF, ha agrupat els elements de l'impost que generen beneficis fiscals i són susceptibles de quantificació en quatre grups; corresponent a cadascun d'ells els següents imports en concepte de beneficis fiscals:

  • Reduccions a la base imposable: 110,84 milions d'euros
  • Especialitats de les anualitats per aliments: 4,11milions d'euros
  • Deduccions en la quota: 34,41milions d'euros
  • Exempcions: 68,62 milions d'euros.

El total en concepte de beneficis fiscals derivats de la normativa estatal ascendeix a 217,98 milions d'euros. La metodologia de càlcul que s'ha utilitzat per a l'estimació consisteix bàsicament en l'aplicació d'un sistema de microsimulació sobre les bases de dades disponibles que contenen informació individualitzada dels diferents col·lectius de contribuents.

2. Impost sobre patrimoni

Es manté la bonificació del 90 % creada per la Llei 3/2015, de 3 de març, de mecenatge cultural, científic i tecnològic, sobre els béns de consum cultural als quals fa referència l'article 5 d'aquesta mateixa Llei.

Segons dades de l'AEAT en relació amb l'any 2019, 38 contribuents van declarar la titularitat de béns i obres d'art per valor de 6,16 milions d'euros, la qual cosa representa el 0,026 % del total del patrimoni declarat. Si tenim en compte que el tipus mitjà aplicat és del 0,81 % podem concloure que la pèrdua de recaptació s'estima en uns 0,05 milions d'euros.

3. Impost sobre successions i donacions

Pel que fa a l'impost sobre successions i donacions, es manté la vigència de determinats beneficis fiscals que afecten tant a la tributació sobre successions com a la corresponent a donacions, especialment dels grups I i II.

A l'hora de fer el càlcul del cost dels beneficis fiscals distingim dos grups:

—Beneficis aplicables als grups I i II. En cadascun dels grups hi ha, d'una banda, beneficis fiscals que afecten a les reduccions i, per l'altra, els que suposen una deducció en la quota del tribut, entre les quals destaca la deducció de la quota per al grup II (fills, descendents i cònjuges), que en la pràctica suposa limitar les donacions al 7 % per a aquests familiars. Vistes les dades de l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) l'import d'aquests beneficis suposarà un cost d'uns 12,13 milions d'euros.

—Beneficis aplicables als grups III i IV. En aquests s'inclouen diversos beneficis fiscals, com són la reducció per transmissió d'empresa, la reducció per transmissió d'habitatge habitual i les bonificacions en cessions de béns a canvi d'aliment. Aquests beneficis fiscals, segons dades de l'ATIB, suposen uns 6,12 milions d'euros.

En conseqüència, la quantia dels beneficis fiscals en aquest impost per a l'any 2022 s'estima en 18,25 milions d'euros.

4. Impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats

Es mantenen els beneficis fiscals següents, que, segons les dades subministrades per l'ATIB en relació amb l'exercici 2020, representen els costos que s'indiquen:

—Tipus reduït del 5% per a l'adquisició d'habitatge habitual de determinats     col·lectius: 14,38 milions.

—Tipus reduït del 3,5 % en l'adquisició d'immobles que hagin de constituir el domicili fiscal de la societat de nova creació: 0,4 milions d'euros.

—Tipus de gravamen reduït aplicable a la transmissió d'immobles situats al Parc d'Innovació Tecnològica: 0,04 milions d'euros.

—Tipus de gravamen reduït del 4% aplicable a la transmissió d'immobles en la qual els subjectes passius renuncien a l'exempció prevista en els apartats 20, 21 i 22 de l'article 20.O de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit: 0 milions. Cal tenir en compte que, si no s'aplicàs aquest tipus reduït, l'operació tributaria per l'IVA i, per tant, no es produiria cap ingrés a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

—Tipus de gravamen reduït de l'1 % aplicable a la transmissió de mobles de caràcter esportiu o cultural o científic als quals es refereixen la Llei 3/2015, i la Llei 6/2015, de 30 de març, de mecenatge esportiu amb una pèrdua de recaptació d'uns 0,02 milions d'euros.

—Tipus reduït del 0,5 % per actes jurídics documentats en les operacions de modificació de préstecs i crèdits hipotecaris per l'adquisició de la seu social en empreses de nova creació: 0,21 milions d'euros.

—Tipus reduït del 0,1 % per actes jurídics documentats aplicable a les escriptures notarials que documentin la constitució de préstecs i crèdits hipotecaris a favor d'una societat de garantia recíproca amb domicili fiscal al territori de les Illes Balears amb determinats requisits: 0,38 milions d'euros.

—Tipus reduït del 0,6 % per actes jurídics documentats aplicable en cas de transmissions de determinats béns de caràcter cultural als quals es refereix l'esmentada Llei 3/2015: 0,09 milions d'euros.

El cost total dels beneficis en l'Impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats ascendeix a 14,35 milions d'euros.

5. Cànon de sanejament d'aigües

Els beneficis fiscals afecten als diferents suposats d'exempció i a les bonificacions objectives i subjectives, que l'ATIB estima en 6,08 milions d'euros.

6. Impost sobre estades turístiques

L'impost preveu dos tipus de beneficis fiscals: les exempcions de l'article 5 que en síntesi suposen que els menors de 16 anys no tributen i les bonificacions previstes en l'article 13.2. Aquestes bonificacions suposen que, d'una banda, en les estades fetes en la temporada baixa s'ha d'aplicar una bonificació del 75 % sobre la quota prevista i, per una altra, que quan l'estada tingui una durada de 9 o més dies, sobre la quota (minorada, si escau, per la bonificació anterior) s'ha d'aplicar una altra bonificació del 50 % en tots els casos d'estades en el mateix establiment.

Pel que fa a les exempcions, segons dades de l'IBESTAT de 2016, el nombre d'estades de menors de 16 anys en establiments hotelers en temporada alta va ser de 0,67 milions i de 0,05 milions en temporada baixa. Si en temporada alta prenem una mitjana de 2 euros per estada i en temporada baixa 0,5 euros la quantitat resultant és d'1,34 milions d'euros.

Quant a les bonificacions, segons les dades de l'IBESTAT de 2016 corresponents a establiments hotelers, són les següents:

—Estades en temporada baixa de menys de 9 dies: 6,13 milions

—Estades de 9 o més dies en temporada baixa: 2,86 milions

—Estades de 9 o més dies en temporada alta: 18,18 milions

Si prenem com a ingrés mitjà el de 0,5 euros en temporada baixa i el de 2 euros en temporada alta, l'import de les bonificacions serà:

  • Estades en temporada baixa de menys de 9 dies: 6,13 milions d'estades x 1,5 €/estada = 9,19 milions d'euros (el cost mitjà de 2 euros bonificat al 75 % suposa una reducció d'1,5 euros per estada)
  • Estades en temporada baixa de 9 o més dies: 2,86 milions d'estades x 1,75 €/ estada: 5 milions d'euros (el cost mitjà és de 2 euros, però està bonificat al 75% i al 50 % acumulativament, la qual cosa ens dona un pagament efectiu d'uns 0,25 euros i suposa un estalvi d'1,75 euros per estada)
  • Estades de 9 o més dies en temporada alta: 18,18 milions x 1 €/estada= 18,18 milions d'euros (la quota mitjana de 2 euros està bonificada al 50 %)

Tot l'anterior suma un total de 32,37 milions d'euros. No obstant això, l'actual situació econòmica derivada de la COVID-19 i les dades provisionals d'ocupació de l'any 2021, fan suposar que per a l'any 2022 es prevegi un major nombre d'estades respecte del 2021, arribant a nivells similars al 2019 en el qual el nombre de pernoctacions va ser similar al 2016  —58.7 milions de pernoctacions en el 2016, i 58.1 milions en el 2019, segons dades de l'IBESTAT—, la qual cosa permet estimar el cost dels beneficis fiscals pel 2022 en uns 32 milions d'euros.

 

B. Imposts sense competència normativa

1. Impost sobre el valor afegit

El conjunt de conceptes que es considera que generen beneficis fiscals en l'IVA està integrat per:

  • La previsió dels beneficis fiscals associats a determinades exempcions regulades en la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit, segons la informació macroeconòmica disponible més recent amb el detall requerit de la despesa en consum final, consum intermedi i inversió, tant del sector privat com del públic.
  • La previsió dels beneficis fiscals derivats de cadascun dels dos tipus reduïts de gravamen del 4 i 10 per cent, diferents de l'alíquota estàndard del 21 per cent, la qual constitueix l'element estructural de l'impost.
  • Una reducció del 20 per cent de l'import de les quotes reportades per operacions corrents a Lorca durant 2021d'activitats econòmiques diferents de les agrícoles, ramaderes i forestals en aquest terme municipal, en cas que estiguin acollits al règim especial simplificat. Se suposa que aquesta mesura es prorrogarà per al 2022.

La metodologia utilitzada per a l'estimació dels beneficis fiscals consisteix en un sistema mixt que combina tant informació fiscal com macroeconómica.

Conforme l'estimació de la Secretaria d'Estat d'Hisenda, l'import total de beneficis fiscals ascendeix a 22.898,86 milions d'euros.

Prenent l'índex de consum utilitzat per al càlcul de la liquidació definitiva del sistema de finançament corresponent a l'exercici 2019 per imputar a cada comunitat autònoma l'import corresponent, l'índex de repartiment per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ascendeix al 3.9444770 %.

En conseqüència, l'estimació de beneficis fiscals per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears és de 903,24 milions d'euros.

2. Imposts especials

El conjunt de conceptes que es consideren generadors de beneficis fiscals en els imposts especials està integrat per certs consums exempts recollits en la Llei 38/1992, de 28 de desembre d'imposts especials. Ha de tenir-se en compte que, per falta d'informació sobre la qual sustentar les estimacions, no ha estat possible quantificar els beneficis fiscals associats a determinats incentius.

Per a la realització d'una estimació de les xifres de beneficis fiscals que l'Administració General de l'Estat proposa incorporar als pressuposts de beneficis fiscals de les comunitats autònomes, la Secretaria d'Estat d'Hisenda té en compte  tant els imposts especials la recaptació dels quals correspon a l'Estat com aquells la recaptació dels quals està totalment cedida a les comunitats autònomes (l'impost especial sobre l'electricitat i l'impost especial sobre determinats mitjans de transport).

 

 

 

(milions d'euros)

BENEFICIS FISCALS PRESSUPOST DE LA CA DE LES ILLES BALEARS 2022

IMPOSTS ESPECIALS

IMPORT TOTAL BENEFICIS FISCALS CCAA

ÍNDEX DE REPARTIMENT

BENEFICIS FISCALS

ALCOHOL I BEGUDES DERIVADES

98,66

3,4237820%

3,38

HIDROCARBURS (tipus general)

1.023,02

2,8653306%

29,31

HIDROCARBURS (tipus especial)

395,00

2,8653306%

11,32

ELECTRICITAT*

128,87

2,5735589%

3,32

MITJANS DE TRANSPORT

99,85

 

23,32

*L'impost de l'electricitat inclou també els beneficis que corresponen a Ceuta i Melilla

Per imputar a cada Comunitat Autònoma l'import corresponent s'han pres les següents dades:

  • Per a l'impost sobre alcohol i begudes derivades: es pren l'índex de consum utilitzat per al càlcul de la liquidació definitiva del sistema de finançament corresponent a l'exercici 2019.

  • Per a l'impost sobre hidrocarburs: es pren l'índex de lliuraments de gasolines, gasoils i fueloils utilitzat per al càlcul de la liquidació definitiva del sistema de finançament corresponent a l'exercici 2019.

  • Per a l'impost sobre l'electricitat: es pren l'índex de consum net d'energia  elèctrica utilitzat per al càlcul de la liquidació definitiva del sistema de finançament corresponent a l'exercici 2019.

  • Per a l'impost especial sobre determinats mitjans de transport: la distribució per comunitats autònomes s'ha realitzat pel Servei d'Estudis Tributaris i Estadístiques de l'AEAT d'acord amb el punt de connexió establert a la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb Estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries.”

Hi ha de dir:

ANNEX 20

IMPORT ESTIMAT DELS BENEFICIS FISCALS DE L'EXERCICI PRESSUPOSTARI DE 2022

L'import dels beneficis fiscals derivats de les mesures aprovades per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb incidència al pressupost de l'exercici de 2022 ascendeix a 1.274,36 milions d'euros, d'acord amb els diferents beneficis fiscals establerts per a cadascuna de les figures tributàries al llarg de tots aquests anys, vigents l'any 2022. La major part de beneficis fiscals corresponen a beneficis fiscals de l'IVA (903.24 milions d'euros), conseqüència en gran mesura de l'aplicació dels tipus reduïts i superreduïts a determinats béns.

Per a l'exercici 2022, com a novetat, s'inclouen beneficis fiscals derivats de la normativa estatal d'alguns tributs cedits. Aquest canvi ha estat possible gràcies als càlculs realitzats per Servei d'Estudis Tributaris i Estadístiques de l'AEAT i la Direcció General de Tributs del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. L'objectiu és que la informació recollida als pressuposts dels beneficis fiscals de cada comunitat autònoma sigui més completa i s'utilitzin uns criteris uniformes per determinar-los.

A. Imposts amb competència normativa:

1. Impost sobre la renda de les persones físiques

En el Projecte de llei de pressuposts generals per a l'any 2022 només es preveu modificar la deducció autonòmica per arrendament d'habitatge habitual a favor de determinats col·lectius, en el sentit d'incloure'n com a nou col·lectiu beneficiari a les famílies monoparentals previstes en l'article 7.7 de la Llei 8/2018, de 13 de juliol, de suport a la família. Fora d'això, no hi ha cap modificació en el règim de beneficis fiscals aplicables a l'IRPF.

  • Beneficis fiscals derivats de la normativa autonòmica:

Vistes les dades subministrades per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (AEAT) corresponents a les declaracions de l'IRPF de l'exercici de 2019 (dades definitives) i de l'exercici 2020 (dades provisionals), el cost de determinades deduccions autonòmiques vigents per a l'exercici de 2021 a declarar en el 2022 és el següent:

  • Deducció per despeses d'adquisició de llibres de text: 1,38 milions d'euros.
  • Deducció per donacions a determinades entitats que tinguin per objecte el foment de la llengua catalana: 0,02 milions d'euros.
  • Deducció per discapacitat física, psíquica o sensorial del contribuent o de descendents amb aquesta condició: 0,58 milions d'euros.
  • Deducció per donacions, cessions d'ús, contractes de comodat o quanties satisfetes per convenis de col·laboració empresarial, ja siguin de caràcter esportiu, cultural o científic: 0,01 milions d'euros.
  • Deducció per despeses d'aprenentatge extraescolar d'un idioma estranger: 0,10 milions d'euros.
  • Deducció autonòmica en concepte d'inversió en l'adquisició d'accions o de participacions socials de noves entitats o de creació recent: 0,05 milions d'euros.
  • Deducció per despeses en la millora de la sostenibilitat de l'habitatge habitual: 0,71 milions d'euros.
  • Deducció per donacions a determinades entitats destinades a la investigació, el desenvolupament científic o tecnològic i la innovació: 0,02 milions d'euros.
  • Deducció per l'arrendament de l'habitatge habitual al territori de les Illes Balears a favor de determinats col·lectius (joves, discapacitats, famílies nombroses i famílies monoparentals). Aquesta deducció ha estat objecte de modificació en el sentit d'incloure a les famílies monoparentals especials.    

Segons dades de l'IBESTAT, a les Illes Balears hi ha entorn d'unes 37.232 famílies d'aquestes característiques, mentre que famílies nombroses s'estimen en unes 10.935, i la població de menys de 37 anys i major de 18 és d'uns 180.684 habitants. Si tenim en compte que del total de possibles declarants de renda (ciutadans majors de 18 anys; 1.088.609 habitants) només van declarar en 2019, 550.891, és a dir, un 50.62 %, podem induir que actualment el nombre de declarants per família nombrosa i per edat inferior a 36 anys és d'uns 102.397 (10.935 + 180.684 x 0,5062). Pel que es refereix als declarants discapacitats, 41.400 declarants s'apliquen la reducció per discapacitat. Això ens porta al fet que, actualment, el nombre potencial de declarants que es podrien aplicar la deducció, de complir els altres requisits, seria d'uns 143.797, dels quals només es van aplicar aquesta deducció en el 2019, 3.880 declarants, és a dir, un 2,70 %. Si considerem que aquest percentatge també s'aplicarà a les famílies monoparentals, l'increment previst en els beneficiaris seria d'uns 1.005 declarants, és a dir, un augment sobre els declarants actuals d'un 26,44 %, la qual cosa en termes recaptatoris suposa un creixement del cost actual de la deducció (pel 2019) d'1,65 milions d'euros, la qual cosa suposa un cost previst, per a aquest benefici fiscal de uns 2,15 milions d'euros. No obstant això, aquesta mesura no tindrà impacte en l'exercici 2022. Però sí quan es liquidi el sistema de finançament de 2022, que es produirà en el 2024, o quan es calculin els lliuraments a compte de l'IRPF de l'exercici 2023. L'impacte del benefici fiscal en l'exercici fiscal serà de 0,5 milions d'euros.

—Deducció per primes d'assegurança que cobreixen l'impagament de les rendes derivades de l'arrendament de béns immobles destinats a habitatge: 0,08 milions d'euros.

—Deducció per arrendament de l'habitatge derivat del trasllat temporal de residència per motius laborals: 0,5 milions d'euros.

—Deducció per despeses en estudis d'educació superior seguits en centres situats fora de l'illa de residència fiscal de l'estudiant: 1,83 milions d'euros.

—La deducció per despeses relatives als descendents o acollits menors de sis anys per motius de conciliació: 1,84 milions d'euros.

—La deducció per donacions a entitats del tercer sector: 0,02 milions d'euros.

—La deducció per subvencions i ajuts atorgats per declaració de zona afectada per emergència: 0,09 milions d'euros.

De conformitat amb l'anterior la disminució de recaptació pel conjunt de deduccions autonòmiques a l'IRPF ascendeix a 9,03 milions d'euros.

La Comunitat Autònoma també ha modificat alguns mínims personals i familiars (major de 65 anys, per 3 o més descendents i tenir una discapacitat reconeguda) augmentant-los en el màxim permès per la legislació estatal d'un 10 %. Aquests canvis no es consideren beneficis fiscals a causa que el mínim personal i familiar és considerat un element estructural de l'impost. Malgrat no ser considerats beneficis fiscals, a continuació, es quantifica l'impacte recaptatori d'aquestes mesures.

Els càlculs es realitzen diferenciant entre les següents partides: l'import de la reducció estatal i el de l'autonòmica, atès que el mínim personal i familiar està integrat per la part estatal i la part autonòmica —aquesta darrera es va modificar amb un increment del 10 % sobre la reducció estatal per a l'exercici 2015—. Per al seu càlcul s'han pres les dades corresponents a l'exercici 2019 sobre la base de la informació facilitada per l'AEAT:

— Per tres o més fills: l'import de la part estatal per reducció per descendents és de 623,48 milions d'euros i el de la part autonòmica és de 629,36 milions d'euros, que dona un import diferencial de 5,88 milions d'euros.

—Per discapacitat: l'import de la part estatal és de 225,98 milions d'euros i el de la part autonòmica és de 248,56 milions d'euros que dona un import diferencial de 22,58 milions d'euros.

—Per contribuent major de 65 anys: l'import de la part estatal és de 3.237,16 milions d'euros i el de la part autonòmica és de 3.306,36 milions d'euros, que dona un import diferencial de 69,20 milions d'euros.

Així, la reducció total de base imposable per aquests tres conceptes és de 97,66 milions d'euros. Si sobre la reducció de la base apliquem el tipus mitjà de gravamen de la part autonòmica de la base liquidable, que segons les dades de l'AEAT de 2019, va ser del 13,49 %, la minoració de la quota es pot estimar en 13,17 milions d'euros.

  • Beneficis fiscals derivats de la normativa estatal:

Per a l'estimació dels beneficis fiscals a l'IRPF que l'Administració General de l'Estat proposa incorporar als pressuposts de beneficis fiscals de les comunitats autònomes, el Servei d'Estudis tributaris i Estadístiques de l'AEAT i la Direcció General de Tributs del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, seguint els criteris emprats en pressuposts i tenint en compte la normativa vigent de l'IRPF, ha agrupat els elements de l'impost que generen beneficis fiscals i són susceptibles de quantificació en quatre grups; corresponent a cadascun d'ells els següents imports en concepte de beneficis fiscals:

  • Reduccions a la base imposable: 110,84 milions d'euros
  • Especialitats de les anualitats per aliments: 4,11milions d'euros
  • Deduccions en la quota: 34,41milions d'euros
  • Exempcions: 68,62 milions d'euros.

El total en concepte de beneficis fiscals derivats de la normativa estatal ascendeix a 217,98 milions d'euros. La metodologia de càlcul que s'ha utilitzat per a l'estimació consisteix bàsicament en l'aplicació d'un sistema de microsimulació sobre les bases de dades disponibles que contenen informació individualitzada dels diferents col·lectius de contribuents.

2. Impost sobre patrimoni

Es manté la bonificació del 90 % creada per la Llei 3/2015, de 3 de març, de mecenatge cultural, científic i tecnològic, sobre els béns de consum cultural als quals fa referència l'article 5 d'aquesta mateixa Llei.

Segons dades de l'AEAT en relació amb l'any 2019, 38 contribuents van declarar la titularitat de béns i obres d'art per valor de 6,16 milions d'euros, la qual cosa representa el 0,026 % del total del patrimoni declarat. Si tenim en compte que el tipus mitjà aplicat és del 0,81 % podem concloure que la pèrdua de recaptació s'estima en uns 0,05 milions d'euros.

3. Impost sobre successions i donacions

Pel que fa a l'impost sobre successions i donacions, es manté la vigència de determinats beneficis fiscals que afecten tant a la tributació sobre successions com a la corresponent a donacions, especialment dels grups I i II.

A l'hora de fer el càlcul del cost dels beneficis fiscals distingim dos grups:

—Beneficis aplicables als grups I i II. En cadascun dels grups hi ha, d'una banda, beneficis fiscals que afecten a les reduccions i, per l'altra, els que suposen una deducció en la quota del tribut, entre les quals destaca la deducció de la quota per al grup II (fills, descendents i cònjuges), que en la pràctica suposa limitar les donacions al 7 % per a aquests familiars. Vistes les dades de l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) l'import d'aquests beneficis suposarà un cost d'uns 12,13 milions d'euros.

—Beneficis aplicables als grups III i IV. En aquests s'inclouen diversos beneficis fiscals, com són la reducció per transmissió d'empresa, la reducció per transmissió d'habitatge habitual i les bonificacions en cessions de béns a canvi d'aliment. Aquests beneficis fiscals, segons dades de l'ATIB, suposen uns 6,12 milions d'euros.

En conseqüència, la quantia dels beneficis fiscals en aquest impost per a l'any 2022 s'estima en 18,25 milions d'euros.

4. Impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats

Es mantenen els beneficis fiscals següents, que, segons les dades subministrades per l'ATIB en relació amb l'exercici 2020, representen els costos que s'indiquen:

—Tipus reduït del 5% per a l'adquisició d'habitatge habitual de determinats     col·lectius: 14,38 milions.

—Tipus reduït del 3,5 % en l'adquisició d'immobles que hagin de constituir el domicili fiscal de la societat de nova creació: 0,4 milions d'euros.

—Tipus de gravamen reduït aplicable a la transmissió d'immobles situats al Parc d'Innovació Tecnològica: 0,04 milions d'euros.

—Tipus de gravamen reduït del 4% aplicable a la transmissió d'immobles en la qual els subjectes passius renuncien a l'exempció prevista en els apartats 20, 21 i 22 de l'article 20.O de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit: 0 milions. Cal tenir en compte que, si no s'aplicàs aquest tipus reduït, l'operació tributaria per l'IVA i, per tant, no es produiria cap ingrés a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

—Tipus de gravamen reduït de l'1 % aplicable a la transmissió de mobles de caràcter esportiu o cultural o científic als quals es refereixen la Llei 3/2015, i la Llei 6/2015, de 30 de març, de mecenatge esportiu amb una pèrdua de recaptació d'uns 0,02 milions d'euros.

—Tipus reduït del 0,5 % per actes jurídics documentats en les operacions de modificació de préstecs i crèdits hipotecaris per l'adquisició de la seu social en empreses de nova creació: 0,21 milions d'euros.

—Tipus reduït del 0,1 % per actes jurídics documentats aplicable a les escriptures notarials que documentin la constitució de préstecs i crèdits hipotecaris a favor d'una societat de garantia recíproca amb domicili fiscal al territori de les Illes Balears amb determinats requisits: 0,38 milions d'euros.

—Tipus reduït del 0,6 % per actes jurídics documentats aplicable en cas de transmissions de determinats béns de caràcter cultural als quals es refereix l'esmentada Llei 3/2015: 0,09 milions d'euros.

El cost total dels beneficis en l'Impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats ascendeix a 14,35 milions d'euros.

5. Cànon de sanejament d'aigües

Els beneficis fiscals afecten als diferents suposats d'exempció i a les bonificacions objectives i subjectives, que l'ATIB estima en 6,08 milions d'euros.

6. Impost sobre estades turístiques

L'impost preveu dos tipus de beneficis fiscals: les exempcions de l'article 5 que en síntesi suposen que els menors de 16 anys no tributen i les bonificacions previstes en l'article 13.2. Aquestes bonificacions suposen que, d'una banda, en les estades fetes en la temporada baixa s'ha d'aplicar una bonificació del 75 % sobre la quota prevista i, per una altra, que quan l'estada tingui una durada de 9 o més dies, sobre la quota (minorada, si escau, per la bonificació anterior) s'ha d'aplicar una altra bonificació del 50 % en tots els casos d'estades en el mateix establiment.

Pel que fa a les exempcions, segons dades de l'IBESTAT de 2016, el nombre d'estades de menors de 16 anys en establiments hotelers en temporada alta va ser de 0,67 milions i de 0,05 milions en temporada baixa. Si en temporada alta prenem una mitjana de 2 euros per estada i en temporada baixa 0,5 euros la quantitat resultant és d'1,34 milions d'euros.

Quant a les bonificacions, segons les dades de l'IBESTAT de 2016 corresponents a establiments hotelers, són les següents:

—Estades en temporada baixa de menys de 9 dies: 6,13 milions

—Estades de 9 o més dies en temporada baixa: 2,86 milions

—Estades de 9 o més dies en temporada alta: 18,18 milions

Si prenem com a ingrés mitjà el de 0,5 euros en temporada baixa i el de 2 euros en temporada alta, l'import de les bonificacions serà:

  • Estades en temporada baixa de menys de 9 dies: 6,13 milions d'estades x 1,5 €/estada = 9,19 milions d'euros (el cost mitjà de 2 euros bonificat al 75 % suposa una reducció d'1,5 euros per estada)
  • Estades en temporada baixa de 9 o més dies: 2,86 milions d'estades x 1,75 €/ estada: 5 milions d'euros (el cost mitjà és de 2 euros, però està bonificat al 75% i al 50 % acumulativament, la qual cosa ens dona un pagament efectiu d'uns 0,25 euros i suposa un estalvi d'1,75 euros per estada)
  • Estades de 9 o més dies en temporada alta: 18,18 milions x 1 €/estada= 18,18 milions d'euros (la quota mitjana de 2 euros està bonificada al 50 %)

Tot l'anterior suma un total de 32,37 milions d'euros. No obstant això, l'actual situació econòmica derivada de la COVID-19 i les dades provisionals d'ocupació de l'any 2021, fan suposar que per a l'any 2022 es prevegi un major nombre d'estades respecte del 2021, arribant a nivells similars al 2019 en el qual el nombre de pernoctacions va ser similar al 2016  —58.7 milions de pernoctacions en el 2016, i 58.1 milions en el 2019, segons dades de l'IBESTAT—, la qual cosa permet estimar el cost dels beneficis fiscals pel 2022 en uns 32 milions d'euros.

7. Cànon sobre abocaments i incineració de residus

Aquest cànon es crea mitjançant la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021 i grava la destinació dels residus municipals o domèstics a instal·lacions d'abocament o d'incineració situades a les Illes Balears.

Els beneficis fiscals provenen d'uns tipus reduïts en funció de:

  • Si l'eliminació del rebuig es fa mitjançant abocador o incineració.
  • Si els residus domèstics o municipals procedeixen d'ens locals que han iniciat el desplegament de la recollida selectiva de la fracció orgànica i el pagament per generació.

Any d'aplicació

Tipus de gravamen per depòsit en abocador

Tipus de gravamen per incineració

 

Municipis que disposen de recollida de fracció orgànica i pagament per generació

Municipis que no disposen de recollida de fracció orgànica i pagament per generació

Municipis que disposen de recollida de fracció orgànica i pagament per generació

Municipis que no disposen de recollida de fracció orgànica i pagament per generació

2022

5€/tn

12€/tn

2,5€/tn

5€/tn

Per a 2022 s'estima que la recaptació total se situarà en 2,8 M€ i que generarà un benefici fiscal de 2,86 M€.

B. Imposts sense competència normativa

3. Impost sobre el valor afegit

El conjunt de conceptes que es considera que generen beneficis fiscals en l'IVA està integrat per:

  • La previsió dels beneficis fiscals associats a determinades exempcions regulades en la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit, segons la informació macroeconòmica disponible més recent amb el detall requerit de la despesa en consum final, consum intermedi i inversió, tant del sector privat com del públic.
  • La previsió dels beneficis fiscals derivats de cadascun dels dos tipus reduïts de gravamen del 4 i 10 per cent, diferents de l'alíquota estàndard del 21 per cent, la qual constitueix l'element estructural de l'impost.
  • Una reducció del 20 per cent de l'import de les quotes reportades per operacions corrents a Lorca durant 2021d'activitats econòmiques diferents de les agrícoles, ramaderes i forestals en aquest terme municipal, en cas que estiguin acollits al règim especial simplificat. Se suposa que aquesta mesura es prorrogarà per al 2022.

La metodologia utilitzada per a l'estimació dels beneficis fiscals consisteix en un sistema mixt que combina tant informació fiscal com macroeconómica.

Conforme l'estimació de la Secretaria d'Estat d'Hisenda, l'import total de beneficis fiscals ascendeix a 22.898,86 milions d'euros.

Prenent l'índex de consum utilitzat per al càlcul de la liquidació definitiva del sistema de finançament corresponent a l'exercici 2019 per imputar a cada comunitat autònoma l'import corresponent, l'índex de repartiment per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ascendeix al 3.9444770 %.

En conseqüència, l'estimació de beneficis fiscals per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears és de 903,24 milions d'euros.

4. Imposts especials

El conjunt de conceptes que es consideren generadors de beneficis fiscals en els imposts especials està integrat per certs consums exempts recollits en la Llei 38/1992, de 28 de desembre d'imposts especials. Ha de tenir-se en compte que, per falta d'informació sobre la qual sustentar les estimacions, no ha estat possible quantificar els beneficis fiscals associats a determinats incentius.

Per a la realització d'una estimació de les xifres de beneficis fiscals que l'Administració General de l'Estat proposa incorporar als pressuposts de beneficis fiscals de les comunitats autònomes, la Secretaria d'Estat d'Hisenda té en compte  tant els imposts especials la recaptació dels quals correspon a l'Estat com aquells la recaptació dels quals està totalment cedida a les comunitats autònomes (l'impost especial sobre l'electricitat i l'impost especial sobre determinats mitjans de transport).

 

 

 

(milions d'euros)

BENEFICIS FISCALS PRESSUPOST DE LA CA DE LES ILLES BALEARS 2022

IMPOSTS ESPECIALS

IMPORT TOTAL BENEFICIS FISCALS CCAA

ÍNDEX DE REPARTIMENT

BENEFICIS FISCALS

ALCOHOL I BEGUDES DERIVADES

98,66

3,4237820%

3,38

HIDROCARBURS (tipus general)

1.023,02

2,8653306%

29,31

HIDROCARBURS (tipus especial)

395,00

2,8653306%

11,32

ELECTRICITAT*

128,87

2,5735589%

3,32

MITJANS DE TRANSPORT

99,85

 

23,32

*L'impost de l'electricitat inclou també els beneficis que corresponen a Ceuta i Melilla

Per imputar a cada Comunitat Autònoma l'import corresponent s'han pres les següents dades:

  • Per a l'impost sobre alcohol i begudes derivades: es pren l'índex de consum utilitzat per al càlcul de la liquidació definitiva del sistema de finançament corresponent a l'exercici 2019.
  • Per a l'impost sobre hidrocarburs: es pren l'índex de lliuraments de gasolines, gasoils i fueloils utilitzat per al càlcul de la liquidació definitiva del sistema de finançament corresponent a l'exercici 2019.
  • Per a l'impost sobre l'electricitat: es pren l'índex de consum net d'energia elèctrica utilitzat per al càlcul de la liquidació definitiva del sistema de finançament corresponent a l'exercici 2019.
  • Per a l'impost especial sobre determinats mitjans de transport: la distribució per comunitats autònomes s'ha realitzat pel Servei d'Estudis Tributaris i Estadístiques de l'AEAT d'acord amb el punt de connexió establert a la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb Estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries.”​​​​​​​

Palma, 8 de novembre de 2021

La secretària del Consell de Govern

(Per suplència d'acord amb l'article 5.2 del Decret 8/2021, de 3 de febrer, de la presidenta

de les Illes Balears)

Rosario Sánchez Grau

 

​​​​​​​Vist i plau La presidenta (Per suplència d'acord amb l'article 7 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears) ​​​​​​​Mercedes Garrido Rodríguez