Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 546876
Extracte de la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 10 de novembre de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per a actuacions del programa de rehabilitació energètica en edificis existents en municipis de repte demogràfic (Programa PREE 5000), inclòs en el programa de regeneració i repte demogràfic del Pla de Rehabilitació i Regeneració Urbana del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb el que preveuen els articles 17.3.b) i 20.8.a) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es publica l'extracte de la convocatòria el text complet de la qual es pot consultar a la Base de dades nacional de subvencions

(http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index).

Primer Beneficiaris

1. Beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que s'estableixen a continuació, en funció dels tipus d'actuacions definides en l'apartat 3 d'aquesta convocatòria:

  1. Les persones físiques o jurídiques de naturalesa privada o pública legalment constituïdes que siguin propietàries d'edificis existents destinats a qualsevol ús i que estiguin ubicats a les Illes Balears.

  2. Les comunitats de propietaris o agrupacions de comunitats de propietaris d'edificis residencials d'ús habitatge, que s'ubiquin en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, constituïdes de conformitat amb el que disposa l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de propietat horitzontal.

  3. Els propietaris que de forma agrupada siguin propietaris d'edificis, que compleixin els requisits establerts en l'article 396 del Codi civil i no hagin atorgat el títol constitutiu de propietat horitzontal.

  4. Les empreses explotadores, arrendatàries o concessionàries d'edificis ubicats a les Illes Balears, que acreditin aquesta condició mitjançant un contracte vigent a llarg termini amb la propietat, que els atorgui facultat expressa per emprendre les obres de reforma objecte de l'actuació que s'ha d'incloure en el Programa.

  5. Les empreses de serveis energètics (ESE), o proveïdors de serveis energètics definits en el Reial decret 56/2016, de 12 de febrer, pel qual es transposa la Directiva 2012/27/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2012, relativa a l'eficiència energètica, referent a auditories energètiques, acreditació de proveïdors de serveis i auditors energètics i promoció de l'eficiència del subministrament d'energia, pel que fa a l'acreditació de proveïdors de serveis. Per poder ser-ne beneficiàries, aquestes empreses han d'actuar de conformitat amb el contracte que tenguin establert amb aquesta finalitat amb la propietat i han de dur a terme les inversions incloses en la tipologia de projectes recollits en aquesta convocatòria, i també han d'acreditar la seva actuació com a empresa de serveis energètics i la inversió realitzada a les Illes Balears.

  6. Les entitats locals conforme a l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i el sector públic institucional de qualsevol administració pública a què es refereix l'article 2.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

  7. Les comunitats d'energies renovables i les comunitats ciutadanes d'energia, segons la definició de la Directiva 2018/2001 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2018, i de la Directiva 2019/944 del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juny de 2019, respectivament, així com de l'article 4 del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.

2. Els ajuntaments, les diputacions provincials o les entitats locals equivalents i les mancomunitats o agrupacions de municipis espanyols, capítols i consells insulars, les administracions de les comunitats autònomes, i qualssevol organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents de les referides administracions públiques, poden accedir a la condició de beneficiaris per promoure i gestionar la realització d'actuacions de rehabilitació energètica, com a representants d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, propietàries d'edificis que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme l'execució de les corresponents actuacions subvencionables previstes en aquesta convocatòria, havent de complir, en tot cas, el que es preveu pel paràgraf segon de l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

3. Quan els beneficiaris dels ajuts siguin persones físiques que pertanyen a una comunitat o agrupació de propietaris de les previstes en les lletres b) o c) de l'apartat 2.1, han de tenir la nacionalitat espanyola o la d'algun dels estats membres de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu o Suïssa. En el cas d'estrangers no comunitaris, han de tenir residència legal a Espanya.

4. Quan els beneficiaris siguin persones jurídiques han d'acreditar que es troben degudament constituïdes, conforme a la normativa que els resulti d'aplicació.

5. Poden ser beneficiàries dels ajuts, sempre que compleixin amb el que s'estableix en l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, pugui dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobi en la situació que motiva la concessió de la subvenció.

6. Els beneficiaris han de destinar l'import íntegre de l'ajut que rebin al pagament de les actuacions subvencionables corresponents. Aquesta regla resultarà igualment d'aplicació quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció, amb independència que tant l'import d'aquesta com el cost de les obres s'hagi de repercutir entre els integrants d'aquestes. No obstant això, quan algun dels seus integrants incorri en una o diverses prohibicions establertes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, no s'atribuirà a l'integrant esmentat la part proporcional que li correspondria de l'ajuda rebuda, que es prorratejaria entre els restants, sempre que es mantengui el compliment dels requisits exigits per accedir a la condició de beneficiari per part de l'entitat de què es tracti.

7. Els beneficiaris no es poden trobar en cap dels supòsits establerts en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, per haver estat objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa o sentència judicial ferma.

8. No poden ser beneficiaris dels ajuts:

  1. Qui es trobi en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

  2. Empreses en situació de crisi, d'acord amb la definició que es fa en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (Comunicació de la Comissió 2014/C 249/1, de 31 de juliol de 2014).

  3. Les empreses que es trobin subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajut o subvenció que se'ls hagi atorgat amb anterioritat, per haver-lo declarat ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior, o bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions atribuïdes en la concessió.

  4. Qui hagi estat sancionat mitjançant resolució ferma amb la pèrdua del dret a rebre subvencions, d'acord amb les articles 37.2.a i 37.3.a de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI fòbia.

  5. Qui es trobi en els supòsits establerts en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, per haver estat objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

Segon Objecte

1. L'objecte d'aquesta Resolució és aprovar la convocatòria pública de subvencions per a actuacions del programa de rehabilitació energètica en edificis existents en municipis de repte demogràfic (Programa PREE 5000) inclòs en el programa de regeneració i repte demogràfic del Pla de Rehabilitació i Regeneració Urbana de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu, corresponents a la millora de l'eficiència energètica de l'envolupant tèrmica, la millora de l'eficiència energètica i l'ús d'energies renovables en les instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, refrigeració, ventilació i aigua calenta sanitària, i la millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions d'il·luminació.

2. Els fons d'aquesta convocatòria procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Programa de Regeneració i Repte Demogràfic del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com el finançament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establert pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021, i el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

3. Es compleix amb les exigències establertes a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

 

Tercer Bases reguladores

Aquesta convocatòria està regulada pel Reial decret 691/2021, de 3 d'agost, pel qual es regulen les subvencions a atorgar a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents, en execució del Programa de rehabilitació energètica per a edificis existents en municipis de repte demogràfic (Programa PREE 5000), inclòs en el Programa de regeneració i repte demogràfic del Pla de rehabilitació i regeneració urbana del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com la seva concessió directa a les comunitats autònomes.

Quart Quantia

Import econòmic i règim de concessió i finançament

1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 513.330 euros. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2021, 2022, 2023, 2024 i 2025, i, concretament, del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7* MR029, amb la distribució d'anualitats següent:

  • Any 2021:            0,00 €
  • Any 2022:            80.830,00 €
  • Any 2023:            200.000,00 €
  • Any 2024:            200.000,00 €
  • Any 2025:            32.500,00 €

2. En el cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat, l'import romanent s'assigna a l'anualitat següent.

3. La distribució dels fons conforme a les actuacions indicades en el punt 3.1 d'aquesta convocatòria és la següent:

 

Exercici 2021

Exercici 2022

Exercici 2023

Exercici 2024

Exercici 2025

Opció A

0 €

40.830 €

100.000 €

100.000 €

16.500 €

Opció B

0 €

40.000 €

100.000 €

100.000 €

16.000 €

Total

0 €

80.830 €

200.000 €

200.000 €

32.500 €

4. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria.

Cinquè Termini de presentació de sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a partir del 27 de desembre de 2021 i finalitza el 31 de desembre de 2023 o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.

2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

 

Palma, 10 de novembre de 2021

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica Juan Pedro Yllanes Suárez