Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 540684
Reglament de règim jurídic i de règim interior del Centre d’Acolliment Temporal (CRAT)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple Municipal, en sessió ordinària de 28 d'octubre de 2021 i seguint les prescripcions de l'article 102 del Reglament orgànic del Ple de l'Ajuntament de Palma, dels articles 22 i 123 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i l'establert al RDL 2/2004, de 5 de març, que aprovà el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, va acordar:

“...

PRIMER.- Donar compte de l'aprovació definitiva del Reglament de règim jurídic i de règim interior del Centre d'Acolliment Temporal (CRAT) de l'Ajuntament de Palma, el qual s'adjunta. Aquesta aprovació definitiva s'ha produït de conformitat amb l'establert a l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i amb el determinat a l'article 101 del Reglament orgànic del Ple de l'Ajuntament de Palma, una vegada no s'han presentat reclamacions ni suggeriments durant el termini d'informació pública i audiència als interessats, esdevenint-se d'aquesta forma en definitiu l'Acord Plenari d'aprovació inicial de 29 de juliol de 2021.

SEGON.-  Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el text íntegre del Reglament de règim jurídic i de règim interior del Centre d'Acolliment Temporal (CRAT) de l'Ajuntament de Palma.

...”

De conformitat amb aquest Acord plenari, a continuació es procedeix a publicar el text íntegre d'aquest Reglament.

 

Palma, en el dia de la signatura electrònica (5 de novembre de 2021)

La cap de Servei de Benestar Social

p.d. Decret de batlia núm. 3000/2014, de 26/02/2014

(BOIB núm. 30, de 04/03/2014)

M. Pilar Perelló Muñoz

 

REGLAMENT DE RÈGIM JURÍDIC BÀSIC I DE RÈGIM INTERIOR DEL CENTRE D'ACOLLIMENT TEMPORAL (CRAT) DE L'AJUNTAMENT DE PALMA

Preàmbul

L'article 7 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, estableix les competències impròpies, pròpies i delegades de les entitats locals.

La Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local deroga l'apartat k) de l'article 25.2. de la referida Llei 7/1985; en la qual s'enumerava com a competència dels municipis la prestació de serveis socials i de promoció i reinserció social.

El Decret Llei 2/2014, de 21 de novembre, de mesures urgents per aplicar a les Illes Balears la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, estableix en el seu article 1.2. que les entitats locals de les Illes Balears seguiran exercint les competències que els atribueixen les lleis de la Comunitat Autònoma anteriors a l'entrada en vigor de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, de conformitat amb el que disposa la norma d'atribució, en règim d'autonomia i sota la seva pròpia responsabilitat, de conformitat amb el que estableix l'article 7.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (article que fa referència a l'exercici de les competències pròpies dels municipis).

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix, en el seu Títol II- Capítol III quines són les prestacions que conformen l'àmbit dels Serveis Socials de les administracions públiques; distingint els Serveis Socials Comunitaris i els Serveis Socials Especialitzats.

Dintre dels Serveis Socials Comunitaris, la referida Llei diferencia entre els bàsics i els específics.

El Centre Residencial d'Atenció Temporal (CRAT) es defineix com un servei dirigit a l'atenció social  integral de les persones adultes de Palma, que es troben en situació de risc d'exclusió social per manca o insuficiència de recursos.

De conformitat amb l'objecte del Servei, els Serveis d'acolliment formen part dels legalment definits com a Serveis Socials Comunitaris Específics, concretament s'ajusta al que estableix l'article 16 relatiu a les funcions d'aquest tipus de serveis socials.

Per altra banda, l'article 24 d'aquesta Llei determina que cada administració competent redactarà la cartera de serveis socials, la qual és l'instrument que determina el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials, incloent totes les prestacions tècniques, econòmiques i tecnològiques. Per aquest motiu el Govern de les Illes Balears va aprovar, mitjançant Decret 66/2016 de 18 de novembre, la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i els principis generals per a les carteres insulars i locals.

L'Ajuntament de Palma, en aplicació de la Llei 4/2009 i de conformitat amb el Decret de la CAIB 66/2016, va aprovar, mitjançant Acord plenari de 30 de novembre de 2017, la Cartera Municipal de Serveis Socials (publicada en el BOIB núm.3 de 6 de gener de 2018).

En el seu punt 6 Serveis d'allotjament alternatiu va establir aquest Servei com a prestació municipal.

En compliment de l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i de conformitat amb el marc normatiu regulador d'aquest servei, és necessari regular les condicions d'ús del Centre d'Acolliment Temporal mitjançant l'aprovació d'un reglament, el qual ha de delimitar les funcions de les parts implicades, descriure els seus drets i deures i establir criteris conjunts en el desenvolupament del servei que impliquin una major seguretat jurídica, una major eficàcia i una major eficiència en l'assoliment dels objectius; objectius que van adreçats a aconseguir una millor qualitat de vida i autonomia personal per a les persones majors i/o discapacitades usuàries, establint un marc efectiu d'igualtat d'oportunitats.

A més, amb aquest text normatiu es divulga la informació necessària en relació a la configuració jurídica del servei i a les normes per l'adequat funcionament del servei. Aquesta tasca informativa és una expressió dels principis de transparència i seguretat jurídica determinats en l'esmentat article 129.1 de la Llei 39/2015.

La població de Palma en risc d'exclusió social precisa que l'Ajuntament de Palma fomenti actuacions dirigides a la  integració i  promoció sociolaboral, realitzades concretament a favor de les persones amb necessitats d'un allotjament temporal que supleixi la seva llar. Aquestes actuacions es constitueixen com bàsiques a favor dels sectors de població afectats i suposen el compliment d'objectius d'interès general que fan necessària la configuració d'aquests serveis, els quals i per assolir els esmentats objectius, i fer-lo de la forma més adequada i eficaç, es configuren i regulen en els seus aspectes essencials mitjançant el present reglament. Tota aquesta situació justifica el compliment del principi de necessitat, definit a aquest article 129.1 i sota el qual han d'actuar les administracions en l'aprovació dels seus textos normatius.

També, amb l'establiment de les mesures imprescindibles per atendre les necessitats de les persones beneficiàries, s'ajusta als principis de proporcionalitat i seguretat jurídica exigits a aquest esmentat article; definint-se mesures que no implicar restriccions de drets o imposició d'obligacions no ajustades a la legalitat vigent i adequant-se en totes les seves prescripcions a l'ordenament jurídic que li és d'aplicació a aquest Ajuntament.

Aquest reglament s'ajustarà a la normativa vigent, incloent-se qualsevol desplegament de la Llei de dependència o la Llei autonòmica de les Illes Balears en matèria de Serveis Socials.

 

TÍTOL I. RÈGIM JURÍDIC BÀSIC

Capítol I Disposicions generals

Article 1 Objecte del Reglament

L'objecte del present Reglament és la regulació del Centre d'Acolliment Temporal de l'Ajuntament de Palma (en endavant CRAT), el qual es defineix com un servei dirigit a l'atenció social  integral de les persones adultes de Palma, que es troben en situació de risc d'emergència o exclusió social per manca o insuficiència de recursos.

 

Article 2 Titularitat

La titularitat del servei l'ostenta l'Ajuntament de Palma.  El servei pot ser gestionat directament per l'Ajuntament de Palma, amb el seus propis mitjans materials i humans, o bé mitjançant la forma de gestió indirecta que, de conformitat amb la normativa d'aplicació, sigui més adient.

Article 3 Definició i objectius del Servei

1. La finalitat d'aquest servei és donar acollida a les persones adultes  que viuen a Palma i que, per situacions de risc d'exclusió social o d'emergència social, necessiten un acolliment temporal que supleixi la seva llar.

2. Els objectius generals del servei són:

a) Oferir els serveis que permetin la cobertura de les necessitats bàsiques de les persones acollides: alimentació, allotjament, higiene personal i vestit.

Establir obligatòriament amb les persones acollides, en un termini màxim de 15 dies, un pla de feina  individual i temporalitzat, que contempli de forma personalitzada i consensuada els objectius i les activitats que s'hauran de desenvolupar durant l'estada al Servei, per tal d'aconseguir la seva inserció social i l'autonomia del servei.

b) Oferir a persones que no estan acollides al centre: serveis de menjador, dutxes, bugaderia i rober de forma temporal.

3. Les persones no acollides al centre, tindran un referent  professional municipal o dels serveis derivants que serà el responsable  de dur endavant el pla de feina establert.

 

Capítol II Prestacions, perfils objecte d'atenció, accés i finalització de la prestació del servei

Article 4 Programes que formen part del Servei

1. El CRAT donarà servei les vint-i-quatre hores de tots els dies de l'any.

2. El servei funcionarà per programes, confluint tots en l'elaboració del pla de feina del que gaudirà cada persona dins el servei. Els programes bàsics i mínims que haurà d'oferir seran els següents:

  1. Programa d'allotjament i convivència

  2. Programa d'atenció social

  3. Programa d'atenció psicològica

  4. Programa d'acompanyament per a la inserció social

  5. Programa de serveis de dia

  6. Servei de menjador

  7. Servei de dutxes i higiene personal

  8. Servei de bugaderia

3. Els Serveis Socials Municipals, depenent de la conjuntura social, en qualsevol de les formes de gestió del servei,  i sempre que es justifiqui el benefici per les persones usuàries, podran afegir noves prestacions diferents a les esmentades.

Article 5 Perfils de les persones objecte d'atenció

1. Seran objecte d'atenció les persones que tinguin els següents perfils:

  1. Persones soles o sense fills, de 18 a 65 anys, que resideixen habitualment a Palma, i que estan en situació de dificultat social puntual, per manca de recursos econòmics, laborals i suport familiar, però que mantenen factors de protecció social.

  2. Persones soles o sense fills que perden la seva llar per incendis, enderrocaments i altres situacions d'emergència social que requereixen un allotjament d'urgència de caràcter temporal.

2. No seran perfil d'aquest servei d'acolliment les persones que presentin alguna de les següents problemàtiques o circumstàncies individuals:

  1. Consum d'alcohol o tòxics, sense tractament.

  2. Malalties de salut mental, sense tractament.

  3. Persones majors de 65 anys .

  4. Persones amb manca d'autonomia greu .

  5. Persones que no resideixen habitualment a Palma.

Per aquests perfils de persones, existeixen altres recursos específics més adients que no són objecte d'aquest reglament.

3. Excepcionalment es podrà acollir a persones que presentin un perfil no previst en aquest apartat, previ acord amb la inspecció municipal del Servei.

Article 6 Vies d'accés

1. Els treballadors i treballadores socials de l'equip de valoració d'acolliments recepcionaran les sol·licituds del personal qualificat dels serveis socials municipals i d'altres serveis derivants.

2. Si les persones reuneixen els requisits d'accés,  podran ser acollides sempre i quan hi hagi disponibilitat de places, sinó s'establirà una llista d'espera.

Article 7 Causes de finalització d'estada al servei

1. L'estada en el centre dependrà del compliment dels objectius del pla de feina acordat, del compliment de la normativa i de la valoració de l'equip de professionals del centre. No obstant això,  l'estada en el centre serà, com a màxim, de 12 mesos.

2. La finalització de l'estada  en el  centre es pot produir:

  1. Per exhauriment del temps màxim d'estada.

  2. Per normalització de la situació de la persona, pactant-se en aquest cas amb el personal qualificat la sortida definitiva.

  3. Quan, abans de la data pactada, la persona abandona el servei per decisió pròpia.

  4. Quan, en aplicació del règim d'infraccions i sancions establerts en el present reglament, s'hagi de procedir a l'exclusió temporal o definitiva de la persona.

3. Només i exclusivament per als casos de sortides forçoses del centre,  aquestes es comunicaran a la persona amb una antelació de 15 dies, per escrit i amb  la justificació corresponent del motiu.

4. Abans de la sortida, la persona obligatòriament haurà de:

  1. Netejar l'estudi utilitzat.

  2. Desfer la roba de llit i la deixar-la per netejar juntament amb les tovalloles.

  3. Retornar tots els estris que es varen lliurar en el moment de l'acolliment.

  4. Firmar el full normalitzat facilitat per l'Ajuntament de Palma on s'especifica que causa baixa del Servei.

5. Abans de la sortida definitiva del centre, el personal que tingui encomanada aquesta funció, revisarà que s'han complert aquestes obligacions.

6. Les pertinences personals es podran guardar com a màxim durant les dues setmanes posteriors a la sortida de la persona beneficiària del Servei.

 

Capítol III Drets i obligacions de les parts en l'execució del servei

Article 8 Drets i obligacions de l'Ajuntament

1. L'Ajuntament de Palma té els drets següents en relació amb la prestació d'aquest Servei:

a) Dirigir tècnicament el Servei.

b) Controlar, executar, planificar i avaluar el Servei.

c) Establir espais de regulació.

d) Coordinar-se amb el conjunt de les institucions i/o entitats de la ciutat.

2.L'Ajuntament de Palma té les obligacions següents en relació amb la prestació d'aquest Servei:

a) Difondre el Servei.

b) Vetllar per l'adequada prestació del Servei.

c) Facilitar els locals adequats per la prestació del servei

d) Gestionar els suggeriments, queixes i reclamacions.

Article 9 Drets i obligacions de les persones usuàries

1. Les persones usuàries tenen els drets següents:

  1. A la no discriminació en el tractament per raó d'origen, raça, sexe, religió o qüestió o circumstància de caire personal o social.

  2. A la informació i a la participació d'acord amb allò que estableix el reglament.

  3. A la confidencialitat en la recollida i el tractament de les seves dades, d'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i de garantia dels drets digitals i del REGLAMENT (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques, fent especial menció al dret a la no divulgació de les dades personals que figurin en els seus expedients o historials.

  4. A l'allotjament, emprant i gaudint de les dependències de la casa d'acord amb les normes organitzatives i de convivència del centre.

  5. A la manutenció, rebent una alimentació sana i equilibrada que tingui en compte necessitats nutricionals i que respecti, en la mesura de lo possible, els costums alimentaris.

  6. A l'assistència integral, fonamentalment al suport psicològic, social i laboral que necessiti.

  7. A ser orientat cap a altres recursos alternatius que poguessin ser necessaris.

  8. A l'accés a la informació continguda a l'expedient personal.

  9. A causar baixa voluntària.

  10. A comptar amb un programa d'activitats planificades al centre.

  11. A qualsevol altre dret reconegut en la normativa vigent i que els sigui d'aplicació.

2. Les persones usuàries facilitaran la prestació del servei, i hauran de complir especialment amb les següents obligacions:

  1. Complir les normes, els requisits, les condicions i els procediments establerts en aquest Reglament.

  2. Facilitar tota la informació que sigui necessària per valorar les circumstàncies personals, familiars i socials que determinin la necessitat de les prestacions. Es responsabilitzaran de la veracitat de les dades aportades.

  3. Informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pogués donar lloc a la modificació, suspensió o extinció de la prestació del servei.

  4. Participar de manera activa en el pla de feina establert juntament amb el personal qualificat del servei.

  5. Adoptar una correcta i col·laboradora actitud en el desenvolupament de la prestació i de la convivència, així com respectar-ne el bon ús i col·laborar en el manteniment de les instal·lacions i mitjans del centre.

  6. No lliurar regals, almoines o realitzar donacions al personal del centre.

  7. Complir el reglament de règim intern.

  8. No facilitar l'entrada al centre persones que no hi resideixin o que no siguin usuàries dels serveis de dia.

  9. Assistir a les activitats  que formen part del projecte d'intervenció del centre i que son d'assistència obligatòria.

  10. Comunicar la presa de medicació.

  11. No consumir ni tenir begudes alcohòliques ni cap altre tipus de substància tòxica en el centre.

  12. Fumar únicament en els espais habilitats a tal efecte

  13. Cuidar els objectes comuns

  14. Responsabilitzar-se de la neteja i l'ordre del seu estudi

  15. Comprometre's a la recerca activa de feina

  16. Es preveurà una pla d'estalvi que faciliti la sortida del centre

3. L'incompliment provat de les obligacions esmentades per part de les persones usuàries i, si n'és el cas, per part de les persones que les representin legalment, podrà comportar la suspensió temporal de la prestació o extinció d'aquesta.

 

 

TÍTOL II. RÈGIM INTERIOR

Capítol I Seguiment, avaluació i qualitat del servei

Article 10 Horari del Servei

En relació a l'horari del Servei, es determina:

a) Que la prestació a les persones usuàries s'atorga tots els dies de l'any.

b) Que les persones han de sortir del centre de les 8.30 a les 14.00 hores i de les 15.30 a les 18.30, de dilluns a dissabtes,  excepte festius i excepte en situacions justificades,

c) Que les persones poden romandre en el centre els dissabtes horabaixa i els diumenges tot el dia.

d) Que el sopar es serveix a les 20.30 hores

e) Que l'hora màxima d'entrada al centre és les 22.30 hores. A partir de les 23 hores s'intentarà que hi hagi silenci per respecte al descans de les persones que hi conviuen.

f) Amb caràcter excepcional es podrà autoritzar que la persona passi la nit fora del centre, sempre que hessol·liciti amb vint-i-quatre hores d'antelació.

Article 11 Normes de funcionament i convivència del centre

1. En el centre es seguiran unes normes mínimes de convivència, respecte mutu, seguretat e higiene per aconseguir el màxim respecte en les relacions entre les persones usuàries i el personal del centre.

2. Sense perjudici de poder introduir altres normes de funcionament i convivència que puguin ser necessàries, els encarregats de la gestió dels servei hauran de complir obligatòriament les següents normes:

  1. El personal del centre estarà sempre a disposició de les persones usuàries, complint les seves funcions amb la màxima diligència possible. D'aquesta forma les persones usuàries hauran de seguir les indicacions del personal, que en tot moment, vetllarà pel seu benestar.

  2. Usar les zones comuns respectant els horaris establerts i fent un bon ús de les mateixes (mobiliari, material, aparells...).

  3. No es permeten els animals domèstics.

  4. No es permet fumar, excepte en zones habilitades.

  5. No es pot tenir menjar al centre que no hagi proporcionat el servei de càtering.

  6. En cap cas es toleraran manifestacions de violència en la convivència diària.

  7. Cal respectar la resta de persones així com el personal del centre. 

  8. No s'han d'oblidar d'apagar els aparells (TV, ordinadors,etc...) ni els llums de la sala comuna quan marxin de la mateixa

  9. Respectar els horaris i temps de descans  de les altres persones residents

  10. El centre no es responsabilitza de les pertinences personals de les persones usuàries.

Article 12 Suggeriments, queixes i reclamacions. Mecanismes d'informació i participació democràtica de les persones usuàries

1. Les persones usuàries que desitgin presentar queixes o reclamacions sobre qualsevol aspecte del personal, del funcionament o del servei, les faran arribar a la direcció mitjançant els fulls de reclamació que tindran  a la seva disposició en la recepció.

2. Es podrà realitzar qualsevol tipus de suggeriment, que comporti una millora de la qualitat de vida en el centre, mitjançant la bústia col·locada en la zona de recepció.

3. L'Ajuntament de Palma disposarà d'una bústia de queixes i suggeriments. Quan una persona vulgui realitzar una queixa o suggeriment, es podrà realitzar mitjançant les següents vies:

a) Presencialment:

- Verbalment a qualsevol professional del servei, el qual haurà de transmetre aquesta queixa en les reunions d'equip que es celebrin per al seguiment de la correcta execució del Servei Municipal d'Acolliment per Famílies.

- Presentant una instància a qualsevol Oficina d'Atenció a la Ciutadania (OAC), expressant la seva queixa o suggeriment.

b) Telemàticament, a través de la web municipal: www.palma.cat a la secció “Queixes i suggeriments”.

c) Telefònicament, a través dels telèfons municipals 971225977 i 971225900 i d'altres que, de conformitat amb el tipus de gestió del Servei i informant de forma prèvia  i adequada a les persones usuàries, s'habilitin a l'efecte.

Article 13 Protecció de dades

1. De conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i de garantia dels drets digitals i del REGLAMENT (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques, el centre està obligat a mantenir el corresponent secret professional respecte de la informació de caràcter personal, així com a fer-ne el tractament adient segons la finalitat de les dades personals i el grau de seguretat corresponent conforme al que preveu la legislació aplicable.

2. Les dades de caràcter personal necessàries de la persona usuària, dels seus familiars, dels responsables de la persona usuària o de la persona representant legal es registren en un fitxer que pot ser automatitzat, tot o en part, del qual és responsable l'Ajuntament de Palma, amb l'única finalitat de prestar els serveis i garantir els drets i les obligacions derivats del CRAT. Les dades no es lliuraran a tercers llevat del cas d'obligació per a seguir prestant el servei o bé per obligació legal.

3. Les persones afectades poden exercir els drets que reconeix la Llei orgànica 3/2018 i, en particular, els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició, de conformitat amb la legislació aplicable  mitjançant un escrit adreçat a l'Ajuntament de Palma, en el qual s' haurà d' indicar el nom, llinatges, adreça als efectes de notificació, i s' ha d' adjuntar una copia del document oficial d' identificació, conforme al procediment establert. Les dades personals recollides en el fitxers de l'Ajuntament de Palma seran esborrades transcorregut el termini legal de custòdia una vegada que les persones usuàries hagin finalitzat la relació contractual assistencial signada.

4. Un cop al mes es celebrarà una Assemblea de persones usuàries, espai mitjançant el qual es poden fer propostes, suggeriments i/o emetre queixes

 

Capítol III Règim d'infraccions i sancions

Article 14 Tipologia d'infraccions

1. Pel que fa a les infraccions de les persones usuàries i les seves corresponents sancions s'estarà a allò establert en Títol IX de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i en la resta de normativa d'aplicació.

2. D'aquesta forma i en allò no regulat a la normativa específica, s'aplicarà el que es disposa en aquest capítol. Les infraccions es tipificaran en lleus, greus i molt greus d'acord amb les apartats següents:

a) Es consideren infraccions lleus de les persones usuàries:

  • No facilitar a l'Ajuntament les dades que li siguin requerides.
  • Comparèixer amb retard i sense motiu justificat a les entrevistes acordades prèviament amb el personal qualificat del centre.
  • Mostrar falta de consideració i de respecte al personal dels servei, al personal tècnic municipal referent o a la resta d'usuaris/àries.
  • No facilitar o impedir, sense causa justificada, la tasca del personal qualificat del Servei, sempre i quan aquest fet no provoqui la no execució de cap dels programes que conformen el Servei.
  • No seguir les prescripcions del personal qualificat que presta el servei, sempre que no provoquin conseqüències considerables per la seva correcta prestació.

b) Es consideren infraccions greus de les persones usuàries:

  • Absentar-se  del centre durant l'horari obligatori i per terminis no superiors a sis hores, sempre i quan no sigui per causa justificada i s'hagi avisat prèviament als professionals pertinents del centre.
  • Insultar, menysprear o desqualificar al personal del servei, al personal tècnic municipal referent o als altres usuaris/àries.
  • No facilitar o impedir, sense causa justificada, la tasca del personal qualificat, sempre i quan aquest fet provoqui la no execució de qualque programa del Servei del qual es sigui persona beneficiària.
  • No comparèixer, sense motiu justificat, a les entrevistes acordades prèviament amb el personal qualificat del centre.
  • La comissió de tres infraccions lleus en un període de sis mesos.

c) Es consideren infraccions molt greus de les persones usuàries:

  • Falta de respecte greu, abusos, insults, amenaces, agressió física (o intents d'agressió), agressió psicològica, comportament incívic i / o assetjament que suposi un risc per al personal del servei, per al personal tècnic municipal referent del servei  o per la resta de persones usuàries, fent d'aquesta forma inviable la continuïtat de la prestació del servei en les condicions de seguretat exigibles.
  • Fer, de forma intencionada, mal ús i/o produir danys al mobiliari, parament, material i instal·lacions del centre on es presta el Servei.
  • Haver falsejat dades a l'Administració, les quals varen ser determinants per accedir a la prestació.
  • No comunicar a l'Administració els canvis o les alteracions de les circumstàncies o dels requisits que varen ser  determinants per la concessió del servei.
  • Abstenir-se del centre durant l'horari obligatori i per terminis superiors a sis hores, sempre i quan no sigui per causa justificada i s'hagi avisat prèviament als professionals pertinents del centre.
  • La  comissió de dos infraccions greus en un període de sis mesos.

Article 15 Tipologia de sancions

A més de les legalment establertes que siguin d'aplicació, es poden imposar les sancions següents:

a) Per a les infraccions lleus, una amonestació per escrit en la que s'especifiqui la infracció comesa i s'informi que es considerarà infracció greu l'acumulació de la comissió de tres infraccions lleus en un període de sis mesos.

b) Per a les infraccions greus, una amonestació per escrit en la que s'especifiqui la infracció comesa i s'informi que es considerarà infracció molt greu l'acumulació de la comissió de dos infraccions greus en un període de sis mesos.

c) Per a les infraccions molt greus, es pot procedir a una expulsió temporal o una expulsió definitiva de les instal·lacions del Centre d'Acolliment Temporal (CRAT). D'aquesta forma:

  • S'expulsarà definitivament la persona beneficiària en els casos establerts als apartats primer, tercer i quart de l'apartat c) de l'article 14 del present reglament.
  • Per a la resta d'infraccions previstes a l'apartat c) de l'article 14, de conformitat amb els pertinents informes del personal tècnic municipal de referència i amb la situació econòmica i social de l'infractor/a, es pot imposar l'expulsió temporal pel temps que es consideri adequat o l'expulsió definitiva.

Article 16 Procediment de valoració d'infraccions i d'imposició de sancions

1. El personal tècnic municipal de referència elevarà a la Comissió de valoració d'infraccions i sancions del CRAT els informes previs motivats relatius a presumptes infraccions comeses per les persones beneficiàries.

2. La Comissió de valoració d'infraccions i sancions del CRAT estarà composta per un Cap de Secció, dos treballadors/es socials de l'equip i, si és el cas, una persona representant de l'entitat encarregada de la gestió indirecta del servei. A més, i sempre que sigui adient, pot convidar les persones que consideri d'interès en el procediment de valoració de la possible infracció.

3. Aquesta Comissió serà l'encarregada d'estudiar l'informe del personal tècnic de referència i de realitzar un informe/proposta en relació a si s'ha produït infracció i el tipus de sanció que correspon.

4. Mitjançant la pertinent resolució de l'òrgan competent, s'incoarà el procediment sancionador i es determinarà a qui correspon la instrucció, garantint, en tot cas, el tràmit d'audiència a les persones interessades. La resolució serà motivada i pertinentment notificada.

5. En el cas que  la persona interessada presenti al·legacions en el tràmit d'audiència prèvia, l'esmentada Comissió les estudiarà i elevarà a l'òrgan municipal competent per imposar sancions, informe/proposta sobre la resolució de les mateixes i sobre la imposició d'una possible sanció. Finalment, aquest òrgan emetrà resolució del procediment i la notificarà, als efectes oportuns, a les persones interessades.

Article 17 Règim de recursos

Contra les resolucions que es dictin en els procediments sancionadors es poden interposar els recursos administratius i jurisdiccionals que legalment siguin procedents.

Disposició derogatòria única Normativa que es deroga

Amb l'aprovació i entrada en vigor d'aquest Règim Jurídic Bàsic i Reglament de Règim Interior, queden derogades totes les disposicions del Règim Jurídic Bàsic dels Serveis Públics en matèria d'Acció Social (aprovat pel Ple d'11 de juliol de 1996 i publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 140 de 12 de novembre de 1996) que siguin aplicables al Servei d'Acolliment Municipal per Adults.

Disposició final única Entrada en vigor

Aquest reglament no entrarà en vigor fins que no s'hagi publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins que no hagin transcorregut quinze dies des de la recepció de la norma per les administracions autonòmica i estatal.