Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 510708
Bases reguladores i convocatòria per a la concessió d'ajudes al lloguer d'habitatges 2021-2022 en el terme municipal de Calvià
La Junta de Govern Local, en sessió celebrada el dia 26 d'octubre de 2021 aprova les Bases reguladores i la Convocatòria per concedir subvencions per ajudes al lloguer d'habitatges al terme municipal de Calvià, i es procedeix a publicar al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'acord adoptat, les bases reguladores i la convocatòria de subvencions, per a la difusió i el coneixement públic
ACORD
PRIMER. APROVAR les Bases reguladores per a la concessió de subvencions per a ajudes anual a l'lloguer d'habitatges al terme municipal de Calvià d'acord amb el text que s'adjunta i que forma part integrant de la present proposta.
SEGON. APROVAR la Convocatòria de subvencions per a ajudes anual a l'lloguer d'habitatges al terme municipal de Calvià d'acord amb el text que s'adjunta i que forma part integrant de la present proposta.
TERCER. DESTINAR un total de set-cent setze euros (716.000 €) de l'aplicació pressupostària 105-15200-4800002 per a l'anualitat 2022.
QUART. INSERIR el present acord, així com el text de les Bases i el text de la convocatòria en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma, aixícom a la Base de dades nacional de subvencions a l'efecte de la seva difusió i públic coneixement.
CINQUÈ. DELEGAR en la tinent d'alcalde de Cohesió Social i Igualtat la facultat per aprovar els models normalitzats de les sol.licituds, així com qualsevol altra actuació que es precisi.
Bases reguladores per a la concessió d'ajudes a l'lloguer d'habitatges al terme municipal de Calvià 2021-2022.
Capítol I Disposicions generals
Article 1
Objecte
Aquestes bases tenen per objecte regular la concessió d'ajudes a l'lloguer d'habitatges al terme municipal de Calvià.
Article 2
Actuació subvencionable
L'ajuda a l'lloguer d'habitatges té per objecte facilitar l'accés i la permanència a un habitatge en règim de lloguer als ciutadans de Calvià amb recursos econòmics escassos, i consisteix en el finançament de part de la renda que han de satisfer els arrendataris de les habitatges llogats sempre que es compleixin els requisits d'aquestes Bases.
Article 3
Normativa aplicable
La sol·licitud, tramitació i resolució dels ajuts que preveuen aquestes bases es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.
Article 4
Òrgan competent per a la concessió d'ajudes
L'òrgan competent per a la concessió de les ajudes al lloguer d'habitatges és la Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Calvià, a proposta de el Departament d'Habitatge, que actuarà com a instructor de procediment.
Article 5
Requisits dels beneficiaris
Poden sol·licitar els ajuts que preveuen aquestes bases les persones físiques majors d'edat residents al municipi de Calvià, si es compleixen els requisits següents:
a) Que la persona sol·licitant sigui titular, en qualitat d'arrendatària, d'un contracte de lloguer d'habitatge d'una durada mínima d'un any (12 mesos) o que, sent veïna de Calvià, estigui en condicions de subscriure un. El contracte ha d'indicar expressament la referència cadastral de l'habitatge i estar formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans.
- En cas de ser titular d'un contracte de lloguer d'habitatge, mitjançant la seva aportació.
- En el cas de pretendre accedir a un lloguer d'habitatge ha de presentar el possible contracte en el termini de trenta dies (30 dies) des de la resolució definitiva de la concessió de l'ajut, que queda condicionada a la presentació del contracte.
b) Què l'habitatge arrendat estigui situat dins de l'àmbit territorial del municipi de Calvià.
c) Que l'habitatge arrendat ha de constituir la residència habitual i permanent de la persona o unitat de convivència que sol·licita l'ajuda.
d) Que la renda de l'habitatge objecte de el contracte de lloguer ha de ser igual o inferior a nou-cents euros ( 900 €) mensuals.
e) Què tota persona sol·licitant i els membres de la seva unitat de convivència, si és el cas, han de disposar de la nacionalitat espanyola.
f) Que els ingressos de la unitat de convivència, constin o no com a titulars del contracte de lloguer, determinats d'acord amb el que disposa l'article 8, siguin inferiors a tres vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) corresponent a l' any 2021, o quatre vegades l'IPREM si es tracta d'una família nombrosa o monoparental de categoria general o de persones amb discapacitat; i de cinc vegades l'IPREM quan es tracti de famílies nombroses o monoparentals de categoria especial o de persones amb discapacitat d'algun d'aquests tipus: a) persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenvolupament, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33%; b) persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65%.
g) Que s'hagi dipositat la fiança de el contracte de lloguer davant l'organisme corresponent.
Article 6. Incompatibilitats
1. No poden resultar beneficiaris/ àries d'aquests ajuts que incorrin en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. No es pot concedir l'ajuda si el sol·licitant o algun membre de la unitat de convivència objecte del contracte de lloguer es troba en alguna de les situacions que s'indiquen a continuació:
a) Que sigui propietari o usufructuari d'algun habitatge a Espanya. Amb aquesta finalitat no es considera que és propietari o usufructuari d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota d'aquest i s'ha obtingut per herència o transmissió mortis causa sense testament.
S'exceptuen d'aquest requisit els que, sent titulars d'un habitatge, acreditin la no disponibilitat d'aquest a causa de separació o divorci, per qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat o si l'habitatge resulta inaccessible per raó de discapacitat de la persona titular o d'algun membre de la unitat de convivència.
b) Que l'arrendatari o qualsevol dels que tinguin el seu domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat tingui parentiu en primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador de l'habitatge.
c) Que l'arrendatari o qualsevol dels que tinguin el seu domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat sigui soci o partícipi de la persona física o jurídica que actuï com a arrendador.
Article 7 Finançament de les actuacions
Els ajuts regulats en aquestes bases s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia màxima que s'indica a continuació:
Partida pressupostària | Import | Anualitat |
105-15200-4800002 | 716. 000 € | 2022 |
La concessió dels ajuts regulats en aquestes bases està condicionada a la disponibilitat pressupostària i està limitada al crèdit pressupostari esmentat. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar, si hi ha disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant acord de la Junta de Govern Local.
Article 8
Regles per a la determinació dels ingressos
Per obtenir l'ajuda, als efectes de determinar els ingressos de la persona sol·licitant o la unitat de convivència, se segueixen els criteris següents:
- S'ha de partir de les quanties de la base imposable general i de l'estalvi, regulades respectivament en els articles 48 i 49 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) corresponents a la declaració o les declaracions presentades pel sol·licitant i per cada un dels membres de la unitat de convivència relatives a l'últim període impositiu amb termini de presentació vençut en el moment de la sol·licitud de l'ajut.
- Si la persona sol·licitant o qualsevol dels integrants de la unitat no ha presentat la declaració, s'haurà de partir de les quanties establertes al certificat d'imputacions d'IRPF emès per la AEAT, i aplicar el procediment estipulat a la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques, a efectes d'obtenir la base imposable general i de l'estalvi.
Article 9 Criteris de valoració
1. Les sol·licituds s'han de valorar d'acord amb els ingressos de la unitat de convivència d'acord amb els criteris i prioritat de valoració que s'indiquen a continuació:
LMI / * IUC
On:
LMI = límit màxim d'ingressos
IUC = ingressos de la unitat de convivència
2.- A aquesta puntuació se li ha d'afegir la puntuació que correspongui en aplicació dels criteris següents:
-Per fills menors de 18 anys: 3 punts pel primer i 1 per cada un dels següents.
-Persones amb discapacitat:
- Grau de discapacitat entre 33 i 64...... 1 punt
- Grau de discapacitat entre 65 i 74...... 2 punts
- Grau de discapacitat entre 75 i 100.... 3 punts
- Dones víctimes de violència de gènere............2 punts
3. En cas d'empat, té prioritat la unitat de convivència amb major nombre de membres. Si persisteix l'empat, la preferència s'ha de determinar per ordre d'entrada de la sol·licitud.
Article 10
Quantia de l'ajuda
1. La quantia de l'ajut és de fins a un 40% de la renda anual que s'hagi de satisfer pel lloguer de l'habitatge habitual i permanent, amb un límit màxim de 3.960,00 euros anuals per habitatge (330 € mensuals).
2. En el cas que en el contracte de lloguer figurin diversos arrendataris i no s'especifiqui la part de la renda que satisfà cada un, s'ha d'entendre que es paga a parts iguals. No obstant això, els arrendataris poden manifestar la seva voluntat perquè la totalitat de l'ajut sigui satisfeta a un d'ells, segons el model.
3. L'ajuda s'ha de calcular prenent com a referència l'import del rebut del lloguer corresponent a l'última mensualitat vençuda en la data de la publicació d'aquesta convocatòria, i és invariable durant el període de dotze mesos concedit, llevat que es produeixi una disminució de la renda de l'lloguer. Si bé en el supòsit que la renda en els mesos anteriors a la convocatòria fos inferior (des l'1 de setembre de 2020) es prendrien com a referència les quanties dels rebuts mensuals.
Article 11.
Compatibilitat amb altres subvencions
Els ajuts que regulen aquestes bases són incompatibles amb altres ajudes al lloguer per a arrendataris amb recursos econòmics escassos que concedeix l'Ajuntament de Calvià o qualsevol altra administració o entitat pública.
No es consideren afectats per aquesta incompatibilitat els supòsits excepcionals en què els serveis socials de l'Ajuntament de Calvià aportin un complement per al pagament de l'lloguer a beneficiaris en situacions de vulnerabilitat especial.
Article 12
Àmbit temporal
L'ajuda de lloguer s'atorga de l'1 de setembre de 2021 i fins al 31 d'agost de 2022. En cas de contractes de durada superior a un any subscrits amb anterioritat a aquesta data, i que continuïn vigents actualment, l'ajuda es reconeix a partir de l'1 de setembre de 2021, sempre que es compleixin els altres requisits exigits.
Els beneficiaris que tinguin contracte de lloguer amb data de finalització anterior a el 31 d'agost de 2022 hauran d'aportar la pròrroga de el contracte, i si no ho fessin, s'obriria l'expedient de revocació de la part concedida i no acreditada.
Aquest ajut es concedeix per un termini màxim a justificar de dotze mesos (12 mesos) i en tot cas, fins el 31 d'agost de 2022.
Article 13
Obligacions de la persona beneficiària
Sense perjudici de les obligacions generals que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, la persona beneficiària ha de complir els requisits següents:
1. Domiciliar el pagament de l'ajut en alguna entitat financera o de crèdit.
2. Tenir domiciliat el pagament de la renda de lloguer de l'habitatge en una entitat financera o de crèdit, en cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta.
3. A l'expedient s'ha de fer constar el número de compte bancari de l'arrendador i de l'arrendatari.
4. A efectes d'aquest ajut, únicament s'admeten aquelles mensualitats de lloguer degudament domiciliades en una entitat financera o de crèdit o dutes a terme mitjançant transferències bancàries.
5. Estar a l'corrent de pagament de les rendes de l'contracte de lloguer.
6. No presentar els justificants en el termini establert o bé el pagament parcial de la renda comporten la pèrdua de l'ajuda de la mensualitat no justificada, sense perjudici que es pugui percebre l'import de la resta de mensualitats pendents si es compleixen els requisits establerts.
7. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb la Seguretat Social i amb l'Ajuntament de Calvià.
8. Justificar, en el termini establert i en la forma que correspongui, el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
9. Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat
10. Sotmetre a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i aportar tota la informació que li sigui requerida.
11. Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s'exigeixen per concedir la subvenció.
12. Quan la unitat de convivència beneficiària deixi de complir els requisits exigits, la responsabilitat ha de ser en proporció al benefici de l'ajut i té l'obligació de comunicar-ho a l'Administració.
Article 14 Modificacions en l'import de la renda
Si les parts que hagin subscrit el contracte de lloguer acorden una disminució de l'import de la renda, el beneficiari no decau en el seu dret a la subvenció. Aquesta modificació s'ha de comunicar a al Departament d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià el mes anterior a la vigència de la nova renda. En aquest cas, la quantia de l'ajuda s'ha d'ajustar a el nou lloguer.
Article 15 Canvi de domicili de la persona beneficiària
Quan el beneficiari subscrigui un nou contracte de lloguer i canviï el seu domicili per un altre situat dins el municipi de Calvià, està obligat a comunicar el canvi en el termini màxim de cinc dies des de la signatura del nou contracte de lloguer.
El beneficiari no decau en el seu dret a la subvenció si el nou contracte de lloguer no suposa la interrupció temporal amb l'anterior contracte i segueix complint amb els requisits, límits i condicions que estableixen aquestes bases.
Capítol II Procediment de concessió
Article 16 Procediment
El procediment de concessió d'aquestes subvencions es tramita pel sistema de concurrència competitiva mitjançant la comparació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació d'acord amb els criteris establerts.
Article 17 Sol·licituds i lloc de presentació
Les sol·licituds es poden presentar a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB i per un plaç d'um mes (1mes).
1. De manera telemàtica a través del Registre electrònic comú de l'Administració General de l'Estat, en cas de disposar de certificat digital o DNI electrònic.
2. Mitjançant formulari creat particularment per a aquesta convocatòria (document ANNEX).
*En casos molt excepcionals, podrà sol·licitar per telèfon cita prèvia al Departament d'Habitatge.
Tal com estableix l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, al tractar-se d'un procediment de concurrència competitiva els actes administratius que es generin en la tramitació de la mateixa seràn objecte de publicació i la mateixa es durà a terme a la pàgina web municipal i la Base de dades nacional de subvencions.
Article 18 Termini de presentació
1. El termini per presentar les sol·licituds d'ajuda al lloguer d'habitatges és d'un mes (1 mes) a comptar de l'endemà de la publicació de la resolució de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. Per a les sol·licituds que es presentin fora de termini s'ha de dictar una resolució d'inadmissió i notificar a la persona interessada, d'acord amb el que disposa l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 19
Documentació necessària per a la sol·licitud
Juntament amb la sol·licitud d'ajuda de lloguer s'ha de presentar la següent documentació:
a) Documents d'identitat de cada un dels titulars del contracte de lloguer (DNI, NIE o document equivalent).
b) Documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, de les obligacions amb la Seguretat Social i amb l'Ajuntament de Calvià.
Aquesta comprovació es fa abans de dictar la resolució de concessió i, en el supòsit que hi hagi vençut el termini de validesa dels certificats expedits, en el moment en què es dicti la resolució per la qual s'ordena el pagament. Si de la comprovació resulta l'incompliment de les obligacions esmentades, sense més tràmits d'esmena, no es concedirà ni s'abonarà l'ajuda per incompliment dels requisits exigits.
c) Certificat de Registre de la Propietat, de cadascun dels arrendataris que figuren en el contracte de lloguer, de titularitats immobiliàries ubicades en territori espanyol.
d) Declaracions responsables de l'arrendatari del contracte de lloguer, segons el model que figura a l'Annex 1, que NO incorre en cap de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions; que justificarà en el termini establert i en la forma que correspongui; que compleix els requisits i les condicions que van determinar la concessió de la subvenció; que destinarà l'import íntegre de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual l'ha sol·licitat; que comunicarà a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s'exigeixen per concedir la subvenció; que se sotmetrà a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents; que aportarà tota la informació que es requereixi, i que no ha estat subjecte de revocació de cap dels ajuts que preveuen aquestes bases o altres plans estatals o autonòmics d'habitatge per causes imputables a sol·licitant.
e) Declaracions responsables de tots els membres de la unitat de convivència que tenen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat, segons el model que figura a l'Annex 1, que no tenen relació de parentiu de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador; que no són socis o partícips de la persona física o jurídica que actua com a arrendador; que es comprometen a complir les condicions i els requisits que estableixen les bases i la convocatòria, les quals coneixen i accepten íntegrament, i que saben que, en cas de falsedat en les dades o la documentació aportada o d'omissió d'informació, de les quals es pugui deduir intenció d'engany en benefici propi o aliè, se'ls pot excloure d'aquest procediment i poden ser objecte de sanció; així mateix, si escau, els fets es posaran en coneixement de l'ministeri fiscal per si poden ser constitutius d'un il·lícit penal.
f) Contracte de lloguer de l'habitatge:
g) Certificat de convivència, als efectes de determinar que aquest és el domicili habitual.
h) Els justificants de pagament de l'lloguer han d'estar domiciliats en una entitat financera o de crèdit des l'1 de setembre de 2021 o justificants de transferències bancàries, en el cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta i fins a l'última mensualitat vençuda en la data de la publicació de la convocatòria.
i) Declaració responsable de veracitat de dades bancàries, segons el model que figura a l'Annex 1.
j) Resolució de reconeixement de grau de discapacitat vigent emès per la Direcció General de Dependència de el Govern de les Illes Balears, en el cas de persones amb discapacitat.
k) Documentació judicial o administrativa que justifiqui ser víctima de violència de gènere, en el cas de dones víctimes de violència de gènere. Ha de presentar sentència judicial o ordre d'allunyament en vigor.
l) IRPF de l'últim exercici de tots els membres de la unitat de convivència. Les persones que no estiguin obligades a presentar la declaració hauran d'aportar un certificat d'imputacions de l'IRPF emès per l'Agència Estatal d'Administració Tributària
ll) La persona sol·licitant no està obligada a aportar la documentació establerta a les lletres a), b) (excepte la documentació d'estar a l'corrent de les obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, que hauran d'aportar les persones interessades), c ), g), j) il) en el cas que AUTORITZI a l'Ajuntament de Calvià per obtenir aquesta informació d'altres administracions.
Article 20 Esmena de la sol·licitud
Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o no té documentació, l'Ajuntament de Calvià ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de deu dies hàbils (10 dies), esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, i s'ha d'indicar que en el cas que no ho faci, s'entendrà que desisteix de la seva sol·licitud i s'ha de dictar la corresponent resolució, d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de l' procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 21 Protecció de dades
La sol·licitud d'ajut de lloguer implica que la persona interessada AUTORITZA l'Administració per al tractament de les dades de caràcter personal per a la gestió dels ajuts, de conformitat amb el que disposen la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, i les normes que la desenvolupen.
Article 22
Instrucció de procediment
1. L'Oficina d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià és l'òrgan instructor de procediment de concessió dels ajuts que preveuen aquestes Bases.
2. Correspon a l'Oficina d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució. A aquest efecte, sense perjudici del que disposa l'article 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'Ajuntament de Calvià pot:
3. Una vegada transcorregut el termini per presentar les sol·licituds, esmenats els defectes i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, l'Oficina d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià inicia la fase de valoració de les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris i el procediment establert, emetent un informe sobre les qüestions que es deriven de les bases reguladores i de la convocatòria, on ha de constar la llista de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de què s'han de concedir, denegar, no admetre a tràmit o tenir per desistides.
4. Aquest informe dels serveis competents de l'Oficina d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià, que haurà d'incorporar una proposta de resolució de concessió de subvencions amb la llista de les persones beneficiàries, la puntuació obtinguda i l'import de l'ajut, es traslladarà a la Junta de Govern Local, a l'efecte que aquesta resolgui el que estimi pertinent.
5. La proposta de resolució de concessió de la subvenció no crea cap dret a favor de la persona interessada que es proposi, davant de l'Ajuntament de Calvià, mentre no es dicti i notifiqui la resolució de concessió de l'ajut corresponent.
Article 23
Resolució de concessió
1. La Junta de Govern Local ha de dictar la resolució de concessió, en base a la proposta de resolució.
2. La resolució de concessió ha d'incloure tots els sol·licitants als quals s'ha concedit l'ajuda; la puntuació obtinguda en aplicació dels criteris de valoració i l'import que se'ls concedeix; els sol·licitants que es considera que desisteixen de la sol·licitud, i els sol·licitants als quals, tot i que compleixen les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de persona beneficiària, se'ls ha desestimat la sol·licitud perquè s'ha excedit la quantia màxima de l' crèdit fixat en la convocatòria.
3. Si la persona interessada ha sol·licitat l'ajuda abans de signar el contracte de lloguer, s'ha de dictar una resolució condicionada a la signatura i notificar a la persona interessada, alhora que se li ha de requerir perquè presenti el contracte de lloguer i el certificat de convivència corresponents en el termini improrrogable de trenta dies (30 dies). En el cas que no ho faci, s'entén que desisteix de la sol·licitud i s'haurà de dictar la resolució corresponent d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques .
4. La resolució de concessió, d'acord amb el que disposen els articles 42, 43 i 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en la pàgina web de l'ajuntament de Calvià.
Article 24
Termini i notificació
1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió és de sis mesos (6 mesos), a comptar a partir de la data en què acabi el termini per presentar les sol·licituds. Si transcorre aquest termini sense que s'hagi publicat la resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada per silenci administratiu.
2. La resolució de concessió s'ha de comunicar a la persona interessada mitjançant la publicació en la pàgina web de l'Ajuntament de Calvià.
3. S'entén que la persona beneficiària accepta la concessió de l'ajut si no manifesta expressament que renúncia en el termini de deu dies (10 dies) comptats a partir de la publicació.
4. Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictat, en el termini d'un mes (1 mes) a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. També es pot interposar directament un recurs contenciós-administratiu davant el Jutjat del contenciós-administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Article 25
Justificació i abonament de l'ajut
1. En el supòsit de contractes de lloguer que l'1 de setembre de 2021 estaven vigents, el beneficiari ha d'aportar els justificants bancaris de pagament de totes les mensualitats de lloguer vençudes.
2. Entre els dies 1 i 10 de cada mes natural, el beneficiari ha de presentar el justificant bancari de pagament de l'última mensualitat de lloguer vençuda.
3. El justificant bancari de pagament de l'última mensualitat de lloguer vençuda s'ha d'enviar per correu electrònic- ajudeslloguer@calvia.com- adjuntant el document bancari.
4. Si el document bancari no es presentava en el termini assenyalat en l'apartat primer, el beneficiari perdrà el dret a cobrar l'ajuda de la mensualitat no justificada, sense perjudici de percebre l'import corresponent a les mensualitats pendents que li hagin estat concedides , si compleix els requisits per al seu abonament.
5. La justificació parcial de la mensualitat de renda no dóna dret a cobrar l'import proporcional de la subvenció.
Article 26
Proposta i resolució de pagament
1. Una vegada que s'hagi comprovat que la persona beneficiària compleix tots els requisits establerts, el batle o persona responsable de la tinença d'alcaldia delegada en matèria d'habitatge, amb un informe tècnic previ, emès pel Departament d'Habitatge, haurà de dictar la resolució de reconeixement de l'obligació i la proposta de pagament, que haurà d'incloure la llista dels beneficiaris de l'ajut i l'import reconegut.
2. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós-administratiu davant el Jutjat del contenciós-administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà que es notifiqui la resolució.
Article 27
Revocació i reintegrament
L'incompliment de les obligacions que estableixen aquestes Bases o els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, dóna lloc a la revocació de l'ajuda i a el reintegrament de les quanties percebudes pel beneficiari.
Article 28
Règim d'infraccions i sancions
Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56,57 i 58 de la Llei 38/2003.
Article 29
Impugnació
Contra aquestes bases es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes (1 mes) o directament un recurs contenciós-administratiu davant el Jutjat del contenciós-administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptats des del dia següent que es publiquin.
CONVOCATÒRIA DE SUBVENCIONS PER A LA CONCESSIÓ D'AJUDES ANUALS AL LLOGUER D'HABITATGES 2021-2022 AL TERME MUNICIPAL DE CALVIÀ
1.Marc normatiu
Els ajuts previstos en aquesta convocatòria s'han de regir pel que disposen les Bases reguladores per a la concessió d'ajudes a l'lloguer al terme municipal de Calvià, aprovades per la Junta de Govern Local en sessió de data XXX de setembre de 2021.
2.- Crèdit pressupostari.
Les ajudes previstes en aquesta convocatòria s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia màxima que s'indica a continuació:
Partida pressupostària | Import | Anualitat |
105-15200-4800002 | 716,000,00 € | 2022 |
La concessió dels ajuts regulats en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries i a qualsevol altra limitació legal que pugui donar-se.
3.- Objecte
Aquestes bases tenen per objecte regular la concessió d'ajuts anual a l'lloguer d'habitatges al terme municipal de Calvià.
4.- Termini i lloc de presentació de les sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds d'ajuda a l'lloguer d'habitatges és d'un mes (1 mes) a comptar de l'endemà de la publicació de la resolució de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. Per a les sol·licituds que es presentin fora de termini s'ha de dictar una resolució d'inadmissió i notificar a la persona interessada, d'acord amb el que disposa l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de l'procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. De manera telemàtica a través del Registre electrònic comú de l'Administració General de l'Estat, en cas de disposar de certificat digital o DNI electrònic.
4. Mitjançant formulari creat particularment per a aquesta convocatòria (document ANNEX).
* En casos molt excepcionals, podrà sol·licitar per telèfon cita prèvia al Departament d'Habitatge.
Per als casos 1) i 2) està a disposició de l'ciutadà el SERVEI D'ACOMPANYAMENT PER A TRÀMITS línia- OAC 360 ° - que ofereix assistència telefònica i telemàtica per facilitar l'accés als tràmits municipals que es poden realitzar de manera telemàtica.
Tal com estableix l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, a l'tractar-se d'un procediment de concurrència competitiva els actes administratius que es generin en la tramitació de la mateixa seran objecte de publicació , i la mateixa es durà a terme a la pàgina web municipal i la Base de dades nacional de subvencions.
5.- Termini de resolució i notificació
1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió és de sis mesos (6 mesos), a comptar a partir de la data en què acabi el termini per presentar les sol·licituds. Si transcorre aquest termini sense que s'hagi publicat la resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada per silenci administratiu.
2. La resolució de concessió s'ha de comunicar a la persona interessada mitjançant la publicació en la pàgina web de l'Ajuntament de Calvià.Se entén que la persona beneficiària accepta la concessió de l'ajut si no manifesta expressament que renúncia en el termini de deu dies ( 10 dies) comptats a partir de la publicació.
3. Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictat, en el termini d'un mes (1 mes) a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. També es pot interposar directament un recurs contenciós-administratiu davant el Jutjat del contenciós-administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
6.- Documents i informacions que han d'acompanyar la sol·licitud
Juntament amb la sol·licitud d'ajuda de lloguer s'ha de presentar la següent documentació:
a) Documents d'identitat de cada un dels titulars de l'contracte de lloguer (DNI, NIE o document equivalent).
b) Documentació acreditativa d'estar a l'corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, de les obligacions amb la Seguretat Social i amb l'Ajuntament de Calvià.
c) Certificat de Registre de la Propietat, de cadascun dels arrendataris que figuren en el contracte de lloguer, de titularitats immobiliàries ubicades en territori espanyol.
d) Declaracions responsables de l'arrendatari de l'contracte de lloguer, segons el model que figura a l'annex 1, que NO incorre en cap de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions; que justificarà en el termini establert i en la forma que correspongui; que compleix els requisits i les condicions que van determinar la concessió de la subvenció; que destinarà l'import íntegre de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual l'ha sol·licitat; que comunicarà a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s'exigeixen per concedir la subvenció; que se sotmetrà a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents; que aportarà tota la informació que es requereixi, i que no ha estat subjecte de revocació de cap dels ajuts que preveuen aquestes bases o altres plans estatals o autonòmics d'habitatge per causes imputables a sol·licitant.
e) Declaracions responsables de tots els membres de la unitat de convivència que tenen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat, segons el model que figura a l'annex 1, que no tenen relació de parentiu de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador; que no són socis o partícips de la persona física o jurídica que actua com a arrendador; que es comprometen a complir les condicions i els requisits que estableixen les bases i la convocatòria, les quals coneixen i accepten íntegrament, i que saben que, en cas de falsedat en les dades o la documentació aportada o d'omissió d'informació, de les quals es pugui deduir intenció d'engany en benefici propi o aliè, se'ls pot excloure d'aquest procediment i poden ser objecte de sanció; així mateix, si escau, els fets es posaran en coneixement de l'ministeri fiscal per si poden ser constitutius d'un il·lícit penal.
f) Contracte de lloguer de l'habitatge:
g) Certificat de convivència, als efectes de determinar que aquest és el domicili habitual. Si el contracte de lloguer es subscriu amb posterioritat a la resolució definitiva de concessió, el sol·licitant ha de presentar el certificat en el termini màxim de 30 dies hàbils des de la resolució definitiva de la concessió de l'ajut, que quedarà condicionada a l'aportació d'aquest document. En el cas que no l'aporti, s'entén que cella en la sol·licitud i es dictarà la resolució corresponent d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
h) Els justificants de pagament de l'lloguer han d'estar domiciliats en una entitat financera o de crèdit des l'1 de setembre de 2021 o justificants de transferències bancàries, en el cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta i fins a l'última mensualitat vençuda en la data de la publicació de la convocatòria.
i) Declaració responsable de veracitat de dades bancàries, segons el model que figura a l'ANNEX 1.
j) Resolució de reconeixement de grau de discapacitat emès per la Direcció General de Dependència de el Govern de les Illes Balears, en el cas de persones amb discapacitat.
k) Documentació judicial o administrativa que justifiqui ser víctima de violència de gènere, en el cas de dones víctimes de violència de gènere. Ha de presentar sentència judicial o ordre d'allunyament en vigor.
l) IRPF de l'últim exercici de tots els membres de la unitat de convivència. Les persones que no estiguin obligades a presentar la declaració hauran d'aportar un certificat d'imputacions de l'IRPF emès per l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
ll) La persona sol·licitant no està obligada a aportar la documentació establerta a les lletres a), b) (excepte la documentació d'estar a l'corrent de les obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, que hauran d'aportar les persones interessades), c), g), j) il) en el cas que autoritzi a l'Ajuntament de Calvià per obtenir aquesta informació d'altres administracions.
6.- Regles per a la determinació dels ingressos.
Per obtenir l'ajuda, als efectes de determinar els ingressos de la persona sol·licitant o la unitat de convivència, se segueixen els criteris següents:
La quantia resultant s'ha de convertir en un nombre de vegades l'IPREM en vigor durant el període a el qual es refereixen els ingressos avaluats.
7.- Criteris de valoració
1. Les sol·licituds s'han de valorar d'acord amb els ingressos de la unitat de convivència d'acord amb els criteris i prioritat de valoració que s'indiquen a continuació:
La prioritat dels sol·licitants s'ha de determinar amb el major resultat d'aplicar la fórmula següent, amb quatre decimals:
2.- A aquesta puntuació se li ha d'afegir la puntuació que correspongui en aplicació dels criteris següents:
- Grau de discapacitat entre 33 i 64 ........1 punt
- Grau de discapacitat entre 65 i 74.........2 punts
- Grau de discapacitat entre 75 i 100...... 3 punts.
3.- En cas d'empat, té prioritat la unitat de convivència amb major nombre de membres. Si persisteix l'empat, la preferència s'ha de determinar per ordre d'entrada de la sol·licitud.
8.- Esmena de la sol·licitud
Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o no té documentació, l'Ajuntament de Calvià ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de deu dies hàbils (10 dies), esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, i s'ha d'indicar que en el cas que no ho faci, s'entendrà que desisteix de la seva sol·licitud i s'ha de dictar la corresponent resolució, d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de l' procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Aquest requeriment d'esmena i els altres actes de tràmit s'han de publicar en la pàgina web de l'Ajuntament de Calvià.
9.- Quantia de l'ajuda
1. La quantia de l'ajut és de fins a un 40% de la renda anual que s'hagi de satisfer pel lloguer de l'habitatge habitual i permanent, amb un límit màxim de 3.960,00 euros anuals per habitatge (330 € mensuals).
2. En el cas que en el contracte de lloguer figurin diversos arrendataris i no s'especifiqui la part de la renda que satisfà cada un, s'ha d'entendre que es paga a parts iguals. No obstant això, els arrendataris poden manifestar la seva voluntat perquè la totalitat de l'ajut sigui satisfeta a un d'ells, segons el model.
3. L'ajuda s'ha de calcular prenent com a referència l'import de l'rebut de l'lloguer corresponent a l'última mensualitat vençuda en la data de la publicació d'aquesta convocatòria, i és invariable durant el període de dotze mesos concedit, llevat que es produeixi una disminució de la renda de l'lloguer. Si bé en el supòsit que la renda en els mesos anteriors a la convocatòria fos inferior (des l'1 de setembre de 2020) es prendrien com a referència les quanties dels rebuts mensuals.
10.- Resolució de concessió
Calvià, en el día de la signatura electrònica (27 d'octubre de 2021) La tinenta de batle de Cohesió Social i Igualtat, Comunicació i Policia Local Nativitat Francès Gárate