Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 508630
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la Revisió de l’autorització ambiental integrada de la CT de Maó a nom de Gas y Electricidad Generación SAU, atesa la decisió d’execució de la comissió de 31 de juliol de 2017 per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) d'acord a la directiva 2010/75 / UE del parlament europeu i de consell per a les grans instal·lacions de combustió. (IPPC M08/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 24.3 del RDL 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 29 de setembre de 2021,

ATÈS

1. Que d'acord amb els articles 4.1 i 22.4 del RDL1/2016, en atorgar l'autorització ambiental integrada l'òrgan competent ha de tenir en compte que en el funcionament de les instal·lacions s'adoptin les mesures adequades per prevenir la contaminació mitjançant l'aplicació de les millors tècniques disponibles, sent referència obligada per a l'establiment de les seves condicions les Decisions de la Comissió Europea en què es recullen les conclusions relatives a les millors tècniques disponibles.

2. Que en data 31 de juliol de 2017 es publica la Decisió d'execució de la Comissió de per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) d'acord a la Directiva 2010/75 / UE del Parlament Europeu i de Consell per a les grans instal·lacions de combustió.

3. Com a conseqüència de l'adaptació a les MTD's els VLE de SO2 per a les turbines que funcionen amb gasoil passen a 60mg/Nm3, la qual cosa implica l'arxiu de l'expedient M22/2019 on es sol·licitava la variació d'aquests VLE ja que queden modificats tal i com es sol·licitava i per tant ha perdut el seu objecte.

4. Que els informes dels diferents organismes són favorables.

ACORDA

Primer.- Atorgar la revisió de l'Autorització Ambiental Integrada de la CT de Maó a nom de GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU, atesa la Decisió d'execució de la Comissió de 31 de juliol de 2017 per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) d'acord a la Directiva 2010/75 / UE del Parlament Europeu i del Consell per a les grans instal·lacions de combustió amb les següents modificacions:

1.- On diu:

"1. Objecte

La present AAI se concedeix a Gas y Electricidad Generación SAU, únicament i exclusivament per a la activitat de generació d'energia, tot conforme a l'establert a la documentació de la instal·lació d'una central elèctrica a Maó que està composada per les següents instal·lacions:

Núm. focus

P.nominal (MWe)

P.tèrmica nominal (MWt)

Combustible

Data d'alta

Observacions

FC-BW1

15,8

37

Fueloil/gasoil

1991

 

FC-BW2

15,8

37

Fueloil/gasoil

1991

 

FC-BW3

15,8

37

Fueloil/gasoil

1991

 

FC-TG1

38,5

130

Gasoil

1994

 

FC-TG2

37,5

130

Gasoil

1999

 

FC-TG3

45,0

140

Gasoil

2004

 

FC-TG4

51,6

160

Gasoil

2008

 

FC-TG5

50,0

160

Gasoil

2008

 

- Edifici d'emmagatzematge de productes químics

La instal·lació es categoritza dins l'epígraf 1.1.a de l'annex 1 de la Llei 16/2002."

Ha de dir:

"1. Objecte

La present AAI se concedeix a Gas y Electricidad Generación SAU, únicament i exclusivament per a la activitat de generació d'energia, tot conforme a l'establert a la documentació de la instal·lació d'una central elèctrica a Maó que està composta per les següents instal·lacions:

Instal·lacions de combustió

Núm. Focus

Potència tèrmica (MWt)

Descripció APCA

Codi  APCA

Grup

Instal·lació de combustió motors dièsel

FC-BW1

37

Motor dièsel BW1

Motor de combustió interna de potència tèrmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-BW2

37

Motor dièsel BW2

Motor de combustió interna de potència tèrmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-BW3

37

Motor dièsel BW3

Motor de combustió interna de potència tèrmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

Instal·lació de combustió TG1

FC-TG1

130

Turbina de gas TG1

Turbina de gas de potència tèrmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

Instal·lació de combustió TG2

FC-TG2

130

Turbina de gas TG2

Turbina de gas de potència tèrmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

Instal·lació de combustió TG3

Unitats A i B

FC-TG3 unitats A i B

140

Turbina de gas TG3

Turbina de gas de potència tèrmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

Instal·lació de combustió TG4

Unitats A i B

FC-TG4 unitats A i B

160

Turbina de gas TG4

Turbina de gas de potència tèrmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

Instal·lació de combustió TG5

Unitats A i B

FC-TG5 unitats A i B

160

Turbina de gas TG5

Turbina de gas de potència tèrmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

- Edifici d'emmagatzematge de productes químics

La instal·lació es categoritza dins l'epígraf 1.1.a de l'annex 1 de la Llei 16/2002."

2.- Al punt 3. Desenvolupament de les activitats s'ha d'afegir el següent paràgraf:

"La instal·lació té implantat un Sistema de Gestió Integrat (SGI), dins del qual s'inclou un Sistema de Gestió Ambiental (MTD1) que segueix les directrius de la norma UNE-EN ISO 14001."

3.- Es dóna nova redacció al punt 8. Condicionants d'Atmosfera:

"8. Condicionants d'Atmosfera

8.1. Prescripcions de caràcter general

1. La central tèrmica haurà de complir amb l'establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; amb el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera (APCA) i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; amb l'Instrument de Ratificació del Protocol de Göteborg; amb la Directiva 2010/75/ UE, de 24 de novembre, sobre les emissions industrials; amb el Reial Decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002; amb l'Ordre PRA/321/2017, de 7 d'abril, per la qual es regulen els procediments de determinació de les emissions dels contaminants atmosfèrics SO2, NOx, partícules i CO procedents de les grans instal·lacions de combustió, el control dels instruments de mesura i el tractament i remissió de la informació relativa a les emissions; amb el Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació; amb el Reial Decret 1042/2017, de 22 de desembre, sobre la limitació de les emissions a l'atmosfera de determinats agents contaminants procedents de les instal·lacions de combustió mitjanes i pel qual s'actualitza l'annex IV de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; amb el Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire; i amb la Decisió d'execució 2017/1442 de la Comissió de 31 de juliol de 2017 on s'estableixen les conclusions sobre les Millors Tècniques disponibles (MTD) per a les grans instal·lacions de combustió; així com amb tota la normativa sectorial que li sigui d'aplicació.

2. S'aplicaran les MTD1, d'implantació i compliment de Sistemes de Gestió Ambiental, MTD 6, de reducció d'emissions atmosfèriques de CO i incremats, assegurant combustió optimitzada segons les tècniques indicades.

8.2. Identificació d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera

El conjunt de la Central Tèrmica està classificada dins l'epígraf 1.1.a de l'annex 1 del Reial decret legislatiu 1/2016, i està constituïda per un conjunt d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera.

Aquestes activitats estan classificades com a Activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup A dins l'epígraf 01 01, Generació d'electricitat per a la distribució per la xarxa pública, de l'annex únic del Reial decret 100/2011.

8.2.1. Activitats amb focus canalitzats

A la taula següent s'indiquen les APCA i la seva classificació d'acord amb l'annex del Reial decret 100/2011.

Tenint en compte la definició de l'article 43 Normes de addició, del RD 815/2013, així com la definició d'instal·lació de combustió de la Decisió d'execució 2017/1442, i la definició d'instal·lació del Reial decret legislatiu 1/2016, s'indiquen a la mateixa taula les instal·lacions de combustió considerades i les activitats que les integren, amb les potències tèrmiques corresponents.

Instal·lacions de combustió

Núm.

Focus

Potència tèrmica (MWt)

Descripció APCA

Codi APCA

Grup

Instal·lació de combustió motors dièsel

FC-BW1

37

Motor dièsel BW1

Motor de combustió interna de potència tèrmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-BW2

37

Motor dièsel BW2

Motor de combustió interna de potència tèrmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-BW3

37

Motor dièsel BW3

Motor de combustió interna de potència tèrmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

Instal·lació de combustió TG1

FC-TG1

130

Turbina de gas TG1

Turbina de gas de potència tèrmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

Instal·lació de combustió TG2

FC-TG2

130

Turbina de gas TG2

Turbina de gas de potència tèrmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

Instal·lació de combustió TG3

Unitats A i B

FC-TG3 unitats A i B

140

Turbina de gas TG3

Turbina de gas de potència tèrmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

Instal·lació de combustió TG4

Unitats A i B

FC-TG4 unitats A i B

160

Turbina de gas TG4

Turbina de gas de potència tèrmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

Instal·lació de combustió TG5

Unitats A i B

FC-TG5 unitats A i B

160

Turbina de gas TG5

Turbina de gas de potència tèrmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

8.2.2. Activitats amb emissions difuses/focus no canalitzats:

Les activitats que poden produir emissions difuses de composts orgànics volàtils són la manipulació dels combustibles gasoil i fueloil. La gestió dels dipòsits de combustibles i la seva manipulació minimitzaran les possibles emissions difuses i s'utilitzaran les millors tècniques disponibles (MTD) respecte a les emissions generades per l'emmagatzematge, transport i manipulació de combustibles.

8.3. Controls d'emissions canalitzades

8.3.1. Mètodes de mesura

Tots els paràmetres de procés: cabal, contingut d'oxigen, pressió, temperatura, i, si s'escau, contingut de vapor d'aigua; així com les emissions de contaminants canalitzades es mesuraran i controlaran, complint les MTD 3 (monitoritzar paràmetres de procés) i MTD 4 (monitoritzar emissions atmosfèriques).

El mètode de mesura per a cada contaminant serà l'establert a la taula de la MTD 4, on s'indiquen les normes EN genèriques sobre mesures en continu i les normes EN aplicables a mesures periòdiques. En cas que no es pugui aplicar, s'haurà de justificar la utilització d'altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO i altres mètodes internacionals.

Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s'aplicaran les més recents amb la major urgència possible.

8.3.2. Mesures en continu

1. S'utilitzaran les normes genèriques sobre mesures en continu, incloent les normes EN 15267-1, EN 15267-2, EN 15267-3 i UNE-EN 14181 per garantir la qualitat dels sistemes automàtics de mesura en continu (SAM) dels contaminants i dels paràmetres de procés: concentració d'oxigen, pressió, temperatura i contingut de vapor d'aigua dels gasos residuals, complint la MTD 4.

2. S'han de mesurar en continu tots els contaminants i paràmetres de procés des del moment d'inici d'arrencada fins al final d'aturada, per tal de poder disposar de totes les dades horàries.

3. Tots els sistemes automàtics de mesura (SAM) han de disposar de NGQ1. Es realitzarà el calibratge de cada SAM mitjançant el procediment del nivell de garantia de qualitat 2 (NGQ2) en el moment de la seva instal·lació, cada cinc anys i després de fallida del SAM o de canvi important de la instal·lació o del SAM. Es realitzaran els assaigs anuals de seguiment (AAS) cada any. El titular de la instal·lació realitzarà el procediment corresponent a la garantia de qualitat en curs durant l'operació (NGQ3) d'acord amb la norma UNE-EN 14181.

8.3.3. Punts de mostreig

1. Els punts de mostreig de les xemeneies, així com accessos i plataformes de treball, compliran la norma UNE-EN 15259. En cas que no sigui possible es farà arribar una proposta de punt de mostreig al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica per a la seva aprovació. En tot cas els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir la normativa en matèria de seguretat i salut en els llocs de treball.

2. Els punts de mostreig han de ser accessibles en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents, i s'ha de disposar de sistemes automàtics per a la pujada d'equips d'anàlisis i material auxiliar.

8.3.4. Valors límit d'emissió per focus

1. El titular adoptarà totes les mesures adients perquè les instal·lacions de combustió compleixen amb els seus valors límit d'emissió, de manera que no se superin els valors límit indicats a les taules corresponents per a cada un dels focus existents i per a cada contaminant, realitzant els controls amb la periodicitat indicada.

2. Els valors límit d'emissió per a cada focus i per a cada combustible, s'han establert d'acord amb les disposicions de l'article 7, de valors límit d'emissió i millors tècniques disponibles, del Reial decret legislatiu 1/2016. Els valors límit d'emissió s'han fixat segons les disposicions del Reial decret 815/2013, pel que fa percentils horaris, valors mitjans diaris i valors mitjans mensuals, i de la Decisió d'execució 2017/1442, pel que fa als valors mitjans anuals, valors mitjans diaris i valors mitjans del període de mostreig.

8.3.5. Avaluació del compliment dels valors límit d'emissió

1. Per a tots els contaminants, s'avaluarà el compliment dels valors límit d'emissió d'acord amb la normativa aplicable: Directiva 2010/75/UE, Reial decret 815/2013, Ordre PRA/321/2017, i normativa de desenvolupament.

2. Els VLE indicats no seran d'aplicació als motors i turbines que funcionin amb combustibles líquids i amb gas natural, destinats a ús d'emergències que funcionin menys de 500 h/any.

3. Tant en el cas de mesures en continu com en el cas que no hi hagi mesures en continu, a l'hora d'avaluar el compliment dels valors límit s'aplicaran els criteris de la Part 4 de l'annex 3 del Reial decret 815/2013.

A més, s'han de complir els valors límit d'emissió indicats per a tots els períodes de càlcul de valors mitjans establerts d'acord amb les MTD de la Decisió d'execució 2017/1442.

S'han de complir tots els valors límits, anuals, mensuals, diaris, horaris i mitjana del període de mostreig, que s'indiquen a les taules de valors límit de l'autorització.

4. Per a les mesures en continu, els valors mitjans validats horaris, diaris, mensuals i anuals es determinaran a partir dels valors mitjans horaris vàlids mesurats, desprès de restar el valor del percentatge del interval de confiança indicat a la normativa específica d'aplicació. Tots els valors mitjans temporals es calcularan a partir de dades vàlides i valors en base seca i corregits al percentatge d'oxigen de referència.

Per a aquells valors límit referenciats a càrregues superiors al 70 %, els valors mitjans validats horaris s'obtindran a partir dels valors bruts (amb la major resolució temporal, habitualment minutal) en què la càrrega hagi estat per sobre del 70%, i la resta de mitjanes es calcularan segons el paràgraf anterior.

5. S'invalidaran els dies en què més de tres valors mitjans horaris siguin invàlids degut al mal funcionament o manteniment del SAM. Si per aquests motius s'invaliden més de deu dies a l'any, el titular ho notificarà immediatament, dins un termini màxim de 24 hores des del fet, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. El titular adoptarà les mesures que ha proposat per millorar la fiabilitat del SAM, sense perjudici de la proposta d'adopció de mesures provisionals per part de l'òrgan competent en cas d'amenaça imminent de dany per contaminació atmosfèrica a les persones o al medi ambient.

6. El titular presentarà, cada mes, una declaració sobre el compliment o no dels valors límit d'emissió a partir de les dades mesurades al llarg de l'any pels contaminants que tenen establerta la mesura en continu, amb el corresponent informe explicatiu.

7. No s'avaluarà el compliment dels valors límit d'emissió durant els períodes d'arrencada i aturada que resten definits a l'apartat següent.

8.3.6. Condicions distintes de condicions normals de funcionament: arrencada i aturada

1. En aplicació de la MTD 10, sobre establir i aplicar un pla de gestió com a part del sistema de gestió ambiental de la MTD 1 i de la MTD 11, que consisteix en monitoritzar adequadament les emissions a l'atmosfera durant les condicions distintes de les condicions normals de funcionament, s'avaluaran les emissions durant cada període d'arrencada i d'aturada, mitjançant el mètode que proposi el titular.

2. A partir de l'any 2022, anualment, abans de l'1 de març, el titular inclourà a l'informe de control documental, un annex amb les emissions de cada procés d'arrencada i aturada de l'any anterior, d'acord amb la MTD 11 esmentada.

3. La taula de mínims tècnics elèctrics amb els minuts fins a l'acoblament i tipus d'arrencada s'indiquen a continuació, d'acord amb la informació presentada pel titular:

Focus

P. Nominal elèctrica (MWb)

Mínim tècnic elèctric (MWb)

Percentatge%

Arrencada freda (minuts)

Arrencada tèbia (minuts)

Arrencada calenta (minuts)

FC-BW1

15,80

7,00

44,30

90

-

60

FC-BW2

15,80

7,00

44,30

90

-

60

FC-BW3

15,80

7,00

44,30

90

-

60

FC-TG1

38,50

7,00

18,18

25

-

25

FC-TG2

37,50

7,00

18,67

25

-

25

FC-TG3 unitats A i B

22,50 cada unitat

10,00 cada unitat

44,44 cada unitat

25 cada unitat

-

15 cada unitat

FC-TG4 unitats A i B

25,80 cada unitat

10,00 cada unitat

38,76 cada unitat

25 cada unitat

-

25 cada unitat

FC-TG5 unitats A i B

25,00 cada unitat

10,00 cada unitat

40,00 cada unitat

25 cada unitat

-

25 cada unitat

4. Es considerarà que la unitat de combustió es troba en procés d'arrencada des del moment de posada en funcionament fins a assolir el mínim tècnic indicat a la taula anterior. En qualsevol cas, es considerarà un temps màxim d'arrencada igual al major dels temps indicats, que correspon a l'arrencada freda.

Es considerarà que la unitat de combustió es troba en procés d'aturada des del moment que la càrrega es troba per sota del mínim tècnic indicat a la taula anterior fins que cessi el funcionament. En qualsevol cas, es considerarà un temps màxim d'aturada de dues hores, tot i que hagi passat un temps major des que la càrrega es troba per sota del mínim tècnic.

5. Els períodes en que les unitats de combustió es trobin amb una càrrega per sota del mínim tècnic, però que aquests períodes no acabin en una aturada, es consideraran com a període normal de funcionament i, per tant, computaran a l'hora d'avaluar el compliment dels valors límits d'emissió.

6. En cas d'avaria o mal funcionament dels sistemes de reducció d'emissions dels contaminants, el temps acumulat d'explotació de la instal·lació de combustió sense aquest sistema no podrà superar les 120 hores en un període de dotze mesos. L'òrgan competent podrà concedir exempció de les 120 hores indicades quan existeixi necessitat urgent de mantenir el subministrament energètic.

Les hores d'avaria o mal funcionament del sistema de reducció d'emissions no es tendran en compte en els càlculs dels distints VLE (valors límits emissió). Sí s'han de tenir en compte a l'hora d'avaluar les emissions indicades als punts 1 i 2 d'aquest apartat, en relació a la MTD11.

8.3.7. Caracterització completa dels combustibles i inspeccions periòdiques

En aplicació de la MTD 9 sobre caracterització inicial completa del combustible utilitzat i inspeccions periòdiques de la qualitat del combustible, el titular presentarà, un cop a l'any, els resultats de les mesures de substàncies i paràmetres corresponents a fueloil i gasoil de la taula de la MTD 9.

8.3.8. Notificacions immediates

Si hi ha qualque superació de valors límit d'emissió, qualque anomalia de funcionament o qualsevol tipus d'incidència que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l'atmosfera es notificarà, immediatament després del seu coneixement, dins un termini màxim de 24 h des del fet, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix s'informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal·lació passa a funcionar correctament.

El titular presentarà un informe d'avaluació de l'afecció ambiental de cada incidència.

8.3.9. Taules de valors límit d'emissió

1. A les taules següents s'indiquen els valors límit d'emissió per a cada focus de cada instal·lació de combustió segons combustible usat, indicant: contaminant; tipus de control, mesures en continu mitjançant sistema automàtic de mesura (SAM) o mesures discontínues, mesures a realitzar per Organisme de control autoritzat (OCA) o autocontrols; i periodicitat.

2. Els resultats de les mesures efectuades, per verificar el compliment dels límits d'emissió, estaran referits a condicions de cabal real i concentracions referides a temperatura de 273,15 K i pressió de 101,3 kPa de gas sec i s'ajustaran al percentatge d'oxigen de referència establert.

Instal·lació de combustió motors dièsel: FC-BW1, FC-BW2, FC-BW3

1. Els focus FC-BW1, FC-BW2 i FC-BW3 són motors dièsel, que usen fueloil com a combustible principal i gasoil com a combustible secundari. Funcionen amb cicle Dièsel. Segons l'article 44, sobre valors límit d'emissió, punt 9, del Reial decret 815/2013 i els articles 26, sobre revisió de l'AAI, i 7, en relació a valors límit d'emissió i millors tècniques disponibles, es revisaran els valors límit d'emissió per als motors d'acord amb la Decisió 2017/1442.

2. S'estableixen els contaminants a mesurar i la periodicitat d'acord amb la MTD 4, tenint en compte que la freqüència de monitorització no s'aplica quan el funcionament de la instal·lació tendria la finalitat exclusiva de realitzar una mesura d'emissions, d'acord amb la nota 2 de la MTD4.

A més, s'han d'aplicar les tècniques MTD del punt 3.2. sobre motors alimentats per fueloil i/o gasoil, que són: les MTD 32 i MTD 33, en relació a les tècniques aplicables per evitar o reduir les emissions a l'atmosfera de NOx, CO i composts orgànics volàtils, en aplicació de la MTD 32, punt 2 del quadre 18, el valor límit de NOx es manté en 1850, valor existent a l'AAI per estar dins l'interval 1150-1900, a cada focus FC-BW1, FC-BW2, i FC-BW3 que funcioni menys de 1500 hores/any; la MTD 34 per evitar o reduir les emissions de SO2, HCl i HF; la MTD 35 per evitar o reduir les emissions de partícules i metalls en partícules.

Valors límits d'emissió a aplicar amb combustible fueloil i gasoil als motors FC-BW1, FC-BW2 i FC-BW3:

BW1, BW2, BW3 AMB COMBUSTIBLE FUELOIL i GASOIL

Contaminant

Tipus de  control

Periodicitat

VALOR LÍMIT EMISSIÓ (1)

Mitjana anual

Mitjana mensual

Mitjana diària o mitjana del període de mostreig

Percentil 95 de mitjanes horàries

SO2

MTD 34

SAM

Continu

280 mg/Nm3 si no pot aplicar-se cap tècnica secundària de reducció d'emissions

(2)

280 mg/Nm3 si no pot aplicar-se cap tècnica secundària de reducció d'emissions

280 mg/Nm3 si no pot aplicar-se cap tècnica secundària de reducció d'emissions

560 mg/Nm3 si no pot aplicar-se cap tècnica secundària de reducció d'emissions

NOx

MTD 33

SAM

Continu

625 mg/Nm3

(2)

625 mg/Nm3

(2)

750 mg/Nm3

(2)

1.25 mg/Nm3

(2)

1.850 mg/Nm3

(3)

1.850 mg/Nm3

(3)

3.700

mg/Nm3

(3)

Partícules

MTD 35

SAM

Continu

35 mg/Nm3

(2)

 

45 mg/Nm3

45 mg/Nm3

90 mg/Nm3

CO

MTD 33

SAM

Continu

No aplica

100

mg/Nm3

(2)

110 mg/Nm3

(2)

200 mg/Nm3

(2)

Metalls pesants:

As, Cd, Co, Cr, Cu,

Mn, Ni, Pb Sb, Se, Tl, V, Zn

MTD 35

OCA

Un cop a l'any

MTD 4

 

 

Sense valor límit

 

COVT

MTD 33

OCA

Un cop al semestre

MTD 4

No aplica

No aplica

Sense valor límit

No aplica

(1) referits a les següents condicions de mesura: T = 273,15 K, P = 101,3 kPa, gas sec i referit a un contengut d'O2 del 15% per als gasos

(2) valor límit d'emissió no aplicable si la unitat funciona menys de 1.500 h/any

(3) valor límit d'emissió aplicable si la unitat funciona menys de 1.500 h/any.

Instal·lacions de combustió TG1 i TG2

1. Els focus FC-TG1 i FC-TG2 són turbines de gas compactes, que només poden usar gasoil com a combustible.

2. Les TG1 i TG2 disposen d'un període de vida inferior a 10.000 hores d'activitat a partir de la data 20/10/2013, d'entrada en vigor del Reial decret 815/2013, d'acord amb el punt 2 de la part 3, Control de les emissions, de l'annex 3 de l'esmentat Reial decret 815/2013. Un cop arribin a les 10.000 hores de funcionament s'han de donar de baixa definitiva.

El titular haurà de mantenir un registre on ha de constar el nombre d'hores de funcionament de cada any de la TG1 i la TG2 a partir de 20/10/2013, i el nombre acumulat total.

3. Es concedeix l'exempció de la mesura en continu dels contaminants SO2, NOx i partícules per a les TG1 i TG2 perquè disposa d'un període de vida inferior a 10.000 hores d'activitat, segons les previsions de la Part 3, sobre control de les emissions, de l'Annex 3 sobre disposicions tècniques per a les grans instal·lacions de combustió, del Reial decret 815/2013.

4. S'estableixen els contaminants a mesurar i la periodicitat d'acord amb la MTD 4, tenint en compte que la freqüència de monitorització no s'aplica quan el funcionament de la instal·lació tendria la finalitat exclusiva de realitzar una mesura d'emissions, d'acord amb la nota 2 de la MTD4.

A més, s'han d'aplicar les MTD del punt 3.3. sobre turbines de gas alimentades per gasoil, sempre que les hores de funcionament facin possible la seva aplicació, més de 500 hores de funcionament o més de 1.500 hores. En concret: la MTD 37 per evitar o reduir les emissions de NOx, no és aplicable si funciona menys de 1.500 h/any; la MTD 38, per evitar o reduir les emissions de CO, tampoc és aplicable; en canvi, la MTD 39, per evitar o reduir les emissions de SO2 i partícules, sí s'aplica.

Valors límits d'emissió a aplicar amb combustible gasoil a les turbines de gas FC-TG1 i FC-TG2:

TG1, TG2 AMB COMBUSTIBLE GASOIL

CONTAMINANT

TIPUS DE CONTROL

PERIODICITAT

VALOR LÍMIT EMISSIÓ (1)

Mitjana del període de mostreig

SO2

MTD 39

Autocontrol

Semestral

60 mg/Nm3

OCA

Anual

NOx

MTD 37

Autocontrol

Semestral

90 mg/Nm3

OCA

Anual

Partícules

MTD 39

Autocontrol

Semestral

10 mg/Nm3

 

OCA

Anual

CO

MTD 38

Autocontrol

Semestral

100 mg/Nm3

OCA

Anual

(1) referits a les següents condicions de mesura: T = 273,15 K, P = 101,3 kPa, gas sec i referit a un contingut d'O2 del 15% per als gasos

Instal·lacions de combustió TG3A, TG3B, TG4A, TG4B, TG5A i TG5B.

1.Els focus FC-TG3A, FC-TG3B, FC-TG4A, FC-TG4B, FC-TG5A i FC-TG5B són turbines de gas de cicle obert, que només usen gasoil com a combustible.

2. Es concedeix l'exempció de la mesura en continu del contaminant SO2 per a cada un dels focus, unitats A i B, sempre que l'únic combustible que utilitzin sigui gasoil amb un contingut de sofre conegut, d'acord amb el punt c) de l'apartat 2 de la Part 3, sobre control de les emissions, de l'Annex 3 sobre disposicions tècniques per a les grans instal·lacions de combustió, del Reial decret 815/2013.

3. S'estableixen els contaminants a mesurar i la periodicitat d'acord amb la MTD 4, tenint en compte que la freqüència de monitorització no s'aplica quan el funcionament de la instal·lació tendria la finalitat exclusiva de realitzar una mesura d'emissions, d'acord amb la nota 2 de la MTD4.

A més, s'han d'aplicar les MTD del punt 3.3. sobre turbines de gas alimentades per gasoil, sempre que les hores de funcionament estiguin dins els intervals que facin possible la seva aplicació, més de 500 hores de funcionament o més de 1.500 hores. En concret: la MTD 37 per evitar o reduir les emissions de NOx, no és aplicable si funciona menys de 1.500 h/any; la MTD 38, per evitar o reduir les emissions de CO, tampoc és aplicable; en canvi, la MTD 39, per evitar o reduir les emissions de SO2 i partícules, sí que s'aplica.

Valors límits d'emissió a aplicar amb combustible gasoil a les turbines de gas FC-TG3A, FC-TG3B, FC-TG4A, FC-TG4B, FC-TG5A i FC-TG5B:

TG3A, TG3B, TG4A, TG4B, TG5A, TG5B AMB COMBUSTIBLE GASOIL

CONTAMINANT

TIPUS DE CONTROL

PERIODICITAT

VALOR LÍMIT EMISSIÓ (1)

Mitjana anual

Mitjana mensual

Mitjana diària o mitjana del període de mostreig

Percentil 95 de mitjanes horàries

SO2

MTD 39

 

OCA

 

Semestral

No aplica

No aplica

60 mg/Nm3

No aplica

NOx (3)

MTD 37

 

SAM

Continu

90

mg/Nm3

90 mg/Nm3

100

mg/Nm3

180 mg/Nm3

Partícules

MTD 39

SAM

Continu

5 mg/Nm3

(2)

10

mg/Nm3

10

mg/Nm3

20

mg/Nm3

CO (3)

MTD 38

SAM

Continu

100

mg/Nm3

100

mg/Nm3

110

mg/Nm3

200 mg/Nm3

(1) referits a les següents condicions de mesura: T = 273,15 K, P = 101,3 kPa, gas sec i referit a un contingut d'O2 del 15% per als gasos

(2) valor límit d'emissió aplicable quan la unitat funcioni més de 1.500 h/any

(3) valor límit d'emissió segons RD 815/2013, de 18 d'octubre

8.4. Registre

El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre amb dades de les emissions, combustibles, aturades, tasques de manteniment, incidències, controls, etc., per a cada focus emissor d'acord amb el disposat a l'article 8 del Reial decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s'ha de conservar un període mínim de 10 anys.

8.5. Immissions o qualitat de l'aire

1. A l'entorn de la central tèrmica existeixen dues estacions fixes de mesura de qualitat de l'aire: una ubicada a la carretera Maó-Ciutadella Me-721, anomenada Pous, i una altra al Port de Maó, anomenada Port de Maó.

2. S'han de complir els objectius de qualitat de les dades establerts a la normativa d'avaluació de la qualitat de l'aire ambient, quant a cobertura de dades i incerteses de mesura. S'aplicaran com a valors de referència els valors límit i objectiu establerts a la normativa existent: Directiva 2008/50/CE, de 21 de maig, relativa a la qualitat de l'aire ambient i una atmosfera més neta a Europa, i Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire.

3. Els mètodes de mesura dels contaminants seran els indicats a la normativa esmentada. Els equips de mesura hauran de complir amb les normes UNE i CEN establertes i s'hauran de sotmetre a manteniment, verificació, calibratge i participació en exercicis d'intercomparació. Per tal de complir amb aquest requisit s'establirà un calendari acordat amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

4. A cada estació s'han de mesurar els contaminants indicats a la taula següent així com els paràmetres meteorològics (almenys temperatura, direcció i velocitat de vent).

5. Qualsevol canvi d'ubicació de les estacions o qualsevol canvi en els equips de mesura s'ha de fer d'acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

CONTAMINANT

PERIODICITAT

VALORS DE REFERÈNCIA

NOx

Continu

30microg/m3 mitjana anual per a la protecció a la vegetació

SO2

Continu

350microg/m3 mitjana horària, no superar més de 24 vegades/any

125microg/m3 mitjana diària, no superar més de 3 vegades/any

O3

Continu

120microg/m3 màxima diària de mitjanes mòbils octohoràries

Partícules PM10

Continu

Campanya

50microg/m3 mitjana diària, no superar més de 35 vegades/any

40microg/m3 mitjana anual

Pb a PM10

Campanya

0,5 microg/m3 mitjana anual

As a PM10

Campanya

6 ng/m3 mitjana anual

Cd a PM10

Campanya

5 ng/m3 mitjana anual

Ni a PM10

Campanya

20 ng/m3 mitjana anual

benzo(a)pirè,benzo(a)antracè, benzo(b)fluorantè, benzo(j)fluorantè, benzo(k)fluorantè, indeno(1,2,3-cd)pirè i dibenzo(a,h)antracè

Campanya

per al benzo(a)pirè 1ng/m3 mitjana anual

"

4.- S'afegeix al punt 9.3. Contaminació Acústica el següent paràgraf:

"S'utilitzaran les següents tècniques per reduir les emissions de renous (MTD17):

Mesures operatives:

- Inspeccions i manteniment de la maquinària

- Tancament de portes i finestres de les zones tancades, en la mesura del possible.

- Maneig de la maquinària per personal experimentat.

Atenuació del renou: Les turbines estan encapsulades i disposen de silenciadors a les xemeneies.

Ubicació adequada dels equips realitzada en la fase de disseny, a fi de minimitzar les emissions acústiques a l'exterior de la parcel·la de la Central."

5.- Es modifica el punt 10.2. Inventari d'emissions al Registre PRTR, quedant redactat de la següent manera:

"10.2. Inventari d'emissions al Registre PRTR

El titular haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, i en el Reial decret 508/2007. Els contaminants a declarar són els que corresponen a una instal·lació classificada dins l'epígraf 1.1.a de l'annex 1 del Reial decret legislatiu 1/2016. S'inclouran, al menys, els contaminants indicats a les taules de valors límit d'emissió. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre. Les dades han de ser revisades i validades per un organisme verificador independent del titular.

Aquestes dades d'emissions seran incorporades al registre informàtic PRTR-España abans del termini normatiu. En el mateix termini s'entregarà a l'òrgan competent en matèria de contaminació atmosfèrica una memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades."

6.- Es modifica el punt 10.3.1. Control documental periòdic quedant redactat de la següent manera:

"10.3.1. Control documental periòdic

1. Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l'OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Es relacionen a continuació la llista d'informes d'OCA:

- Els assaigs anuals de seguiment (AAS) dels SAM.

- Els informes NGQ2 dels SAM.

- Els informes de mesures de contaminants per a cada focus.

2. Per part del titular de la instal·lació es remetrà al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica la següent informació:

- Les dades mitjanes horàries dels sistemes automàtics de mesura (SAM), en continu.

- Les dades de la resta d'autocontrols s'enviaran segons la periodicitat establerta a les taules de controls d'emissions.

- Les dades mitjanes horàries d'immissions de les estacions de mesura de qualitat de l'aire, en continu.

- Si s'escau, els informes resultat de la intercomparació de les mesures d'immissions de partícules front al mètode de referència, un cop a l'any.

- Mensualment, el fitxer amb dades de mesures en continu segons format establert que inclou: concentracions horàries de cada contaminant per a cada unitat de combustió, càrregues o potències, funcions de calibratge aplicades, hores de funcionament, nombre d'hores de funcionament de les TG1 i TG2 a partir de 20/10/2013 i nombre acumulat total, consums de cada combustible per a cada unitat de combustió, nombre de superacions de cada valor límit temporal establert. Es presentaran dades mesurades, dades vàlides brutes, dades vàlides i dades validades."

7.- Es modifica l'apartat Emissions i immissions atmosfèriques del punt 10.3.2. Informe anual quedant redactat de la següent manera:

"10.3.2. Informe anual

-Emissions i immissions atmosfèriques

El titular de l'activitat, abans de l'1 de març, enviarà a l'òrgan competent un informe de l'any anterior on ha d'indicar, per a cada condició i prescripció de l'AAI en matèria d'atmosfera, les actuacions realitzades així com la data i el número de registre d'entrada, o correu electrònic, si s'escau, quan es tracta de controls i informes amb periodicitat anual o inferior. En cas d'informes amb periodicitat major, s'ha d'indicar la data i registre del darrer control o informe entregat. En cas de controls o accions que no s'hagin realitzat, a l'informe s'han d'explicar els motius justificatius de la no realització.

El titular presentarà, a més, una declaració sobre el compliment o no dels valors límit d'emissió a partir de les dades mesurades al llarg de l'any pels contaminants que tenen establerta la mesura en continu, amb el corresponent informe explicatiu. "

Segon.- Les modificacions previstes al punt primer, si s'escau, no seran aplicables fins que el promotor dugui a terme les adaptacions tècniques necessàries, per la qual cosa disposarà d'un termini màxim de tres mesos des de la publicació d'aquest acord. En el cas que sigui necessària la tramitació d'autoritzacions preceptives, el promotor haurà d'iniciar dita tramitació en el termini màxim de dos mesos des de la publicació d'aquest acord, i n'haurà de donar compte a la CMAIB.

Una vegada atorgades aquestes autoritzacions s'hauran d'implementar en el termini màxim de 3 mesos o el termini que s'indiqui en l'autorització pertinent.

Tercer.- Declarar la finalització i arxivar l'expedient M22/2019 per a la concessió de la modificació de l'autorització ambiental integrada de la CT Maó, a sol·licitud de GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU, consistent en la modificació dels VLE de SO2 de les turbines que funcionen amb gasoil.

Quart.- Aquest Acord es publicarà al BOIB.

Es recorda que, no obstant les modificacions del Primer punt, atès el que disposa l'article 7.5 de la llei 24/2013 de 26 de desembre del Sector Elèctric sobre garantia de subministrament, s'haurà de tenir en compte el que conclou l'informe de resposta a les al·legacions presentades per GESA, del Servei de Transport i Distribució d'Energia de data 07 de juliol de 2021:

"Per tal de garantir el subministrament elèctric en el cas que s'hagin exhaurit les hores de funcionament anuals dels BW, si existeix indisponibilitat de la resta de grups de la central de Maó i que, a causa d'un desequilibri oferta-demanda amb pèrdua de mercat, es pugui produir un incompliment dels indicadors de qualitat zonal segons l'article 106 del RD 1955/2000, d'1 de setembre, el Director competent en matèria d'Energia podrà desplegar mitjançant Resolució la instrucció que permeti l'operació dels grups necessaris per restablir el subministrament durant el temps mínim imprescindible, tot això en aplicació de l'article 7.5 de la llei 24/2013 de 26 de desembre del Sector Elèctric sobre garantia de subministrament.

Atesa l'excepcionalitat de la mesura, aquesta es mantindrà en vigor fins que es realitzin les inversions necessàries en infraestructures energètiques, o la penetració de renovables gestionables a Menorca que facin que aquesta mesura excepcional de funcionament dels grups BW no sigui necessària.

Una altra mesura alternativa i/o complementària a l'anterior de superació de les hores de funcionament anual establertes, i vist que fins i tot amb 500 h/any es compleixen amb els criteris dels procediments operatius i de màxim LOLE (hores esperades de pèrdua de càrrega) permès, és que el Ministeri quan aprovi les condicions d'operació d'aquests grups, no les exhaureixi totes al llarg de l'any i prevegi deixar un romanent sempre fins a final de cada any, per tal de poder arrancar els grups BW en cas de necessitat per a emergències. En tot cas, com que aquesta mesura proposada es competència del Ministeri, en el cas que no aprovi un procediment específic de funcionament dels grups BW que permeti regular aquesta circumstància, s'aplicaria la fórmula anteriorment especificada de la Resolució excepcional del Director General d'Energia.

Aquesta mesura de reposició del servei, en funció del tipus d'incident produït, seria una de les més ràpides aplicables en cas de zero, per tant, pot ser una eina útil per tal de recuperar el subministrament en una zona elèctrica (zero zonal).

Per tant, aquesta possibilitat excepcional i temporal, de superació de les hores anuals de funcionament dels grups BW1, BW2 i BW3, durant el temps mínim imprescindible per restablir el subministrament, ve emparada per l'article 7.5 de la Llei 24/2013, així com l'article 26.3 de la mateixa llei, i la seva motivació principal seria la reposició ordenada, segura i ràpida del servei."

Així mateix, atès que l'addenda a l'informe d'1 de setembre de 2020, per revisar l'Autorització Ambiental Integrada de la central tèrmica de Maó per aplicació de les MTD, de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de data 31 de maig de 2021conclou que: "És possible tècnicament substituir el combustible fuel-oil per gasoil dels grups BW1, BW2, i BW3 de Maó", el Ple de la CMAIB es pronuncia a favor d'emprendre les iniciatives pertinents a fi de dur a terme aquesta substitució. En aquest sentit s'insta al promotor a tramitar les sol·licituds pertinents.

 

Palma, 8 d'octubre de 2021

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias