Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 507772
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’any 2021, subvencions per a inversions en explotacions del sector dels fruits secs

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'agricultura s'enfronta a un procés de transformació estructural derivat, entre altres factors, de la liberalització progressiva del comerç mundial, l'ampliació europea, la reforma de la política agrícola comuna (PAC), el desenvolupament tecnològic, l'augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària.

Per això, a les Illes Balears són necessàries intervencions estructurals que millorin la competitivitat de les explotacions agràries i permetin assegurar el manteniment d'un teixit socioeconòmic estable, dinàmic i atractiu. A més, aquestes explotacions hauran de recórrer a estratègies d'optimització en l'ús dels factors de producció, aprofitament de les noves tecnologies, orientació cap a productes de qualitat reconeguda —ateses les demandes de la societat— donant opcions a la diversificació de les produccions i, tot això, amb la perspectiva de la millora mediambiental, la seguretat laboral i el manteniment de les condicions d'higiene i benestar animal.

En concret, el sector dels fruits secs ha sofert una reducció important en les superfícies de cultiu i en les seves produccions arran dels efectes de l'aparició de la Xylella fastidiosa, per la qual cosa cal una reestructuració del sector, la qual s'ha plasmat en el Pla de reestructuració de fruits secs que preveu subvencions específiques per al sector.

El Programa de desenvolupament rural (PDR) de les Illes Balears per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i es complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 4.1, destinada a donar suport a les inversions en explotacions agràries.

Amb la finalitat de garantir que el marc jurídic que estableixen els reglaments esmentats funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), que introdueix disposicions transitòries, i el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

En data 28 de desembre de 2020, es va publicar al Diari Oficial de la Unió Europea el Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) en els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació en els anys 2021 i 2022. Aquest reglament, entre altres mesures, incorpora un nou article 58.bis al Reglament UE núm. 1305/2013, en virtut del qual s'estableixen mesures i recursos addicionals per fer front a les repercussions originades per la crisi de la COVID-19.

En aquest moments es tramita una proposta de modificació al PDR de les Illes Balears, que està pendent d'aprovació per part de la Comissió Europea i que afecta la submesura 4.1. Mitjançant aquesta modificació es pretén fer front de manera específica a les especials dificultats que ha experimentat el sector dels fruits secs, especialment vulnerable per motiu de l'aparició de la Xylella fastidiosa, i sotmès ara als efectes de la crisi de la COVID-19, que ha implicat una reducció considerable de les exportacions i del consum dels aliments com a conseqüència del tancament de l'hostaleria i la restauració.

El 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que, entre d'altres, serà objecte d'ajuda la mesura d'inversions en actius físics i, en concret, la submesura 4.1, destinada a donar suport a les inversions en explotacions agràries.

 

Les convocatòries que s'han aprovat anteriorment en relació amb la submesura esmentada han incentivat la modernització i l'adaptació a la realitat canviant de les estructures agràries i han esdevingut un instrument adequat per assolir els objectius plantejats al PDR.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloent-hi les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i d'acord amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l'any 2021, per fomentar les inversions en explotacions del sector dels fruits secs, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de dos milions tres-cents vint-i-un mil dos-cents cinc euros amb nou cèntims (2.321.205,09 €), a càrrec dels pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) i d'acord amb la següent distribució anual:

- Any 2021: 561.007,00 €

- Any 2022: 1.760.198,09 €.

Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades les finançarà el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) al 100%.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1.1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques que reuneixin, en el moment de la sol·licitud o en un moment posterior, si s'estableix a continuació, els requisits següents sempre que duguin a terme les actuacions que es detallen a l'apartat quart d'aquesta resolució:

a. Tenir la consideració d'agricultor actiu, d'acord amb el que disposa el capítol I, títol II del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir de 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

En el cas de titulars d'explotacions agràries prioritàries, no caldrà acreditar aquesta condició.

b. Ser titular d'una explotació agrària que estigui inscrita en el corresponent Registre agrari insular de les Illes Balears amb les dades actualitzades en els tres anys anteriors a la data de publicació d'aquesta convocatòria. La comprovació d'aquest extrem es farà d'ofici excepte que el peticionari manifesti el contrari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

c. Tenir una capacitació agrària suficient. En el cas de persones jurídiques, aquest requisit l'ha de complir alguna de les persones físiques que la representen o que hi tenen poder de decisió, o bé algú del personal contractat per l'entitat jurídica per treballar a l'explotació.

Es considerarà complet aquest requisit amb el compliment i L'acreditació d'algun dels punts següents:

c.1 Tenir títols acadèmics de la branca agrària, com a mínim de nivell de formació professional agrària de segon grau o un cicle formatiu de grau mitjà o superior.

c.2 Haver exercit l'activitat agrària per compte propi o per compte d'altres durant més de tres anys. Cada any d'exercici de l'activitat agrària equival a 25 hores de cursos o seminaris de capacitació agrària.

c.3 Haver fet cursos o seminaris de capacitació agrària amb una durada mínima de 75 hores

d. Comprometre's a complir les normes exigibles en matèria de medi ambient, higiene i benestar animal.

e. Comprometre's a mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

f. Obtenir una puntuació mínima, d'acord amb els paràmetres definits a l'apartat setè, del 30% del màxim de puntuació possible en el cas de Mallorca i Menorca i del 20% en el cas d'Eivissa i Formentera.

1.2. Els requisits relatius a la consideració d'agricultor actiu i a l'acreditació de la capacitació agrària suficient no seran exigibles per a la concessió de l'ajuda als agricultors, persones físiques o jurídiques, que s'hagin incorporat a l'activitat agrària durant els 12 mesos anteriors a la sol·licitud de l'ajuda. La data d'incorporació serà de la sol·licitud d'inscripció al RIA com a titular d'una explotació de més de 0,5 unitats de treball agrari (UTA) a Mallorca i Menorca i de més de 0,3 UTA a Eivissa i Formentera. Aquest requisit es podrà complir després de fer la inversió.

Aquests requisits s'han d'acreditar passats 18 mesos de la seva incorporació, per a la condició d'agricultor actiu, i passats 36 mesos de la seva incorporació, per a la capacitació agrària suficient, sempre abans del pagament de l'ajuda.

2. Les explotacions objecte d'inversió han de reunir, en el moment de la proposta de resolució, els requisits següents:

a. Que l'explotació requereixi un volum de treball equivalent almenys a 0,5 unitat de treball agrari (UTA) a Mallorca i Menorca i 0,3 UTA a Eivissa i a Formentera; Aquest requisit es podrà complir després de fer la inversió.

b. Que compleixi les normes comunitàries aplicables a les inversions de què es tracti.

c. Que sigui viable econòmicament. S'entén que una explotació és viable si compleix un dels dos requisits següents:

— Genera uns ingressos agraris de 12.000 €/UTA per a explotacions de fins a 2 UTA, i de més de 24.000,00 € per a explotacions de més de 2 UTA.

— Que el pla empresarial prevegi plantacions noves d'ametllers o garrovers en reguiu.

— Que el pla empresarial prevegi plantacions noves de 10 ha o més en secà.

3. Els requisits generals esmentats s'han de mantenir durant un període mínim de sis mesos i, en tot cas, fins al pagament de l'ajuda.

4. A més del requisit anterior, han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat, a més dels que preveuen els epígrafs a i b del punt 1.1, la farà d'ofici el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

 

​​​​​​​Quart

Actuacions subvencionables

1. Se subvencionaran les inversions següents:

a). Les inversions necessàries específiques per a la correcta implantació, vegetació, creixement, protecció, producció i recol·lecció de plantacions d'ametllers i garrovers.

En cas de plantacions noves, s'exigiran les densitats mínimes següents:

Plantació d'ametllers en secà: 150 arbres/ha

Plantació d'ametllers en reguiu: 200 arbres/ha

Plantacions de garrovers en reguiu: 150 arbres/ha

Plantació de garrovers en secà: 120 arbres/ha

En el cas de parcel·les amb garrovers existents se n'admetrà la permanència combinada amb les noves plantacions de garrovers i/o ametllers.

b) La replantació aïllada de peus d'ametller i de garrover, sempre que la densitat resultant entre els existents i els nous del recinte sigui superior a 80 peus/ha en el cas d'ametllers o de 30 peus/ha en el cas de garrovers. En el cas de plantacions mixtes s'aplicarà el que disposa, en relació a l'ajuda associada als fruits de closca i les garroves, l'article 39.2.a) del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir de 2015 dels pagament directes a l'agricultura i la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i controls dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

En aquest cas, el recinte on s'ubiquin les inversions ha de tenir un ús SIGCPAC de fruits secs.

c) L'empelt de garrovers.

2. Poden ser subvencionades les despeses realitzades i efectivament pagades pel beneficiari de la manera que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució, derivades, entre altres inversions i sense caràcter d'exclusivitat, de:

a. La preparació del terreny per a la plantació i l'eliminació d'arbres existents.

b. L'adquisició i plantació del material vegetal d'ametllers i garrovers.

c. L'adquisició i instal·lació d'elements auxiliars de la plantació com a tutors i proteccions.

d. Les instal·lacions de reg necessàries.

e. La instal·lació de proteccions contra elements climàtics i biològics.

f. La compra de maquinària específica de recol·lecció, poda, tractament i trituradores de restes de poda.

g. L'empelt de garrovers.

h. Els honoraris d'enginyers i assessors, honoraris relatius a l'assessorament sobre la sostenibilitat econòmica i mediambiental, inclosos els estudis de viabilitat amb un màxim d'inversió auxiliable equivalent al 10% de la inversió feta en aquests conceptes.

3. De conformitat amb el que disposa l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d'ajuda, i la visita prèvia d'inspecció per part de l'òrgan competent in situ, que acrediti que les inversions no estaven iniciades, excepte en el cas de les despeses que preveu el punt 2.h d'aquest apartat, que es podran efectuar abans de presentar la sol·licitud.

4. En el cas d'inversions en explotacions agràries que incloguin actuacions en reguiu, únicament es consideraran actuacions subvencionables les inversions que compleixin els requisits de l'article 46 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013. Així, per tal que aquestes inversions siguin subvencionables, hauran de complir les condicions que estableix l'annex VI d'aquesta resolució.

5.  En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

6.  En qualsevol cas, no podran ser subvencionades les despeses següents:

- Altres despeses relacionades amb els contractes d'arrendament amb opció de compra, com ara el marge de l'arrendador.

- Els costos de refinançament d'interessos.

- Les despeses generals.

- Les despeses de l'assegurança.

- Les inversions de reposició o simple substitució d'equipaments i maquinària, excepte quan la nova adquisició correspongui a equipaments o maquinària diferents dels anteriors per la tecnologia emprada o pel seu rendiment.

- La compra d'equipaments o maquinària de segona mà.

- Els interessos de deute.

- L'adquisició de terrenys.

- L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l'IVA.

- Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

- Les despeses de procediments judicials.

- Totes les que no tinguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa vigent.

7. L'actuació subvencionada l'haurà d'haver realitzat i pagat el beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu el punt 3 d'aquest apartat i el termini que preveu el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta resolució. En tot cas, aquest termini no pot superar l'1 de desembre del 2025.

8. Quan l'import de la despesa subvencionable de les inversions definides als punts 2.e i 2.f d'aquest apartat superi la quantia de 40.000,00 euros en cas de cost per execució d'obra, o de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé. El fet que a les illes sols hi hagi un concessionari d'una marca no eximeix d'aquesta documentació.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar amb la sol·licitud de la subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

9. S'hauran de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

10. En virtut del que estableix l'article 45.1 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, les operacions d'inversió que, d'acord amb la legislació nacional o autonòmica d'aplicació, s'hagin de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental, per poder ser elegibles, han de disposar de la declaració, l'informe o la resolució d'impacte ambiental corresponent emesa per la Comissió Balear de Medi Ambient en sentit positiu.

11. En el cas que les inversions les executi una persona vinculada al sol·licitant, caldrà l'autorització prèvia de l'òrgan que concedeix l'ajuda.

A més, les operacions no podran afectar negativament i significativament els objectius de conservació de llocs de la Xarxa Natura 2000.

D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 11 del Reglament d'execució 807/2014, les instal·lacions han de complir, quan siguin aplicables, els preceptes que defineix el Reial decret 235/2013, de 5 d'abril, pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació de l'eficiència energètica.

Cinquè

Intensitat i límit de les subvencions

1. La subvenció màxima serà de 200.000,00 euros per beneficiari. No obstant això, la subvenció màxima per compra de maquinària serà de 30.000,00 €.

2. Als efectes de la moderació de costos, els imports màxims aplicables per tipus d'inversió seran els següents:

Plantació d'ametllers en reguiu: 8.700,00 €/ha

Plantació d'ametllers en secà: 4.800,00 €/ha

Plantació de garrovers en reguiu: 8.500,00 €/ha

Plantació de garrovers en secà: 5.000,00 €/ha

Replantació aïllada de peus d'ametller: 25 €/u

Replantació aïllada de peus de garrover: 35 €/u

Empelt de garrovers: 25 €/arbre

Maquinària i instal·lacions: segons estudi de mercat.

3. Els percentatges d'ajuda seran els següents:

Percentatge base: 50% de la inversió o 60% en el cas de beneficiaris que siguin una unió de organitzacions de productors, com a cooperatives de segon grau, unió d'organitzacions de productors de fruites i hortalisses (OPFH) i similars.

Aquest import s'incrementarà en un dels casos següents en els percentatges indicats fins a un màxim del 75%:

Per a plantacions d'ametllers en reguiu: 20%.

Per a plantacions de garrovers: 20%.

Per a la replantació aïllada de peus d'ametller i garrover: 10%.

Per a l'empelt de garrovers: 10%.

Per a la instal·lació de proteccions contra elements climàtics i biològics i la compra de maquinària específica de recol·lecció, poda, tractaments i trituradores: 10%.

Per a plantacions en producció integrada o ecològica: 10%.

Per a plantacions de beneficiaris adherits a la indicació de geografia protegida (IGP) d'ametlla de Mallorca: 10%.

S'aplicarà el percentatge de subvenció que correspongui al cas que representi el 50% o més del total de la inversió.

4. L'import mínim d'inversió auxiliable per expedient és de 5.000,00 €.

En el cas d'expedients que sols incloguin inversions en replantacions aïllades, la inversió mínima serà de 2.500,00 €.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença a comptar a partir de l'endemà de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears d'aquesta resolució fins al dia 30 de novembre de 2021.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds, segons els models oficials de l'annex I que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o en qualsevol altre lloc dels que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 i la resta de normativa d'aplicació.

4. Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. En cas de persones jurídiques, fotocòpia del NIF.

b. Si escau, document que acrediti la representació amb què s'actua.

c. Si escau, fotocòpia del títol acadèmic que acrediti la capacitació.

d. Si escau, document que acrediti haver fet cursos de capacitació.

e. Si escau, informe de vida laboral emès per la Seguretat Social, tret que s'atorgui l'autorització al FOGAIBA per sol·licitar-ho d'ofici.

f. Si escau, declaracions de l'IRPF pel nombre d'exercicis necessaris per completar la justificació de la capacitació professional, la viabilitat de l'explotació o la condició d'agricultor actiu, tret que s'autoritzi el FOGAIBA per sol·licitar-ho d'ofici.

g. Pla empresarial amb el contingut que preveu l'annex III que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

h. Pressupostos o factures proforma de les inversions que defineix l'apartat quart objecte d'ajuda.

i. Plànols o croquis dels immobles i la seva ubicació a l'explotació, en el cas que no s'hagi aportat projecte tècnic.

j. En cas d'entitats jurídiques titulars d'una explotació agrària no prioritària, a més:

- Fotocòpia de la darrera declaració anual de l'impost de societats. Només en el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar-ho d'ofici.

- Fotocòpia del resum anual de l'IVA.

- En el cas que tinguin un altre tipus d'activitat, a més de l'activitat agrària, hauran de presentar un certificat emès per l'administrador indicant quins són els ingressos agraris en algun dels tres anys anteriors, acompanyat de la relació de factures que justifiquen els ingressos i el resum de la declaració d'IVA.

La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant la farà d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per obtenir el DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social s'hauran d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

5. En el supòsit que, amb ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o la dependència on es va presentar o, si escau, emetre i no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats ha d'estar vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir a la persona sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

6. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant podrà aportar la documentació complementària que vulgui, amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'un o diversos dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.

7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

8. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no contenen tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, perquè esmenin el defecte o aportin la documentació dins el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes a les persones físiques que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

9. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i la resta de normativa aplicable.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atendran en funció de la màxima puntuació obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals s'avaluarà en el moment de presentar la sol·licitud:

A. En funció de les característiques de la persona beneficiària o de l'explotació:

- Si la persona beneficiària és dona : 5 punts.

- Si la persona beneficiària és un jove agricultor: 5 punts.

- Si el 40% del membres del Consell d'Administració, de la Junta Rectora o similar d'una persona jurídica són dones o joves de menys de 41 anys: 5 punts.

- Si la persona beneficiària és titular o cotitular d'una explotació agrària prioritària: 25 punts.

- Si la persona beneficiària és sòcia d'una organització professional agrària (OPA), cooperativa o societat agrària de transformació (SAT) i compleix les obligacions derivades de la condició de soci: 10 punts.

- Si la persona beneficiària té una forma jurídica de cooperativa: 10 punts.

- Si la persona beneficiària té una forma jurídica de SAT: 5 punts.

- Si la persona beneficiària està reconeguda com a OPFH: 5 punts.

- Si la persona beneficiària es sòcia d'una entitat d'interès prioritària: 5 punts.

- Si la persona beneficiària es una unió de organitzacions de productors: 5 punts.

- Explotacions amb almenys el 25% de la seva superfície situada en zones : àrees naturals d'especial interès (ANEI), Xarxa Natura 2000 o altres espais naturals regulats en la Llei per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO): 5 punts.

- Si el sol·licitant ha realitzat cursos d'alguna de les aplicacions següents: SGA@PP, SGAFot, SIGPAC i PRADIB: 5 punts.

- Si el sol·licitant ha realitzat cursos sobre la presentació sol·licituds, notificació , firma i registre electrònic: 5 punts.

 

​​​​​​​B. En funció de l'objecte de la inversió:

- Inversions en ametllers en reguiu o garrovers: 20 punts.

- Inversions que contribueixin al desenvolupament del sector agrari: 20 punts.

- Inversions que millorin la competitivitat de l'explotació: 10 punts.

El màxim de puntuació és de 130 punts.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

- Vocals:

. Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

. Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

. Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

. Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

. Un representant del Consell Insular de Mallorca.

. Un representant del Consell Insular de Menorca.

. Un representant del Consell Insular d'Eivissa.

. Un representant del Consell Insular de Formentera.

-  Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret a ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora, i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'àrea de gestió d'ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que calgui notificar la proposta de resolució, es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA, cada dilluns i els dies 1 i 15 de cada més o el dia hàbil següent si aquells són inhàbils.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, si escau, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, el Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s'acreditaran, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'acreditació dels criteris de prioritat. En la resolució de concessió de l'ajuda es faran constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s'imputa la despesa i l'eix prioritari del programa del qual es tracta.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si, un cop ha transcorregut aquest termini, no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. A la resolució del procediment s'hi podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que complien les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedien la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció durant els sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d'acordar, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona sol·licitant o persones sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris s'hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades perquè acceptin la proposta de subvenció dins el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part de la persona sol·licitant o persones sol·licitants, es dictarà l'acte de concessió i es notificarà.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Realitzar i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert; s'entendrà que aquesta obligació s'ha complert amb la realització del 50% de l'import de la inversió aprovada, sempre que es compleixin les condicions mínimes exigides a l'apartat quart d'aquesta resolució.

- Mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte de la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.

2. A més, s'hauran de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

3. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat per l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

4. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè i a l'annex V d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions proposades a la resolució és de sis mesos en el cas de compra de maquinària i de vint-i-quatre mesos per a la resta d'inversions, a comptar des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda. En el supòsit que se sol·liciti conjuntament subvenció de maquinària amb altres inversions, el termini és de vint-i-quatre mesos.

En tot cas, aquest termini no podrà superar l'1 de desembre del 2025.

2. L'actuació subvencionada l'ha de dur a terme i pagar el beneficiari en el període comprès entre la data d'inici del període d'elegibilitat que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució i el termini que preveu el punt anterior, que també s'ha d'especificar a la resolució de concessió. En tot cas, aquest termini no podrà superar l'1 de desembre del 2025.

3. Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part dels ajuntaments, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, les persones beneficiàries podran sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'haurà de presentar durant el termini d'execució.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l'execució del PDR. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

4. Durant els terminis de justificació que s'han establert, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de l'annex II, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), i s'han de presentar en els registres d'entrada del FOGAIBA o de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, o en qualsevol dels llocs que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex II, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament en el cas de les inversions que defineixen els punts 2.e i 2.f de l'apartat quart anirà acompanyada dels documents justificatius següents:

a. Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament i mesurament de les inversions realitzades.

En el cas de pagament de taxes, n'hi haurà prou amb aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament, si d'aquest se'n deriva l'acreditació de tal extrem.

b. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures ha de quedar acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

- Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura en què figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari de l'ajuda i amb l'emissor de la factura, respectivament.

- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

En el cas que l'import de la inversió auxiliable no coincideixi amb l'import del xec, aquest document haurà d'incloure un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

No s'admetran pagaments en efectiu ni canvis en el tipus d'inversió.

c. Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d'ajuda (llista que relacioni les factures proformes amb les factures i els justificants finals presentats).

d. Justificació de la titularitat del compte bancari.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, prèvia deducció, si escau, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament, i s'abonarà en les anualitats que així es determinin a la resolució de concessió.

6. Es podrà presentar sol·licitud d'un pagament parcial de l'actuació subvencionable realitzada. El pagament s'efectuarà quan s'hagin comprovat la realització i la justificació de les inversions corresponents, prèvia deducció, si escau, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament.

7. Es poden presentar sol·licituds de bestreta de pagament sobre la subvenció concedida, d'acord amb les condicions de l'apartat dotzè d'aquesta resolució.

8. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que disposa el punt 4 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l'aprovada, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import de la inversió realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposin almenys un 50% d'execució de la quantitat total d'inversió aprovada a la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es fa aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es reduirà l'import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

9. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveuen el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, així com l'annex V que s'adjunta a aquesta resolució.

Dotzè

Bestreta de pagament de l'ajuda

1. Els beneficiaris podran sol·licitar una bestreta de fins al 50% de l'ajuda concedida quan hagin constituït una garantia per un import igual al 100% de la bestreta sol·licitada. Aquesta garantia s'haurà d'aportar d'acord amb el model que preveu l'annex IV que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

2. La sol·licitud de la bestreta es formularà d'acord amb el model que preveu l'annex IV que figura a la pàgina web del FOGAIBA degudament emplenat, juntament amb la documentació acreditativa de la garantia prestada, de conformitat amb els termes que estableix el punt 1 anterior.

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex IV, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex

3. La concessió de la bestreta no eximeix el beneficiari de l'obligació de justificar la realització de l'activitat objecte de subvenció, així com l'aplicació dels fons percebuts, en el termini i els termes que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució. La falta de justificació implicarà el reintegrament de les quantitats rebudes, a més dels interessos legals a compte des del moment del pagament de la bestreta.

4. Juntament amb la sol·licitud de pagament i justificació final del projecte, haurà de sol·licitar la devolució de la garantia consignada. A aquests efectes, haurà de presentar la sol·licitud de pagament, d'acord amb el model que figura a l'annex II, juntament amb la documentació justificativa a la qual fa referència el punt 4 de l'apartat onzè.

Tretzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Catorzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè

Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, s'aplicarà el següent:

 

​​​​​​​- El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- El Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) en els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació durant els anys 2021 i 2022.

- El Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i hi introdueix disposicions transitòries.

- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- El Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- La Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

-La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Setzè

Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva per part de la Comissió Europea de la modificació del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020, així com a l'aprovació dels nous criteris de selecció per part del Comitè de Seguiment del PDR, en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d'adaptar-la al programa i als criteris aprovats.

Dissetè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 26 d'octubre de 2021

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

 

​​​​​​​ANNEX V REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament que hagi presentat el beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

a. L'import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.

b. L'import que es pagarà al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que consti a la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció pot ser igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.

La reducció que defineix el paràgraf anterior s'aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.

2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.

Dins dels criteris d'admissibilitat i dels compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): els incompliments que no respectin els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen de la manera següent:

. Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

. Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perquè persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

. Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda d'inversions a explotacions del sector dels fruits secs tenen la tipificació següent:

- Realitzar i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert. Aquest compromís es considerarà complert amb l'execució del 50% de la inversió aprovada sempre que es compleixin les condicions mínimes que exigeix l'apartat quart d'aquesta resolució: CB

- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat: CS

- Mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda: CB

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013: CB

-Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte de la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució: CB

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

​​​​​​​2. COMPROMISOS PRINCIPALS

Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.

Segon any o més d'incompliment: 50% de l'ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 2% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.

 

ANNEX VI

INVERSIONS EN REGADIUS

Als efectes del que disposa l'apartat quart d'aquesta resolució, les inversions que incloguin actuacions en regadius només seran subvencionables quan compleixin els requisits següents:

1. Coherència amb la planificació hidrològica i Directiva marc de l'aigua

La dotació o millora de la instal·lació de reg ha de ser coherent amb els objectius, assignacions o reserves de recursos, programes de mesures i la resta de determinacions que contengui el Pla hidrològic de les Illes Balears, que s'apliquin a l'agricultura i al regadiu.

2. Sistema de mesurament de l'ús de l'aigua

Quan l'objecte de l'operació inclogui la dotació o millora d'una instal·lació de reg, aquesta ha de disposar d'un sistema adequat per al mesurament de l'aigua que la instal·lació de reg utilitza. Aquest sistema de mesurament, en el cas que el subministrament d'aigua es faci a pressió, serà del tipus comptador mecànic o electromagnètic.

3. Condicions d'elegibilitat específiques per als projectes de millora d'instal·lacions de reg preexistents

3.1 Estalvi potencial d'aigua

L'estalvi potencial d'aigua que estableix l'apartat 4 de l'article 46 del Reglament 1305/2013 es determinarà en m3/any, d'acord amb la reducció teòrica de les necessitats de dotació de la parcel·la, derivada tant de la reducció de pèrdues per millora de les conduccions dins de l'explotació com de la reducció del volum requerit pel nou sistema d'aplicació del reg respecte del sistema primitiu. Aquest estalvi potencial ha de ser almenys del 5%. Per al càlcul d'aquest estalvi es tindrà en compte:

• La reducció de pèrdues per millora de les conduccions dins l'explotació.

• La reducció del volum produïda pel sistema d'aplicació del reg.

• El canvi durador de l'orientació productiva de les parcel·les en les quals es milloren les instal·lacions de reg.

3.2 Reducció de l'aigua utilitzada per regadius preexistents que afectin masses d'aigua que no assoleixen el bon estat per raons relacionades amb les extraccions

Si el regadiu preexistent les instal·lacions del qual es pretenen millorar amb la inversió afecta masses d'aigua superficials o subterrànies que, d'acord amb la planificació hidrològica no assoleixen el bon estat o bon potencial per raons quantitatives, la inversió haurà d'assegurar una reducció efectiva en l'ús de l'aigua a nivell de la instal·lació de com a mínim el 50% de l'estalvi potencial d'aigua, gràcies a la inversió.

La reducció efectiva en l'ús d'aigua de la instal·lació s'apreciarà sobre el volum d'aigua que utilitza la instal·lació, tant si és servida per una infraestructura de regadiu com si procedeix d'una captació pròpia. Aquesta reducció es calcularà com la diferència entre la dotació de l'explotació després de la modernització i la dotació abans de la modernització, en volum a l'any (m3/any). Tenint en compte que el Pla hidrològic de les Illes Balears estableix les dotacions com una referència a les necessitats teòriques d'aigua dels cultius, el concepte de dotació que estableix el Marc nacional s'aplicarà a les Illes Balears com el consum real d'aigua mesurat a l'explotació i registrat en el llibre d'explotació. En el càlcul del volum total utilitzat a l'explotació es computarà, si escau, l'aigua que l'explotació vengui a tercers.

Aquestes condicions no s'aplicaran a les inversions en una instal·lació existent que només afectin l'eficiència energètica, les inversions per a la creació d'un embassament o les inversions en l'ús d'aigua regenerada que no afectin una massa d'aigua subterrània.

4. Condicions d'elegibilitat específiques d'inversions per a l'ampliació de superfície regable. Nous regadius.

Només seran subvencionables les inversions per ampliar la superfície regable o nous regadius de l'explotació que utilitzin recursos procedents de masses d'aigües subterrànies o superficials avaluades d'acord amb la planificació hidrològica en vigor, que compleixin l'objectiu de bon estat, o bé que no el compleixin però per raons diferents de les quantitatives. És a dir, la massa d'aigua ha de complir l'objectiu de bon estat quantitatiu en tots els horitzons del Pla o bé haver estat caracteritzada com a massa d'aigua no sotmesa a pressió per extraccions en els estudis de base del Pla hidrològic.

No obstant el que disposa el paràgraf anterior, les inversions que suposin un increment net de la superfície irrigada seran subvencionables si:

La inversió es combina amb una inversió en una instal·lació de reg o en un element de la infraestructura de reg existents l'avaluació prèvia de la qual mostri que permet un estalvi potencial d'aigua d'entre un 5% i un 25% com a mínim, d'acord amb els paràmetres tècnics de la instal·lació o infraestructura existents i la inversió garanteix una reducció efectiva del consum d'aigua, al nivell del conjunt de la inversió, que suposi com a mínim el 50% de l'estalvi potencial d'aigua, gràcies a la inversió en la instal·lació de reg o en l'element de la infraestructura de reg existents.

A més, no obstant això, la condició que l'estat de la massa d'aigua no hagi estat qualificat com a inferior al bo en el Pla hidrològic per motius quantitatius no s'aplicarà a les inversions per la creació d'una nova instal·lació de reg el subministrament d'aigua de la qual procedeixi d'un embassament existent aprovat per les autoritats competents abans del 31 d'octubre del 2013, si compleix les condicions següents:

- Que l'embassament hagi estat reconegut en el Pla hidrològic i hagi estat sotmès als requisits de control que estableix l'article 11, apartat 3, lletra e, de la Directiva marc de l'aigua.

- Que a 31 d'octubre del 2013 estigués en vigor un límit màxim del total de les extraccions de l'embassament, o bé un nivell mínim exigit de cabal de les masses d'aigua afectades per la bassa.

- Que aquest límit màxim i el nivell mínim exigit de cabal compleixin les condicions que estableix l'article 4 de la Directiva marc de l'aigua.

- Que la inversió de què es tracti no doni lloc ni a extraccions que superin el límit màxim vigent a 31 d'octubre del 2013 ni a una reducció del nivell del cabal de les masses d'aigua afectades per sota del nivell mínim exigit a 31 d'octubre del 2013.

5. Inversions d'ampliació de regadiu combinades amb d'altres de modernització d'instal·lacions

Quan les inversions combinin la millora d'instal·lacions preexistents amb l'ampliació d'altres de noves, la reducció en l'ús de l'aigua que estableix l'article 46.6.a es determinarà considerant conjuntament les dues instal·lacions A (preexistent) i B (nova). Es calcularà restant de l'aigua utilitzada a A abans de la modernització (m3/any), tant l'aigua utilitzada a A després de la modernització (m3/any) com l'aigua utilitzada a B després de la nova transformació (m3/any). La reducció conjunta en l'ús de l'aigua de les dues instal·lacions A i B (m3/any) dividida entre l'estalvi potencial derivat de la modernització de la instal·lació A original (m3/any) haurà de ser almenys superior a 0,5 (50%).

Les inversions en regadiu han d'incloure una memòria que justifiqui el compliment d'aquests requisits, en funció del tipus d'actuació i de la zonificació. A aquests efectes, les masses d'aigua que actualment no tenen un estat qualificat com a inferior al bo des del punt de vista quantitatiu en el Pla hidrològic de les Illes Balears es defineixen a la pàgina 274 del Pla hidrològic de les Illes Balears, http://www.caib.es/sacmicrofront/archivopub.do?ctrl=MCRST259ZI161681&id=161681