Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA
Núm. 504856
Informació pública de l’aprovació inicial de la modificació del Reglament Orgànic del Consell Insular de Mallorca
El Ple del Consell Insular de Mallorca, en sessió ordinària celebrada el dia 14 d'octubre de 2021, va adoptar l'acord d'aprovació inicial de la modificació del Reglament Orgànic del Consell Insular de Mallorca.
D'acord amb allò que disposa l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases règim local i l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es fa públic el següent acord, tant a la Seu electrònica del Consell de Mallorca com al Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb la finalitat que totes les persones que hi estiguin interessades puguin presentar les reclamacions i els suggeriments que considerin pertinents, dins el termini de trenta dies, a partir de l'endemà de la inserció de l'anunci en el butlletí.
“Proposta d'acord d'aprovació inicial de la modificació del Reglament Orgànic del Consell Insular de Mallorca
Antecedents
El reglament orgànic és l'instrument de més alt rang normatiu de què disposen les entitats locals per fer efectiva la potestat d'autoorganització en matèries que afecten l'organització i funcionament interns de l'entitat. La doctrina i la jurisprudència han anat dibuixant l'abast que ha de tenir un reglament orgànic. Com a reglament que és, té un caràcter més normatiu, definidor de les regles bàsiques d'organització i de funcionament. L'article 13 del Reglament orgànic del Consell de Mallorca regula les dotacions econòmiques i mitjans materials que s'ha de posar a disposició dels grups polítics i entra al detall de la tramitació del procediment mitjançant el qual es fan efectives aquestes dotacions. Els principis d'eficiència i eficàcia que han de regir tota l'actuació administrativa obliguen a prendre les mesures necessàries per fer més àgils els procediments administratius. Correspon al reglament orgànic regular, amb caràcter general, l'obligació de dotar els grups polítics de mitjans materials i d'assignar-los unes dotacions econòmiques.
Per altra banda, segons preveu l'article 75.7 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, de Bases del Règim Local (en endavant LBRL) els representants locals, així como els membres no electes de la Junta de Govern Local, formularan declaració sobre causes de possible incompatibilitat i sobre qualsevol activitat que els proporcioni o pugui proporcionar ingressos econòmics. Formularan, així mateix, declaració dels seus bens patrimonials i de la participació en societats de tot tipus, amb informació de les societats per elles participades i de les liquidacions dels imposts sobre la Renda, Patrimoni i, en el seu cas, Societats. La disposició addicional quinzena d'aquesta norma estén aquesta obligació a altre personal al servei de les entitats locals.
En desenvolupament d'aquest article el Reglament Orgànic de Consell de Mallorca aprovat pel ple del Consell dia 12 d'abril de 2018 (en endavant ROC) regula als seu Capítol V del Títol I (articles 20 a 22) el registre d'interessos i la seva publicitat i la declaració d'interessos. Segons l'article 5.b 1 de la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, una de les funcions d'aquest òrgan és la de gestionar el Registre de declaracions patrimonials i d'activitats en els termes que regula aquesta llei de creació. Així doncs, ateses les funcions paral·leles de l'Oficina anticorrupció i del Consell Insular, es considera convenient establir com a registre per a les declaracions patrimonials i de béns, interessos i activitats, així com per a les presentacions de les declaracions anuals de renda i patrimoni, el registre existent a l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears. Per aquest establiment es fa necessària la derogació del capítol V del títol I (articles 20, 21 i 22) que recull, en desenvolupament de l'article 75 de la LBRL, el contingut i publicitat del registre d'Interessos així com el contingut de les declaracions i els documents que les han de complementar.
Atès l'informe favorable de secretaria general de la corporació.
Ates l'informe favorable d'intervenció.
Proposo que el Ple del Consell adopti els següents acords:
Primer. Aprovar inicialment les següents modificacions de Reglament orgànic, que resten amb el contingut següent:
- Modificar l'article 13 que passaria a tenir la següent redacció:
Article 13. Dotacions econòmiques i mitjans materials als grups polítics
1. Tots els grups polítics tenen dret a una dotació econòmica que resulta d'una aportació fixa idèntica per a cada un, així com d'una aportació variable en funció del nombre de membres.
El Ple fixa aquesta quantia en les Bases d'execució del pressupost, aprova anualment l'acord d'autorització i de disposició de les despeses corresponents a aquestes assignacions, i fixa, si és el cas, les condicions específiques d'abonament i de justificació. Les despeses han de referir- se a activitats pròpies del funcionament dels grups polítics, en els termes que recull l'article 73 de la Llei 7/85, de 2 d'abril. Aquesta aportació no es pot destinar al pagament de personal o a l'adquisició de béns que puguin constituir actius fixos de caràcter patrimonial. Els grups han de disposar d'un número d'identificació fiscal propi, diferenciat del que tingui el partit polític al qual es trobi vinculat. També han de disposar d'un compte corrent de la seva titularitat.
2. Una vegada aprovat i en vigor el pressupost anual o la seva pròrroga, el Ple del Consell de Mallorca aprovarà les dotacions econòmiques, que es podran abonar anticipadament i de forma fraccionada, amb la periodicitat que es fixi en l'acord plenari, prèvia sol·licitud dels grups polítics, que indicaran la periodicitat amb la qual volen rebre les assignacions (quadrimestral, semestral o anual). Aquests pagaments estan exempts de l'obligació de constituir garantia o aval. No es podrà lliurar un segon pagament (en cas de fraccionament) o lliurar un pagament únic si no s'han presentat les justificacions de l'exercici anterior. Per poder ser beneficiaris de l'aportació els grups han d'acreditar, d'una banda, que estan al corrent de les obligacions tributàries, davant la Seguretat Social i davant el Consell de Mallorca i, de l'altra, en l'expedient ha de quedar manifest que no s'ha dictat cap resolució declarativa de procedència del reintegrament de la subvenció o de pèrdua al dret del cobrament.
3. Abans de l'1 d'abril de l'any posterior al que s'atorga l'aportació, els grups han de presentar la justificació de les despeses fetes amb càrrec a aquestes aportacions, que consistirà en el compte justificatiu segons model aprovat i una declaració responsable del Portaveu de cada grup de haver-se destinat l'import rebut als fins pels quals es va concedir i que no s'han incorregut en els supòsits de prohibició de l'article 73 de la Llei 7/85, de 2 d'abril. Els grups estan obligats a conservar els justificants, factures, tiquets de totes les actuacions, així com els justificants de les transferències bancàries i altres que acreditin el seu pagament, i els hauran de presentar si se'ls requereix en una posterior comprovació de les despeses. Així mateix, els grups presentaran els comptes anuals del grup, que inclouran el balanç, el compte de resultats i una memòria abreujada a 31 de desembre, d'acord amb l'article 14.4 de la Llei orgànica 8/2007, de 4 de juliol, sobre finançament dels partits polítics.
Tots els justificants de les despeses s'han d'emetre dintre del termini d'execució comprés entre l'1 de gener i el 31 de desembre de l'exercici corresponent, i el pagament es podrà realitzar fins al 31 de gener següent. La falta de justificació adequada és causa d'incoació d'expedient de reintegrament pels imports corresponents.
4. Els grups poden fer aportacions als seus partits polítics d'acord amb el que preveu l'art. 2.1.e) de la Llei Orgànica 8/2007, de 4 de juliol, sobre finançament de partits polítics. Aquestes aportacions s'han de justificar mitjançant la presentació de l'instrument jurídic en què es determinen les condicions reguladores de l'aportació als partits polítics per despeses de funcionament del grups i els justificants de la transferència bancària. Tant per a les despeses generals com per a les aportacions fetes als seus partits polítics, en el cas dels pagaments fets mitjançant modalitats diferents de la transferència bancària, s'ha d'aplicar el que estableix l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.
5. La comptabilitat de les assignacions s'ha de lliurar abans de l'1 de juny de l'any posterior al que s'atorga als efectes de donar-ne compte al Ple del Consell de Mallorca al llarg del darrer trimestre de l'any posterior al qual s'ha atorgat l'assignació, amb la qual cosa s'entén complida la previsió del paràgraf 5è de l'apartat 3 de l'article 73 de l'LRBRL. La comptabilitat de cada grup, amb la indicació detallada dels ingressos i de les despeses, es publicarà en el Portal de Transparència de la Corporació.
6. A més de les dotacions econòmiques, els grups polítics disposen de locals i mitjans materials i personals suficients.
- Derogar el capítol V del títol I (articles 20 a 22).
Segon. Sotmetre aquest acord a informació pública mitjançant la inserció dels corresponents anuncis en el tauler d'edictes d'aquest Consell i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears amb la finalitat que totes les persones que estiguin interessades puguin examinar l'expedient i presentar les reclamacions i els suggeriments que considerin pertinents, dins del termini de trenta dies hàbils, comptadors des de la inserció de l'anunci corresponent en el Butlletí.
Tercer. En el supòsit que no es presentin reclamacions ni observacions durant el període d'informació pública l'acord inicial restarà automàticament elevat a definitiu.”
Palma, en el dia de la signatura electrònica (25 d'octubre de 2021)
El secretari general Antonio Benlloch Ramada