Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSORCI DE RESIDUS URBANS I ENERGIA DE MENORCA

Núm. 483290
Resolució per la qual es fixen les mesures necessàries per assegurar el manteniment dels serveis mínims en els serveis públics essencials de competència del Consorci de Residus i Energia de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant el present anunci, es fa públic que el Sr. president del Consorci de Residus i Energia de Menorca, mitjançant decret de presidència número PRES/2021/37, de data 14/10/2021, ha resolt el següent:

ASSUMPTE: Resolució pel qual es fixen les mesures necessàries per assegurar el manteniment dels serveis mínims en els serveis públics essencials de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i es Migjorn Gran, recollida selectiva de vidre, paper/cartó, envasos lleugers i plàstics agrícoles i el seu transport fins a l'Àrea de Gestió de Residus de Milà, recollida i tractament d'olis vegetals usats a l'illa de Menorca, i la gestió de la xarxa de deixalleries de Menorca, durant la vigència de la vaga indefinida convocada pel sindicat CCOO, en l'àmbit de Menorca a partir del 14 d'octubre.

EXP.: 11117-2021-000075

Vista la convocatòria de vaga sectorial presentada pel sindicat CC.OO, en data 1 d'octubre de 2021, a l'associació d'empreses ASELIP (Asociación de Empresas de Limpieza Pública), que està prevista amb caràcter indefinit, des de les 21:00 hores del dia 14 d'octubre de 2021, i que afecta tota la plantilla de les empreses que efectuen els serveis de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i es Migjorn Gran, recollida selectiva de vidre, paper/cartó, envasos lleugers i plàstics agrícoles i el seu transport fins a l'Àrea de Gestió de Residus de Milà, recollida i tractament d'olis vegetals usats a l'illa de Menorca, i la gestió de la xarxa de deixalleries de Menorca, als diferents municipis de Menorca.

Vist que l'acte de conciliació entre les parts es va celebrar en data 11 d'octubre de 2021 i en data 13 d'octubre de 2021, sense que s'hagi arribat a acord.

Atès que els serveis de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i es Migjorn Gran, recollida selectiva de vidre, paper/cartó, envasos lleugers i plàstics agrícoles i el seu transport fins a l'Àrea de Gestió de Residus de Milà, recollida i tractament d'olis vegetals usats a l'illa de Menorca, i la gestió de la xarxa de deixalleries de Menorca, els quals són serveis essencials per a la comunitat, ja que la seva interrupció afectaria béns i drets constitucionalment protegits, com són el dret a la salut i al medi ambient que assenyalen els articles 43 i 45 de la Constitució, i que una acumulació de residus a les vies públiques i, molt especialment, la matèria orgànica susceptible de descomposició afavoreixen, a part de males olors, la proliferació d'insectes i rosegadors, els quals són vehicles de transmissió, de malalties infectocontagioses, que generen risc per a la ciutadania.

Atès que la situació de risc ara exposada s'incrementa encara més en l'actual de conjuntura de crisi sanitària originada per la pandèmia provocada pel virus Covid19.

Atès que l'autoritat governativa ha de dictar les mesures necessàries per a mantenir els serveis essencials, tenint en compte que aquesta restricció ha de ser justificada i proporcional amb l'exercici legítim del dret de vaga, reconegut a l'article 28.2 de la Constitució.

Atès que no s'ha realitzat el desenvolupament legal exigit per l'article 28, resulta d'aplicació l'article 10.2 del Reial decret Llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, segons el qual “quan la vaga es declari en empreses encarregades de la prestació de qualsevol gènere de serveis públics o de reconeguda i inajornable necessitat i concorrin circumstàncies d'especial gravetat, l'Autoritat governativa podrà acordar les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis”, i tenint en compte en aquest sentit, que els serveis públics afectats són serveis prestats pel Consorci de Residus i Energia de Menorca, d'acord amb l'establert a l'article 3 dels Estatuts del Consorci.

Vista la proposta, de data 14 d'octubre de 2021, que s'efectua a l'informe emès per les tècniques del Consorci.

Vist que és necessari garantir la neteja i condicions d'higiene pertinents, cal efectuar els corresponents serveis de recollida de residus en aquestes zones.

Vist que el no efectuar la recollida de residus podria causar una acumulació excessiva d'escombraries que pot provocar accidents de diversos tipus, com lesions o incendis, a més de males olors i risc sanitari derivat de les restes orgàniques que puguin contenir, i que són conseqüències que cal evitar, s'entén ajustat el manteniment del servei mínim segons la proposta efectuada per les tècniques del Consorci. En tots els casos, si durant les diferents jornades de recollida de residus no s'hagués efectuat totalment la seva retirada, s'haurà de realitzar durant les jornades següents fins a la retirada total.

Vist que respecte de les prestacions complementàries incloses en els serveis esmentats anteriorment s'ha d'atendre aquestes per tal de cobrir les necessitats essencials, per la qual cosa es considera també ajustada la proposta que efectuen les tècniques del Consorci.

Per tot l'anterior, i en exercici de les atribucions previstes a les lletres b) i d) de l'article 16 dels Estatuts del Consorci.

Per tot l'anterior RESOLC:

PRIMER.- Fixar els següents serveis mínims en els serveis públics essencials de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i es Migjorn Gran, recollida selectiva de vidre, paper/cartó, envasos lleugers i plàstics agrícoles i el seu transport fins a l'Àrea de Gestió de Residus de Milà, recollida i tractament d'olis vegetals usats a l'illa de Menorca, i la gestió de la xarxa de deixalleries de Menorca, a realitzar per les empreses contractistes corresponents durant la vigència de la vaga indefinida convocada pel sindicat CCOO amb caràcter indefinit a partir de les 21:00 h del dia 14 d'octubre, que s'hauran de complir, com a mínim, en els següents termes:

1. Servei Públic conjunt de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i es Migjorn Gran

a) Recollida i transport de la fracció resta dels residus domèstics.

Temporada alta:

Recollida en dies alterns mentre duri la vaga, durant la temporada alta.

Recollida en dies alterns mentre duri la vaga en el nucli urbà i polígon, durant la temporada baixa.

Dos dies per setmana a les urbanitzacions (Sant Tomàs i Cala Galdana), durant la temporada baixa.

b) Recollida i transport de la fracció de voluminosos.

Temporada alta i baixa:

Es manté un cop al mes al municipi de Ferreries.

c) Neteja, manteniment i reparació de contenidors i punts d'aportació.

S'ha de prestar un 55% del servei mentre duri la vaga.

2. Servei Públic de recollida selectiva de vidre, paper/cartó, envasos lleugers i plàstics agrícoles i el seu transport fins a l'Àrea de Gestió de Residus de Milà.

S'ha de prestar un 55% del servei mentre duri la vaga. Concretament:

a) Recollida separada de paper/cartó, vidre i envasos lleugers a les àrees d'aportació.

S'ha de prestar el servei dilluns, dimecres i divendres, mentre duri la vaga.

Puntualment, es prestarà el servei dimarts i dijous per poder donar abast a la totalitat del territori on es desenvolupen les rutes.

b) Recollida separada de paper/cartó, vidre i envasos lleugers a generadors singulars.

S'ha de prestar el servei dilluns, dimecres i divendres, mentre duri la vaga.

c) Recollida separada de paper/cartó, vidre i envasos lleugers a les deixalleries.

S'ha de prestar un 55% del servei mentre duri la vaga.

d) Rutes comercials de cartó.

S'ha de prestar el servei dilluns, dimecres i divendres, mentre duri la vaga.

e) Rutes comercials vidre porta a porta.

S'ha de prestar el servei dilluns, dimecres i divendres, mentre duri la vaga.

f) Recollida de plàstics agrícoles.

S'ha de prestar un 55% del servei mentre duri la vaga.

g) Manteniment i reparació de contenidors.

S'ha de prestar un 55% del servei mentre duri la vaga.

h) Neteja de contenidors.

S'ha de prestar un 55% del servei mentre duri la vaga.

3. Servei Públic de recollida i tractament d'olis vegetals usats a l'illa de Menorca.

a) Recollida d'olis vegetals

La recollida dels contenidors de la via pública serà d'un cop a la setmana mentre duri la vaga.

b) Neteja de contenidors i de l'entorn i les àrees circumdants

S'ha de prestar un 55% del servei mentre duri la vaga.

 

4. Servei Públic de la gestió de la xarxa de deixalleries de Menorca.

Es prestarà el servei de manera que les deixalleries es mantenguin obertes durant el torn del matí.

En tots els casos, si durant les diferents jornades de recollida de residus no s'hagués efectuat totalment la seva retirada, s'haurà de realitzar durant les jornades següents fins a la retirada total.

SEGON.- Les empreses contractistes, un cop escoltat el Comitè de Vaga, han de determinar el personal estrictament necessari per al funcionament dels serveis mínims que estableix el punt anterior, exclòs el Comitè de Vaga. Aquests serveis mínims els ha de prestar, preferentment, si n'hi ha, el personal que no exerceixi el dret de vaga. Les empreses s'han d'assegurar que les persones designades per fer els serveis mínims rebin una comunicació formal i efectiva de la designació.

TERCER.- El personal destinat a cobrir els serveis mínims que es determinen al punt primer està subjecte als drets i els deures que estableix la normativa vigent.

QUART.- Les parts hauran de donar suficient publicitat a la vaga perquè aquesta sigui coneguda per la ciutadania.

CINQUÈ.- Notificar la present resolució a les empreses contractistes i a la Direcció General de Treball i Salut Laboral de la CAIB.

SISÈ.- Donar trasllat de la present resolució a la Junta de Govern del Consorci en la primera reunió ordinària, per a la seva ratificació.

SETÈ.- Publicar la present resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears, informant als interessats que contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar, o bé recurs potestatiu de reposició davant el Ple, en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la data de publicació de la resolució, o bé recurs contenciós administratiu davant el corresponent Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la data de publicació de la resolució; tot això sense perjudici que es pugui exercir qualsevol altre recurs que es consideri procedent en dret.

Tot l'anterior d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa, així com la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.

 

Maó, en la data que figura en la signatura electrònica (15 d'octubre de 2021)

El president del Consorci de Residus i Energia de Menorca

Josep Juaneda Mercadal