Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 482034
Resolució de la presidència de l’IMAS de 8 d’octubre de 2021 (Nº 15405), per la qual s’aprova la convocatòria pública extraordinària d’ajudes econòmiques individuals per a persones majors de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials pel 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 23 d'agost de 2021, va entrar en el Servei Jurídicoadministratiu un informe proposta de la cap de servei de Gent Gran amb el vistiplau de la Directora insular d'Atenció Sociosanitària de l‘IMAS, en el que es proposa la necessitat de tramitar la convocatòria pública extraordinària d'ajudes econòmiques individuals per a persones majors de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per l'any 2021.

2. S'ha elaborat l'esborrany de la convocatòria, sobre la qual es demana al Servei Jurídicoadministratiu iniciar la tramitació administrativa corresponent per tal d'aprovar-la.

3. Existeix crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses que genera aquesta convocatòria amb càrrec a la partida pressupostària 10.23129.78901del vigent pressupost de despeses de l'IMAS, per un import de CINC-CENTS SETANTA-CINC MIL EUROS (575.000,00€) (Referència comptable: 22021016286), d'acord amb el Pla Estratègic de Subvencions de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per l'any 2021 (modificat i aprovat pel Consell Executiu en sessió ordinària de dia 15/09/2021, d'acord amb l'article 5.1 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca).

4. Pel que fa al procediment proposat per a la concessió d'aquestes subvencions, assenyalar que és el de concurrència, per tant, un cop s'hagi aprovat la convocatòria, s'haurà de publicar el corresponent anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per tal que totes les entitats que estiguin interessades puguin presentar-s'hi.

5. Aquesta convocatòria pública te un caràcter extraordinari per comprendre dos períodes subvencionables:

- Despeses realitzades durant el període comprés entre el dia 01/01/2019 fins al 26/11/2020. Entenent per realitzat que la factura/ticket de la qual hagi estat emesa entre les dates assenyalades i sempre que no hagi estat concedida una altre subvenció en relació a la mateixa factura/ticket.

- Despeses realitzades entre el dia 27/11/2020 i fins al darrer dia de presentació de sol·licituds.

6. La intervenció Delegada de l'IMAS ha emès el 7 d'octubre de 2021, l'informe favorable corresponent per a l'aprovació d'aquesta convocatòria.

Fonaments de dret

1. Vists els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, en endavant IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca l'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), en especial l'establert al seu article 2, d'acord amb el qual aquest organisme té com a objecte fonamental l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

2. D'acord amb l'article 70.4 de l'Estatut d'Autonomia, són competències pròpies dels consells els serveis socials i l'assistència social i la política de protecció i atenció a persones dependents.

3. Vista la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, les atribuïdes per la Llei 14/2001, de 23 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials.

4. Atesa la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que estableix com a principis rectors del sistema de serveis socials balear la descentralització i la desconcentració.

5. D'acord amb l'article 8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, amb caràcter previ a l'atorgament de les subvencions, s'han d'aprovar les normes que estableixin les bases reguladores de concessió en els termes que preveu la Llei.

 

​​​​​​​6. Vista l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, aprovada pel Ple en sessió de dia 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017), així com les seves modificacions aprovades per l'acord del Ple del Consell de Mallorca de 14 de juny de 2018 (BOIB núm 96 de 4 d'agost de 2018), en especial referència a l'establert al seu article 1 que determina que té per objecte regular el règim jurídic general de les subvencions atorgades pel Consell Insular de Mallorca, els organismes autònoms que en depenen i les entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents que atorguin subvencions dins l'exercici de potestats administratives. Així com, vist que aquesta Ordenança dóna compliment al previst al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, adequant, d'acord amb la Disposició addicional segona d'aquest Decret legislatiu, l'activitat de concessió de subvencions del Consell a l'establert a la mateixa Llei.

7. Cal assenyalar que al punt 9 de les bases d'aquesta convocatòria extraordinària s'assenyala que la concessió de les ajudes d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, concurrència NO competitiva, objectivitat, igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que els atorga i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

A l'article 17 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, aprovada pel Ple en sessió de dia 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017), així com les seves modificacions aprovades per l'acord del Ple del Consell de Mallorca de 14 de juny de 2018 (BOIB núm 96 de 4 d'agost de 2018), s'estableix que el procediment ordinari de concessió de les subvencions es tramita en règim de concurrència competitiva, és a dir, que concessió de subvencions es fa mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre aquestes, d'acord amb els criteris de valoració prèviament fixats en la convocatòria, i adjudicar, amb el límit fixat en la convocatòria dins el crèdit disponible, les que obtinguin una valoració més alta d'acord amb els criteris esmentats.

Però no obstant això, l'Ordenança General de Subvencions assenyala també al mateix article 17 que no cal fixar un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixen els requisits establerts si el crèdit consignat en la convocatòria és suficient, atenent el nombre de sol·licituds una vegada finalitzat el termini de presentació. I així, «..quan no sigui necessària la comparació de sol·licituds i la prelació, la selecció dels beneficiaris es podrà dur a terme per procediment de concurrència no competitiva. En aquest cas, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, encara que no hagi finalitzat el termini de presentació, a mesura que aquestes entrin en el registre de l'òrgan competent...»

8. D'acord amb l'article 3 dels Estatuts de l'IMAS, aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins.

9. Tal com es disposa a l'article 7.2 apartat 7) dels Estatuts de l'IMAS, correspon a la Presidència aprovar les bases específiques i resoldre els procediments d'ajudes, prestacions i/o subvencions relatives a les competències atribuïdes a l'IMAS. No obstant, les bases d'aquesta convocatòria preveuen que mitjançant la resolució de la presidència de l'IMAS que aprovi les bases, el president delegarà en la Gerència de l'IMAS la competència per resoldre aquesta convocatòria, el que es permès en tant aquesta competència no es troba entre les no delegables, tal com es disposa al punt 7.2.31 dels Estatuts de l'IMAS.

Per tot això, dict la següent:

RESOLUCIÓ

Primer. APROVAR la convocatòria pública extraordinària d'ajudes econòmiques individuals de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a persones majors per l'any 2021, així com els seus annexos que s'adjunten amb aquesta resolució, d'acord amb el text següent:

«BASES DE LA CONVOCATÒRIA PÚBLICA EXTRAORDINÀRIA D'AJUDES ECONÒMIQUES INDIVIDUALS PER A PERSONES MAJORS DE L'INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS PEL 2021

1. OBJECTE

Les ajudes econòmiques individuals d'aquesta convocatòria van adreçades a l'atenció dels problemes específics de persones que en el moment de publicació d'aquesta convocatòria tenguin 65 anys o més, per tal de millorar la qualitat de vida i, en general, per a la promoció del seu benestar social en l'àmbit territorial d'aquesta convocatòria.

2. FINALITAT

La finalitat d'aquesta convocatòria és el finançament d'aquells aparells que permeten aconseguir la recuperació física, psíquica o sensorial de les persones de 65 anys o majors, així com suplir o complementar les seves limitacions i mancances funcionals, facilitant el desenvolupament de la vida diària augmentant-ne la qualitat de vida i el benestar social.

3. MODALITATS DE LES AJUDES

Es subvencionaran les ajudes tècniques i ajudes a la mobilitat i comunicació, que seguidament es relacionen:

3.1. Ajudes tècniques.

Són aquells instruments, utensilis, dispositius i/o equips de diferents graus de complexitat que faciliten la relació i l' autonomia, augmentant així la qualitat de vida i el benestar, i es divideixen en:

a) Pròtesis.

S'entén per pròtesis aquells productes sanitaris que requereixen una adaptació personalitzada i adreçats a substituir un òrgan o part de la persona (audiòfons, dentals...).

b) Ortesis.

Són aquells productes sanitaris d'ús extern i no implantables adreçats a modificar les condicions estructurals o funcionals del sistema neuromuscular, sensorial o de l'esquelet (ulleres, plantilles, faixes lumbars...).

3.2. Ajudes de mobilitat i comunicació.

Aquestes ajudes tenen com a finalitat suplir o complementar les limitacions i/o mancances funcionals (adquisició o adaptació de vehicle, llit hospitalari, matalàs antiescares, grua, arnès, cadira de dutxa...).

Les persones sol·licitants d'ajudes no poden haver rebut subvencions pel mateix concepte en la convocatòria anterior, excepció feta de les pròtesis dentals, tractaments bucodentals, ulleres i audiòfons que es poden sol·licitar dues convocatòries seguides. Tampoc poden sol·licitar ajudes incloses al catàleg general del material ortoprotèsic vigent per al 2021 del Sistema Nacional de Salut, exceptuant: cadira de rodes, caminador, cadira de rodes fixe per a inodor/wc, audiòfons, material coclear, plantilles, sabates ortopèdiques, faixa especial, faixes lumbars, coixins antiescares.

4. CONCEPTES SUBVENCIONABLES I QUANTIA MÀXIMA

Les ajudes es poden concedir per la quantitat màxima establerta en aquesta convocatòria per cada concepte o per una part d'aquesta,conforme al quadre següent que determina la quantitat màxima individual que es concedirà per a cada concepte i que serà el següent:

AJUDES TÈCNIQUES

 

Pròtesis i Ortesis

Audiòfon dret

1.750,00 €

Audiòfon esquerra

1.750,00 €

Reparació d'audiòfons o d'implants coclears (material i mà d'obra)

1.500,00 €

Ulleres

320,00 €

Lentilles

310,00 €

Pròtesi dental

875,00 €

Reparació de pròtesi dental

85,00 €

Fèrula de descàrrega dental/oclusal

172,00 €

Ortesi per controlar inestabilitat ligaments del genoll

460,00 €

MOBILITAT I COMUNICACIÓ

Llit hospitalari / adaptat

1.795,00 €

Baranes de llit

135,00 €

Somier llit hospitalari

370,00 €

Matalàs antiescares

370,00 €

Matalàs d'aire amb compressor

60,00 €

Trapezi incorporador

210,00 €

Grua

1.476,00 €

Arnès per a grua

235,00 €

Carro elevador

845,00 €

Tauleta auxiliar per a llit hospitalari

110,00 €

Seient giratori de banyera

265,00 €

Post banyera

110,00 €

Barres de paret

160,00 €

Cadira de dutxa / wc

320,00 €

Elevador wc

160,00 €

Barra suport wc

99,95 €

Elevador salva escales amb cadira amb o sense cadira/oruga salvaescales

2.000,00 €

Scooter-cadira elèctric

2.000,00 €

Adquisició de vehicle adaptat o adaptació d'automòbil

2.000,00 €

Pedalera

44,95 €

Dispositius i/o programes de suport per a la vida diària i/o la comunicació alternativa.

500,00 €

Vaixella i coberts adaptats

100,00 €

Seient hamaca de banyera amb cinturons de seguretat

800,00 €

ÚNICAMENT EN ELS SUPÒSITS CONTEMPLATS A LA BASE 3.2

Cadira rodes

2.000,00 €

Adaptació de cadires de rodes

1.055,00 €

Pròtesi ocular

1.000,00 €

Caminadors

74,07 €

Sabates ortopèdiques

67,00 €

Plantilles

67,00 €

Faixes lumbars

67,00 €

Coixins antiescares

135,00 €

Cadira de rodes fitxa per a inodor i wc

220,00 €

Varilla auditiva

1.000,00 €

Faixa especial

540,00 €

5. PERÍODES I DESPESES SUBVENCIONABLES

5.1 En aquesta convocatòria s'inclouen dos períodes subvencionables:

1) Sol·licitud per aquelles despeses realitzades durant el període comprés entre el dia 01/01/2019 fins al 26/11/2020. Entenent per realitzat que la factura/ticket de la qual hagi estat emesa entre les dates assenyalades i sempre que no hagi estat concedida una altre subvenció o en període de concedir-se en relació a la mateixa factura/ticket.

2) Sol·licitud per aquelles despeses realitzades entre el dia 27/11/2020 i fins al darrer dia de presentació de sol·licituds.

5.2 Les despeses subvencionables es refereixen exclusivament a aquelles:

1. Que s'hagi realitzat la despesa dels conceptes per als quals es sol·liciten els ajuts.

2. Que siguin adequades als objectius i prioritats prevists en aquesta convocatòria i bases reguladores específiques.

3. Per a les quals existeixi constància documental, de manera que puguin ser verificables.

4. Que es realitzin durant el període contemplat a la convocatòria.

5. Que siguin conformes amb la normativa nacional, autonòmica i local aplicables.

No poden ser objecte de subvencions en aquesta convocatòria totes aquelles obres que es poden dur a terme en el domicili per eliminar barreres arquitectòniques i donar accessibilitat (adaptació del bany, rampa d'accés, col·locació de passamans i baranes, ampliació de portes per permetre el pas de cadires de rodes, etc.)

6. PRESSUPOST DE LA CONVOCATÒRIA

L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de cinc-cents setanta-cinc mil euros (575.000,00€) del vigent pressupost de despeses de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) distribuït de la manera següent:

a. Per la sol·licitud de subvenció per a despeses de l' 01/01/2019 fins al 26/11/2020 es destina un pressupost de 300.000,00€ de l'aportació extraordinària amb càrrec a la partida 10.23129.78901

b. Per la sol·licitud de subvenció per a despeses del 27/11/2020 a 2021es destina un pressupost de de dos cents setanta-cinc mil euros (275.000,00€), del pressupost de despeses de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) de l'anualitat 2021 amb càrrec a les partides pressupostàries 10.23129.78901

La quantia total màxima que figura en les convocatòries té caràcter estimat i la concessió de les subvencions queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de la resolució de concessió tal com disposa l'article 23.3 de l'ordenança general de subvencions.

Expressament es preveu que es podrà augmentar la quantia fixada, sense necessitat de nova convocatòria sempre i quan es donin els supòsits previstos a l'article 58.2 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Aquest increment de l'import de crèdit pressupostari disponible està condicionat a la declaració de crèdit disponible pels supòsits establerts als articles 58.2 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i a l'article 23.a) de l'Ordenança general de subvencions en un màxim del 20% de la quantia total pressupostada.

Atès que la quantia total màxima es distribueix en distints crèdits pressupostaris i aquesta distribució té caràcter estimatiu, l'alteració d'aquesta distribució no precisarà de nova convocatòria i es realitzarà conforme estableixen els apartats quart i cinquè de l'article 58 del reglament general de subvencions.

7. BENEFICIARIS

Podran ser beneficiàries de les ajudes regulades en aquesta convocatòria les persones residents a l'illa de Mallorca que reuneixin tots els requisits següents:

- Persones que tenguin 65 o més anys en el moment de la publicació d'aquesta convocatòria.

- Que estiguin empadronades a Mallorca amb una antiguitat mínima de 2 anys.

- Que no es trobin sotmeses a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions establerts a l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

- Que la renda de la persona beneficiària no sigui superior a 15.039,18€ (valor de 2 IPREMS 2020), de la qual es tindrà en compte la renda familiar disponible.

Aquesta es calcularà en base a la informació de la renda de la campanya 2020, que resultarà de sumar la casella 435 (base imponible general) + casella 460 (base imponible de l'estalvi) i al total se li restarà la casella 595 (quota resultant de l'autoliquidació)

- En els casos que la persona beneficiaria o el seu representant legal no hagués presentat declaració de la Renda i no es trobi en situació d'obligatorietat de presentar-la, s'acreditarà mitjançant declaració responsable de no obligat tributari (annex 6)

8. SOL·LICITUDS

8.1 Lloc de presentació de les sol·licituds

Les persones interessades que compleixin els requisits generals d'aquesta convocatòria en el moment de la seva publicació podran presentar les sol·licituds d'acord amb els models normalitzats relacionats en els annexos d'aquesta convocatòria que seran facilitats a les oficines de l'IMAS com a la pàgina web www.imasmallorca.net.

Per tal de facilitar la tramitació de les ajudes que figuren en aquesta convocatòria, es pot contactar amb la unitat d'Atenció al Ciutadà de l'IMAS a Palma o amb les seves delegacions d'Inca i de Manacor següents:

- Carrer del General Riera, 67. C.P. 07010 Palma. Tel: 971 763 325.

- Carrer General Luque, 223. 1r pavelló esquerra, 1r pis C.P. 07300 Inca. Tel: 971 880216 fax: 971 502407.

- Carrer del Bon Jesús, 2. C.P.07500 Manacor. Tel: 871 986 142 fax: 871 986150

Les sol·licituds i la documentació es poden presentar presencialment a:

- Registre General de l'IMAS, C/ del General Riera, 67. 07010. Palma

- Centre comarcal d'Inca, C/ del General Luque, 223. 07300. Inca

- Centre comarcal de Manacor, C/ del Bon Jesús, 2. 07500. Manacor

També es podem presentar a qualsevol oficina de registre insular, als registres oficials de l'Administració general de l'Estat, del Govern de les Illes Balears, dels consells insulars i dels municipis.

A més, es pot enviar documentació per correu postal, per a la qual cosa s'ha de lliurar el sobre obert, perquè es pugui indicar en el segell oficial el lloc de registre, la data i l'hora exacta de presentació, i perquè s'anoti així en el resguard justificatiu.

Mitjançant el registre electrònic de l'IMAS:

https://imas.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12092.

El registre electrònic del Consell de Mallorca

https://cim.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12082

I també mitjançant el Registre Electrònic estatal :

https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do

En aquest darrer cas, adreçant la documentació a Instituto Mallorquín de Asuntos Sociales (en castellà).

En qualsevol cas, les sol·licituds han de contenir totes les dades necessàries per identificar la persona sol·licitant i, si escau, el seu representant legal, i han d'anar acompanyades de la resta de la documentació que s'indica al punt 8.2 següent.

8.2 Documentació a presentar

Documentació de caràcter general per a totes les sol·licituds:

1) Model sol·licitud conforme a l'annex 1 degudament emplenat.

  • Annex 1A per a despeses realitzades durant el període comprés entre el dia 01/01/2019 fins al 26/11/2020.

  • Annex 1B per a despeses realitzades durant el període comprés entre el dia 27/11/2020 fins a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

2) Fotocòpia del DNI o NIE de la persona sol·licitant i si és el cas, del seu representant. Si la sol·licitud la signa el representant d'una persona incapacitada, a més, fotocòpia del document que acrediti la representació legal.

3) Certificat d'empadronament de la persona sol·licitant; o al seu cas, autorització de consulta a favor de l'IMAS en el cas d'empadronament en el municipi de Palma (annex 3).

4) Factura oficial original que justifiqui el cost de l'activitat realitzada, a nom de la persona beneficiària de l'ajuda o, si és el cas, de la persona tutora legal si la persona beneficiària es troba incapacitada i sempre que l'esmentada persona que ostenta la tutela aparegui també com a sol·licitant de l'ajuda. En els casos de persones incapacitades si la factura s'emet a nom del representant legal també hi haurà de constar la identificació de la persona beneficiària.

A més, les factures han d'expressar clarament el nom complet i el CIF/NIF de qui emeti la factura; el número de factura, la data, el concepte i, si escau la retenció de l'IRPF i l'IVA.

Les factures a presentar han de correspondre a despeses realitzades entre els períodes de cada modalitat de sol·licitud de subvenció:

  • Per la sol·licitud de la convocatòria extraordinària 2019-2020, les factures han de correspondre al període comprés entre el dia 1/01/2019 fins al dia 26/11/2020, ambdós inclosos.

  • Per la sol·licitud de la convocatòria ordinària 2021,les factures han de correspondre al període comprés entre el dia 27/11/2020 fins al darrer dia de presentació de sol·licituds, ambdós inclosos.

5) Acreditació del pagament de la factura.

És necessari, com a requisit per cobrar la subvenció, acreditar els pagaments als creditors per raó de la despesa feta.

La documentació acreditativa del pagament segons la forma que hagi utilitzat la persona beneficiària ha de ser la següent:

a) Pagament mitjançant targeta de crèdit:

a) Tiquet de compra en què figuri el pagament amb targeta en cas que no s'indiqui en la factura i

b) Extracte del compte en què figuri el càrrec del pagament amb targeta. L'extracte del compte pot substituir‐se per un certificat o títol similar de l'entitat bancària, en què, com a mínim,consti el titular i el número del compte corrent en què es carrega el pagament de la targeta, la persona beneficiària, el concepte pel qual es fa la transferència i l'import i data de l'operació.

b) Pagament en efectiu: rebut, signat i segellat pel proveïdor, en el qual s'ha d'especificar la despesa a què correspon el pagament, la data i l'expressió «rebut en metàl∙lic». Sota la signatura ha de figurar el nom, els llinatges i el número de DNI de la persona que signa.

Només es poden justificar en efectiu els pagaments de factures per un import no superior a 250 €, incloent‐hi l'IVA, amb un màxim de 1.000 € per subvenció concedida. No obstant això, en l'àmbit dels serveis socials, quan les subvencions s'atorguin a favor de persones físiques, es podran admetre justificacions de pagaments en efectiu per imports superiors als límits establerts en el paràgraf anterior, sempre que no superin l'import màxim establert legalment en la normativa reguladora d'aquesta modalitat de pagament. (màxim 2.500€ incloent IVA).

c) Pagament mitjançant domiciliació bancària:

a) Notificació bancària del càrrec i

b) Extracte bancari en què figuri el càrrec de la domiciliació. Aquesta documentació es pot substituir per un certificat o títol similar de l'entitat bancària, en què consti el titular i número del compte corrent en què s'ha fet el càrrec i l'ordenant del càrrec, la persona beneficiària, el concepte pel qual es fa el càrrec i l'import i data de l'operació.

Així mateix, podrà justificar-se el pagament mitjançant transferència bancària o ingrés en un compte bancari o domiciliació bancària; mitjançant pagament amb xec nominatiu i mitjançant pagarés, lletres de canvi o similars en la forma i els mitjans establerts a l'article 48.2 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

Quan a les compres efectuades per internet, s'ha de presentar la còpia de la factura impresa a la qual s'ha d'adjuntar el justificant de pagament bancari.

6) S'haurà d'aportar degudament emplenat l'annex 2 de la convocatòria (SOL·LICITUD DE TRANSFERÈNCIA BANCÀRIA PER A PAGAMENTS).

7) Acreditació del nivell de rendes.

De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, els interessats no estan obligats a aportar les dades o documents que puguin ser consultats mitjançant les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics.

L'article 95.1 k) de la Llei 58/2003, general tributària que permet, prèvia autorització de la persona interessada, la cessió de les dades tributàries que precisin les Administracions Públiques per al desenvolupament de les seves funcions. Aquesta autorització està prevista amb la presentació de l'annex 3. Consentiment informat per consultar informació d'altres administracions:

En els casos que la persona beneficiària o el seu representant no hagués presentat Declaració de Renda i no es trobi en situació d'obligatorietat de presentar-la, s'acreditarà mitjançant declaració responsable de no obligat tributari (annex 6)

8) Declaració responsable d'estar al corrent de compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb el Consell Insular de Mallorca i els organismes autònoms dependents i de les obligacions amb la seguretat social, d'acord amb el model annex 4 a la present convocatòria.

En tot cas, la presentació de la sol·licitud de subvenció comporta l'autorització de la persona sol·licitant perquè l'IMAS obtengui de manera directa l'acreditació de les circumstàncies d'estar al corrent en les obligacions detallades als paràgrafs anteriors.

9) En cas de sol·licitar l'ajut per a l'adquisició de vehicle adaptat o adaptació d'automòbil, ha de presentar còpia de la targeta d'inspecció tècnica del vehicle on consti l'adaptació.

10). En cas que la persona beneficiària cedeixi el dret de cobrament de la subvenció concedida al proveïdor, s'ha de presentar l'annex 5 degudament emplenat, això és, el document ha de venir signat per la persona sol·licitant i el proveïdor, indicant el CIF, núm. de factura, data, import i concepte i presentar l'annex 2 (compte bancari) a nom del proveïdor, signat i segellat per l'entitat bancària.

11) Qualsevol altre document que la persona sol·licitant consideri oportú presentar.

8.3 Termini de presentació de sol·licituds

El termini per a la presentació de les sol·licituds és de vint dies hàbils comptadors a partir del següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

D'acord amb l'establert a article 30.2 de la Llei 39/2015 de procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'exclouen del còmput els dissabtes, els diumenges i els declarats festius al municipi on resideix la seu de l'IMAS, això és, els festius de Palma.

 

​​​​​​​9. NATURALESA DE LA SUBVENCIÓ

Aquestes subvencions són de caràcter voluntari, eventuals, anul·lables, revocables i reintegrables en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases. A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

La concessió de les subvencions d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, concurrència no competitiva, objectivitat, igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que els atorga i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

Únicament són compatibles amb altres ajuts o subvencions que pugui rebre el beneficiari pel mateix concepte subvencionat, sempre que el còmput total dels ajuts o subvencions rebudes no superi el cost total de l'objecte subvencionat.

10. PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ

10.1 Òrgan instructor

L'òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment en els termes que estableix l'article 16 del la Llei de subvencions i els articles 18 i 45 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, així com també per comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de l'ajut concedit.

10.2 Examen de la documentació presentada i esmena de deficiències.

L'òrgan instructor ha d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per tal de determinar si l'ajuda s'adequa al que estableix aquesta convocatòria. S'ha de comprovar específicament que la persona sol·licitant compleix els requisits generals que es preveu al punt 8 i que s'aporta la documentació que preveu el punt 9.2 d'aquesta convocatòria.

Cas que la sol·licitud no reuneixi els requisits legals i els que es deriven d'aquestes bases reguladores específiques i convocatòria, des de l'IMAS es requerirà a la persona sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 d'aquesta Llei.

10.3 Resolució

La concessió de les subvencions es farà fins al límit del crèdit pressupostari establert en aquesta convocatòria o, si és el cas, fins al límit màxim ampliat segons preveu el punt 6 d'aquesta convocatòria.

Una vegada revisades totes les sol·licituds la quantia atorgada podrà ser del 100% de la despesa amb el límits de quantia màxima establerts al punt 4 d'aquesta convocatòria, sempre i quan existeixi disponibilitat pressupostària.

En cas d'advertir-se insuficiència de recursos pressupostaris per atendre totes les sol·licituds que compleixin els requisits, es podrà aplicar un coeficient reductor i es reduiran proporcionalment les quanties dels ajuts fins adaptar-se a la disponibilitat pressupostària.

L'òrgan competent per resoldre aquesta convocatòria és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb els seus Estatuts, així com l'article 18.4 a) de l'Ordenança general de subvencions, si be conforme a la resolució per la que s'aproven aquestes bases, l'òrgan competent ha delegat aquestes competències en la Gerència de l'IMAS.

10.4 Termini

El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la subvenció és de quatre mesos a partir de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada, sense perjudici de l'obligació de resoldre per part de l'òrgan competent i de les possibilitats d'ampliació dels terminis que atorga la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

10.5 Notificació resolució

La notificació de la resolució de concessió de les ajudes es practicarà mitjançant publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu de les Administracions Públiques i a la Base Nacional de Dades de Subvencions.

També es pot consultar al tauler d'anuncis del IMAS:

https://ims.sedipualba.es//tablondeanuncios/

​​​​​​​10.6 Acceptació de la subvenció

La subvenció s'entendrà tàcitament acceptada per les persones beneficiàries si en el termini d'un mes, comptador des del dia de la publicació de la resolució de concessió o denegació al BOIB, aquestes persones no manifesten expressament la seva renúncia.

10.7 Recursos

Contra les resolucions que adopta la Presidència o qualsevol òrgan per delegació d'aquest es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 121 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment comú de les administracions públiques.

11. JUSTIFICACIÓ I PAGAMENT DELS AJUTS

Juntament amb la sol·licitud de l'ajuda s'ha de presentar la documentació justificativa establerta al punt 8 d'aquesta convocatòria.

Per tal d'agilitzar el pagament de l'ajuda, una vegada s'hagi comprovat que el sol·licitant compleix els requisits per ser beneficiari de l'ajut i es dicti la corresponent resolució de concessió de la subvenció, s'abonarà l'import de la subvenció concedida.

Si a una mateixa factura o a una mateixa sol·licitud s'inclouen conceptes no subvencionables només es comptabilitzaran les despeses descrites en els punts 3, 4 i 5 d'aquesta convocatòria.

12. OBLIGACIONS DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES

Les persones beneficiàries han de complir les obligacions establertes en aquesta convocatòria i en les disposicions normatives que els són d'aplicació, i en concret les establertes a l'article 9 de l'Ordenança general de subvencions, entre aquestes:

  • Complir els requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

  • Sotmetre's en qualsevol moment del desenvolupament de l'activitat a les actuacions de comprovació que efectuï l'IMAS, a les de control financer que corresponen a la Intervenció Delegada de l'IMAS quant a les subvencions concedides, i a les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes.

  • Comunicar l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.

  • Justificar adequadament el pagament de les despeses efectuades d'acord amb el punt 8.2 d'aquestes bases i convocatòria.

  • Conservar els documents justificatius mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

  • Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists.

13. SEGUIMENT I CONTROL DE LA CONCESSIÓ

Les persones beneficiàries així com les subvencion atorgades per l'IMAS, queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i per l'Ordenança General de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 96 de 4 d'agost de 2018) quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor.

L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dóna lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat.

14. COMPATIBILITAT AMB D'ALTRES SUBVENCIONS

Les persones sol·licitants hauran de comunicar a l'IMAS l'obtenció de qualsevol subvenció pública o privada concurrent que no s'hagi declarat amb la sol·licitud abans de l'acceptació de la subvenció objecte d'aquesta convocatòria.

15. REINTEGRAMENT DELS AJUTS CONCEDITS I PÈRDUA DEL DRET DE COBRAMENT

Procedirà el reintegrament total o parcial de les quanties rebudes i la revocació de l'ajut en els casos establerts als articles 56 a 58 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

16. PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL

Les persones beneficiàries facilitaran les dades necessàries per a la justificació de la despesa en els termes previstos a la present convocatòria i bases reguladores específiques tot fent cessió de les mateixes a l'IMAS per al seguiment i control dels ajuts concedits. En qualsevol cas, les dades personals facilitades compliran amb el principi de qualitat de les dades i no seran excessives per al compliment de la finalitat de seguiment i control dels ajuts.

Les persones beneficiàries tindran a disposició de l'IMAS els documents originals necessaris per tal de poder fer-ne consulta en el cas que es consideri oportú ampliar la informació de la justificació de la despesa.

Les dades facilitades per les persones beneficiàries a l'IMAS seran incloses a un fitxer titularitat de l'IMAS amb la finalitat de la fiscalització i gestió de la subvenció. L'exercici dels drets d'accés, rectificació i cancel·lació es podrà realitzar davant el Registre general de l'IMAS, carrer General Riera, 67, 07010 de Palma de Mallorca.

Les persones beneficiàries hauran de complir els requeriments previstos a la normativa vigent sobre protecció de dades personals, i en particular, a les disposicions de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i garantia dels drets digitals i al Reglament General de Protecció de Dades 2016/ 679, de 27 de abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques en allò que respecte al tractament de dades personals.

17. RÈGIM D'INFRACCIONS I SANCIONS

L'incompliment dels requisits que preveu aquesta convocatòria dóna lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

18. NORMATIVA APLICABLE

En tot allò no previst a la present convocatòria es tindran en compte els Estatuts de l'IMAS, l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018), el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que li sigui d'aplicació.»

Segon. AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de CINC-CENTS SETANTA CINC MIL EUROS MIL EUROS (575.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 10.23129.78901del vigent pressupost de despeses de l'IMAS,(Referència comptable: 22021016286).

Tercer. Delegar en la Gerència de l'IMAS la resolució d'aquesta convocatòria.

Quart. Ordenar la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB i en la Base Nacional de Dades de Subvencions.

Cinquè. Notificar aquesta resolució a la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària, al servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.

 

Palma, 14 d'octubre de 2021

El conseller de Drets Socials i president de l'IMAS

Javier de Juan Martín

Documents adjunts