Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 480495
Aprovació inicial del reglament de regulació de les prestacions econòmiques per al sosteniment a la criança i formació a famílies acollidores de menors

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Ple del Consell Insular de Formentera, en sessió de caràcter Ordinari de 1 d'octubre de 2021, va adoptar, entre altres, el següent assumpte:

“3.1. PRP2021/776 PROPOSTA AL PLE SOBRE APROVACIÓ DEL REGLAMENT DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA DE REGULACIÓ DE PRESTACIONS ECONÒMIQUES PER AL SOSTENIMENT A LA CRIANÇA I FORMACIÓ EN FAMÍLIES ACOLLIDORES.

Ha adoptat el següent

ACORD

PRIMER.- APROVAR INICIALMENT el Reglament del Consell Insular de Formentera de regulació de prestacions econòmiques per al sosteniment a la criança i formació en famílies acollidores, que va annexat.

SEGON.- Sotmetre l'acord, a informació pública mitjançant el corresponent edicte en el BOIB, en el tauler d'anuncis i en el web del Consell Insular de Formentera, www.consellinsulardeformentera.cat, per tal que durant el termini de 30 dies, els vesins i les persones legítimament interessades puguin examinar l'expedient –a la Secretaria- i formular reclamacions, objeccions o observacions, conforme al que estableix l'article 102.1.b de la Llei 20/2006, municipal i de règim local de les Illes Balears.

TERCER.- Sotmetre l'acord així mateix a audiència prèvia de les associacions veïnals i de defensa de les persones consumidores i usuàries establertes a Formentera i inscrites en el Registre d'Entitats Ciutadanes les finalitats de les quals guardin relació directa amb l'objecte d'aquest acord, d'acord amb l'establert a l'article 112.3 del Reglament orgànic de funcionament del Consell de Formentera i a l'article 102.c de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Així mateix, sol·licitar a l'Institut Balear de la Dona el corresponent informe d'impacte de gènere en virtut de l'article 7.g) de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona.

QUART.- Considerar que si en el termini d'informació pública i d'audiència prèvia no hi ha reclamacions, objeccions o observacions, s'ha d'entendre definitivament aprovat l'acord inicialment adoptat, sense necessitat d'un nou acord exprés.

CINQUÈ.- Ordenar la publicació íntegra al BOIB de l'acord corresponent (amb el text del reglament, en cas que sigui necessari), ja sigui l'inicial elevat a definitiu, ja sigui el derivat de l'estudi de les reclamacions, objeccions o observacions, com a text refós que incorpori la nova regulació, als efectes d'entrada en vigor, tot de conformitat amb els articles 103.1 i 113 de la citada Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Reglament del Consell Insular de Formentera de regulació de prestacions econòmiques per al sosteniment a la criança i formació en famílies acollidores.

D'acord amb el text de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials, el sistema públic de serveis socials està integrat pel conjunt de recursos gestionats per les diferents administracions competents i també els serveis concertats amb les entitats d'iniciativa social. La pròpia comunitat, les administracions públiques i les entitats no lucratives concertades són els agents implicats en la protecció dels infants i adolescents i en l'ajuda a la família. Tots ells s'han d'organitzar en forma de xarxa per treballar en col·laboració i diàleg, amb un objectiu compartit, l'interès superior del menor.

El Consell Insular de Formentera es l'entitat pública competent en matèria de protecció de menors segons la Llei 8/1997, de 18 de desembre d'atribució de competències als Consells Insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors, i estableix al seu article 3.1.g que es competència dels Consells Insular “Assumir i exercir la tutela dels infants i adolescents desemparats d'acord amb el que estableixen aquesta llei i la resta de l'ordenament jurídic, i dur a terme les actuacions que se'n derivin”.

La protecció de menors integra un conjunt d'actuacions per prevenir o modificar les situacions dedesprotecció social en què es pot trobar qualsevol menor d'edat. Els principis d'actuació, vers a les mesures de protecció dels menors, estableixen com a prioritari l'acolliment familiar davant l'acolliment residencial. Així ho estableix l'article 172 ter del Codi Civil que indica amb claredat que La guarda es realitzarà mitjançant l'acolliment familiar i, no sent aquest possible o convenient per l'interès del menor, mitjançant l'acolliment residencial.

Es una mesura preferent atès que la família es configura com l'instrument social idoni per a la formació i el desenvolupament personal del menor, en la mesura en què no sols és un mitjà de transmissió de valors i de pautes de conducta, sinó que constitueix el nucli humà en el qual el menor pot cobrir més àmpliament les seves necessitats afectives.

No obstant això, també la família s'erigeix a vegades com a element pertorbador en el desenvolupament del menor, generant actuacions que menyscaben i lesionen els drets d'aquest. D'aquí ve que la societat no pugui romandre impassible davant aquesta mena de situacions, instant la posada en pràctica dels mecanismes necessaris per a vetllar pels drets del menor. Ara bé, si l'interès superior del menor és considerat com a principi rector de l'actuació administrativa, no pot obviar-se la transcendència que les decisions adoptades en aquesta matèria té per a altres interessats, com la família biològica, els acollidors i els adoptants. Es tracta, doncs, de conciliar els drets d'uns subjectes amb les legítimes expectatives d'uns altres, de manera que sigui el menor qui percebi el benefici d'aquesta harmonització d'interessos, per a l'assoliment dels quals convé destacar la participació activa dels agents socials, essencialment a través de les Entitats Col·laboradores.

L'acolliment familiar té com a finalitat que els menors que es troben sota la tutela o la guarda de l'Entitat Pública, a causa d'una situació de crisi familiar, puguin ser acollits per la seva familia extensa o per una altra família alternativa, evitant l'acolliment residencial, sempre que resulti aconsellable amb vista a l'interès primordial del menor. Aquesta figura implica, en tots els casos, l'assumpció per part dels acollidors de totes les obligacions derivades de l'exercici de la guarda d'un menor, això és, vetllar per ell, tenir-lo en la seva companyia, alimentar-lo, educar-lo i procurar- li una formació integral, la qual cosa suposa que la família acollidora ha de fer front a les despeses econòmiques ocasionades per l'atenció d'aquestes necessitats, sufragant d'igual forma les despeses excepcionals que generen determinades situacions dels menors. Aquests costos econòmics no han de repercutir negativament en la decisió d'acollir, ni en l'atenció que ha de rebre el menor.

En determinats tipus d'acolliments, com és el cas dels acolliments d'urgència, les famílies han de prestar als menors acollits una atenció de major intensitat, que implica una dedicació completa d'algun dels seus membres i una sèrie de tasques encaminades a facilitar l'estudi i diagnòstic de la situació familiar del menor o menors acollits. En altres casos, es requereix una professionalització de la família acollidora quan es tracti de l'acolliment de menors amb dificultats especials.

Cal fer especial esment a Formentera i a les seues singularitats, tenint en compte que tot i ser una illa amb Consell Insular propi –que a la vegada té dins seu un Ajuntament, l'Ajuntament de Formentera-, no és una illa com les altres (que són pluri-municipals), sinó uni-municipal. L'illa té uns hàndicaps manifestos derivats de la seua insularitat particular, així com una falta evident d'infraestructures, equipaments i instal·lacions pel que fa a l'acolliment residencial de menors. Per pal·liar aquesta manifesta manca d'equipaments, infraestructures i instal·lacions hom ha d'estar a l'empara del suport que de manera subsidiària rep d'altres ens públics, principalment del Consell Insular d'Eivissa i de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de Mallorca. El fet de no ostentar la titularitat, com a administració competent en la matèria, de recursos per a l'atenció residencial de menors, genera una relació de subordinació i necessitat vers la predisposició, i disposició, dels ens públics que sí en són titulars de facilitar i posar a disposició de la nostra corporació local l'accés als serveis residencials.

La Convenció sobre els Drets de l'infant de 1989, al seu Article 26, assenyala que les prestacions econòmiques dirigides al manteniment i cuidat dels infants han de concedir-se tenint en compte els recursos de les persones responsables del manteniment i cuidat del menor, així com qualsevol altre consideració pertinent a una sol·licitud realitzada per l'infant o amb nom seu.

L'article 20 bis de la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció de la infància i l'adolescència estableix que les famílies acollidores tenen dret a percebre una compensació econòmica i una altre tipus d'ajuda que s'hagués estipulat, si escau.

L'article 6 del Decret 40/2006, de 21 d'abril pel qual es regulen els procediments d'acolliment familiar d'adopció i de determinació de la idoneïtat, preveu que les persones i famílies acollidores poden rebre prestacions econòmiques per atendre les despeses derivades de la cobertura de les necessitats bàsiques i específiques de menors acollits, que no seran en cap cas una subvenció.

La Llei 4/2009 d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, remarca entre les competències dels consells insulars: concedir, gestionar i tramitar les prestacions econòmiques incloses en les competències pròpies en matèria de serveis socials.

Per altra banda, la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'Atenció i els Drets de la Infància l'Adolescència de les Illes Balears estableix, al seu article 159, que les persones acollidores familiars tenen dret a rebre una compensació econòmica mensual, la qual no tindrà en cap cas caràcter de subvenció, i, si pertoca, altres tipus d'ajudes que s'hagin estipulat.

El reglament present desenvolupa i concreta el règim de prestacions econòmiques per als acolliments familiars simples i permanents recollits al títol II del citat Decret 40/2006, de 21 d'abril, pel qual es regulen els procediments d'acolliment familiar, d'adopció i de determinació d'idoneïtat d'acord amb el seu article 6. Igualment, estipula les bases de la formació per a la declaració d'idoneïtat d'acord amb el que estableixen els articles 13.5, 27.6 i 36.2 del mateix Decret 40/2006, de 21 d'abril. Per a la resta de preceptes que afecti al procediment d'acolliment familiar, d'adopció i de determinació d'idoneïtat serà d'aplicació el contingut del decret esmentat.

TITOL I.

PRESTACIONS ECONÒMIQUES PER ACOLLIMENT FAMILIAR SÍMPLE I PERMANENT.

 

Article 1.

Característiques

Podran sol·licitar les prestacions per acolliment familiar simples i permanents les persones o famílies que tenguin atorgada la guarda de menors baix la tutela del Consell Insular de Formentera. S'exceptuen les persones o famílies que, per necessitat d'acreditació administrativa d'una guarda de fet davant l'Administració de l'Estat per a l'obtenció de la residència legal de la persona menor d'edat, no havent estat valorada cap situació de risc o desemparament de la persona menor d'edat, hagin estat declarades aptes per a la seva guarda així com les famílies en règim d'acolliment preadoptiu i adopció.

Article 2.

Criteris de valoració.

El personal tècnic de protecció de menors del Consell Insular de Formentera ha de valorar les sol·licituds en funció de les circumstàncies econòmiques, personals i sociofamiliars, d'acord amb els criteris següents i sempre atenent als barems vigents per a rendes socials bàsiques:

a) Factors econòmics: insuficiència de recursos econòmics propis de la unitat familiar per atendre les necessitats de la persona menor d'edat acollida, ingressos mensuals de la totalitat de la unitat familiar.

b) Factors personals i familiars: nombre de membres de la unitat familiar, edats, discapacitats físiques o psíquiques, alteracions psicològiques i/o alteracions de la salut.

c) Factors laborals i socials: membres de la unitat familiar en edat laboral, ocupació o atur, expectatives de feina i/o suport social.

d) Característiques de la persona menor d'edat acollida: presència de conductes disruptives, discapacitats físiques o psíquiques, alteracions de la salut, altres.

 

Article 3.

Sol·licitud i tramitació de les ajudes pertinents:

 

a) Per sol·licitar l'abonament de les quanties corresponents a les prestacions per a les famílies acollidores, les famílies emplenaran una sol·licitud genèrica a l'Oficina Virtual d'Atenció a la Ciutadania (OVAC) del Consell Insular de Formentera en un termini màxim de 3 mesos des de la formalització de l'acolliment, fent constar la situació d'acolliment, la voluntat de percebre l'ajuda corresponent i, si escau, acompanyant-la amb la documentació justificativa pertinent.

b) En el cas d'haver superat el termini de 3 mesos des de la formalització de l'acolliment, es podrà sol·licitar l'abonament de les quanties corresponents a les prestacions per a les famílies acollidores mitjançant una sol·licitud genèrica a l'Oficina Virtual d'Atenció a la Ciutadania (OVAC) del Consell Insular de Formentera sense efectes retroactius.

c) En cas de les despeses puntuals, s'estableix un termini màxim de 3 mesos per sol·licitar l'abonament de dites despeses, contingudes a l'annex 2, des de la data d'emissió de la factura o document acreditatiu de la mateixa.

d) S'estableix, igualment, un termini màxim de 3 mesos per sol·licitar l'abonament de l'ajuda inicial per acolliment familiar a comptar des de l'endemà de la resolució motivada que formalitza l'acolliment familiar.

e) Les ajudes seran determinades per la proposta/valoració favorable del personal tècnic de l'equip de protecció de menors amb dictamen favorable de la Comissió de Declaració de Risc i Desemparament i Tutela del Consell Insular de Formentera.

 

Article 4.

Quantia econòmica de la prestació per acolliment:

 

a) En el moment de la formalització de l'acolliment familiar es percebrà, de manera puntual i en un pagament únic, una ajuda inicial de 390 €.

b) La quantitat a percebre per les famílies amb menors s'ha de determinar d'acord amb la proposta/valoració del personal tècnic de l'equip de protecció de menors amb un import mensual per persona menor acollida de 500 €.

c) La quantitat a percebre per les famílies en els acolliments de menors amb dificultats especials de la persona menor d'edat i/o socioeconòmiques sobrevingudes de la família o altres situacions similars s'ha de determinar d'acord amb l'establert a l'annex 1:

a. Nivell 1 de necessitats especials: 700 €

b. Nivell 2 de necessitats especials: 1000 €

c. Nivell 3 de necessitats especials: 1300 €

 

Article 5.

Quantia econòmica dels ajuts especials:

 

a) Els ajuts especials responen a les necessitats puntuals d'acord amb despeses no periòdiques, el contingut de les quals s'ha de justificar, per les necessitats personals de la persona menor d'edat acollida i que, amb caràcter restrictiu, s'enumeren a l'annex 2 de la present resolució.

b) El seu abonament s'ha de fer per l'import efectiu, prèvia presentació de la corresponent factura original o document que justifiqui la despesa.

 

Article 6.

Quantia econòmica de la prestació en cas de família acollidora d'urgència:

 

a) Per a ser considerada família acollidora d'urgència caldrà comprometre's a disponibilitat completa per acollir a una persona menor d'edat en qualsevol moment del dia i qualsevol dia de l'any durant el període màxim establert per la llei fins que es dictamini una mesura estable.

b) En tot cas s'haurà de disposar de resolució administrativa de nomenament com a família acollidora d'urgència per part del Consell Insular de Formentera.

c) La prestació econòmica mentre dura l'acolliment d'una persona menor d'edat serà la establerta de manera general incloent-hi l'ajuda inicial. Durant els períodes en que no existeixi acolliment però sí disponibilitat i nomenament, es percebrà el 40% de la prestació mensual establerta de manera general.

d) Els períodes vacacionals caldrà informar-los per escrit amb un mínim d'un mes d'antelació. A més, durant aquest temps es suspendrà qualsevol tipus de prestació econòmica. 

e) La incapacitat sobrevinguda per a fer front al compromís d'acolliment d'urgència s'ha de comunicar per escrit al Consell Insular de Formentera amb un termini màxim de 3 dies des de la causa sobrevinguda. Durant aquest temps es suspendrà qualsevol tipus de prestació econòmica. 

f) Si existeix incompliment dels requisits de disponibilitat i dels terminis de comunicació establerts seran d'aplicació l'article 8 i 9 del present reglament.

 

Article 7.

Col·laboració amb altres administracions:

En el cas de formalitzar acolliments familiars amb la col·laboració d'altres administracions públiques que, per pal·liar els efectes de la triple insularitat de Formentera, assisteixen al Consell Insular de Formentera en l'atenció a persones menors d'edat baix la tutela administrativa del Consell Insular de Formentera, les ajudes econòmiques i les condicions per atorgar-les seran aquelles que marqui l'administració que ha acreditat la idoneïtat de la família acollidora per a garantir els criteris d'igualtat i equitat entre famílies acollidores.

Article 8.

Pèrdua del dret a percebre les ajudes econòmiques.

Les famílies acollidores que tenguin concedides ajudes econòmiques podran deixar de percebre-les en els supòsits de finalització de l'acolliment familiar, per majoria d'edat de la persona acollida, per manca de col·laboració amb el Servei de Protecció de Menors del Consell Insular de Formentera o per l'incompliment de les obligacions assumides per la família acollidora amb el Consell Insular de Formentera.

Article 9.

Incompliment de les obligacions i reintegrament de les quanties percebudes.

L'incompliment de les obligacions establertes per a les famílies acollidores i el desisitiment d'aquestes famílies a les prestacions i ajudes, comportaran el reintegrament de les quantitats indegudament percebudes i l'exigència de l'interès de demora corresponent des del moment del seu pagament fins la data en què s'acordaria la procedència del reintegrament o la data en què el deutor ingressi el reintegrament, si fos anterior. El procediment de reintegrament es regirà per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes al títol IV de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 10.

Altres condicions.

 

a) Les ajudes concedides s'hauran d'abonar amb càrrec a partides pressupostàries de l'any en curs, i sempre amb crèdit ampliable.

b) Els imports d'aquests ajuts i prestacions s'actualitzaran de manera automàtica al mes de gener de cada any, d'acord amb l'Índex de Preus al Consum real interanual publicat per l'Institut Nacional d'Estadística amb efectes d'1 de gener de cada any.

 

 

TITOL II

FORMACIÓ.

 

Article 11.

Característiques.

S'estableix un bloc de formació general que realitzaran totes les famílies en fase de valoració, i un altre de formació específica atenent a les especificitats de l'acolliment familiar i les diferents tipologies d'adopció, donant resposta a l'establert als articles 13.5, 27.6 i 36.2 del Decret 40/2006, de 21 d'abril.

Article 12.

Formació general.

 

Disposarà d'un total de sis hores de formació distribuïdes en tres sessions de dues hores cadascuna que es podran realitzar de manera grupal, si així ho permet la demanda, amb famílies d'acolliment familiar, adopció estatal i adopció internacional,  amb l'estructura següent:

Sessió 1. La infància: drets, deures i necessitats.

Sessió 2. La infància en situació de risc i desemparament.

Sessió 3. El servei de protecció de menors i el seu equip professional.

 

Article 13.

Formació específica per a famílies d'acolliment familiar simple i permanent.

 

Disposarà d'un total de quatre hores de formació, que se sumaran a la formació general, distribuïdes en dos sessions de dues hores cadascuna que es podran realitzar de manera grupal, si així ho permet la demanda, amb famílies d'acolliment familiar simple i permanent amb l'estructura següent:

Sessió 4. Les famílies acollidores: drets, deures i reptes.

Sessió 5. Acompanyament i seguiment de l'acolliment familiar.

 

Article 14.

Formació específica per a famílies d'acolliment preadoptiu i adopció estatal.

 

Disposarà d'un total de quatre hores de formació, que se sumaran a la formació general, distribuïdes en dos sessions de dues hores cadascuna que es podran realitzar de manera grupal, si així ho permet la demanda, amb famílies d'acolliment preadoptiu i adopció estatal amb l'estructura següent:

Sessió 4. Les famílies adoptives: drets, deures i reptes.

Sessió 5. Acompanyament i seguiment de l'adopció.

 

Article 15.

 

Formació específica per a famílies d'adopció internacional.

Disposarà d'un total de 9 hores de formació, que es sumaran a la formació general, distribuïdes en quatre sessions de dues hores i quart cadascuna que es podran realitzar de manera grupal, si així ho permet la demanda, amb famílies d'adopció internacional amb l'estructura següent:

Sessió 4. Les famílies adoptives: drets, deures i reptes.

Sessió 5. L'adopció internacional i entitats que participen.

Sessió 6. Aspectes culturals: diversitat, respecte i integració cultural.

Sessió 7. Acompanyament i seguiment de l'adopció internacional.

Disposició final única.

Aquest Reglament entrarà en vigor, una vegada aprovat definitivament i publicat el seu text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tot de conformitat amb els articles 103.1 i 113 de la citada Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

 La qual cosa es fa pública, per a general coneixement, i als efectes d'acomplir i executar els respectius acords provisionals.

Formentera, 11 d'octubre de 2021

La presidenta

Alejandra Ferrer Kirschbaum

​​​​​​​​​​​​​​ANNEX 1 Delimitació de nivells de necessitats especials.

Es podrà reconèixer nivell 1, 2 o 3 mitjançant valoració tècnica del personar de protecció de menors en col·laboració amb Serveis Socials Comunitaris en aquells casos de situacions socioeconòmiques sobrevingudes que impossibiliten l'atenció adequada de la persona menor d'edat acollida. En tot cas s'establirà nivell 1, 2 o 3 en els casos següents.

NIVELL

CRITERI

1

Certificat de l'IBAS del 33%

TDH/Trastorns conductuals

Seqüeles d'abús sexual i/o síndrome d'abstinència

Acolliment familiar en llar funcional

2

Certificat de l'IBAS d'entre el 34% i el 65%

Valoració d'escolarització d'NEE

Malaltia que implica dedicació sanitària

Acolliment familiar terapèutic i/o especialitzat.

3

Certificat de l'IBAS superior al 65%

Malaltia que implica dedicació gairebé exclusiva

Acolliment familiar professionalitzat

 

ANNEX 2

Delimitació de les despeses puntuals

 

CONCEPTE

ABONAMENT

Llibres de text

Material escolar

Material informàtic

S'abonarà el 100% dels llibres de text a principi del curs escolar o quan s'inicia l'acolliment.

S'abonarà el 100% de l'import de llibres o llicències digitals.

S'abonarà el 50% de l'import de Pc's i tablets fins a un màxim de 300 € amb les següents condicions:

  • Estudiants en acolliment d'educació primària, secundaria i educació reglada no obligatòria.

  • Sempre que sigui material que forma part del projecte educatiu del centre escolar.

  • No s'hagi concedit ajuda per a la mateixa finalitat en els 4 anys anteriors.

Matricules escolars i assegurances escolars

100% de l'import.

Escola matinera

Quantia màxima de 50 € al mes entre l'1 de setembre i el 30 de juny.

Menjador escolar

Quantia màxima de 120 € al mes entre l'1 de setembre i el 30 de juny.

Activitats extraescolar o esportives

Quantia màxima de 18 € al mes per 1h a la setmana i 36 € al mes per més d'1h a la setmana.

Activitats d'estiu

Quantia màxima de 350 € entre el 15 de juny i el 15 de setembre.

Escoleta o guarderia

Quantia màxima de 170€ al mes durant tot l'any.

Ajudes sanitàries i de suport

S'inclouran, al menys, les despeses de dentista, medicina, logopèdia i psicologia en aquells casos de necessitat que no ho cobreixi el Sistema Públic  i/o que s'allargui massa la cita sempre prèvia sol·licitud i amb la proposta/valoració favorable del personal tècnic de l'equip de protecció de menors.

Pròtesis i ulleres

S'inclouran les despeses relacionades amb pròtesis i/o ulleres en aquells casos de necessitat que no ho cobreixi el Sistema Públic   amb la proposta/valoració favorable del personal tècnic de l'equip de protecció de menors.

Tramitació de documentació

Despeses pròpies de de la documentació personal del menor així com totes aquelles que es puguin considerar necessàries.

Activitats formatives majors de 16 anys

S'inclouran les activitats formatives necessàries de les persones menors d'edat tutelades majors de 16 anys, per ajudar a preparar l'emancipació.

Es concedirà una ajuda periòdica d'un màxim de 300 € per més entre l'1 de setembre i el 30 de juny, més l'abonament del material escolar i/o la indumentària necessària per a dur a terme la formació.