Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 473496
Acord del Consell de Govern d’11 d’octubre de 2021 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació corresponent al Projecte de remodelació de l’accés de Can Senyora a la carretera EI-500, de Sant Rafel a Santa Agnès, al terme municipal de Sant Antoni de Portmany

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 3 de setembre de 2021 va tenir entrada a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat del Govern de les Illes Balears un escrit del conseller executiu del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'Intrusisme en el qual sol·licita la declaració d'ocupació dels terrenys afectats pel Projecte de remodelació de l'accés de Can Senyora a la carretera EI-500, de Sant Rafel a Santa Agnès, al terme municipal de Sant Antoni. Amb l'escrit esmentat, es trameteren els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent, amb la finalitat que el Consell de Govern faci aquesta declaració, si escau.

La documentació aportada pel Consell Insular d'Eivissa és la següent:

a) El Decret de Presidència de 20 de gener de 2021 pel qual s'aprova inicialment el Projecte de remodelació de l'accés de Can Senyora a la carretera EI-500, de Sant Rafel a Santa Agn`es, i se sotmet l'expedient a informació pública en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per un termini de vint dies, d'acord amb l'article 93 del Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local, i l'article 83.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

b) L'informe tècnic del cap de servei d'infraestructures viàries de 18 de maig de 2021, sobre la urgència de l'obtenció dels terrenys afectats per l'expropiació.

c) La Resolució del conseller executiu del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'Intrusisme de 2 de setembre de 2021 per la qual s'aprova definitivament la relació de béns i drets afectats pel Projecte de remodelació de l'accés de Can Senyora a la carretera EI-500, de Sant Rafel a Santa Agnès. L'aprovació porta implícita la necessitat d'ocupació i declaració d'utilitat pública de les obres, atès que s'adapten als programes d'actuació del Pla Director Sectorial de Carreteres d'Eivissa, aprovat definitivament pel Ple del Consell Insular d'Eivissa en data 29 d'abril de 2016, publicat en el BOIB núm. 69, de 2 de juny de 2016. El tràmit d'informació pública, d'acord amb l'article 18 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 17 del Reglament que la desplega, s'ha efectuat amb la publicació de la relació individualitzada dels béns i drets afectats en el BOIB núm. 95, de 17 de juliol de 2021, en el Diario de Ibiza i en el Periódico de Ibiza els dies 29 i 27 de juliol de 2021, respectivament, i a l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany per quinze dies hàbils, del 16 de juliol al 10 d'agost. També s'ha practicat la notificació individual als interessats. Durant el tràmit d'informació pública, s'han presentat dues al·legacions que no tenen relació amb la urgència.

d) El certificat de l'interventor accidental del Consell d'Eivissa, de 26 d'agost de 2021, d'existència de crèdit suficient per al Projecte de remodelació de l'accés de Can Senyora a la carretera EI-500, de Sant Rafel a Santa Agnès.

e) Els plànols parcel·laris dels béns afectats.

Cal referir-se a l'informe tècnic del cap de servei d'infraestructures viàries del Consell d'Eivissa de 19 d'agost de 2019 sobre la necessitat d'ocupació urgent dels terrenys afectats pel Projecte de remodelació de l'accés de Can Senyora a la carretera EI-500, de Sant Rafel a Santa Agnès. Aquest informe justifica la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d'expropiació forçosa en els termes següents:

El objeto del presente proyecto de construcción es la definición y valoración de las obras necesarias para la mejora de la visibilidad de incorporación y por ende de la seguridad vial del acceso de Can Senyora, ubicado en la carretera EI-500 (PK 1+540), en el T. M. de Sant Antoni de Portmany, en la isla de Eivissa.

El acceso de Can Senyora sirve de paso a diversas viviendas de la zona, por lo que existe un tráfico importante de incorporaciones a la carretera EI-500. Se ha comprobado la visibilidad del acceso según indica la Instrucción 3.1-IC de trazado de carreteras y ésta se encuentra por debajo de la mínima exigida, generando una situación de alto riesgo de accidentes para los usuarios de la vía.

Para alcanzar las distancias de visibilidad mínimas establecidas por la norma, se debe realizar un desmonte del terreno contiguo al acceso, en ambos márgenes, con objeto de disponer de las cuñas de visibilidad precisas para que las distinta maniobras puedan efectuarse en condiciones de comodidad y seguridad.

De acuerdo con lo establecido en el Plan Director Sectorial de Carreteras de Eivissa (en adelante PDSCE), aprobado definitivamente por el Pleno del Consell Insular d'Eivissa en fecha 29/04/2016 (BOIB n.º 69, de 02/06/2016), la carretera EI-500 pertenece a la red secundaria de carreteras de Eivissa.

Esta carretera soporta una intensidad media diaria de tráfico de 739 vehículos (aforo 2019), con un 3 % de vehículos pesados.

El artículo 18.1 de la Ley 5/90, de 24 de mayo, de carreteras de la CAIB, establece lo siguiente:

«La aprobación de proyectos de carreteras contenidas en el plan director sectorial implicará la necesidad de ocupación de los bienes y la adquisición de los derechos correspondientes a los fines de expropiación, de ocupación temporal o de imposición o modificación de servidumbres.»

Por otro lado, el artículo 16 de la Ley 14/2000, de 21 de diciembre, de ordenación territorial establece que:

«La aprobación de cualquier instrumento de ordenación regulado en esta Ley lleva implícita la declaración de utilidad pública de las obras, de las instalacionesy de los servicios que se hayan previsto de manera concreta, a los efectos de aquello que prevé la legislación sobre expropiación forzosa.»

El PDSCE plantea, en el punto 9 de la memoria, como en el documento 4 del Plan, diversos «Programas de actuación», entre los que se encuentra el «Programa de seguridad vial». En este, en su apartado 1.3.2 «Actuaciones específicas de seguridad vial», se detalla, entre otras actuaciones, la “remodelación de interesecciones”. Por tanto,se considera necesaria la declaración de la necesidad de urgente ocupación de los terrenos afectados por el proyecto de referencia.”

Por todo lo anterior, con objeto de reducir el plazo para poder acometer las obras y disminuir así las posibles situaciones de riesgo, el técnico que suscribe considera necesaria la declaración de urgente ocupación de los terrenos afectados por el proyecto de referencia.

El 24 de setembre de 2021, una vegada examinat l'expedient del Consell Insular d'Eivissa, la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local va emetre un informe jurídic. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent, són necessaris certs requisits, com, en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.

Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003), entre d'altres.

L'informe jurídic que s'ha esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular d'Eivissa, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que fan recomanable recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat. D'acord amb l'informe tècnic esmentat, l'actuació sobre el terreny es justifica de la manera següent:

El acceso de Can Senyora sirve de paso a diversas viviendas de la zona, por lo que existe un tráfico importante de incorporaciones a la carretera EI-500. Se ha comprobado la visibilidad del acceso según indica la Instrucción 3.1-IC de trazado de carreteras y ésta se encuentra por debajo de la mínima exigida, generando una situación de alto riesgo de accidentes para los usuarios de la vía.

Para alcanzar las distancias de visibilidad mínimas establecidas por la norma,se debe realizar un desmonte del terreno contiguo al acceso, en ambos márgenes, con objeto de disponer de las cuñas de visibilidad precisas para que las distintas maniobras puedan efectuarse en condiciones de comodidad y seguridad.

D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposa l'estat o el traçat de la via i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.

Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel Projecte de remodelació de l'accés de Can Senyora a la carretera EI-500, de Sant Rafel a Santa Agnès, té com a finalitat millorar la seguretat viària, en particular, en allò que es refereix a augmentar les condicions de seguretat i funcionalitat en el tram considerat. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular d'Eivissa.

S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.

Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears, i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

L'article 2.2.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix l'exercici de la competència en matèria de relacions de col·laboració, cooperació i coordinació amb els ens territorials a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, a través de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local. En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, en la sessió d'11 d'octubre de 2021, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l'expropiació relativa al Projecte de remodelació de l'accés de Can Senyora a la carretera EI-500, de Sant Rafel a Santa Agnès, atesa la sol·licitud del Consell Insular d'Eivissa i a l'efecte del que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb la indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell Insular d'Eivissa i en l'informe jurídic de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local, que considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa que es basen en la seguretat, d'acord amb els arguments que consten en els informes esmentats. En concret, es justifica per augmentar la seguretat i la funcionalitat dels vehicles que transiten pel tram afectat.

Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què s'ha sotmès la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions que, no obstant això, no fan referència a la urgència.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que consten com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 11 d'octubre de 2021

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez 

 

  

 

ANNEX 1 Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació en relació amb el Projecte de remodelació de l'accés de Can Senyora a la carretera EI-500, de Sant Rafel a Santa Agnès, al terme municipal de Sant Antoni de Portmany

Finca

Referència cadastral

Titular

m2 per expropiar

Altres bens

1

07046A017001270000TS

Maria Prats Serra

288

57 metres de mur de pedra i 30 metres de tanca metàl·lica d'un metre d'alçada, a restituir amb les obres

2

07046A017001280000TZ

Maria Neus Marí Rigo

155 ( 74 secà i 41 improductiu)

5 m2 de servitud de pas subterrània per soterrament de servei elèctric aeri de baixa tensió, 1 ametller tipus I, 1 garrofer tipus II i 1 ullastre. 30 metres de mur de pedra i tanca metàl·lica d'1,5 metres d'alçada, a restituir amb les obres

3.1

07046A017090080000TT

Ajuntament de Sant Antoni de Portmany

24

6 murs de pedra, a restituir amb les obres

3.2

07046A019090010000TK

Ajuntament de Sant Antoni de Portmany

19

6 metres de mur de pedra, a restituir amb les obres

4

07046A019000010000TL

Vicente Boned Ferrer

2

1 metre de mur de formigó amb tanca metàl·lica i malla vegetal, a restituir amb les obres