Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT D'ANDRATX

Núm. 466484
Aprovació inicial del Reglament de Funcionament de la Junta Local de Seguretat del municipi d'Andratx

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària celebrada dia 30 de setembre de 2021, entre d'altres, va acordar l'aprovació inicial del Reglament de Funcionament de la Junta Local de Seguretat del municipi d'Andratx, el contigut literal del qual es el següent:

«REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DE LA JUNTA LOCAL DE SEGURETAT DEL MUNICIPI D'ANDRATX

Preàmbul

L'article 54 de la llei Orgànica 2/86, de 13 de març, de les forces i cossos de seguretat, preveu que als municipis que tinguin cos de Policia propi es pot constituir una junta local de seguretat, que serà l'òrgan competent per establir les formes i procediments de col·laboració entre els membres de les forces i cossos de seguretat de l'Estat al seu àmbit territorial. Així mateix estableix, entre d'altres, que la constitució de les esmentades juntes i la seva composició s'ha de determinar mitjançant un reglament.

Mitjançant Reial decret 1087/2010, de 3 de setembre, s'aprova el Reglament que regula les juntes locals de seguretat, a què es refereix l'article 54 de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.

D'altra banda, l'article 5 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el decret 55/2017, de 15 de desembre, del fons de seguretat pública de les Illes balears estableix que els cossos de policia local, d'acord amb l'article 53.1 de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, han d'efectuar diligències de prevenció i totes les actuacions que tendeixin a evitar la comissió d'actes delictius en el marc de col·laboració que estableixen les juntes locals de seguretat.

Aquestes juntes locals de seguretat es preveuen com a instrument idoni per establir les polítiques de seguretat local i també fixar els criteris de coordinació, col·laboració i cooperació de les diverses forces i cossos de seguretat que actuïn al municipi, com també ser l'òrgan de participació dels diversos sectors socials que es poden veure afectats pel camp de la seguretat, amb la finalitat d'assolir un sistema de seguretat global, eficaç i de qualitat vers el ciutadà.

Així doncs, sota els criteris abans esmentats i d'acord amb allò que disposa la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de les forces i cossos de seguretat, el Reial decret 1087/2010, de 3 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les juntes locals de seguretat i el Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el decret 55/2017, de 15 de desembre, del fons de seguretat pública de les Illes balears, així es procedeix a l'adaptació a la normativa vigent, en aplicació de l'article 129 Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i a la regulació mitjançant el present reglament de la junta de seguretat al municipi d'Andratx per la seva aprovació al ple municipal de l'esmentada població.

Capítol I Disposicions generals Article 1. Objecte.-

1. Aquest reglament té per objecte la regulació de la composició, les atribucions i el funcionament de la junta local de seguretat al municipi d'Andratx.

2. Les juntes locals de seguretat són òrgans col·legiats per facilitar la cooperació i la coordinació, en l'àmbit territorial del municipi, de les administracions públiques en matèria de seguretat, assegurant de manera específica la cooperació i la coordinació operativa de les forces i cossos de seguretat que intervenen al terme municipal.

3. La junta local de seguretat estén el seu àmbit d'actuació al terme municipal d'Andratx.

Article 2. Seu.-

La seu de la Junta Local de Seguretat de l'Ajuntament d'Andratx coincidirà amb la seu de la Casa Consistorial, on habitualment se celebraran les seves sessions. No obstant això, aquestes també podran celebrar-se en qualsevol altra dependència municipal, sent fixada prèviament a la convocatòria.

Article 3. Constitució.-

La Junta Local de Seguretat del municipi de l'Ajuntament d´Andratx es constituirà en execució del que preveu l'article 54.1 de la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, i el Reial Decret 1087/2010, de 3 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les Juntes Locals de Seguretat, per acord a subscriure entre l'Ajuntament-Presidència i la Delegació de Govern de le illes Balears, formalitzat en la corresponent acta de constitució.

 

Capítol II Competències de la Junta Local de Seguretat.

Article 4. Competències.-

Segons el que estableix l'article 4 de Reial Decret 1087/2010, de 3 de setembre, la Junta Local de Seguretat exercirà les competències següents:

a) Establir les formes i procediments necessaris per aconseguir una coordinació i cooperació eficaç entre els diferents cossos de seguretat que exerceixen les seves funcions i competències en l'àmbit territorial del municipi.

b) Analitzar i valorar la situació de la seguretat ciutadana al municipi. En particular, conèixer, analitzar i valorar l'evolució de la criminalitat i altres problemes que afecten el normal desenvolupament de la convivència en el terme municipal.

c) Elaborar el Pla Local de Seguretat, i impulsar l'elaboració de plans conjunts de seguretat ciutadana i de seguretat viària per a l'àmbit municipal corresponent, avaluant seva execució i resultats. Aquests plans recolliran les formes i procediments de col·laboració entre les Forces i Cossos de Seguretat implicats, en l'àmbit respectiu de cada un.

d) Proposar les prioritats d'actuació, les accions conjuntes i les campanyes de prevenció que contribueixin a la millora de la seguretat ciutadana i la seguretat viària.

e) Informar la proposta de participació del Cos de la Policia Municipal amb les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat en les funcions de policia judicial, de conformitat amb la normativa vigent i amb els acords de col·laboració subscrits entre el Ministeri de l'Interior i aquest municipi.

f) Avaluar i proposar la integració del Cos de la Policia Municipal en el Sistema Estatal de Bases de Dades Policials, mitjançant la signatura del corresponent protocol entre el Ajuntament i el Ministeri de l'Interior.

g) Arbitrar fórmules que garanteixin l'intercanvi fluid de tota la informació que pogués ser rellevant per a la seguretat ciutadana i el normal desenvolupament de la convivència en el àmbit local, entre les Forces i Cossos de Seguretat que actuen en el terme municipal.

h) Acordar els plans específics de col·laboració i coordinació a desenvolupar en el municipi amb motiu de la celebració d'esdeveniments extraordinaris o altres situacions que aconsellin la adopció de dispositius especials, amb l'objectiu de prevenir alteracions de l'ordre i garantir la seguretat ciutadana.

i) Promoure la cooperació amb els diferents sectors socials, organismes i institucions amb incidència en la seguretat ciutadana del municipi. Per a això, analitzarà i valorarà els treballs realitzats en el Consell Local de Seguretat, així com l'opinió de les diferents entitats socials sobre problemes relacionats amb la seguretat i la convivència, a fi d'integrar en l'actuació pública les preocupacions i opinions de el teixit social del municipi.

j) Conèixer, en l'àmbit de les seves atribucions, els conflictes i incidents de competència sorgits entre els cossos de seguretat de l'Estat i el Cos de la Policia Municipal.

k) Cooperar amb els serveis de Protecció Civil, en els termes que s'estableixin en la legislació i en el planejament en matèria de protecció civil.

l) Efectuar el seguiment dels acords assolits, verificant el seu compliment i avaluant els seus resultats.

 

Capítol III Composició de la Junta Local de Seguretat.

Article 5- Membres de la Junta Local de Seguretat.-

1. La Junta Local de Seguretat a l'Ajuntament d'Andratx, d'acord amb el que estableix l'article 5 de Reial Decret 1087/2010, estarà integrada pels següents membres:

a) Presidència: la presidència correspondrà al Batle-president de l'Ajuntament, llevat que concorri a les seves sessions el delegat de Govern en aquest cas la presidència de la sessió de la Junta Local de Seguretat serà compartida entre tots dos.

b) Vocals permanents, amb veu i vot:

  • Vocals de l'Administració General de l'Estat:

- El cap dels cossos i i Forces de Seguretat de l'Estat que exerceixi les seves funcions en el àmbit territorial del municipi. - Un representant de la Delegació de Govern

  • Vocals de l'Administració Autonòmica:

- Un representant a designar per la Conselleria competent de la Comunitat de les Illes Balears.

  • Vocals de l'Administració municipal:

- Tres representants designats pel Batle, essent un d'ells vocal permanent el cap o la cap de la Policia Local o el comandament que aquest designi.

c) Secretaria: la Secretaria de la Junta Local de Seguretat serà exercida alternativament per períodes d'un any, per un funcionari de l'Ajuntament designat per el Batle, o de l'Administració General de l'Estat, designat pel delegat o el subdelegat del Govern, amb veu però sense vot.

d) Poden ésser també convidats a participar en la Junta Local de Seguretat, amb veu però sense vot, els portaveus dels grups polítics municipals.

e) Si els assumptes a tractar ho requereixen, el president o presidenta o els vocals poden assistir a les sessions de la Junta Local de Seguretat acompanyats dels tècnics que creguin convenients i, especialment, de les persones responsables dels serveis d'emergències, dels serveis socials, de trànsit i seguretat viària, amb veu però sense vot. Així mateix, poden ésser cridades a comparèixer davant la junta les persones responsables dels serveis de seguretat privada que actuïn en el municipi.

2. En casos d'absència justificada de qualsevol dels membres de la Junta, assistirà a les reunions, amb les seves mateixes atribucions, la persona que legalment el substitueixi.

3. També podran assistir a les reunions de la Junta Local de Seguretat, sense participar en la adopció d'acords:

a) Prèvia notificació a la Presidència amb, al menys, quatre hores d'antelació a la celebració de la reunió, els superiors jeràrquics dels vocals membres de les Forces i Cossos de seguretat que formen part de la Junta.

b) Prèvia invitació de la Presidència, per raó de l'especialitat dels assumptes a tractar en les sessions d'aquest òrgan, altres autoritats, funcionaris o qualssevol altres persones que per les seves funcions, coneixements o capacitat tècnica s'estimi necessari.

 

Capítol IV Règim de funcionament.

Article 6. funcionament.-

El funcionament de la Junta Local de Seguretat es regirà per que disposa el present Reglament i en el Reial Decret 1087/2010, de 3 de setembre, i si no pel que preveu la normativa per als òrgans col·legiats establerta a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Article 7. Atribucions del President.-

Corresponen al Batle, com a president de la Junta Local de Seguretat, les següents atribucions:

a) Convocar les reunions i fixar l'ordre del dia, sense perjudici de les propostes que pugui rebre de qualsevol dels vocals. En concret, està obligat a incloure entre els assumptes a tractar les propostes realitzades pels representants estatals i de la Comunitat de Les Illes Balears.

b) Dirigir les intervencions i moderar el debat, de manera compartida quan assisteixi a les reunions la persona que ostenti la Delegació de Govern a les Illes Balears.

Article 8. Funcions de la Secretaria.-

Correspon a la persona que exerceixi la secretària de la Junta Local de Seguretat a l'exercici de les següents funcions:

a) Efectuar la convocatòria de les sessions per ordre de president de la Junta, així com altres comunicacions als seus membres.

b) Redactar les actes de cada sessió i expedir certificats dels acords adoptats.

c) Custodiar la documentació de la Junta Local de Seguretat, que en tot cas quedarà dipositada a la seu d'aquesta.

d) Qualsevol altra funció inherent a la condició de secretari, en l'àmbit de les seves competències.

Article 9. Convocatòria i celebració de sessions.-

1. La Junta Local de Seguretat es reunirà en sessió ordinària al menys, un cop al any.

2. Quan les necessitats ho aconsellin, es pot reunir en sessió extraordinària, prèvia convocatòria de la Presidència, a iniciativa d'aquesta o de qualsevol dels vocals. La Presidència ha de convocar sessió extraordinària quan ho sol·liciti un terç, al menys, de els vocals i la celebració de la reunió no pot demorar més de quinze dies des que fora sol·licitada.

3. Les convocatòries de les reunions les ha de fer per acord de la Presidència de la Junta Local de Seguretat, en què s'indicarà hora, data i lloc de celebració de la reunió, es notificaran als membres de la Junta amb deu dies d'antelació, com a mínim, les de caràcter ordinari i amb anticipació suficient de, al menys, quaranta-vuit hores, les extraordinàries. La notificació podrà fer-se per mitjans electrònics, sempre que es asseguri la constància de la seva recepció. A la convocatòria s'acompanyarà l'ordre del dia i la documentació necessària corresponent als diferents assumptes a tractar.

4. L'ordre del dia serà fixat per resolució de la Presidència i en ell s'inclouran, obligatòriament, les propostes efectuades pels altres membres de la Junta Local de Seguretat que s'haguessin formulat, al menys, dos dies abans de l'adopció de la resolució. A la mateixa s'acompanyarà, en cas necessari segons s'estableixi en la resolució, còpia de la documentació necessària corresponent als diferents assumptes a tractar.

5. Per a la celebració de les reunions ordinàries o extraordinàries serà necessària l'assistència de president i secretari o, si s'escau, dels que legalment els substitueixin, i la de la meitat, al menys, dels seus vocals.

Article 10. Adopció d'acords.

1. Les decisions i acords de la Junta Local de Seguretat s'adoptaran per majoria simple dels membres presents a la reunió.

2. No pot ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no figuri en l'ordre del dia, llevat que els membres de la Junta acorden per unanimitat la seva inclusió amb caràcter urgent.

3. De les reunions que se celebrin s'aixecarà la corresponent acta, que serà signada per els membres de la Junta que hagin assistit a les mateixes i el contingut quedarà reflectit en el corresponent llibre d'actes. El secretari enviarà còpia de l'acta a la presidència i a cada un dels vocals.

4. A l'efecte de poder analitzar i valorar els problemes que tenen una especial incidència en la seguretat pública i amb vista a l'eficaç planificació de la mateixa en cada àmbit provincial, la Junta Local de Seguretat de remetre, una vegada aprovada, còpia de l'acta a la Delegació de Govern.

Article 11. Deures dels membres de la Junta.

Els membres de la Junta Local de Seguretat tindran els següents deures:

a) Guardar reserva sobre el contingut de les deliberacions.

b) Assistir a les reunions de la Junta.

c) Col·laborar i cooperar lleialment, en l'àmbit de la seva competència, en el compliment dels acords de la Junta.

 

Capítol V Comissions tècniques de suport i assessorament.

Article 12. Òrgans d'assessorament

1. Com a òrgans d'assessorament i de suport a la Junta Local de Seguretat podran constituir-se comissions tècniques per a l'estudi d'aquells assumptes la naturalesa específica o complexitat així ho aconsellin.

2. La seva constitució ha de ser acordada per la mateixa Junta, a la qual han d'elevar per a la seva valoració, els informes, propostes i suggeriments que emetin.

Article 13. Participació ciutadana.

Amb objecte d'aconseguir la màxima participació ciutadana en la millora dels nivells de seguretat pública, es poden constituir consells locals de seguretat, als quals s'hi han de convidar representants d'associacions ciutadanes, organitzacions empresarials, sindicats i altres institucions o sectors que conformin el teixit social.

Disposició derogatòria

Amb la promulgació del present Reglament, queda derogat l'anterior Reglament de règim Intern de la junta Local de Seguretat del Municipi d'Andratx aprovat per l'Ajuntament en Ple de data 31 de gener de 2008.

Disposició Final. Entrada en vigor

Aquest Reglament, una vegada aprovat definitivament, entrarà en vigor al dia següent al de la publicació íntegra del seu text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sempre i quan hagi transcorreguts els terminis establerts en l'article 70.2 i 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local i en vigor mentre no s'acordi la seva modificació o derogació.»

 

Andratx, document signat electrònicament (6 d'octubre de 2021)

El batle Antoni Mir Salvà