Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY

Núm. 466420
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal d’ocupació de la via pública

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, en la sessió ordinària celebrada el 30/09/2021, va acordar aprovar expressament amb caràcter definitiu la redacció final del text de l' Ordenança municipal d'ocupació de la via pública, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades les modificacions derivades de les reclamacions estimades. La qual cosa es fa pública per a general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

ORDENANÇA MUNICIPAL D'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA

ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Capítol II. OBJECTE I DEFINICIONS

Article 1. Objecte

Article 2. Definicions als efectes d'aquesta ordenança

CAPÍTOL II. LLICÈNCIES

Article 3. Introducció

Article 4. Taxes

Article 5. Sol·licituds i terminis

Article 6. Execució

Article 7. Suspensió

Article 8. Responsabilitats

Article 9. Revocació de llicències

Article 10. Denegacions

Article 11. Prevalença dels interessos generals

CAPÍTOL III. OCUPACIONS REALITZADES PER ESTABLIMENTS D'HOSTALERIA I ESTABLIMENTS COMERCIALS

Article 12. Introducció

Article 13. Sol·licituds i terminis

Article 14. Renovació de les llicències per declaració responsable

Article 15. Execució

Article 16. Responsabilitats

Article 17. Criteris tècnics

Article 18. Horari de les ocupacions

Article 19. Prohibicions

Article 20. Senyalització de la zona ocupable

Article 21. Ocupacions davant de façanes de vesins contigus

Article 22. Ocupacions compartides

Article 23. Ocupacions a zones de vianants i separades per un carrer entre la zona per ocupar i l'establiment

CAPÍTOL IV. MOBILIARI AUTORITZABLE A LA VIA PÚBLICA ALS ESTABLIMENTS D'HOSTALERIA

Article 24. Normes comunes

Article 25. Para-sols i tendals

Article 26. Rètols o cartells

Article 27. Cossiets, testos i jardineres

Article 28. Sistemes de climatització de calefacció com ara estufes i calefactors exteriors

Article 29. Sistemes de climatització de refrigeració, humidificació o similar d'exteriors

Article 30. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus, etc.

CAPÍTOL V. OCUPACIONS REALITZADES PER ESTABLIMENTS COMERCIALS

Article 31. Espai ocupable

Article 32. Mobiliari autoritzable a la via pública als establiments comercials

CAPÍTOL VI. OCUPACIONS A ZONES DE TITULARITAT PRIVADA I ÚS PÚBLIC CONFRONTANTS AMB LA VIA PÚBLICA

Article 33. Ocupacions a zones de titularitat privada i ús públic confrontants amb la via pública

CAPÍTOL VII. OCUPACIONS TEMPORALS

Article 34. Taules informatives

Article 35. Taules petitòries

Article 36. Campanyes d'interès general

Article 37. Fogueres i barbacoes

Article 38. Firaires

Article 39. Circs

CAPÍTOL VIII. OCUPACIONS ESTABLES

Article 40. Quioscos de venda de cupons de l'ONCE

Article 41. Cabines i/o suports de telèfons públics

Article 42. Caixers automàtics d'entitats bancàries o financeres

CAPÍTOL IX. ACTIVITATS DIVERSES

Article 43. Activitats institucionals

Article 44. Activitats de partits polítics i campanyes electorals

Article 45. Concerts, activitats recreatives i espectacles públics

Article 46. Concursos, jocs o similars

Article 47. Distribució de premsa gratuïta a la via pública

Article 48. Ocupacions de la via pública realitzades amb motiu d'altres activitats

CAPÍTOL X. LIMITACIONS A L'ÚS DELS VIALS I ESPAIS LLIURES PÚBLICS

Article 49. Activitats de les empreses de lloguer de cotxes

CAPÍTOL XI. RETIRADA D'ELEMENTS DE LA VIA PÚBLICA

Article 50. Retirada d'elements de l'espai de domini públic o de domini privat d'ús públic per falta de llicència o per incompliment de les seues condicions

Article 51. Recuperació dels béns retirats de la via pública

CAPÍTOL XII. RÈGIM SANCIONADOR

Article 52. Principis generals

Article 53. Infraccions lleus

Article 54. Infraccions greus

Article 55. Infraccions molt greus

Article 56. Sancions econòmiques

Article 57. Graduació de les sancions

Article 58. Responsabilitat i reparació de danys

Article 59. Actuacions subsidiàries

Article 60. Prescripció de les infraccions

Article 61. Prescripció de les sancions

Article 62. Caducitat

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Règim supletori

Segona. Règim transitori

Tercera. Clàusula derogatòria

Quarta. Entrada en vigor

PREÀMBUL

La capacitat normativa del ens locals està reconeguda amb caràcter general a l'art. 4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local (d'aquí endavant LRBRL), i a l'article 100 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d'acord amb els quals, en qualitat d'administracions públiques de caràcter territorial i dins de l'esfera de les seues competències, tenen reconeguda, entre d'altres, la potestat reglamentària.

D'altra banda, en exercici de les facultats pròpies de gestió i administració dels béns de domini públic derivades de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques, i del Reial decret 1372/1986, de 13 de juny , pel qual s'aprova el Reglament de béns dels ens locals, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany aprova aquesta Ordenança. Aquesta Ordenança municipal té per objecte regular l'ocupació de la via pública amb la voluntat d'ordenar i planificar l'espai urbà, de manera que aquesta ocupació es faci amb la menor interferència sobre els interessos generals de la ciutadania, que sempre han de prevaler sobre els dels particulars. La finalitat és que quan s'autoritzi una ocupació, aquesta tengui la mínima incidència sobre l'ús comú general de la via pública que fa la ciutadania, compatibilitzant els drets comuns generals d'aquesta amb els especials corresponents a les activitats econòmiques que tradicionalment impliquen l'ocupació de la via pública.

Es preveuen els espais per al trànsit dels vianants, els espais autoritzables i la regulació de l'horari d'ocupació. Igualment, els tipus d'elements i els materials autoritzables a la via pública per aconseguir la qualitat en el mobiliari urbà i reduir el seu impacte ambiental, obligats pel fet que Sant Antoni de Portmany és un municipi turístic que ha de projectar a l'exterior una imatge d'harmonia, homogeneïtat i bona presència.

Així mateix, es preveu un procediment àgil per a la retirada dels elements que ocupin la via pública sense llicència, fora de l'espai autoritzat o de forma indeguda, i un règim sancionador adequat per aconseguir l'efectivitat de la present normativa.

Finalment, cal fer referència a la sentència núm. 378/2021 del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, de 28 de juny de 2021, que declara nul·la l'Ordenança municipal reguladora de l'ocupació de la via pública aprovada definitivament a la sessió plenària de 29 de juny de 2017, i publicada al BOIB núm. 84, de 11 de juliol del mateix any. Això suposa que les disposicions derogades per aquella ordenança tornen a ser vigents, segons la jurisprudència constant del Tribunal Suprem (per totes la sentència de Tribunal Suprem de 23 de setembre de 2019, en rec. 408/2018), per la qual cosa cal derogar-les expressament a la disposició derogatòria d'aquesta Ordenança.

CAPÍTOL I. OBJECTE I DEFINICIONS

Article 1. Objecte

L'objecte d'aquesta Ordenança és la regulació de l'ocupació de la via pública i els espais lliures públics del terme municipal de Sant Antoni de Portmany, fent-la compatible amb l'ús comú general dels ciutadans. L'Ordenança regula la majoria de les ocupacions que es duen a terme a la via pública.

Regula, així mateix, les prohibicions, la retirada dels objectes dipositats a la via pública i el règim sancionador.

Article 2. Definicions als efectes de l'Ordenança

1. VIA PÚBLICA. Es considera via pública tot vial o espai lliure de titularitat pública o de titularitat privada d'ús públic.

2. VIAL D'ÚS PÚBLIC. Un vial o espai és d'ús públic quan aquesta és la seua naturalesa jurídica i pot ser usat lliurement pels ciutadans, sempre que no tengui caràcter privatiu reconegut per un document públic.

3. ESPAI LLIURE PÚBLIC. Tenen aquesta consideració els eixos cívics, els corredors verds, les places, els parcs, les rambles, les esplanades o similars.

4. CALÇADA. Es considera calçada l'espai de la via pública per on poden circular i aparcar els vehicles.

5. VORERES. Són els espais de la via pública destinats únicament al trànsit dels vianants.

6. OCUPACIONS D'ESTABLIMENTS HOSTALERS – TERRASSES. Són els espais de les voreres i dels espais lliures públics autoritzats per ocupar-los temporalment amb taules i cadires d'establiments d'hostaleria, entenent per aquests els restaurants, ell hotels, els hostals, les pensions, els bars, les cafeteries, etc.

7. OCUPACIONS D'ESTABLIMENTS COMERCIALS. Són els espais de les voreres o els espais lliures públics autoritzats per ocupar-los temporalment amb expositors i taules desmuntables d'establiments comercials.

8. ITINERARI DE VIANANTS. Àmbit o espai de pas destinat al trànsit de persones, el recorregut dels quals permet accedir als espais d'ús públic i a les edificacions de l'entorn, així com el desplaçament pel seu interior.

9. BANDA LLIURE PER A VIANANTS. Part de l'itinerari de vianants lliure d'obstacles, de sortints, de mobiliari urbà i d'ocupacions d'establiments.

CAPÍTOL II. LLICÈNCIES

Article 3. Introducció

Tota ocupació de la via pública amb qualsevol element de propietat privada, tant als espais de titularitat pública com als de titularitat privada d'ús públic, que representi un ús comú anormal o especial, ha d'estar emparada per la corresponent llicència municipal; o, si és el cas, quan representi un ús privatiu, per l'oportuna concessió.

Les concessions administratives quedaran regulades en els corresponents plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques.

Article 4. Taxes

Les llicències d'ocupació de la via pública estan subjectes a l'aplicació de les taxes que prevegin les ordenances fiscals i de preus públics vigents. Quan s'efectuï una autoliquidació de taxes en base a dades incorrectes facilitades pel sol·licitant, independentment de les responsabilitats que se li puguin exigir, podrà donar lloc a les liquidacions complementàries oportunes.

Article 5. Sol·licituds i terminis

1. Les sol·licituds de llicència d'ocupació de la via pública es presentaran al Registre General o per qualsevol procediment legalment establert amb una antelació mínima d'un mes respecte a la data de l'ocupació sol·licitada o el seu inici. La llicència només podrà ser atorgada a partir de l'endemà de la presentació de la sol·licitud en el Registre General o presentada per un altre mitjà legalment establert. En tots els casos, les dates per a una ocupació inclouran el muntatge i desmuntatge de la infraestructura. S'utilitzaran els impresos normalitzats vigents per a cada ocupació.

2. Per a qualsevol mancança de la documentació exigida, s'exigirà que s'esmeni i, si en el termini de 10 dies de la recepció del requeriment no es presenta, s'entendrà desistit de la petició i s'arxivarà sense més tràmit.

3. Les sol·licituds de llicència d'ocupació de via pública que no s'hagin presentat en el termini establert podran no ser admeses a tràmit i arxivades.

4. Les llicències o autoritzacions s'entendran atorgades excepte el dret de propietat i sense perjudici de tercers i no podran ser invocades per disminuir la responsabilitat civil o penal en què pugui incórrer el titular de l'activitat.

5. Totes les llicències que s'atorguin, encara que no consti expressament, tendran una validesa temporal limitada, que no podrà ser superior al 31 de desembre de l'any en curs.

6. El silenci administratiu en matèria d'ocupació de la via pública té caràcter negatiu i la resolució presumpta és desestimatòria.

Article 6. Execució

1. El dret que atorga una llicència no es pot cedir de forma total ni parcial, llogar o rellogar a tercers, ni usar per realitzar activitats diferents de les expressament autoritzades. L'exercici de la llicència l'ha de realitzar el titular d'aquesta o el seu personal. El titular de la llicència d'ocupació és responsable del seu correcte ús i del compliment de les condicions imposades.

2. Els elements autoritzables a la via pública per vinculació a una activitat, són els propis de l'activitat autoritzada a l'interior. Tots els elements que es col·loquin a la via pública han de complir els requisits exigits per la vigent legislació en matèria de barreres arquitectòniques i no poden comportar perillositat per als vianants o els usuaris.

3. En tots els casos l'Ajuntament es reserva la facultat de modificar, revocar, suspendre temporalment o denegar les llicències sense dret a compensació, per motius d'interès general, realització d'actes públics o institucionals, seguretat, obres, ordenació de l'espai urbà o del trànsit o qualsevol altra causa justificada.

4. La Policia Local i els tècnics municipals podran ordenar la retirada o la modificació de la situació dels elements que ocupin la via pública en qualsevol moment i de forma immediata, quan es donin circumstàncies que afectin la seguretat de les persones o els béns, dificultin la lliure circulació dels vianants o del trànsit rodat, interfereixin actes oficials o d'interès públic, o per qualsevol altra causa imprevista suficientment justificada.

5. Un vegada hagi finalitzat el termini de la llicència, el titular ha de deixar l'espai completament lliure i els béns públics utilitzats tal com estaven abans de l'ocupació, nets i lliures de residus i estris privats. L'Ajuntament es reserva la facultat d'efectuar els treballs de reposició o la neteja subsidiàriament i passar el càrrec del seu cost al titular de la llicència corresponent.

Article 7. Suspensió

La concessió de la llicència no crea drets per a les persones titulars i l'Ajuntament pot decretar-ne la suspensió per motius d'interès públic, urgències, emergències, desfilades, cavalcades, molèsties als vesins, obres autoritzades per l'Ajuntament, etc., mitjançant una resolució motivada, sense que en cap cas origini drets d'indemnització.

Article 8. Responsabilitats

1. En cas que l'ocupació de la via pública no estigui emparada per una llicència, es consideren responsables les persones que hagin intervingut o se n'hagin beneficiat i/o les persones promotores de l'activitat/ocupació.

2. El titular d'una llicència d'ocupació de la via pública assumirà qualsevol responsabilitat que es pugui derivar d'aquesta, i a l'efecte ha de disposar de la cobertura de l'oportuna pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per un import suficient.

3. Les ocupacions de la via pública integrades dins de programes d'accions promogudes per serveis, organismes autònoms i empreses municipals requeriran de la conformitat del departament competent a l'efecte de disponibilitat d'espai.

Article 9. Revocació de llicències

Es poden revocar les llicències d'ocupació de la via pública quan concorrin les circumstàncies establertes a l'article 92.4 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques, així com en els supòsits que a continuació es detallen, amb la pèrdua de l'import ingressat en concepte de taxes i sense dret a indemnització, prèvia instrucció de l'expedient corresponent:

1. Per falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades en sol·licitar la llicència.

2. Per extralimitació o incompliment manifest i reiteratiu de les condicions, o quan s'hagin incomplert les prescripcions de la llicència d'ocupació de la via pública en l'any natural anterior a la sol·licitud de llicència.

3. Per producció de molèsties a tercers acreditades en l'expedient, degudament informades per la Policia Local o pels tècnics municipals.

4. Per propiciar la comissió d'activitats il·legals, prohibides o no permeses a la via pública, degudament informades per la Policia Local o pels tècnics municipals.

5. Per desacatament als agents de l'autoritat en l'exercici de les seues funcions.

6. Quan es realitzi una activitat diferent a l'autoritzada.

7. En cas de pèrdua de vigència del títol municipal que habiliti el funcionament de l'activitat.

8. Quan s'hagin causat perjudicis degudament acreditats a persones, immobles, paviment, arbrat, instal·lacions, cablejats, faroles i altres elements de mobiliari urbà i no hagin estat satisfactòriament reparats ni adoptat les mesures adequades per evitar-ne la repetició.

9. Per concórrer en qualsevol de les causes de denegació previstes en aquesta Ordenança.

Article 10. Denegacions

Les resolucions denegatòries de sol·licitud de llicència es faran de forma raonada i motivada, fonamentades en algun dels següents motius que es graduaran i valoraran pels serveis tècnics municipals:

1. Quan no es compleixin els requisits i criteris tècnics establerts en la present Ordenança.

2. Per ser deutor de la hisenda municipal.

3. En les ocupacions realitzades per vinculació a activitats, quan no es disposi del preceptiu títol municipal que habiliti el funcionament de l'activitat.

4. Quan el sol·licitant no sigui el titular del títol municipal que habiliti el funcionament de l'activitat.

5. Quan el nom del local per al qual se sol·licita la llicència no sigui el mateix que l'identifica.

6. Quan es interfereixi o pugui interferir el trànsit habitual dels vianants o de vehicles.

7. Per excessiva ocupació de la via pública.

8. Quan l'ocupació es sol·liciti a la calçada, parterres, jardins, o en zona d'aparcament de vehicles.

9. Quan pugui interferir les entrades del local propi o aliè.

10. Quan pugui interferir l'ús del mobiliari o els equipaments públics.

11. Per raons d'impacte ambiental, especial rellevància del lloc o per raons d'estètica urbana.

12. Per l'existència de dos o més sancions greus i/o molt greus fermes en via administrativa en procediments sancionadors cursats per l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany els dotze mesos anteriors a la sol·licitud de llicència d'ocupació de la via pública, o bé per observar-se una conducta infractora greu en el titular de l'activitat.

S'entén per conducta infractora greu, l'acumulació de denúncies per infracció greu i/o molt greu en matèria de remors i vibracions, de convivència, de residus i neteja viària, d'horaris, de publicitat dinàmica, d'ocupació de la via pública, de venda de begudes alcohòliques i de seguretat ciutadana.

13. Per l'existència d'informes negatius per motius urbanístics, de seguretat, molèsties o d'un altre tipus que afectin el lloc o l'activitat a la qual es vincula la llicència.

14. Quan la configuració urbana de la zona per ocupar no ho permeti.

15. Quan en el lloc sol·licitat hi hagi una evident acumulació de mobiliari urbà que dificulti el trànsit dels vianants o l'ús comú general.

16. Per raons de seguretat, sanitàries o quan l'activitat pugui afectar la integritat física de les persones.

17. Quan els elements sol·licitats no constin entre els autoritzables.

18. Quan la persona física o jurídica estigui inhabilitada per obtenir llicències d'ocupació de la via pública.

19. En cap cas s'atorgarà llicència d'ocupació de la via pública als establiments que siguin exclusivament de menjar per endur o similar.

20. En cap cas s'autoritzarà la venda de tiquets a la via pública.

21. En cap cas s'autoritzarà l'exposició de cotxes a la via pública amb l'objecte de llogar-los o vendre'ls.

Article 11. Prevalença dels interessos generals

En l'aplicació d'aquesta Ordenança han de prevaler sempre els interessos generals sobre els particulars, de manera que l'ocupació de la via pública es faci amb la menor interferència possible amb els interessos generals.

CAPÍTOL III. OCUPACIONS REALITZADES PER ESTABLIMENTS D'HOSTALERIA I ESTABLIMENTS COMERCIALS

Article 12. Introducció

Les ocupacions de la via pública realitzades per establiments d'hostaleria i de comerç han de complir les prescripcions recollides en aquest capítol.

Article 13. Sol·licituds i terminis

1. Poden obtenir la llicència d'ocupació de la via pública únicament els titulars dels establiments d'hostaleria i de comerç que disposin del corresponent títol municipal que habiliti el funcionament de l'activitat.

2. Els establiments situats en planta pis o soterrani poden sol·licitar l'ocupació de la via pública amb la conformitat de l'establiment situat a la planta baixa.

3. La sol·licitud d'ocupació es resoldrà d'acord amb les previsions tècniques que s'exigeixen en aquesta Ordenança i es tendrà en compte l'ocupació en estat d'ús, la densitat del trànsit de vianants i altres circumstàncies del lloc. Motiu pel qual, per determinar la superfície i els elements autoritzables, no només es tendrà en compte l'espai disponible, sinó també la incidència que sobre el medi ambient pugui tenir l'ocupació, d'acord amb la normativa municipal reguladora de la contaminació per remors i vibracions, de residus i neteja viària i de convivència.

4. La llicència es reflectirà en una fitxa que l'Ajuntament lliurarà i que haurà d'estar situada de cara a l'exterior en un lloc visible, en què constaran les principals dades de la llicència.

Article 14. Renovació de llicències per declaració responsable

Per renovar una llicència d'ocupació de la via pública en idèntiques condicions que les contengudes a la llicència atorgada l'anualitat anterior, es substitueix la sol·licitud de llicència per una declaració responsable del seu titular.

En cas d'haver-se transmès l'activitat, el nou titular podrà realitzar la renovació del permís d'ocupació de la via pública per declaració responsable, sempre que es mantengui les mateixes condicions d'ocupació.

Article 15. Execució

1. Les remors que es generin a causa de l'ocupació de la via pública estaran subjectes a l'Ordenança municipal reguladora de remors i vibracions vigent o qualsevol altra normativa que hi sigui d'aplicació.

2. El titular de la llicència ha d'adoptar les mesures correctores que en cada cas siguin necessàries per evitar la brutícia i assegurar la conservació i el decòrum de l'espai públic ocupat i dels elements que hi hagi en aquest, i està obligat a mantenir en tot moment en bon estat de neteja i salubritat la zona ocupada, així com a facilitar les tasques als serveis municipals de la neteja.

3. En tots els casos sempre han de prevaler els interessos generals sobre els particulars i es compliran les condicions per aconseguir la màxima seguretat que sigui previsible i evitar que es produeixin accidents o perjudicis a tercers.

Article 16. Responsabilitats

El titular de l'autorització serà el responsable cas de produir-se faltes o infraccions a les ordenances municipals dins de l'espai autoritzat, o de qualsevol prescripció de la llicència.

Article 17. Criteris tècnics

Els criteris tècnics bàsics per obtenir la llicència d'ocupació de la via pública o d'espais lliures públics són els següents:

1. L'espai ocupable ha d'estar situat a la projecció de la façana del local de l'activitat, que ha de ser una vorera o un espai lliure públic sense circulació de vehicles. Es considera com a façana l'espai comprès entre els eixos de les parets mitgeres.

2. L'espai que quedi lliure a la vorera o l'espai lliure públic per al trànsit dels vianants incloent-hi el caire de la vorera (banda lliure de vianants) una vegada ocupada la via pública, mai no pot ser inferior a 1,80 metres seguits sense cap obstacle.

Excepcionalment, els serveis tècnics municipals valoraran la possibilitat de permetre estrenyiments puntuals, sempre que l'amplada lliure de pas resultant no sigui inferior a 1,50 metres.

3. Espai no ocupable:

  1.  La calçada i els espais destinats a aparcament de vehicles.
  2.  L'espai comprès entre les dos línies del perllongament dels extrems de les bandes d'encreuament dels passos de vianants i la línia paral·lela a 1,80 metres de l'extrem exterior de la vorera. Aquesta línia paral·lela pot prolongar-se en funció del trànsit de la zona objecte d'ocupació. Vegeu la figura 1 de l'Annex 1.
  3.  Una distància de 2 metres des del perímetre de parades dels busos de transport públic, l'inici de parades de taxis, de reserves d'espai per a estacionament de vehicles de persones discapacitades, i zones de càrrega i descàrrega.
  4.  Una distància de 2 metres des dels bancs instal·lats a la via pública.
  5.  Una distància d'1 metre des del perímetre dels contenidors o boques de recollida de residus urbans, dels accessos a locals o zones de pública concurrència, sortides d'emergència d'edificis, entrades a immobles, guals permanents, cabines telefòniques o de l'ONCE, bústies de correus, papereres, armaris d'enllumenat públic, torretes de ventilació de transformadors i altres elements similars.
  6.  Els escocells dels arbres i els parterres de jardins i jardineres.
  7.  En espais de característiques singulars amb informe tècnic desfavorable. A mode s'exemple, s'assenyalen els següents: espais, places o altres, susceptibles d'acollir mercats, actes de festes populars, etc.; accessos o sortides a carrers de gran concurrència de vianants que siguin prioritàriament comercials; accessos a llocs d'interès turístic, etc.

4. L'espai autoritzat ha de tenir forma regular, preferiblement rectangular, en funció de la configuració física de la zona ocupable i incloure els espais que es deixin entre elements. A les ocupacions adossades a la façana ha d'incloure, a més, obligatòriament l'espai destinat a accés o accessos al local.

5. L'ordenació de places, parcs, esplanades o similars de configuració especial o elevat nombre d'interessats, la determinarà l'òrgan municipal competent, sense estar subjecte a la conformitat dels titulars dels immobles vesins contigus, llevat dels casos en què així es determini per a la millor ordenació de l'espai.

6. Els elements es col·locaran en la mateixa alineació d'altres ocupacions prèviament autoritzades i amb els mateixos criteris, així com alineats al mobiliari urbà existent (escocells d'arbres, fanals, etc.). L'espai que quedi per al trànsit dels vianants ha de ser continu i el més recte possible.

7. En els casos d'ocupacions de taules i cadires separades en terrasses, una al costat de la façana i l'altre al davant, s'ha de deixar un mínim de 1,80 metres de separació entre els espais autoritzats. Vegeu la figura 2 de l'annex 1.

8. L'òrgan municipal competent, mitjançant un decret, podrà establir els criteris d'ocupació específics per a zones, vies o espais lliures concrets en funció de les seues característiques pròpies.

9. Es podrà reduir, revocar o denegar l'ocupació quan variï la configuració urbana del lloc o la intensitat del trànsit de vianants, sense dret a indemnització. El fet d'haver obtengut anteriors llicències per a un nombre d'elements superior al que es consideri adient posteriorment, no constituirà cap dret adquirit per a invocar-ne la seua autorització.

10. En el cas de sobrevenir la necessitat de la col·locar mobiliari urbà en un espai on hi hagi elements autoritzats mitjançant llicència, el mobiliari urbà tendrà preferència i l'ocupació s'ha d'adaptar a les noves circumstàncies.

Article 18. Horari de les ocupacions

1. L'horari general autoritzable a les ocupacions d'establiments d'hostaleria i establiments comercials serà de les 8 hores a les 2 hores.

Per resolució de l'òrgan municipal competent, es podrà ampliar excepcionalment en zones d'ús majoritàriament turístic, així com restringir per evitar molèsties als vesins o en zones d'especial incidència en el medi ambient. La restricció podrà afectar a una zona concreta o únicament als locals en què l'ocupació produeixi molèsties als vesins, previ informe de la Policia Local o dels tècnics municipals, d'acord amb la normativa municipal reguladora de les contaminacions per remors i vibracions.

2. El muntatge de l'ocupació s'ha de fer dins de l'horari autoritzat i per al desmuntatge es concediran 30 minuts més.

Article 19. Prohibicions

Queda prohibit:

1. Situar elements fora de l'espai autoritzat, no només en el plànol de referència sinó també en el vol i el subsòl fora d'aquest espai excepte els expressament autoritzats per motius tècnics.

2. Excedir-se de l'horari autoritzat a la llicència i, si no consta, de l'horari general autoritzable que preveu l'article anterior.

3. Realitzar tancaments quan representin una privatització total de l'espai públic.

4. Realitzar ancoratges, fixacions o qualsevol altra intervenció al paviment excepte els autoritzats a l'article 25.

5. Col·locar aparadors, barres de servei, mostradors, frigorífics, planxes, torradores, màquines recreatives, màquines infantils, màquines recreatives o de venda automàtica, i qualsevol altre element que no estigui expressament previst i autoritzat.

6. Exhibir publicitat comercial aliena a la pròpia activitat.

7. Exhibir publicitat de tabac.

8. Apilar mobiliari sense autorització, així com caixes, envasos i altres elements a la via pública.

9. Col·locar a la via pública o vials d'ús públic qualsevol element permanent com ara tarimes, superfícies anivelladores o altres, excepte els expressament autoritzats per motius tècnics.

10. En cap cas, els locals autoritzats per ocupar la via pública poden alterar la situació ni fer servir els bancs públics o d'altres elements de mobiliari urbà en benefici propi.

11. Obstaculitzar l'operativitat de serveis públics, tapes de registre, boques de reg, hidrants, etc., així com la visibilitat dels senyals de trànsit.

12. La col·locació d'estores, catifes, moquetes o qualsevol altre revestiment que alteri la superfície del paviment de les vies públiques, tret de casos d'interès general, puntuals o esporàdics, plenament justificats a criteri municipal, i de les proteccions que es posin temporalment amb motiu d'obres o per raons de seguretat.

13. Estan prohibides les màquines de venda automàtica, les recreatives i les d'entreteniment infantil situades en el domini públic.

14. Estan prohibides les màquines expenedores de tabac, begudes alcohòliques, de joc o de qualsevol altre tipus, situades als espais de domini públic o privat d'ús públic que estiguin oberts a la via pública.

Article 20. Senyalització de la zona ocupable

1. Els límits màxims de la zona ocupable estaran senyalitzats sobre el paviment, de conformitat amb l'ordenació prevista a la llicència. Aquesta senyalització la realitzarà l'Ajuntament.

2. L'existència de la senyalització de la zona ocupable sobre el paviment no significa autorització per a la seua ocupació, ja que en tot cas serà preceptiu disposar de la corresponent llicència actualitzada, la qual indicarà la zona autoritzada i els elements autoritzats en un termini determinat. La llicència es reflectirà en una fitxa que l'Ajuntament entregrarà i que ha d'estar situada de cara a l'exterior en un lloc visible.

Article 21. Ocupacions davant de façanes de vesins contigus

1. Es podrà autoritzar l'ampliació en continuïtat de la mateixa línia d'ocupació davant la façana de vesins contigus o mitgers amb l'establiment en qüestió, com a màxim un a cada costat. El sol·licitant ha de presentar anualment la conformitat del propietari de l'immoble contigu i/o del titular de l'activitat contigua manifestada per escrit. Quan variï la titularitat de qualsevol dels dos establiments dins del període autoritzat, aquesta autorització es considerarà caducada i quedarà invalidada la llicència que s'hagi pogut concedir emparant-s'hi.

2. Els immobles davant dels quals es pretengui ocupar, hauran de pertànyer a una mateixa línia d'edificació contínua. Aquesta continuïtat entre l'immoble de l'establiment sol·licitant de l'ocupació i la del vesí de la banda per ocupar, només es pot interrompre per l'existència de l'entrada a un immoble, davant la qual no es podrà ocupar.

3. En cas de dubte respecte a la projecció de la façana, els seus límits estaran determinats per l'eix de les parets mitgeres.

4. La conformitat dels propietaris dels immobles vesins o dels titulars d'activitats contigus no serà necessària per a l'ordenació de places, parcs, esplanades o similars de configuració especial o elevat nombre d'interessats, que determinada l'òrgan municipal competent.

Article 22. Ocupacions compartides

1. En el cas que la zona ocupable estigui situada de manera que la puguin utilitzar dos o més establiments, aquesta es compartirà proporcionalment a la longitud de les respectives façanes i de manera que cadascuna quedi el més propera possible al seu establiment.

2. Quan coincideixi la possibilitat d'ocupació d'una mateixa zona per part de dos establiments situats un davant l'altre, un a cada costat del carrer i la zona d'ocupació al mig, tendrà preferència en l'ocupació el que la tengui davant la seua pròpia façana, respecte al que pretengui ocupar davant un vesi mitger.

3. En el cas que els dos establiments estiguin en les mateixes circumstàncies, l'espai per ocupar serà repartit equitativament entre els dos establiments.

4. Quan aquesta circumstància es presenti mentre estigui en vigor la llicència d'ocupació atorgada a un dels establiments, aquesta continuarà en vigor fins que finalitzi el termini autoritzat i quan venci es distribuirà entre els establiments que hi tenguin dret, excepte en el cas que les parts arribin a un acord.

5. En el cas de superar el criteri general d'amplada de façana quan hi hagi una concurrència d'establiments interessats en l'ocupació, es redistribuirà l'espai públic proporcionalment. La llicència atorgada anteriorment no consolida cap dret en favor del titular.

Article 23. Ocupacions a zones de vianants i separades per un carrer entre la zona per ocupar i l'establiment

1. Les vies o els espais lliures públics de vianants, així com les zones de vianants dels eixos cívics, corredors verds i separades per un carrer amb trànsit de vehicles entre la zona per ocupar i l'establiment, tendran consideració especial; en cada cas es resoldrà de forma individualitzada en funció de les seues característiques i circumstàncies particulars, sempre amb criteris restrictius en defensa dels interessos generals sobre els particulars.

2. Quan estiguin en un itinerari habitual de vianants, s'han d'observar els mínims d'espai lliure destinats a la circulació de vianants previstos en els criteris tècnics per ocupar la via pública.

3. Sempre es salvaguardarà el pas dels vehicles dels serveis d'urgència o seguretat, per a la qual cosa s'ha de calcular una amplada mínima de 3 m.

4. Per ocupacions de vies públiques separades per un carrer amb trànsit de vehicles es tendrà en compte la configuració urbanística, la intensitat del trànsit de vehicles, si la circulació de vehicles està restringida només als vesins, si per creuar el carrer està marcat un pas de vianants, la intensitat del trànsit de vianants i l'aparcament autoritzat que hi pugui haver a la zona en qüestió.

5. La distribució de les zones per ocupar en aquests casos la realitzarà l'Ajuntament d'acord amb els criteris generals i de justícia distributiva per a l'aprofitament de l'espai públic amb les regles de les ocupacions compartides.

CAPÍTOL IV. MOBILIARI AUTORITZABLE A LA VIA PÚBLICA ALS ESTABLIMENTS D'HOSTALERIA

Article 24. Normes comunes

1. Els elements que s'autoritzin han de ser mòbils, fàcilment desmuntables, i s'han de retirar diàriament, per a la qual cosa es disposarà de 30 minuts en haver finalitzat l'horari previst a la llicència. S'exclou els restaurants i els establiments de menjar ubicats als espais lliures públics definits a l'article 2.3, de l'obligació de desmuntar la terrassa quan finalitzi l'horari d'ocupació de la via pública, condicionat al fet que el mobiliari no es podrà utilitzar mentre l'establiment romangui tancat.

2. Els elements autoritzables seran: taules i cadires, taules auxiliars de servei, i dins el mateix espai, para-sols, tendals, rètols, sistemes de climatització, testos i jardineres.

3. El mobiliari autoritzat a un mateix titular a la seua superfície serà del mateix tipus o estil.

4. Tot el mobiliari s'ha de conservar sense desperfectes i en correcte estat de conservació i neteja.

5. S'han de respectar els criteris d'accessibilitat i barreres arquitectòniques.

Article 25. Para-sols i tendals

1. S'entén per para-sol aquell estri usat per resguardar-se del solell, d'estructura i tela lleugera i fàcilment plegable, d'una sola columna i tela de planta circular o poligonal. No poden tenir faldons, i entre la part més baixa del para-sol i el paviment, ha d'haver-hi un mínim de 2,20 m.

2. S'entén per tendal aquell estri de dos peus i sense subjecció a la façana, normalment de major grandària que els para-sols, de tela rectangular i més consistent. L'altura mínima lliure de pas sota qualsevol element del tendal, amidada des del paviment fins a la seua part més baixa, serà superior a 2,20 m.

3. Els tendals només es podran utilitzar en zones en què la seua configuració urbanística i extensió ho permeti.

4. La seua base serà de disseny i prou pes com per garantir-ne l'estabilitat en qualsevol circumstància i provocar el mínim obstacle al pas.

5. El disseny dels tendals serà l'adequat com per permetre'n la retirada fàcilment.

6. Tot el conjunt, estructura i tela, ha de ser prou resistent per suportar l'acció de vent i la intempèrie.

7. El pendent màxim dels costats de les teles no pot superar els 20 cm de desnivell per metre d'amplada.

8. No podran dur cap superfície opaca que sobresurti verticalment per sobre la seua estructura superior.

9. La projecció vertical del para-sol o el tendal sobre el paviment no pot superar els límits de l'ocupació de la via pública autoritzada.

10. L'altura màxima del tendal o el para-sol, amidada des del paviment fins a la part més alta de l'element, no podrà superar la de la planta de l'establiment autoritzat. Quan no hi hagi especificació, es considerarà que no es poden superar els 3,5 m. d'altura total. D'aquestes altures màximes, s'exceptuen els para-sols quan estiguin plegats.

11. En cap cas es podrà dificultar la circulació dels vianants i dels serveis de neteja, urgències o seguretat.

12. Els peus no es podran situar sobre escocells d'arbres o de manera que cap part d'aquests pugui contactar amb l'arbrat urbà.

13. El titular de la llicència ha de mantenir-lo en perfecte estat de conservació, neteja i pintura. Cas de produir-se alguna avaria, s'haurà de reparar immediatament o retirar-lo de la via pública.

14. El titular ha d'adoptar les mesures adequades perquè els tendals o els para-sols no es puguin utilitzar per escalar als pisos superiors i s'hauran de responsabilitzar de tal fet si es produeix.

15. Els tendals queden dispensats de l'obligació de retirar-los cada dia en finalitzar l'horari autoritzat, mentre no interfereixin les tasques de neteja i altres serveis públics ni causin problemes de seguretat, cas en què es deixaran junts. S'hauran de retirar de la via pública quan no estiguin emparats per la llicència, en cas de realització d'obres, actes públics o altres necessitats d'interès general.

16. Els tendals o els para-sols dels restaurants i establiments de menjar ubicats als espais lliures públics, definits a l'article 2.3 podran ancorar-se o fixar-se en terra per motius de seguretat i estabilitat. Aquestes subjeccions i/o ancoratges, es realitzaran mitjançant un buit situat per sota de la cota de paviment, i cobert per un tapa de fosa de categoria B125, de tal manera que quan es retirin dels elements, aquests es puguin cobrir amb l'esmentada tapa sense produir discontinuïtats en el paviment. Qualsevol tipus de desperfecte en els elements municipals produït amb motiu de l'ús de la OVP, així com el restabliment del paviment al seu estat original un cop rescindida la llicència d'OVP, anirà a càrrec del titular de la llicència.

Article 26. Rètols o cartells

1. Els rètols o els cartells es poden autoritzar quan es disposi de llicència d'ocupació de la via pública per situar elements d'establiments d'hostaleria, els quals només es podran situar dins el referit espai i durant l'horari autoritzat. El seu nombre serà limitat amb criteris restrictius en funció de l'espai i ocupació autoritzada, prenent com a criteri general el d'un màxim de dos per cada zona d'ocupació.

2. El seu disseny serà preferentment rectangular, d'unes mides màximes de 0,80 d'amplada per 1,20 m. d'altura, sense parts que sobresurtin de la seua base o que puguin constituir perill per als vianants, especialment per als invidents i altres persones discapacitades, tipus cavallet, faristol, etc.

3. Només poden contenir informació pròpia del local, sense publicitat aliena, i no es poden penjar dels arbres, ni col·locar de manera que perjudiquin a tercers.

Article 27. Cossiets, testos i jardineres

1. Només es podrà autoritzar la col·locació en terra de cossiets, testos o jardineres amb plantes dins de l'espai autoritzat. Sempre han de complir les següents condicions:

2. No es poden situar de manera que facin de tancament o que propiciïn la privatització de l'espai o la via pública.

3. No poden interceptar el trànsit dels vianants. Entre un test o jardinera i el següent s'ha de deixar com a mínim la distància d'1 metre.

4. Els cossiets o testos han de ser de materials naturals o anàlegs de la mateixa aparença, i amb la planta inclosa no poden superar els 60 cm. de diàmetre o costat i l'1,20 m. d'altura, excepte en el cas que es situïn dins espais entrants de l'alineació de façana i de manera que quedin fora de la zona de trànsit habitual dels vianants.

5. Per la seua forma o estructura, tant del test com del seu peu i la planta, no poden constituir cap molèstia o perill per als vianants i especialment, cap barrera arquitectònica per a persones discapacitades. Pel mateix motiu, tampoc es permeten els testos amb forma de copa que dificulti la seua percepció amb els bastons, o que alguna part d'aquests o del seu peu sobresurti de forma perillosa. Els testos o les jardineres hauran de ser de característiques sòlides, amb una base que n'asseguri l'estabilitat en cas de vent o de contacte accidental dels vianants. Es podrà exigir un model determinat en funció del lloc on es vulguin ubicar, i segons les seues característiques, l'Ajuntament podrà exigir-ne la col·locació per delimitar la zona d'ocupació.

6. Les plantes no podran ser d'espècies verinoses, ni tenir punxes o un brancatge que pugui resultar perillós o molest per als vianants.

7. No poden dur cap tipus de publicitat ni ser usats comercialment per exposar productes o mercaderies.

8. S'han de retirar diàriament dins de l'horari que prevegi la llicència i en cap cas poden obstaculitzar l'accés dels serveis de seguretat o neteja de la via pública.

9. En tot cas s'han de complir les prescripcions de la normativa vigent en matèria de barreres arquitectòniques.

 

Article 28. Sistemes de climatització de calefacció com ara estufes i calefactors exteriors

1. Són els elements de climatització de l'exterior, elèctrics o de gas butà o propà.

2. No es permetrà la instal·lació d'estufes de gas que tenguin els cremadors i la zona de foc sense la deguda protecció. Només es permetrà la utilització de dispositius que mantinguin la flama dins vidre o similar i tinguin protecció per evitar les cremades.

3. No es permet la instal·lació d'estufes elèctriques separades de la façana.

4. Aquests elements de climatització de l'exterior han de complir les condicions, en funció de la font d'energia:

  1.  Les condicions d'utilització de fabricant de les estufes i les indicades a les instruccions tècniques complementàries (ITC) del Reial decret 379/2001, de 6 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament d'emmagatzematge de productes químics i les seues instruccions tècniques complementàries MIE APQ-1, MIE APQ-2, MIE APQ-3, MIE APQ-4, MIE APQ-5, MIE APQ-6 i MIE APQ-7) i les seues modificacions.
  2.  Per a les condicions d'emmagatzematge i ventilació adequades s'ha d'atendre al que estableix la instrucció tècnica complementària del Ministeri d'Indústria i Energia per a l'emmagatzematge de productes químics MIE APQ 5, i el Reial decret 919/2006, de 28 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament tècnic de distribució i utilització de combustibles gasosos i les seues instruccions tècniques complementàries ICG 01 a 11, i en especial la ITC-ICG-06, així com les seues modificacions.
  3.  Les estufes elèctriques han d'estar connectades a instal·lacions executades i mantengudes en compliment de Reial decret 842/2002, de 2 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament electrotècnic de baixa tensió i les seues modificacions. A més, la càrrega de foc resultant ha de complir els requisits del codi tècnic de l'edificació CTE.
  4.  Tots els aparells que utilitzin combustibles gasosos han de tenir el marcatge CE d'acord el Reial decret 1428/1992, de 27 de novembre, pel qual es dicten les disposicions d'aplicació de la Directiva del Consell de les Comunitats Europees 90/396/CEE de 29 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre els aparells de gas, i les seues modificacions.
  5.  Disposar d'extintors de pols ubicats en un lloc de fàcil accés.

5. S'han de retirar diàriament dins de l'horari previst a la llicència i en cap cas poden obstaculitzar l'accés dels serveis de seguretat o neteja de la via pública.

Article 29. Sistemes de climatització de refrigeració, humidificació o similar exteriors

1. Són els elements de climatització de l'exterior, generalment elèctrics.

2. No es permet la instal·lació d'aquests elements elèctrics separats de la façana.

3. Aquests elements de climatització de l'exterior han de complir les següents condicions, en funció de la font d'energia:

  1.  Les condicions de les instal·lacions elèctriques del local han d'estar executades i mantingudes en compliment de Reial decret 842/2002, de 2 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament electrotècnic de baixa tensió i les seues modificacions.
  2.  Tots els aparells que utilitzin energia elèctrica han de gaudir del marcatge CE necessari regulat per la normativa.
  3.  Disposar d'extintors de pols ubicats en un lloc de fàcil accés.

4. S'han de retirar diàriament dins de l'horari previst a la llicència i en cap cas poden obstaculitzar l'accés dels serveis de seguretat o neteja de la via pública.

Article 30. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus, etc.

Queda prohibida l'ocupació de la via pública amb aparells musicals, televisions, ràdios altaveus o qualsevol altre mitjà audiovisual.

CAPÍTOL V. OCUPACIONS REALITZADES PER ESTABLIMENTS COMERCIALS

Article 31. Espai ocupable

1. La superfície objecte d'ocupació d'un establiment comercial, ha de ser una superfície adossada a la pròpia façana del local comercial. Aquesta superfície és la resultant de multiplicar la longitud del front de façana del local que es vol ocupar, per la profunditat ocupable. Aquesta profunditat ocupable ha de ser com a màxim la resultant de treure-li la banda lliure de vianants (1,80 m) al total de l'amplada de la vorera o espai lliure públic. En cap cas es pot incloure la banda lliure de vianants dins d'aquesta superfície d'ocupació, creant una zona d'ocupació discontínua. Vegeu la figura 3 de l'annex 1.

2. En tot cas es respectaran els criteris d'accessibilitat i les barreres arquitectòniques i complir els criteris tècnics que preveu aquesta Ordenança.

Article 32. Mobiliari autoritzable a la via pública als establiments comercials

1. Els elements que s'autoritzin seran mòbils, fàcilment desmuntables, i s'hauran de retirar diàriament dins de l'horari previst en la llicència.

2. Els elements autoritzables seran: expositors, penjadors, taules desmuntables, testos i jardineres. Queda prohibit col·locar-hi qualsevol altre element que no estigui expressament previst i autoritzat. Queda prohibit penjar qualsevol element a les façanes.

3. El mobiliari autoritzat no ha de tenir elements que sobresurtin ocupant la zona destinada a la banda lliure de vianants ni que puguin ferir els vianants.

4. Els elements autoritzables seran estables perquè no puguin caure accidentalment o en cas de vent. Aquests han d'estar en un un bon estat de conservació sense que puguin estar rovellats ni trencats.

5. En el cas dels penjadors, aquestes tendran com a màxim 1,80 metres d'altura.

6. No seran autoritzables les tarimes, superfícies anivelladores, ni altres elements fixos, excepte els expressament autoritzats per motius tècnics.

7. Tot el mobiliari s'ha de conservar sense desperfectes i en correcte estat de conservació i neteja.

8. Els elements autoritzats seran els propis del seu títol habilitant.

CAPÍTOL VI. OCUPACIONS A ZONES DE TITULARITAT PRIVADA I ÚS PÚBLIC CONFRONTANTS AMB LA VIA PÚBLICA

Article 33. Ocupacions a zones de titularitat privada i ús públic confrontants amb la via pública

1. Les zones de titularitat privada confrontants amb la via pública de forma oberta que puguin ser utilitzades per l'ús comú general dels vianants seran considerades d'ús públic, excepte en el cas que s'acrediti mitjançant document públic o que consti en l'Administració el dret d'ús privatiu.

2. Per tal de compatibilitzar l'ús privat amb el públic serà preceptiva l'obtenció de la corresponent llicència d'ocupació de la via pública.

3. L'obtenció de la llicència d'ocupació de la via pública estarà condicionada a la possessió del corresponent títol municipal que habiliti el funcionament de l'activitat del local a la qual estigui vinculada l'ocupació, i a la titularitat de la propietat o l'autorització del seu titular.

4. En la tramitació de les llicències d'ocupació de la via pública als espais de titularitat privada d'ús públic, no és exigible la taxa per aquest concepte.

5. La regulació de l'ocupació dels espais de titularitat privada i ús públic serà considerada individualment en funció de les seues característiques particulars segons els següents criteris:

  1.  Quan per la seua configuració no sigui utilitzada per a la circulació habitual dels vianants, es podrà autoritzar l'ocupació en la seua totalitat.
  2.  Quan sigui utilitzada per la circulació habitual dels vianants, l'ocupació es realitzarà de conformitat amb els criteris tècnics, respectant i cedint en el seu cas, l'espai necessari per completar l'amplada prevista per al pas de vianants.
  3.  Els elements autoritzables seran els mateixos que a les zones de titularitat pública i hauran de complir els criteris tècnics establerts.

CAPÍTOL VII. OCUPACIONS TEMPORALS

Article 34. Taules informatives

1. Es podran autoritzar taules informatives a les persones físiques o jurídiques que acreditin no tenir una finalitat lucrativa, a les ONG, o les promogudes per organismes autònoms municipals, sindicats i partits polítics.

2. Les taules informatives no podran interferir la circulació rodada o dels vianants ni coincidir amb la programació d'activitats de gran concurrència a la via pública.

3. Els actes o activitats realitzats a la via pública amb la mateixa finalitat de les taules informatives, qualsevol que sigui el nom que se li doni, tendran el mateix tractament previst per a aquestes.

4. Les taules informatives tindran unes mides màximes de 3 m x 2 m i es permetrà que estiguin sota un envelat. Per a la seua fixació no es podran fer perforacions al paviment.

5. Hi queda prohibida la comercialització o venda de productes.

Article 35. Taules petitòries

1. Només es poden autoritzar taules petitòries a la via pública per efectuar la captació d'aportacions econòmiques destinades a causes humanitàries concretes plenament justificades, d'especial significació ciutadana o d'interès general, i a entitats sense ànim de lucre.

2. A la seua autorització, s'observarà el mateix criteri i condicions previst per a les taules informatives.

3. Aquestes llicències es poden denegar quan l'entitat sol·licitant no acrediti suficientment la finalitat social pública o d'interès general.

Article 36. Campanyes d'interès general

Es pot autoritzar la realització de campanyes temporals d'interès general gratuïtes a entitats públiques o privades sense ànim de lucre, promogudes per sensibilitzar o informar sobre temes d'interès general.

Article 37. Fogueres i barbacoes

Estaran prohibides les fogueres o barbacoes a la via pública, llevat de casos d'interès general suficientment justificats a criteri municipal o les organitzats per ONG, partits polítics i associacions no lucratives degudament constituïdes.

Article 38. Firaires

1. Amb motiu d'activitats organitzades per l'Ajuntament, es pot autoritzar ocupacions de la via pública a firaires professionals acreditats.

2. Queden subjectes a l'acompliment de la normativa en matèria d'activitats de les Illes Balears.

Article 39. Circs

1. L'atorgament de llicència d'ocupació de la via pública queda al criteri discrecional de l'òrgan municipal competent.

2. Queden subjectes a l'acompliment de la normativa en matèria d'activitats de les Illes Balears.

CAPÍTOL VIII. OCUPACIONS ESTABLES

Article 40. Quioscos de venda de cupons de l'ONCE

1. Amb la finalitat de facilitar la integració sociocomunitària dels treballadors de l'ONCE al desenvolupament de la funció social que du a terme aquesta organització sense ànim de lucre, anualment es pot concedir llicència per ocupació de via pública amb quioscos per a la venda de loteries d'aquesta entitat.

2. La seua col·locació a la via pública complirà els criteris tècnics previstos en aquesta Ordenança amb les següents condicions:

  1.  Sempre quedarà una distància mínima de 2 m seguits per a la circulació de vianants, a més de complir la normativa general i municipal d'aplicació així com l'obtenció de quantes llicències pertoquin.
  2.  L'Ajuntament es reserva el dret de modificar la situació de determinats quioscos per raons urbanístiques, d'interès públic, o per afectar la realització d'obres, sense dret a indemnització o compensació de cap mena.
  3.  L'ONCE assumirà qualsevol responsabilitat que es derivàs d'aquesta ocupació de via pública, a l'efecte de mantenir en vigor una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per una quantitat suficient.
  4.  La llicència no faculta l'ocupació de la via pública amb caixes de protecció elèctrica (CGP) independents dels quioscos, ni l'exhibició de publicitat aliena ni la realització de cap altra activitat més que la venda del cupó, i s'ha d'ajustar a la normativa general i municipal que li sigui d'aplicació.

Article 41. Cabines i/o suports de telèfons públics

L'article 25 de la Llei 9/2014, de 9 de maig, general de telecomunicacions, preveu dins el servei universal l'obligació de prestar el servei de telèfons públics de pagament. A aquest efecte es pot autoritzar a l'operador o operadors titulars del servei universal l'ocupació de la via pública mitjançant cabines o suports de telèfon públic, complint les següents condicions:

  1.  La durada de l'autorització serà anual, i haurà de ser renovada per l'operador titular del servei universal fins al termini de la concessió atorgada pel Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç.
  2.  Sempre quedarà una distància mínima de 2 m seguits per a la circulació de vianants, a més de complir la normativa general i municipal d'aplicació, així com l'obtenció de quantes llicències pertoquin.
  3.  L'Ajuntament es reserva el dret de modificar la situació de les cabines i/o suports per raons urbanístiques, d'interès públic, o per afectar la realització d'obres, sense dret a indemnització o compensació de cap tipus.
  4.  L'operador assumirà qualsevol responsabilitat que es pugui derivar d'aquesta ocupació de la via pública, a l'efecte de mantenir en vigor una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per una quantitat suficient.
  5.  La llicència no faculta l'ocupació de la via pública amb caixes de protecció elèctrica (CGP) independents de les cabines i/o suports, ni l'exhibició de publicitat aliena ni la realització de cap altra activitat més que la telefònica, i s'ha d'ajustar a la normativa general i municipal que sigui d'aplicació.

Article 42. Caixers automàtics d'entitats bancàries o financeres

1. Es pot autoritzar l'aprofitament especial del domini públic amb caixers automàtics i altres aparells de què se serveixen les entitats bancàries o financeres per prestar els seus serveis, que siguin instal·lats a la façana d'establiments o immobles i que puguin manipular-se des de la via pública.

2. Respondran de qualsevol responsabilitat que es pugui derivar de l'ocupació de la via pública, les entitats explotadores o propietàries dels caixers automàtics en favor de les quals s'atorguin les corresponents autoritzacions administratives, els qui es beneficiïn directament de l'aprofitament, si es va actuar sense l'oportuna autorització, així com els propietaris dels immobles o els titulars de l'activitat a la façana de la qual s'hagin instal·lat aquests caixers automàtics.

CAPÍTOL IX. ACTIVITATS DIVERSES

Article 43. Activitats institucionals

L'Ajuntament pot autoritzar en qualsevol lloc del domini públic, la celebració d'activitats institucionals d'interès general sempre que s'adoptin les mesures de seguretat adequades.

Article 44. Activitats de partits polítics i campanyes electorals

S'autoritzaran ocupacions de la via pública a partits polítics, en el període comprès entre la convocatòria d'eleccions i l'inici de la campanya electoral, d'acord amb el que disposi la Llei orgànica de règim electoral general.

Les ocupacions de la via pública sol·licitades per partits polítics o coalicions efectuades dins el termini legalment establert per a les campanyes electorals, es consideren atorgades prèvia comunicació formulada amb la màxima antelació possible. Hauran d'atenir-se a la disponibilitat d'espai i observar les prescripcions que, si s'escau, disposi l'òrgan municipal competent.

Per a la resta d'activitats fora dels períodes anteriors, el règim serà el mateix que per a les taules informatives que preveu aquesta Ordenança.

Article 45. Concerts, activitats recreatives i espectacles públics

1. L'atorgament de llicència d'ocupació de la via pública per realitzar concerts, activitats recreatives i espectacles públics d'iniciativa privada en el domini públic o privat d'ús públic queda Al criteri discrecional de l'òrgan municipal competent.

2. Queden subjectes a l'acompliment de la normativa en matèria d'activitats de les Illes Balears.

Article 46. Concursos, jocs o similars

1. La realització de concursos, jocs o similars a la via pública sense finalitat comercial o lucrativa, no precisa de llicència d'ocupació de via pública quan aquesta no s'ocupi amb elements físics. En aquest cas vendrà determinada per l'observança de les disposicions generals de la present Ordenança.

2. En el cas que hi hagi ocupació de la via pública, només es podrà autoritzar a ONG, institucions, organismes oficials, fundacions i associacions sense ànim de lucre, o les promogudes per organismes autònoms municipals, sindicats i partits polítics. En tots els casos, l'activitat per realitzar no podrà tenir ànim de lucre.

Article 47. Distribució de premsa gratuïta a la via pública

La distribució de premsa gratuïta a la via pública estarà subjecta a l'obtenció de la corresponent llicència, la qual es podrà autoritzar a les entitats editores o distribuïdores per al seu repartiment mitjançant agents.

Article 48. Ocupacions de la via pública realitzades amb motiu d'altres activitats

Per dur a terme activitats que suposin l'ocupació de la via pública que no estiguin previstes en aquesta Ordenança i que no estiguin expressament prohibides, s'ha de sol·licitar llicència, la qual es resoldrà de manera discrecional atenent a les circumstàncies particulars de l'activitat sol·licitada, el lloc en el qual es realitzen, la incidència sobre el medi ambient i les normatives d'aplicació.

CAPÍTOL X. LIMITACIONS A L'ÚS DELS VIALS I ESPAIS LLIURES PÚBLICS

Article 49. Activitats de les empreses de lloguer de cotxes

1. Les activitats de lloguer de cotxes estan subjectes al que estableix la normativa sectorial d'aplicació que es trobi en vigor en el moment de la denúncia.

2. En tot cas, es prohibeix que les empreses de lloguer de cotxes:

  1.  Utilitzin els carrers i els espais públics per a l'aparcament dels seus cotxes mentre no estiguin llogats pels seus clients.
  2.  Realitzin tasques de manteniment dels seus vehicles als carrers i als espais públics.

Les infraccions en aquesta prohibició es sancionaran d'acord amb la normativa sectorial que sigui d'aplicació.

CAPÍTOL XI. RETIRADA D'ELEMENTS DE LA VIA PÚBLICA

Article 50. Retirada d'elements de l'espai de domini públic o de domini privat d'ús públic, per falta de llicència o per incompliment de les seues condicions

1. Els titulars de les ocupacions de la via o espais lliures de domini públic o de domini privat d'ús públic, sense comptar amb la preceptiva autorització o disposant-ne i amb evident incompliment de les seues prescripcions o de la normativa vigent, se'ls requerirà per resolució de l'òrgan competent perquè en el termini de 48 hores retirin voluntàriament aquests elements, amb l'advertiment que si no ho fan, seran retirats pels serveis municipals, essent a càrrec de l'interessat totes les despeses ocasionades amb motiu de la retirada.

2. La Policia Local i els tècnics municipals podran ordenar la retirada o modificació de la situació dels elements que ocupin la via pública en qualsevol moment i de forma immediata, quan es donin circumstàncies que afectin la seguretat de les persones o béns, dificultin la lliure circulació dels vianants o de trànsit rodat, interfereixin actes oficials o d'interès públic, o per qualsevol altra causa imprevista suficientment justificada.

3. La reiteració d'una ocupació il·legal dins d'un termini d'un any permetrà la retirada immediata dels elements objecte d'infracció.

4. En el cas que els serveis municipals, després de la negativa de l'interessat a efectuar la retirada voluntària dels elements que ocupin indegudament la via pública, hagin mobilitzat els mitjans per a la retirada subsidiària, encara que l'interessat o el seu representant els retirin voluntàriament, amb independència de la sanció que correspongui, l'infractor estarà obligat a l'abonament de les despeses o taxes generades pels serveis mobilitzats; a l'efecte, s'entén per mobilització quan els vehicles, mitjans o serveis hagin iniciat l'actuació.

Article 51. Recuperació dels béns retirats de la via pública

1. Els béns retirats de la via pública per alguns dels motius prevists en la present Ordenança, es podran recuperar a partir de les 72 hores de la seua retirada.

2. Els béns retirats de la via pública podran ser recollits del lloc on es trobin dipositats per l'interessat, per la persona que ell autoritzi per escrit, o per la qual demostri tenir dret sobre ells, sempre que s'hagin ingressat les taxes que corresponguin per la retirada, emmagatzematge i les despeses ocasionades.

3. El termini màxim per a la recuperació dels béns mobles retirats de la via pública serà de dos mesos des de la data de la seua retirada. Passat aquest termini s'hi perdrà qualsevol dret.

4. L'Ajuntament no es responsabilitzarà dels desperfectes o degradació que hagin sofert els béns retirats de la via pública durant la retirada o l'emmagatzematge.

CAPÍTOL XII. RÈGIM SANCIONADOR

Article 52. Principis generals

1. Per la infracció de les disposicions específiques de la present Ordenança, s'aplicarà el règim sancionador previst en els articles següents.

2. L'exercici de la potestat sancionadora, en l'àmbit de la present Ordenança, es regeix pel que disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, deL procediment administratiu comú de les administracions públiques; la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic; i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament a seguir per l'administració de la comunitat autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora, i sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'un altre ordre que puguin concórrer.

3. Seran responsables de les infraccions comeses en matèria d'ocupació de la via pública, els propietaris dels béns o elements que l'ocupin indegudament, i els que per acció o omissió hagin participat o se n'hagin beneficiat. En el cas d'incompliment de les prescripcions d'una llicència, n'és responsable el seu titular.

4. Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

5. Tenen la consideració d'infraccions administratives en matèria d'ocupació de via pública totes les tipificades com a tal de conformitat amb la legislació sectorial que sigui aplicable i que es trobi en vigor en el moment de la denúncia.

6. Així mateix, en el marc de les disposicions contingudes en el títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, tendran la consideració d'infraccions en matèria d'ocupació de via pública d'acord amb la present Ordenança municipal, les contengudes en els següents articles.

Article 53. Infraccions lleus

Són infraccions lleus:

1. Ocupar la via pública amb elements prohibits a què es refereix l'article 19.8 de la present Ordenança sense llicència.

2. Ocupar la via pública amb elements no autoritzats en la llicència concedida.

3. No tenir la fitxa que acompanya la llicència vigent exposada en lloc visible des de l'exterior.

4. No facilitar la llicència al funcionari municipal acreditat que en l'exercici de les seues funcions la sol·liciti.

5. Utilitzar animals com a objecte, element essencial, mitjà de reclam o complementari de l'activitat.

6. Utilitzar mobiliari que no s'adapti a la normativa prevista a la present Ordenança.

7. No mantenir net l'espai autoritzat per ocupar la via pública.

8. Tenir testos o jardineres a la via pública contravenint les condicions establertes en la present Ordenança.

9. Tenir estores o altres recobriments sobre el paviment de la via pública sense llicència.

10. Col·locar tancaments, paravents, cortines o similars a la via pública, encara que siguin de fàcil retirada, sense llicència.

11. Realitzar acampades o activitats similars a la via pública sense autorització.

12. Tenir rètols no autoritzats sobre la via pública, especialment en l'espai destinat a la circulació dels vianants.

13. Penjar pancartes, banderoles, garlandes o qualsevol altre element a la volada de la via pública.

14. Realitzar l'activitat autoritzada una persona diferent de titular, o que el nom de l'establiment autoritzat no correspongui al de la seua identificació.

15. L'incompliment de qualsevol instrucció o condició que s'imposi a les llicències d'ocupació de la via pública, que no estigui expressament tipificada en el present règim sancionador.

16. Permetre dins de l'espai de la via pública autoritzat comportaments personals o col·lectius que produeixin molèsties als vesins per remors.

17. Ocupar la via pública sense l'autorització municipal corresponent a zones de titularitat privada i ús públic confrontants amb la via pública.

18. Ocupar la via pública amb motiu de la realització d'activitats a què fa referència l'article 49 de la present Ordenança sense haver obtengut autorització municipal.

19. La contravenció de qualsevol de les normes de la present Ordenança quan no estigui expressament tipificada com a infracció greu o molt greu.

Article 54. Infraccions greus

Són infraccions greus:

1. Ocupar la via pública sense l'autorització municipal corresponent.

2. Excedir-se en la superfície autoritzada.

3. Permetre dins de l'espai de la via pública autoritzat els comportaments personals o col·lectius que produeixin molèsties nocturnes als vesins per remors.

4. Realitzar promocions comercials a la via pública.

5. Realitzar una activitat diferent de la que està expressament autoritzada.

6. Incomplir l'horari autoritzat en matèria d'ocupació de la via pública.

7. Ocupar la via pública amb qualsevol suport per a la realització d'activitats fraudulentes (trilers o similars).

8. Produir desperfectes en el paviment, mobiliari urbà o altres béns públics, o la seua usurpació.

9. Realitzar ancoratges o fixacions no autoritzats a la via pública.

10. La publicitat que no sigui del propi establiment.

11. No retirar els elements que s'hagin instal·lat a la via pública dins del termini de 48 hores o l'expressament establert, a comptar de la finalització del termini autoritzat.

12. No haver retirat els elements autoritzats en finalitzar l'horari d'ocupació de la via pública que preveu la llicència, i si no hi consta, en haver finalitzat l'horari general autoritzable previst en aquesta Ordenança.

13. La comissió d'infracció lleu quan concorri la circumstància de reincidència.

A l'efecte d'aquest article, existeix reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d'una infracció tipificada com a lleu en aquesta Ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.

Article 55. Infraccions molt greus

Són infraccions molt greus:

1. No retirar o modificar una ocupació de la via pública immediatament quan sigui requerit per la Policia Local, en casos que afectin la seguretat de les persones o béns.

2. Esborrar o modificar maliciosament la senyalització de la zona ocupable a la via pública.

3. Realitzar tancaments o estructures a la via pública sense autorització municipal.

4. Obstaculitzar la tasca inspectora dels funcionaris municipals en l'exercici del control de l'ocupació de la via pública o el desacatament a l'autoritat per aquesta raó.

5. La falsedat de forma fraudulenta dels documents, fotografies o les dades exigides per l'administració en l'atorgament de llicències d'ocupació de la via pública.

6. La comissió d'una infracció greu quan concorri la circumstància de reincidència.

A l'efecte d'aquest article, existeix reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d'una infracció tipificada com a greu en aquesta Ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.

Article 56. Sancions econòmiques

Les infraccions regulades en aquest règim sancionador es sancionaran de la següent manera:

Infraccions lleus: multa d'entre 200 € i 750 €.

Infraccions greus: multa d'entre 750,01 € i 1.500 €.

Infraccions molt greus: multa d'entre 1.500,01 € i 3.000 €.

Article 57. Graduació de les sancions

A l'hora de graduar les sancions s'ha de prendre en consideració les següents circumstàncies modificadores de la responsabilitat:

1. La naturalesa dels perjudicis o danys causats a tercers; les situacions de perill; les molèsties originades; les interferències causades a la circulació de vianants o rodada; la conservació, neteja i ornament de les zones de domini públic o privat d'ús públic; la incidència sobre el medi ambient; el cas omís a les advertències formulades; la intencionalitat.

2. Si la infracció afecta el medi ambient i s'ha comès en una zona d'especial protecció.

3. La importància de la infracció comesa, el nombre, volum o quantitat dels elements objecte de denúncia i l'espai ocupat sense autorització.

4. El benefici il·lícit obtingut com a conseqüència de l'activitat sancionada.

5. La reiteració.

6. La reincidència

7. La reparació espontània dels danys i perjudicis causats.

8. La col·laboració o no, amb els funcionaris municipals en l'exercici de les seues funcions de control de l'ocupació de la via pública.

9. En la imposició de les sancions de multa, es tendrà en compte, en qualsevol cas, que la comissió de la infracció no resulti més beneficiosa per a l'infractor, que el compliment de la norma infringida.

A l'efecte del present article, s'entén per reincidència, la comissió els darrers 12 mesos de més d'una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per una resolució ferma en via administrativa.

A l'efecte del present article, s'entén que hi ha reiteració quan al responsable se li pugui atribuir una conducta infractora greu segons el que estableix l'article 10.12 de la present Ordenança.

Article 58. Responsabilitat i reparació de danys

Els causants dels perjudicis que s'ocasionin a les vies i espais lliures públics i al mobiliari urbà o qualsevol bé públic, seran denunciats i sancionats, sense perjudici que s'exigeixi al causant que efectuï la reparació al seu càrrec, podent-ho fer l'Ajuntament de forma subsidiària.

Els responsables de danys causats per menors d'edat són els seus pares o tutors.

Article 59. Actuacions subsidiàries

L'Ajuntament es reserva la facultat de reclamar a l'infractor el rescabalament de les despeses que es derivin de la correcció de les anomalies, danys causats o reintegrament de les despeses ocasionades per actuacions subsidiàries per tornar a la normalitat, com a conseqüència d'infraccions a la present Ordenança .

Article 60. Prescripció de les infraccions

Les infraccions comeses en matèria d'ocupació o activitats realitzades a la via pública prescriuran:

1. Les lleus, passats 6 mesos.

2. Les greus, passats 2 anys.

3. Les molt greus, passats 3 anys.

Article 61. Prescripció de les sancions

Les sancions imposades per aquesta matèria prescriuran:

1. Les lleus, passat un any.

2. Les greus, passats 2 anys.

3. Les molt greus, passats 3 anys.

Article 62. Caducitat

Es produirà la caducitat de procediment sancionador un cop transcorreguts sis mesos des que es va iniciar el procediment sense que s'hi hagi dictat i es notifiqui resolució definitiva expressa, i es procedirà a l'arxiu de les actuacions.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Règim supletori

En tot el que no es prevegi en la present Ordenança, s'estarà al que disposa la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local; la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i la seua normativa complementària; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic o les que les substitueixin.

Segona. Règim transitori

Les llicències d'ocupació de la via publica atorgades abans de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança i les declaracions responsables presentades també amb anterioritat a la seua entrada en vigor, s'extingiran en tot cas al 31 de desembre de 2021.

Tercera. Clàusula derogatòria

Queden derogades totes les disposicions que s'oposin a la present Ordenança, i en particular les següents:

- Ordenança municipal reguladora de l'ocupació de la via pública en el terme municipal de Sant Antoni de Portmany (BOIB número 129, de 16 de setembre de 2004).

- Ordenança reguladora de l'ocupació de la via pública amb taules, cadires i mercaderies al municipi de Sant Antoni de Portmany (BOIB número 74, de 24 de maig de 2012).

Quarta. Entrada en vigor

Aquesta Ordenança municipal entrarà en vigor als quinze dies d'haver-se publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb els articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i vigirà fins que es modifiqui o es derogui expressament.

 

 

ANNEX 1

Figura 1 - Article 17.3.b:

 

Figura 2 - Article 17.7:

Figura 3 - Article 31.1:

Contra aquest acord, s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici que es pugui exercir qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

 

Sant Antoni de Portmany,  6 d'octubre de 2021

L'alcalde

Marcos Serra Colomar