Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALAIOR

Núm. 461104
Ordenança reguladora de la venda ambulant al terme municipal d'Alaior

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Exp. Núm.: 417/2020

Feim públic que en la sessió plenària del dia 28 de setembre de 2021, s'acordà, entre altres, aprovar definitivament l'Ordenança municipal reguladora de la venda ambulant al terme municipal d'Alaior. D'acord amb allò que assenyala l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es procedeix a la publicació íntegre del text de l'Ordenança als efectes de la seva entrada en vigor:

«Modificació de l'Ordenança reguladora de la venda ambulant al terme municipal d'Alaior

PREÀMBUL

El sector del comerç ha estat una activitat transcendental al llarg de la història de les Illes Balears, amb gran influència sobre la seva economia, que ha estès les seves influències cap a altres àmbits socials i culturals. Històricament, les ciutats, viles i pobles disposaven de llocs determinats, places i mercats públics per a la comercialització de la producció agrícola, ramadera, pesquera o industrial. En aquest sentit, els mercats i les fires on els pagesos i els menestrals exposaven i venien els seus productes van tenir gran importància en l'activitat d'intercanvi comercial.

Bona prova d'això la constitueix el mercat ambulant que cada dijous se celebra al nucli històric del municipi des de fa mes de 40 anys, que suposa un revulsiu per als negocis de la vila, a més d'esdevenir un atractiu turístic i de dinamització. La constant evolució del sector i, sobretot, els canvis introduïts en la legislació autonòmica en matèria de comerç, emmarcats especialment per la necessària transposició de la Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre, del Parlament Europeu i de Consell relativa als serveis en el mercat interior, van donar lloc a l'aprovació de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, i fan necessari abordar l'aprovació d'un nou text normatiu d'acord amb les exigències normatives actuals. L'article 38 de la Constitució espanyola garanteix l'exercici de la llibertat d'empresa en el marc de l'economia de mercat alhora que garanteix la defensa de la productivitat, d'acord amb les exigències de l'economia general. Però aquesta llibertat d'empresa es pot delimitar per raons derivades de la seva funció social. En l'àmbit intern i conseqüència tant de l'adhesió del nostre país a les institucions europees com del desenvolupament d'aquest principi constitucional, cal fer menció expressa a la Llei 15/2007, de 3 de juliol, de defensa de la competència i a la Llei 3/1991, de 10 de gener, de competència deslleial. Tots dos textos contenen referències constants a la importància de l'economia de mercat.

L'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local encomana als municipis l'exercici de les competències en matèria de fires, proveïments, mercats, llotges i comerç ambulant en els termes de la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes, i fa igualment menció expressa a aquest extrem la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears en el seu article 29, així com a les competències per a la regulació de l'establiment d'autoritzacions i promocions de tot tipus d'activitats econòmiques, desenvolupament econòmic local i promoció turística del seu territori.

La regulació bàsica estatal sobre comerç, representada per la Llei 7/1996, de 15 de gener, d'ordenació del comerç minorista, i pel Reial decret 199/2010, de 26 de febrer, pel qual es regula l'exercici de la venda ambulant o no sedentària, configuren la venda ambulant o no sedentària com aquella realitzada per comerciants fora d'un establiment comercial permanent qualsevol que sigui la seva periodicitat i el lloc on se celebri.

La regulació autonòmica actual, representada per la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, especifica encara més, quan considera la venda ambulant o no sedentària com la realitzada fora d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs degudament autoritzats, en instal·lacions comercials desmuntables o transportables, incloent-hi els camions botiga, i que únicament es duu a terme en mercats fixos, periòdics o ocasionals, així com en llocs instal·lats a la via pública. Aquesta norma, en la disposició transitòria tercera, preveu l'obligació de regular o adaptar les ordenances municipals de venda ambulant a les disposicions contingudes en aquesta Llei.

L'Ajuntament d'Alaior, en compliment de l'esmentat mandat legal, va aprovar la modificació de l'Ordenança reguladora de venda ambulant en data 20 d'octubre de 2016 sense adaptar-la íntegrament en la mesura que qualsevol autorització municipal ha de tenir una durada limitada en el temps. Per altra banda i en la línia municipal de dinamitzar l'activitat econòmica del municipi, amb aquesta modificació s'inclou la regulació d'un nou mercat amb vocació de continuïtat, el Mercat agroalimentari; es regula el punt de trobada i intercanvi de diverses mercaderies, l'anomenat Mercat de ses Coses Polides; i se simplifica la regulació dels mercats existents perquè amb tot això s'assoleixi dinamitzar l'activitat econòmica del municipi, fomentar la comercialització de productes autòctons i servir alhora com a element de promoció turística a diferents ubicacions del municipi d'Alaior.

 

Capítol I

Disposicions generals

 

Article 1

Concepte

1. Aquesta ordenança té per objecte la venda de mercaderies i la prestacions de serveis en règim de venda ambulant mitjançant estructures o parades desmuntables o vehicles botiga dins del terme municipal d'Alaior, de conformitat amb la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.

2. Als efectes d'aquesta ordenança i en virtut del que estableix l'article 44.1 de la Llei 11/2014, és venda ambulant o no sedentària la realitzada fora d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs degudament autoritzats, en instal·lacions comercials desmuntables o transportables, incloent-hi els camions botiga.

En tot cas, aquest tipus de venda únicament es pot dur a terme en mercats fixos, periòdics o ocasionals, així com en llocs instal·lats a la via pública.

Les activitats de venda ambulant o no sedentària no perden la seva condició pel fet que es duguin a terme en sòl de propietat o titularitat privada.

Article 2

Modalitats de venda ambulant

El comerç ambulant que es regula en aquesta ordenança és el que es realitza sota alguna de les modalitats següents:

a) Venda en mercats ocasionals

- Mercats de les festes de Sant Llorenç, Cala en Porter i Festa dels Caixers

- Fira de Sant Antoni

- Fira del Camp

- Fira del Llibre

- Fireta de Tardor

- Mercat de Nadal

- Fira de Turisme

b) Venda a mercats periòdics

- Mercat al nucli urbà d'Alaior, de freqüència setmanal, durant tot l'any.

- Mercat agroalimentari, de freqüència setmanal, durant tot l'any.

- Mercat ambulant de Cala en Porter, que es desenvolupa durant la temporada turística a la urbanització de Cala en Porter.

- Activitats artístiques de carrer que es desenvolupen durant la temporada turística a la urbanització de Cala en Porter i a la urbanització de Son Bou.

- Mercat de Nit d'Alaior, que es desenvolupa durant la temporada turística.

c) La resta de les formes de comerç ambulant que, prèvia autorització, es desenvolupin a les vies públiques amb parades o en dies diferents als anteriors.

El Mercat de ses Coses Polides, punt de trobada i intercanvi de mercaderies, no és una forma de mercat ambulant i té el seu propi règim específic en el capítol V d'aquesta ordenança.

Article 3

Personalitat

La venda ambulant podrà ser exercida, en qualsevol de les seves modalitats, per persones físiques i jurídiques, legalment constituïdes, que es dediquin a l'activitat de comerç al detall i reuneixin els requisits establerts en la present ordenança i en la resta de normativa que li sigui d'aplicació. Les persones esmentades, a més de reunir les condicions específiques que resultin exigibles a cada mercat, han de tenir capacitat jurídica per contractar i no trobar-se sotmeses a les prohibicions, incapacitats i incompatibilitats previstes en la normativa en matèria de contractació administrativa i altres normes d'aplicació.

Capítol II

Règim d'atorgament de la llicència

 

Article 4

Requisits

1. Les persones que vulguin obtenir la llicència d'un punt de venda ambulant hauran de reunir els requisits següents:

a) Estar donades d'alta, a l'epígraf corresponent, en l'impost d'activitats econòmiques (IAE) i al corrent del pagament.

b) Estar donades d'alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui i al corrent de pagament.

c) Gaudir de permís de residència i de treball per compte propi en el cas de no disposar de la nacionalitat d'algun dels països membres de la Unió Europea, conforme a la normativa vigent en la matèria.

d) Tenir subscrita una pòlissa d'assegurança civil per danys a tercers i estar al corrent del pagament.

e) Estar al corrent de pagament dels imposts i taxes municipals.

f) Reunir les condicions i requisits exigits en la normativa reguladora del producte o servei objecte de venda ambulant.

g) Les persones titulars que tenguin personal ajudant al seu càrrec hauran de presentar els contractes de treball i tenir-lo d'alta en el règim de la Seguretat Social.

2. Les persones que vulguin obtenir la llicència d'un punt de venda al Mercat de ses Coses Polides només hauran de complir el requisit, dels abans exposats, de gaudir del permís de residència i treball per compte propi en cas de no gaudir de la nacionalitat de cap dels països membres de la Unió Europea, conforme a la normativa vigent en la matèria.

Article 5

Documentació

Per a la concessió de l'autorització de venda ambulant les persones interessades hauran de presentar de manera telemàtica a la seu electrònica municipal (https://alaior.sedelectronica.es/info.0) , dins del termini que l'Ajuntament determini i en la forma escaient, una sol·licitud, segons el model formalitzat, en la qual ha de constar la declaració responsable de complir tots els requisits i d'estar al corrent de pagament d'imposts, taxes municipals, impost d'activitats econòmiques (IAE) i de Seguretat Social, així com l'autorització a l'Ajuntament per consultar el compliment de les condicions requerides per autoritzar la sol·licitud en cas que l'Ajuntament tengui possibilitat d'accedir a les dades esmentades de manera electrònica.

Per participar en el Mercat de ses Coses Polides la declaració responsable no versarà sobre estar al corrent de pagament de l'IAE i de l'impost de la Seguretat Social.

Article 6

Ordenació de l'ocupació

L'ordenació de l'ocupació de les vies públiques per exercir la venda ambulant, el farà l'Ajuntament mitjançant autorització o llicència administrativa i organitzant la zona d'emplaçament indicada per a cada modalitat de la present ordenança, d'acord amb els criteris que consideri més adients en cada cas. Al Mercat de ses Coses Polides cada participant ocuparà la parada, segons indicacions de l'organització, per ordre d'arribada a l'emplaçament de l'activitat.

Article 7

Procediment

L'Ajuntament amb resolució de l'òrgan competent aprovarà el termini d'inscripcions i una vegada hagi comprovat que es compleixen els requisits atorgarà les inscripcions.

En cas que hi hagi més sol·licituds que parades s'atorgaran mitjançant sorteig públic, que s'anunciarà a la pàgina web de l'Ajuntament amb l'antelació oportuna. Les persones que no obtenguin una parada passaran a formar part d'una llista d'espera, en l'ordre que resulti del mateix sorteig.

En cas que hagin quedat parades vacants en finalitzar el termini de presentació de sol·licituds s'utilitzaran per atendre les sol·licituds de trasllat segons antiguitat i per reordenar el mercat, si és el cas. Les parades vacants restants s'adjudicaran entre les persones inscrites en la llista d'espera.

 

Article 8

Autoritzacions

1. Un cop complerts tots els requisits detallats anteriorment, l'Ajuntament atorgarà a la persona interessada la llicència per exercir la venda ambulant, llicència que haurà de determinar el temps i el lloc en què s'ha d'exercir. No obstant això, per raons d'interès públic l'Ajuntament podrà acordar, si ho considera necessari, el trasllat de l'emplaçament, sense que això origini tampoc cap dret o compensació econòmica, la qual cosa es comunicarà a la persona titular de la llicència amb una antelació mínima de quinze dies, excepte que per raons d'urgència aquest termini hagi de ser reduït.

2. Quan es produeixin vacants, l'Ajuntament tramitarà les places buides d'acord amb el procediment establert en l'article 7.

3. En qualsevol cas s'haurà d'estar al corrent de les taxes o imposts municipals.

4. Les persones titulars de les llicències vindran obligades a ocupar la seva parada. La no ocupació del punt de venda durant tres dies consecutius sense justificació comportarà la pèrdua de l'autorització, amb instrucció prèvia per part de l'Ajuntament de l'expedient oportú, amb audiència de la persona interessada. No obstant això, amb l'autorització prèvia de l'Ajuntament, podrà ser ocupada per empleats i empleades de la persona titular, que hauran d'estar d'alta en el règim que correspongui de la Seguretat Social. Si no es compleixen aquests requisits, s'entendrà que la parada ocupada per persones diferents a la persona titular ha estat cedida o subarrendada irregularment, amb els efectes sancionadors oportuns.

5. No es podrà atorgar a la mateixa persona titular més d'una llicència per al mateix mercat.

6. Es lliurarà al venedor o a la venedora ambulant un document acreditatiu de l'autorització, la validesa del qual queda condicionada a pagar el preu públic que correspongui.

Article 9

Transmissió

L'autorització no és transmissible. Excepcionalment es podrà transmetre, havent-ho comunicat prèviament a l'Ajuntament competent, únicament en cas de defunció o impossibilitat sobrevinguda a la persona titular de dur a terme l'activitat i sempre que no tenguin una altra llicència de venda ambulant al mateix mercat:

a) A favor del cònjuge o parella de fet de les persones ascendents i descendents en primer grau.

b) A favor dels treballadors i treballadores per compte de la persona titular de l'autorització municipal que acreditin una antiguitat mínima d'un any.

La persona substituta ha de continuar l'activitat de venda ambulant durant la resta del període de vigència de l'autorització, i sens perjudici de la necessitat de complir els requisits per a l'exercici de la venda ambulant i la resta d'obligacions que se'n puguin derivar.

Article 10

Extinció de les llicències

1. Les llicències s'extingeixen quan es donin algun dels supòsits següents:

a) Jubilació de la persona titular.

b) Mort de la persona titular.

c) Incapacitat permanent de la persona titular.

d) Renúncia.

e) Revocació.

f) Extinció del termini de la llicència de venda.

g) Falta, sense justificació, durant tres dies consecutius o alterns. L'extinció s'acordarà mitjançant resolució expressa prèvia instrucció per part de l'Ajuntament de l'expedient oportú, amb audiència de la persona interessada.

2. En els supòsits b i c del paràgraf anterior, excepcionalment i amb la comunicació prèvia a l'Ajuntament, serà transmissible l'autorització segons el que figura a l'article 10 de l'Ordenança.

Article 11

Obligacions de les persones venedores

Sens perjudici de les obligacions derivades de la normativa vigent en matèria de defensa de persones usuàries i consumidores, les persones titulars d'autoritzacions municipals per a l'exercici de la venda ambulant vindran obligades a complir les següents especificitats:

a) Exposar de forma fàcilment visible per al públic els elements següents:

- El document en què consti l'autorització municipal corresponent.

- Les dades personals o, si escau, la denominació social.

- L'adreça on s'atendran, si escau, les reclamacions dels consumidors.

b) Les persones que exerceixin la venda ambulant estan obligades a lliurar, si la persona interessada ho reclama, el rebut o justificant de l'operació de compravenda, el contingut mínim de la qual serà el següent:

- Dades personals o, si escau, la denominació social

- DNI o NIE o CIF

- Lloc on s'atendran, si escau, les reclamacions dels consumidors

- Preu i data

- Quantitat

- Signatura

c) Hauran de disposar al punt de venda dels cartells i les etiquetes on s'hi hauran d'exposar de forma visible els preus de venda dels productes oferts. El preu dels productes destinats a la venda s'exposaran de forma explícita i inequívoca, i s'observarà en tot moment la legislació vigent en aquesta matèria. En aquells productes que es venguin a granel o el preu de venda dels quals es determini en funció de la quantitat o volum del producte alimentari, el preu s'haurà d'indicar per unitat de mesura. Igualment hauran de tenir a la vista totes les existències d'articles i no podran apartar-ne, seleccionar-ne o ocultar-ne part d'aquests.

d) A requeriment del personal o de les autoritats municipals que estiguin degudament acreditats, els venedors i venedores estaran obligats a facilitar-los la documentació que els sigui sol·licitada.

e) Les persones titulars de les autoritzacions respectaran els perímetres i els llocs per a l'exercici de la venda, que en cap cas hauran de coincidir amb l'accés a llocs públics, privats o establiments comercials o industrials. No podran, així mateix, situar-se de manera que impedeixin la visibilitat dels seus aparadors o expositors, senyals de trànsit o altres indicadors. Tampoc podran situar-se a les confluències dels carrers, passos de vianants o entrades reservades a habitatges, comerços o vehicles.

f) Els llocs de treball que expenguin articles que siguin objecte de pes o mesura hauran de disposar de bàscula i metre reglamentaris.

g) Totes les mercaderies s'hauran d'exposar al públic degudament protegides i a una alçària mínima de 60 cm del sòl, excepte aquelles que pel seu volum o pes generin algun tipus de problema.

h) Així mateix, els productes d'alimentació, quan se n'hagi autoritzat la venda, s'hauran d'exposar, en la mesura que es pugui, en contenidors o envasos homologats aptes per a les característiques de cada producte.

i) No es podran expendre mercaderies fora del lloc de treball de venda assignat ni obstaculitzar la lliure circulació pels passadissos entre llocs de treball.

j) Dur a terme la neteja dels seus llocs de treball de venda. Els rebuigs, envasos, embolcalls i altres residus ocasionats com a conseqüència de l'exercici de l'activitat comercial seran dipositats als contenidors situats a aquest efecte. La situació d'aquests contenidors no podrà ser alterada com a conseqüència de l'activitat de venda ambulant.

k) Hauran de mantenir en bon estat de conservació les instal·lacions del lloc de treball de venda.

l) Les persones titulars dels llocs de treball hauran de reparar els desperfectes que puguin ocasionar al paviment, arbrat o enllumenat urbà.

m) Queda prohibida la utilització d'aparells acústics per comunicar l'oferta de mercaderies.

n) El procés de càrrega i descàrrega dels productes serà com més ràpid millor. Una vegada feta la càrrega i descàrrega, els vehicles de transport s'hauran de situar fora del recinte o dels límits establerts del mercat.

o) Només s'hi podran vendre els articles que figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior.

p) Les persones comerciants hauran d'estar en possessió de les factures o dels albarans que acreditin la procedència de les mercaderies que no siguin de producció pròpia i les hauran de presentar, si així ho requereix l'autoritat municipal, en un termini de 48 hores.

q) Els venedors i venedores hauran de complir les prescripcions higièniques i sanitàries de la legislació vigent.

r) S'hauran de respectar sempre les normes bàsiques de civisme i bon veïnatge, sense provocar pertorbacions de l'ordre públic o conductes allunyades del sentit i finalitat del mercat, fira o un altre.

s) Les persones expositores seran responsables de la vigilància de la seva parada i dels béns exposats mentre es mantengui muntat el mercat. L'Ajuntament no es farà responsable dels danys que puguin sofrir les instal·lacions ni del deteriorament o del furt d'objectes.

 

Article 12

Compromisos de l'Ajuntament

1. L'Ajuntament tindrà en bones condicions l'espai on hi hagi d'haver les parades de mercat.

2. Disposarà al carrer o plaça de prou endolls perquè les persones titulars de les parades puguin posar llum.

3. Informarà de qualsevol canvi o nova normativa respecte del que figura en aquesta ordenança.

 

Article 13

Taxes

L'import de la taxa a abonar serà el que estableixi l'ordenança fiscal corresponent i s'haurà de pagar en els terminis establerts a cada tipus de venda.

Un cop liquidades les taxes, el fet que la persona adjudicatària no ocupi el punt de venda per causes alienes a l'Ajuntament no dona dret a la devolució ni total ni parcial d'aquestes taxes.

El fet de no abonar la totalitat o part de les taxes dins el període establert per l'Ajuntament en cada tipus d'autorització suposarà la pèrdua de l'autorització vigent i la impossibilitat de renovar-la l'any següent.

Capítol II

Mercats ocasionals

 

Article 14

Regulació específica dels mercats ocasionals, especials o fires

Aquests mercats, que no constitueixen un mercat habitual, es regiran per les disposicions específiques que es detallaran en cada convocatòria i, amb caràcter supletori, per allò que els sigui aplicable d'aquesta ordenança.

Els mercats ocasionals, especials o fires són els següents, sens perjudici que l'Ajuntament en pugui crear de nous o suprimir-ne algun:

- Fira de Sant Llorenç, Fira de Cala en Porter i Festa dels Caixers

- Fira de Sant Antoni

- Fira del Llibre

- Fira del Camp de Menorca

- Fireta de Tardor

- Mercat de Nadal

- Fira de Turisme

 

Article 15

Consolidació de mercats ocasionals

En qualsevol moment l'Ajuntament podrà regular un mercat nou com a habitual, i la inclusió de la seva regulació específica en l'Ordenança li atorgarà caràcter d'activitat periòdica.

Article 16

Fires de les festes de Sant Llorenç, Cala en Porter i Festa dels Caixers

1. Productes

- No s'admet la venda de begudes alcohòliques que no estiguin emparades per llicència de bar.

- No s'admet la venda de productes alimentaris excepte els productes típics de xurreria, creps, gofres, patates fregides i similars, i els emparats per llicència de bar.

- Està totalment prohibida la venda ambulant de pistoles d'aire comprimit o airsoft, així com el lliurament d'aquestes com a premi. La Policia Local vetllarà especialment pel compliment d'aquesta prohibició.

2. Emplaçament

- Carrer de les Escoles i aparcament annex per les festes de Sant Llorenç

- Passeig Marítim per les festes de Cala en Porter

- Plaça des Ramal per les Festes dels Caixers

Mitjançant un ban de l'alcaldia se'n determinarà la ubicació exacta.

3. Dies i horari

Mitjançant un ban de l'alcaldia es determinaran els dies concrets i els horaris que romandran obertes aquestes fires: la fira de Sant Llorenç es duu a terme durant les festes majors d'Alaior (una setmana abans de la festivitat de Sant Llorenç, dia 10 d'agost, fins al dilluns de festes) ; la fira de Cala en Porter es duu a terme durant les festes de Cala en Porter (una setmana abans del tercer cap de setembre) , i la Festa dels Caixers es duu a terme a Alaior durant dos dies, el darrer cap de setmana del mes de setembre.

4. Normes específiques

En cas d'haver d'utilitzar-se un generador per al funcionament de les instal·lacions, s'hauran de complir les prescripcions establertes en l'Ordenança reguladora de la protecció de l'atmosfera davant la contaminació per renous i vibracions vigent. L'incompliment d'aquesta condició es considerarà falta greu, per la qual cosa es podrà adoptar com a mesura cautelar, que no té caràcter de sanció, el precinte immediat de la parada i es podrà procedir a aixecar-la.

5. Durada: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

6. Criteri per atorgar les llicències: tindran preferència les persones que acreditin haver-la instal·lat altres anys o en altres fires, fins a un màxim de 3 anys, respecte de les persones que la sol·licitin per primera vegada.

7. Validesa de les llicències: les llicències tindran validesa per la durada de l'esdeveniment.

Article 17

Fira de Sant Antoni

1. Productes autoritzats: aquesta fira està destinada a la venda de productes alimentaris, d'artesania i els relacionats amb la festa de Sant Antoni.

2. Emplaçament: pati de sa Lluna, de conformitat amb el plànol que figura com a annex 1.

3. Dies: en les dates pròximes al 17 de gener, dia de Sant Antoni Abat.

4. Horari: es determinarà en la resolució a l'efecte.

5. Nombre màxim d'autoritzacions i distribució de les parades: el nombre de parades i la seva distribució s'aprovarà cada temporada atenent a les circumstàncies que hi concorrin.

6. Durada: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

7. Criteri per atorgar les llicències: tindran preferència les persones que acreditin haver instal·lat altres anys o en altres fires, fins a un màxim de 3 anys, respecte de les persones que la sol·licitin per primera vegada.

8. Validesa de les llicències: les llicències tindran validesa per la durada de l'esdeveniment.

Article 18

Fira del Llibre

1. Productes autoritzats: productes relacionats amb la festa de Sant Jordi, com per exemple llibres, flors, artesania, etc.

2. Emplaçament: plaça de Dalt es Fossar, de conformitat amb el plànol que figura com a annex 2.

3. Dies: en les dates pròximes al 23 d'abril, dia de Sant Jordi.

4. Horari: l'horari de venda es concretarà en la convocatòria de cada any.

5. Nombre màxim d'autoritzacions i distribució de les parades: el nombre de parades i la seva distribució s'aprovarà cada temporada atenent a les circumstàncies que hi concorrin.

6. Durada: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

7. Criteris per atorgar les llicències: tindran preferència les persones que acreditin haver instal·lat en altres anys o en altres fires, fins un màxim de 3 anys, respecte de les persones que la sol·licitin per primera vegada.

8. Validesa de les llicències: les llicències tindran validesa per la durada de l'esdeveniment.

Article 19

Fira del Camp de Menorca

1. Productes autoritzats: maquinària agrícola i ramadera, pinsos, productes d'alimentació, tèxtils, calçat, cuir, ceràmica i productes artesans, mobles, plantes, animals, productes d'alimentació i qualsevol altre similar als enumerats prèviament autoritzat. Queda expressament prohibida la venda de begudes alcohòliques que no estiguin emparades per la llicència de restauració.

2. Emplaçament: al polígon industrial la Trotxa d'Alaior. L'autorització indicarà la ubicació de cada una de les parades. S'assenyalarà al terra aquesta ubicació per tal d'evitar confusions.

3. Dies: el tercer cap de setmana del mes de març.

4. Horari: de 10.00 h a 20.00 h, el dissabte, i de 10.00 h 14.30 h, el diumenge.

Excepcionalment es podran autoritzar ampliacions.

S'haurà de respectar l'horari i la presència al mercat. En cas de no fer-ho per causa de força major, s'haurà de comunicar a l'Ajuntament. Si no es respecta aquest aspecte, es podrà perdre l'autorització de la parada segons indica l'article 7.4 de l'Ordenança.

5. Nombre màxim d'autoritzacions i distribució de les parades: el nombre de parades i la seva distribució s'aprovarà cada temporada atenent a les circumstàncies que hi concorrin.

6. Normes específiques: la instal·lació s'efectuarà el divendres en l'horari que es determinarà en la convocatòria de cada any, i dissabte matí abans de les 10.00 h. El desmuntatge es realitzarà el diumenge a partir de les 14.30 h. Excepte els camions botiga autoritzats, es permet estacionar el vehicle només per a càrrega i descàrrega de material, de manera que en cap cas es permetrà l'accés o l'estacionament de vehicles relacionats amb les parades fora dels horaris de muntatge i recollida prevists.

7. Condicions de les parades i dels seus productes:

a) Les mides s'autoritzaran en funció de l'espai disponible i amb relació a les altres parades. Ho farà l'Ajuntament estudiant cada cas.

b) El material per al muntatge de la parada serà aportat per cada participant.

c) No es podran vendre altres articles que els que figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior i que seran descrits per la persona interessada en el moment de fer la inscripció.

d) Cada participant portarà un allargador per posar llum, si ho considera oportú. L'Ajuntament posarà prou endolls als espais corresponents.

e) En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar tot d'una la parada i les escombraries i deixalles, cosa que serà revisada per l'Ajuntament. Si es considera que l'espai ha quedat indecorós es podran posar sancions econòmiques.

f) Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

g) No es podran utilitzar a la parada equips de megafonia ni de música. L'Ajuntament podrà posar, si ho creu oportú, fil musical.

h) En cas d'utilitzar-se un generador per al funcionament de les instal·lacions, s'haurà de complir amb les prescripcions establertes en l'Ordenança reguladora de protecció de l'atmosfera davant la contaminació per renous i vibracions. L'incompliment d'aquesta condició es considerarà falta greu, per la qual cosa es podrà adoptar com a mesura cautelar, que no té caràcter de sanció, el precinte immediat de la parada i es podrà procedir a aixecar-la.

8. Durada: per la durada de l'esdeveniment.

9. Criteri per atorgar les llicències: tindran preferència les persones que acreditin haver instal·lat altres anys o en altres fires, fins a un màxim de 3 anys, respecte de les persones que la sol·licitin per primera vegada.

Validesa de les llicències: les llicències tindran validesa per la durada de l'esdeveniment.

Article 20

Fireta de Tardor

1. Productes autoritzats: aquesta fira està destinada a la venda de productes alimentaris, artesania, flors i els relacionats amb Tots Sants.

2. Emplaçament: plaça des Ramal, de conformitat amb el plànol que figura com a annex 3.

3. Dies: en les dates pròximes a l'1 de novembre, dia de Tots Sants.

4. Horari: es concretarà en la convocatòria de cada any.

5. Nombre màxim d'autoritzacions i distribució de les parades: el nombre de parades i la seva distribució s'aprovarà en cada temporada atenent a les circumstàncies que hi concorrin.

6. Durada: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

7. Criteris per atorgar les llicències: tindran preferència les persones que acreditin haver instal·lat altres anys o en altres fires, fins a un màxim de 3 anys, respecte de les persones que la sol·licitin per primera vegada.

8. Validesa de les llicències: les llicències tindran validesa per a una temporada.

Article 21

Mercat de Nadal

1.Productes autoritzats: productes nadalencs, de restauració, artesans, solidaris i altres de relacionats.

2. Emplaçament: plaça des Ramal, de conformitat amb el plànol que figura com a annex 4.

3. Dies: al mes de desembre, es concretarà en la convocatòria de cada any.

4. Horari: es concretarà en la convocatòria de cada any.

5. Nombre màxim d'autoritzacions i distribució de les parades: el nombre de parades i la seva distribució s'aprovarà cada temporada atenent a les circumstàncies que hi concorrin.

6. Durada: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

7. Criteris per atorgar les llicències: tindran preferència les persones que acreditin haver instal·lat altres anys o en altres fires, fins a un màxim de 3 anys, respecte de les persones que la sol·licitin per primera vegada.

8. Validesa de les llicències: les llicències tindran validesa per la durada de l'esdeveniment.

Article 22

Fira de Turisme

1. Productes autoritzats: aquesta fira està destinada a la venda i promoció de productes turístics i altres que es considerin oportuns.

2. Emplaçament: al pati i a l'annex de l'Institut d'Educació Secundària Josep Miquel Guàrdia (av. Verge del Toro, 92) .

3. Dies: preferentment al mes de març o abril, es concretarà en la convocatòria de cada any.

4. Horari: es concretarà en la convocatòria de cada any.

5. Nombre màxim d'autoritzacions i distribució de les parades: el nombre de parades i la seva distribució s'aprovarà cada temporada atenent a les circumstàncies que hi concorrin.

6. Durada: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

7. Criteri per atorgar les llicències: tindran preferència les persones que acreditin haver instal·lat altres anys o en altres fires, fins a un màxim de 3 anys, respecte de les persones que la sol·licitin per primera vegada.

8. Validesa de les llicències: les llicències tindran validesa per la durada de l'esdeveniment.

Capítol III

Mercats periòdics

 

Article 23

Regulació específica dels mercats periòdics

1. Aquests mercats habituals es regiran per les disposicions específiques que es detallaran en cada convocatòria i amb caràcter supletori per allò que els sigui aplicable d'aquesta ordenança.

2. Els mercats seran els següents:

- Mercat ambulant del nucli urbà d'Alaior

- Mercat agroalimentari d'Alaior

- Mercat de Nit d'Alaior

- Mercat ambulant de Cala en Porter

- Activitats artístiques al carrer

 

Article 24

Mercat ambulant del nucli urbà d'Alaior

1. Productes autoritzats: tèxtils, calçat, cuir, albarderia, ceràmica i productes artesans, quadres, mobles, ferreteria, articles de neteja, articles de perfumeria i cosmètica, articles de plàstic, juguetes i qualsevol altre producte similar als enumerats prèviament.

No es podran vendre altres articles que els que figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior, els quals seran descrits per la persona interessada en el moment de fer la inscripció.

2. Emplaçament: plaça del Ramal, de conformitat amb el plànol de distribució de parades que figura com a annex 5.

3. En l'autorització es marcarà la ubicació de cada una de les parades de la plaça. S'assenyalarà al terra aquesta ubicació per tal d'evitar confusions.

4. Dies: els dijous, durant tot l'any.

5. Horari: de 8.00 h a 14.00 h

S'haurà de respectar aquest horari i la presència al mercat. En cas de no fer-ho per causa de força major, s'haurà de comunicar a l'Ajuntament. Si no es respecta aquest aspecte es podrà perdre l'autorització de la parada segons indica l'article 8.4 d'aquesta ordenança.

6. Nombre màxim d'autoritzacions i distribució de les parades: el nombre de parades i la seva distribució s'aprovarà cada temporada atenent a les circumstàncies que hi concorrin.

7. Normes específiques: la instal·lació s'efectuarà de 7.00 h a 8.00 h; no es podrà fer posteriorment, una vegada iniciat el mercat. El desmuntatge es farà de 14.00 a 15.00 hores. L'hora límit per deixar l'espai lliure serà les 15.00 h.

En cap cas, excepte en el cas dels camions botiga autoritzats, es permetrà l'accés o l'estacionament de vehicles relacionats amb les parades fora dels horaris de muntatge i recollida prevists.

8. Condicions de les parades:

a) La parada haurà de tenir, com a màxim, les mides següents: 4 metres de llarg per 3 metres d'ample. Les mides s'autoritzaran en funció de l'espai disponible i de les altres parades.

b) Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada, sens perjudici del que indiquen les autoritats sanitàries en cada moment, la qual cosa es farà constar en l'autorització.

c) El material per al muntatge de la parada serà aportat per cada participant.

d) L'Ajuntament posarà prou endolls als espais corresponents i cada participant portarà un allargador per posar llum si ho considera oportú.

e) En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada i el lloc haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles. El lloc serà revisat per l'Ajuntament, i en cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós podrà donar peu a sancions econòmiques.

f) Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera, haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

g) La persona titular de la parada no podrà utilitzar equips de megafonia ni equips de música. L'Ajuntament podrà posar, si ho creu oportú, fil musical per tot el carrer o plaça.

9. Durada: els dijous de tot l'any.

10. Criteri per atorgar les llicències: tindran preferència les persones que acreditin haver instal·lat altres anys o en altres fires, fins a un màxim de 3 anys, respecte de les persones que la sol·licitin per primera vegada.

11. Validesa de les llicències: les llicències tindran validesa per la durada de l'esdeveniment.

Article 25

Mercat agroalimentari d'Alaior

1. Productes autoritzats: productes alimentaris (verdures, fruites, formatges, embotits, pastissos, entre altres) .

No es podran vendre altres articles que els que figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior i que seran descrits per la persona interessada en el moment de fer la inscripció.

2. Emplaçament: a la plaça Ramal, de conformitat amb el plànol de distribució de parades que figura com a annex 6. En l'autorització es marcarà la ubicació de cadascuna de les parades i s'assenyalarà al terra per tal d'evitar confusions.

3. Dies: tots els dissabtes de l'any

4. Horari: de 09.30 h a les 14.00 h

S'haurà de respectar aquest horari i l'incompliment ha d'estar justificat i comunicar-se a l'Ajuntament. Si no es respecta es podrà perdre l'autorització de la parada segons indica l'article 8.4 d'aquesta ordenança.

5. Nombre màxim d'autoritzacions i distribució de les parades: el nombre de parades i la seva distribució s'aprovarà cada temporada atenent a les circumstàncies que hi concorrin.

6. Muntatge i desmuntatge: la instal·lació s'efectuarà el dia de mercat de 8.30 h a 9.30 h i no es podrà fer posteriorment una vegada iniciat. El desmuntatge es farà de 14.00 h a 15.00 h. L'hora límit per deixar l'espai lliure serà a les 15.00 h.

En cap cas es permetrà l'accés o l'estacionament de vehicles relacionats amb les parades fora dels horaris de muntatge i recollida prevists.

7. Condicions de les parades:

a) Les persones participants hauran de muntar i desmuntar la seva pròpia parada.

b) La parada haurà de tenir, com a màxim, les mides següents: 4 metres de llarg per 3 metres d'ample.

c) Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada, sens perjudici del que indiquin les autoritats sanitàries en cada moment, la qual cosa vindrà determinada en l'autorització.

d) El material per al muntatge de la parada serà aportat per cada participant. L'Ajuntament podrà marcar en la convocatòria el tipus de parada i la seva decoració.

e) L'Ajuntament posarà prou endolls als espais corresponents. No obstant això, cada participant portarà un allargador per posar llum si ho considera oportú.

f) En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada, i el lloc haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles. El lloc serà revisat per l'Ajuntament i en cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós podrà donar peu a sancions econòmiques.

g) Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera, haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

h) La persona titular de la parada no podrà utilitzar equips de megafonia ni equips de música. L'Ajuntament podrà posar, si ho creu oportú, fil musical per tot el carrer o plaça.

i) Les persones participants hauran de tenir a la seva disposició i mostrar al personal de l'Ajuntament o agents de la Policia Local el justificant de reserva de l'espai.

8. Durada: els dissabtes de l'any.

9. Criteri per atorgar les llicències: tindran preferència les persones que acreditin haver instal·lat altres anys o en altres fires, fins a un màxim de 3 anys, respecte de les persones que la sol·licitin per primera vegada.

10. Validesa de les llicències: les llicències tindran validesa per 1 any.

Article 26

Mercat de Nit d'Alaior

1. Productes autoritzats: productes d'artesania (s'haurà de presentar la carta artesana) , productes de venda al detall que estiguin autoritzats en la llicència d'activitat de l'establiment comercial permanent (comerços) ; productes alimentaris (verdures, fruites, formatges, embotits, pastissos, entres altres) , productes de venda ambulant i qualsevol altre producte prèviament autoritzat.

2. Emplaçament: zona 1 carrer Major, carrer des Ramal i plaça des Ramal i en cas d'augment del nombre de sol·licituds es podrà ampliar a alguns dels carrers del nucli antic: carrer de la Sala, carrer des Vergeret i es Carreró, carrer des Forn i carrer des Banyer, de conformitat amb el plànol que figura com a annex 7. En l'autorització es marcarà la ubicació de cada una de les parades. Posteriorment s'assenyalarà al terra aquesta ubicació per tal d'evitar confusions.

3. Dies: els dimecres de juny fins a la primera quinzena de setembre

4. Horari: de 19.00 h a les 23.00 h.

S'haurà de respectar aquest horari i la presència al mercat. En cas d'incompliment s'ha de justificar i comunicar a l'Ajuntament. Si no es respecta aquest aspecte es podrà perdre l'autorització de la parada segons indica l'article 8.4 d'aquesta ordenança.

5. Nombre màxim d'autoritzacions i distribució de les parades: el nombre de parades i la seva distribució s'aprovarà cada temporada atenent a les circumstàncies que hi concorrin.

6. Muntatge i desmuntatge: la instal·lació s'efectuarà el dia de mercat de 17.30 h a 19.00 h; no es podrà fer posteriorment una vegada iniciat. El desmuntatge es realitzarà de 23.00 h a 24.00 h. L'hora límit per deixar l'espai lliure serà a les 24.00 h.

Excepte per als camions botiga, en cap cas es permetrà l'accés o estacionament de vehicles relacionats amb les parades fora dels horaris de muntatge i recollida prevists.

7. Condicions de les parades:

a) La parada haurà de tenir, com a màxim, les mides següents: 3 metres de llarg per 1 metre d'ample. En el cas dels camions botiga, 5 metres de llarg per 2 metres d'ample.

b) Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada, sens perjudici del que indiquin les autoritats sanitàries en cada moment, la qual cosa vindrà determinada en la resolució d'autorització.

c) El material per al muntatge de la parada serà aportat per cada participant. L'Ajuntament podrà marcar en la convocatòria el tipus de parada i la seva decoració.

d) L'Ajuntament posarà prou endolls als espais corresponents. No obstant això, cada participant portarà un allargador per posar llum si ho considera oportú.

e) En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada i el lloc que havia estat ocupat haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles. L'Ajuntament revisarà el lloc i en cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós podrà donar peu a sancions econòmiques.

f) Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

g) La persona titular de la parada no podrà utilitzar equips de megafonia ni equips de música. L'Ajuntament podrà posar, si ho creu oportú, fil musical per tot el carrer o plaça.

8. Durada: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

9. Criteris per atorgar les llicències: tindran preferència les persones que acreditin haver instal·lat altres anys o en altres fires o mercats, fins a un màxim de 3 anys, respecte de les persones que la sol·licitin per primera vegada.

10. Validesa de les llicències: les llicències tindran validesa per 1 any.

Article 27

Mercat ambulant de Cala en Porter

1. Productes autoritzats: tèxtils, calçat, cuir, albarderia, ceràmica i productes artesans, quadres, mobles, ferreteria, articles de neteja, articles de perfumeria i cosmètica, articles de plàstic, juguetes i qualsevol altre producte similar als enumerats prèviament.

No es podran vendre altres articles que els que figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior i que seran descrits per la persona interessada en el moment de realitzar la inscripció.

2. Emplaçament: a la plaça d'en Mevis, a la plaça de Cala en Porter, i en cas d'augment del nombre de sol·licituds, al passeig Marítim de la urbanització de Cala en Porter, de conformitat amb el plànol que figura com a annex 8.

En l'autorització es marcarà la ubicació de cadascuna de les parades de la plaça. S'assenyalarà al terra aquesta ubicació per tal d'evitar confusions.

3. Dies: els dilluns i els dijous, de juny a setembre.

En cas que l'Ajuntament acordi reduir la durada del termini del mercat, es farà públic mitjançant anunci.

4. Horari: de 19.00 h a 23.00 h

S'haurà de respectar aquest horari i la presència al mercat. En cas de no fer-ho per causa de força major, s'haurà de comunicar a l'Ajuntament. Si no es respecta aquest aspecte es podrà perdre l'autorització de la parada segons indica l'article 8.4 d'aquesta ordenança.

5. Nombre màxim d'autoritzacions i distribució de les parades: el nombre de parades i la seva distribució s'aprovarà cada temporada atenent a les circumstàncies que hi concorrin.

6. Normes específiques: la instal·lació s'efectuarà els dies de mercat de 18.00 h a 19.00 h, no es podrà fer posteriorment una vegada iniciat el mercat, i el desmuntatge de 23.00 a 24.00. L'hora límit per deixar l'espai lliure serà a les 24.00 h.

En cap cas es permetrà l'accés o l'estacionament de vehicles relacionats amb les parades fora dels horaris de muntatge i recollida prevists.

7. Condicions de les parades:

a) La parada haurà de tenir, com a màxim, les mides següents: 4 metres de llarg per 3 metres d'ample. Les mides s'autoritzaran en funció de l'espai disponible i en relació amb les altres parades, i ho realitzarà l'Ajuntament estudiant cada cas.

b) Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada, sens perjudici del que indiquin les autoritats sanitàries en cada moment, la qual cosa vindrà determinada en la resolució d'autorització.

c) El material per al muntatge de la parada serà aportat per cada participant. L'Ajuntament podrà marcar en la convocatòria el tipus de parada i la seva decoració.

d) Cada participant portarà un allargador per posar llum si ho considera oportú. L'Ajuntament posarà prou endolls als espais corresponents.

e) En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada i el lloc que havia estat ocupat haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles, cosa que serà revisada per l'Ajuntament. En cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós, podrà donar peu a sancions econòmiques.

f) Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera, haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

g) La persona titular de la parada no podrà utilitzar equips de megafonia ni equips de música. L'Ajuntament podrà posar, si ho creu oportú, fil musical per tot el carrer o plaça.

8. Durada: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

9. Criteri per atorgar les llicències: tindran preferència les persones que acreditin haver instal·lat altres anys o en altres fires o mercats, fins a un màxim de 3 anys, respecte de les persones que la sol·licitin per primera vegada.

10. Validesa de les llicències: les llicències tindran validesa per 1 any en resultar de durada estival.

Article 28

Activitats artístiques al carrer

1. Activitats autoritzades: activitats musicals, teatrals, retrats, caricatures, pintura corporal amb henna, perruqueria artística (trenes, etc.) i altres que es considerin oportunes.

La persona interessada, quan faci la inscripció, haurà de descriure la/es activitat/s i l'horari de l'activitat.

2. Emplaçament: a la carretera de Son Bou i a la plaça Mevis, a la plaça de Cala en Porter i al passeig Marítim de la urbanització de Cala en Porter, de conformitat amb el plànol que figura com a annex 9.

3. En l'autorització es marcarà la ubicació de cada una de les parades i s'assenyalarà al terra per tal d'evitar confusions.

4. Dies: cada dia, de juny a setembre.

S'haurà de respectar l'horari autoritzat per a cada activitat. En cas de no fer-ho per causa de força major, s'ha de comunicar a l'Ajuntament. Si no es respecta aquest aspecte es podrà perdre l'autorització de la parada segons indica l'article 8.4 d'aquesta ordenança.

5. Nombre màxim d'autoritzacions i distribució de les parades: el nombre de parades i la seva distribució s'aprovarà cada temporada atenent a les circumstàncies que hi concorrin.

6. Condicions de les parades:

a) Les mides de la parada s'autoritzaran en funció de l'espai disponible i de les altres parades.

b) El material per al muntatge de la parada serà aportat per cada participant. L'Ajuntament podrà marcar en la convocatòria el tipus de parada i la seva decoració.

c) En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada i el lloc que havia estat ocupat haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles, cosa que serà revisada per l'Ajuntament. En cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós, podrà donar peu a sancions econòmiques.

d) Qualsevol persona que causi algun desperfecte en el paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera, haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència, perdrà l'autorització municipal.

e) L'ús per la persona titular de la parada d'equips de megafonia i/o equips de música tan sols està permès per activitats musicals o similars.

7. Durada: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

8. Criteri per atorgar les llicències: tindran preferència les persones que acreditin haver instal·lat altres anys o en altres fires o mercats, fins a un màxim de 3 anys, respecte de les persones que la sol·licitin per primera vegada.

9.Validesa de les llicències: les llicències tindran validesa 1 any en resultar de durada estival.

Capítol IV

Altres formes de comerç ambulant

 

Article 29

Altres activitats ambulants

Per a la resta d'activitats ambulants no especificades en aquesta ordenança, l'Ajuntament haurà de fer un estudi de cada cas i resoldrà en funció d'aquest; subsidiàriament, s'aplicarà el previst en aquesta ordenança, en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, i en la normativa restant que sigui d'aplicació.

Capítol V

Altres ocupacions periòdiques de la via pública

 

Article 30

Mercat de ses Coses Polides

1. El Mercat de ses Coses Polides és un punt de trobada periòdic per a la venda i intercanvi de mercaderies de segona mà entre particulars i que atesa la seva naturalesa altruista, sense ànim de lucre, no es troba regulat en les normes de la Llei 2/2014, de 15 d'octubre, del comerç; per tant, el seu règim serà el de compravenda entre particulars del Codi civil i la resta de normativa d'aplicació.

2. Es regirà per les normes específiques següents:

a) Productes autoritzats: podran ser objecte de venda o intercanvi els articles de segona mà que per les seves característiques puguin ser venuts en condicions més avantatjoses que les habituals i que no comportin risc ni cap mal per a la persona adquirent, així com tota classe d'articles usats, reciclats o restaurats i antiguitats.

Els venedors i venedores es responsabilitzaran de la procedència lícita dels productes objecte de venda.

No es permetrà, en cap cas, la venda d'articles nous, de còpies de pel·lícules, de vídeos, de discs o similars, de productes químics, de productes d'alimentació, d'animals o d'altres que per les seves característiques especials i segons el parer de les autoritats competents comportin un risc sanitari.

L'organització no es fa responsable de possibles deterioracions o desaparicions d'objectes si n'hi hagués. Cada venedor o venedora tindrà cura de la seva mercaderia.

b) Atès el caràcter mixt de l'activitat d'aquest mercat no serà necessari que els sol·licitants d'aquest permís acreditin estar donats d'alta en el règim corresponent de la Seguretat Social ni tenir subscrita cap pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per participar-hi.

c) Emplaçament: a la plaça Nova, de conformitat amb el plànol que figura com a annex 10. Les parades s'assenyalaran al terra per tal d'evitar confusions.

d) Dies: tots els dissabtes de l'any.

e) Horari: de 9.30 h a les 14.00 h.

S'haurà de respectar aquest horari i la presència al mercat. El seu incompliment s'haurà justificar i comunicar a l'Ajuntament. Si no es respecta aquest aspecte, es podrà perdre l'autorització de la parada segons indica l'article 8.4 d'aquesta ordenança.

f) Nombre màxim d'autoritzacions i distribució de les parades: el nombre d'espais disponibles serà de 22 parades, que es distribuiran per ordre d'arribada.

g) Muntatge i desmuntatge: la instal·lació s'efectuarà el dia de mercat de 8.30 h a 9.30 h i no es podrà fer posteriorment una vegada iniciat. El desmuntatge es realitzarà de 14.00 h a 15.00 h. L'hora límit per deixar l'espai lliure serà a les 15.00 h.

En cap cas es permetrà l'accés o estacionament de vehicles relacionats amb les parades fora dels horaris de muntatge i recollida prevists.

 

h) Condicions de les parades:

- Les persones participants hauran de muntar i desmuntar la seva pròpia parada.

- La parada haurà de tenir, com a màxim, les mides següents: 2 metres de llarg per 2 metres d'ample. Les mides s'autoritzaran en funció de l'espai disponible i de les altres parades.

- Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada, sens perjudici del que indiquin les autoritats sanitàries en cada moment, la qual cosa vindrà determinat a la resolució d'autorització.

- Les persones participants podran utilitzar els mitjans que desitgin per exposar la seva mercaderia: cavallets, taulers, taules, teles, sempre que siguin apropiats. L'Ajuntament podrà marcar en la convocatòria el tipus de parada i la seva decoració.

- En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada i el lloc que havia estat ocupat haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles, cosa que serà revisada per l'Ajuntament. En cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós, podrà donar peu a sancions econòmiques.

- Qualsevol persona que causi algun desperfecte en el paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència, perdrà l'autorització municipal.

- La persona titular de la parada no podrà utilitzar equips de megafonia ni equips de música. L'Ajuntament podrà posar, si ho creu oportú, fil musical per tot el carrer o plaça.

- Les persones participants hauran de tenir a la seva disposició i mostrar al personal de l'Ajuntament o agents de la Policia Local el justificant de reserva de l'espai.

i) Criteri per atorgar les llicències: per estricte ordre de petició fins a esgotar les places/dia.

j) Durada: per la durada de l'autorització.

k) Validesa de les llicències: serà per la durada de l'autorització.

l) Intransmissibilitat de les llicències: les autoritzacions d'aquest mercat seran personals i intransferibles.

 

Capítol VI

Inspeccions, infraccions i sancions

 

Article 31

Inspecció i sanció

La inspecció i la sanció de les infraccions en matèria de venda ambulant és competència de l'Ajuntament d'Alaior. La Policia Local vetllarà pel bon funcionament del mercat, fira o altre. Les persones participants hauran de complir les indicacions de la Policia Local i desallotjar l'espai en el supòsit de no disposar de la reserva corresponent.

El personal degudament designat per l'Ajuntament i/o la Policia Local podrà inspeccionar en qualsevol moment les parades per tal de comprovar si s'ajusten a les prescripcions reglamentàries, i podrà prendre mesures corresponents i convenients per a un millor desenvolupament del servei del mercat o fira, així com proposar el que consideri oportú.

Article 32

Classificació de les faltes

1. Es consideren faltes lleus:

a) No tenir exposada l'autorització en un lloc visible al punt de venda.

b) Presència de persones no autoritzades al punt de venda.

c) Canviar el producte de venda sense avís previ.

d) No mantenir net l'entorn del punt de venda.

e) Aparcar en zones prohibides.

f) Ocupar més espai del que l'autorització permet.

g) Fer propaganda o publicitat abusiva de qualsevol tipus que atempti contra altres, tant de manera escrita com auditiva.

h) La posada en marxa d'aparells de música o similars.

j) Utilitzar megàfons o altaveus.

k) L'existència de cans o altres animals solts en el punt de venda.

2. Es consideren faltes greus:

a) La reiteració de dues faltes lleus de naturalesa igual en un any.

b) Realització d'actes alteradors de l'ordre intern del mercat.

c) Venda d'articles no autoritzats.

 

​​​​​​​3. Es consideren faltes molt greus:

a) Exercir la venda ambulant sense autorització.

b) No estar en possessió de la documentació acreditada en la declaració responsable.

d) El traspàs o sotsarrendament de l'autorització de venda.

 

Article 33

Règim sancionador

De conformitat amb el que determina l'article 141 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, les infraccions se sancionen de la manera següent:

1. Faltes lleus:

Advertiment

Multa de 50 € a 750 €

2. Faltes greus:

Multa de 751 € a 1.500 €

3. Faltes molt greus:

Multa de 1.501 € a 3.000 €

Les sancions es graduaran especialment en funció de l'incompliment d'advertiments previs, quantia del benefici obtingut, grau de negligència o intencionalitat quant a les accions o omissions, l'existència de frau, termini de temps durant el qual s'hagi comès la infracció i la reincidència.

En les sancions previstes per les faltes molt greus es podrà preveure amb caràcter accessori la suspensió temporal o la retirada permanent de la llicència o la baixa en la llista d'espera de persones sol·licitants de llicència.

D'acord amb els articles 186 de la Llei 20/2006 i el 21 lletra k de la Llei 7/1985, correspon al batle o a la batlessa de la corporació, o a l'autoritat en qui delegui, la facultat d'imposar sancions.

Article 34

Òrgans de representació

Les persones titulars de llicència de cada tipus de mercat es podran constituir en associació de venda del mercat de carrer corresponent i designaran, en conseqüència, un màxim de dues persones representants, que seran les interlocutores vàlides davant l'Ajuntament.

Article 35

Interpretació de les normes de l'ordenança

Els dubtes que plantegi la interpretació d'aquesta ordenança o els casos no prevists en aquesta han de ser resolts per l'Ajuntament.

Disposició transitòria primera

Règim de les llicències en vigor

1. Les autoritzacions atorgades abans de l'entrada en vigor de la present ordenança mantindran la vigència durant el temps que resti del previst.

2. Les llistes d'espera i suplents, vigents abans de l'entrada en vigor de la present ordenança, se mantindran fins a les pròximes convocatòries, moment en què s'actualitzaran.

Disposició final primera

Règim normatiu subsidiari

En tot el que no es preveu en aquesta ordenança caldrà ajustar-se a allò que disposa la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears i en la seva normativa d'aplicació, amb excepció de la regulació del punt de trobada per a la venda i intercanvi anomenat Mercat de ses Coses Polides, que es regirà per les normes del Codi civil i la seva normativa d'aplicació.

 

​​​​​​​Disposició final segona

Entrada en vigor

La present ordenança entrarà en vigor a partir de la seva publicació en el BOIB una vegada transcorregut el termini a què es refereix l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, moment en què quedarà derogada l'Ordenança reguladora de les activitats artístiques al carrer (publicada en el BOIB núm. 147 de data 23/10/2003) i la resta de disposicions municipals que siguin incompatibles o s'oposin al seu articulat, així com les que en el passat hagin regulat la matèria objecte d'aquesta.

Annex I. Fira de Sant Antoni

Annex II. Fira del Llibre

Annex III. Fira de Tardor

Annex IV. Mercat de Nadal

Annex V. Mercat ambulant d'Alaior

Annex VI. Mercat agroalimentari

Annex VII. Mercat de Nit

Annex VIII. Mercat ambulant de Cala en Porter

Annex IX. Activitats artístiques Cala en Porter / Activitats artístiques Son Bou

Annex X. Mercat de ses Coses Polides»

Signat per mi,

 

Alaior, 1 d'octubre de 2021

El batle

José Lluis Benejam Saure