Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS
Núm. 458078
Proposta de resolució de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors per la qual es modifiquen les resolucions de concessió d’ajuts atorgats en virtut de la convocatòria extraordinària per a l’any 2020 d’ajuts a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l’aval d’ISBA, SGR d’operacions de finançament de liquiditat per mitigar el possible impacte de l’escenari de contenció reforçada del Reial decret 463/2020, de 14 de març (BOIB núm. 45, de 28 de març de 2020), a efectes de poder ser objecte de cofinançament a càrrec de la incorporació dels fons addicionals de REACT-UE al POIB FEDER 2014-2020
Fets
1. El 25 de març de 2020 es va aprovar per Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors la convocatòria extraordinària per a l'any 2020 d'ajuts a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR d'operacions de finançament de liquiditat per mitigar el possible impacte de l'escenari de contenció reforçada del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm.45 de 28 de març de 2020). A més, la societat ISBA, SGR actua com a entitat col·laboradora de l'Administració de la Comunitat Autònoma per a aquesta convocatòria.
2. En aquesta convocatòria es varen aprovar 1.727 ajuts de les 1.729 sol·licituds enregistrades per haver-se declarat dos desistiments, per import global inicial de 12.286.167,69 € a càrrec de la partida pressupostària 14601 413G01 47000 00 del pressupost de despeses de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l'exercici de 2020. S'adjunta com a annex d'aquesta resolució la relació dels beneficiaris d'aquests ajuts.
3. Havent-se constatat que aquests ajuts podrien emmarcar-se en el Programa Operatiu FEDER 2014-2020, dins el nou Eix Prioritari 20 REACT-EU, enquadrat a l'objectiu temàtic "Afavorir la reparació de la crisi en el context de la pandèmia de COVID-19 i les seves conseqüències socials i preparar una recuperació verda, digital i resilient de l'economia", en l'Objectiu Específic “Recolzament a mesures d'ajuda econòmica en les regions més dependents dels sectors més afectats per la crisi de la COVID-19”, i la categoria d'intervenció 001 "Inversió productiva genèrica en petites i mitjanes empreses («PIME»)" es considera convenient modificar les resolucions de concessió dels ajuts, incloent les obligacions que han d'assumir els beneficiaris a efectes de poder comptar amb finançament europeu per a aquests ajuts.
4. La selecció d'aquesta operació es va realitzar de manera independent per la persona que firma la present Proposta de resolució, que declara conèixer el contingut de l'article 61 del Reglament Financer 1046/2018, de 18 de juliol de 2018, del Parlament Europeu i del Consell i no tenir conflicte d'interessos en aquest acte.
5. El 29 de juliol de 2021el director general de Fons Europeus va aprovar, conforme amb l'informe d'elegibilitat del servei de FEDER, la selecció dels ajuts de la convocatòria esmentada en el fet 1 per al seu cofinançament a càrrec de la incorporació dels fons addicionals de REACT-UE al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears
Fonaments de dret
1. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovada pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. En particular, l'article 24.3 preveu que:
3. Sens perjudici del que estableixen els apartats anteriors, i d'acord amb el que prevegi la normativa reguladora de la subvenció, també poden modificar-se les condicions d'execució de l'activitat subvencionada, d'ofici o a instància del beneficiari, sempre que la modificació no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no perjudiqui tercers i l'autoritzi l'òrgan concedent de la subvenció mitjançant una resolució expressa de modificació.
(...)
2. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la resta de disposicions aplicables.
3. El Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears, que constitueix el marc bàsic per executar aquests ajuts.
4. El Decret 122/2000, d'1 de setembre, pel qual es regulen les aportacions al fons de provisions tècniques de les societats de garanties recíproques i el suport als socis partícips per les conselleries del Govern de les Illes Balears.
5. El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
6. El Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 i, en particular, l'article 9.2.
7. El Decret llei 3/2021, de 12 d'abril, de mesures extraordinàries i urgents per a executar les actuacions i els projectes que han de finançar-se amb fons europeus en el Marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. En particular, l'article 11.1 estableix que:
1. Quan els projectes elegibles que poden ser finançats amb els fons REACT-EU o amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència ja s'hagin iniciat o executat amb càrrec a crèdits no vinculats als fons esmentats, la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, amb els informes previs del director general de Pressuposts i del director general de Fons Europeus, pot restituir aquests crèdits per finançar, en tot cas, projectes destinats a la recuperació i resiliència econòmica i social amb motiu de la crisi provocada per la pandèmia de la COVID-19.
A aquest efecte, correspon a la Direcció General de Fons Europeus seleccionar i aprovar els projectes elegibles esmentats en el paràgraf anterior susceptibles de ser finançats amb els fons REACT-EU, d'acord amb la modificació que aprovin els òrgans competents de la Unió Europea dels programes operatius dels fons europeus corresponents. En tot cas, la Direcció General de Fons Europeus ha de determinar els requisits específics que s'han de satisfer en matèria de pistes d'auditories i de publicitat i seguiment, entre d'altres, per tal d'assegurar el compliment efectiu de la normativa europea aplicable als fons europeus, i aquestes determinacions s'han de tenir en compte en les tasques de control posterior que es puguin dur a terme.
8. La Resolució de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 25 de març de 2020 per la qual s'aprova la convocatòria extraordinària per a l'any 2020 d'ajuts a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament de liquiditat per mitigar el possible impacte de l'escenari de contenció reforçada del Reial decret 463/2020, de 14 de març (BOIB núm. 45, de 28 de març), que ha estat modificada per mitjà de:
- La Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 7 d'abril de 2020, de modificació de l'apartat 3 i el punt 6 de l'apartat 9 de l'annex 1 de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 25 de març de 2020 (BOIB núm. 54, de 9 d'abril de 2020).
- La Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 30 d'abril de 2020, de modificació dels apartats 1 (segon paràgraf), 3, 8 i 11 i dels punts 6 de l'apartat 9 i 3 de l'apartat 13 de l'annex 1 de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 25 de març de 2020 (BOIB núm. 71, de 5 de maig de 2020).
- La Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 9 de juliol de 2020 de modificació dels apartats 2 i 3 i del punt 6 de l'apartat 9 de l'annex 1 de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 25 de març de 2020 (BOIB núm. 122, d'11 de juliol de 2020).
- La Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 29 de juliol de 2020 de modificació de l'apartat 3 i del punt 6 de l'apartat 9 de l'annex 1 de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 25 de març de 2020 (BOIB núm. 133, de 30 de juliol de 2020).
- La Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 8 d'octubre de 2020 de modificació dels apartats 1 (segon paràgraf) i 8 de l'annex 1 de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 25 de març de 2020 (BOIB núm. 179, de 17 d'octubre de 2020).
9. El Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19 (en endavant, marc nacional temporal). Aquest marc nacional temporal es va aprovar el 26 de març de 2020 per la Comissió Delegada del Govern per a Assumptes Econòmics i va ser declarat compatible amb el mercat interior per la Comissió Europea el 2 d'abril de 2020 per Decisió SA.56851 (2020/N).
10. El Reglament (UE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, de les disposicions generals del Fons Europeu de Desenvolupament Regional, el Fons Social Europeu i el Fons de Cohesió.
11. El Reglament (UE) 2020/2094 del Consell de 14 de desembre de 2020 determina un Instrument de Recuperació de la Unió Europea per recolzar la recuperació després de la crisi de la COVID-19.
12. El Reglament (UE) 2020/2221del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual es modifica el Reglament (UE) 1303/2013, estableix normes i disposicions d'execució referents als recursos addicionals aportats en qualitat d'Ajuda a la Recuperació per a la Cohesió i Territoris d'Europa (REACT-UE).
13. La Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 6 d'agost de 2019 de delegació de competències i de delegació de signatura en determinats òrgans de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, d'altres conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l'Agència Tributària de les Illes Balears i del Servei de Salut de les Illes Balears, i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors (BOIB núm. 110, de 10 d'agost de 2019), modificada per Resolució de 15 de març de 2021 (BOIB núm. 37, de 18 de març de 2021).
Proposta de resolució
Propòs que es dicti una resolució en els termes següents:
1. Disposar la modificació de les Resolucions de concessió dels ajuts atorgats en la convocatòria extraordinària de l'any 2020, d'acord amb la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 25 de març de 2020, a què es refereix el fet 1, de manera que aquests ajuts en la part corresponent fins al període d'elegibilitat del final del Programa Operatiu FEDER 2014-2020, estaran cofinançats amb un 100% a càrrec del seu nou Eix Prioritari 20 REACT-EU, enquadrat a l'objectiu temàtic "Afavorir la reparació de la crisi en el context de la pandèmia de COVID-19 i les seves conseqüències socials i preparar una recuperació verda, digital i resilent de l'economia", i en l'Objectiu Específic “Recolzament a mesures d'ajuda econòmica en les regions més dependents dels sectors més afectats per la crisi de la COVID-19”.
2. Disposar que, per mitjà d'aquesta modificació, les persones beneficiàries dels ajuts concedits assumeixen les obligacions següents:
1) Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del PO FEDER 2014-2020, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats, es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.
2) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari o beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.
3) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació, així com, conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l'operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació.
4) Assegurar les mesures d'informació i publicitat. En totes les mesures d'informació i publicitat s'ha de reconèixer l'emblema de la UE i la referència de l'Ajuda a la Recuperació per a la Cohesió i els Territoris d'Europa (REACT-UE) (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web). La resolució d'aprovació de l'operació cofinançada i les publicacions fetes en el DOUE/BOE/BOIB han de recollir expressament la menció següent: «Finançat com a part de la resposta de la Unió a la pandèmia de COVID-19 ».
5) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions, així com, garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents al pagament final al beneficiari, o tres anys en el cas de pimes.
6) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.
7) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions i ajuts d'Estat (el Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014; el Reglament (UE) 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, de minimis, el Reglament (UE) 2020/972 de la Comissió de 2 de juliol de 2020 pel qual es modifica el Reglament (UE) 1407/2013 pel qual es refereix a la seva pròrroga i el Reglament (UE) 651/2014 pel que fa a la seva pròrroga i als ajusts pertinents i l'Ordre FP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.
8) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat.
9) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per tenir una pista d'auditoria apropiada.
10) Acceptar la inclusió del beneficiari dins la llista d'operacions.
11) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
12) Informar el públic del suport obtingut pel REACT-UE. S'ha de fer una breu descripció en el lloc web —si se'n disposa— de l'operació, de manera proporcionada al nivell de l'ajut obtingut, els objectius i resultats; i s'ha de destacar el suport financer de la Unió Europea.
3. Concedir a les persones beneficiàries dels ajuts atorgats en la convocatòria extraordinària de l'any 2020 un termini de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà al de la notificació d'aquesta Proposta de resolució, per tal que al·leguin el que considerin oportú.
En cas que dins aquest termini no es presentin al·legacions, o si en les presentades es manifestés la total i inequívoca conformitat, aquesta Proposta de resolució es convertirà en Resolució, entenent-se dictada i notificada la Resolució des de l'endemà al de la finalització del termini per fer al·legacions.
4. Notificar aquesta Proposta de resolució a les persones beneficiàries i a l'entitat col·laboradora.
5. Publicar aquesta Proposta de resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, ja que es considera que ho aconsellen raons d'interès públic com són permetre una major difusió pública d'aquesta Proposta de resolució, d'acord amb el que preveu l'article 45.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Interposició de recursos
En cas que, d'acord amb el que assenyala el segon paràgraf del punt 3 anterior, la Proposta de resolució es converteixi en Resolució, contra aquesta, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors en el termini d'un mes comptador des de l'endemà al de la finalització del termini per fer al·legacions, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També, en cas que la Proposta de resolució es converteixi en Resolució, contra aquesta es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà al de la finalització del termini per fer al·legacions, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 29 de setembre de 2021
La secretaria general María Begoña Morey Aguirre Per delgació de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors
(BOIB núm. 110/2019)