Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE PRESIDÈNCIA

Núm. 457393
Conveni de col·laboració regulador de l’encàrrec de gestió del Consell de Mallorca a la Cambra oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació per a la col·laboració en l’impuls de l’Oficina de Projectes Europeus per coordinar i gestionar els fons Next Generation del Consell de Mallorca i dels municipis de Mallorca de menys de 20.000 habitants més Alcúdia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es publica el conveni que segueix, formalitzat el 20 de setembre de 2021, de conformitat amb allò que disposa l'article 11.3 b) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic:

« CONVENI D'ENCÀRREC DE GESTIÓ ENTRE EL CONSELL INSULAR DE MALLORCA I LA CAMBRA OFICIAL DE COMERÇ, INDÚSTRIA, SERVEIS I NAVEGACIÓ DE MALLORCA PER A LA COL·LABORACIÓ EN L'IMPULS D'UNA OFICINA DE PROJECTES EUROPEUS PER COORDINAR I GESTIONAR ELS FONS NEXT GENERATION DEL CONSELL DE MALLORCA I DELS MUNICIPIS DE MALLORCA

REUNITS

M. Teresa Suárez Genovard, consellera executiva de Presidència del Consell de Mallorca, en virtut de les competències atribuïdes per l'article 1 lletra d) del Decret d'organització del Consell de Mallorca. 

I de l'altra, Antoni Mercant Morató, president de la Cambra de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació (la Cambra), que actua en representació d'aquesta institució de conformitat amb el nomenament atorgat pel Plenari en sessió de data 25 de juny de 2018, habilitat per l'article 12 de la Llei 4/2014, Bàsica de les Cambres Oficials de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació i l'article 15 de la Llei 1/2017, de les cambres oficials de comerç, indústria serveis i navegació de les Illes Balears.

EXPOSEN

1. La Unió Europea ha respost a la crisi econòmica i sanitària provocada per la COVID-19 amb un ambiciós programa d'ajuda directa als estats membres, denominat Next Generation UE. Tenen una dotació de 750.000 milions d'euros i tres objectius: ajudar els estats membres a recuperar-se, rellançar l'economia i donar suport a la inversió privada i aprofitar els aprenentatges d'aquesta crisi. La finalitat última és fer una Europa més ecològica, digital, resilient i millor adaptada als reptes actuals i futurs.

Les ajudes es distribuiran en quatre eixos: transició verda, transformació digital, justícia i estabilitat macroeconòmica, i les àrees prioritàries d'actuació són les tecnologies verdes i renovables, eficiència energètica dels edificis, transport sostenible i estacions de recàrrega, desplegament dels serveis de banda ampla, digitalització de l'administració pública, sistemes d'emmagatzematge en el núvol, processadors sostenibles i educació i formació en competències digitals.

2. El programa Next Generation UE presenta una oportunitat única per dur a terme les transformacions necessàries per adaptar-se als nous temps i a les noves necessitats. Ara bé, cal ser conscients del doble repte que suposa absorbir aquest volum de fons en un curt període de temps. Per altra banda, cal adoptar solucions de gestió per poder agilitzar la tramitació i l'execució dels fons i aconseguir alhora el màxim rendiment social i econòmic.

3. El Consell de Mallorca ha elaborat el Pla Mallorca Circular: Next Generation, en línia amb els eixos del Pla de Recuperació per a Europa, com a garantia per a un ús eficaç i eficient dels fons que es rebran del mecanisme Next Generation UE.

Per aconseguir aquest ús eficaç i eficient les administracions públiques han d'adoptar noves formes de gestió basades en la cogovernança. Per una banda a nivell d'administracions públiques, autonòmica i locals, i per altra part la cogovernança amb els agents socials i econòmics.

5. La Cambra és una corporació de dret públic, regulada per la Llei 1/2017, de 12 de maig, de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de les Illes Balears, creada amb la finalitat de promoure el desenvolupament econòmic i empresarial a Mallorca mitjançant la prestació de serveis a les empreses i complint les funcions públicoadministratives que li atribueix la Llei com a òrgan consultiu i de col·laboració amb les administracions públiques en tot allò que tingui relació amb la representació, la promoció i la defensa dels interessos generals del comerç, la indústria, els serveis i la navegació en l'àmbit de la seva demarcació.

Per al compliment de les seves finalitats tenen personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar.

Les cambres tenen, entre d'altres funcions, ser òrgan d'assessorament de les administracions públiques i exercir les competències de caràcter públic que els atribueix la Llei 4/2014, bàsica de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació que els puguin ser assignades per les administracions públiques d'acord amb els instruments que estableix l'ordenament jurídic.

6. En data 20 de maig del 2020, el Consell de Mallorca i la Cambra varen signar un acord marc de col·laboració que preveia la possibilitat de desenvolupament a través de la signatura d'addendes sobre línies de col·laboració o projectes concrets.

7. Les cambres de comerç juguen un paper essencial en el procés de recuperació, reconstrucció i transformació de les empreses espanyoles que generarà el Fons Next Generation UE. Les seves fortaleses en aquest aspecte són entre d'altres, que estan enfocades a la defensa dels interessos generals del comerç, que arriben a tot tipus d'empreses, els seus mecanismes de col·laboració público-privada, la contribució a la cohesió i desenvolupament territorial, la transparència, vinculada a la tutela de les administracions públiques, la seva experiència com a intermediaris en la gestió de fons europeus i els mecanismes de col·laboració amb les administracions públiques que els atorga la seva normativa reguladora.

8. El Consell de Mallorca vol crear una Oficina de Projectes Europeus amb la finalitat de gestionar i tramitar els seus propis projectes finançats amb els Fons Next Generation UE i per donar suport als municipis de menys de 20.000 habitants (més Alcúdia) tant en la gestió dels seus projectes municipals com en aquells que siguin transversals i afectin a competències compartides.

Per tot això, ambdues parts es reconeixen mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d'acord amb les següents

ESTIPULACIONS

PRIMERA. OBJECTE.

L'objecte d'aquest conveni és establir els termes de col·laboració entre el Consell de Mallorca i la Cambra per a l'impuls de l'Oficina de Projectes Europeus del Consell de Mallorca per coordinar i gestionar els fons Next Generation del Consell de Mallorca i dels municipis de Mallorca de menys de 20.000 habitants més Alcúdia

SEGONA. DESCRIPCIÓ DE LES ACTUACIONS

El Consell de Mallorca crea l'Oficina de Projectes Europeus amb la finalitat de gestionar i tramitar els seus propis projectes finançats amb els Fons Next Generation UE i per donar suport als municipis de menys de 20.000 habitants (més Alcúdia) tant en la gestió dels seus projectes municipals com en aquells que siguin transversals i afectin a competències compartides.

El Consell de Mallorca disposa d'una unitat administrativa que es dedica a la gestió de projectes europeus. Aquesta unitat ha de continuar tramitant els projectes en marxa. La incorporació dels projectes que s'aprovin del Fons Next Generation i la tasca de coordinació dels projectes municipals, així com el seguiment i la justificació de tots aquests projectes superen la capacitat d'aquesta unitat.

La Cambra aporta a la gestió dels Fons Next Generation la seva experiència en projectes público-privats finançats amb fons europeus, en la identificació, formulació, gestió i justificació de projectes, el seu paper en la defensa dels interessos generals del comerç, que arriben a tot tipus d'empreses, els seus mecanismes de col·laboració público-privada, la contribució a la cohesió i desenvolupament territorial, la transparència, vinculada a la tutela de les administracions públiques, la seva experiència com a intermediaris en la gestió de fons europeus i els mecanismes de col·laboració amb les administracions públiques que els atorga la seva normativa reguladora. 

TERCERA. OBLIGACIONS DE LA CAMBRA

Són obligacions de la Cambra:

a) Executar l'encàrrec de gestió en els termes que preveu aquest Conveni.

b) Identificar els projectes susceptibles de finançament europeu.

c) Elaborar les estratègies i les sinèrgies entre les diferents entitats públiques i privades participants per emmarcar el projecte dintre d'un marc europeu elegible.

d) Formular tècnicament els projectes i elaborar-ne els pressuposts.

e) Gestionar els projectes.

f) Justificar els projectes, segons les bases de els convocatòries. 

g) Posar a disposició de l'Oficina tres consultors/consultores amb perfil universitari superior amb experiència en gestió de projectes de finançament públic nacional i/o europeu i una persona amb perfil administratiu per fer les tasques de suport als consultors.

h) Aportar l'espai físic on s'establirà l'oficina així com tot el material informàtic, de telecomunicacions, d'oficina, mobiliari, subministraments (aigua, llum, etc.) i sales de reunions.

QUARTA. OBLIGACIONS DEL CONSELL DE MALLORCA

Són obligacions del Consell de Mallorca:

a) Facilitar la informació tècnica, instruccions i criteris per al desenvolupament de les actuacions objecte d'aquest encàrrec de gestió.

b) Destinar personal propi i coordinar la tasca d'aquestes persones amb el personal de la Cambra.

c) Posar a disposició de la Cambra la xarxa de contactes amb els municipis participants per facilitar la tasca de coordinació i comunicació.

d) Posar a disposició del projecte els recursos en matèria de comunicació institucional.

e) Posar a disposició del projecte la xarxa de contactes amb les entitats públiques i privades que hagin de participar en l'elaboració, gestió, coordinació i execució dels projectes Next Generation.

f) Coordinar les relacions entre totes les administracions implicades, la Cambra i les entitats privades.

g) Fer el seguiment i avaluació d'aquest encàrrec de gestió.

h) Satisfer l'import acordat.

El Consell de Mallorca i la Cambra es comprometen a col·laborar en tot moment d'acord amb els principis de bona fe i eficàcia en l'execució d'aquest encàrrec de gestió en els termes acordats.

CINQUENA. ABONAMENT DELS COSTOS I FINANÇAMENT.

El Consell de Mallorca abonarà a la Cambra en concepte de cobertura dels costos per la tasca realitzada un total d'1.299.126,05€ (IVA inclòs).

Aquesta despesa es finançarà amb càrrec a l'aplicació pressupostària 00.92430.22706 Estudis i treballs tècnics Relacions Institucionals dels pressuposts de l'any 2021 i a les partides que corresponguin en els exercicis següents,  amb la següent distribució per anualitats:

  • 2021: 95.760,75 € (IVA inclòs) amb núm. RC  220210022955. 
  • 2022: 320.897,41€ (IVA inclòs) amb núm. RCFUT 220219000608
  • 2023: 320.897,41€ (IVA inclòs) amb núm. RCFUT 220219000608 
  • 2024: 320.897,41€ (IVA inclòs) amb núm. RCFUT 220219000608 
  • 2025: 240.673,06€ (IVA inclòs) amb núm. RCFUT 220219000608 

El pagament d'aquesta compensació s'efectuarà mensualment, contra la presentació per part de la Cambra d'una factura i una memòria relativa a les actuacions realitzades en aquest període.

En cas de pròrroga de l'encàrrec, es reduiran els costos en la part que correspon a inversió inicial i es mantindrà la que correspon a salaris del personal i despeses ordinàries de funcionament.

SISENA. CONFIDENCIALITAT I PROTECCIÓ DE DADES

En l'execució del present Conveni es respectarà la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal. En particular, es respectaran les obligacions de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, relatives al consentiment per al tractament i la cessió de les citades dades a les parts implicades. Així mateix, es respectarà el que es disposa en el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de l'esmentada Llei orgànica.

SETENA. MODIFICACIÓ

L'alteració o modificació del present conveni o de l'encàrrec objecte del conveni requerirà l'acord exprés de les parts signants.

VUITENA. MECANISMES DE SEGUIMENT I D'AVALUACIÓ

Les parts crearan un equip de treball integrat per dos representants del Consell de Mallorca i dos representants de la Cambra amb les funcions següents:

1. Vetllar pel desenvolupament correcte d'aquest encàrrec de gestió, en els termes acordats.

2. Verificar, d'acord amb els indicadors de gestió, seguiment i avaluació fitxats, la correcta execució d'aquest encàrrec.

3. Resoldre dubtes que es puguin generar en el interpretació i execució d'aquest encàrrec de gestió.

4. Resoldre conflictes.

A les reunions de l'equip pot assistir el personal tècnic o assessor d'ambdues parts quan la seva presència es consideri convenient. L'equip de treball es reunirà amb la periodicitat necessària per fer el seguiment de l'encàrrec

NOVENA. VIGÈNCIA, PRÒRROGUES I CAUSES DE RESOLUCIÓ

Aquest Conveni entra en vigor l'endemà de la publicació en el BOIB i té una durada inicial de quatre anys des de la data d'entrada en vigor.

Es podrà prorrogar en la forma i termes prevists a l'article 49 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

El conveni s'extingirà en finalitzar la seva vigència i es podrà resoldre per mutu acord de les parts, que s'haurà de formalitzar per escrit.

Són causes de resolució les previstes a l'article 51 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

DESENA. RÈGIM JURÍDIC.

Aquest Conveni té naturalesa administrativa i queda exclòs de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, conforme el previst al seu article 6. Aquest Conveni es regeix per les seves clàusules; per la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic; per la normativa sectorial corresponent; així com per les normes generals de dret administratiu, els principis de bona administració i l'ordenament jurídic en general.

Aquest encàrrec de gestió no comporta l'alteració de la titularitat de la competència ni dels elements substantius del seu exercici, atribuïda en tot cas que han de dictar els actes o les resolucions de caràcter jurídic que donin suport a l'encàrrec de gestió i a les actuacions que se'n deriven.

Les parts es comprometen a resoldre de forma amistosa en un primer moment per mitjà de les reunions de l'equip de treball les possibles controvèrsies que es puguin originar en la interpretació o l'aplicació d'aquest Conveni. Si això no és possible, vista la naturalesa juridicoadministrativa de les qüestions litigioses que es puguin plantejar, aquestes quedaran sotmeses a l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.”

La qual cosa us comunic per al vostre coneixement i a l'efecte que correspongui. »

 

Palma, a la data de la signatura electrònica (20 de setembre de 2021)

La consellera executiva de Presidència M. Teresa Suárez Genovard