Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 457312
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de dia 4 d’octubre de 2021 per la qual es convoquen els ajuts per a projectes d’internacionalització de les empreses, associacions i clústers de les Illes Balears afectades per la COVID-19, com instrument per fomentar la cooperació empresarial i la modernització del comerç i els serveis, així com per fomentar la internacionalització dels productes fabricats a les Illes Balears, que podrà ser objecte de cofinançament dins el Programa Operatiu FEDER 2021-2027

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En l'any 2020, es va aprovar la convocatòria extraordinària d'ajuts per a projectes d'iniciació o consolidació de la internacionalització de les empreses de les Illes Balears afectades per la COVID-19. Aquesta convocatòria va recollir les necessitats sorgides durant la crisis sanitària i va orientar els ajuts a les empreses afectades per la COVID-19, fomentant així que les empreses balears poguessin continuar el seu projecte d'internacionalització. També es van incloure entre les despeses subvencionables aquelles que les empreses havien realitzat i que, com a conseqüència de la crisis sanitària havien estat suspeses, greument afectades o ajornades.

Aquests ajuts van atorgar un total de 385.000 euros en ajuts directes als projectes d'internacionalització de les empreses de les Illes Balears afectades per la COVID-19, esgotant totalment el crèdit pressupostari. Així, es van rebre un total de 56 sol·licituds i es van concedir un total de 34 ajuts, mentre que les 22 sol·licituds restants van quedar fora de la convocatòria per manca de crèdit pressupostari.

Les previsions per a les activitats de promoció del comerç exterior durant el 2021 continuen incertes, així moltes d'elles com ara l'assistència a fires internacionals, trobades de productes i promoció a la internacionalització han estat suspeses i moltes altres s'han modificat en edicions digitals de les fires.

Aquest any s'aprova la convocatòria d'ajuts per a projectes d'internacionalització de les empreses, associacions i clústers de les Illes Balears afectades per la COVID-19,com instrument per fomentar la cooperació empresarial i la modernització del comerç i els serveis, així com, per a la internacionalització dels productes fabricats a les Illes Balears. Aquesta convocatòria d'ajuts subvenciona els projectes de internacionalització dels productes fabricats a les Illes Balears de les empreses, associacions i clústers, així com els projectes de internacionalització que serveixen com instrument pel foment de la cooperació empresarial i la modernització del comerç i els serveis.

Es dona suport suport a les empreses, que, una vegada superat el 2020, troben en la internacionalització el motor cap a nou mercats i augment de la seva facturació. Per a fer possible aquest augment de la facturació de les empreses gràcies a la promoció exterior, és imprescindible anar cap a un model de digitalització de la internacionalització, per tant, la internacionalització es configura com l'instrument per a la modernització del comerç i els serveis, i la adaptació a criteris de competitivitat i qualitat, així com fomentar la promoció comercial i la internacionalització dels productes fabricats a les Illes Balears. Aquesta digitalització implica contemplar noves actuacions subvencionables.

Com hem dit, la nova situació de la COVID-19 ha creat noves modalitats i fórmules de promoció exterior, que han de ser recollides en la nova convocatòria 2021. Així, s'han contemplat noves actuacions subvencionables com ara: les fires virtuals o digitals, la promoció digital, el marketing digital, la creació de plataformes de venta online o digitals, entre d'altres. Entre les novetats introduïdes en la convocatòria 2021, també es troba la inclusió de dos nous beneficiaris dels ajuts: les associacions i els clústers de les Illes Balears que realitzen accions de promoció exterior i internacionalització.

També l'esgotament del crèdit pressupostari en 2020, juntament amb la idea de que la internacionalització és una estratègia de la política empresarial durant 2021 per augmentar la facturació i obrir-se cap a nous mercats internacionals, fa imprescindible augmentar el crèdit pressupostari disponible. Així aquests ajuts conten amb un crèdit pressupostari disponible de 603.750 euros.

L'article 30.21 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut, atribueix a aquesta Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica, sens perjudici del que disposen els articles 38 i 131, i els números 10 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l'europea, i l'establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la Comunitat Autònoma.

 

Aquesta convocatòria es regeix per dues Ordres de bases:

-L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d'abril de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis (BOIB núm. 52, de 17 d'abril).

-L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d'abril de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril), que estableix en el seu article 2.e) que són objecte de subvenció, entre d'altres, el foment de la internacionalització dels productes fabricats a les Illes Balears.

L'article 2.4 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), atribueix a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, entre d'altres, les competències en matèria de promoció, desenvolupament i dinamització econòmica, modernització de les empreses, i internacionalització.

Les subvencions compreses en aquesta convocatòria estan incloses dins el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018, vigent en virtut de l'Acord de Consell de Govern de 25 de gener de 2021 pel qual es prorroga la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pels exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 11, de 26 de gener de 2021) i modificat per resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 8 de juny de 2021 (BOIB núm. 77, de 10 de juny). En el Pla esmentat figuren, a l'objectiu I.5.1 els ajuts per finançar la fase d'iniciació i consolidació del procés d'internacionalització de les microempreses i pimes, associacions i clústers de les Illes Balears afectades per la COVID-19, com també implantar-les a l'exterior.

Aquests ajuts es troben emmarcades dintre de l'Agenda Balear 2030, concretament els ajuts a la internacionalització, afavoreixen al creixement del ODS número 8: “Treball digne i creixement econòmic” amb mesures com el desenvolupament dels nostres sectors productius. I del ODS 9: “ Indústria, Innovació d'infraestructures”, cal remarcar que aquests ajuts es troben també destinats a empreses que realitzen una activitat industrial, de tal manera, que fomenten també la innovació i internacionalització de la Indústria.

Els ajuts compleixen amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació d'acord amb el que s'estableix en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

La concessió d'ajuts d'aquesta convocatòria estan subjectes al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19, aprovat el 26 de març de 2020 per la Comissió Delegada del Govern per a Assumptes Econòmics i declarat compatible amb el mercat interior per la Comissió Europea el 2 d'abril de 2020 per Decisió SA.56851 (2020/N) prorrogat fins 31 de desembre de 2021 a Decisió SA.61875 (2021/N) de 23 de març de 2021.

El procediment de concessió de les ajudes referides en aquesta Ordre es tramitarà d'acord amb el que s'estableix en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

La Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca actuarà com a entitat col·laboradora per la gestió d'aquestes ajudes, d'acord amb el que disposen els articles 26.2.b), 27.1 i 28 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i els articles 12 i següents de la Llei 38/2003 .

S'ha aprovat ja la normativa que regularà l'aplicació dels fons europeus de la Política de Cohesió 2021-2027. Així tenim el Reglament (UE) 2021/1060 DEL PARLAMENT EUROPEU I DEL CONSELL de 24 de juny de 2021 pel qual s'estableixen les disposicions comuns relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura, així com les normes financeres per aquests Fons i pel Fons d'Asil i Migració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de recolzament financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats. En el seu article 63.2, relatiu a l'elegibilitat, estableix que “La despesa serà elegible per a una contribució dels Fons si, en l'execució d'operacions, el beneficiari o el soci privat d'una operació en el marc d'una associació públic-privada ha incorregut en ell i l'ha abonat entre la data de presentació del programa a la Comissió, o a partir de l'1 de gener de 2021 si aquesta data és anterior, i el 31 de desembre de 2029”.

L'actuació objecte de la present convocatòria està clarament alineada amb l'objectiu polític 1 del Reglament núm. 2021/1058 de 24 de juny de 2021 relatiu al Fons Europeu de Desenvolupament Regional i al Fons de Cohesió: “Una Europa més competitiva i intel·ligent, promovent una transformació econòmica, innovadora i intel·ligent i una connectivitat TIC regional”, contribuint a l'objectiu específic previst en el seu article 3.1 iii) “reforç del creixement sostenible i la competitivitat de les pimes i la creació d'ocupació en aquestes, també a través d'inversions productives”.

L'import de la subvenció que obtinguin els projectes que s'hi presentin podrà ser objecte de cofinançament en el percentatge que es determina a l'article 112 del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell de 24 de juny de 2021, que en el cas de les Illes Balears és d'un 60% per ser regió en transició.

Per ser subvencionables, les actuacions han de complir els criteris d'elegibilitat a determinar sobre la base de les normes nacionals, el Reglament de disposicions comuns i el Reglament específic del FEDER indicats anteriorment. No obstant l'anterior, per a permetre l'execució immediata de les actuacions, tenint en compte que l'objecte subvencionable en el marc de la present convocatòria resultaria igualment elegible per les normes de subvencionabilitat actuals del FEDER, aplicaran les condicions de subvencionabilitat de la Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional per al període 2014-2020, modificada per l'Ordre HAC/114/2021, de 5 de febrer, o la norma de subvencionalitat que resulti d'aplicació per al nou període de programació 2021-2027.

En virtut de tot això, i d'acord amb les competències atribuïdes a la Conselleria de Model, Econòmic, Turisme i Treball pel Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), dict la següent:

Resolució

1. Objecte

L'objecte d'aquesta resolució és aprovar la convocatòria d'ajuts per a projectes d'internacionalització de les empreses, associacions i clústers de les Illes Balears afectades per la COVID-19, com instrument per fomentar la cooperació empresarial i la modernització del comerç i els serveis, així com per fomentar la internacionalització dels productes fabricats a les Illes Balears, que podrà ser objecte de cofinançament dins el Programa Operatiu FEDER 2021-2027.

Aquesta convocatòria d'ajuts te per objecte, per una banda, fomentar la cooperació i la modernització del comerç i els serveis . I per l'altre banda, fomentar la promoció comercial i la internacionalització dels productes fabricats a les Illes Balears. Ambdós objectius son aconseguits amb la subvenció de les despeses generades dintre dels projectes d'internacionalització de les empreses, associacions i clústers de les Illes Balears afectades per la COVID-19, que serveixen com instrument.

L'execució de les actuacions compreses dins el projecte d'internacionalització presentat s'haurà d'efectuar entre l'1 d'octubre del 2020 fins al 30 de setembre del 2021, ambdós inclosos.

2. Beneficiaris i requisits

A. Beneficiaris

2.1 Poden ser beneficiaris de les ajudes, per ambdós programes:

- Les empreses que siguin PIMES: es troben inclosos dins el concepte d'empresa les empreses emergents (startups), cooperatives, autònoms, emprenedors, les microempreses, i la resta de petites i mitjanes empreses de les Illes Balears (d'ara endavant, pimes), que exerceixen una activitat de comerç, de serveis o industrial i que estiguin constituïdes prèviament a la data de publicació d'aquesta convocatòria, que vulguin iniciar-se o consolidar-se com a empresa en l'àmbit internacional.

- Les Associacions empresarials de les Illes Balears, vàlidament constituïdes, que realitzin accions de internacionalització o promoció exterior dirigides a PIMES, que el 25% de les seves empreses associades siguin PIMES i que estiguin constituïdes prèviament a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

- Els clústers empresarials de les Illes Balears, vàlidament constituïts, que realitzin accions de internacionalització o promoció exterior dirigides a PIMES, que el 25% de les seves empreses associades siguin PIMES i que estiguin constituïdes prèviament a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

Han d'emplenar l'Annex III per a cada una de les empreses que constitueixen aquest 25%.

S'entén per clúster: el grup d'empreses interrelacionades que treballen en un mateix sector econòmic i que col·laboren estratègicament per a obtenir beneficis comuns.

2.2 Els beneficiaris establerts en els apartats anteriors (excepte els autònoms, les associacions i els clústers) han d'ajustar-se a la definició de PIME següent:

Es considera PIME (petita i mitjana empresa), d'acord amb la Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, l'empresa que en el moment de la sol·licitud compleixi la definició de pime establerta en l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

Aquesta disposició defineix les microempreses i les petites i mitjanes empreses com les que:

A) Tenen menys de 250 treballadors i/o treballadores.

B) Tenen un volum de negoci anual no superior a 50 milions d'euros o bé un balanç general anual que no sigui superior a 43 milions d'euros.

C) No participen en un 25% o més del seu capital o dels seus drets de vot a altres empreses que no compleixen els requisits anteriors.

Dins la categoria de PIME, es considera petita empresa la que té menys de 50 treballadors i/o treballadores, i un volum de negoci anual o un balanç general anual que no supera els 2 milions d'euros.

2.3 En cap cas podrà concertar el beneficiari l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats vinculades amb ell.

A efectes del que disposa l'article 38.7.d) del Text refós de la Llei de subvencions es considera que existeix vinculació amb aquelles persones físiques o jurídiques en qui es presenti alguna de les circumstàncies enumerades a continuació, d'acord amb l'article 68.2 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions:

a) Persones físiques unides per relació conjugal o persones lligades amb anàloga relació d'afectivitat, parentiu de consanguinitat fins a quart grau o d'afinitat fins a segon grau.

b) Les persones físiques i jurídiques que tinguin una relació laboral retribuïda mitjançant pagaments periòdics.

c) Ser membres associats del beneficiari segons es refereix l'apartat 2 i membres o partícips de les entitats sense personalitat jurídica segons es refereix l'apartat 3 de l'article 11 de la Llei General de Subvencions.

d) Una societat i els seus socis majoritaris o els seus consellers o administradors, així com els cònjuges o persones lligades amb anàloga relació d'afectivitat i familiars fins a quart grau de consanguinitat o d'afinitat fins a segon grau.

e) Les societats que, d'acord amb l'article 4 de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, reguladora del Mercat de Valors, reuneixin les circumstàncies requerides per formar part del mateix grup.

f) Les persones jurídiques o agrupacions sense personalitat i els seus representants legals, patrons o els qui exerceixin la seva administració, així com els cònjuges o persones lligades amb anàloga relació d'afectivitat i familiars fins al quart grau de

consanguinitat o d'afinitat fins al segon.

g) Les persones jurídiques o agrupacions sense personalitat i les persones físiques, jurídiques o agrupacions sense personalitat, en base a les normes legals, estatutàries o acords contractuals tinguin dret a participar en més d'un 50 per cent en el benefici de les primeres.

B. Requisits generals :

Els sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:

a) Tenir domicili fiscal i realitzar la seva activitat principal dins el territori de les Illes Balears.

b) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, ni l'article 12 de la Llei General de Subvencions.

c) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també de les obligacions amb la Seguretat Social.

d) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

C. Requisits específics:

Els sol·licitants han de reunir, com a mínim, un dels requisits específics següents:

1. Per a empreses, autònoms, associacions o clústers amb treballadors, haver realitzat un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO), per força major o per causes econòmiques i productives, com a conseqüència de la COVID-19.

Per a l'acreditació d'aquest requisit és necessari que s'aporti la resolució o comunicació de l'autoritat competent que acrediti la realització de l'ERTO.

2. Per a autònoms, tenir aprovada una prestació extraordinària per cessament de l'activitat com a conseqüència de la COVID-19 establerta al Reial Decret Llei 2/2021, de 26 de gener.

Per a l'acreditació d'aquest requisit és necessari aportar la resolució per la qual s'aprova la prestació extraordinària per cessament d'activitat.

3. En el cas d'empreses, d'autònoms i d'associacions que no es troben inclosos en cap dels supòsits anteriors però es troben afectats per la COVID-19, haver sofert una reducció de la seva facturació:

Entenem per reducció de la facturació, la reducció de la facturació de com a mínim un 15% durant el període del 1 de gener de 2020 al 31 de desembre de 2020, pel que fa al període del 1 de gener del 2019 al 31 de desembre de 2019.

Per a l'acreditació d'aquest requisit és necessari presentar la declaració d'IVA dels períodes que es comparen (model 390 de liquidació de l'IVA anys 2019 i 2020) .

4. En el cas de clústers i associacions que no es troben inclosos en cap dels supòsits anteriors però es troben afectats per la COVID-19:

En aquest cas poden ser beneficiaris dels ajuts els clústers i les associacions, que el 15% de les seves empreses associades haguin realitzat un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO), per força major o per causes econòmiques i productives, com a conseqüència de la COVID-19.

Per a l'acreditació d'aquest requisit és necessari que s'aportin les resolucions o comunicacions de l'autoritat competent que acrediti la realització dels ERTO.

D. Exclusions:

a) No en poden ser beneficiàries les societats civils sense personalitat jurídica, com tampoc les grans empreses, les fundacions, les administracions públiques ni, en general, les entitats sense ànim de lucre, excepte les associacions i clústers.

b) Tampoc en poden ser beneficiàries les empreses intermediàries l'activitat de les quals consisteixi a afavorir l'exportació indirecta d'altres empreses. Entenem per exportació indirecta, tota activitat de exportació que es faci mitjançant una empresa intermediària que només es dedica a l'exportació de productes d'altres empreses.

3. Crèdit assignat a la convocatòria

3.1 El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de 603.750 euros amb càrrec a les partides 12801 G/761CCV/47000/00/ 31111 i 12801 G/761CCV/48000/00/ 31111 del pressupost general vigent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l'any 2021, amb la distribució següent:

- A càrrec de la partida pressupostària 12801 G/761CCV/48000/00/ 31111, 100.000 euros, per associacions i clústers.

- A càrrec a la partida pressupostària: 12801 G/761CCV/47000/00/ 31111, 503.750 euros, per empreses i autònoms.

3.2 Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria.

3.3 Els crèdits assignats a cada partida poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cada un, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.

4. Despeses subvencionables:

4.1. Es consideren despeses subvencionables les despeses generades dintre del projecte de internacionalització com a instrument per a fomentar la cooperació i la modernització del comerç i els serveis, i per a fomentar la promoció comercial i la internacionalització dels productes fabricats a les Illes Balears, presentats per les empreses, associacions i clústers de les Illes Balears afectades per la COVID-19, i en particular les despeses següents:

A) Despeses de contractació externa de serveis d'un tècnic expert en comerç exterior per a la reactivació i posada en marxa del pla d'internacionalització de l'empresa a causa de l'aturada causada per la crisis sanitària de la COVID-19.

B) Despeses relacionades directament amb la reactivació i posada en funcionament del pla de màrqueting internacional, d'un pla de promoció exterior internacional o de un pla de comunicació comunicació internacional, una vegada reiniciada l'activitat paralitzada a causa de la crisis sanitària de la COVID-19.

  • Publicitat en mitjans estrangers, marketing digital, posicionament, noves estratègies de RRSS, publicitat en RRSS, imatge de campanyes i promoció digital.
  • Publicitat o inscripció en portals o directoris en línia i en mercats electrònics internacionals, sempre que estigui vinculada amb els mercats exteriors objectiu del pla d'internacionalització.
  • Serveis corresponents a l'elaboració de material promocional, catàlegs, fullets i conjunt de cartells diversos, realitzats en diferents idiomes i adreçats específicament a la promoció en mercats exteriors, també en la seva versió digital i fulletons 3D.
  • Campanyes SEM i SEO de màrqueting en línia internacional.
  • Contractació de serveis externs per a l'adaptació del CRM i altres eines de gestió per al seguiment i contractació de campanyes de fidelització i captació en els mercats internacionals.

C) Despeses derivades de la digitalització internacional de l'empresa.

  • Despeses dirigides a fomentar o assegurar els canals digitals, en concret l'adaptació i implantació de noves eines tecnològiques en matèria d'internacionalització (TIC aplicat a la internacionalització).
  • Creació, adaptació i millora de la web a la venda online, en concret: l'ecommerce internacional, marketplaces, plataformes comercials B2B, contractació de màrketing digital en diferents mercats, canvi d'idioma de la pàgina web.
  • Creació de plataformes de venta online o digitals, i disseny aplicacions.
  • Adaptació de catàlegs digitals i realitat virtual o augmentada.

D) Serveis relacionats amb el procés de registre de marca comunitària o en països fora de la Unió Europea, per a guanyar competitivitat en mercats exteriors, i pal·liar els efectes provocats per la COVID-19. No es consideren elegibles les taxes.

E) Serveis relacionats amb el procés de certificació i registre dels serveis o productes necessaris per a la seva comercialització als països fora de la Unió Europea, quan així ho exigeixi la normativa d'aquests països, per a guanyar competitivitat en mercats exteriors i així pal·liar els efectes provocats per la COVID-19. No es consideren elegibles les taxes.

F) Despeses de personal: salari brut del personal tècnic en comerç exterior que executi el pla de promoció internacional de l'empresa o del tècnic enginyer d'adaptació del producte al mercat internacional per a aconseguir pal·liar els afectes ocasionats per la crisis sanitària de la COVID-19. S'acceptarà un màxim d'un contracte per empresa beneficiària.

En aquest cas, s'haurà d'especificar si l'empresa ha aprovat un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació al treballador o treballadora de la qual es sol·licita la subvenció del seu salari. Els mesos afectats per l'ERTO no son subvencionables. Sols s'entendran subvencionables, en el cas dels ERTO's parcials, per la part abonada per l'empresa al treballador.

A l'efecte d'aquesta convocatòria es considera com a tècnic en comerç exterior el qui acrediti la seva formació o experiència en matèria d'internacionalització, mitjançant certificat de realització d'un curs en matèria d'internacionalització o amb un certificat de l'empresa que indiqui que desenvolupa aquestes funcions dins l'empresa, i a més es trobi contractat de forma indefinida per l'empresa. Aquest certificat no el pot emetre el propi treballador.

Quant al salari brut del tècnic en comerç exterior o de l'enginyer d'adaptació del producte al mercat internacional objecte d'aquest projecte, només es podrà considerar com a despesa elegible un 20 % del salari brut mensual. Per justificar les seves funcions, s'haurà d'aportar un certificat signat pel responsable de l'empresa que indiqui quines són les seves funcions fent una referència a la normativa que exigeix aquesta adaptació, i a més haurà de trobar-se contractat de forma indefinida per l'empresa.

G) Despeses de promoció, relacionades amb accions de promoció en mercats exteriors:

Participació en fires, sales d'exposicions, trobades empresarials, viatges de prospecció, material de difusió i promoció, missions inverses, fires virtuals i digitals, showrooms digitals i presencials, tant dintre del país d'origen com en el país de destinació.

Quant a les despeses de desplaçament (vols, vehicles de lloguer, tren...) i allotjament es finançaran mitjançant borses de viatges. Es consideren borses de viatge les despeses de transport i allotjament d'una de les persones que participin en l'acció.

Només es proporcionarà una borsa de viatge per empresa i acció de promoció d'un màxim de 600 euros per acció realitzada a Europa, i fins a 1.200 euros per acció realitzada fora d'Europa. Com a màxim, cada empresa podrà rebre dues borses de viatge per tot el projecte subvencionat.

H) Despeses relacionades amb la contractació de serveis de consultoria o gestió d'exportacions en els mercats exteriors: per concertar agendes de reunions, per realitzar estudis de mercats, serveis relacionats en la participació de licitacions en mercats internacionals, com per exemple la compra de plecs o traducció dels mateixos, i altres activitats relacionades tendents a reactivar l'activitat de l'empresa així com millor la seva competitivitat i reinici del projecte d'internacionalització, paralitzada a causa de l'aturada obligatòria de l'activitat causada per la crisis sanitària de la COVID-19.

I) Despeses derivades de accions de d'assessorament, informació i anàlisis en matèria de internacionalització que duguin a terme els tècnics en comerç exterior o tècnics enginyer en adaptació del producte de les empreses, com per exemple en matèria de nous controls i tramitació de duanes amb el Regne Unit.

4.2. No són objecte de subvenció les despeses següents:

  1. Les despeses de publicitat sobre petits objectes (marxandatge: bolígrafs, clauers, samarretes, bosses) i de material d'oficina que no estigui relacionat directament amb la fira o l'exposició.
  2. Els serveis de consultoria en activitats permanents o periòdiques relacionats amb les despeses d'explotació normals de l'empresa, com els serveis rutinaris d'assessoria fiscal, els serveis jurídics periòdics o els de publicitat.
  3. Les normes ISO i aquelles actuacions que corresponguin a l'activitat ordinària de l'empresa beneficiària.
  4. Les despeses derivades de les mostres i mostraris, i les accions de promoció que es facin en territori nacional.
  5. Les dietes, les despeses de duana, el material promocional, els regals promocionals i el càtering.
  6. Taxes i imposts.

4.3 Totes les despeses imputables a la convocatòria d'ajuts han d'estar emmarcades dintre del projecte d'internacionalització de l'empresa, l'associació o el clúster, i han de tenir com a objectius el foment de la cooperació empresarial i la modernització del comerç i els serveis, així com la promoció comercial i el foment de la internacionalització dels productes fabricats a les Illes Balears. Així mateix, han de tenir com a objectiu final la reactivació o posada en marxa del projecte d'internacionalització afectat per l'aturada obligatòria de l'activitat a causa de la crisis sanitària de la COVID-19 i tots els seus afectes econòmics en el nivell d'ingressos i liquiditat de l'empresa sol·licitant.

4.4. Si l'import de la despesa subvencionable supera les quanties establertes a la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (inferiors 40.000 euros quan es tracti d'obres o inferiors 15.000 euros quan es tracti de contractes de subministraments o serveis, IVA exclòs), el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a l'adopció del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no hi hagi al mercat suficient nombre d'entitats que el subministrin o prestin, o llevat que la despesa s'hagués realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.

L'elecció entre les ofertes presentades es farà conforme a criteris d'eficiència i economia, i caldrà justificar expressament en una memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

5. Presentació de les sol·licituds

5.1 El termini de presentació de sol·licituds, comença a partir del dia següent de la publicació de la resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 30 d'octubre del 2021. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Els interessats poden presentar les sol·licituds en qualsevol de les formes establertes a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Per a la presentació de electrònica podran realitzar la sol·licitud mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), i han d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment, d'acord a

l'Annex I d'aquesta convocatòria,disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, i ha d'anar signada electrònicament.

També podran presentar les sol·licituds de manera presencial a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració local.

No obstant això, els subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques, de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, únicament podran presentar les sol·licituds en la forma esmentada mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC).

En cas que algun d'aquests subjectes presenti la sol·licitud de manera presencial, l'Administració el requerirà perquè la realitzi de manera electrònica, de conformitat amb allò que estableix l'article 68. 4 de la Llei 39/2015.

Qualsevol sol·licitud presentada seguint un procediment diferent al descrit serà inadmesa.

Només s'admetrà una sol·licitud per entitat dins aquesta convocatòria.

La sol·licitud ha de ser signada electrònicament.

5.2. La sol·licitud signada electrònicament, d'acord a l'Annex I,II i III, disponible en seu electrònica a la següent direcció: dgpe.caib.es, inclourà una declaració responsable de:

A) Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

B) Declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per haver exercit o tolerat pràctiques prohibides d'acord amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes i d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradir la LGTBI-fòbia, i tampoc estic sotmès a cap de les prohibicions per a ser beneficiari dels ajuts que estableix la normativa específica aplicable en matèria de subvencions.

C) Declaració responsable de les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals o, si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.

D) Declaració responsable dels ajuts rebuts subjects al marc nacional temporal des del 2 d'abril de 2020

E) Declaració de dades bancàries signada electrònicament, a l'efecte de l'ingrès derivat del procediment (d'acord al model normalitzat disponible en seu electrònica a la següent direcció: dgpe.caib.es ).

F) Declaració responsable sobre l'obligatorietat del certificat i registre de productes en el mercat exterior.

G) Declaració responsable de complir amb la condició de ser PIME. S'ha d'emplenar l'Annex III. En el cas d'Associacions i clústers s'ha d'emplenar l'Annex III per a cada una de les empreses associades PIMES, fins arribar al 25% del total d'empreses associades.

H) En el cas d'Associacions i clústers, declaració responsable de la totalitat de les empreses associades.

5.3 El període elegible comprèn factures i justificants de pagament des de l'1 d'octubre del 2020 fins al 30 d'octubre del 2021, ambdós inclosos.

Per les accions de promoció exterior d'assistència a fires internacionals realitzades dins o fora del territori nacional celebrades entre l'1 d'octubre del 2020 fins al 30 de setembre del 2021, ambdós inclosos., es consideraran elegibles les factures i els justificants de pagament emesos de l'1 d'abril de 2020 al 30d'octubre del 2021, ambdós inclosos. .

5.4 D'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta ordre, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de 10 dies, esmeni l'error o presenti els documents necessaris, amb indicació que si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que es dictarà en els termes que preveu l'article 21 de la mateixa Llei.

6. Documentació a presentar

6.1. Els sol·licitants han d'adjuntar a la sol·licitud presentada, d'acord amb l'Annex 1 d'aquesta convocatòria, la documentació següent:

A) La sol·licitud signada electrònicament, d'acord al model normalitzat que apareix en l'Annex I, II i III d'aquesta convocatòria,disponible en seu electrònica a la següent direcció: dgpe.caib.es. La sol·licitud inclourà totes les declaracions responsables especificades en el punt 5.2 d'aquesta Ordre.

B) Models 390 de liquidació anual de l'IVA dels anys 2019 i 2020, de l'empresa beneficiària.

C) Còpia de la resolució per la qual s'aprova l'Expedient de Regulació Temporal d'Ocu pació (ERTO), en el cas que l'empresa beneficiària hagui realitzat un ERTO, tan si es presenta a la convocatòria l'empresa com si es presenta l'associació o el clúster.

D) Còpia de la resolució d'aprovació de la prestació extraordinària per cessament d'ac- tivitat.

E) Certificat del Gerent o President de l'Associació o clúster, que certifiqui el nombre total d'empreses associades.

F)Declaració responsable de veracitat de dades bancàries aportades, signada electrònicament (d'acord al model normalitzat disponible a la següent direcció: dgpe.caib.es ).

G) Còpia de l'escriptura de constitució de l'empresa, associació o clúster sol·licitant.

H) Còpia del document fefaent que acrediti, per qualsevol forma vàlida en dret la representació de la persona que actua en nom de l'empresa sol·licitant.

I) Memòria que reculli les activitats realitzades.

J) Llistat de despeses subvencionables i la seva justificació d'acord al model habilitat a tal efecte dintre de la sol·licitud d'ajuda.

K) Factures i justificants de pagament de totes les despeses subvencionables.

L) Quan es sol·licitin despeses de personal, còpia del contracte del personal tècnic en comerç exterior o del tècnic enginyer en adaptació de producte, nòmines del treballador o treballadora, el rebut de liquidació de cotitzacions i el seu justificant de pagament ,la relació nominal de treballadors i el seu justificant de pagament, (antics TC1 i TC2),model 111 els mesos dels quals sol·liciten la subvenció d'aquest concepte, declaració 190 amb l'envers i amb la fulla on consti el personal contractat i certificat de l'empresa que acrediti la imputació del 100% o del 20% del temps de treball del treballador a les tasques subvencionables en la convocatòria.

M) Declaració responsable que el sol·licitant no ha contractat amb persones o entitats vinculades.

6.2. Justificació de les despeses a presentar juntament amb la sol·licitud: Juntament amb la sol·licitud s'haurà de d'adjuntar el compte justificatiu establert a l'Annex de sol·licitud, i s'haurà d'adjuntar la següent documentació:

- Còpia de la factura, on han de constar les dades següents: La factura ha d'estar detallada per conceptes i preus unitaris, ha de constar: el Núm. de factura,data, concepte, import elegible, taxes, import total i les dades i NIF de l' emissor i destinatari de la factura.

- Còpia de les nòmines, justificant bancari de pagament de la nòmina, a més de la documentació especificada en la lletra K.

- Una còpia del document bancari oficial que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figurin la data del pagament, l'import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, així com les dades i el NIF de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.

- En els cas de factures emeses en moneda estrangera, el document bancari que acrediti el pagament haurà de fixar el tipus de canvi a euros aplicable el dia del pagament.

Es considerarà despesa realitzada la que ha estat efectivament pagada amb anterioritat a la finalització del període de justificació determinat per la normativa reguladora de la subvenció, es a dir la despesa pagada fins dia 30 d'octubre de 2021.

No s'admeten:

  • Factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).
  • Tiquets de caixa.
  • Paganents en efectiu.

6.3 La presentació de la sol·licitud suposa per part de la persona o entitat interessada l'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè, si escau, obtingui de manera directa l'acreditació de les obligacions de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

En el cas que la persona o entitat sol·licitant denegui expressament l'autorització, aportarà un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

6.4 En qualsevol cas, la empresa sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini de quinze dies comptadors des de què es produeixi la nova situació.

6.5 L'organisme intermedi, la direcció general de Fons Europeus, podrà demanar pel control previ a la certificació de les subvencions altra documentació per garantir millor el compliment de les obligacions del beneficiari, com ara per exemple, la comptabilitat de l'empresa beneficiària.

7. Instrucció i resolució del procediment

7.1 L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és el director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular,actuant com a entitat col·laboradora la Cámara Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca.

La Cámara Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca comprovarà en cada sol·licitud el compliment de tots els requisits per poder ser beneficiari, emetrà un informe favorable sobre cada expedient susceptible de ser beneficiari dels ajuts, així com dels que es denegarà la sol·licitud i dels que desisteixen de la sol·licitud. Aquests informes es remetran a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular per a que emeti les propostes de resolucions de concessió i de denegació, així com les resolucions de concessió i denegació dels ajuts.

7.2 El director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular ha d'emetre una proposta de concessió o denegació de les ajudes, la qual ha de contenir la llista dels beneficiaris proposats per l'atorgament o denegació de l'ajuda. Aquesta proposta es publicarà al BOIB, tal i com determinen els arts. 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. i es donarà un termini màxim de deu dies per fer al·legacions.

7.3 El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball és l'òrgan competent per dictar les resolucions d'aprovació o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria. No obstant això, aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició (BOIB núm. 97, de 16 de juliol de 2019).

7.4 El procediment de concessió d'ajudes s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut de la urgència, derivada de la crisis sanitària causa per la pandèmia de la COVID-19, i del que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

7.5 Les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre per rigorós ordre d'entrada de dia i hora dels expedients, sobre la base dels requisits establerts en aquesta resolució sempre que hi hagi crèdit suficient.

 

​​​​​​​7.6 L'òrgan instructor ha de realitzar d'ofici les actuacions que consideri necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.

7.7 El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos des de la sol·licitud de l'ajuda. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

7.8 La resolució motivada del procediment s'ha de notificar als interessats mitjançant la publicació en el BOIB, tal com determinen els arts. 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut i enquadrament en el Programa Operatiu FEDER de les Illes Balears 2021-2027 (objectiu polític, objectiu específic, camp d'intervenció i organisme amb senda financera) i absència de conflicte d'interessos de qui la dicta.

7.9 Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'establert a l'article 17.3 del Text refós de la Llei de Subvencions aprovada per Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

8. Quantia dels ajuts

8.1 L'import de l'ajut serà el següent:

1. Els projectes d'internacionalització presentats per les empreses o autònoms, es subvenciona el 50% del cost elegible presentat, amb un màxim de 20.000 euros per projecte.

2. Els projectes d'internacionalització presentats per les Associacions i els Clústers, es subvencionara el 50% del cost elegible presentat amb un màxim de 25.000 euros per projecte.

9.Obligacions dels beneficiaris

9.1 Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts:

a) Les obligacions establertes a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

b) La realització, execució i pagament dels projectes objecte de la subvenció dintre del període elegible.

Excepte les despeses de fires realitzades i pagades amb anterioritat al període subvencionable, sempre que l'acció subvencionada estigui executada dins el període subvencionable.

9.2 La Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular pot realitzar les activitats de comprovació i control del projecte subvencionat. També hauran de sotmetre's a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del PO FEDER 2021-2027, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

9.3 Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, en les bases reguladores.

9.4 Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació. Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l'operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació.

9.5 Assegurar les mesures d'informació i publicitat. En totes les mesures d'informació i publicitat s'ha de reconèixer l'emblema de la UE i la referència del FEDER (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web, etc.). La resolució d'aprovació de l'operació cofinançada i les publicacions fetes en el DOUE/BOE/BOIB han de recollir expressament la menció següent: «Aquest projecte està cofinançat amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears».

9.6 Mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada durant un període mínim de cinc anys següents al pagament final al beneficiari o 3 anys en caso de PIMES.

 

​​​​​​​9.7 Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

9.8 Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions i ajuts d'Estat (el Reglament [UE] 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014; el Reglament [UE] 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, de minimis), i l'Ordre FP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional, comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.

9.9 Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat.

9.10 Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per disposar d'una pista d'auditoria apropiada.

9.11 Acceptar la inclusió del beneficiari dins una llista d'operacions.

9.12 Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

9.13 Durant la realització de l'operació s'ha d'informar el públic del suport obtingut pel FEDER. S'ha de fer una breu descripció en el lloc web —si se'n disposa— de l'operació, de manera proporcionada al nivell de l'ajut obtingut, els objectius i resultats, i s'ha de destacar el suport financer de la Unió Europea.

10. Lluita contra el frau

Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat amb relació als projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria, pot comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a la web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.

11. Règim del Marc Temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a recolzar l'economia

11.1 Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19 aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56581 (2020/N)), prorrogat fins 31 de desembre de 2021 per Decisió SA.61875 (2021/N) de 23 de març de 2021.

11.2 Això implica, entre altres coses, que l'entitat beneficiària no pot percebre, des de 2 de abril de 2020, ajuts, ajuts públics o d'entitats privades finançades a càrrec de pressuposts públics per un import superior al que disposa la legislació d'aplicació, abans esmentada.

11.3 El sotmetiment al règim de la Modificació d'aquest Marc s'ha de fer constar expressament en la resolució de concessió de les subvencions.

11.4 Les ajudes regulades en aquest règim podran concedir-se a empreses que no estiguin en crisi i/o a empreses que no estesin en crisi (a tenor d'allò disposat a l'article 2, punt 18 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories) a 31 de desembre de 2019, però sí ho estaven o començaren a estar-ho amb posterioritat a aquesta data a conseqüència del brot de COVID-19.

12.Concurrència i compatibilitat de subvencions

12.1 Aquests ajuts són compatibles amb altres ajuts de qualsevol entitat atorgats per dur a terme el projecte d'internacionalització proposat, sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el cost total de l'activitat objecte de subvenció.

A aquest efecte s'haurà d'emplenar dins la sol·licitud una declaració responsable per garantir que els ajuts sol·licitats no superen, aïlladament o conjuntament, el cost total de l'activitat objecte de subvenció.

12.2 Atesa la compatibilitat d'aquesta convocatòria, s'estarà als límits assenyalats en l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, de subvencions de les Illes Balears

 

​​​​​​​13. Justificació i pagament

Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta en el punt 6, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

No obstant això, la justificació de la subvenció s'entendrà complerta quan s'hagui justificat l'import de la subvenció concedida.

Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament.

14. Conveni amb la Cámara Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca com entitat col·laboradora

La col·laboració entre la Cámara Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca i la conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, s'articularà mitjançant un conveni de col·laboració, en el que la Cámara Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca tindrà la condició d'entitat col·laboradora pel desenvolupament de les actuacions que aquest efecte es determinin per a la tramitació dels ajuts.

 

Palma, 4 d'octubre de 2021

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez

 

ANNEX I- EMPRESES I AUTÒNOMS:

SOL·LICITUD D'AJUTS PER A EMPRESES I AUTÒNOMS

PER A PROJECTES D'INTERNACIONALITZACIÓ DE LES EMPRESES, ASSOCIACIONS I CLÚSTERS DE LES ILLES BALEARS AFECTADES PER LA COVID-19

1. DADES GENERALS

Nom de l'empresa: .................................……………..................................

NIF o NIE: .......…................Telèfon: .…….….....…….......... Fax: ..................................................

Adreça: ……………………………………………………………….. Codi postal: ..............…..…...…

Domicili Fiscal: ..........................................................................................................

Adreça electrònica: ..........................................................................................................

Pàgina web de l'empresa: .........................................................................................................

Epígraf de l'activitat econòmica de l'empresa: .............................................................

Núm. de registre industrial o núm. de registre d'indústries agràries: ..................................................

Sector al qual pertany l'empresa ...................................................................................

Data d'alta a l'IAE: ............................................... Epígraf: ................................................

Descripció de l'activitat que desenvolupa l'empresa: ............................................ ...................................................................................................................................................................

Persona de contacte: ...................................................................................................................................

Nom del representant legal: .............................................................................................................

DNI del representant legal: .............................................................................................................

2. DECLARACIÓ RESPONSABLE

Declar sota la meva responsabilitat:

1. ( ) Que es certa i completa la informació que es fa constar en aquest tràmit i accept, íntegrament, les condicions de la convocatòria.

2. ( ) Que l'entitat sol·licitant es troba inclosa dins alguna de les definicions establertes en l'article 2. en el qual s'estableixen les empreses, associacions i clústers que poden ser beneficiaris dels ajuts, i a més, no es troba en cap dels supòsits d'exclusió prevists. S'ha d'emplenar l'Annex III.

3. ( ) Que no estic en cap dels supòsits establerts en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

4. ( ) Que no he estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per haver exercit o tolerat pràctiques prohibides d'acord amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes i d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradir la LGTBI-fòbia, i tampoc estic sotmès a cap de les prohibicions per a ser beneficiari dels ajuts que estableix la normativa específica aplicable en matèria de subvencions.

5. ( ) Que, per a l'actuació per a la qual sol·licit l'ajut (assenyalau amb una X el vostre cas):

( ) No he sol·licitat ni he rebut cap altra ajuda pel mateix concepte.

( ) Sí, he sol·licitat o he rebut una altra ajuda pel mateix concepte.

 

Organisme

 

Data de resolució

Quantia

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

6. ( ) Que, per a altres actuacions o projectes (assenyalau amb una X el vostre cas):

( ) No he rebut des de el 2/04/2020, ajuts públics o d'entitats privats finançades a càrrec de pressuposts públics per un import superior al que disposa el Marc Nacional Temporal aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56581 (2020/N)).

( ) He rebut des de el 2/04/2020, ajuts públics o d'entitats privats finançades a càrrec de pressuposts públics per un import superior al que disposa el Marc Nacional Temporal aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56581 (2020/N)).

Organisme

 

Data de

resolució

Quantia

Tipus de Marc Nacional Temporal

(general, agrari, pesquer)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


7.( ) Que facilitaré totes les possibles actuacions de control que es duguin a terme per a comprovar la realització correcta de l'objecte d'aquests ajuts, i puc acreditar aquestes dades documentalment, en cas que se m'exigeixin.

8.( ) Que les meves dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment són les especificades dintre del model normalitzat disponible en seu electrònica.

9.( ) En el cas de presentar despeses de registre de productes en el mercat exterior o de certificació de productes, que el registre o la certificació es obligatori per a la internacionalització.

10. ( ) Que no contractat amb persones o entitats vinculades.

3. DENEGACIÓ D'AUTORITZACIÓ

NO autoritz:

( ) Que es facin les consultes als fitxers públics per acreditar les dades o els documents esmentats perquè puguin ser obtinguts en nom meu per l'òrgan competent o autoritzat, en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant transmissions telemàtiques de dades o de certificats que les substitueixin.

( ) Que les dades i els documents d'altres administracions inclosos en aquesta comunicació i que no es presenten puguin ser obtinguts per l'òrgan gestor, mitjançant transmissions telemàtiques de dades o de certificats que les substitueixin, sempre que s'hagi establert per conveni amb l'Administració competent.

D'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, em don per assabentat o assabentada que les dades personals recollides s'incorporaran i es tractaran en un fitxer específic, a l'efecte de gestionar la tramitació de les ajudes i, en tot cas, a l'efecte estadístic. L'òrgan responsable del fitxer és la Direcció General de Comerç i Empresa.

4. MEMÒRIA DEL PROJECTE (PRESENTACIÓ EN DOCUMENT SEPARAT)

A) Descripció situació empresa:

Breu resum de la descripció de la situació actual de l'empresa, on es poden explicar, entre d'altres, els aspectes següents: activitat que realitza l'empresa, facturació actual, treballadors i funcions que realitzen, explicació de com ha afectat la COVID-19 a la internacionalització de l'empresa.

B) Anàlisi DAFO de l'activitat, debilitats i fortaleses de l'empresa, amenaces i oportunitats que l'entorn i el mercat objectiu d'aquest pla els suposa.

C) Objectius del projecte i resultats que s'espera obtenir

S'ha de fer referència a l'import de facturació per exportacions que s'espera obtenir a finals d'any amb les accions programades i el percentatge que l'exportació suposarà respecte de la facturació total de l'empresa.

Breu referència a la planificació temporal i pressupostària del projecte d'internacionalització.

D) Descripció del pla d'actuació global a cada país

El pla ha de ser detallat i justificat, tant en les accions i el seu calendari, com en el pressupost corresponent

Data

País

Tipus d'activitat subvencionable

Concepte

Proveïdor

Pressupost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(NOTA INFORMATIVA: El llistat que apareix a continuació ha de presentar-se en format excel o similar, a més de ser emplenat dins aquest formulari, seguint la tabla abaix descrita).

5. DESPESES ELEGIBLES

Nº ordre

Núm.

factura/

Nòmina

Data

Proveïdor

Concepte

Base

imposable

IVA

Total

Data i forma pagament

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAL:

 

 

​​​​​​​SOL·LICIT:

L'ajuda per a projectes d'internacionalització de les empreses, associacions i clústers de les Illes Balears afectades per la COVID-19 per a la realització de les actuacions descrites en la memòria, en el projecte d'internacionalització, per un import global de:

...................................................€.

…….............................…, ………. d ..........................…… de 2021

[Signatura electrònica del sol·licitant]

 

 

(És obligatòria la firma electrònica).

 

ANNEX II- ASSOCIACIONS I CLÚSTERS:

SOL·LICITUD D'AJUTS PER A ASSOCIACIONS I CLÚSTERS PER A PROJECTES D'INTERNACIONALITZACIÓ DE LES EMPRESES, ASSOCIACIONS I CLÚSTERS DE LES ILLES BALEARS AFECTADES PER LA COVID-19

1. DADES GENERALS

Nom de l'associació o el clúster : .................................……………..................................

NIF o NIE: .......…................Telèfon: .…….….....…….......... Fax: ..................................................

Adreça: ……………………………………………………………….. Codi postal: ..............…..…...…

Domicili Fiscal: ..........................................................................................................

Adreça electrònica: ..........................................................................................................

Pàgina web de l'associació o el clúster : .........................................................................................................

Sector al qual pertany l'associació o el clúster : ...................................................................................

Data d'alta a l'IAE: ............................................... Epígraf: ................................................

Descripció de l'activitat que desenvolupa l'associació o el clúster: ............................................ ...................................................................................................................................................................

Persona de contacte: ...................................................................................................................................

Nom del representant legal: .............................................................................................................

DNI del representant legal: .............................................................................................................

2. DECLARACIÓ RESPONSABLE

Declar sota la meva responsabilitat:

1. ( ) Que es certa i completa la informació que es fa constar en aquest tràmit i accept, íntegrament, les condicions de la convocatòria.

2. ( ) Que som una Associació o un clúster i que: tenc el meu domicili fiscal a les Illes Balears, realitz la meves funcions de internacionalització o promoció exterior dirigides cap a PIMES de les Illes Balears i que m'he constituït prèviament a la convocatòria d'ajuts com a associació o clúster. També que el 25% de les meves empreses associades son PIMES i tenen domicili fiscal a les Illes Balears. (S'ha d'emplenar l'Annex III, per a cada una de les PIMES).

3. ( ) Que el nombre total de les meves empreses Associades és _____________.

4. ( ) Que no estic en cap dels supòsits establerts en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

5. ( ) Que no he estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per haver exercit o tolerat pràctiques prohibides d'acord amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes i d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradir la LGTBI-fòbia, i tampoc estic sotmès a cap de les prohibicions per a ser beneficiari dels ajuts que estableix la normativa específica aplicable en matèria de subvencions.

6. ( ) Que, per a l'actuació per a la qual sol·licit l'ajut (assenyalau amb una X el vostre cas):

( ) No he sol·licitat ni he rebut cap altra ajuda pel mateix concepte.

( ) Sí, he sol·licitat o he rebut una altra ajuda pel mateix concepte.

 

Organisme

 

Data de resolució

Quantia

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

7. ( ) Que, per a altres actuacions o projectes (assenyalau amb una X el vostre cas):

( ) No he rebut des de el 2/04/2020, ajuts públics o d'entitats privats finançades a càrrec de pressuposts públics per un import superior al que disposa el Marc Nacional Temporal aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56581 (2020/N)).

( ) He rebut des de el 2/04/2020, ajuts públics o d'entitats privats finançades a càrrec de pressuposts públics per un import superior al que disposa el Marc Nacional Temporal aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56581 (2020/N)).

Organisme

 

Data de

resolució

Quantia

Tipus de Marc Nacional Temporal

(general, agrari, pesquer)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.( ) Que facilitaré totes les possibles actuacions de control que es duguin a terme per a comprovar la realització correcta de l'objecte d'aquests ajuts, i puc acreditar aquestes dades documentalment, en cas que se m'exigeixin.

9.( ) Que les meves dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment són les especificades dintre del model normalitzat disponible en seu electrònica.

10.( ) En el cas de presentar despeses de registre de productes en el mercat exterior o de certificació de productes, que el registre o la certificació es obligatori per a la internacionalització.

11. ( ) Que no contractat amb persones o entitats vinculades.

3. DENEGACIÓ D'AUTORITZACIÓ

NO autoritz:

( ) Que es facin les consultes als fitxers públics per acreditar les dades o els documents esmentats perquè puguin ser obtinguts en nom meu per l'òrgan competent o autoritzat, en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant transmissions telemàtiques de dades o de certificats que les substitueixin.

( ) Que les dades i els documents d'altres administracions inclosos en aquesta comunicació i que no es presenten puguin ser obtinguts per l'òrgan gestor, mitjançant transmissions telemàtiques de dades o de certificats que les substitueixin, sempre que s'hagi establert per conveni amb l'Administració competent.

D'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, em don per assabentat o assabentada que les dades personals recollides s'incorporaran i es tractaran en un fitxer específic, a l'efecte de gestionar la tramitació de les ajudes i, en tot cas, a l'efecte estadístic. L'òrgan responsable del fitxer és la Direcció General de Comerç i Empresa.

4. MEMÒRIA DEL PROJECTE (PRESENTACIÓ EN DOCUMENT SEPARAT)

A) Descripció situació de l'associació o clúster:

Breu resum de la descripció de la situació actual de l'associació o clúster, on es poden explicar, entre d'altres, els aspectes següents: activitat que realitza l'associació o clúster , facturació actual de les seves empreses associades, treballadors i funcions que realitzen, explicació de com ha afectat la COVID-19.

B) Anàlisi DAFO de l'activitat, debilitats i fortaleses de l'empresa, amenaces i oportunitats que l'entorn i el mercat objectiu d'aquest pla els suposa.

 

C) Objectius del projecte i resultats que s'espera obtenir

S'ha de fer referència a l'import de facturació per exportacions que s'espera obtenir a finals d'any amb les accions programades i el percentatge que l'exportació suposarà respecte de la facturació total de l'empresa.

Breu referència a la planificació temporal i pressupostària del projecte d'internacionalització.

D) Descripció del pla d'actuació global a cada país

El pla ha de ser detallat i justificat, tant en les accions i el seu calendari, com en el pressupost corresponent

Data

País

Tipus d'activitat subvencionable

Concepte

Proveïdor

Pressupost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(NOTA INFORMATIVA: El llistat que apareix a continuació ha de presentar-se en format excel o similar, a més de ser emplenat dins aquest formulari, seguint la tabla abaix descrita)

5. COMPTE JUSTIFICATIU

Nº ordre

Núm.

factura/

Nòmina

Data

Proveïdor

Concepte

Base

imposable

IVA

Total

Data i forma pagament

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAL:

 

 

​​​​​​​SOL·LICIT:

L'ajuda per a projectes d'internacionalització de les empreses, associacions i clústers de les Illes Balears afectades per la COVID-19 per a la realització de les actuacions descrites en la memòria, en el projecte d'internacionalització, per un import global de:

​​​​​​​​​​​​​​...................................................€.

…….............................…, ………. d ..........................…… de 2021

[Signatura electrònica del sol·licitant]

 

(És obligatòria la firma electrònica).

 

ANNEX III- DECLARACIÓ RESPONSABLE DE TIPUS I AUTONOMIA DE L'ENTITAT

(PRESENTACIÓ OBLIGATÒRIA)

NOTA: En el cas d'Associacions i clúster ha de presentar-se un Annex III per a cada empresa associada que és PIME, fins arribar al 25% del total de les empreses associades).

1. TIPUS I AUTONOMIA DE L'ENTITAT

Nom:

DNI:

En nom i representació de l'entitat:

NIF:

Càrrec del representant:

DECLARA:

Que l'empresa que represent es una PIME d'acord amb la definició establerta en l'annex 1 del Reglament (UE) nº 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual s'estableixen determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (http://www.boe.es/doue/2014/187/L00001-00078.pdf.

Tipus d'empresa d'acord a la definició establerta en l'article 3 del Annex I de la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió:

( ) L'empresa és totalment independent, no té participació en altres empreses ni cap altra empresa té participació en l'entitat.

( ) L'empresa no està associada ni vinculada a una altre empresa, es a dir, té una participació inferior al 25% del capital o dels drets de vot (dels dos el major), en una o més empreses, i no hi ha tercers que tinguin interessos del 25% o més del capital o els drets de vot (dels dos el major) en l'entitat.

( ) L'empresa està vinculada i/o associada a una altre empresa, es a dir, té una participació superior al 25% del capital o els dret de vot (dels dos el major) en una o més empreses i/o hi ha tercers que tinguin interessos del 25% o més del capital o dels drets de vot (dels dos el major) en l'entitat. Encare així, el conjunt de la/les empreses associades o vinculades compleixen les condicions per considerar-se PIME.

Que l'empresa és, o el conjunt d'empreses associades/vinculades:

( ) Mitjana empresa (menys de 250 empleats i un volum de negoci anual menor a 50 milions d'euros).

( ) Petita empresa (menys de 50 empleats i un volum de negoci anual menor a 10 milions d'euros).

( ) Micro empresa (menys de 10 empleats i un volum de negoci anual menor a 2 milions d'euros).

 

____________, a ____de_____de_____

(És obligatòria la firma electrònica)