Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE BANYALBUFAR

Núm. 454221
Bases i convocatòria per a la concessió d'ajudes al lloguer d'habitatges en el terme municipal Banyalbufar any 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

CONVOCATÒRIA DE SUBVENCIONS PER A LA CONCESSIÓ D'AJUDES AL LLOGUER D'HABITATGES EN EL TERME MUNICIPAL DE BANYALBUFAR

En el Ple en sessió celebrada el dia 20 de setembre de 2021 va aprovar la convocatòria de prestacions econòmiques de dret de concurrència per a la concessió d'ajudes al lloguer d'habitatges dins el terme municipal de Banyalbufar, i es procedeix a publicar en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma dels Illes Balears l'acord adoptat i les bases de la convocatòria, per a la seva difusió i el seu coneixement públic.

ACORD

PRIMER.

APROVAR les Bases reguladores per a la concessió prestacions econòmiques de dret de concurrència per a la concessió d'ajudes al lloguer d'habitatges dins el terme municipal de Banyalbufar, d'acord amb el text que s'adjunta i que forma part integrant de la present proposta.

SEGON.

DESTINAR un total de 15.617,95 € de l'aplicació pressupostària 2021.01.231.48004.01 per a la present convocatòria de subvencions, corresponent a l'anualitat 2021.

TERCER.

INSERIR el present acord, així com el text de la Convocatòria en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma a l'efecte de la seva difusió i públic coneixement.

QUART.

APROVAR els models normalitzats de sol·licitud, declaració responsable, comunicació de perceptors i acreditació de compte bancari que figuren en els annexes.

JUSTIFICACIÓ DE LA CONVOCATÒRIA  

L'Administració local, com a entitat més pròxima a la ciutadania, té l'obligació de donar resposta a les necessitats dels seus administrats. En aquest sentit, i per a pal·liar, en la mesura que sigui possible, els efectes i les conseqüències en les economies domèstiques derivades per la COVID-19, l'Ajuntament de Banyalbufar emet la present convocatòria de prestacions socials de caràcter econòmic de dret de concurrència per a la concessió d'ajudes al lloguer d'habitatges dins el terme municipal de Banyalbufar.

BASES

1. Marc Normatiu

  • Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

  • El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de la CAIB.

  • Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures vigents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la Covid-19 (BOIB núm. 180, de 20 d'octubre), segons la modificació de la disposició final primera del decret llei 1/2021, de 25 de gener (BOIB núm. 11 de 26 de gener).

  • Decret llei 10/2020 de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.

  • Reglament de prestacions socials de caràcter econòmic per al municipi de Banyalbufar.

Qualsevol altra disposició normativa que per la seva naturalesa pugui ser aplicable.

2. Crèdit pressupostari

Partida pressupostària                          Import                           Anualitat

2021.01.231.48004.01                         15.617,95 €                             2021

La concessió de les ajudes regulades en aquestes bases queda condicionada a la disponibilitat pressupostària i està limitada al crèdit pressupostari esmentat. No obstant això, les quanties es poden incrementar, si hi ha disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant acord de la Junta de Govern Local. En tot cas, si el nombre de sol·licituds excedeix del pressupost de la convocatòria, aquest es dividirà equitativament entre les sol·licituds que compleixin amb els requisits establerts en el punt 5 de la  convocatòria.

3. Objecte i finalitat

 L'Ajuntament de Banyalbufar, convoca la concessió de prestacions socials de caràcter econòmic de dret de concurrència per a la concessió d'ajudes al lloguer d'habitatges dins el terme municipal de Banyalbufar  per a la població  empadronada al municipi i arrendatàries d'habitatge habitual, situades en el terme de Banyalbufar, que tinguin problemes per a fer front al pagament del lloguer i sempre que la persona es trobi en una de les circumstàncies definides a l'apartat 5.1. de la convocatòria.

 4. Òrgan competent per a la concessió de les ajudes

L'òrgan competent per a la concessió de les ajudes al lloguer d'habitatges és la Comissió Avaluadora formada per:

  • Presidenta: Maria de las Mercedes Navarro Roig, secretària interventora de l'Ajuntament de Banyalbufar.

  • Secretària: Catalina Riera Jaume, tècnica de l'Ajuntament de Banyalbufar.

  • Vocals:

- José Aranda Huertas, tècnic de l'Ajuntament de Banyalbufar.

- Isabel Albertí Tomàs, administrativa de l'Ajuntament de Banyalbufar.

5. Requisits dels beneficiaris

5.1.  Podran ser beneficiaris de les ajudes les persones físiques que, en la seva condició d'arrendatàries d'habitatge habitual, acreditin estar en situació de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda a conseqüència de la Covid-19 per concórrer una de les següents circumstàncies:

a) Estar en atur.

b) Estar, o haver estat durant 2021, en situació d'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), i/o reducció de jornada per motiu de la COVID-19.

c) Ser autònom i haver sofert una reducció d'ingressos o que l'activitat que desenvolupa hagi estat suspesa.

d) Dones víctimes de violència de gènere.

e) Que la persona sol·licitant sigui titular, en qualitat d'arrendatària, d'un contracte de lloguer d'habitatge d'una durada mínima d'un any. El contracte ha d'indicar expressament la referència cadastral de l'habitatge i estar formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, actualitzada per la Llei 4/2013 de Mesures de Flexibilització i Foment del Mercat del Lloguer d'Habitatges, de 4 de juny de 2013. La condició d'arrendatari s'ha d'acreditar mitjançant l'aportació del contracte de lloguer.

f) Que l'habitatge objecte de lloguer estigui situat dins l'àmbit territorial del municipi de Banyalbufar.

g) Que l'habitatge llogat constitueixi la residència habitual i permanent de la persona l'arrendatària. Aquesta circumstància s'ha d'acreditar amb un certificat de convivència que acrediti, en la data de la sol·licitud, les persones que tenen el domicili habitual a l'habitatge objecte del contracte de lloguer.

h) Que la renda de l'habitatge objecte del contracte de lloguer sigui igual o inferior a 1.000 euros mensuals.

i) Que totes les persones que tinguin o hagin de tenir el domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat tinguin la nacionalitat espanyola o la d'algun dels estats membres de la Unió Europea, l'Espai Econòmic Europeu o Suïssa; o, en el cas d'estrangers no comunitaris, que tinguin la residència legal a Espanya.

j) Que els ingressos en conjunt de les persones que tinguin o hagin de tenir el domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat, constin o no com a titulars del contracte de lloguer, siguin inferiors a:

- Tres vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) corresponent a l'any 2021, és a dir, 23.725,80 € anuals.

- Quatre vegades l'IPREM, és a dir, 31.634,40 € anuals si es tracta d'una família nombrosa de categoria general o de persones amb discapacitat.

- Cinc vegades l'IPREM, es a dir, 39.543 € anuals quan es tracti de famílies nombroses de categoria especial o de persones amb discapacitat d'algun d'aquests tipus:

I. Persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenvolupament, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %.

II. Persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 %. Aquests ingressos s'han d'acreditar amb les dades que consten a l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. Si la persona sol·licitant o qualsevol dels integrants de la unitat de convivència no ha presentat la declaració, haurà de presentar un certificat d'imputacions de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

5.2 Les persones beneficiàries hauran d'acreditar, a més, que reuneixen els següents requisits

a.- La persona sol·licitant ha d'estar empadronada en el terme municipal de Banyalbufar amb anterioritat a l'1 de gener de 2021.

b.- Que la persona sol·licitant sigui titular, en qualitat d'arrendatària, d'un contracte d'arrendament d'habitatge vigent, formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans o amb les posteriors actualitzacions de la normativa de la llei d'arrendaments urbans.

c.- Que l'habitatge objecte del lloguer estigui situat dins de l'àmbit del territorial del municipi de Banyalbufar.

d.- L'habitatge arrendat ha de constituir la residència habitual i permanent de la persona o unitat de convivència del sol·licitant de l'ajuda. Es considerarà unitat de convivència la formada pel conjunt de persones que estiguin empadronades en el terme municipal de Banyalbufar en un mateix habitatge, existeixin o no llaços familiars.

e.- Que l'import de la renda de l'habitatge objecte del contracte de lloguer sigui igual o inferior a 1.000 euros mensuals.

5.3. En tot cas, les persones beneficiàries no podran accedir a les ajudes d'aquesta convocatòria quan:

- Qualsevol membre de la unitat de convivència és titular d'un altre habitatge o immoble en el terme municipal de Banyalbufar, o del seu dret d'ús i gaudi, excepte les següents excepcions:

  • Tenen únicament un percentatge de la propietat de l'habitatge i/o s'han obtingut per herència.
  • Tenen la propietat o usdefruit, però no poden disposar de l'habitatge per causa de separació o divorci o una altra causa aliena a la voluntat de la persona sol·licitant.
  • L'habitatge no està adaptada a la discapacitat del sol·licitant o d'algun dels membres de la seva unitat familiar.
  • Acreditin uns ingressos bruts anuals superiors als definits en el punt 5.1 j.

6. Forma i Termini de presentació de sol·licituds.

La sol·licitud normalitzada la qual està composta per l'Annex I adjunt a la convocatòria.

En https://banyalbufar.sedelectronica.es/info.0 es troba tota la informació i la documentació necessària en atenció a aquestes ajudes en l'apartat d'Ajudes lloguer 2021 de l'Ajuntament de Banyalbufar.

El termini de presentació és de 20 dies hàbils a partir de l'endemà a la publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB de les Illes Balears.

6.1. Formalització de la sol·licitud

Ha d'emplenar-se l'Annex I, la sol·licitud, que està composta de la Declaració Responsable i Acreditació Bancària. La Sol·licitud (Annex I) ha d'estar signada per la persona que tramita i que ho fa en nom i amb l'autorització de totes les persones majors de 18 anys que conformen la unitat de convivència i que han de reunir tots els requisits per a ser beneficiària/as de l'ajuda (així ho farà constar marcant amb una X la casella corresponent).

- De manera telemàtica a través del Registre Electrònic Comú de l'Administració General de l'Estat, en cas de disposar de clau permanent, certificat digital o DNI electrònic.

- Mitjançant formulari creat particularment per a aquesta convocatòria (Annex I).

- En casos molt excepcionals, podrà sol·licitar cita prèvia per telèfon als SSCB.

ADVERTIMENT: La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de dades i informació que s'incorpori a la declaració responsable, o la no presentació davant l'Ajuntament de la documentació que sigui requerida per a acreditar el compliment del declarat, incorrerà en procediment sancionador i s'aplicarà el títol IX de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, i l'article 16.3 del  Reglament de prestacions socials de caràcter econòmic per al municipi de Banyalbufar.

6.2. Documentació a presentar al moment de la sol·licitud

- La sol·licitud normalitzada la qual està composta per l'Annex I adjunt a la convocatòria.

- CONTRACTE D'ARRENDAMENT DE L'HABITATGE HABITUAL complet (totes les pàgines i signat per les parts).

-  En cas de situació legal d'atur o en situació d'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO): certificat expedit per l'entitat gestora de les prestacions, en el qual figuri la quantia mensual percebuda en concepte de prestacions o subsidis o que és sol·licitant d'aquesta.

- Demanda d'ocupació del SOIB de tots els membres de la unitat de convivència majors de 18 anys, o justificació de matricula d'estudis, si és el cas.

- DNI de tots els membres de la unitat de convivència.

- Vides laborals actualitzades expedides per l'INSS, excepte dels i les membres de la unitat de convivència que estiguin estudiant, que hauran d'aportar el justificant de matricula en el centre corresponent.

- Nòmines, Certificats de prestacions del SEPE i de l'INSS.

- En cas de reducció de jornada laboral per motius de conciliació familiar, laboral o organitzatius: certificat d'empresa.

- En cas de cessament d'activitat de treballadors per compte propi/autònom: certificat expedit per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària sobre la base de la declaració de cessament d'activitat declarada per la persona interessada.

- Les persones assalariades ocupades, les nòmines percebudes en 2021 fins a la data de la sol·licitud.

- Les persones que treballin per compte propi, les declaracions trimestrals, fins a la data de la sol·licitud.

- Els 4 últims justificants de la transferències bancàries del pagament del lloguer mensual (no s'admetran rebuts manuals), en cas que no es compti amb algun d'ells, es podrà substituir pel reconeixement de deute del propietari de l'habitatge.

- En tot cas, tota aquella documentació que es consideri necessària, per part dels SSCB, per a aquesta convocatòria.

La persona sol·licitant no està obligada a aportar la documentació establida en els punts anteriors, si l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) no està autoritzat, es troba en tramitació o pendent de resolució s'haurà de presentar carta de l'empresa o certificat de la sol·licitud d'ERTO).

Podrà presentar-se un màxim d'una sol·licitud per unitat de convivència en la convocatòria.

La sol·licitud serà revisable per part dels Serveis Socials Comunitaris  Bàsics de l'Ajuntament de Banyalbufar, a l'efecte de control del compliment dels requisits establerts en la convocatòria.

Tal com estableix l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els actes administratius seran objecte de publicació tal com ho estableixen les normes reguladores de cada procediment o quan l'aconsellin raons d'interès públic apreciades per l'òrgan competent, la que es farà en la pàgina web municipal.

6.3 Esmena de la sol·licitud

Si la sol·licitud normalitzada no compleix els requisits que estableix la present convocatòria o hi ha mancada de documentació, l'Ajuntament de Banyalbufar ha de requerir a l'interessat perquè, en el termini improrrogable de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aportació la documentació preceptiva, i se li ha d'indicar que, en el cas que no ho faci, s'entén que desisteix de la sol·licitud i es dictarà la resolució corresponent, d'acord amb l'article 22.1.a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. Causes d'inadmissió de les sol·licituds

a) La presentació de sol·licituds fora de termini.

b) La NO utilització dels formularis normalitzats d'ús obligatori.

c) Presentar la sol·licitud per correu electrònic o altres mitjans fora dels expressament autoritzats per aquesta convocatòria.

d) NO MARCAR en la DECLARACIÓ DE RESPONSABLE (Annex I), la casella en la qual declara conèixer que la inexactitud, falsedat o omissió, o de caràcter essencial, de dades i informació que s'incorpori a la declaració responsable.

e) Els contractes d'arrendament de l'habitatge habitual que no estigui situat en el terme municipal de Banyalbufar; els que l'import de la renda de l'habitatge sigui superior a 1.000 euros mensuals; els que el període sigui inferior als 12 mesos de durada.

Per a les sol·licituds que es presentin fora de termini; les que no utilitzin el formulari normalitzat d'ús obligatori; les presentades fora dels mitjans expressament autoritzats o no presentin els contractes d'arrendament determinats en l'anterior punt 5; i/o no adjunti la documentació requerida, es dictarà resolució d'inadmissió i es publicarà en la seu electrònica de la web de l'Ajuntament de Banyalbufar.

La sol·licitud de l'ajuda implicarà que la persona que realitza la sol·licitud autoritza l'Ajuntament de Banyalbufar a obtindre la informació necessària (Certificat de convivència)  per a la gestió de les ajudes, excepte que manifesti expressament la seva negativa, tal com s'estableix en l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8. Àmbit temporal

Aquesta ajuda es concedeix per un període màxim de quatre (4) mesos, incloent com primera mensualitat del lloguer, la corresponent al mes de juny fins a setembre de 2021. També seran admeses les sol·licituds d'ajuda per mesos solts, si així es sol·licita, sense que siguin necessàriament consecutius, dins del mateix període de 4 mesos.

8. Forma i termini de presentació de sol·licituds

Les sol·licituds poden presentar-se a partir de l'endemà a la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB, i fins als 20 dies naturals posteriors al de la publicació:

1. De manera telemàtica a través del Registre Electrònic Comú de l'Administració General de l'Estat, en cas de disposar de certificat digital o DNIe.

2. De manera presencial de dilluns a divendres de 9 a 14 hores en el Registre General de l'Ajuntament de Banyalbufar, o en qualsevol de les formes previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Tal com estableix l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en tractar-se d'un procediment de concurrència competitiva els actes administratius que es generen en la tramitació del mateix seran objecte de publicació, i la mateixa es durà a terme en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Banyalbufar,  i en la pàgina web municipal i en les respectives xarxes socials del Consistori municipal.

9. Quantia de l'ajuda

Per un lloguer mensual de l'habitatge de fins a un màxim de 1.000 €, la quantia de l'ajuda serà de fins a un 40% del lloguer mensual. Únicament es proporcionarà una ajuda per habitatge o per contracte de lloguer. En cas que les sol·licituds siguin superiors a la quantitat disponible, les quanties de les subvencions es repartiran a proporció al número d'aquestes.

En el cas de no existir crèdit pressupostari suficient per atendre totes les sol·licituds que compleixin els requisits, es procedirà al prorrateig de l'import màxim global destinat a la subvenció entre tots els beneficiaris (sol·licitants que compleixin els requisits).

En tot cas, es preveu esgotar el 100% de la partida econòmica de la present convocatòria, de manera que el 40% establert pot veure's incrementat entre el total de les sol·licituds. Donat el cas, la Comissió Tècnica podria decidir, previ informe dels Serveis Socials municipals, ajudar amb una quantitat superior a algun dels beneficiaris.

10. Obligacions i responsabilitats de les persones beneficiàries

a) Tenir domiciliat el pagament de la renda de lloguer en alguna entitat financera o de crèdit.

b) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i a aportar tota la informació que li sigui requerida.

11. Justificació de l'ajuda concedida

Les persones sol·licitants de les ajudes han d'aportar el rebut o rebuts del lloguer corresponent al mes o mesos als quals s'ha concedit l'ajuda. Aquests rebuts de transferència bancària, serveixen com a document acreditatiu per a justificar l'ajuda sol·licitada. En el cas que no es pugui aportar el rebut o rebuts corresponents perquè encara no s'han abonat, aquests seran substituïts pel reconeixement de deute del propietari de l'habitatge, que haurà de ser el mateix que figura com a part del contracte d'arrendament. En tot cas, la persona beneficiària de l'ajuda haurà d'aportar  el justificant del pagament del mes o mesos deguts, en el termini no superior a 30 dies després d'haver rebut la transferència de l'ajuda. La documentació justificativa dels pagaments podrà presentar-se telemàticament a través del Registre Electrònic Comú de l'Administració General de l'Estat o de manera presencial en el Registre de l'Ajuntament de Banyalbufar. 

12. Compatibilitat de l'ajuda amb altres ajudes/subvencions de lloguer

És compatible amb l'ajuda estatal del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front al COVID-19. Les ajudes que regulen aquestes bases són incompatibles amb altres ajudes al lloguer per a arrendataris amb recursos econòmics escassos que concedeix l'Ajuntament de Banyalbufar o qualsevol altra administració o entitat pública, per a les mateixes mensualitats del mateix any. No es consideren afectats per aquesta incompatibilitat els supòsits excepcionals en què els Serveis Socials de l'Ajuntament de Banyalbufar aporten un complement per al pagament del lloguer a beneficiaris en situacions de vulnerabilitat especial.

13. Control i reintegrament

L'Ajuntament de Banyalbufar podrà comprovar, pels mitjans que estimi més adequats, el compliment de les obligacions inherents a l'atorgament de les ajudes. L'incompliment d'aquestes obligacions o la comprovació de la falsedat de les dades aportades i en particular el supòsit de falsedat de les declaracions responsables presentades, donarà lloc a la possible qualificació dels fets com a infracció administrativa i, en cas que pugui ser constitutiu d'un delicte de falsedat pública d'actuacions a l'ordre jurisdiccional, la qual cosa suposarà la immediata devolució de les ajudes concedides.

14. Protecció de dades

La sol·licitud d'ajuda al lloguer implica que la persona interessada autoritza l'Administració per al tractament de les dades de caràcter personal per a la gestió de les ajudes, de conformitat amb el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i normes que la despleguen. En concret les dades de caràcter personal s'incorporen al fitxer “Història Social Integral” del qual és responsable la Unitat de Treball Social de l'Ajuntament de Banyalbufar.

15. Termini de resolució i notificació

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució de concessió és d'un (1) mes a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud de l'ajuda. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat i notificat resolució expressa, es produirà el silenci administratiu i la sol·licitud podrà entendre's desestimada.

16. Forma de pagament

La liquidació i pagament de les ajudes s'efectuarà una vegada verificats el compliment dels requisits, per l'òrgan competent de l'Ajuntament de Banyalbufar que durà a terme d'ofici, totes les actuacions que consideri necessàries per a determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut dels quals s'ha de pronunciar la resolució. L'import de l'ajuda es lliurarà en un únic pagament  després que es dicti la resolució de concessió.

  

Banyalbufar, 20 de setembre de 2021

El batle

Mateu Ferrà Bestard

Documents adjunts