Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 457711
Acord del Consell de Govern de 4 d’octubre de 2021 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació corresponent al Projecte de construcció de ramal a la rotonda d’accés a Manacor a la Ma-15 (PK 47+000), vial cívic al costat de la Ma-15c i ciclovia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 13 de setembre de 2021 va tenir entrada a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat del Govern de les Illes Balears un escrit del conseller de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca en el qual sol·licita la declaració d'ocupació urgent dels terrenys necessaris per executar les obres del Projecte de construcció de ramal a la rotonda d'accés a Manacor a la Ma-15 (PK 47+000), vial cívic al costat de la Ma-15c i ciclovia. Amb l'escrit esmentat, es trameteren els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent, amb la finalitat que el Consell de Govern faci aquesta declaració, si escau.

La documentació aportada pel Consell de Mallorca és la següent:

- Resolució del conseller executiu de Mobilitat i Infraestructures d'11 de gener de 2021 sobre l'aprovació inicial del Projecte de construcció de ramal a la rotonda d'accés a Manacor a la Ma-15 (PK 47+000), vial cívic al costat de la Ma-15c i ciclovia, versió 2, amb clau 18-16.0-ML, en relació amb els béns i drets afectats, i d'obertura d'un període d'informació pública. En aquesta Resolució també es dicta sotmetre el Projecte al tràmit d'informació pública, d'acord amb l'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; aprovar inicialment la relació concreta i individualitzada dels béns i drets afectats del terme municipal de Manacor; sotmetre la relació esmentada de béns i drets afectats al tràmit d'informació pública previst en els articles 118 i següents de la Llei de 16 de desembre de 1954 sobre expropiació forçosa i en el Decret de 26 d'abril de 1957 pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'expropiació forçosa; ordenar l'obertura d'un termini d'informació pública de vint dies, amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB, en el web del Consell Insular de Mallorca i en un diari d'àmbit insular; disposar que, durant aquest termini, el projecte i la relació de béns i drets afectats es poden consultar a les dependències del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca i en el web de la institució, i disposar la tramesa a l'Ajuntament de Manacor d'un anunci amb la relació de béns i drets afectats, a l'efecte que l'insereixin en el seu tauler d'edictes per un termini de vint dies.

- Resolució de 9 de juliol de 2021 d'aprovació definitiva del Projecte de construcció de ramal a la rotonda d'accés a Manacor a la Ma-15 (PK 47+000), vial cívic al costat de la Ma-15c i ciclovia, clau 18-16.0-ML, redactat el juny de 2021, i aprovació definitiva de la relació de béns i drets afectats del conseller executiu de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca de 13 de setembre de 2021. En aquesta Resolució es dicta resoldre les al·legacions presentades el 5 de febrer de 2021 pel senyor L. V. R. A., i el 17 de febrer de 2021 pel senyor J.M.F en relació amb la Resolució d'11 de gener de 2021 d'aprovació inicial de la relació concreta de béns i drets afectats del terme municipal de Manacor; també resoldre les qüestions plantejades a l'informe tècnic de l'Ajuntament de Manacor de 10 de març, i sol·licitar al Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats per dur a terme les expropiacions relatives al projecte esmentat.

- L'informe de l'enginyer del servei d'obres, planificació i supervisió de 15 de desembre de 2020 sobre la urgència de l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al projecte esmentat.

- El certificat de la secretària delegada del Consell Insular de Mallorca, de 10 d'agost de 2021, segons el qual el Projecte de construcció de ramal a la rotonda d'accés a Manacor a la Ma-15 (PK 47+000), vial cívic al costat de la Ma-15c i ciclovia, amb clau 18-16.0-ML, aprovat per la Resolució del conseller executiu de Mobilitat i Infraestructures d'11 de gener de 2021, s'ha sotmès a informació pública mitjançant un anunci publicat en el BOIB núm. 8, de 19 de gener de 2021, en el web del Consell Insular de Mallorca, en el Diario de Mallorca i en el tauler d'edictes de l'Ajuntament de Manacor. El termini per presentar-hi al·legacions ha estat comprès entre el 20 de gener de 2021 i el 17 de febrer de 2021. Segons el Registre General de la corporació, dins el termini d'exposició pública s'han presentat dues al·legacions que no fan referència a la tramitació del procediment d'ocupació urgent.

- El certificat de la interventora delegada del Departament d'Hisenda i Funció Pública del Consell de Mallorca de 8 de setembre de 2021 d'existència de crèdit adequat i suficient per atendre les despeses derivades de l'expropiació dels béns afectats per l'execució del Projecte de construcció de ramal a la rotonda d'accés a Manacor a la Ma-15, d'acord amb les retencions de crèdit per a l'exercici 2021.

- Els plànols parcel·laris dels béns afectats.

Cal referir-se a l'informe tècnic de l'enginyer del servei de 23 d'octubre de 2020 sobre la urgència de l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al Projecte de construcció de ramal a la rotonda d'accés a Manacor a la Ma-15. Aquest informe justifica la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d'expropiació forçosa en els termes següents:

El Projecte de construcció d'un carril zero a la rotonda d'entrada a Manacor junt al polígon industrial (intersecció de la Ma-15 amb la Ma-15c) defineix les actuacions necessàries per aconseguir restablir les condicions de seguretat i comoditat dels usuaris, ja que les contínues retencions per incorporar-se a la rotonda alteren la fluïdesa del trànsit i la millora de la situació és impossible d'aconseguir amb el manteniment ordinari de la zona de conservació.

Com s'indica en la memòria del projecte, «es una via que favorece principalmente el tránsito interurbano, tanto personal como comercial que circula entre Palma y las localidades del norte, flanqueada por una carretera con calzada de dos carriles de doble sentido convencional, flanqueado por arcenes de emergencia. El problema encontrado es que en la interesección de la travesía de Artà (dirección hacia Palma) con la rotonda donde coincide con la Ma-15 y con la Ma-15c, se produce en horas puntas importantes con retenciones de tránsito. En el presente proyecto se desarrollará un carril directo (carril cero) desde la variante norte hacia la Ma-15 en dirección a Palma para agilizar la incoporación a la autovía y evitar las retenciones en la rotonda».

Per una altra banda, amb les dades de trànsit aportades pel Consell de Mallorca s'obté la xifra de 31.227 vehicles/dia com a intensitat mitjana diària de vehicles pesats 1.005. Aquesta càrrega de trànsit és molt superior a la que pot suportar l'actual enllaç, la qual cosa també constitueix una reducció en la seguretat dels usuaris en cas de degradació del paviment.

Les mesures proposades en aquest projecte, doncs, augmenten la seguretat i funcionalitat dels vehicles que transiten per l'enllaç de la Ma-15 amb la variant de Manacor i la Ma-15c.

Per tot allò exposat anteriorment, l'enginyer que subscriu aquest informe considera necessària la tramitació per urgència de l'expedient d'expropiacions de béns i drets afectats per les obres esmentades.

El 21 de setembre de 2021, una vegada examinat l'expedient del Consell Insular de Mallorca, la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local va emetre un informe jurídic. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent, són necessaris certs requisits, com, en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.

Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003), entre d'altres.

L'informe jurídic que s'ha esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Mallorca, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que fan recomanable recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat. D'acord amb l'informe tècnic esmentat, l'actuació sobre el terreny es justifica de la manera següent:

Aquesta càrrega de trànsit és molt superior a la que pot suportar l'actual enllaç, la qual cosa també constitueix una reducció en la seguretat dels usuaris en cas de degradació del paviment.

Les mesures proposades en aquest projecte, doncs, augmenten la seguretat i funcionalitat dels vehicles que transiten per l'enllaç de la Ma amb la variant de Manacor i la Ma-15.

D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposa l'estat o el traçat de la via i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.

Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel Projecte de construcció de ramal a la rotonda d'accés a Manacor a la Ma-15 (PK 47+000), vial cívic al costat de la Ma-15c i ciclovia, té com a finalitat millorar la seguretat viària, en particular, en allò que es refereix a augmentar les condicions de seguretat i funcionalitat en el tram considerat. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Mallorca.

S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.

Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears, i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

L'article 2.2.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix l'exercici de la competència en matèria de relacions de col·laboració, cooperació i coordinació amb els ens territorials a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, mitjançant la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local. En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, en la sessió de 4 d'octubre de 2021, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l'expropiació relativa al Projecte de construcció de ramal a la rotonda d'accés a Manacor a la Ma-15 (PK 47+000), vial cívic al costat de la Ma-15c i ciclovia, atesa la sol·licitud del Consell Insular de Mallorca i a l'efecte del que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb la indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell Insular de Mallorca i en l'informe jurídic de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local, el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en la seguretat, d'acord amb els arguments que consten en els informes esmentats. En concret, es justifica per augmentar la seguretat i la funcionalitat dels vehicles que transiten pel tram afectat.

Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què s'ha sotmès la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions que, no obstant això, no fan referència a la urgència.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que consten com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 4 d'octubre de 2021

La secretària del Consell de Govern

Mercedes Garrido Rodríguez

 

 

ANNEX 1

Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació en relació amb el Projecte de construcció de ramal a la rotonda d'accés a Manacor a la Ma-15 (PK 47+000), vial cívic al costat de la MA-15c i ciclovia

 

Finca

Pol.

Parc.

Referència cadastral

Titular

m2 per expropiar

1

27

509

07033A027005090001SE

María Sureda Ferrer

97,08

2

27

1068

07033A027010680000AA

Provise Service Credits, SL

243,60

3

26

1335

07033A026013350000AX

Global Taranis, SL

99,05

4

26

47(c)

7000109ED1870S0001HK

Comercial Tecno Balear, SA

7,45