Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, FUNCIÓ PÚBLICA I IGUALTAT

Núm. 452507
Notificació de l’acord del Consell de Govern de 15 de març de 2021 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació dels terrenys afectats per l’execució del «Projecte de millores en la travessera de Can Nadal» al terme municipal de Santa Eulària des Riu

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

D'acord amb allò que disposa l'article 44 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i atès l'Acord del Consell de Govern de 15 de març de 2021 pel qual s'autoritza l'ocupació urgent dels terrenys afectats per l'expropiació dels terrenys afectats per l'execució del «Projecte de millores en la travessera de Can Nadal» al terme municipal de Santa Eulària des Riu, es constata que no s'ha pogut notificar l'esmentat Acord del Consell de Govern a les següents persones en el domicili conegut: Maria del Carmen Torres Boned.

Mitjançant aquest anunci se'ls notifica que el Consell de Govern en la sessió de 15 de març de 2021, va adoptar, entre d'altres, el següent acord ( BOIB núm. 36, 16 de març de 2021):

1. El 25 de gener de 2021 va tenir entrada en la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors del Govern de les Illes Balears un escrit del president del conseller executiu del Departament de Gestió del Territori Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'Intrusisme en el qual sol·licita la declaració d'ocupació dels terrenys afectats pel «Projecte de millores en la travessera de Can Nadal», al terme municipal de Santa Eulària des Riu. Amb l'escrit esmentat es remetien els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que aquesta es declari, si escau, pel Consell de Govern.

2. La documentació aportada pel Consell d'Eivissa és la següent:

a. Certificat de la secretària general del Consell Insular d'Eivissa de 18 de gener de 2021 relatiu a la proposta aprovada pel Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa en sessió ordinària de data 15 de gener de 2021,

b. per la qual s'acorda, entre d'altres qüestions, l'aprovació de la relació definitiva dels béns i drets afectats pel «Projecte de millores en la travessera de Can Nadal» , i la sol·licitud al Govern de les Illes Balears de la declaració d'urgència en l'ocupació.

c. L'informe del cap de secció d'infraestructures viàries de 19 d'agost de 2020, sobre la urgència de l'obtenció dels terrenys afectats per l'expropiació.

d. El certificat de la secretària general del Consell Insular d'Eivissa de 18 de gener de 2021, relatiu a la reunió ordinària de 15 de gener de 2020 del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa en la qual es va aprovar definitivament el «Projecte de millores en la travessera de Can Nadal» en data 16 de juliol de 2020 i que l'aprovació porta implícita la necessitat d'ocupació i declaració d'utilitat pública de les obres, atès que aquestes s'adapten als programes d'actuació del Pla Director Sectorial de Carreteres d'Eivissa, aprovat definitivament pel Ple del Consell Insular d'Eivissa en data 29 d'abril de 2016, publicat al BOIB núm. 69 de 2 de juny de 2016. Es certifica que en data 9 d'octubre de 2020 es va aprovar la relació indivualitzada dels béns i drets afectats per l'expropiació esmentada. Es certifica que el Projecte ha estat sotmès a informació pública en el BOIB núm.182 de 24 d'octubre de 2020, al Diario de Ibiza i al Periódico de Ibiza en data 23 d'octubre de 2020, i a l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu per quinze dies hàbils. També es va practicar la notificació individual als interessats, tràmit d'informació pública i al·legacions presentades d'acord amb els articles19 de la Llei d'Expropiació Forçosa i 18 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Segons aquest certificat, en el període de presentació d'al·legacions, no s'han presentat al·legacions.

e. El certificat de l'interventor accidental del Consell d'Eivissa de 13 de gener de 2021 d'existència de crèdit i suficient relativa al «Projecte de millores en la travessera de Can Nadal».

f. Els plànols parcel·laris dels béns afectats.

3. Cal referir-se a l'informe tècnic del cap de servei d'Infraestructures viàries del Consell d'Eivissa de 19 d'agost de 2019 sobre la necessitat d'urgent ocupació dels terrenys afectats pel «Projecte de millores en la travessera de Can Nadal». Aquest informe justifica la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d'expropiació forçosa en els termes següents:

El objeto del presente proyecto de construcción es la definición y valoración de las obras necesarias para mejorar la seguridad de la carretera El-200 (antigua PM- 810), en la travesía del núcleo urbano de Can Nadal, entre el PK 5+300 y el PK 5+600, en el T.M. de Santa Eulària des Riu, en la isla de Ibiza. En particular, se pretende facilitar el cruce de peatones mediante la instalación de un paso semaforizado, adaptar las paradas de autobús y acondicionar el talud inestable existente en la margen derecha de la carretera, mediante la construcción de un muro de contención, de hormigón armado, revestido de piedra.

De acuerdo con lo establecido en el Plan Director Sectorial de Carreteras de Eivissa (en adelante PDSCE, aprobado definitivamente por el Pleno del Consell Insular d'Eivissa en fecha 29/04/2016 (BOIB nº 69 de 02/06/2016), la El- 200 pertenece a la red primaria básica de carreteras de Eivissa.

Esta carretera soporta una intensidad media diaria de tráfico de 21.047 vehículos (aforo 2019), con un 3,8 % de vehículos pesados; se halla en un entorno urbano y carece de pasos para peatones, lo cual dificulta la movilidad en el barrio y genera situaciones de riesgo.

Por otro lado, el talud inestable existente en la margen derecha de la carretera, sobre el PK5 +350 produce situaciones de peligro, tanto en lo que se refiere a la circulación de los vehículos, por arrastre de materiales, como a las propiedades colindantes. Por ello, es preciso ejecutar un muro de contención de tierras, de unos 80 m de longitud y una altura máxima de 6,50 m, lo cual obliga a efectuar una expropiación, en ese ámbito, de unos 555 m2.

El artículo 18.1 de la Ley 5/90, de 24 de mayo, de carreteras de la CAIB, establece lo siguiente:

«La aprobación de proyectos de carreteras contenidas en el plan director sectorial implicará la necesidad de ocupación de los bienes y la adquisición de los derechos correspondientes a los fines de expropiación, de ocupación temporal o de imposición o modificación de las servidumbres».

Por otro lado el artículo 16 de la Ley 14/2000, de 21 de diciembre, de ordenación territorial establece:

«La aprobación de cualquier instrumento de ordenación regulado en esta Ley lleva implícita la declaración de utilidad pública de las obras, de las instalaciones y de los servicios que se hayan previsto de manera concreta, a los efectos de aquello que prevé la legislación sobre expropiación forzosa».

El PSDCE plantea, en el punto 9 de la memoria, así como en el documento 4 del Plan, diversos «Programas de actuación», entre los que se encuentra el «Programa de seguridad vial». En ´este, en su apartado1.3.2 «Actuaciones específicas de seguridad vial», se detalla, entre otras actuaciones, las «actuaciones en travesías y áreas pobladas». Por tanto, se considera que el proyecto de referencia se adapta al programa de actuación del PDSCE y, por ello, su aprobación implica la necesidad de ocupación y la utilidad pública de las obras.

Por todo lo anterior, con objeto de reducir el plazo para poder acometer las obras y disminuir así las posibles situaciones de riesgo, el técnico que suscribe considera necesaria la declaración de la necesidad de urgente ocupación de los terrenos afectados por el proyecto de referencia.

Una vegada examinat l'expedient del Consell Insular d'Eivissa, la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local va emetre un informe jurídic el 22 de febrer de 2021. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent són necessaris certs requisits, com en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.

Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d'altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003).

L'informe jurídic que s'ha esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular d'Eivissa, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellen recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat. D'acord amb l'informe tècnic esmentat, l'actuació sobre el terreny es justifica per:

En particular, se pretende facilitar el cruce de peatones mediante la instalación de un paso semaforizado, adaptar las paradas de autobús y acondicionar el talud inestable existente en la margen derecha de la carretera, mediante la construcción de un muro de contención, de hormigón armado, revestido de piedra.

De acuerdo con lo establecido en el Plan Director Sectorial de Carreteras de Eivissa (en adelante PDSCE, aprobado definitivamente por el Pleno del Consell Insular d'Eivissa en fecha 29/04/2016 ( BOIB nº 69 de 02/06/2016), la El- 200 pertenece a la red primaria básica de carreteras de Eivissa.

Esta carretera soporta una intensidad media diaria de tráfico de 21.047 vehículos (aforo 2019), con un 3,8 % de vehículos pesados; se halla en un entorno urbano y carece de pasos para peatones, lo cual dificulta la movilidad en el barrio y genera situaciones de riesgo.

Por otro lado, el talud inestable existente en el margen derecha de la carretera, sobre el PK5 +350 produce situaciones de peligro, tanto en lo que se refiere a la circulación de los vehículos, por arrastre de materiales, como a las propiedades colindantes. Por ello, es preciso ejecutar un muro de contención de tierras, de unos 80 m de longitud y una altura máxima de 6,50 m, lo cual obliga a efectuar una expropiación, en ese ámbito, de unos 555 m2.

D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que en suposa l'estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.

Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel «Projecte de millores en la travessera de Can Nadal» té com a finalitat millorar la seguretat vial, en particular en allò que es refereix a facilitar l'encreuament de vianants, millorar la mobilitat en el barri i evitar situacions de risc. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular d'Eivissa.

S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.

Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

L'article 2.2 b del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix l'exercici de la competència en matèria de relacions de col·laboració, cooperació i coordinació amb els ens territorials a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, mitjançant la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local.

En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i els drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.

Per tot això, propòs al Consell de Govern que adopti el següent

Acord

Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l'expropiació relativa als terrenys afectats pel «Projecte de millores en la travessera de Can Nadal», en el Terme Municipal de Santa Eulària des Riu, atesa la sol·licitud del Consell Insular d'Eivissa i a l'efecte d'allò que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i els drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell Insular d'Eivissa i en l'informe jurídic de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local, el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i dels drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en la seguretat, d'acord amb els arguments que consten en els informes esmentats.

En concret es justifica per millorar la millorar la seguretat vial, en particular en allò que es refereix a facilitar l'encreuament de vianants, millorar la mobilitat en el barri i evitar situacions de risc.

Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què es va sotmetre la sol·licitud d'ocupació urgent, no s'han presentat al·legacions.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 24 de setembre de 2021

El director general de Relacions Institucionals i Cooperació Local

Francesc Miralles Mascaró

 

ANNEX 1

Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació del terreny en relació amb el «Projecte de millores en la travessera de Can Nadal». TM de Santa Eulària des Riu

 

Finca

Referència cadastral

Titular

TM

Expropiació (m2)

Altres béns

1

21630011CD7126S0001JL

Maria del Carmen Planells Torres (50%)

Juan Planells Torres8 50%)

Santa Eulària des Riu

88

1 llimoner, tipus II, 4 savines tipus IV, 2 cactus, 1 figuera de pic,1 palmera tipus I, 16m.de tanca metàl·lica de 1,50m. d'alçada amb malla vegetal, 1m.de tanca metàl·lica amb malla vegetal sobre mur de blocs de formigó de 0,5m. d'álçada i 0,20 m. d'ample.

3

07054A016000400000WP

Maria del Carmen Planells Torres( 50%)

Juan Planells Torres( 50%)

Santa Eulària des Riu

166

1 pi tipus IV, 1 pi tipus I, 2 savines tipus IV, 24m.de tanca metàl·lica d'1 metre d'alçada.

Usufructuària Maria del Carmen Torres Boned

4

07054A016000390000WT

Desconegut

 

150

4 pins tipus IV, 4 savines tipus IV

5

07054A016000380000WL

Desconegut

 

111

4 pins tipus IV, 4 savines tipus IV.

6

07054A016000370000WT

Desconegut

 

40

4 pins tipus IV, 4 savines tipus IV.