Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 450125
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 20 de setembre de 2021, relatiu a la convocatòria d’ajuts OPAS 2021 (aprovació text refós i convocatòria) (exp. 3203-2021-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El Consell Executiu, en la sessió de dia 14 de desembre de 2020, va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca (PES) del CIM per a l'any 2021 (BOIB núm. 12 de 28 de gener de 2021). El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és l'ajut a les associacions professionals d'agricultura de Menorca.

2. Són funcions de les organitzacions professionals agràries representar, defensar i coordinar els interessos econòmics dels seus associats en l'àmbit insular i de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. Aquestes organitzacions professionals desenvolupen una activitat de formació en el medi rural que cal fomentar.

4. Les organitzacions disposen d'unes estructures de funcionament que permeten una coordinació més efectiva amb el sector agropecuari i aporten informació important per al desenvolupament de les polítiques del Departament d'Economia i Territori.

5. El pressupost del Consell Insular de Menorca per l'any 2021 preveu un ajut per les OPA.

6. El Departament d'Economia i Territori del Consell Insular de Menorca té interès a donar suport a l'agricultura i a la ramaderia de Menorca i a fomentar els organismes interessats en el seu manteniment i la seva representació.

7. El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, reunit dia 28 de setembre de 2020, va aprovar les bases dels ajuts del CIM a les OPA. Aquestes bases es varen publicar en el BOIB núm. 181 de 22 d'octubre de 2020. La normativa específica que regula aquestes bases no ha canviat per la qual cosa la convocatòria d'aquest any es regirà per les bases aprovades l'any 2020 amb les modificacions que es recullen en aquesta proposta.

Atesa la proposta del conseller executiu de Departament d'Economia i Territori,

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar el text refós i la convocatòria d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a les organitzacions professionals agràries (OPA) corresponent al període comprès entre dia 1 de gener i dia 31 de desembre de 2021, que es regirà per les bases aprovades pel Consell Executiu del CIM en sessió de dia 28 de setembre de 2020 (BOIB núm. 181 de 21 d'octubre de 2020) amb les modificacions següents:

1. En la base 1 i la base 4.2, on diu:

«Des de dia 16 de novembre de l'any anterior fins a dia 31 de desembre de l'any en curs».

Se substitueix per:

«Des de dia 1 de gener a dia 31 de desembre de l'any en curs».

2. S'inclou una nova lletra, k, en la base 7.2:

k) Memòria i pressupost de les actuacions a realitzar.

3. La base 9.3 queda redactada de la manera següent:

«La Comissió Avaluadora està integrada per:

- President: el conseller executiu de l'àrea competent

- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament

- Un nombre de vocals no inferior a tres, designats en la resolució de la convocatòria»

4. La base 11.1 tindrà la redacció següent:

«Es tramitarà un primer pagament del 90 % de la subvenció concedida en el moment que es presenti la primera justificació (base 12.2), la qual cosa s'ha de fer, com a màxim, dia 19 de novembre de l'any de la convocatòria. El 10 % restant es tramitarà quan el beneficiari presenti la justificació (base 12.2) i el compte anual de l'entitat, la qual cosa s'ha de fer, com a màxim, dia 31 de juliol de l'any següent al de la convocatòria.

Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits de la convocatòria i, en cas del segon pagament, que s'han presentat els comptes anuals i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.»

5. La base 12.1 queda redactada de la manera següent:

«Dia 19 de novembre de l'any de la convocatòria és el darrer dia per presentar la primera justificació del 90 % de l'ajut i dia 31 de juliol de l'any següent al de la convocatòria és el darrer dia per justificar el 10 % restant de les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.»

6. Eliminar la referència feta en la base 12.2 a la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació de la normativa financera per la intensificació de les actuacions en la prevenció i lluita contra el frau. La base 12.2 tindrà, per tant, la redacció següent:

«La justificació de la realització del projecte subvencionat, de la consecució dels objectius de la subvenció i del compliment de les obligacions que determini, si escau, l'acte de concessió de l'ajut, és la documentació amb la qual el beneficiari demostra que ha fet el projecte d'acord amb com el va sol·licitar inicialment. S'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003 general de subvencions, a través d'un compte justificatiu simplificat que contengui:

- Memòria justificativa de la realització del projecte per al qual se sol·licita l'ajut i del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. S'han de relacionar en la memòria els viatges de les reunions de representació a què s'hagi assistit, tot especificant lloc, data i finalitat de la convocatòria.

- Relació nominativa de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, import, data d'emissió i data de pagament (annex IV). Aquest document també s'ha de presentar en format de full de càlcul (excel, libreoffice...).

Les despeses de naturalesa tributària generades en el període subvencionable i que no es puguin liquidar abans de dia 31 de desembre de l'any en curs es podran fer efectives fins al 31 de gener de l'any posterior al de la convocatòria.

- Còpia de les actes de les reunions a les quals s'ha assistit com a representant de l'organització.

- Comptes anuals de l'organització.»

Així mateix, la convocatòria s'aprova amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats per aportacions expresses de tercers per a contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria:

Partida

Quantia màxima

5.41200.4890000 Ajuts associacions professionals agràries del pressupost del CIM per l'any 2021

31.500€

De la partida que es determini en el pressupost del CIM per l'any 2022

3.500€

TOTAL

35.000€

L'aportació de l'any 2022 resta condicionada a la cobertura pressupostària futura segons l'aprovació del pressupost del Consell Insular de Menorca per l'any 2022.

b) El termini de presentació de sol·licituds és de 20 dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

c) La instructora d'aquest expedient és la senyora Judith Aisa Garbayo, tècnica de promoció agroalimentària del Departament d'Economia.

d) Aprovar la composició de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts, que és la següent:

- President: Josep Pastrana Huguet, conseller executiu del Departament d'Economia i Territori

- Secretari/ària: un/a funcionari o funcionària del Departament

- Vocals:

- Pilar Pons Goñalons, directora d'Economia

- Judith Aisa Garbayo, tècnica de promoció agroalimentària del Departament d'Economia

- Miquel Lopesino Chacón, tècnic agrícola del CIM

- Francisca Llabrés Riudavets, tècnica mitjana de gestió del CIM

Segon. Publicar el text refós de les bases en el BOIB amb la finalitat de facilitar-ne la consulta, el qual incorporarà les modificacions esmentades en l'acord primer.

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

TEXT REFÓS

BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER LES ORGANITZACIONS PROFESSIONALS AGRÀRIES DE MENORCA

1. Objecte

L'objecte d'aquests ajuts és participar en les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies de les organitzacions professionals agràries de l'illa de Menorca (d'ara endavant OPA) des de dia 1 de gener a dia 31 de desembre de l'any en curs.

2. Finalitat

Aquests ajuts tenen per finalitat contribuir al desenvolupament i la millora del sector agrari a través dels serveis d'entitats de representació col·lectiva.

3. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria

4. Activitats subvencionades: requisits i condicions

1. Són objecte de subvenció les activitats següents:

Línia 1. Manteniment de la pròpia organització professional agrària

Línia 2. Representació, assessorament i publicacions:

a) Desenvolupament de la funció representativa dels interessos socioeconòmics dels seus associats.

b) Publicació del mitjà de comunicació de l'organització dirigida principalment als seus socis, tant si és impresa com si és digital.

c) Realització d'activitats d'assessorament relacionades amb el sector, sempre que tenguin relació amb un millor servei als associats.

2. Les activitats abans relacionades s'han de portar a terme des de dia 1 de gener fins a dia 31 de desembre de l'any en curs.

3. Els beneficiaris d'aquests ajuts poden subcontractar totalment l'activitat subvencionada.

4. Són despeses subvencionables:

  • Lloguers i despeses dels locals de l'organització, entre altres, electricitat, telèfon i neteja

  • Nòmines dels treballadors de l'organització

  • Material fungible d'oficina

  • Quotes satisfetes per la seva integració en agrupacions o federacions d'àmbit superior.

  • Subscripció a publicacions relacionades amb l'activitat de l'organització

  • Viatges per assistència a reunions fora de l'illa de Menorca

  • Assistència dels representants a reunions convocades a Menorca, mitjançant convocatòria oficial i amb acta de la sessió en què consti l'assistència

  • Despeses d'assessorament al personal propi de l'organització i als seus associats

  • Despeses d'assessoria fiscal

  • Despeses per a informació i comunicació

5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

1. Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.

2. L'import dels ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

6. Requisits dels beneficiaris

1. Poden sol·licitar la subvenció les organitzacions professionals agràries legalment constituïdes que tenguin el seu domicili social i àmbit d'actuació dins del territori de Menorca i un funcionament intern real i democràtic.

2. En aquest sentit, queden excloses d'aquest procediment de concurrència competitiva les organitzacions que no realitzin els processos electorals prevists en els seus estatuts.

3. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

7. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a ANNEX I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es.

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

Documentació administrativa

a) Còpia de l'escriptura de constitució o modificació dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent.

b) Certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda.

c) Document de designació d'un representant.

d) Si fos necessari de conformitat amb els estatuts, s'ha d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda.

e) Còpia del document d'identificació fiscal del sol·licitant (NIF) i del seu representant.

f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu legal representant de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 10.1 del Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196 de 31-12-2005) (annex II).

g) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social (es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment d'aquestes obligacions –vegeu annex I). El sol·licitant ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals amb el Consell Insular de Menorca (aquest aspecte es comprovarà d'ofici pel Consell Insular de Menorca).

h) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu legal representant relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades, per a realitzar la mateixa activitat. (Annex III)

i) Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.

Documentació específica

j) Certificat emès pel secretari de l'organització en què constin el nombre d'afiliats en actiu fins al 31 de desembre de l'any anterior i que estiguin al corrent del pagament de la quota a l'organització.

k) Memòria i pressupost de les actuacions a realitzar.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletra a, c, e i i en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular, la qual cosa s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 AP).de l'LPAC

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. La sol·licitud i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base 7 s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

Per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

Si alguna OPA presenta la sol·licitud presencialment, se la requerirà per tal que ho esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

8. Determinació de l'import de la subvenció

1. Se seleccionaran totes les organitzacions sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que adjuntin a la sol·licitud la documentació adient.

2. A la línia 1, de Manteniment, corresponen:

- Despeses generals: lloguers i despeses dels locals de l'organització, entre d'altres electricitat, telèfon, neteja i material fungible d'oficina.

Se subvencionarà un 100 % de les despeses presentades sota aquest concepte fins a 45,00 € per afiliat que estigui al corrent del pagament de la quota de l'any anterior a l'organització.

L'import màxim per despeses generals és de 4.000,00 € per organització.

- Despeses de personal: nòmines, seguretat social i IRPF dels treballadors.

Se subvencionarà un 80 % de la despesa presentada sota aquest concepte, amb un màxim de 10.000,00€ per organització.

El màxim que podrà rebre cada organització per la línia 1 és de 14.000,00 €.

Es destina un pressupost de 22.000,00 € per a aquesta línia. Si l'import total sol·licitat de la línia 1 supera el pressupost existent, es prorratejarà proporcionalment entre els sol·licitants. Si no s'esgota aquest pressupost podrà revertir en la línia 2.

3. A la línia 2, de Representació, assessorament i publicacions, corresponen:

a) Les actuacions de representació de les OPA fora de Menorca, per a les quals es poden presentar les despeses següents:

- Trasllat, es destina fins a un màxim de 200,00 € per persona i viatge.

- Allotjament, es destina fins a un màxim de 150,00 € per persona i viatge.

- Dietes, es destina fins a un màxim de 64,40 € per persona i dia.

b) Les actuacions de representació de les OPA dins Menorca, per a les quals es pot presentar la despesa per dietes: 50,00 € per persona.

c) L'assistència a fires: es destina un ajut màxim total de 500,00 € en concepte de despeses de muntatge i lloguer de l'estand, material de l'estand, degustacions...així com 0,25 €/km per transport dels animals que vagin a la fira.

d) Les actuacions d'assessorament i publicacions, a les quals es destina un ajut del 80 % del cost de l'activitat. No són subvencionables les despeses en menjars, refrigeris, serveis d'àpats o despeses similars.

L'ajut màxim individual per les despeses de la línia 2 serà de 5.000,00 €.

Es destina un pressupost total de 13.000,00 € per a aquesta línia. Si l'import total sol·licitat de la línia 2 supera el pressupost existent, es prorratejarà proporcionalment entre els sol·licitants. Si no s'esgota aquest pressupost, podrà revertir en la línia 1.

4. La subvenció màxima total que podrà percebre cada OPA, entre les dues línies, és de 17.000,00€.

9. Comissió avaluadora dels ajuts

1. Es crea la Comissió Avaluadora dels ajuts regulats en aquestes bases.

2. L'objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que han d'anar acompanyats d'un informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d'acord.

3. La Comissió Avaluadora està integrada per:

- President: el conseller executiu de l'àrea competent

- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament

- Un nombre de vocals no inferior a tres, designats en la resolució de la convocatòria

4. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requereix la presència del president, del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.

10. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. Una vegada conclòs el procés de tramitació de la convocatòria, i immediatament abans de la seva publicació en el diari oficial, s'ha de remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions la informació corresponent a la convocatòria, en els termes establerts en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. La instrucció correspon a un/una tècnic/a del Departament d'Economia i Territori, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la comissió avaluadora.

5. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del Departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. Reformulació de sol·licituds. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari que reformuli la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

7. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si així s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

9. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions en compliment de l'article 20.8 b de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

11. Abonament dels ajuts

1. Es tramitarà un primer pagament del 90 % de la subvenció concedida en el moment que es presenti la primera justificació (base 12.2), la qual cosa s'ha de fer, com a màxim, dia 19 de novembre de l'any de la convocatòria. El 10 % restant es tramitarà quan el beneficiari presenti la justificació (base 12.2) i el compte anual de l'entitat, la qual cosa s'ha de fer, com a màxim, dia 31 de juliol de l'any següent al de la convocatòria.

Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits de la convocatòria i, en cas del segon pagament, que s'han presentat els comptes anuals i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

2. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

3. Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'ha d'aplicar el que estableix la base 13. No obstant, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11 f TRLGSIB).

12. Justificació de les despeses

1. Dia 19 de novembre de l'any de la convocatòria és el darrer dia per presentar la primera justificació del 90 % de l'ajut i dia 31 de juliol de l'any següent al de la convocatòria és el darrer dia per justificar el 10 % restant de les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.

2. La justificació de la realització del projecte subvencionat, de la consecució dels objectius de la subvenció i del compliment de les obligacions que determini, si escau, l'acte de concessió de l'ajut, és la documentació amb la qual el beneficiari demostra que ha fet el projecte d'acord amb com el va sol·licitar inicialment. S'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003 general de subvencions, a través d'un compte justificatiu simplificat que ha de tenir el contingut següent:

- Memòria justificativa de la realització del projecte pel qual se sol·licita l'ajut i del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. S'han de relacionar en la memòria els viatges de les reunions de representació a què s'hagi assistit, tot especificant lloc, data i finalitat de la convocatòria.

- Relació nominativa de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, import, data d'emissió i data de pagament (annex IV). Aquest document també s'ha de presentar en format de full de càlcul (excel, libreoffice...).

Les despeses de naturalesa tributària generades en el període subvencionable i que no es puguin liquidar abans de dia 31 de desembre de l'any en curs es podran fer efectives fins al 31 de gener de l'any posterior al de la convocatòria.

- Còpia de les actes de les reunions a les quals s'ha assistit com a representant de l'organització.

- Comptes anuals de l'organització.

3. En el cas de rebre qualsevol altra subvenció pública, s'ha de lliurar el justificant de la subvenció rebuda i el concepte pel qual s'ha rebut.

4. En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

5. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils (art. 68 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre).

6. Si la despesa justificada per cada una de les línies subvencionades és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat per línia, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

7. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

8. Si la justificació no es presenta dins el termini establert, es requerirà al beneficiari que la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.

13. Obligacions dels beneficiaris

Les OPA han de complir les obligacions següents:

a) Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades i que es portin a terme posteriorment a la publicació d'aquestes bases.

b) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas, la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

c) Realitzar l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.

d) Dur a terme les activitats que hagin fonamentat la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

e) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

g) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.

h) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total.

i) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.

14. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari i s'ha de valorar, en tot cas, el grau d'incompliment, si és a causa d'actuacions doloses o negligents, i si hi hagut bona o mala fe.

En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la part de la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retard.

Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM, es minorarà en un 1 % l'import de la subvenció correctament justificada.

En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que en el seu cas siguin exigibles.

15. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l'establert en l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.

 

16. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.

Normativa general aplicable

En tot el que no prevegin expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Consten en l'expedient:

Annex I. Sol·licitud de participació en la convocatòria d'ajuts a les OPAS

Annex II. Model declaració responsable

Annex III. Declaració responsable altres ajuts rebuts

Annex IV. Relació nominativa de les despeses dels ajuts del CIM a les OPA 2021

 

Maó, 27 de setembre de 2021

Per delegació de la presidenta,

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)