Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 439742
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 12 del PGOU, al TM Inca, Mallorca (25e/2021)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 30 d'agost de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 12 del PGOU, al TM Inca, Mallorca, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'ajuntament d'Inca en data 12 de maig de 2021, sol·licita a la CMAIB l'informe mediambiental preceptiu per continuar amb la tramitació mitjançant ofici de tramesa (entrada 14 de maig de 2021) de la documentació necessària per a la modificació puntual núm. 12 del PGOU d'Inca, consistent en l'ampliació d'un sistema general viari per a la creació d'un eix cívic al carrer Puig de Massanella.

D'acord amb el document ambiental presentat la modificació puntual s'ha de tramitar com una avaluació ambiental estratègica simplificada, ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental de modificacions menors dels plans i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.

Segons la memòria de la MP el projecte s'inclouria dins l'annex 2, grup 4 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, el document diu que en tractar-se d'una modificació menor s'ha de subjectar a avaluació ambiental estratègica simplificada d'acord amb l'article 12.

Segons el Decret legislatiu 1/2020, article 12, s'ajusta a les característiques del subapartat b) modificacions de plans i programes que comporten un nou marc per a l'autorització de projectes, ja que habilita la transformació urbanística d'un sòl en situació rural.

2.Descripció i ubicació de la modificació puntual

Aquesta modificació puntual afecta l'àmbit que correspon a la barriada Crist Rei i pretén ampliar la secció del carrer Puig de Massanella per tal de convertir-lo en un eix cívic i millorar la connectivitat de la barriada, en total, la MP afecta 17.359,66 m2. La proposta d'eix cívic es situa en un 42% sobre l'existent sistema general d'infraestructura viària del carrer Puig de Massanella que suposa 7.373,69 m2 i té la classificació de sòl urbà i disposa de tots els serveis. El 58% restant és on es proposa l'ampliació d'aquest sistema general i l'ús del sòl afectat és urbanitzable i rústic en un 19% i 39 % respectivament i tan sols s'implantarà la xarxa d'enllumenat públic i de reg.

El sòl urbanitzable que afecta el sistema general proposat afecta parcialment al sector 5 en 3.126,68 m2 i al sector 2 en 109,53 m2. El sector 5 és un sector urbanitzable d'usos residencials plurifamiliars i industrials que segueix una geometria particular a causa de la permanència del traçat de la Ronda del PGOU de 1987 i prové de l'aprovació definitiva de la revisió del PGOU aprovada el 2005. Aquest sector tenia una programació del primer quadrienni del pla d'etapes del PGOU 2012 sense cap tramitació al respecte 8 anys després. El sector 2 és de serveis i bàsicament engloba l'actual Mainca i un tram de la carretera vella de Lloseta que el connecta amb el sòl urbà del nucli d'Inca.

El sòl rústic que afecta el sistema general proposat és sòl rústic comú de la categoria d'Àrea de Transició amb les subcategories de creixement (AT-C) i d'harmonització (AT-H) amb 2.707,65 m2 i 4.042,11 m2 respectivament.

Respecte al sòl urbanitzable i rústic hi ha 7.893 m2 de sòl privat a expropiar i 2.092,97 m2 de sòl de titularitat municipal.

S'han estudiat 4 alternatives, el manteniment de la situació actual (alternativa 0), l'alternativa 1 ampliar la zona d'aparcament en bateria i dos carrils de circulació i un de vianants, l'alternativa 2 mantenir aparcaments en línia existent i tres carrils de circulació i un carril bici i l'alternativa 3 ampliar la zona d'aparcament en bateria mantenir un carril de circulació i l'aparcament en línia, i fer un carril de bicicletes i un de vianants que és l'alternativa triada.

3. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es varen consultar les administracions públiques afectades i les persones interessades següents:

A la Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria Presidència, Funció pública i Igualtat (data d'entrada 04/06/2021). L'informe conclou que informa favorablement atès que no incrementa el risc per a les persones i béns respecte al que estava ja aprovat.

A la Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori del Consell de Mallorca (data d'entrada 02/06/2021). En aquest informe de 15 de març de 2021 es realitzen tota una sèrie d'observacions, l'informe diu que és preceptiu l'informe de l'òrgan que exerceix les competències en matèria d'urbanisme i que atès que es tracta d'una modificació de caràcter estructural la competència per a l'aprovació definitiva és del Consell de Mallorca. A l'apartat d'antecedents i documentació especifica la documentació que s'ha aportat i les mancances que han detectat. I sobre la justificació de la modificació diu que l'Ajuntament proposa una millora de la mobilitat a tots els nivells on el carrer de Puig de Massanella n'és una artèria principal i que el barri de Crist Rei arrossega una mancança de connectivitat històrica. A continuació, inclou la descripció de la proposta i fa una sèrie de consideracions sobre les classificacions del tipus del sòl, sobre l'obtenció d'un informe favorable del Departament d'infraestructures i Mobilitat pel que fa a l'afectació de la zona de reserva de la variant nord d'Inca del PDS de carreteres i sobre la valoració dels terrenys objecte d'expropiació de forma actualitzada.

A la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (data d'entrada 06/07/2021). A l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera s'inclouen una sèrie de consideracions tècniques a tenir en compte segons la Llei 10/2019, de 22 de febrer de Canvi Climàtic i Transició Energètica i sobre l'adaptació als efectes del canvi climàtic i sobre la qualitat de l'aire. Finalment, a les conclusions inclou dos condicionants, un primer sobre alguns aspectes del compliment de la llei esmentada i un segon sobre els paviments de drenatge sostenible i uns dipòsits de contenció de pluja del tipus torrencial.

A la Direcció Insular d'Infraestructures del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca (data d'entrada 20/07/2021). A l'informe del Servei d'Explotació i Conservació es fan tres indicacions. Una primera sobre el fet de respectar la franja de reserva viària. Una segona sobre el tram entre el carrer Salvador Espriu i la Carretera vella de Lloseta que s'ha d'adaptar a la proposta de MP núm. 12 i els plànols d'ordenació per tal de respectar la franja de reserva viària i la utilització de simbologia específica per a les zones de reserva viària de la Ronda Nord. Una tercera sobre l'adaptació de l'itinerari de vianants a les condicions bàsiques d'accessibilitat i no discriminació de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social i per això indica que d'acord amb la secció proposada no es compliria que quedassin 1,80 metres necessària per al compliment de la normativa i que seria convenient ampliar la secció per tal de preveure el mur o talús del carril de vianants.

També s'ha consultat al Servei de Residus i Sòls Contaminats de la D.G. de Residus i Educació Ambiental, a la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori del Consell de Mallorca i al Servei d'Estudis i Planificació de la D.G. de Recursos Hídrics, que no han emès cap informe el dia d'avui.

4. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 i avaluació dels efectes previsibles.

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA, es preveu que aquesta modificació puntual no tengui efectes significatius sobre el medi ambient, tal com exposen les consideracions tècniques següents:

La proposta de la nova ordenació mitjançant la MP núm. 12 del PGOU que proposa l'ampliació del carrer Puig de Massanella es proposa a sòl rústic i sòl urbanitzable en un 58% on s'implantarà la xarxa d'enllumenat públic i de reg. La resta es proposa a sòl urbà en un 42% sobre l'existent sistema general d'infraestructura viària i disposa de tots els serveis.

El sòl rústic al qual afecta és de tipus general dins la categoria d'Àrees de Transició de creixement (AT-C) amb 2.707,65 m2 susceptible de destinar a previsions del futur creixement urbà, i d'harmonització (AT-H) amb 4.042,11 m2 destinada a l'harmonització de les diferents classes de sòl i el seu ús és agrícola.

El sòl urbanitzable que afecta el sistema general proposat afecta parcialment al sector 5 en 3.126,68 m2 d'usos residencials plurifamiliars i industrials i al sector 2 en 109,53 m2 d'ús de serveis (Mainca i un tram de la carretera vella de Lloseta).

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària, la MP número 12 del PGOU del municipi d'Inca relativa a l'ampliació d'un sistema general d'infraestructura viària augmentant la secció del carrer Puig de Massanella atès que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures de control previstes al seguiment ambiental d'aquesta MP que figuren al document de l'Estudi Ambiental Estratègic (Marès, novembre 2020) i els condicionants següents:

1.La vegetació arbòria i arbustiva que es faci servir seran espècies autòctones de baixos requeriments hídrics per evitar l'elevat consum d'aigua per reg. A més a més, serà de producció o origen balear per tal de no afavorir la translocació d'espècies invasores o bé disposarà de la documentació necessària que acrediti un període de quarantena i/o un passaport fitosanitari. Abans de començar les obres s'hauran d'erradicar les plantes al·lòctones invasores detectades.

2.L'eix cívic s'haurà de dur a terme amb paviments de drenatge sostenible per tal d'evitar l'efecte d'illa de calor. A més a més, a fi d'estar més ben preparats per les pluges i millorar la seva captació s'haurien d'habilitar Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible (SUDS) en tot el sistema de recollida de pluvials i clavegueram.

3.S'hauran d'evitar al màxim l'emissió de contaminants. Es farà una estimació de l'emissió de CO2 generat durant la fase de construcció i la d'explotació. El sistema de compensació d'aquestes emissions serà una inversió en un projecte d'absorció de carboni, per exemple, reforestació a altres indrets, treballs per a la conservació de la posidònia, generació de renovables a d'altres instal·lacions... La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic ha habilitat una eina de càlcul per facilitar aquesta tasca: http://canviclimatic.caib.es.

4.Respecte de la maquinària i equips d'obra durant el seguiment ambiental hauran de protegir el confort ambiental diürn i vigilar els nivells de generació de renous, gasos i pols. Així com realitzar una comprovació de la maquinària i equips en la planificació de les obres, mesures periòdiques a la fase d'execució i triar la maquinària i equips més adequats per a la feina que disposin de sistemes silenciadors i amb nivells baixos de renou i emissions de gasos. Es recomanen les mesures indicades a la Guia de prevenció de la contaminació atmosfèrica al sector de la construcció:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_de_prevencia_de_lacontaminacia_atmosfarica_al_sector_de_la_construccia/

5.L'enllumenat públic serà aquell de més baix consum energètic en el moment de l'execució i tendrà en compte la contaminació lumínica.

6.Els elements d'urbanització i el mobiliari urbà que s'instal·lin en el sistema viari hauran de complir les condicions d'accessibilitat establertes reglamentàriament a la normativa vigent i en quantitat suficient per a:

-Evitar el llançament de residus al medi natural (elevat nombre de papereres amb cendrers i dipòsits pels excrements dels animals de companyia)

-Per tal d'afavorir el confort dels vianants (bancs per seure, rampes d'accés, distàncies entre la senyalització / els arbres / el mobiliari suficientment grans per a l'accés de cotxets de nadons, cadires de rodes, caminadors de gent gran, font d'aigua potable) i preveure àrees de descans adaptades a la tipologia de la població usuària habitual i la freqüència d'ús que presenti.

-S'ampliarà la secció per tal de preveure el talús (o mur) del carril designat per a vianants i per acomplir la normativa vigent d'accessibilitat i no discriminació per a l'accés i la utilització dels espais públics urbanitzats. En tot cas aquesta secció serà inferior a les alternatives proposades a l'EAE i descartades per consum excessiu de territori.

L'Ajuntament ha de vetllar pel compliment de les mesures en les fases de disseny, execució i funcionament.

Es recorda l'informe del Departament d'Infraestructures i Mobilitat (Servei d'Explotació i Conservació) pel que fa a les indicacions que realitza sobre la reserva viària de la Ronda Nord d'Inca.

Es recorda el compliment de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica pel que fa al nombre de places de l'aparcament que haurà de disposar de punts de recàrrega de vehicle elèctric d'acord amb la normativa.

Segon. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

Tercer. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.

Quart. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

 

Cinquè. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

  

Palma, 30 d'agost de 2021

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias