Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 433795
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de Parc Fotovoltaic Petra. TM Petra (117a/2020)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 13 de setembre de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de PFV Petra , en els termes següents:
1. Motiu de la sol·licitud i tramitació
D'acord amb l'article 13.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, seran objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos a l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2 del Decret Legislatiu, el projecte de parc fotovoltaic Petra (T.M. Petra) s'inclou al punt 6 del grup 2 (Energia - instal·lacions per a producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar destinada a la venda a la xarxa):
Instal·lacions amb una ocupació total de més d'1 ha, excepte les situades a qualsevol tipus de coberta o a zones definides com aptes per a les instal·lacions esmentades al pla territorial insular corresponent
Respecte a la línia soterrada d'evacuació de l'energia del PFV (15 kv), la qual discorre per camí existent, s'interpreta que aquesta actuació no estaria inclosa al punt 7, del grup 3, de l'annex I (projectes objecte d'Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària), ja que el tram que discorre per espai protegit té una longitud inferior a 1 km.
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que li siguin aplicable.
2. Descripció i ubicació del projecte
El projecte consisteix en la construcció del parc fotovoltaic (PFV) Petra (T.M. Petra) a les parcel·les 230, 231, 234, 235, 243, 245, 433, 436 i 437, del polígon 11, amb una ocupació aproximada de 6 ha (el projecte especifica 68.950 m2 de la superfície de les parcel·les, 60.084,91 m2 de la superfície ocupada pel cercat i 29.569,6 m2 de l'àrea dels panells en projecció horitzontal. A la descripció de la superfície de l'àrea d'afecció no inclou la poligonal del PFV) y 6,5016 MWp de potència total instal·lada, així com de totes les infraestructures necessàries per a la seva connexió a la xarxa. Aquest projecte és el resultat de la modificació del projecte original, en el qual també formaven part del PFV Petra les parcel·les 232, 233 i 236, del polígon 11, i que, d'acord amb Serveis Ferroviaris de Mallorca, vulnerava la normativa sectorial ferroviària.
El PFV constarà dels següents elements:
-Part generadora formada per 12.040 mòduls fotovoltaics monocristalins de 540 Wp de potència pico unitària (JA Solar, model JAM72S30-540/*MR o similar), amb una eficiència modular del 20,9% i unes dimensions unitàries de 1,134±2 x 2,279±2 m, interconnectats entre si en grups denominats cadenes o strings, amb 28 mòduls connectats en sèrie en cadascun.
Els mòduls s'instal·laran sobre 430 estructures fixes de 2Vx14 (seguidors solars), inclinades en angle de 20° sobre l'horitzontal i orientades al sud, les quals realitzen un seguiment automàtic de la posició del Sol en sentit Est-Oest al llarg del dia, maximitzant així la producció dels mòduls a cada moment. La distància entre eixos (pitch) d'aquestes estructures és de 6,438 m i es clavaran directament al terreny, amb una distància màxima de l'estructura al sòl inferior a 3 m.
-Cablejat de baixa tensió (BT) en corrent continu des dels mòduls fotovoltaics fins als inversors. El conductor serà de coure, tindrà flexibilitat de classe 5, disposarà d'aïllament XLPE o HEPR, i les seves seccions seran de 240 mm2.
-2 centres de transformació (CT-01 i CT-02), amb 12 i 26 inversors, respectivament, i un transformador en cadascun. Aquests inversors seran els encarregats de la transformació de corrent contínua en alterna i elevació de la tensió de BT a mitjana tensió (MT) (Huawei, model SUN2000-215KTL-H0 o similar).
-Cablejat de MT d'alumini de nucli, amb capa semi-conductora extruida, aïllament XLPE, pantalla de cinta de coure i llit extruit de poliolefina termoplàstica, per a connexió soterrada des dels CT al centre de seccionament.
-Centre de seccionament, situat a l'interior de la finca, al costat de l'accés principal, dins de la parcel·la 433, del polígon 11, des d'on partirà una línia soterrada de 15 kv d'evacuació de l'energia del PFV fins al punt de connexió a la xarxa (Subestació Manacor), propietat d'Endesa Distribució.
Aquesta línia d'evacuació té una longitud total de 9,47 km i el seu traçat discorre íntegrament per camí existent pels municipis de Petra i Manacor. La línia discorrerà la major part de la seva longitud sota tub formigonat excepte en la sortida del PFV, on discorrerà directament soterrat, i a les perforacions horitzontals dirigides, que es realitzaran per a travessar la carretera Dt.-15 i l'encreuament del “Torrent de Na Borges” que es realitzarà ancorat al lateral del pont.
-Instal·lacions secundàries: sistema de monitoratge, enllumenat (punt de llum d'emergència de caràcter autònom que senyalitzarà el CT), i protecció contra incendis.
Segons el promotor, els materials i la composició dels CT i del centre de seccionament s'adaptaran a l'entorn on es localitzen, d'acord amb la norma 22 del Pla territorial insular de Mallorca (PTM).
A més, el projecte inclourà les següents actuacions:
-Neteja de tot el recinte de la parcel·la, incloent el desbrossament i retirada de vegetació de totes les àrees on s'instal·lin els panells. Tots els tocons o arrels majors de deu centímetres (10 cm) de diàmetre seran eliminats fins a una profunditat no inferior a setanta-cinc centímetres (75 cm) per sota de la rasant. En tot cas, aquests treballs seran els mínims possibles i els suficients per a la correcta construcció del PFV.
-Moviments de terra, que inclouen totes les operacions necessàries per a realitzar la construcció de totes les infraestructures del PFV, tant de vials, plataformes per a estructura solars i CMM, com a fonamentació de l'estructura. S'inclou l'excavació de les zones afectades per les obres, bé sigui als desmunts, a l'àrea de suport dels terraplens on existeixin materials que sigui necessari eliminar o als préstecs que siguin precisos per a l'elecció de terres i amb arranjament posterior de la seva superfície, una vegada acabada la seva explotació.
Execució de les fonamentacions de les estructures fotovoltaiques i de les estacions MT o CT. Les fonamentacions de les estructures es realitzaran directament clavades al terreny, utilitzant-se per a la seva instal·lació maquinària especialitzada.
-Canalitzacions elèctriques, mitjançant cables directament soterrats sota rasa i baix tub segons sigui la canalització, i excavacions de rases on sigui necessari.
-Adequació dels camins d'accés al PFV per a permetre l'arribada de trànsit rodat fins a l'interior de la planta. En la mesura que sigui possible, s'utilitzaran els accessos existents a la parcel·la que hauran de ser condicionats mitjançant l'aportació de terra o llast artificial i la seva posterior compactació.
La disposició del vial d'accés/extern està condicionada pels camins existents (públics i/o privats), mentre que la disposició dels vials interiors al PFV s'ha realitzat considerant la disposició dels inversors fotovoltaics, estructures solars associades i clos, així com la topografia del terreny.
Els vials interiors de la planta i d'accés a la planta tindran 4 metres d'ample i seran perimetrals en la seva majoria (633 m de longitud total). L'altre tipus de vial existent serà de 6 metres d'ample i es correspondrà amb els vials d'accés/externs i de connexió entre els centres de transformació i centre de maniobra i mesura (174 m de longitud total). La secció dels vials estarà composta per una base de 40 cm de llast artificial.
-Sistema de drenatge per a l'evacuació d'aigües pluvials, que constarà de cunetes a la zona perimetral i als vials de la planta fotovoltaica.
-Clos cinegètic al perímetre de la instal·lació, amb una altura màxima de 2,20 m i sense elements tallants o punxants. Es guardarà una distància de 20 cm a la part inferior del clos per a permetre el pas de fauna i afavorir la diversitat genètica. Els fils verticals de la malla estaran separats entre si per 15 centímetres com a mínim. Així mateix, el clos disposarà de plaques visibles de senyalització per a evitar col·lisió de l'avifauna.
-Manteniment d'una barrera vegetal en tot el perímetre del parc amb espècies autòctones i de baix requeriment hídric. Per això, es conservaran tots els arbres i arbustos de més de dos metres que es trobin al perímetre del parc. S'intentarà replantar els arbres de port suficient que es trobin a la zona d'implantació (ullastres) i que serveixin per a tapar buits que pugui haver-hi al perímetre.
Als buits on no hi hagi vegetació existent es plantaran plantes de garriga, arbres o mates d'espècies autòctones de baix requeriment hídric com a garrovers, ullastres o mates, de fulla perenne. Es plantaran, preferentment a la fase d'obres perquè a l'època d'inici del parc ja estigui implantada. A les zones en les quals sigui impossible realitzar aquestes accions es plantaran plantes enfiladisses a la reixa perimetral.
El reg serà sistemàticament de degoteig, almenys els dos primers anys des de la seva plantació, tenint especial cuidat els mesos de màxim requeriment hídric.
-Amb posterioritat a l'execució de les obres, es restaurarà a la zona d'implantació dels elements del PFV un tapís herbaci, fent compatible la instal·lació amb la pastura del bestiar oví.
El pressupost total de la implantació del PFV, incloent l'estudi de seguretat i salut i la gestió de residus, és de 3.475.267,79 € i el seu termini previst d'execució màxima és de 5 mesos. D'altra banda, el pressupost de la línia d'evacuació de l'energia a la ES Manacor ascendeix a 1.922.012,53 €, amb un termini previst d'execució de 4 mesos. D'altra banda, el projecte preveu una fase de desmantellament al final de la vida útil de les instal·lacions (30 anys), l'objectiu dels quals és la restauració dels terrenys a les condicions anteriors a la construcció del PFV, amb un pressupost de 21.731,75 €.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Durant la fase de construcció, es consideren com a efectes adversos més significatius, l'emissió de pols i contaminants a l'atmosfera, disminució de la qualitat del sòl i contaminació per abocaments accidentals de substàncies contaminants, pèrdua de qualitat de l'aigua, augment del risc d'incendi, impacte paisatgístic. Com a impactes positius, trobem la creació de llocs de treball (obres de la instal·lació).
Durant la fase de funcionament, es consideren com a efectes adversos més significatius, el risc de contaminació del sòl per un inapropiat tractament dels residus generats, increment del risc d'incendi i impacte paisatgístic Com a impactes positius, trobem la creació de llocs de treball (labors de manteniment) i la producció d'energia elèctrica a partir de font renovable i el consegüent estalvi en l'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle.
Durant la fase de desmantellament, es considera com a efecte advers més significatiu la generació de residus. Com a impactes positius, trobem la creació de llocs de treball (labors de desmantellament).
4. Consultes a las administracions públiques afectades i persones interessades
L'òrgan ambiental ha efectuat les següents consultes, en relació amb el projecte original del PFV Petra:
- Ajuntament de Petra.
- Ajuntament de Manacor.
- Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius.
- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.
- Servei d'Aigües Superficials, de la DG de Recursos Hídrics.
- Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.
- Serveis Ferroviaris de Mallorca, de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.
Donades les modificacions al projecte i el plantejament de dues alternatives addicionals a la línia d'evacuació de l'energia, respecte al traçat que figurava al document ambiental, se sol·liciten noves consultes a les següents administracions previsiblement afectades:
- Servei Planificació al Medi natural, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Direcció Insular de Patrimoni, del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca.
En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:
- Informe del Servei de Protecció d' Espècies, de la DG de Espais Naturals i Biodiversitat:
Inform FAVORABLEMENT sobre el projecte de parc fotovoltaic Petra T.M. Petra amb la CONDICIÓ anteriorment esmentada d'establir mesures preventives per a evitar l'afecció a la Tortuga mediterránea.
- Informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG de Espais Naturals i Biodiversitat:
Es conclou que:
Atesos la resta d'elements de l'entorn, les característiques del projecte i la documentació aportada, no hi ha inconvenient al projecte en termes de gestió forestal i incendis forestals.
- Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG de Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius:
Es conclou que:
El projecte s'alinea amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
Es podria quantificar l'emissió de CO2 que pot suposar la construcció de la planta i l'estalvi d'emissions de CO2 que suposa la generació d'energia elèctrica.
Es podria tenir en compte la possibilitat de dotar d'emmagatzematge energètic, per a donar compliment al seu article 43.
- Informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca:
Es conclou que:
S'informa favorablement la proposta sempre que es tinguin presents les següents condicions:
- S'ha d'ampliar la barrera vegetal proposta al projecte, a tot el perímetre del parc, amb espècies autòctones, preferentment presents a l'entorn pròxim, arbòries i arbustives, de baix requeriment hídric, per a reduir l'impacte paisatgístic des de tot l'entorn pròxim.
- S'ha de modificar la ubicació de la barrera vegetal proposta al límit de la carretera de manera que se situï el més a prop possible dels mòduls fotovoltaics (mantenint la reculada mínima necessària segons el PDSEIB i el planejament vigent) i no al costat de la carretera, podent mantenir la distància de 18 m entre la carretera i la barrera vegetal, per a reduir l'impacte paisatgístic del parc fotovoltaic des de la carretera.
- Atès que no s'ha detallat l'altura dels centres de transformació i tenint en compte l'entorn rústic de paisatge obert i la visibilitat de la instal·lació, no hauran de superar l'altura d'uns 3 m, per a facilitar la integració paisatgística amb les petites construccions agrícoles de l'entorn pròxim i reduir la seva visibilitat.
Així mateix, es fan les recomanacions següents:
- Es recomana modificar la distribució en planta dels mòduls fotovoltaics, excloent-los de l'àmbit afectat per la ART-6, Connector paisatgístic lineal Na Borges-massís de Randa, per a respectar els objectius d'aquest connector paisatgístic.
- Es recomana conservar els bosquets situats a la zona sud-est de la parcel·la 433 i modificar el pla d'implantació dels mòduls fotovoltaics, per a reduir la visibilitat dels panells situats a la parcel·la 433 i per tant, reduir l'impacte paisatgístic de la instal·lació.
- Referent a la barrera vegetal de la part del parc fotovoltaic situat a l'est de la carretera (terrenys amb suaus ondulacions), es podrien proposar espècies vegetals arbòries i arbustives amb més altura i densitat, preferentment presents en l'entorn i les partions més pròximes, per a millorar la integració paisatgística del parc a través de la mimetització de la vegetació amb l'entorn.
- Es recomana situar el tancament metàl·lic de la nova instal·lació a una certa distància del límit de les parcel·les, de manera que la barrera vegetal estigui situada entre el límit de parcel·la i el tancament metàl·lic, tenint en compte l'entorn rústic de paisatge obert, perquè la barrera vegetal oculti el tancament metàl·lic des de l'entorn pròxim.
- Atès que no s'ha detallat l'altura total dels mòduls fotovoltaics i tenint en compte l'entorn rústic de paisatge obert i la visibilitat de la instal·lació, seria convenient que els mòduls fotovoltaics no superessin els 3 m d'altura màxima, per a millorar la seva integració paisatgística i minimitzar el seu impacte visual.
- Atès que segons els plans aportats s'instal·larà una estació de potència a la zona nord-est del parc amb una aparença industrial, es recomana d'una banda estudiar la reubicació, sempre que sigui tècnicament viable, d'aquesta instal·lació a una cota inferior i menys visible des de l'entorn, i d'altra banda, es recomana situar aquesta estació de potència dins d'una edificació que incorpori els acabats i materials que es recullin a la Norma 22 del PTM, de manera similar a les altres edificacions auxiliars del parc, per a adaptar-se a l'entorn i millorar la seva integració paisatgística i ambiental.
- Es recomana estudiar la possibilitat de reubicar l'edificació agrícola existent en el límit sud-est de la parcel·la 433, per a situar al seu interior el CT-02 projectat, sempre que sigui tècnicament viable, respectant les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la norma 22 del PTM, per a garantir la seva adaptació a l'entorn i minimitzar el seu impacte paisatgístic.
- Es recorda que s'hauran de sol·licitar els informes i autoritzacions legalment prevists segons la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, referent a la part de les parcel·les confrontants amb la carretera.
- Informes de l'Ajuntament de Manacor:
+Informe de l'enginyera industrial municipal:
Es conclou que:
1. No s'han tingut en compte possibles interferències amb instal·lacions existents.
2. El pressupost no inclou cap partida de gestió de residus. S'indica que alguns trams del camí públic estan asfaltats.
3. S'ha de tenir en compte el catàleg de camins de l'Ajuntament de Manacor aprovat 04/06/2001 per a delimitar les propietats privades i les públiques.
4. No s'han definit els acabats del camí. Per als acabats del camí s'haurà de contemplar l'amplària total del camí. Quan a causa de les obres realitzades es produeixin desperfectes al paviment, les instal·lacions, les voreres, els arbres, o altres elements del camí públic, el promotor haurà de reintegrar totes les despeses de reconstrucció i reparació d'aquests desperfectes o reparar els danys causats. Les reposicions es duran a terme immediatament i de manera igual a l'existent.
5. L'actuació en camí rural haurà de realitzar-se de manera que no impedeixi la circulació rodada i que es pugui garantir en tot moment la continuïtat i seguretat del trànsit de vianants i vehicles.
6. L'obra haurà d'estar degudament senyalitzada de manera reglamentària tant de dia com de nit.
7. Els nivells de renou emesos per les màquines, compressors i/o qualsevol maquinària/eina no han d'excedir dels valors màxims permesos, havent de donar-se compliment a l'article 48 de la Llei 1/2007 contra la contaminació acústica de les Illes Balears així com a la normativa d'aplicació en matèria acústica.
+Informe del tècnic municipal de medi ambient:
Es conclou que:
1. S'informa que, prèviament a l'ocupació dels terrenys afectats tant per la rasa (ocupació permanent) com per la zona d'ocupació temporal, s'haurà d'informar els propietaris sobre les característiques i dates concretes de les actuacions que els afectin.
2. S'informa que a les zones d'ocupació temporal les tasques d'eliminació de la vegetació i l'alteració de parets, reixes i portells es farà buscant el màxim consens amb les propietats afectades.
3. S'informa que l'eliminació de la vegetació s'ha de realitzar per mitjans mecànics i en el cas que s'acumuli dins de zones privades es prioritzarà la trituració in situ enfront d'altres opcions d'eliminació.
+Informe de l'arquitecta municipal:
Es conclou que:
S'ha d'obtenir informe de l'organisme competent en matèria de patrimoni de l'ajuntament, respecte a l'afectació a la zona de protecció ambiental del jaciment 26-291.
Falta concretar al projecte la funció i actuacions que s'han de desenvolupar a la zona d'ocupació temporal, i que en qualsevol cas s'extingirà qualsevol vinculació en la línia d'aquests terrenys una vegada finalitzades les obres, restituint-se, si escau, el seu estat original.
Finalment s'ha de fer esment al fet que en alguns trams (p.e. folis 17 i 18 del pla 01 del projecte) revisat el traçat sobre l'ortofotografia, no queda clar que la línia s'inscrigui dins del camí existent. Es recomana revisar la cartografia en relació amb l'afectació a propietats privades.
+Informe de la tècnica municipal de patrimoni:
S' informa:
Que en el recorregut de la xarxa es veu afectat el jaciment 26-291 sa Clova de na Xicamunda, al polígon 27, parcel·la 511. Es tracta d'una gran taca ceràmica que està en els voltants d'un talaiot avui dia desaparegut.
De la mateixa manera, al polígon 27 parcel·la 601 es troba l'aljub catalogat de Son Pere Andreu amb el número Al-004 i que no s'ha representat gràficament en els plànols.
En el cas del jaciment 26-291 s'ha de remetre al Consell de Mallorca que és qui té competències en la matèria encara que considerem que és necessari uns tastos previs a la realització del projecte.
En el cas del bé Al-004 que no s'ha representat gràficament bé en el pla, el promotor ha de presentar un escrit on es contempli la no afectació d'aquest bé.
- Informe de Serveis Ferroviaris de Mallorca, de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge:
Es conclou que:
Es considera que el projecte ha de ser sotmès a avaluació d'impacte ambiental, de manera que s'estudiïn amb molt més detall els impactes derivats del projecte, especialment els d'incidència paisatgística, pels motius següents:
1) Falta de detall de la documentació gràfica del projecte que fa que no es puguin determinar amb precisió les implicacions d'aquest sobre la plataforma ferroviària.
2) Deficiències del projecte en relació amb la normativa sectorial ferroviària.
3) Insuficient definició de l'impacte paisatgístic de la nova infraestructura que perceben els usuaris del ferrocarril.
- Informe del Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural:
Es conclou que:
El terreny que es projecta ocupar pel parc fotovoltaic Petra es tracta d'un terreny que actualment no té ús agrari ni està en producció però que per les seves característiques és apte per a un ús agrari. A causa de la seva situació pròxima a un nucli urbà i carretera, la qualitat del sòl i la falta de pendent fa que el potencial d'aquests recintes, quant a la possible productivitat agrícola, no es pugui classificar com a terreny marginal, degradat o de baixa productivitat pel que s'informa desfavorablement la instal·lació del parc fotovoltaic Petra situat al polígon 11 parcel·les 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 433, 436 i 437 del municipi de Petra.
- Informe de la Direcció Insular de Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca:
Informem favorablement el projecte de Parc fotovoltaic Petra, a la carretera Dt.-3320, PQ 2+000, al terme municipal de Petra, sempre que s'ajusti a les condicions següents:
1. D'acord amb l'article 31 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'esplanació i a una distància d'aquestes de DIVUIT (18) metres a les carreteres de dos (2) carrils de la xarxa primària. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat viària.
2. D'acord amb l'article 33.3.a de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, les labors agrícoles no tindran cap restricció fora de la zona de domini públic, excepte en el cas que, amb elles, pugui veure's compromès el trànsit; en concret, serà preceptiva l'autorització de l'organisme titular de la carretera per a la plantació o tala d'arbratge i la recollida i evacuació dels productes quan es realitzin a una distància menor de tres (3) metres de l'aresta de l'esplanació i aquesta pugui veure's afectada, i l'interessat haurà de presentar una memòria descriptiva de les activitats que prevegi i de les mesures a prendre per a preservar la seguretat de l'usuari de la carretera.
3. D'acord amb l'article 33.3.b de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, els tancaments de les propietats confrontants hauran de situar-se fora de la zona de domini públic i a almenys tres (3) metres de l'aresta exterior de l'esplanació. Complirà el Pla Territorial de Mallorca, article 22.c.3.
4. D'acord amb l'article 33.3.c de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, les obres de moviment de terres i explotacions mineres, construccions de pous, piscines, s'hauran de realitzar fora de la zona de protecció, els moviments de terra, la finalitat de la qual sigui exclusivament l'adequació del terreny per a l'explotació agrícola o altres similars que siguin admissibles en la zona de protecció, podran autoritzar-se sempre que no afectin negativament les condicions de traçat de la via ni el lliure curs de les aigües i que estiguin fora de la zona de domini públic. El camí perimetral de la instal·lació envaeix aquesta zona.
5. D'acord amb l'article 35.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, no s'autoritzarà l'obertura de cap nou accés a la carretera excepte si es compleixen simultàniament les condicions de l'article referit.
6. Prèviament a l'inici de les obres hauran d'obtenir la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures.
- Informe del Servei de Gestió del DPH, de la DG de Recursos Hídrics:
S'informa favorablement l'avaluació d'impacte ambiental per al «PROJECTE D'EXECUCIÓ PLANTA SOLAR FOTOVOLTAICA PETRA», signat amb data 08/2020, per l'enginyer industrial Sr. Borja de Carlos Gandasegui, i visat pel COIIN amb núm. 200851 i 25/08/2020, respecte a les afeccions al domini públic hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud, policia) i a zones inundables o potencialment inundables, a l'efecte de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
- Certificat d'acord de la Junta de Govern de l'Ajuntament de Petra:
S'informa favorablement el PROJECTE BÀSIC I D'EXECUCIÓ DE PLANTA FOTOVOLTAICA I LÍNIA DE EVAQÜACIÓ PETRA-MANACOR, amb les condicions següents:
1a) La promotora Acciona Energia S. A., dipositarà un aval equivalent al 5% de l'import del projecte dins del terme municipal de Petra, per a garantir la restitució pels danys que, durant l'execució del projecte abans esmentat, Acciona Energia, S. A., pogués ocasionar als béns públics de l'Ajuntament de Petra. Tot això en aplicació del pacte vinculant entre totes dues entitats, d'acord amb l'article 86.1 i 2 de la LPACAP...
2a) L'actuació en camins rurals haurà de realitzar-se de manera que no impedeixi la circulació rodada i que es pugui garantir en tot moment la continuïtat i seguretat del trànsit de vianants i vehicles.
3a) L'obra haurà d'estar degudament senyalitzada de manera reglamentària, tant de dia com de nit, segons l'Ordenança municipal d'execució d'obres i ús de la via pública...
4a) Abans de l'inici de les obres s'haurà d'aportar:
- Projecte visat de la planta fotovoltaica.
- Definició de l'ús i característiques constructives de l'edificació auxiliar i dels 2 CT,
- Direcció de les obres.
- Nomenament del constructor.
- Contracte entre MAC Insular i justificant d'haver abonat la taxa corresponent.
- Documentació de l'activitat a l'efecte de que l'Ajuntament pugui exercir, si escau, les seves competències d'inspecció, control i sanció en la matèria, tal com es preveu a l'article 3.10 de la Llei Balear 14/2019, de Projectes Industrials Estratègics.
5a) El promotor abonarà a l'Ajuntament el ICIO i la taxa per llicència urbanística, liquidades d'acord amb les Ordenances fiscals corresponents, per aplicació de l'article 3.4 de la Llei Balear abans esmentada.
- Segon informe del Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupemant Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural (sol·licitat a causa de la documentació complementària al projecte aportat pel promotor):
Es conclou que la proposta de compensació agronòmica proposada a la memòria agronòmica exposa la voluntat del promotor de dur a terme un programa agronòmic que desenvolupi clarament l'aprofitament agrari a les parcel·les, a més de desenvolupar un projecte pilot d'un hivernacle fotovoltaic; pel que s'informa favorablement en relació amb la segona sol·licitud d'un informe complementari sobre el projecte per a la instal·lació del parc fotovoltaic situat a Petra al polígon 11 parcel·les 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 243, 245, 433, 436 i 437 del municipi de Petra.
Aquest informe s'emet sobre la base del compromís per part del promotor, ACCIONA ENERGIA SA, de:
1. Desenvolupar un programa agronòmic d'integració de l'aprofitament agrícola i ramader a les parcel·les que formen part del projecte del futur parc fotovoltaic.
2. A presentar anualment un informe amb un registre de seguiment de l'activitat agrícola i ramadera complementària que s'ha dut a terme.
3. A presentar la documentació acreditativa de l'existència d'un contracte amb un agricultor i ramader que desenvolupi el programa agronòmic.
4. A presentar el projecte pilot del futur hivernacle fotovoltaic.
5. A presentar anualment un informe de seguiment de l'activitat que s'ha dut a terme en l'hivernacle fotovoltaic.
- Informe del Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics:
Es conclou que per les competències del Servei d'Estudis i Planificació, informa favorablement sobre el projecte per a la instal·lació del parc fotovoltaic de Petra amb la recomanació d'utilitzar per a l'activitat (per a regar i per a netejar les plaques) aigua residual regenerada.
- Informe tècnico XN-291/2021 sobre el projecte de planta solar fotovoltaica a Petra i Manacor promogut per ACCIONA (Exp.117a/2020 AIA), de la DG de Espais Naturals i Biodiversitat:
Conclou que informa favorablement el projecte d'execució d'una planta solar fotovoltaica i línia d'evacuació, promogut per ACCIONA ENERGIA S. A. en sòl rústic dels TM de Petra i Manacor, immediat al ZEC ES5310029 Na Borges, perquè no sembla que hagi de causar afeccions negatives significatives sobre els hàbitats i les espècies d'interès comunitari pels quals es declararà el ZEC, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores i protectores indicades als documents ambientals presentats.
Recorda que “El sentit favorable del present informe i la no afectació als valors de Xarxa Natura 2000 considerada en aquest, queda condicionada al compliment d'aquestes mesures i les mesures addicionals que es proposen a continuació”
Finalment, inclou sis condicionants que s'han inclòs íntegrament a les conclusions de l'informe d'impacte ambiental.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
D'acord amb el previst a l'article 7, apartat 1, lletra b, de la Llei 21/2013, a l'objecte de determinar si un projecte de l'apartat 2 ha de subjectar-se a avaluació d'impacte ambiental ordinària, s'han de tenir en compte els criteris descrits a l'annex III que es detallen i avaluen a continuació:
1. Característiques del projecte: El projecte consisteix en la construcció del PFV Petra, amb una ocupació aproximada de 6 ha (el projecte especifica 68.950 m2 de la superfície de les parcel·les, 60.084,91 m2 de la superfície ocupada pel cercat i 29.569,6 m2 de l'àrea dels panells en projecció horitzontal). A la descripció de la superfície de l'àrea d'afecció no inclou la poligonal del PFV. i 6,5016 MWp de potencia total instal·lada, així com de totes les infraestructures necessàries per a la seva connexió a la xarxa.
El PFV constarà dels següents elements:
-Part generadora formada per 12.040 mòduls fotovoltaics monocristalins de 540 Wp de potència pico unitària (JA Solar, model JAM72S30-540/MR o similar), amb una eficiència modular del 20,9% i unes dimensions unitàries de 1,134±2 x 2,279±2 m, interconnectats entre si en grups denominats cadenes o strings, amb 28 mòduls connectats en sèrie a cadascun.
Els mòduls s'instal·laran sobre 430 estructures fixes de 2Vx14 (seguidors solars), inclinades en angle de 20° sobre l'horitzontal i orientades al sud, que realitzen un seguiment automàtic de la posició del Sol en sentit Est-Oest al llarg del dia, maximitzant així la producció dels mòduls a cada moment. La distància entre eixos (pitch) d'aquestes estructures és de 6,438 m i es clavaran directament al terreny, amb una distància màxima de l'estructura al sòl inferior a 3 m.
-Cablejat de BT en corrent continu des dels mòduls fotovoltaics fins als inversors. El conductor serà de coure, tindrà flexibilitat de classe 5, disposarà d'aïllament XLPE o HEPR, i les seves seccions seran de 240 mm2.
-2 centres de transformació (CT-01 i CT-02), amb 12 i 26 inversors, respectivament, i un transformador en cadascun. Aquests inversors seran els encarregats de la transformació de corrent contínua en alterna i elevació de la tensió de BT a MT (Huawei, model SUN2000-215KTL-H0 o similar).
-Cablejat de MT d'alumini de nucli, amb capa semi-conductora extruida, aïllament XLPE, pantalla de cinta de coure i llit extruit de poliolefina termoplàstica, per a connexió soterrada des dels CT al centre de seccionament.
-Centre de seccionament, situat a l'interior de la finca, al costat de l'accés principal, dins de la parcel·la 433, del polígon 11, des d'on partirà una línia soterrada de 15 kv d'evacuació de l'energia del PFV fins al punt de connexió a la xarxa (Subestació Manacor), propietat d'Endesa Distribució.
Aquesta línia d'evacuació té una longitud total de 9,47 km i el seu traçat discorre íntegrament per camí existent pels municipis de Petra i Manacor. La línia discorrerà la major part de la seva longitud sota tub formigonat excepte a la sortida del PFV, on discorrerà directament soterrat, i en les perforacions horitzontals dirigides, que es realitzaran per a travessar la carretera Dt.-15 i l'encreuament del “Torrent de Na Borges” que es realitzarà ancorat al lateral del pont.
-Instal·lacions secundàries: sistema de monitoratge, enllumenat (punt de llum d'emergència de caràcter autònom que senyalitzarà el CT), i protecció contra incendis.
Segons el promotor, els materials i la composició dels CT i del centre de seccionament s'adaptaran a l'entorn on es localitzen, d'acord amb la norma 22 del Pla territorial insular de Mallorca (PTM).
A més, el projecte inclourà les següents actuacions:
• Neteja de tot el recinte de la parcel·la, incloent el desbrossament i retirada de vegetació de totes les àrees on s'instal·lin els panells. Tots els tocones o arrels majors de deu centímetres (10 cm) de diàmetre seran eliminats fins a una profunditat no inferior a setanta-cinc centímetres (75 cm) per sota de la rasant. En tot cas, aquests treballs seran els mínims possibles i els suficients per a la correcta construcció del PFV.
• Moviments de terra, que inclouen totes les operacions necessàries per a realitzar la construcció de totes les infraestructures del PFV, tant de vials, plataformes per a estructura solars i CMM, com a fonamentació de l'estructura. S'inclou l'excavació de les zones afectades per les obres, bé sigui als desmunts, a l'àrea de suport dels terraplens on existeixin materials que sigui necessari eliminar o als préstecs que siguin precisos per a l'elecció de terres i amb arranjament posterior de la seva superfície, una vegada acabada la seva explotació.
• Execució de les fonamentacions de les estructures fotovoltaiques i de les estacions MT o CT. Les fonamentacions de les estructures es realitzaran directament clavades al terreny, utilitzant-se per a la seva instal·lació maquinària especialitzada.
• Canalitzacions elèctriques, mitjançant cables directament soterrats sota rasa i baix tub segons sigui la canalització, i excavacions de rases on sigui necessari.
• Adequació dels camins d'accés al PFV per a permetre l'arribada de trànsit rodat fins a l'interior de la planta. En la mesura que sigui possible, s'utilitzaran els accessos existents a la parcel·la que hauran de ser condicionats mitjançant l'aportació de terra o llast artificial i la seva posterior compactació.
La disposició del vial d'accés/extern està condicionada pels camins existents (públics i/o privats), mentre que la disposició dels vials interiors al PFV s'ha realitzat considerant la disposició dels inversors fotovoltaics, estructures solars associades i clos, així com la topografia del terreny.
Els vials interiors de la planta i d'accés a la planta tindran 4 metres d'ample i seran perimetrals en la seva majoria (633 m de longitud total). L'altre tipus de vial existent serà de 6 metres d'ample i es correspondrà amb els vials d'accés/externs i de connexió entre els centres de transformació i centre de maniobra i mesura (174 m de longitud total). La secció dels vials estarà composta per una base de 40 cm de llast artificial.
-Sistema de drenatge per a l'evacuació d'aigües pluvials, que constarà de cunetes a la zona perimetral i als vials de la planta fotovoltaica.
-Clos cinegètic en el perímetre de la instal·lació, amb una altura màxima de 2,20 m i sense elements tallants o punxants. Es guardarà una distància de 20 cm a la part inferior del clos per a permetre el pas de fauna i afavorir la diversitat genètica. Els fils verticals de la malla estaran separats entre si per 15 centímetres com a mínim. Així mateix, el clos disposarà de plaques visibles de senyalització per a evitar col·lisió de l'avifauna.
-Manteniment d'una barrera vegetal en tot el perímetre del parc amb espècies autòctones i de baix requeriment hídric, Per a això, es conservaran tots els arbres i arbustos de més de dos metres que es trobin al perímetre del parc. S'intentarà replantar els arbres de port suficient que es trobin a la zona d'implantació (ullastres) i que serveixin per a tapar buits que pugui haver-hi al perímetre.
Als buits on no hi hagi vegetació existent es plantaran plantes de garriga, arbres o mates d'espècies autòctones de baix requeriment hídric com a garrovers, ullastres o mates, de fulla perenne. Es plantaran, preferentment a la fase d'obres perquè a l'època d'inici del parc ja estigui implantada. A les zones on sigui impossible realitzar aquestes accions es plantaran plantes enfiladisses a la reixa perimetral.
El reg serà sistemàticament de degoteig, almenys els dos primers anys des de la seva plantació, tenint especial cura els mesos de màxim requeriment hídric.
-Amb posterioritat a l'execució de les obres, es restaurarà a la zona d'implantació dels elements del PFV un tapís herbaci, fent compatible la instal·lació amb la pastura del bestiar oví.
El pressupost total de la implantació del PFV, incloent l'estudi de seguretat i salut i la gestió de residus, és de 3.475.267,79 € i el seu termini previst d'execució és d'un màxim de 5 mesos. D'altra banda, el pressupost de la línia d'evacuació de l'energia a la ES Manacor ascendeix a 1.922.012,53 €, amb un termini previst d'execució de 4 mesos. D'altra banda, el projecte preveu una fase de desmantellament al final de la vida útil de les instal·lacions (30 anys), l'objectiu dels quals és la restauració dels terrenys a les condicions anteriors a la construcció del PFV, amb un pressupost de 21.731,75 €.
2. Ubicació del projecte: El projecte se situarà a les parcel·les 230, 231, 234, 235, 243, 245, 433, 436 i 437, del polígon 11 (T.M. Petra). D'acord amb el Pla Territorial de Mallorca (PTM), la zona d'estudi està qualificada majoritàriament com a àrea de desenvolupament: sòl urbà i urbanitzable. Una petita porció, d'aproximadament 2.400 m² i corresponent a la parcel·la 230, es troba qualificada majoritàriament com a sòl rústic, amb la categoria d'àrea de transició (AT) harmonització. L'àmbit d'actuació es troba a una zona d'aptitud fotovoltaica alta, corresponent a sòls de major aptitud ambiental i territorial per a acollir les instal·lacions i, per tant, terrenys considerats prioritaris per a la seva implantació, segons el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (PDSEIB).
Els terrenys se situen dins de la Unitat de Paisatge 9 (UP-9) «Pla». Segons el document ambiental, a la zona d'estudi es distribueixen nombrosos peus d'ullastre i llentiscle, sobretot a la part est i nord-est, mentre que a l'interior apareixen alguns garrovers. La resta de la vegetació és herbàcia, amb exemplars de Asparagus albus i Asparagus acutifolius (espàrec blader), Asphodelus aestivus (gamón), Cynara cardunculus (card), Foeniculum vulgare (fonoll) o Rubus ulmifolius (esbarzer), entre d'altres. Des del punt de vista botànic les parcel·les afectades destaquen pel seu abandonament i l'inici de la recuperació de la seva vegetació natural, la qual té un important component nitròfil-ruderal.
Segons la memòria agronòmica aportada pel promotor, 0,3213 ha dels terrenys d'implantació del PFV corresponen a terres arables, 6,4426 ha a pastura arbustiva i 0,1373 ha a superfície improductiva.
El PFV projectat es troba allunyat d'uns altres PFV, sent els més pròxims el PFV Aubedellet, en servei i a una distància aproximada de 3,5 km de la zona d'estudi, i el PFV Son Pere Andreu, en tramitació i a una distància aproximada de 4 km de la zona d'estudi, tots dos cap al sud.
D'acord amb el visor cartogràfic IDEIB, els terrenys afectats pel PFV no estan afectats per àrees de prevenció de riscos (APR) d'inundació, ni per cap torrent, encara que a l'oest del límit del PFV figura una séquia artificial de reg. Tampoc es troben afectats per APR d'erosió, d'esllavissament o d'incendi, ni per cap espai de rellevància ambiental, ni hàbitat d'interès comunitari (HIC). No obstant això, el traçat de la línia d'evacuació de l'energia travessa parcialment el LIC ES5310029 «Na Borges» (930 m), coincident amb una àrea natural d'espacial interès (ANEI).
Segons el BIOATLES (quadrícules 1x1, codis 3.260 i 3.261), a l'àmbit d'actuació no hi ha constància d'espècies catalogades o amenaçades. Tampoc es troba a un àrea de protecció contra l'electrocució de l'avifauna. D'acord amb el Servei de Protecció d'Espècies, al traçat de la línia d'evacuació de l'energia del PFV podria haver-hi presència de tortuga mediterrània (Testudo hermanni), espècie inclosa al Llistat d'Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011).
La zona d'estudi es troba sobre la massa subterrània 1818M4 «Justaní», aqüífer poc profund en bon estat quantitatiu i mal estat qualitatiu, i baixa vulnerabilitat a la contaminació. A les parcel·les afectades pel projecte, no es troba cap captació autoritzada d'aigua. Als seus voltants figuren dos pous d'ús domèstic, un a uns 40 m de distància (codi AAS_10358_Vigent-AAS_10358), i l'altre a uns 150 m (codi AAS_10612_Vigent-AAS_10612), respecte al límit del PFV.
Segons l'Annex 3. Addenda a la memòria ambiental del projecte, als terrenys d'implantació del PFV afectat no figura cap element d'interès arqueològic ni etnogràfic catalogat per l'Ajuntament de Petra o el Consell de Mallorca. No obstant això, als voltants del traçat de la línia d'evacuació de l'energia figuren els jaciments arqueològics Son Xigala i Termenor, catalogats com BIC, així com el jaciment Al-004, denominat l'Aljub, a la parcel·la 601, del polígon 27) i el jaciment 26-291/JA-291, denominat sa Clova na Xicamunda, consistent en una taca ceràmica associada a un talaiot ja desaparegut, els dos últims localitzats a Manacor.
3. Característiques del potencial impacte: Durant la fase de construcció, es consideren com a efectes adversos més significatius, l'emissió de pols i contaminants a l'atmosfera, disminució de la qualitat del sòl i contaminació per abocaments accidentals de substàncies contaminants, pèrdua de qualitat de l'aigua, augment del risc d'incendi, impacte paisatgístic. Com a impactes positius, trobem la creació de llocs de treball (obres de la instal·lació).
Durant la fase de funcionament, es consideren com a efectes adversos més significatius, el risc de contaminació del sòl per un inapropiat tractament dels residus generats, increment del risc d'incendi i impacte paisatgístic Com a impactes positius, trobem la creació de llocs de treball (labors de manteniment) i la producció d'energia elèctrica a partir de font renovable i el consegüent estalvi en l'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle.
Durant la fase de desmantellament, es considera com a efecte advers més significatiu la generació de residus. Com a impactes positius, trobem la creació de llocs de treball (labors de desmantellament).
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer.- No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Projecte de parc fotovoltaic Petra (T.M. Petra)», atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores i protectores indicades als documents presentats, el document ambiental, signat pel Sr. Juan Llop Garau, geògraf, i pel Sr. Francisco Mir Massanet, biòleg i director gerent del Centre Balear de Biologia Aplicada (CBBA), amb data 14 d'agost de 2020, a l'estudi de repercussions ambientals a Espais Natura 2000, signat pel Sr. Juan Llop Garau, geògraf, i pel Sr. Benjamí Reviriego Riudavets, biòleg i director de l'àrea de Medi Ambient del Centre Balear de Biologia Aplicada (CBBA), amb data 12 d'agost de 2021, així com les condicions següents:
1. Durant el temps que durin les obres de condicionament de la parcel·la, s'ha de fer una especial vigilància amb la condició de no afectar cap espècie d'interès comunitari o espècie silvestre catalogada que pugui ser present circumstancialment a la parcel·la, tenint en compte la proximitat del ZEC ES5310029 Na Borges i les prohibicions establertes per l'article 57 de la Llei 42/2007 en relació a la fauna silvestre protegida, que es recorda a continuació:
Article 57. Prohibicions i garantia de conservació per a les espècies incloses al Llistat d'Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial.
1. La inclusió al Llistat d'Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial d'una espècie, subespècie o població comporta les següents prohibicions genèriques:
a) Tractant-se de plantes, fongs o algues, la de recollir-les, tallar-les, mutilar-les, arrencar-les o destruir-les intencionadament a la natura.
b) Tractantse d'animals, incloses les seves larves, cries, o ous, la de qualsevol actuació feta amb el propòsit de donar-les mort, capturar-los, perseguir-los o molestar-los, així com la destrucció o deteriorament dels seus nius, vivares i llocs de reproducció, hivernada o repós.
c) En ambdós casos, la de posseir, naturalitzar, transportar, vendre, comerciar o intercanviar, ofertar amb fins de venda o intercanvi, importar o exportar exemplars vius o morts, així com els seus propàguls o restes, excepte en els casos en els que aquestes activitats, de una forma controlada per l'Administració, poden resultar clarament beneficioses per a la seva conservació, en els casos que reglamentàriament es determinin.
Aquestes prohibicions s'aplicaran a totes les fases del cicle biològic d'aquestes espècies, subespècies o poblacions.
2. En cas que el traçat triat pel cable d'evacuació d'energia, finalment hagi de travessar el ZEC ES5310029 Na Borges, no es podran realitzar dins del ZEC obres sorolloses (com l'excavació de rases) entre els mesos de març a juliol, corresponent amb el període reproductiu preferent de la fauna protegida de l'entorn.
3. Diàriament, abans de començar les obres, s'han de revisar totes les rases i forats, per si fos necessari rescatar espècies silvestres que hagin pogut quedar atrapades en el seu interior (com la tortuga mediterrània, l'eriçó, gripau, liró careto o el ratolí de camp), que primer hauran de ser traslladades a zones més segures on puguin viure sense ser molestades.
4. Les rases han de romandre obertes el menor temps possible i en cas que quedin obertes d'un dia per a un altre, s'hauran de col·locar taulons o realitzar rampes perquè si un animal caigués al seu interior pugui sortir pels seus propis mitjans.
5. En el cas que s'hagi d'utilitzar qualsevol tipus d'il·luminació artificial, tant a la fase d'execució del projecte, com d'explotació del parc solar fotovoltaic, s'han d'adoptar les mesures necessàries per a evitar la contaminació lumínica del ZEC ES5310029 Na Borges, d'acord amb els requisits establerts a la Llei 3/2005 de protecció del mitjà nocturn de les Illes Balears i la Norma 44 del Pla Territorial de Mallorca per a les zones de tipus E2.
6. Per a no afectar la qualitat de les aigües del torrent de Na Borges, les plaques fotovoltaiques del parc solar objecte del present informe, només es podran rentar amb aigua, sense detergents ni altres productes químics.
7. Abans de l'inici de les obres, haurà de disposar-se de les pertinents autoritzacions del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca. Així mateix, haurà de disposar-se d'informe favorable de la Direcció Insular de Patrimoni, en relació amb el traçat de la línia d'evacuació de l'energia de la instal·lació i les seves possibles afeccions a béns catalogats.
8. Es durà a terme una prospecció diària a l'entrada de maquinària pesant als terrenys d'implantació del PFV i de la línia soterrada d'evacuació de l'energia, i durant les fases de funcionament i desmantellament de la instal·lació, a fi de retirar els exemplars de tortuga mediterrània que es detectin, i dipositar-los en parcel·les confrontants inalterades amb condicions ambientals similars.
Així mateix, durant la fase d'obres, s'hauran de prendre mesures per a evitar la caiguda de fauna fora de la jornada laboral en aquelles rases obertes, havent de disposar-li llistons per a permetre la seva sortida.
9. Es durà a terme un seguiment del soroll generat a les fases de construcció i desmantellament, a més, del que es produeixi a les diferents infraestructures associades al present projecte durant la fase de funcionament, per a garantir el compliment dels nivells establerts en la legislació vigent.
En tot cas, els nivells de soroll emesos per les màquines, compressors i/o qualsevol maquinària/eina no han d'excedir dels valors màxims permesos establerts a l'art. 48 de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, així com a la normativa d'aplicació en matèria acústica.
10. S'hauran d'implementar mesures per a evitar emissions durant la fase de funcionament del PFV, com l'ús de vehicles elèctrics per a fer les tasques de manteniment.
11. S'hauran de complir els condicionants SOL-A04, SOL-C03 i SOL-E01, de l'annex F del PDSEIB, per a instal·lacions fotovoltaiques de tipus C, així com la resta de condicionants que figuren en aquest annex.
12. La barrera perimetral vegetal haurà de disposar-se al llarg de tot el perímetre de la instal·lació, i tenir una amplària i frondositat suficient per a reduir l'impacte paisatgístic. Estarà constituïda per una combinació d'espècies arbustives (sembrades a una distància màxima entre si d'1 m) i arbòries de la zona, de baix requeriment hídric, havent de garantir una altura mínima de 2 m en un termini màxim de 2 anys, en el cas dels arbres.
13. Hauran de realitzar-se revisions periòdiques, manteniment i reposició d'aquells exemplars morts de mates i peus arboris de la barrera vegetal perimetral.
Els regs hauran de fer-se preferentment amb aigua depurada i en horari de menor insolació. Durant els tres primers anys hauran de dur-se a terme regs de reforç, manuals o automàtics, en els mesos de juny, juliol i agost.
L'òrgan substantiu i l'òrgan ambiental podran, en qualsevol moment, verificar l'estat de la barrera vegetal i, en el cas que no s'hagués executat o no complís amb el seu objectiu, l'òrgan substantiu serà el responsable que el promotor realitzi les plantacions necessàries, amb les conseqüències establertes a la llei per incompliment de la DIA o de l'informe ambiental.
14. Haurà de realitzar-se un inventari detallat dels exemplars arboris a retirar de la zona d'implantació, amb indicació del seu estat fisiològic i destinació (trasplantament a barrera vegetal perimetral, eliminació...).
En el cas d'aquells arbres que hagin de ser eliminats, s'hauran de compensar plantant, com a mínim, el mateix nombre d'exemplars (espècies autòctones, presents a l'entorn i de baix requeriment hídric) a una o diverses parcel·les de l'entorn no afectades pel PFV. Aquests terrenys hauran de ser mantinguts, com a mínim, durant tot el temps de funcionament de la instal·lació.
15. D'acord amb el Servei d'Agricultura, s'haurà de dur a terme un programa agronòmic que desenvolupi clarament l'aprofitament agrari a les parcel·les afectades pel PFV, a més de desenvolupar un projecte pilot d'un hivernacle fotovoltaic, concretament:
- Desenvolupar un programa agronòmic d'integració de l'aprofitament agrícola i ramader en les parcel·les que formen part del projecte.
- Presentar anualment un informe amb un registre de seguiment de l'activitat agrícola i ramadera complementària que s'ha dut a terme.
- Presentar la documentació acreditativa de l'existència d'un contracte amb un agricultor i ramader que desenvolupi el programa agronòmic.
- Presentar el projecte pilot del futur hivernacle fotovoltaic.
- Presentar anualment un informe de seguiment de l'activitat que s'ha dut a terme a l'hivernacle fotovoltaic.
El pla de vigilància incorporarà el programa agronòmic i el projecte pilot als que s'ha fet referència.
16. S'hauran de realitzar inspeccions oculars de manera periòdica, com a mínim una vegada per setmana, per a revisar la presència d'animals ferits o morts. En cas de detectar-se o sospitar de la presència d'alguna espècie catalogada o protegida, haurà de contactar amb el 112 o amb els agents de Medi Ambient del Govern Balear. En cas de trobar un cadàver, no haurà de tocar-se, en cap cas, ni desplaçar-lo, deixant-lo intacte en el lloc on s'hagi trobat fins que sigui inspeccionat.
17. Hauran de realitzar-se mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica. Aquestes mesures s'hauran de programar a les hores i mesos de màxima producció de la instal·lació, i s'ha de complir amb el Reial decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques. S'haurà de garantir que la població més pròxima a la instal·lació no es trobi exposada a un camp magnètic superior a 0,4 microtesla.
18. Les edificacions previstes al PFV hauran de complir amb la norma 22 del PTM i la seva coberta inclinada haurà de ser a una o dues aigües, a fi de la seva integració paisatgística. A més, la seva altura no haurà de superar els 3 m, per a facilitar la seva integració paisatgística amb les petites construccions agrícoles de l'entorn pròxim i reduir la seva visibilitat.
19. El tancament perimetral de la instal·lació haurà de disposar de malla metàl·lica galvanitzada de tipus cinegètic amb dimensions 15 x 15 cm i una altura màxima de 2,2 m. S'aixecarà 20 cm del sòl per a permetre el pas de fauna i, en cap cas, anirà proveït de filferro espinós, per a evitar danys als ocells o rapinyaires nocturns.
El tancament metàl·lic respectarà a una certa distància del límit de les parcel·les, de manera que la barrera vegetal estigui situada entre el límit de parcel·la i el tancament metàl·lic, tenint en compte l'entorn rústic de paisatge obert, perquè la barrera vegetal oculti el tancament metàl·lic des de l'entorn pròxim.
20. Els olis usats en els transformadors no contindran PCBs, ni PCTs, i haurà d'explicar-se amb un sistema d'alerta per a fugides d'olis o lubrificants.
21. Se seleccionaran equips que no utilitzin hexafluorur de sofre (SF6) o que tinguin un consum mínim d'aquest gas. Es disposarà d'un protocol per al transport, ompliment, manteniment i buidatge d'equips que utilitzin gas SF6; detecció de fuites, actuació en cas de fuita accidental i control del consum anual. S'hauran de compensar les emissions de gas SF6 mitjançant reforestacions, disposant de la superfície necessària per a absorbir la quantitat equivalent a les emissions anuals de SF6.
En el cas de disposar d'instal·lacions amb SF6, ha de realitzar-se un control del gas de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fugides. En les operacions de manteniment que impliquin el buidatge del gas, aquest haurà de ser recuperat.
S'haurà de redactar un protocol específic on es prevegi el manteniment periòdic, mesures correctores i les actuacions previstes en cas de fuites, així com la previsió del tractament del gas SF6 després de la seva vida útil, com a producte o com a residu. Les operacions seran realitzades únicament per personal amb formació especialitzada.
22. Es prohibeix l'ús de pesticides al PFV, per a permetre la compatibilització de la producció d'energia elèctrica amb les pastures d'ovelles, havent de calcular-se el nombre d'ovins necessaris per a mantenir els terrenys i respectar les aportacions màximes de nitrogen procedent del bestiar oví, d'acord amb l'annex «fem» de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears. Es farà el control de la vegetació de l'interior del PFV mitjançant pastura amb bestiar oví o amb mitjans mecànics que no afectin el sòl (desbrossadores). El control de plagues (insectes, lagomorfos o rosegadors) es realitzarà per mitjans mecànics, biològics o bé amb productes aptes en agricultura ecològica.
23. Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació, es restaurarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per a minimitzar o eliminar l'impacte ambiental associat. No obstant això, si en el termini de 30 anys es vol continuar explotant com PFV, haurà de ser sotmès a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.
Això no obstant, el desmantellament no comportarà necessàriament l'eliminació de la barrera vegetal.
24. S'haurà de garantir la gestió correcta dels panells fotovoltaics, tant a la fase d'explotació com de desmantellament, d'acord amb el que es preveu al RD 110/2015 de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, mitjançant una declaració responsable que haurà de ser signada pel promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020, relatiu a finances i/o assegurances per a garantir aquest desmantellament.
25. S'ha de modificar la distribució en planta dels mòduls fotovoltaics, excloent-los de l'àmbit afectat per l'àrea de reconversió territorial 6 (ART-6), Connector paisatgístic lineal Na Borges-massís de Randa, per a respectar els objectius d'aquest connector paisatgístic.
26.- S'han de conservar els bosquets situats a la zona sud-est de la parcel·la 433 i modificar el pla d'implantació dels mòduls fotovoltaics, per a reduir la visibilitat dels panells situats a la parcel·la 433 i per tant, reduir l'impacte paisatgístic de la instal·lació.
27.- Atès que el pressupost del projecte és superior a 1 milió d'euros, el promotor haurà de designar un auditor ambiental que acrediti que es compleix la DIA o l'informe d'impacte ambiental. El cost d'aquesta contractació haurà d'incloure's al pressupost del projecte.
D'altra banda, s'efectuen les següents recomanacions:
1. En la mesura que sigui possible, dotar a la instal·lació de sistemes d'emmagatzematge energètic, segons preveu l'art. 43 de la Llei autonòmica 10/2019, de canvi climàtic i transició energètica.
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d'AIA
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici de que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 13 de setembre de 2021
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias