Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 423395
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 6 de setembre de 2021, relatiu a l’aprovació de les bases reguladores i la convocatòria d’ajuts del CIM a les confraries de pescadors per a l’any 2021. (exp. 3012-2021-000001)
Antecedents
1. El sector pesquer a Menorca es vertebra entorn de les confraries de pescadors; aquestes, tenen com a objectiu la promoció i l'impuls dels interessos pesquers i exerceixen, entre d'altres, la representació del ram dins el seu àmbit territorial.
2. El Decret 61/1995, de 2 de juny (BOIB núm. 80, de 24 de juny e 1995), de regulació de les confraries de pescadors i de les seves federacions, n'estableix la seva naturalesa consultiva i en determina el seu paper col·laborador amb l'Administració en totes aquelles qüestions que afecten la pesca marítima. En aquest sentit, són funcions de les confraries: emetre informe previ, a petició de l'Administració, en relació als projectes de disposicions de caràcter general que regulin la pesca i que, per la seva transcendència, puguin afectar als seus respectius àmbits territorials; elevar informes i propostes a l'Administració sobre les matèries objecte de la seva competència; confeccionar les estadístiques de captures d'acord amb les instruccions de l'Administració; vigilar el compliment de l'obligació de desembarcament als ports i la venda en la llotja i punts autoritzats de la totalitat de les captures, i també de la normativa vigent en matèria de pesca i de comercialització, fins a la primera venda; o sotmetre a l'Administració, per a la seva consideració, propostes de plans de pesca amb la finalitat d'equilibrar els recursos marins vius, els mitjans de producció i les captures.
3. El Real Decret 418/2015, de 29 de maig (BOE núm. 149, de 23 de juny de 2015) regula la primera venda dels productes pesquers en l'àmbit estatal i el Decret 22/2018 de 6 de juliol (BOIB núm. 84 de 7 de juliol de 2018) regula el desembarcament, la primera venda, la traçabilitat i el control dels productes pesquers a les Illes Balears.
4. El Departament d'Economia i Territori del CIM té interès a donar suport i col·laborar amb les confraries de pescadors de Menorca per tal de contribuir al manteniment i desenvolupament sostenible del sector pesquer.
5. En data 14 de desembre de 2020, el Consell Executiu va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions del CIM per a l'any 2021; incorporat al pressupost del CIM vigent, aquest pla canalitza i ordena el desenvolupament d'actuacions en matèria de subvencions adreçades a la consecució dels objectius de cada programa i, una de les línies de subvenció del Departament d'Economia i Territori, consisteix en la convocatòria d'ajuts a les confraries de pescadors de Menorca.
6. L'objectiu d'aquesta convocatòria és donar suport a les confraries de pescadors en la promoció, primera venda i d'altres actuacions d'interès general pel sector pesquer. L'efecte previst és la millora dels punts de primera venda per tal de mantenir la rendibilitat del sector pesquer.
7. L'article 70.12 de la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears determina que les competències pròpies dels consells insulars, entre les quals es troba l'agricultura, la ramaderia i la pesca; així mateix, segons l'article 73 de la dita llei, correspon als consells insulars, en les matèries que aquest Estatut els hi atribueix com a pròpies, l'exercici de l'activitat de foment.
8. En data 7 de maig de 2018 i en sessió ordinària, el Consell Executiu del CIM va aprovar les bases dels ajuts per al suport a les confraries de pescadors de Menorca per a l'any 2018 (BOIB núm. 70 de 7 de juny de 2018). Per bé que la base 7 d'aquests ajuts aprovats conté set punts, únicament van ser publicats els dos primers; l'error va ser esmenat en la publicació de la convocatòria per a l'any 2019. D'encà l'any 2018, les dites bases han servit a les tres convocatòries anuals.
9. En l'última convocatòria (2020), les tres confraries de pescadors de Menorca van resultar beneficiàries dels ajuts convocats, i les respectives subvencions atorgades van ser justificades en la seva totalitat.
10. Per bé que la normativa especifica que regula aquests ajuts no ha patit canvis, la convocatòria es regirà per unes noves bases, en la mesura que les de l'any 2018 han estat degudament i oportunament actualitzades en benefici de la seva usança i atenent les recomanacions del Pla Estratègic de Subvencions i les indicacions de la Sindicatura de Comptes.
Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al CIM en matèria de subvencions i en el marc d'allò establert en les Bases d'execució del pressupost vigent d'aquesta administració,
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori,
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases que han de regir la convocatòria dels ajuts del CIM a les confraries de pescadors per a l'any 2021, i els seus annexos, que acompanyen la present proposta.
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2021, que es regirà per les bases a què fa referència el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb l'import màxim que s'indiquen a continuació:
Partida |
Quantia màxima |
5 41500 4890032 Ajuts a les confraries de pescadors |
60.000 € |
L'import màxim destinat a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d'aportacions expresses de tercers que contribueixin al finançament de l'objecte de la convocatòria i s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
b) El termini de presentació de sol·licituds serà d'un mes comptat a partir del dia següent a la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) L'expedient serà instruït pel senyor Miguel Lopesino Chacón, tècnic del departament d'Economia i Territori.
d) Composen la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts:
- President: Josep Pastrana Huguet, conseller executiu d'Economia i Territori.
- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament d'Economia i Territori.
- Vocals:
Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i de forma prèvia a la publicació en el BOIB.
BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DELS AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA A LES CONFRARIES DE PESCADORS DE MENORCA
1. Objecte
L'objecte d'aquests ajuts és donar suport a les actuacions de les confraries de pescadors de Menorca per a la realització d'activitats que, d'acord amb la normativa vigent, suposin el compliment de les seves funcions com a òrgans de consulta i col·laboració amb l'Administració.
2. Finalitat
Els presents ajuts s'emmarquen en l'exercici de l'activitat de foment que correspon al Consell Insular en matèria de pesca, de conformitat amb els articles 70.12 i 73 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears.
El Pla Estratègic de Subvencions (PES) del CIM estableix la previsió de l'activitat subvencionadora anual en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en el PES vigent és l'ajut a les confraries de pescadors de Menorca.
L'objectiu d'aquesta convocatòria és donar suport a les confraries de pescadores en l'assessorament, la capacitació i altres actuacions d'interès general per al sector pesquer.
L'efecte previst amb aquests ajusts és contribuir al manteniment de la rendibilitat del sector pesquer.
3. Finançament i import màxim
Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin a la convocatòria.
4. Activitats subvencionades i requisits de l'activitat
1. Són objecte de subvenció les actuacions següents que duguin a terme les confraries de pescadors en compliment de les seves funcions com a òrgans de consulta i col·laboració amb l'Administració, recollides en el Decret 61/1995, de 2 de juny, pel qual es regulen les Confraries de Pescadors:
a) Actuar com òrgans consultius de l'Administració en totes aquelles qüestions que afecten la pesca marítima i que li siguin sotmeses.
b) Emetre informe previ en relació amb els projectes de disposicions de caràcter general que regulin la pesca quan, per la seva transcendència i per afectar els seus respectius àmbits territorials, l'Administració els ho sol·liciti.
c) Elevar informes i propostes a l'Administració sobre les matèries objecte de la seva competència.
e) Confeccionar les estadístiques de captures d'acord amb les instruccions de l'Administració.
f) Vigilar el compliment de l'obligació de desembarcament als ports i la venda en la llotja i punts autoritzats en el seu defecte, de la totalitat de les captures, així com el compliment de la normativa vigent en matèria de pesca i de comercialització fins a la primera venda.
g) Sotmetre a l'Administració, per a la seva consideració, si és necessari, propostes de plans de pesca amb la finalitat d'equilibrar els recursos marins vius, els mitjans de producció i les captures.
2. Les activitats subvencionables s'han de dur a terme entre des del dia 1 de gener al 31 de desembre de l'any corresponent a la convocatòria.
5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts
Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca de la forma establerta en aquestes bases.
L'import de les subvencions que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.
En l'atorgament de les ajudes que regulen aquestes bases s'han de respectar de forma sistemàtica les exclusions i limitacions previstes en els marcs de les disposicions comunitàries.
6. Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les confraries de pescadors de Menorca constituïdes d'acords amb el que preveu el Decret 61/1995, de 2 de juny (BOIB núm. 80 de 24.06.1995).
2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
7. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica (www.cime.es).
2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa
a) CIF de l'entitat.
b) Document que acrediti que la confraria està legalment inscrita en el Registre Oficial de Confraries de Pescadors i de les seves federacions, així com els estatuts i les seves modificacions, degudament inscrits en l'esmentat registre.
c) Si els seus estatuts obliguen, hauran d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i designar representant.
d) Acreditació de la representació i NIF del representant, si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre.
e) Declaració responsable signada pel sol·licitant de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (annex II).
f) Declaració responsable signada pel sol·licitant relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).
g) Designació del compte bancari segons model del Consell Insular de Menorca (annex V).
h) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions davant la Seguretat Social.
i) Document justificatiu d'estar d'alta de l'IAE, o declaració responsable de no estar-hi obligats (complimentar el punt 10 de l'annex II).
Documentació específica
j) Memòria indicativa de les actuacions subvencionables realitzades o per realitzar.
k) Relació nominativa de les despeses realitzades i detalls d'altres ingressos i subvencions que hagin finançat l'activitat (annex IV).
l) Certificat emès pel secretari de l'entitat, amb el vistiplau del president, sobre les dades que a continuació s'indiquen:
m) Compromís de presentar en el moment de la justificació un estudi específic de les captures dutes a terme durant l'any precedent al de la convocatòria en comparació a altres anys anteriors per poder valorar l'estat de les zones de captura. Les confraries que pesquin dins la reserva del nord de Menorca, han d'especificar aquesta zona en concret.
n) Memòria i comptes anuals relatius al darrer exercici aprovats per l'òrgan corresponent.
3. Els beneficiaris, a través de l'annex I, poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar els aspectes a què fan referència les lletres h i i.
A més, s'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b i g en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular, circumstància que haurà de constar, de forma expressa, en la sol·licitud o annex I.
4. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
5. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
6. La sol·licitud, i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base 7, s'han de presentar dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
Per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o en qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.
Si qualque sol·licitant presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
7. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
8. Criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts i determinació de l'import de la subvenció
Si l'import global demanat entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits no supera el crèdit de la convocatòria, les sol·licituds es resoldran individualment i es podrà concedir fins al 100% de l'ajut sol·licitat.
En cas que l'import global sol·licitat sigui major al crèdit pressupostari, es tindran en compte els següents criteris per al repartiment de l'ajut:
- En relació al nombre de barques:
Fins a 10 barques: 2 punts.
D'11 a 19 barques: 4 punts.
20 barques o més: 5 punts.
- En relació al volum de vendes: 0'01 punts/tona fins a un màxim de 2 punts.
- En relació al nombre de socis:
Fins a 19 socis: 3 punts.
20 socis o més: 5 punts.
Amb la puntuació final obtinguda, s'aplicarà la taula següent:
Punts |
Percentatge subvencionat |
A partir de 5 fins a 6 |
60% del pressupost subvencionable |
A partir de 6 fins a 7 |
70% del pressupost subvencionable |
A partir de 7 fins a 8 |
80% del pressupost subvencionable |
A partir de 8 fins a 9 |
90% del pressupost subvencionable |
A partir de 9 |
100% del pressupost subvencionable |
Si l'import global a subvencionar després d'aplicar la taula anterior és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants que compleixin els requisits i segons els criteris de repartiment assenyalats.
La quantia total de la subvenció per a cada beneficiari serà com a màxim de 22.000 €.
9. Comissió avaluadora dels ajuts
1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:
- President: el/la conseller/a executiu/va competent en la matèria.
- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament.
- Vocals:
- el/la director/a insular competent en la matèria; i,
- tres tècnics del Departament.
10. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat. Les sol·licituds es resoldran individualment una vegada acabat el termini de presentació, si bé en cas que l'import global sol·licitat sigui major al crèdit pressupostari, es resoldran per mitjà d'un procediment de concurrència competitiva tenint en compte els criteris de repartiment prevists en la base 8.
2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Datos Nacional de Subvenciones (d'ara en endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.
3. La instrucció correspondrà a un funcionari del departament competent en la matèria, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la Comissió Avaluadora.
Abans que la Comissió Avaluadora emeti el seu informe, el tècnic encarregat de la instrucció de l'expedient emetrà un informe en què acrediti, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu, cap del departament, n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l'ajut que resulti de l'informe previ sigui substancialment inferior a la sol·licitada, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
9. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS, i el Consell Insular de Menorca la publicarà en el BOIB als efectes de notificació (art. 45.1 b de l'LPACAP).
11. Abonament dels ajuts
1. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria, i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
2. No podrà efectuar el pagament de la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
12. Justificació de les despeses
1. El termini per a justificar les despeses objecte de subvenció finalitza dia 2 de novembre de l'any de la convocatòria, llevat que existeixin causes excepcionals que ho impedeixin, que els beneficiaris hauran d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
2. De conformitat amb l'article 75 del Reglament de la Llei general de subvencions (Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol), els ajuts es justificaran mitjançant l'aportació del compte justificatiu simplificat:
-Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la present convocatòria, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
-Relació nominativa de les despeses realitzades i pagades i detalls d'altres ingressos i subvencions que hagin finançat l'activitat. Aquestes despeses han de ser factures a nom del beneficiari de la subvenció i que reuneixin els requisits i formalitats legals i han de comptar amb els justificants de pagament bancari corresponent (annex IV).
3. Són despeses justificables les derivades de les actuacions subvencionables fixades en la base 4.1 sempre que es respectin les restriccions i limitacions de la normativa comunitària, perquè se subvencionen actuacions que no tenen incidència econòmica o que no falsegen o amenacen falsejar la competència en els termes de l'article 107 Tractat de funcionament de la Unió Europea.
Pel que fa a l'activitat subvencionable consistent en la vigilància del compliment de l'obligació de desembarcament als ports i la venda a la llotja, són despeses justificables les que es refereixen a suport informàtic, qualitat i traçabilitat.
Els costos indirectes que s'imputin a l'activitat només es podran aplicar en la part que raonablement correspongui d'acord amb els principis i les normes de compatibilitat generalment admeses i, en tot cas, en la mesura que aquests costos corresponguin al període en què efectivament es duu a terme l'activitat.
Sense perjudici del compliment del paràgraf anterior, les despeses de personal i Seguretat Social es podran justificar per un import màxim de 7.000 € per confraria. Aquest import pot ser de 10.000 € si la confraria presenti un estudi específic de les captures dutes a terme durant l'any precedent a la convocatòria en comparació amb altres anys anteriors per tal de poder valorar l'estat de les zones de captura. Quan les confraries pesquin dins la reserva del nord de Menorca han d'especificar aquesta zona en concret.
4. En cap cas l'import de l'ajuda pot superar el cost de l'activitat que se subvenciona.
5. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quantitats establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic pel contracte menor, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o que prestin el servei.
Les ofertes presentades s'han d'aportar a la justificació i s'ha de justificar que la contractació s'ha realitzat amb l'empresa més adequada segons criteris d'eficiència i economia.
6. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci l'esmena oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils (art. 73 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre).
7. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
8. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
9. En la fase de comprovació de la despesa realitzada es podrà requerir al beneficiari, mitjançat tècniques de mostreig, els justificants de despesa seleccionats.
10. Si, un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.
13. Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris hauran de complir les obligacions següents:
a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
b) Realitzar l'activitat objecte de subvenció en el termini establert en les presents bases.
c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
d) Disposar de les autoritzacions administratives que seguin exigibles per a l'exercici de l'activitat subvencionada, si escau.
e) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.
f) Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades en cas d'actuacions que tenguin lloc després de la convocatòria.
g) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s'hi han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
h) Les entitats beneficiàries d'aquestes ajudes hauran de mantenir l'activitat durant un termini mínim d'un any des de la presentació de la sol·licitud; en cas contrari, se'ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.
i) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
j) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
k) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
14. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments
En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà el corresponent expedient de revocació i consegüent reintegrament si correspon.
Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 24, 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa que sigui aplicable.
Per als casos que preveu l'art. 44 del TRLS, en què no correspongui la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de l'incompliment.
Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.
Si es deixa d'executar el 30% o més del pressupost del projecte subvencionat i, tot i així, se segueix complint amb la finalitat d'aquest projecte, a part de reduir-se proporcionalment la subvenció concedida, la part correctament justificada es minorarà en un 10%.
En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1% per cada dia de retard.
Si al beneficiari li pertoca (base 13 f) i no fa constar de manera expressa el suport del CIM, l'import de la subvenció correctament justificada es minorarà en un 1%.
En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del dia de pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.
Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que si escau siguin exigibles.
15. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2 L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l'establert en l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.
16. Altres disposicions
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
-Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
-Reglament de la Llei general de subvencions (Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol).
-Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Consta, a més, a l'expedient:
ANNEX I. Sol·licitud d'ajuts del CIM a confraries de pescadors 2021.
ANNEX II. Declaració responsable.
ANNEX III. Declaració responsable d'altres ajuts.
ANNEX IV. Relació nominativa de despeses ajuts confraries de pescadors CIM 2021.
ANNEX V. Model de designació de compte bancari.
Maó, 15 de setembre de 2021
Per delegació de la presidenta, la secretària
Rosa Salord Olèo
(Decret 427/2019, d'11 de juliol)
(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)