Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 420173
Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 14 de setembre de 2021 per la qual s’estableix el procediment perquè els alumnes d’institucions educatives autoritzades per altres administracions puguin cursar el mòdul de pràctiques corresponent al Certificat Oficial de Formació Pedagògica i Didàctica equivalent a l’exigida en l’article 100.2 de la LOE de les especialitats de formació professional en centres docents dependents de la Conselleria d’Educació i Formació Professional

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, estableix en l'article 100.2 que, per exercir la docència en els diferents nivells que s'hi regulen, és necessari tenir les titulacions acadèmiques corresponents i la formació pedagògica i didàctica que el Govern de l'Estat estableixi per a cada ensenyament.

2. L'article 9 del Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari, disposa que, per exercir la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i l'ensenyament d'idiomes, és necessari tenir un títol oficial de màster que acrediti la formació pedagògica i didàctica d'acord amb el que exigeixen els articles 94, 95 i 97 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació. En la disposició addicional primera indica que la formació pedagògica i didàctica del professorat que, per raons derivades de la seva titulació, no pugui accedir als estudis de màster a què es refereix aquest Reial decret, s'ha d'acreditar mitjançant una formació equivalent a la que exigeix l'article 100 de la LOE, en les condicions que estableixi el ministeri competent en matèria d'educació.

3. L'Ordre EDU/2645/2011, de 23 de setembre, estableix la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida en l'article 100 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, per a les persones que, per raons derivades de la seva titulació, no poden accedir als estudis de màster regulats per l'Ordre ECI/3858/2007, de 27 de desembre, per la que s'estableixen els requisits per a la verificació dels títols universitaris oficials que habiliten per a l'exercici de les professions de professor d'educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyament d'idiomes.

4. En l'article 2 de l'Ordre EDU/2645/2011 es disposa que les administracions educatives han de determinar les institucions educatives que poden oferir aquests estudis. També estableix que, en superar aquests estudis, l'administració educativa corresponent ha d'emetre un certificat oficial, amb validesa a tot el territori nacional, segons les especificacions indicades en l'annex 1 d'aquesta Ordre, en el qual consti expressament la possessió de la formació pedagògica i didàctica equivalent a l'exigida en l'article 100.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig.

5. En l'article 5 de l'Ordre EDU/2645/2011 s'estableix que els estudis a què es refereix aquesta Ordre es podran impartir en modalitat presencial o a distància. En el primer dels supòsits, han de ser presencials els crèdits corresponents al Pràcticum i almenys el 80 % dels crèdits totals. Quan la formació s'imparteixi a distància, en tot cas els crèdits corresponents al Pràcticum hauran de ser presencials. També s'estableix que el Pràcticum s'ha de realitzar en col·laboració amb les institucions educatives que imparteixin els ensenyaments corresponents. Les institucions educatives que participin en el Pràcticum hauran d'estar reconegudes com a centres de pràctiques, així com els tutors encarregats de l'orientació i tutela dels estudiants, que també han de tenir el reconeixement pertinent.

6. La dispersió en universitats de l'Estat d'alumnes que tenen la intenció de fer les pràctiques en centres docents dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional ha donat lloc a la necessitat d'establir les pautes per autoritzar-les i donar-hi cobertura formal.

7. Correspon a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors facilitar als alumnes l'accés al coneixement professionalitzador en el context educatiu dels centres docents sostinguts amb fons públics autoritzats per la Conselleria d'Educació i Formació Professional del Govern de les Illes Balears en l'àmbit de la formació professional.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig de 2006), modificada parcialment per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre (BOE núm. 340, de 30 de desembre de 2020).

2. El Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari (BOE núm. 287, de 28 de novembre de 2008).

3. L'Ordre EDU/2645/2011, de 23 de setembre, per la qual s'estableix la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida per a aquelles persones que, tot i estar en possessió d'una titulació declarada equivalent a efectes de docència, no poden realitzar els estudis de màster (BOE núm. 240, de 5 d'octubre de 2011).

4. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig de 2017), modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021 de modificació de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 55, de 27 d'abril de 2021).

5. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB ext. núm. 21, de 15 de febrer de 2021), i les seves modificacions posteriors, que estableix en l'article 2.6 que la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors exerceix les seves competències en els àmbits materials de la formació professional i en els ensenyaments superiors no universitaris.

Per tot això, de conformitat amb la normativa indicada, dict la següent

 

Resolució

1. Reconèixer com a centres de pràctiques per als estudis del certificat oficial de formació pedagògica i didàctica equivalent (COFPDE) tots els centres degudament autoritzats per la Conselleria d'Educació i Formació Professional de les Illes Balears que imparteixen estudis oficials de formació professional del sistema educatiu en modalitat presencial i que segueixen el currículum de les Illes Balears.

2. Establir el procediment perquè els alumnes d'institucions educatives autoritzades per altres administracions educatives per cursar els estudis conduents a l'obtenció del certificat oficial de formació pedagògica i didàctica equivalent (COFPDE) puguin fer les pràctiques en centres docents sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Conselleria d'Educació i Formació Professional de les Illes Balears. Aquest procediment figura en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Deixar sense efecte les Instruccions recollides en l'annex 1 de la Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 6 d'octubre de 2020 per la qual s'estableix el procediment perquè els alumnes d'institucions educatives autoritzades per altres administracions puguin cursar els mòduls de pràctiques corresponents al certificat oficial de formació didàctica i pedagògica equivalent de les especialitats de formació professional en centres docents dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

4. Establir que aquesta Resolució entri en vigor l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 112 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 14 de setembre de 2021

El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors Antonio Baos Relucio

 

 

ANNEX 1 Instruccions

Primer

Objecte

Aquestes instruccions estableixen el procediment perquè els alumnes d'institucions educatives autoritzades per altres administracions puguin cursar els mòduls de pràctiques corresponents al Certificat Oficial de Formació Didàctica i Pedagògica Equivalent (d'ara endavant, COFPDE) de les especialitats de formació professional en centres docents dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional sostinguts amb fons públics inclosos en l'oferta formativa de formació professional del sistema educatiu de les Illes Balears.

Segon

Destinataris

Els destinataris d'aquestes instruccions són:

a. Les institucions educatives autoritzades per altres administracions educatives per impartir el COFPDE.

b. Els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics que imparteixen ensenyaments oficials de formació professional del sistema educatiu en règim presencial.

 

Tercer

Incompatibilitats

Els alumnes no poden fer les pràctiques al mateix centre on facin feina, sigui quina sigui la figura de contractació, laboral o administrativa.

Quart

Iniciació del procediment: presentació de les sol·licituds per acollir alumnes en pràctiques

1. Correspon a les institucions educatives interessades cercar el centre docent, acordar-hi les funcions encomanades tant al centre mateix com al tutor de les pràctiques i proporcionar-li tota la informació necessària.

2. La institució educativa interessada ha de sol·licitar al director del centre educatiu, formalment i per escrit, la conformitat perquè l'alumne hi faci les pràctiques. S'ha d'emplenar una sol·licitud independent per a cada alumne.

3. En la sol·licitud s'ha d'indicar:

a. L'especialitat del cos de professors tècnics de formació professional (o cos que el substitueixi) per a la qual se sol·liciten les pràctiques.

b. El nombre de crèdits de les pràctiques, el preu del crèdit i la quantitat que ha de rebre el centre destinatari.

4. En la sol·licitud s'hi ha d'adjuntar un certificat de la institució educativa d'origen en què es faci constar el següent:

a. La titulació equivalent a efectes de docència de què disposa l'alumne.

b. Que l'alumne està cobert per l'assegurança contractada per la institució educativa d'origen a l'efecte de cobrir la responsabilitat civil per les incidències que puguin ocórrer als centres docents com a conseqüència de la realització de les pràctiques, la qual ha de tenir vigència durant el període de pràctiques al centre.

c. Que l'alumne està cobert en cas d'accidents o danys per l'assegurança escolar universitària. En el cas d'alumnes que no estiguin coberts per aquesta assegurança perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu, el certificat ha d'acreditar que la institució d'origen disposa d'una assegurança contractada per cobrir l'alumne en cas d'accidents o danys, la qual ha de tenir vigència durant el període de pràctiques al centre.

d. Que l'alumne no ha estat condemnat per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi civil i de la Llei d'enjudiciament civil, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.

 

Cinquè

Esmena de la sol·licitud i de la documentació presentada

1. Si la sol·licitud no compleix els requisits exigits o la documentació aportada és incorrecta o incompleta, el centre educatiu ha de requerir a la institució interessada que esmeni la falta o afegeixi els documents preceptius en el termini de deu dies comptadors a partir de l'endemà de la notificació del requeriment, d'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015.

2. Si no ho fa, s'ha de considerar que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

Sisè

Criteris d'admissió

1. Per a l'admissió dels alumnes, a més dels requisits personals indicats en l'apartat 4 del punt quart d'aquestes instruccions, s'han de complir els criteris següents:

a. Les institucions educatives sol·licitants han de demostrar estar autoritzades a impartir el COFPDE per alguna administració educativa de l'Estat diferent de la Conselleria d'Educació i Formació Professional de les Illes Balears. Amb aquesta finalitat han de presentar la resolució administrativa corresponent.

b. Amb relació als centres:

- Si escau, s'ha d'haver informat el claustre i el consell escolar del centre de la decisió d'admetre alumnes en pràctiques.

- Al centre hi ha d'haver professors que vulguin tutoritzar estudiants en pràctiques durant el curs acadèmic.

c. Amb relació als professors que han de fer de tutors:

- Han d'acreditar tres anys d'experiència docent directa a l'aula en l'especialitat del cos de professors tècnics de formació professional per a la qual l'alumne sol·licita les pràctiques.

- Cap professor no pot tutoritzar més de dos alumnes simultàniament.

2. Una vegada comprovats els criteris establerts en aquest apartat, el centre educatiu ha de comunicar per escrit a la institució sol·licitant la disponibilitat del centre d'acollir alumnes en pràctiques. A la vegada, ha d'informar a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de les sol·licituds rebudes i de la disponibilitat del centre, i ha de remetre el formulari específic per a cada un dels alumnes tutoritzats abans de l'inici de les pràctiques.

Setè

Coordinació de les pràctiques

1. El director del centre o la persona en qui delegui s'ha d'encarregar de rebre els estudiants en pràctiques; ensenyar-los el funcionament del centre (horaris, rutines, organització i metodologia); explicar-los quines actituds, compromisos i responsabilitats s'esperen d'ells; posar-los en contacte amb el seu tutor del centre, i organitzar, com a mínim, dues reunions per fer el seguiment de les pràctiques. També és la persona de referència per als estudiants en cas de dubtes o problemes durant el període de pràctiques.

2. En el cas que el centre hagi de tutoritzar simultàniament quatre o més estudiants del COFPDE, la direcció del centre podrà anomenar un dels docents tutors com a coordinador de pràctiques del COFPDE. Si s'escau, aquest coordinador assumirà les funcions de coordinació esmentades en el punt anterior, així com les funcions de coordinació ordinàries entre el centre, les institucions educatives d'origen i la Conselleria d'Educació i Formació Professional, sota la supervisió de l'equip directiu. La direcció del centre ha de comunicar aquest nomenament al Servei de Planificació i Participació de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors al més aviat possible.

3. Abans de l'inici de les pràctiques, la institució educativa d'origen de l'estudiant ha de comunicar les dades de contacte del coordinador de les pràctiques al centre educatiu.

Vuitè

Compensació per la participació en les pràctiques

1. Les universitats han d'aportar a cada centre una quantitat equivalent al 60 % del preu de la matrícula del mòdul Pràcticum del COFPDE per cada estudiant que hi faci les pràctiques.

2. Els centres han de destinar aquesta quantitat a la família professional a la qual pertanyin els professors tutors dels estudiants en pràctiques, per millorar la pràctica educativa d'aquests cicles.

3. En acabar el període de pràctiques, el centre educatiu ha de facturar els serveis prestats a la institució educativa.

4. Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret al reconeixement de trenta hores de formació permanent del professorat per curs escolar.

5. En el cas d'haver nomenat un tutor com a coordinador de pràctiques del COFPDE, se li certificarà un 25 % més d'hores de formació.

 

​​​​​​​Novè

Certificació de les pràctiques

1. En acabar el període de pràctiques, el centre ha de remetre al Servei de Planificació i Participació de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors un certificat de la institució educativa organitzadora del COFPDE a nom del tutor o tutors de pràctiques en què constin els alumnes tutoritzats per cada un d'ells i les dates en què ha tingut lloc aquesta tutorització. L'han d'enviar abans del 30 de juny del curs corresponent. De manera motivada, aquest certificat es pot substituir per un certificat emès per la direcció del centre educatiu.

2. En el cas que el centre hagi nomenat un coordinador de pràctiques del COFPDE, també es remetrà un certificat del director del centre, a nom del coordinador, en què certifiqui que ha acomplert les tasques de coordinació encomanades.

3. La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors ha de tramitar la proposta de certificació del professor a càrrec de la tutoria perquè se li reconeguin les hores de formació corresponents a aquesta activitat, d'acord amb la normativa vigent.

4. La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors no tramitarà en cap cas les propostes de reconeixement de les hores corresponents a aquesta activitat si no n'ha estat informada prèviament a la data en què s'han d'iniciar.​​​​​​​