Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 415290
Resolució conjunta del conseller d’Educació i Formació Professional i de la consellera de Salut i Consum de 10 de setembre 2021 per la qual es modifica la Resolució conjunta del conseller d’Educació i Formació Professional i de la consellera de Salut i Consum de 4 de juny de 2021 per la qual s’aproven les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears durant el curs 2021-2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. La Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, recull en l'article 9:

En qualsevol cas, s'ha d'assegurar l'adopció de les mesures organitzatives que siguin necessàries per evitar aglomeracions i garantir que l'alumnat i treballadors puguin complir les indicacions de distància o limitació de contactes, així com les mesures de prevenció personal, que indiquin les autoritats sanitàries i educatives.

2. L'educació es considera una activitat essencial i un dret de la infància i adolescència a protegir i, per això, atesa la valoració de la situació en la data actual, es fa necessari establir mesures de prevenció, higiene i promoció de la salut davant la COVID-19 per al curs 2021-2022 que possibilitin la màxima presencialitat en un entorn segur i saludable, amb la flexibilitat necessària en funció de l'escenari epidemiològic.

3. El 8 de juny de 2021 es va publicar en el BOIB núm. 76, la Resolució conjunta del conseller d'Educació i Formació Professional i de la consellera de Salut i Consum de 4 de juny de 2021 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears durant el curs 2021-2022.

4. Aquesta Resolució indicava que els protocols d'actuació s'haurien de revisar segons l'evolució de la pandèmia, d'acord amb el que establissin les autoritats sanitàries en cada moment.

5. Atesos els canvis proposats per les autoritats sanitàries referides a les actuacions que s'han de dur a terme davant l'aparició de casos de COVID-19 als centres educatius no universitaris, s'han hagut de revisar novament els protocols publicats. Aquesta tasca de revisió s'ha duit a terme conjuntament entre la Conselleria de Salut i Consum i la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

Fonaments de dret

1. L'article 43.2 de la Constitució espanyola de 1978 (BOE núm. 311, de 29 de desembre), el qual estableix que és competència dels poders públics tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, i indica que la llei ha d'establir els drets i deures de tothom en aquest punt.

2. L'article 27 de la Constitució espanyola, el qual reconeix el dret universal a l'educació.

3. L'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOIB núm. 32, d'1 de març), el qual estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

4. L'article 30.48 i el 31.4 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, els quals estableixen la competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria sanitària.

5. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol).

6. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 340, de 30 de desembre).

7. L'article 51 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears (BOIB núm. 55, de 22 d'abril), el qual estableix que l'Administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, ha d'adoptar les mesures adequades d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col·lectiva. Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986, de mesures especials en matèria de salut pública (BOE núm. 102, de 29 d'abril).

8. La Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 76, de 30 de març).

9. L'Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021 pel qual s'aprova el nou Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, s'estableixen els nivells d'alerta sanitària que s'han d'aplicar a cada una de les illes i s'estableixen mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aplicables temporalment a les illes (BOIB núm. 60, de 8 de maig).

10. L'Acord del Consell de Govern de 21 de maig de 2021 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària que s'han d'aplicar en cada una de les illes, es modifica puntualment l'Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021, pel qual s'aprovà el nou Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 i s'estableixen mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aplicables temporalment a les illes (BOIB núm. 66, de 22 de maig).

11. L'Acord del Consell de Govern de 18 de juny de 2021 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària que s'han d'aplicar en cada una de les illes, es modifica l'Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021 pel qual s'aprova el nou Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 i s'estableixen mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aplicables temporalment a les illes, (BOIB núm. 81, de 19 de juny).

12. El Decret 23/2020 de 31 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 135, d'1 d'agost).

13. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).

14. Els articles 8.6 i 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

Per tot això, d'acord amb la proposta formulada conjuntament per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i la Direcció General de Salut Pública i Participació amb data 10 de setembre de 2021, dictam la següent

 

Resolució

Primer. Modificar la Resolució conjunta del conseller d'Educació i Formació Professional i de la consellera de Salut i Consum de 4 de juny de 2021 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears durant el curs 2021-2022 en els aspectes següents:

a) Es modifica el punt 3.5 de l'annex 1, Instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears davant la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per al curs 2021-2022, que passa a tenir la redacció següent:

El calendari escolar s'ha d'adequar al fixat per la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 15 d'abril de 2021 per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2021-2022 per als centres docents no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 51, de 17 d'abril), si bé els centres, en funció de la seva complexitat, poden destinar a partir de l'inici de les activitats lectives presencials, els tres primers dies a l'acollida escalonada de l'alumnat a fi de garantir que els alumnes coneixen i entenen bé les mesures contingudes en els protocols abans d'iniciar les activitats lectives. Els centres amb més de 600 alumnes poden dedicar cinc dies a aquesta acollida.

b) Es modifica el punt 4.6 de l'annex 1, Instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears davant la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per al curs 2021-2022, que passa a tenir la redacció següent:

És important consolar els infants i en el cas dels més petits pot ser freqüent haver-los de tenir en braços. En aquest cas, l'educador ha de dur una mascareta FFP2.

c) S'afegeix aquesta oració al final de la lletra a) del punt 5.5. de l'annex 1, Instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears davant la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per al curs 2021-2022:

En una mateixa activitat hi poden participar alumnes de diferents grups estables de convivència.

d) S'afegeix una lletra f) al punt 5.5. de l'annex 1, Instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears davant la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per al curs 2021-2022:

En les activitats extraescolars que impliquin activitat física s'han de seguir les indicacions de l'annex 11 d'aquesta Resolució, Protocol d'actuació per a les classes presencials que impliquen la pràctica d'activitat física en ensenyaments de règim general i de règim especial.

e) S'afegeixen dos paràgrafs al final del punt 4, Símptomes compatibles amb la COVID-19, de l'annex 4, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre:

Les persones amb pauta completa de vacunació que presentin símptomes compatibles amb la COVID-19 també seran considerades casos sospitosos d'infecció per SARS-CoV-2.

Per considerar una persona com a completament vacunada se seguiran els criteris i definicions que s'acordin en l'estratègia de vacunació enfront de COVID-19 a Espanya, del Consell Interterritorial de Sistema Nacional de Salut, que s'actualitza periòdicament i està disponible en la pàgina web del Ministeri de Sanitat 

(https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/vacunaCovid19.htm).

f) S'afegeix aquest incís al paràgraf final del segon apartat de les actuacions del punt 5, Vigilància de l'alumnat relacionada amb la COVID-19, de l'annex 4, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre:

[...], llevat que puguin acreditar que han rebut la pauta completa de vacunació.

g)  Es modifiquen els punts 4 i 5 de la definició de contacte estret que apareix després del punt 5, Vigilància de l'alumnat relacionada amb la COVID-19, de l'annex 4, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre, que passen a tenir la redacció següent:

4. Qualsevol professional del centre educatiu,docent o no docent, que hagi compartit espai amb un cas confirmat a una distància menor de dos metres, sense haver utilitzat correctament la mascareta i durant més de quinze minuts acumulats durant tota la jornada escolar. 

5. Es considera contacte estret en un autobús escolar qualsevol persona situada en un radi de dos seients al voltant d'un cas durant més de quinze minuts, llevat que es pugui assegurar que s'ha fet un ús correcte de la mascareta.

El període a considerar serà des de dos dies abans de l'inici de símptomes del cas fins al moment en què el cas és aïllat. En els casos asimptomàtics confirmats per PDIA, els contactes se cercaran en els dos dies anteriors de la data del diagnòstic.

h) S'afegeixen dos paràgrafs finals a la definició de contacte estret que apareix després del punt 5, Vigilància de l'alumnat relacionada amb la COVID-19, de l'annex 4, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre:

Les persones que puguin acreditar que han rebut la pauta completa de vacunació i siguin considerades com a contacte estret, estaran exemptes de realitzar la quarantena. Així mateix, també n'estaran exemptes les persones asimptomàtiques que són contactes estrets que puguin acreditar que han tingut una infecció per SARS-CoV-2 confirmada per PDIA en els 180 dies anteriors.

Un grup estable de convivència (GEC) és un agrupament format per un conjunt d'alumnes a més del tutor, en el qual s'ha de garantir l'estanquitat en totes les activitats que es duguin a terme al centre educatiu. S'ha d'evitar el contacte amb altres grups i limitar al màxim el nombre de contactes, tot i que hi podran accedir els professors especialistes i de suport, així com el personal auxiliar que es requereixi. En aquest grup no cal guardar la distància estricta, per la qual cosa els seus membres poden interactuar amb més normalitat. Aquests alumnes en els desplaçaments i fora de l'aula han de guardar una distància d'1,5 m amb alumnes d'altres grups, però no entre ells.

i) S'afegeix aquest incís al paràgraf final de l'apartat 10 de les actuacions del punt 6, Actuació davant l'aparició de símptomes en un alumne al centre educatiu, de l'annex 4, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre:

[...], llevat que puguin acreditar que han rebut la pauta completa de vacunació.

j) Es modifica l'apartat 5 dels responsables del punt 7, Actuació si el cas es confirma, de l'annex 4, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre, que passa a tenir la redacció següent:

Equip directiu del CE.

EDUCOVID.

k) Es modifica el segon paràgraf de l'apartat 9 de les actuacions del punt 7, Actuació si el cas es confirma, de l'annex 4, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre, que passa a tenir la redacció següent:

L'equip d'EDUCOVID comunicarà a l'equip directiu del CE quins són els contactes estrets exemptes de fer quarantena i si s'han de realitzar una o dues proves (inici i final de quarantena) i quin tipus de PDIA es realitzarà.

l) Es modifica el primer paràgraf de l'apartat 10 de les actuacions del punt 7, Actuació si el cas es confirma, de l'annex 4, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre, que passa a tenir la redacció següent:

L'equip directiu informarà les famílies dels alumnes que són contacte estret, del dia i hora en què s'han de fer la PDIA inicial i/o la prova de sortida de la quarantena.

m) Es modifiquen els dos darrers paràgrafs de l'apartat 10 de les actuacions del punt 7, Actuació si el cas es confirma, de l'annex 4, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre, que passen a tenir la redacció següent:

S'informarà la família dels alumnes que no puguin acreditar que tenen la pauta completa de vacunació que han de fer quarantena domiciliària durant deu dies des del darrer contacte amb el cas positiu (vegeu el model d'informació en l'apèndix 2).

Les persones que ja han tingut infecció per SARS-CoV-2 confirmada per una prova diagnòstica en els 180 dies anteriors estan exemptes de fer quarantena.

n) Es modifica el quart punt del quart paràgraf del primer apartat de les actuacions del punt 8, Actuació en cas de brot, de l'annex 4, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre, que passa a tenir la redacció següent:

- Si els casos pertanyen a una classe no organitzada com a GCE, manteniment de l'activitat docent per als alumnes no classificats com a contactes estrets i els que puguin acreditar que tenen la pauta completa de vacunació.

o) Es modifica el quart punt del sisè paràgraf del primer apartat de les actuacions del punt 8, Actuació en cas de brot, de l'annex 4, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre, que passa a tenir la redacció següent:

- Si els casos pertanyen a una classe no organitzada com a GEC, manteniment de l'activitat docent per als alumnes no classificats com a contactes estrets i els que puguin acreditar que tenen la pauta completa de vacunació en cada una de les classes.

p) Es modifica el paràgraf novè de l'apèndix 2, Model d'escrit per a les famílies dels alumnes que són contacte estret d'un cas positiu d'infecció per SARS-CoV-2 al centre educatiu, de l'annex 4, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre, que passa a tenir la redacció següent:

El resultat de la prova s'obté aproximadament en 24 hores, en cas de PCR. Des de Salut us informaran del resultat. Rebreu una notificació per SMS al telèfon de contacte amb el resultat de la prova. Si és negatiu, l'alumne, llevat que pugui acreditar que té la pauta completa de vacunació, haurà de completar deu dies de quarantena domiciliària, durant els quals, si presenta símptomes, haurà de contactar amb el seu equip sanitari o amb el dispositiu específic que s'hagi indicat per part de les autoritats sanitàries.

q) Es modifica el paràgraf dotzè de l'apartat Consideracions generals de l'annex 5, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre els professionals dels centres educatius, referit als símptomes més comuns de la malaltia, que passa a tenir la redacció següent:

Cas sospitós: qualsevol persona (alumne o treballador del centre) amb un quadre clínic d'infecció respiratòria aguda d'aparició sobtada de qualsevol nivell de gravetat que cursa, entre altres, amb febre, tos o dispnea. Altres símptomes com la odinofàgia, anòsmia, agèusia, dolor muscular, símptomes gastrointestinals, secreció nasal o congestió nasal (generalment de forma agrupada), dolor toràcic o cefalea, entre altres, poden ser considerats també símptomes de sospita d'infecció per SARS-CoV-2 segons criteri clínic.

La presentació aïllada de rinorrea en població infantil, sobretot si és de forma prolongada,en principi no és indicativa de realització de prova diagnòstica, excepte criteri clínic i epidemiològic.

 

r) Es modifica el paràgraf catorzè de l'apartat Consideracions generals de l'annex 5, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre els professionals dels centres educatius, referit a les persones que no poden anar al centre, que passa a tenir la redacció següent:

No podran anar al centre les persones que estiguin en aïllament domiciliari a causa d'un diagnòstic per COVID-19, o les que es trobin en un període de quarantena domiciliària per haver estar considerats contacte estret amb alguna persona amb diagnosi de COVID-19. En el cas del personal docent i no docent del centre que es trobi en aquesta situació, s'ha de procedir a la seva substitució sempre que no pugui dur a terme les seves funcions mitjançant la modalitat de teletreball. És d'especial importància insistir en aquest missatge a la comunitat educativa.

s) Es modifica el paràgraf final de l'apartat Consideracions generals de l'annex 5, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre els professionals dels centres educatius, que passa a tenir la redacció següent:

Segons l'evolució de la pandèmia, el Ministeri de Sanitat va definint el nivell de risc (NR). Actualment defineix el risc del personal docent similar al risc comunitari i el classifica, per tant, com a nivell de risc 1 (NR1).

A l'hora d'atendre un possible cas de persona que comença a desenvolupar símptomes compatibles amb COVID-19, pot ser considerat NR2, i està indicat l'ús de mascareta FFP2 sense vàlvula, i si l'alumne no pot utilitzar mascareta quirúrgica, s'afegirà pantalla facial i bata d'un sol ús.

Els serveis de prevenció aplicaran l'esmentat criteri, que es podrà actualitzar segons l'evolució de la pandèmia, a l'hora de valorar la vulnerabilitat dels docents davant la COVID-19.

t) Es modifica el paràgraf tercer de l'apartat 1, Gestió de contactes, de l'annex 5, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre els professionals dels centres educatius, que passa a tenir la redacció següent:

A l'hora de definir qui són els contactes estrets, s'ha de tenir en compte l'estat de vacunació i s'ha de valorar si s'han seguit de manera apropiada les mesures de prevenció i higiene adoptades al centre educatiu.

u) Es modifiquen les lletres d) i e) i el paràgraf que hi ha a continuació de la classificació de contacte estret que apareix en l'apartat 1, Gestió de contactes, de l'annex 5, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre els professionals dels centres educatius, que passen a tenir la redacció següent:

  1. d) Qualsevol professional del centre educatiu,docent o no docent, que hagi compartit espai amb un cas confirmat a una distància menor de dos metres, sense haver utilitzat correctament mascareta i durant més de quinze minuts acumulats durant tota la jornada escolar.

  2. e) Es considera contacte estret en un autobús escolar qualsevol persona situada en un radi de dos seients al voltant d'un cas durant més de quinze minuts, llevat que es pugui assegurar que s'ha fet un ús correcte de la mascareta.

El període a considerar serà des de dos dies abans de l'inici de símptomes del cas fins al moment en què el cas és aïllat. En els casos asimptomàtics confirmats per PDIA, els contactes se cercaran en els dos dies anteriors a la data del diagnòstic.

v) Es modifica el paràgraf setè de l'apartat 1, Gestió de contactes, de l'annex 5, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre els professionals dels centres educatius, que passa a tenir la redacció següent:

La valoració de l'exposició del personal que treballa al centre s'ha de realitzar en funció de l'avaluació específica del risc de cada cas, segons el que es recull en el Procediment d'actuació per als serveis de prevenció de riscs laborals davant l'exposició al SARS-CoV-2, de manera que la consideració de contacte estret s'ha de valorar sobre la base de l'adequació i seguiment de les mesures de prevenció adoptades amb el manteniment de la distància física, l'ús de mascaretes i les activitats realitzades, així com l'estat de vacunació del professional. A més, en el cas dels professors s'ha de tenir en compte en l'avaluació que desenvolupen una activitat essencial.

El període a considerar per a l'avaluació dels contactes estrets serà des de dos dies abans de l'inici de símptomes del cas fins al moment en el qual el cas és aïllat. En els casos asimptomàtics confirmats per PDIA, els contactes estrets se cercaran des de dos dies abans de la data de presa de mostra per al diagnòstic.

w) Es modifiquen els paràgrafs segon, tercer i quart de l'apartat 2, Maneig dels contactes, de l'annex 5, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre els professionals dels centres educatius, que passen a tenir la redacció següent:

Pel que fa a la quarantena i la vigilància, s'indicarà quarantena durant els deu dies posteriors a l'últim contacte amb un cas confirmat, llevat que el contacte pugui acreditar que ha rebut la pauta de vacunació completa. Durant aquest període de deu dies, s'indicarà a les persones en quarantena que vigilin el seu estat de salut i davant l'aparició de qualsevol símptoma compatible ho comuniquin al servei de salut i al servei de prevenció de riscs laborals que els correspongui. De manera addicional, s'indicarà que durant els quatre dies següents a la finalització de la quarantena es continuï vigilant la possible aparició de símptomes i, si fos el cas, s'haurà de romandre aïllat en el domicili i comunicar-ho ràpidament de la forma establerta.

Les persones que puguin acreditar que han rebut la pauta de vacunació completa i siguin considerades com a contactes estrets estaran exemptes de realitzar la quarantena. Se'ls farà seguiment preferiblement amb PCR i, si no fos possible, amb una altra PDIA. 

Es realitzaran dues proves, una a l'inici i una altra al voltant dels set dies de l'últim contacte amb el cas confirmat. Si això no fos possible, es recomana realitzar almenys una prova en el moment que indiquin els responsables de Salut Pública.

Es recomanarà a aquests professionals que evitin el contacte amb persones vulnerables. Així mateix, se'ls indicarà que han de fer ús de mascareta en les seves interaccions socials, que no poden acudir a esdeveniments multitudinaris i que han d'estar atents a la possible aparició de símptomes compatibles amb la Infecció de SARS-CoV-2.

Únicament hauran de realitzar quarantena els contactes que puguin acreditar que tenen la pauta completa de vacunació en les següents situacions:

  • Contactes de casos vinculats a brots produïts per les variants beta i gamma. En els casos esporàdics, la informació sobre variants normalment no està disponible a l'inici del diagnòstic, per tant, únicament podrà realitzar-se quarantena si es disposa d'aquesta informació de manera oportuna.

  • - Persones amb immunodepressió.

De moment, i segons l'evidència actual, les persones que ja han tingut una infecció confirmada per SARS-CoV-2 en els 180 dies anteriors estaran exemptes de realitzar la quarantena.

Si la PDIA es realitza en qualsevol moment anterior als dies següents després de l'últim contacte, s'ha de complir la quarantena fins al desè dia. En qualsevol cas, la quarantena finalitzarà als deu dies de la data de l'últim contacte.

x) Es modifica el primer paràgraf de l'apartat 4, Treballadors amb especial vulnerabilitat al SARS-CoV-2, de l'annex 5, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre els professionals dels centres educatius, que passa a tenir la redacció següent:

Els treballadors docents amb especial vulnerabilitat al SARS-CoV-2 inclosos en l'annex IV, Guia d'actuació per a la gestió de la vulnerabilitat i el risc a àmbits no sanitaris o sociosanitaris, del Procediment d'actuació per als serveis de prevenció de riscs laborals davant l'exposició al SARS-CoV-2, publicat pel Ministeri de Sanitat, han d'extremar en tot moment les mesures higièniques de rentat de mans i de ventilació recomanada a les aules, respectar la distància interpersonal de seguretat recomanada per les autoritats sanitàries d'un metre i mig i dur mascareta quirúrgica o FFP2 sense vàlvula, aquesta darrera únicament en el cas que l'alumnat no en porti. El servei de prevenció valorarà les situacions dels treballadors vulnerables amb pauta de vacunació completa.

Segons la Guia d'actuació davant l'aparició de casos de COVID 19 en centres educatius del Ministeri de Sanitat vigent, els treballadors vulnerables a la COVID-19 poden treballar sempre que la seva condició clínica estigui controlada. Es mantindran les mesures de protecció de manera rigorosa, d'acord amb l'avaluació realitzada pel servei de prevenció de riscs laborals i el seu informe sobre les mesures de prevenció, adaptació i protecció necessàries, seguint el que s'estableix en el Procediment d'actuació per als serveis de prevenció de riscs laborals enfront de l'exposició al SARS-CoV-2. Han de mantenir mesures de protecció de forma rigorosa, llevat d'indicació mèdica de no assistir al centre.

y) Es modifiquen els paràgrafs tercer i quart de l'apartat 4, Treballadors amb especial vulnerabilitat al SARS-CoV-2, de l'annex 5, Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre els professionals dels centres educatius, que passen a tenir la redacció següent:

Els docents vulnerables que formin part de grups estables de convivència de l'alumnat han d'extremar les mesures de rentat de mans i han de dur sempre mascareta quirúrgica o FFP2 sense vàlvula, aquesta darrera únicament en el cas que l'alumnat no en porti. Si tot l'alumnat en porta de forma correcta, tenint en compte l'estat actual de vacunació i la previsió d'aquesta dins la resta de l'any 2021, en aquests casos, els docents vacunats amb pauta completa poden utilitzar mascareta quirúrgica (UNE EN-149:2001+A1:2010). S'ha d'insistir a aquest col·lectiu que l'ús de la mascareta no eximeix de mantenir sempre la distància de seguretat interpersonal mínima d'1,5 m.

Els docents vulnerables que tenguin dins l'aula alumnes que per la seva condició no puguin dur mascareta (alumnes de 0-6 anys, indicació mèdica o alumnes d'altres grups que per la seva condició no en puguin dur), s'han de posar mascareta FFP2 sense vàlvula, extremar les mesures higièniques recomanades (rentat de mans) i mantenir, sempre que sigui possible, la distància interpersonal d'1,5 m.

z) S'afegeix un punt 5, Organització de les aules i els tallers de formació professional, a l'annex 6, Pautes per a l'organització dels desplaçaments i els espais dels centres, amb la redacció següent:

5. Organització de les aules i els tallers de formació professional

A les aules dels grups de formació professional s'aplicaran les mesures que apareixen en l'apartat 3.4 de l'annex 1, Instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears davant la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per al curs 2021-2022, referides a l'ensenyament secundari.

Als tallers ocupats per alumnes de grau mitjà, de grau superior i d'ensenyaments artístics, amb l'autorització prèvia del Departament d'Inspecció Educativa, es podran adoptar les mesures que corresponguin al seu àmbit professional de referència.

Segon. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè comenci a produir efectes a partir de la data de publicació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional o la consellera de Salut i Consum en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3 /2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 10 de setembre de 2021

El conseller d'Educació i Formació Professional

Martí X. March i Cerdà

La consellera de Salut i Consum

Patricia Gómez i Picard