Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 414104
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de Parc Verd d’Alaró, promogut per l’Ajuntament d’Alaró (94a/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 26 de juliol de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de Parc Verd d'Ala, promogut per l'Ajuntament d'Alaró, en els termes següents:

1. Descripció i ubicació del projecte

El projecte consisteix en la remodelació i adequació d'una instal·lació que ve desenvolupant les funcions de parc verd des de l'any 2002; es tracta d'una actualització i adaptació a la normativa vigent que permeti la correcta gestió dels residus i introdueixi, aprofitant les instal·lacions existents, la preparació per la reutilització i l'intercanvi de productes usats i no d'una legalització, ja que en el moment d'executar-se el projecte les deixalleries no estaven sotmeses al tràmit ambiental.

L'activitat està situada a Av. Constitució, 70, d'Alaró, a uns terrenys que són municipals. Segons el cadastre la parcel·la té una superfície de 32.268 m2, dels quals 1.310 m2 es destinaran al Parc Verd; segons les Normes Subsidiàries té la qualificació urbanística d'equipament lliure EQ-L.

3. Avaluació dels efectes previsibles i mesures correctores proposades

A la documentació presentada s'indica que el nou projecte no suposa increment significatiu d'emissions, abocaments, generació de residus o utilització de nous recursos naturals, respecte de l'estat actual; és a dir, no suposa increment significatiu d'impactes ambientals.

4. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions afectades; a continuació s'exposen les conclusions dels informes rebuts a la data d'emissió del present informe:

- Conselleria de Medi Ambient i Territori:

+ Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat. Servei de Protecció d'Espècies (2/9/2020):

El Servei informa favorablement ja que no es preveuen efectes de consideració sobre l'estat de conservació de les espècies presents a la zona.

Direcció General de Recursos Hídrics. Servei d'Estudis i Planificació (11/2/2021):

[...] el solar es troba a la massa d'aigua subterrània (MAS) 1809 M2 (Penyaflor), la vulnrabilitat a la contaminació d'aqüífers és moderada i es troba dins el perímetre de restriccions moderades (1 km) de tres pous de captació d'aigua de proveïment urbà. Consideram adequades les mesures preventives i correctores projectades envers el risc de contaminació de l'aqüífer.

Conclusió: pel que fa als perímetres de restriccions dels pous de captació d'aigua de proveïment urbà, inform favorablement.

- Consell de Mallorca:

+ Direcció Insular de Residus (7/9/2020)

[...] al projecte que s'ha pogut consultar no s'han trobat ni la capacitat de tractament de la deixalleria ni tampoc els distints plànols del projecte amb la ubicació de les distintes zones d'emmagatzematge dels residus i edificacions.

Direcció Insular de Territori i Paisatge (24/9/2020)

Seria convenient densificar la barrera vegetal existent en el límit nord de la parcel·la amb espècies vegetals autòctones de baix requeriment hídric, amb mida i densitat suficient per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la instal·lació des del camp de futbol.

Seria convenient incorporar més mesures ambientals al projecte, per tal de reduir el consum energètic, tal i com també es contempla en el document ambiental, així com mesures per reduir el consum d'aigua de la nova infraestructura pública, tenint en compte els objectius principals de la nova Llei 10/2019, de Canvi Climàtic i Transició Energètica, i els criteris d'eficiència energètica del nou PDS de Residus no perillosos de l'illa de Mallorca. Més en concret es proposa: .....

Les propostes que realitza aquesta Direcció Insular s'incorporen com a condicionants.

+ Direcció Insular d'Urbanisme (13/11/2020)

La instal·lació es situa principalment dins una zona de Sistemes Generals, Equipament Lliure EQ-L; l'ús de Parc Verd projectat s'ajusta a les condicions d'aquesta zona.

Es detecta que les instal·lacions previstes podrien envair un petit àmbit de la zona esportiva limítrofe; és per això que la delimitació de la instal·lació destinada a Parc Verd s'haurà d'ajustar a la delimitació de la zona EQ-L, on aquest ús és permès.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a) Característiques del projecte: es tracta d'una actualització i adaptació a la normativa vigent, d'una instal·lació que està en funcionament des de l'any 2020, amb la finalitat de realitzar una correcta gestió dels residus.

b) Ubicació del projecte: el Parc Verd està ubicat en Sòl Urbà, devora el Poliesportiu Municipal; segons les Normes Subsidiàries té la qualificació urbanística d'equipament lliure EQ-L.

c) Característiques del potencial impacte: no es preveu cap increment significatiu dels impactes ambientals que es generen a l'actualitat.

Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de Parc Verd d'Ala, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre i quan s'apliquin les mesures correctores contingudes en el document ambiental presentat i els següents condicionants:

-Les espècies a sembrar al perímetre de la instal·lació han de ser autòctones i de baix requeriment hídric, i tindran una mida i densitat suficient per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la instal·lació.

-D'acord amb la Direcció Insular d'Urbanisme del Consell de Mallorca, la delimitació de la instal·lació destinada a Parc Verd s'haurà d'ajustar a la delimitació de la zona EQ-L, on aquest ús és permès.

-D'acord amb la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca s'ha d'incorporar al projecte:

+Plaques fotovoltaiques per tal de reduir el consum d'energia elèctrica.

+Panells solars per tal de cobrir el consum d'ACS.

+Sistema de recollida d'aigües pluvials de les cobertes de les edificacions a més d'un aljub d'aigües pluvials, per tal de poder utilitzar aquesta aigua en el reg de la zona verda, neteja, ... i reduir així el consum d'aigua.

Aquest informe d'impacte ambiental s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Comitè d'AA.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte, si és el cas, d'autorització de projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta Resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma,  27 de juliol de 2021

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias