Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 407072
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per a la realització d’instal·lacions d’autoconsum amb fonts d’energia renovable, amb o sense emmagatzematge, i la incorporació d’emmagatzematge en instal·lacions d’autoconsum amb fonts d’energia ja existents, en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 30 de juny de 2021 es va publicar en el BOE núm. 155 el Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu.

Els programes d'incentius que estableix la convocatòria seran finançats amb els fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, en estar contemplats en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i es corresponen amb les tipologies d'inversió contemplades en el mateix respecte a la inversió del seu Component 7 (C7.I1), per al desenvolupament d'energies renovables innovadores, integrades en l'edificació i en els processos productius, així com quant a l'emmagatzematge amb fonts d'energia renovable, a la inversió del seu Component 8 (C8.I1), desplegament de l'emmagatzematge energètic, impuls de l'emmagatzematge darrere del comptador i integrat sectorialment, que s'executa conjuntament amb l'anterior. El bon desenvolupament del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència s'avalua mitjançant les fites i objectius assignats a cada inversió i cada component, aprovats en el marc del Pla, que són condició indispensable per al lliurament dels corresponents fons a Espanya.

El Reial decret 477/2021 estableix un model per a la concessió d'ajuts basat en els mecanismes de cooperació i col·laboració, de conformitat amb l'estructura de l'Estat de les autonomies i el seu àmbit competencial. En aquest sentit, partint de la competència de l'Estat sobre les bases i la coordinació de la planificació general de l'activitat econòmica, en matèria de legislació bàsica sobre protecció del medi ambient i bases del règim energètic i miner, s'ha dissenyat un model per a la concessió dels ajuts basat en la col·laboració amb les comunitats autònomes, que poden desenvolupar-ne la tramitació i efectuar la gestió dels fons, d'acord amb criteris ajustats als principis constitucionals i a l'ordre de distribució de competències.

L'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE) durà a terme la coordinació i el seguiment d'aquest programa.

Segons aquest model de concessió, l'òrgan competent per instruir i resoldre el procediment de concessió en aquesta convocatòria d'ajuts estatals és la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. El procediment de concessió s'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 16 del Reial decret 477/2021.

En aquest Reial decret 477/2021, s'estableix un import d'ajut a la comunitat autònoma de les Illes Balears de 13.399.755 euros per finançar les actuacions previstes en aquest Reial decret, realitzades directament per l'Administració autonòmica, per qualsevol dels subjectes que, com a destinataris últims, són objecte d'enumeració en l'article 11 del Reial decret 477/2021, així com les despeses indirectes.

Quant al marc regulador d'aquesta convocatòria, l'aprovació del Reial decret 477/2021, de 30 de juny, s'emmarca en l'àmbit d'aplicació del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; així com les actuacions finançades, que s'integraran en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència que estableix el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021.

És d'aplicació, per tant, en els termes de la seva disposició addicional primera, la regulació que conté el Decret llei 3/2021, de 12 d'abril, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i, en conseqüència, la tramitació urgent, el despatx prioritari del projecte i les especialitats en matèria de gestió econòmica pressupostària i de les subvencions que s'hi estableixen.

Per tot això, i en compliment del Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria pública de subvencions per a l'execució dels programes d'incentius 4 i 5 establerts en el Reial decret 477/2021, lligats a l'autoconsum i l'emmagatzematge amb fonts d'energia renovable, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu, que consta com a annex d'aquesta Resolució.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l'endemà que es publiqui aquesta Resolució.

 

Palma, 7 de setembre de 2021

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica

Juan Pedro Yllanes Suárez

 

ANNEX

Convocatòria pública de subvencions per a la realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable amb o sense emmagatzematge i la incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia ja existents, en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu

Primer

Objecte

L'objecte d'aquestes bases és aprovar la convocatòria pública de subvencions per a l'execució dels programes d'incentius 4 i 5 establerts en el Reial decret 477/2021 lligats a l'autoconsum i l'emmagatzematge amb fonts d'energia renovable en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu.

Segon

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que s'estableixen a continuació en funció dels tipus d'actuacions definides en l'apartat tercer d'aquesta convocatòria i sempre que realitzin les actuacions dins l'àmbit territorial de les Illes Balears. En són beneficiaris:

a. Les persones físiques que no realitzin cap activitat econòmica per la qual ofereixin béns i/o serveis en el mercat.

b. Les entitats locals i el sector públic institucional de qualssevol administracions públiques a què es refereix l'article 2.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, sempre que no exerceixin activitats econòmiques per les quals ofereixin béns i/o serveis en el mercat.

c. Les persones jurídiques que no realitzin cap activitat econòmica, per la qual ofereixin béns i/o serveis en el mercat, incloent les entitats o organitzacions del tercer sector que realitzin les actuacions dins l'àmbit territorial de les Illes Balears. A l'efecte d'aquest convocatòria, s'entén com a entitats o organitzacions del tercer sector les entitats o organitzacions privades sense ànim de lucre que no realitzin cap activitat econòmica, per la qual ofereixin béns i/o serveis en el mercat.

d. Les persones físiques que realitzin alguna activitat econòmica a les Illes Balears, per la qual ofereixin béns i/o serveis en el mercat, i en aquest cas han d'estar donats d'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, i han de estar sotmesos als requisits i límits establerts en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.

e. Les comunitats de propietaris, regulades per la Llei 49/1960, de 21 de juliol, sobre propietat horitzontal, que s'ubiquin en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears i que compleixin el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en particular el que estableix l'article 11.3.

f. Les comunitats d'energies renovables i comunitats ciutadanes d'energia, segons la definició de la Directiva 2018/2001, del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2018, i de la Directiva 2019/944, del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juny de 2019, així com de l'article 4 del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, quan no realitzin cap activitat econòmica per la qual ofereixin béns i/o serveis en el mercat.

2. En tots els programes d'incentius, els ajuntaments, les diputacions provincials o les entitats equivalents i les mancomunitats o agrupacions de municipis espanyols, consells insulars, i qualssevol organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents tant de l'administració local com autonòmica corresponent, poden accedir a la condició de beneficiaris dels ajuts com a representants d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, propietaris d'instal·lacions del sector serveis o altres sectors productius que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme l'execució de les corresponents actuacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, havent de complir-se, en tot cas, el que es preveu en el paràgraf segon de l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

3. Poden accedir a la condició de beneficiàries dels ajuts, sempre que compleixin amb el que s'estableix en l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats, comportaments o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció.

4. No poden ser beneficiàries dels ajuts:

a. Les empreses que es trobin en situació de crisi, de conformitat amb la definició que a aquests efectes fa el Reglament UE 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

b. Si es troben en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 21 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

c. Les empreses que es trobin subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajut o subvenció que se'ls hagi atorgat amb anterioritat, per haver declarat l'ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior, o bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions que li siguin atribuïdes en la concessió.

5. Els beneficiaris han de destinar l'import íntegre de l'ajut que rebin al pagament de les corresponents actuacions subvencionables. Aquesta regla resultarà igualment d'aplicació quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció, amb independència que tant l'import de la mateixa com el cost de les obres s'hagi de repercutir entre els integrants d'aquestes. No obstant això, quan algun dels seus integrants incorri en una o diverses prohibicions establertes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, no s'atribuirà a dita integrant la part proporcional que li correspondria de l'ajuda rebuda, que s'ha de prorratejar entre els restants, sempre que es mantengui el compliment dels requisits exigits per a accedir a la condició de beneficiari per part de l'entitat de què es tracti. Quan algun dels integrants de tals beneficiaris realitzi alguna activitat econòmica, per la qual ofereixi béns i/o serveis en el mercat, no se li podrà atribuir a aquest la part proporcional que li correspondria de l'ajuda rebuda, que s'ha de prorratejar entre els restants integrants, sempre que es mantengui el compliment dels requisits exigits per a accedir a la condició de destinataris últims.

No obstant això, quan algun integrant sigui una persona física que realitzi alguna activitat econòmica per la qual ofereixi béns i/o serveis en el mercat, se li podrà atribuir la part proporcional sempre que compleixi amb els requisits i límits establerts en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.

Tercer

Programes d'incentius i actuacions subvencionables

1. Són subvencionables en aquesta convocatòria les actuacions en els programes que es detallen a continuació i que compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria i en el Reial decret 477/2021:

- Programa d'incentius 4: realització d'instal·lacions d'autoconsum, amb fonts d'energia renovable, en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector, amb o sense emmagatzematge.

- Programa d'incentius 5: incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions d'autoconsum, amb fonts d'energia renovable, ja existents en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector.

- També es consideren subvencionables les actuacions dins els programes d'incentius anteriors, les instal·lacions aïllades no regulades en el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica, realitzades en els sectors d'aplicació de cada un dels programes.

2. Les actuacions de generació renovable subvencionables dins el programa d'incentius 4 inclouen actuacions fotovoltaiques i eòliques per a autoconsum. A efectes d'aquesta convocatòria, s'entén per instal·lacions d'autoconsum les establertes en el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril, per el qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica. També són subvencionables les instal·lacions aïllades de la xarxa no regulades en l'esmentat Reial decret 244/2019.

3. En el programa d'incentius 4 són subvencionables les noves instal·lacions de generació que poden dur associades instal·lacions d'emmagatzematge.

4. En el programa d'incentius 4 només se subvencionaran els 5 primers MW de potència de la instal·lació. Es permet la instal·lació de potències superiors a aquest límit, però en cap cas poden rebre ajut per la potència que superi els 5 MW indicats.

5. Per cada tecnologia (fotovoltaica o eòlica) només es pot presentar una sol·licitud de subvenció per beneficiari de l'ajut i per ubicació o lligada al mateix consum o consums.

6. En els programes d'incentius 4 i 5 s'entén per instal·lació de emmagatzematge aquelles en les quals es difereix l'ús final d'electricitat a un moment posterior a quan va ser generada, o que realitzen la conversió d'energia elèctrica en una forma d'energia que es pugui emmagatzemar per a la subsegüent reconversió d'aquesta energia en energia elèctrica.

Perquè aquestes instal·lacions siguin elegibles, s'ha de donar la condició que l'emmagatzematge no estigui directament connectat a la xarxa, sinó que ha de ser part de la instal·lació d'autoconsum.

7. Pels programes 4 i 5 només són considerades elegibles les instal·lacions d'emmagatzematge que no superin una ràtio de capacitat instal·lada d'emmagatzematge front la potència de generació de 2 kWh/kW. A més, han de comptar amb una garantia mínima de cinc anys. Les tecnologies plom-àcid per a emmagatzematge no són elegibles.

8. Totes les instal·lacions han de disposar d'un sistema de monitorització de l'energia elèctrica produïda per la instal·lació objecte de subvenció i que ha de tenir com a mínim les funcionalitats següents:

a. Ha de mostrar com a mínim la producció energètica renovable en termes diari, mensual i anual, i el corresponent consum energètic per als mateixos períodes.

b. Addicionalment a l'anterior, el sistema pot mostrar dades addicionals com, per exemple: emissions de CO2 evitades i estalvi econòmic generat per al propietari de la instal·lació.

c. Hi ha d'haver una pantalla en un lloc visible que mostri aquestes dades de forma actualitzada. Això és aplicable a tots els programes excepte per a les actuacions en el sector residencial.

d. Addicionalment a l'anterior, per a qualsevol actuació, aquesta mateixa informació ha de ser accessible a través de dispositiu mòbil.

9. Per a les actuacions subvencionables del programa 4, s'ha de preveure que, en còmput anual, la suma de l'energia elèctrica consumida per part del consumidor o consumidors associats a la instal·lació objecte d'ajuda sigui igual o major al 80 % de l'energia anual generada per la instal·lació.

Quart

Requisits de les actuacions subvencionables

Els requisits que han de complir les actuacions subvencionables són els següents:

a. Les actuacions objecte de la sol·licitud s'han de dur a terme en l'àmbit territorial de les Illes Balears i s'han de fer dins el període següent: des del 30 juny de 2021 fins al termini que fixi la resolució d'atorgament, que com a màxim serà de divuit mesos comptadors des de la data de la notificació de la resolució de concessió.

Computa com a data de sol·licitud la d'entrada en el Registre electrònic del tràmit específic, d'acord amb el que estableix l'apartat vintè d'aquesta convocatòria.

b. Els ajuts a percebre pels beneficiaris per a les actuacions estan vinculades als límits establerts en aquesta convocatòria.

c. Per als beneficiaris dels programes d'incentius 4 i 5 que realitzin alguna activitat econòmica per la qual ofereixin béns o serveis en el mercat, la concessió dels ajuts està sotmesa als requisits i límits establerts en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, sense perjudici de la resta de disposicions del dret de la Unió Europea que puguin resultar d'aplicació, particularment les que s'aprovin en l'àmbit de l'execució i gestió tant del Mecanisme de Recuperació i Resiliència com del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

d. Els beneficiaris del programa d'incentius 4 han de justificar la previsió de què, en el còmput anual, la suma de l'energia elèctrica consumida per part del consumidor o consumidors associats a la instal·lació d'autoconsum objecte de l'ajut sigui igual o superior al 80 % de l'energia anual generada per aquesta segons s'estableix en l'annex II del Reial decret 477/2021, de 29 de juny.

e. Per als programes d'incentius 4 i 5 només s'admetran les actuacions que els beneficiaris hagin iniciat amb posterioritat al 30 de juny de 2021.

f. S'ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals amb la Seguretat Social i la Comunitat Autònoma, així com del reintegrament de subvencions, de conformitat amb la normativa vigent.

g. S'ha de presentar la documentació exigida en l'apartat novè.

 

Cinquè

Despeses elegibles

1. Es consideren com a elegibles les despeses que a continuació es relacionen:

a. La inversió en equips i matèries relacionades amb les tipologies d'actuació objecte d'ajuda, inclosa la corresponent als sistemes d'acumulació en el seu cas.

b. Les despeses d'execució de les obres i/o instal·lacions relacionades amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

c. Els equipaments electromecànics, hidràulics, de control i auxiliars quan estiguin associats a l'actuació objecte de l'ajut.

d. El sistema elèctric general d'alta tensió i baixa tensió, incloent transformadors, línia d'evacuació i sistemes i infraestructures elèctriques addicionals fins al punt de connexió amb la xarxa elèctrica de transport o distribució, quan siguin necessàries en funció de la tipologia d'actuació objecte d'ajut. En el seu cas, s'inclouen les proteccions i equipaments que corresponguin sota el Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió (REBT) i les seves instruccions tècniques complementàries o el Reglament d'Instal·lacions Elèctriques en Alta Tensió (RIAT) i les seves instruccions tècniques complementàries.

e. Els sistemes de gestió, control actiu i monitoratge tant de la generació com de l'acumulació i la demanda d'energia elèctrica d'instal·lacions consumidores proveïdes pel projecte objecte de l'ajuda, que ajudin a optimitzar la gestió i producció. Aquests equips hauran de ser propietat del beneficiari de l'ajuda i estar vinculats a l'actuació objecte de l'ajuda.

f. Els sistemes de mesurament del recurs en l'emplaçament, incloent sondejos exploratoris i assajos TRT per al cas d'instal·lacions geotèrmiques.

g. Obres civils, quan estiguin relacionades amb les actuacions objecte d'ajuda i aquelles que siguin necessàries per a la correcta execució del projecte, com ara, reforç de coberta o substitució d'aquesta en la part proporcional de la coberta que sigui ocupada per la instal·lació de generació, en el seu cas. Així mateix, es consideren subvencionables com a obra civil les següents partides: edificacions necessàries per al projecte, terra campa, excavacions, rases, canalitzacions i canonades associats a la instal·lació de generació, o als sistemes d'integració d'energia elèctrica i gestió de la demanda, ajuts d'obra de paleta, instal·lacions auxiliars necessàries, vials de servitud interna de la instal·lació, adequació d'accessos per a la instal·lació, edificis de control, plataformes de muntatge, instal·lacions temporals, restauració i mesures mediambientals correctores després de les obres. Per a ser considerat cost elegible, les obres han de complir la condició que almenys el 70 % (en pes) dels residus de construcció i demolició no perillosos generats (a exclusió dels residus amb codi LER 17 05 04), es preparin per a la reutilització, el reciclatge i la valoració d'altres materials, incloses les operacions de farciment utilitzant residus per a substituir altres materials. Anàlogament, en els projectes finançats que impliquin demolició, s'inclourà la pràctica de demolició selectiva.

h. El cost del desmantellament de les instal·lacions existents en l'emplaçament, en el cas que en l'aplicació, a l'hora de fer una instal·lació de renovables en el seu lloc, sempre es compleixi la condició que almenys el 70 % (en pes net) dels residus de construcció i demolició no perillosos generats (a exclusió dels residus amb codi LER 17 05 04), es preparin per a la reutilització, el reciclatge i la valoració d'altres materials, incloses les operacions de farciment utilitzant residus per a substituir altres materials. Anàlogament, en els projectes finançats que impliquin demolició, s'inclourà la pràctica de demolició selectiva.

i. Els costos de la redacció dels projectes o memòries tècniques relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

j. Els costos de la direcció facultativa relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

k. La coordinació de Seguretat i Salut de l'obra i muntatge relacionades amb les tipologies d'actuació objecte d'ajuda.

l. Els costos de gestió de la sol·licitud de l'ajut, inclosa la redacció d'informes i altra documentació requerida per a la sol·licitud. A aquest efecte, es consideren com a costos de gestió de sol·licitud de l'ajut aquelles despeses que el sol·licitant o beneficiari de l'ajut pogués satisfer a una empresa o professional per dur a terme la gestió administrativa i documental de la seva sol·licitud davant la comunitat autònoma. Perquè aquestes despeses es puguin considerar elegibles han de reflectir-se en el pressupost inclòs en la sol·licitud d'ajut i justificar-se, juntament amb la resta de despeses de l'actuació, mitjançant contracte, factures i justificants de pagament. Només seran elegibles les despeses de gestió que no superin el 4 % de l'import de l'ajuda sol·licitada, amb un límit màxim de 3.000 euros per expedient.

m. Els costos de gestió de la justificació de la realització de les actuacions, inclosos els costos de redacció d'informes i altra documentació requerida per a la justificació d'aquests ajuts. A aquest efecte, es consideren com a costos de gestió de la justificació de la realització de les actuacions objecte d'ajuda aquelles despeses que el beneficiari pogués satisfer a empreses o professionals per dur a terme la gestió tècnica, administrativa i documental de la justificació davant l'òrgan instructor de la realització de les actuacions que conformen el projecte.

n. L'informe de l'auditor sobre el compte justificatiu.

o. Altres partides que estiguin degudament justificades com a necessàries (auxiliars o no), específiques de cada tipologia d'actuació, diferents de les recollides com a despeses no subvencionables en el punt següent d'aquest apartat.

2. El cost elegible màxim total admès en els programes d'incentius per a sufragar les despeses indicades en els apartats l), m) i n) de l'apartat anterior no pot superar globalment el 7% de l'import de l'ajuda sol·licitada, amb un límit de 7.000 euros per expedient. La realització i facturació d'aquests serveis es pot efectuar durant el període concedit per a presentar la documentació justificativa.

3. No es considerarà elegible cap cost diferent als anteriors ni que hagi estat facturat al beneficiari amb anterioritat a la data d'entrada en vigor d'aquest Reial decret.

4. No es consideren com a elegibles les despeses que a continuació es relacionen:

a. L'impost sobre el valor afegit (IVA).

b. Els costos propis, ja siguin de personal, funcionament o despeses generals.

c. Els estudis d'impacte ambiental i despeses de visat de projectes tècnics.

d. Qualssevol altres despeses de promoció en els quals el sol·licitant incorri per desenvolupar el projecte.

e. Les autoritzacions administratives, llicències, permisos, cost d'avals i/o fiances, multes, taxes o tributs.

f. Qualssevol despesa associada a gestions, contractacions, consultes o tràmits administratius, fins i tot sent necessaris per a l'obtenció de permisos o llicències, que no estiguin inclosos en el punt 1 anterior.

g. El cost d'adquisició o arrendament de terrenys utilitzats tant per al projecte d'inversió com per a les infraestructures d'evacuació.

h. Les assegurances subscrites pel sol·licitant.

i. La vigilància i seguretat durant l'execució de l'obra fins a la data de posada en marxa.

j. Les adequacions, remodelacions o execucions d'altres línies elèctriques diferents de les exclusives per a fer viable l'evacuació de l'energia. Per tant, només es consideren subvencionables les línies necessàries per a unir la instal·lació de generació, o els sistemes d'integració d'energies renovables en xarxa, amb el punt de connexió de les instal·lacions esmentades i la línia de transport o distribució, segons el que s'estableix en el Reial decret 110/2007, de 24 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament unificat de punts de mesura del sistema elèctric.

k. L'adequació dels accessos en les carreteres públiques i camins existents fins a la instal·lació.

l. Els costos financers.

 

Sisè

Import econòmic i règim de concessió i finançament

1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 4.871.192,01 euros, finançat amb els fons procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2021, 2022, 2023, 2024 i 2025, concretament, del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7* FF MR021, amb la distribució d'anualitats següent:

- Programa d'incentius 4. Categoria autoconsum renovable en sector residencial, administracions públiques i tercer sector (component 7)

Any 2021:

 0,00€

Any 2022:

 2.500.000,00€

Any 2023:

 1.500.000,00€

Any 2024:

 300.000,00€

Any 2025:

 110.174,29€

L'import total d'aquest programa i categoria és de

4.410.174,29€

- Programa d'incentius 4. Categoria emmagatzematge en sector en sector residencial, administracions públiques i tercer sector (component 8)

Any 2021:

 0,00€

Any 2022:

 200.000,00€

Any 2023:

 100.000,00€

Any 2024:

 40.000,00€

Any 2025:

 5.763,29€

L'import total d'aquest programa i categoria és de

345.763,29€

 

- Programa d'incentius 5. Incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions existents en sector en sector residencial, administracions públiques i tercer sector (component 8)

Any 2021:

 0,00€

Any 2022:

 55.000,00€

Any 2023:

 40.000,00€

Any 2024:

 15.000,00€

Any 2025:

 5.254,43€

L'import total d'aquest programa i categoria és de

115.254,43€

2. En cas que s'exhaureixi el fons d'una anualitat d'un programa i categoria les sol·licituds d'aquesta anualitat s'han de resoldre amb càrrec a l'anualitat següent.

3. En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat d'un programa i categoria, l'import romanent s'assigna a l'anualitat següent d'aquest programa.

4. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria.

Setè

Definició dels ajuts

Els ajuts quedaran definits de la manera següent:

1. L'import de l'ajuda a atorgar serà la suma de l'ajuda base i l'ajuda addicional que pogués correspondre en cada cas, conforme s'estableix a continuació i, en qualsevol cas, aquest import estarà sotmès als límits que s'estableixi la normativa europea aplicable d'ajudes d'estat.

2. L'ajuda base en cada programa d'incentius s'estableix com un percentatge del cost subvencionable de la instal·lació de generació i, en el seu cas, de la instal·lació d'emmagatzematge, o com un valor fix per unitat de potència o capacitat d'emmagatzematge, «mòdul».

3. Depenent del tipus d'actuació subvencionable, l'ajuda base es pot complementar amb un ajut addicional, segons s'estableix en les taules que s'inclouen en l'apartat A3 de l'annex III del Reial decret 477/2021, sempre que es compleixin les condicions que per a això es requereixin, d'acord amb el que s'estableix en aquest annex. El càlcul de l'ajuda addicional es realitzarà sumant el percentatge de cadascun dels criteris segons correspongui o com un valor fix per potència o capacitat d'emmagatzematge.

4. L'import de l'ajuda total està, en qualsevol cas, limitat per l'import màxim que resulti de l'aplicació, si escau, de la normativa europea d'ajudes d'Estat, que li fos aplicable a la tipologia d'actuació i al tipus de beneficiari corresponent.

Vuitè

Quantia dels ajuts

La quantia dels ajuts és la següent:

1. Programa d'incentius 4

La metodologia de càlcul és la que s'estableix en l'annex III del Reial decret 477/2021.

L'ajut a atorgar a l'actuació s'estableix en valors unitaris constants (mòduls). Els mòduls estan definits en l'annex III del Reial decret  477/2021.

L'ajut total s'obtindrà d'acord amb expressió següent:

Ajut total = Mòdul x Ps + Mòdul d'emmagatzematge x Cap

On:

Ps és la potència real de la instal·lació de generació en kW (kWp per a fotovoltaica).

Cap és la capacitat del sistema d'emmagatzematge en kWh.

En tot cas, l'ajuda final a percebre pel sol·licitant no pot superar el cost subvencionable total de l'actuació efectivament realitzada, convenientment justificat.

2. Programa d'incentius 5

La metodologia de càlcul és la que s'estableix en l'annex III del Reial decret 477/2021.

L'ajut a atorgar a l'actuació s'estableix en valors unitaris constants (mòduls).  Els mòduls estan definits en l'annex III del Reial decret 477/2021.

L'ajut total s'obtindrà d'acord amb expressió següent:

Ajut total= Mòdul d'emmagatzematge x Cap

On:

Cap és la capacitat del sistema d'emmagatzematge en kWh.

En tot cas, l'ajuda final a percebre pel sol·licitant no pot superar el cost subvencionable total de l'actuació efectivament realitzada, convenientment justificat.

3. Ajuts addicionals

a. Per a actuacions dels programes 4 i 5 s'estableixen ajuts addicionals als establerts en els punts 1 i 2 anteriors, incloses la taula de l'apartat A4 de l'annex III del Reial decret 477/202 quan les instal·lacions se situïn en municipis de fins a 5.000 habitants.

b. En tot cas, l'ajut final a percebre pel sol·licitant no pot superar el cost subvencionable total de l'actuació efectivament realitzada, convenientment justificat.

Novè

Sol·licituds i documentació

1. Les sol·licituds s'han de presentar exclusivament de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. No es consideren com a presentades les sol·licituds telemàtiques fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

2. La documentació que s'ha d'aportar és la següent:

a. El document normalitzat 1 de la sol·licitud de subvenció d'aquesta convocatòria. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent, en el Reial decret  477/2021, de 29 de juny, com també que autoritza l'òrgan instructor del procediment, si és procedent, a obtenir de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.

En cas que el sol·licitant denegui expressament l'autorització, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

En el cas que la sol·licitud es presenti a través d'un representant, el signant de la sol·licitud de l'ajuda ha d'estar degudament acreditat en els termes legalment establerts.

b. La fotocòpia del NIF/NIE del sol·licitant i, en el seu cas, de la persona que el representi, indicant si la sol·licitud es presenta en representació d'una persona física, una entitat jurídica o en representació d'un grup, associació o comunitat. No serà necessària l'aportació de còpia de DNI si l'interessat presta el seu consentiment exprés perquè les seves dades d'identitat personal puguin ser consultats per l'òrgan instructor mitjançant el Sistema de Verificació de Dades d'Identitat que cada comunitat autònoma i ciutats de Ceuta i Melilla pogués tenir establert. D'altra banda, la disposició addicional octava de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, reconeix la potestat de verificació de les administracions públiques, en relació amb les dades personals que obrin en el seu poder, per a comprovar l'exactitud d'aquests.

c. Les persones jurídiques, públiques o privades, i altres entitats, amb personalitat jurídica o sense, a més del que estableix l'apartat anterior, han d'aportar la documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que formuli la sol·licitud d'ajut com a representant d'aquesta, inscrita degudament, si escau, en els registres públics corresponents.

d. Quan el beneficiari sigui una persona física que realitza alguna activitat econòmica per la qual ofereixi béns i/o serveis en el mercat (autònoms), ha de presentar una declaració (document normalitzat 3) relativa a la relació d'ajuts sol·licitats o rebuts baix el règim de minimis en els tres darrers anys. Aquest tipus d'actuacions estan sotmeses als requisits i límits establerts en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.

e. La declaració responsable de no activitat econòmica inclosa en el document normalitzat 1, en cas que es tracti d'una entitat sense activitat econòmica per la qual ofereixi béns i/o serveis en el mercat.

f. L'autorització inclosa en el document normalitzat 1 per comprovar que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social; o, en cas d'oposar-s'hi, el certificat d'estar-ho; o bé la declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, quan la quantia de l'ajut no superi els 10.000 euros per persona beneficiària, de conformitat amb el que preveu la lletra c) de l'article 63 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

g. La declaració responsable inclosa en el document normalitzat 1 de no trobar-se en cap de les circumstàncies enumerades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre; i, en particular, de trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, en els termes prevists en l'article 21 del Reglament de la Llei general de subvencions, que no es troba en situació de crisi (excepte per a persones físiques), d'acord amb el que s'estableix en les Directrius Comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i reestructuració d'empreses en crisi (Comunicació de la Comissió, 2014/C 249/1, de 31 de juliol de 2014).

h. La declaració responsable inclosa en el document normalitzat 1 que no es disposa d'altres ajuts per a la mateixa actuació, per incompatibilitat d'ajuts.

i. L'oferta econòmica de l'actuació de data posterior al 30 de juny de 2021 i, d'acord amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, quan l'import de la despesa subvencionable superi els imports establerts en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 euros, en cas d'execució d'obres, o 15.000 euros, quan es tracta d'altres contractes), el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a assumir el compromís per a la prestació del servei o lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat entitats suficients per dur-lo a terme.

L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa (document normalitzat 2).

En el cas de beneficiaris subjectes a la normativa de contractació pública, aquesta documentació es pot substituir per l'esborrany dels plecs de licitació corresponents.

j. Una memòria descriptiva de les actuacions que s'han d'emprendre (document normalitzat 4). En cas d'instal·lacions que per a la seva descripció no sigui suficient el document normalitzat 5, s'ha d'adjuntar una memòria addicional.

k. Per a tots els programes, si la potència nominal no supera els 100 kW de potència el sol·licitant ha de presentar una declaració responsable (document normalitzat 5) del compliment del principi de no causar mal significatiu a cap dels objectius mediambientals establerts en el Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020.

l. Per a tots els programes, sempre que es superin els 100 kW de potència nominal, s'ha d'aportar un informe que inclogui:

- Un pla estratègic en què s'indiqui l'origen o lloc de fabricació (nacional, europeu o internacional) dels components de la instal·lació i el seu impacte mediambiental, incloent l'emmagatzematge, els criteris de qualitat o durabilitat utilitzats per a seleccionar els diferents components, la interoperabilitat de la instal·lació o el seu potencial per a oferir serveis al sistema, així com l'efecte tractor sobre pimes i autònoms que s'espera que tengui el projecte. Podrà incloure, a més, estimacions del seu impacte sobre l'ocupació local i sobre la cadena de valor industrial local, regional i nacional. La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic ha de publicar a la seva pàgina web els documents que s'hagin presentat.

- Justificació del compliment pel projecte del principi de no causar mal significatiu a cap dels objectius mediambientals establerts en el Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per a facilitar les inversions sostenibles, i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088. A aquest efecte, l'IDAE podrà publicar guies que facilitin l'elaboració d'aquesta justificació.

- Per a la correcta acreditació del compliment de la valoració del 70 % dels residus de construcció i demolició generats en les obres civils realitzades, s'ha de presentar una memòria resum on es reculli la quantitat total de residu generat, classificat per codis LER, i els certificats dels gestors de destí, on s'indiqui el percentatge de valoració aconseguit. Els residus perillosos no valoritzables no es tindran en compte per a la consecució d'aquest objectiu.

m. En el cas que el projecte no s'hagi sotmès a prèvia autorització administrativa, ni a declaració responsable o comunicació prèvia a cap administració, i que no es trobi en cap dels supòsits d'avaluació d'impacte ambiental obligatòria contemplats en l'article 7 de la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental, s'ha d'aportar una declaració responsable del promotor del projecte (document normalitzat 6) sobre la no afecció mediambiental del projecte. Això no serà aplicable per a actuacions dutes a terme en la tecnologia solar fotovoltaica en coberta.

3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 d'aquesta Llei.

4. Les persones o entitats sol·licitants s'han de comunicar immediatament amb l'òrgan competent per resoldre qualsevol variació de les condicions o circumstàncies.

 

Desè

Termini de presentació de les sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a partir de 20 de setembre de 2021 i finalitza el 31 de desembre de 2023 o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.

2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del  conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

Onzè

Procediment per a la concessió de les subvencions

1. Tal com estableix l'article 16.4 del Reial decret  477/2021, les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre individualment a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.

2. En cas d'exhauriment del crèdit destinat a la convocatòria, i sempre que no hagi expirat la vigència del programa, es poden rebre sol·licituds en llista de reserva provisional, que s'han d'atendre per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produeixin desestimacions o revocacions de les sol·licituds d'ajut prèvies que puguin alliberar pressupost o bé s'incorpori nou pressupost en la convocatòria. En cap cas, la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional genera cap dret per a la persona sol·licitant, fins que no es validi la sol·licitud.

3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.

4. Una vegada que els tècnics d'aquesta Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de notificar als interessats d'acord amb el que estableix el punt següent perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú. En cas que no es presentin al·legacions en aquest termini, s'entén que s'accepta la subvenció.

5. D'acord amb el que estableix l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, els actes a què es refereixen els punts 2, 3 i 4 anteriors s'han de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació, durant el període en què aquesta convocatòria sigui vigent, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic (http://energia.caib.cat).

6. La resolució expressa del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Les resolucions col·lectives s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears dins el termini de sis mesos des de la data de presentació de les sol·licituds. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, ajut sol·licitat, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut y terminis per presentar els justificants. En la resolució també s'ha d'esmentar que els ajuts procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

7. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica ha de proposar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l'execució de l'actuació i que s'hagi presentat tota la documentació establerta en l'apartat onzè, i s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons i esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

8. En cas que la justificació de l'actuació no comporti el pagament de la totalitat de la subvenció aprovada, s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació, durant el període en què aquesta convocatòria sigui vigent, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic (http://energia.caib.cat) perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú.

9. La informació sobre les concessions de subvencions fetes a l'empara del Reial decret 477/2021 s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions en els termes en què s'estableix aquesta obligació de comunicació en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i la resta de normativa de desplegament d'aquesta obligació.

10. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica ha de fer el seguiment, el control i, si escau, el reintegrament dels ajuts concedits a l'empara del Reial decret 477/2021, sens perjudici del que correspongui fer en virtut del que es disposa en la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

Dotzè

Competència i resolució

Correspon al director general d'Energia i Canvi Climàtic l'ordenació i la instrucció del procediment. El director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre les propostes de resolució.

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica és l'òrgan competent per dictar les resolucions que posin fi al procediment.

Tretzè

Pagament i justificació de les activitats

1. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica ha de proposar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l'execució de l'actuació i que s'hagi presentat tota la documentació establerta en el punt 3 següent, en la qual s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons i s'ha d'esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

2. En cas que la persona beneficiària no compleixi l'obligació de fer la instal·lació i de justificar-ho, no es pagarà la subvenció i es declararà la pèrdua del dret al cobrament, de conformitat amb el que estableix l'article 89 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i es continuarà el procediment previst en l'article 42 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

3. La documentació per justificar de les activitats és la següent:

3.1 La sol·licitud de pagament (document normalitzat 7).

3.2 La memòria econòmica (document normalitzat 8) justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d'incloure:

a. Una llista classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

b. Les factures o els documents de valor probatori equivalents en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses. Les factures o els certificats d'obra han d'estar detallats per conceptes i preus unitaris, i especificar clarament el nombre de plaques i la seva potència unitària, la descripció de l'acumulació amb la seva capacitat i termini de garantia que ha de ser com a mínim de cinc anys.

c. El justificant de pagament. Els justificants s'han d'acreditar d'alguna de les maneres següents:

— Amb una fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar la data del document, l'import i la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

— Amb una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajut en què ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.

— En el cas de pagament mitjançant confirmació de pagaments, el venciment d'aquest ha de ser anterior a la data màxima de justificació de la subvenció.

d. Relació classificada i signada pel beneficiari de les comandes i/o contractes relatius a la les actuacions realitzades, en cas que n'hi hagi, i còpia d'aquests.

e. En cas d'existir contractació pública, una relació classificada i còpia dels contractes subscrits pel beneficiari per a la realització de les actuacions objecte de l'ajuda, així com la documentació justificativa del procediment de contractació: direcció web del perfil del contractant, plecs, anuncis de licitació i formalització dels contractes, acords de l'òrgan de contractació.

f. Informe justificatiu de la realització adequada de les actuacions (document normalitzat 9), subscrit, datat i emès per tècnic titulat competent autor del projecte definitiu, o, en el seu defecte, pel director d'obra, o en el seu cas, per l'empresa instal·ladora autora de la memòria tècnica final de la instal·lació executada. En aquest informe s'ha de justificar la correcta realització de les actuacions, d'acord amb les condicions establertes en les bases i en la concessió de l'ajut, i recollir el realment executat i els resultats obtinguts. Ha d'incloure la descripció del sistema de monitoratge incorporat d'acord amb el que estableix aquesta convocatòria.

g. Certificat final d'obra subscrit por el director o director d'execució de l'obra, quan sigui preceptiu.

h. Còpia de la posada en servei de la instal·lació emesa per l'òrgan competent de la comunitat autònoma i còpia del CIE. En el cas del programa 5, el CIE ha de ser de la instal·lació final executada una vegada incorporat l'emmagatzematge a la instal·lació existent.

i. Còpia del projecte o memòria tècnica de disseny (segons sigui procedent per a la tipologia d'actuació) que s'hagi aportat a l'òrgan competent de la comunitat autònoma per a la posada en servei.

j. Pel programa d'incentius 4 un informe signat per un tècnic competent o per l'empresa instal·ladora, que justifiqui la previsió que el consum anual d'energia per part del consumidor o consumidors associats a la instal·lació sigui igual o major al 80 % de l'energia anual generada per la instal·lació objecte de l'ajuda.

Aquest informe no és necessari en el cas d'instal·lacions del sector residencial de tecnologia fotovoltaica de potència igual o inferior a 2,63 kW ni en instal·lacions del sector residencial de tecnologia eòlica de potència igual o inferior a 3,69 kW.

k. En el cas del programa 4, quan el sol·licitant hagi sol·licitat un ajut addicional per al desballestament d'amiant ha de presentar la documentació justificativa del compliment de totes les obligacions establertes en la normativa d'aplicació.

l. Per a les actuacions que superin els 100 kW de potència nominal,  la documentació actualitzada que reflecteixi o confirmi, per a l'actuació finalment duta a terme, el que s'ha sol·licitat en el punt 2.l) de l'apartat novè d'aquesta convocatòria en relació amb l'origen dels components i les seves característiques, l'impacte del projecte i el principi de no causar mal significatiu. Per a les actuacions menors o iguals a 100 kW, declaració responsable del compliment d'aquesta condició per part de l'actuació finalment duta a terme.

m. Els projectes que hagin declarat ser d'autoconsum col·lectiu o duts a terme en un edifici plurifamiliar, han d'aportar l'acord signat per tots els participants que reculli els criteris de repartiment, l'acord de la comunitat de propietaris, o la justificació de la seva inclusió en el registre administratiu d'autoconsum que indiqui aquest tipus d'autoconsum.

n. Si no s'ha autoritzat l'òrgan instructor del procediment, si és procedent, a obtenir de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, excepte que no sigui necessari d'acord amb el que estableix el punt 7.f) de l'apartat AII.B de l'annex II del Reial decret 477/2021.

o. Reportatge fotogràfic de les actuacions realitzades, que inclogui fotografies de la situació de l'edifici després de les actuacions, i en el seu cas, dels equips i instal·lacions principals finals objecte de l'ajut, i on es mostri el cartell publicitari o senyalització de l'actuació i el sistema de visualització d'energia.

p. Informació i enllaç al lloc d'Internet del beneficiari, en cas que disposi d'un, on aquest beneficiari informarà al públic del possible suport obtingut dels fons Next Generation o del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i/o, en el seu cas, de l'instrument de la Unió Europea que correspongui, fent una breu descripció de l'operació, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacant el suport financer de la Unió Europea.

q. Excepte per a persones físiques, la documentació justificativa de l'existència d'una comptabilitat separada o diferenciada per a totes les transaccions relacionades (ingressos i pagaments, inclòs, en el seu cas, l'ingrés d'ajudes, pagaments a proveïdors, etc.).

r. Els projectes amb un cost elegible superior a 1.000.000 euros i opcionalment per a la resta, han de lliurar el compte justificatiu amb aportació d'un informe d'auditor, segons el que es preveu en l'article 74 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

4. En cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els quinze dies següents, comptadors des de l'endemà d'haver rebut el requeriment.

5. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives  i sectorials que siguin necessàries.

6. La resolució d'atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que ha de ser, com a màxim, de divuit mesos comptadors des de la data de notificació de la resolució de concessió.

7. En tot cas, si realitzada l'activitat i finalitzat el termini per a justificar, s'hagués pagat només una part de les despeses en què s'hagués incorregut, a l'efecte de pèrdua del dret a la percepció de l'ajuda corresponent, s'aplicarà el principi de proporcionalitat.

8. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica l'hagi aprovat prèviament, així com la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent del que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.

Catorzè

Pagament anticipat de la subvenció

Els beneficiaris amb un cost subvencionable superior a 50.000 euros, de conformitat amb el que estableix l'apartat 10.13 del Reial decret 477/2021, poden sol·licitar el pagament anticipat de la subvenció, sempre que es compleixin les condicions següents:

​​​​​​​a. Presentar una sol·licitud de pagament anticipat.

b. Presentar el resguard de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors d'haver dipositat la garantia econòmica del 100 % de la subvenció atorgada.

c. Que l'import anticipat s'ha de destinar exclusivament a cobrir les despeses de l'activitat subvencionada.

d. En el termini màxim de divuit mesos des de la notificació de la resolució de concessió s'han de justificar les actuacions de conformitat amb el que estableix l'apartat tretzè d'aquesta convocatòria.

 

Quinzè

Reintegrament

Pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes per la persona beneficiària de l'ajut i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits establerts en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i s'ha d'aplicar el procediment de reintegrament regulat en el capítol II del títol II d'aquesta Llei.

Setzè

Publicitat

1. Tota referència a l'actuació objecte dels ajuts regulats en aquesta convocatòria en publicacions, activitats de difusió, pàgines web i en general en qualssevol mitjans de difusió, ha de complir amb els requisits que figurin en el Manual d'imatge del Pla d'Incentius a la Mobilitat Elèctrica, que estarà disponible a la web de l'IDAE, en el qual figuraran el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establert pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, tot això de conformitat amb el que s'estableixi sobre aquest tema, i en els termes prevists en l'article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i 31 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Així mateix, les instal·lacions han d'estar senyalitzades d'acord amb el que s'indiqui en el manual o manuals d'imatge. Addicionalment, per a totes les actuacions excepte les del sector residencial incloses en els programes d'incentius 4, 5 i 6,  hi ha d'haver una pantalla en un lloc visible que mostri les dades de generació i consum indicats en l'annex I del Reial decret 477/2021.

2. Així mateix, tant en la convocatòria com en la resolució que es notifiqui als beneficiaris, s'ha d'esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

3. En el context dels dos apartats anteriors, els receptors de finançament de la Unió Europea han d'esmentar l'origen d'aquest finançament i garantir-ne la visibilitat, en particular quan promoguin les actuacions subvencionables i els seus resultats, facilitant informació coherent, efectiva i proporcionada, adreçada a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic.

4. Addicionalment, en el cas d'instal·lacions superiors a 100 kW de potència nominal de generació, s'ha d'aportar un pla estratègic que indiqui l'origen o lloc de fabricació (nacional, europeu o internacional) dels components de la instal·lació i el seu impacte mediambiental, incloent l'emmagatzematge, els criteris de qualitat o durabilitat utilitzats per a seleccionar els diferents components, la interoperabilitat de la instal·lació o el seu potencial per a oferir serveis al sistema, així com l'efecte motor sobre pimes i autònoms que s'espera que tengui el projecte. Podrà incloure, a més, estimacions del seu impacte sobre l'ocupació local i sobre la cadena de valor industrial local, regional i nacional. Aquest document serà publicat per l'autoritat convocant dels ajuts i ha de ser accessible des de les publicacions o pàgines web del beneficiari referides en l'apartat 1 d'aquest apartat.

Dissetè

Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris d'aquest tipus d'ajuts estan obligats a:

a. Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b. Justificar la realització de l'activitat, i també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

c. Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

d. Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica; i acreditar-ho, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 10.000 euros.

e. Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme l'IDAE, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats, es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

f. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.

g. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació. Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l'operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses.

h. Assegurar les mesures d'informació i publicitat establertes en l'article 20 del Reial decret 477/2021, de 29 de juny.

a. Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions.

j. Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents des de la justificació de la subvenció.

k. Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

l. Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions, ajuts d'estat (Reglament [UE] 651/2014), comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.

m. Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat.

n. Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per tenir una pista d'auditoria apropiada.

o. Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix el títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

p. Qualsevol altra obligació establerta en el Reial decret 477/2021, de 29 de juny.

 

Divuitè

Lluita contra el frau

Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat amb relació a operacions o projectes finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea, en el marc d'aquesta convocatòria, pot comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei en el lloc web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.

Dinovè

Concurrència d'ajuts

Les subvencions regulades en aquesta convocatòria no són compatibles amb altres subvencions o ajuts que es puguin concedir per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

Vintè

Tramitació telemàtica

La sol·licitud de subvenció s'ha de presentar exclusivament de forma telemàtica, d'acord amb el que estableix l'article 15.3.a) del Decret llei 3/2021, de 12 d'abril, a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. No es consideren com a presentades les sol·licituds telemàtiques fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

Vint-i-unè

Models normalitzats

Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, a través de l'enllaç web http://energia.caib.cat, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada següent:

- Document 1. Sol·licitud de subvenció

- Document 2. Llista dels pressuposts sol·licitats

- Document 3. Declaració d'ajuts de minimis

- Document 4. Memòria descriptiva de l'actuació

- Document 5. Declaració responsable sobre el compliment del principi de no causar mal significatiu a cap dels objectius mediambientals

- Documento 6. Declaració responsable del promotor del projecte  sobre la no afecció mediambiental del projecte subvencionat.

- Document 7. Sol·licitud de pagament

- Document 8. Memòria econòmica de justificació

- Document 9. Informe justificatiu de l'adequada realització de les actuacions

 

Vint-i-dosè

Normativa aplicable

La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i el Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu.

En tot allò que no estigui regulat en aquesta convocatòria ni en el Reial decret  266/2021, de 13 d'abril, hi és aplicable el que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament, aprovat mitjançant el Reial decret  887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.