Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA
Núm. 407067
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per a l’execució del programa d’incentius 6 lligat a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu
El 30 de juny de 2021 es va publicar en el BOE núm. 155 el Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu.
Els programes d'incentius que estableix la convocatòria seran finançats amb els fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, en estar contemplats en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i es corresponen amb les tipologies d'inversió contemplades en aquest respecte a la inversió del seu Component 7 (C7.I1), per al desenvolupament d'energies renovables innovadores, integrades en l'edificació i en els processos productius, així com quant a l'emmagatzematge amb fonts d'energia renovable, a la inversió del seu Component 8 (C8.I1), desplegament de l'emmagatzematge energètic, impuls de l'emmagatzematge darrere del comptador i integrat sectorialment, que s'executa conjuntament amb l'anterior. El bon desenvolupament del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència s'avalua mitjançant les fites i objectius assignats a cada inversió i cada component, aprovats en el marc del Pla, que són condició indispensable per al lliurament dels corresponents fons a Espanya.
El Reial decret 477/2021 estableix un model per a la concessió d'ajuts basat en els mecanismes de cooperació i col·laboració, de conformitat amb l'estructura de l'Estat de les autonomies i el seu àmbit competencial. En aquest sentit, partint de la competència de l'Estat sobre les bases i la coordinació de la planificació general de l'activitat econòmica, en matèria de legislació bàsica sobre protecció del medi ambient i bases del règim energètic i miner, s'ha dissenyat un model per a la concessió dels ajuts basat en la col·laboració amb les comunitats autònomes, que poden desenvolupar-ne la tramitació i efectuar la gestió dels fons, d'acord amb criteris ajustats als principis constitucionals i a l'ordre de distribució de competències.
L'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE) durà a terme la coordinació i el seguiment d'aquest programa.
Segons aquest model de concessió, l'òrgan competent per instruir i resoldre el procediment de concessió en aquesta convocatòria d'ajuts estatals és la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. El procediment de concessió s'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 16 del Reial decret 477/2021.
En aquest Reial decret 477/2021 s'estableix un import d'ajut a la comunitat autònoma de les Illes Balears de 13.399.755 euros per finançar les actuacions previstes en aquest Reial decret, realitzades directament per l'Administració autonòmica, per qualsevol dels subjectes que, com a destinataris últims, són objecte d'enumeració en l'article 11 del Reial decret 477/2021, així com les despeses indirectes.
Quant al marc regulador d'aquesta convocatòria, l'aprovació del Reial decret 477/2021, de 30 de juny, s'emmarca en l'àmbit d'aplicació del Reial decret Llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; així com les actuacions finançades, que s'integraran en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència que estableix el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021.
És d'aplicació, per tant, en els termes de la seva disposició addicional primera, la regulació que conté el Decret Llei 3/2021, de 12 d'abril, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i, en conseqüència, la tramitació urgent, el despatx prioritari del projecte i les especialitats en matèria de gestió econòmica pressupostària i de les subvencions que s'hi estableixen.
Per tot això, i en compliment del Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria pública de subvencions per a l'execució del programa d'incentius 6 lligat a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu, que consta com a annex d'aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l'endemà que es publiqui aquesta Resolució.
Palma, 7 de setembre de 2021
El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica Juan Pedro Yllanes Suárez
ANNEX Convocatòria pública de subvencions per a l'execució del programa d'incentius 6 lligat a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu
Primer Objecte
L'objecte d'aquestes bases és aprovar la convocatòria pública de subvencions per a l'execució del programa d'incentius 6 lligat a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu.
Segon Beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que s'estableixen a continuació en funció dels tipus d'actuacions definides en l'apartat tercer d'aquesta convocatòria i sempre que realitzin les actuacions dins l'àmbit territorial de les Illes Balears.
2. Són beneficiaris dels ajuts d'aquesta convocatòria:
3. Els ajuntaments, les diputacions provincials o les entitats equivalents i les mancomunitats o agrupacions de municipis espanyols, consells insulars, i qualssevol organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents tant de l'administració local com autonòmica corresponent, poden accedir a la condició de beneficiaris dels ajuts com a representants d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, propietaris d'instal·lacions del sector serveis o altres sectors productius que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme l'execució de les corresponents actuacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, havent de complir-se, en tot cas, el que es preveu en el paràgraf segon de l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
4. No poden ser beneficiàries dels ajuts:
5. Els beneficiaris han de destinar l'import íntegre de l'ajut que rebin al pagament de les corresponents actuacions subvencionables. Aquesta regla resultarà igualment d'aplicació quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció, amb independència que tant l'import d'aquesta com el cost de les obres s'hagi de repercutir entre els integrants d'aquestes. No obstant això, quan algun dels seus integrants incorri en una o diverses prohibicions establertes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, no s'atribuirà a l'integrant esmentat la part proporcional que li correspondria de l'ajut rebut, que es prorratejarà entre els restants, sempre que es mantengui el compliment dels requisits exigits per accedir a la condició de beneficiari per part de l'entitat de què es tracti.
No obstant això, quan algun dels integrants de tals beneficiaris realitzi alguna activitat econòmica, per la qual ofereixi béns i/o serveis en el mercat, no se li pot atribuir la part proporcional que li correspondria de l'ajut rebut, que s'ha de prorratejar entre els restants integrants, sempre que es mantengui el compliment dels requisits exigits per accedir a la condició de destinataris últims.
No obstant això, quan algun integrant sigui una persona física que realitzi alguna activitat econòmica per la qual ofereixi béns i/o serveis en el mercat, se li pot atribuir la part proporcional sempre que compleixi amb els requisits i límits establerts en el Reglament (UE) núm.°1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajuts de minimis.
Tercer Programes d'incentius i actuacions subvencionables
1. Són subvencionables en aquesta convocatòria les actuacions del programa d'incentius 6 lligat a la realització d'instal·lacions de producció d'energia tèrmica en el sector residencial i que compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria i en el Reial decret 477/2021.
2. Són actuacions subvencionables la inversió en instal·lacions de producció d'energia tèrmica amb fonts renovables, destinades a la climatització o producció d'ACS en habitatges.
3. Les actuacions subvencionables inclouen les tecnologies solar tèrmica, biomassa, geotèrmica, hidrotèrmica o aerotèrmica (exceptuant les tecnologies aire-aire) per a climatització i/o aigua calenta sanitària en habitatges.
4. Totes les instal·lacions, excepte la tipologia de biomassa d'aparells de calefacció local, han de disposar d'un sistema de monitorització de l'energia elèctrica produïda per la instal·lació objecte de subvenció i que ha de tenir com a mínim les funcionalitats següents:
5. Les instal·lacions realitzades han de complir, quan correspongui, amb els requisits establerts en el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques dels Edificis (RITE), aprovat per el Real decret 1027/2017, de 20 de juliol, així com qualsevol normativa que li sigui d'aplicació. En el cas de bombes de calor accionades elèctricament ha de tenir un SPF superior a 2,5.
6. En el cas de les instal·lacions de biomassa per a climatització o ACS les instal·lacions d'aquesta tipologia han d'aconseguir una reducció de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle d'almenys un 80 % a fi que s'aconsegueixi un «Coeficient per al càlcul de l'ajut als objectius climàtics» del 100 %, d'acord amb el que s'estableix en l'annex VI del Reglament (UE) 2021/241 pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
7. A més, les instal·lacions de biomassa que incloguin aparells de calefacció local o calderes de menys d'1 MW:
8. Així mateix, les emissions procedents de les instal·lacions d'1 MW o superior i menors de 50 MW han de complir amb els requisits d'emissions establerts en el Reial decret 1042/2017, de 22 de desembre, sobre la limitació de les emissions a l'atmosfera de determinats agents contaminants procedents de les instal·lacions de combustió mitjanes i pel qual s'actualitza l'annex IV de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, així com amb qualsevol altra legislació nacional que els sigui aplicable.
9. La biomassa ha de complir els criteris de sostenibilitat establerts en els articles 29 a 31 de la Directiva 2018/2001, del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2018, relativa al foment de l'ús d'energia procedent de fonts renovables, així com els corresponents actes delegats i d'execució.
10. Els aparells de calefacció local han de disposar de la part frontal tancada.
Quart Requisits de les actuacions subvencionables
Els requisits que han de complir les actuacions subvencionables són els següents:
Cinquè Despeses elegibles
1. Es consideren com a elegibles les despeses que a continuació es relacionen:
2. El cost elegible màxim total admès en els programes d'incentius per a sufragar les despeses indicades en els apartats l), m) i n) de l'apartat anterior no podrà superar globalment el 7 % de l'import de l'ajut sol·licitat, amb un límit de 7.000 euros per expedient. La realització i facturació d'aquests serveis es pot efectuar durant el període concedit per a presentar la documentació justificativa.
3. No es considerarà elegible cap cost diferent als anteriors ni que hagi estat facturat al beneficiari amb anterioritat a la data d'entrada en vigor d'aquest reial decret.
4. No es consideren com a elegibles les despeses que a continuació es relacionen:
Sisè Import econòmic i règim de concessió i finançament
1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 2.305.087,63 euros finançats amb els fons procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2021, 2022, 2023, 2024 i 2025, concretament, del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7* FF MR021, amb la distribució d'anualitats següent:
Any 2021: 0,00 €
Any 2022: 700.000,00 €
Any 2023: 1.000.000,00 €
Any 2024: 500.000,00 €
Any 2025: 105.087,63 €
2. En cas que s'exhaureixi el fons d'una anualitat d'un programa i categoria les sol·licituds d'aquesta anualitat s'han de resoldre amb càrrec a l'anualitat següent.
3. En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat d'un programa i categoria l'import romanent s'ha assignar a l'anualitat següent d'aquest programa.
4. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria.
Setè Quantia dels ajuts
1. La metodologia de càlcul és la que s'estableix en l'annex III del Reial decret 477/2021.
2. L'ajut a atorgar a l'actuació s'estableix en valors unitaris constants (mòduls). Els mòduls estan definits en l'annex III del Reial decret 477/2021.
3. L'ajut total s'obtindrà d'acord amb expressió següent:
Ajut total = Mòdul x Ps
On:
Ps és la potència real de la instal·lació de generació en kW.
4. Per a les actuacions tipus de aerotèrmia, geotèrmia i hidrotèrmia es prendrà com a potència Ps de la instal·lació la potència en calefacció extreta de la fitxa tècnica o especificacions del fabricant d'acord amb els assajos de la norma UNE-EN 14511, és a dir, per a les bombes de calor geotèrmiques es prendrà el valor de la potència de calefacció B0W35 i per a les bombes de calor aerotèrmiques el valor de potència de calefacció A7W35. En aquells casos on la potència Ps no es pugui justificar sobre la base d'aquesta norma, es presentarà un informe signat per tècnic competent o empresa instal·ladora que justifiqui aquesta potència.
5. En tot cas, l'ajut final a percebre pel sol·licitant no pot superar el cost subvencionable total de l'actuació efectivament realitzada, convenientment justificat.
Vuitè Sol·licituds i documentació
1. Les sol·licituds s'han de presentar exclusivament de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. No es consideren com a presentades les sol·licituds telemàtiques fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.
2. La documentació que s'ha d'aportar és la següent:
3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 d'aquesta Llei.
4. Les persones o entitats sol·licitants s'han de comunicar immediatament amb l'òrgan competent per resoldre qualsevol variació de les condicions o circumstàncies.
Novè Termini de presentació de les sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a partir de 20 de setembre de 2021 i finalitza el 31 de desembre de 2023 o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.
2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.
Desè Procediment per a la concessió de les subvencions
1.Tal com estableix l'article 16.4 del Reial decret 477/2021, les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre individualment a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
2. En cas d'exhauriment del crèdit destinat a la convocatòria, i sempre que no hagi expirat la vigència del programa, es poden rebre sol·licituds en llista de reserva provisional, que s'han d'atendre per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produeixin desestimacions o revocacions de les sol·licituds d'ajut prèvies que puguin alliberar pressupost o bé s'incorpori nou pressupost en la convocatòria. En cap cas, la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional genera cap dret per a la persona sol·licitant, fins que no es validi la sol·licitud.
3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.
4. Una vegada que els tècnics d'aquesta Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de notificar als interessats d'acord amb el que estableix el punt següent perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú. En cas que no es presentin al·legacions en aquest termini, s'entén que s'accepta la subvenció.
5. D'acord amb el que estableix l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, els actes a què es refereixen els punts 2, 3 i 4 anteriors s'han de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació, durant el període en què aquesta convocatòria sigui vigent, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic (http://energia.caib.cat).
6. La resolució expressa del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Les resolucions col·lectives s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears dins el termini de sis mesos de la data de presentació de les sol·licituds. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, ajut sol·licitat, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut i terminis per presentar els justificants. En la resolució també s'ha d'esmentar que els ajuts procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
7. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica ha de proposar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l'execució de l'actuació i que s'hagi presentat tota la documentació establerta en l'apartat onzè, i s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons i esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
8. En cas que la justificació de l'actuació no comporti el pagament de la totalitat de la subvenció aprovada, s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació, durant el període en què aquesta convocatòria sigui vigent, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic (http://energia.caib.cat) perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú.
9. La informació sobre les concessions de subvencions fetes a l'empara del Reial decret 477/2021 s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions en els termes en què s'estableix aquesta obligació de comunicació en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i la resta de normativa de desplegament d'aquesta obligació.
10. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica ha de fer el seguiment, el control i, si escau, el reintegrament dels ajuts concedits a l'empara del Reial decret 477/2021, sens perjudici del que correspongui fer en virtut del que es disposa en la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
Onzè Competència i resolució
Correspon al director general d'Energia i Canvi Climàtic l'ordenació i la instrucció del procediment. El director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre les propostes de resolució.
El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica és l'òrgan competent per dictar les resolucions que posin fi al procediment.
Dotzè Pagament i justificació de les activitats
1. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica ha de proposar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l'execució de l'actuació i que s'hagi presentat tota la documentació establerta en el punt 3 següent, en el qual s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons, i s'ha d'esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
2. En cas que la persona beneficiària no compleixi l'obligació de fer la instal·lació i de justificar-ho, no es pagarà la subvenció i es declararà la pèrdua del dret al cobrament, de conformitat amb el que estableix l'article 89 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i es continuarà el procediment previst en l'article 42 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
3. La documentació per justificar de les activitats és la següent:
3.1 La sol·licitud de pagament (document normalitzat 6).
3.2 La memòria econòmica (document normalitzat 7) justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d'incloure:
— Amb una fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar la data del document, l'import i la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
— Amb una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajut en què ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.
— En el cas de pagament mitjançant confirmació de pagaments, el venciment d'aquest ha de ser anterior a la data màxima de justificació de la subvenció.
4. En cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els quinze dies següents, comptadors des de l'endemà d'haver rebut el requeriment.
5. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives i sectorials que siguin necessàries.
6. La resolució d'atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que ha de ser, com a màxim, de divuit mesos comptadors des de la data de notificació de la resolució de concessió.
7. En tot cas, si realitzada l'activitat i finalitzat el termini per a justificar, s'hagués pagat només una part de les despeses en què s'hagués incorregut, a l'efecte de pèrdua del dret a la percepció de l'ajut corresponent, s'aplicarà el principi de proporcionalitat.
8. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica l'hagi aprovat prèviament, així com la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent del que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.
Tretzè Pagament anticipat de la subvenció
Els beneficiaris amb un cost subvencionable superior a 50.000 euros, de conformitat amb el que estableix l'apartat 10.13 del Reial decret 477/2021, poden sol·licitar el pagament anticipat de la subvenció, sempre que es compleixin les condicions següents:
a. Presentar una sol·licitud de pagament anticipat.
b. Presentar el resguard de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors d'haver dipositat la garantia econòmica del 100 % de la subvenció atorgada.
c. Que l'import anticipat s'ha de destinar exclusivament a cobrir les despeses de l'activitat subvencionada.
d. En el termini màxim de divuit mesos des de la notificació de la resolució de concessió s'han de justificar les actuacions, de conformitat amb el que estableix l'apartat dotzè d'aquesta convocatòria.
Catorzè Reintegrament
Pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes per la persona beneficiària de l'ajut i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits establerts en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i s'ha d'aplicar el procediment de reintegrament regulat en el capítol II del títol II d'aquesta Llei.
Quinzè Publicitat
1. Tota referència a l'actuació objecte dels ajuts regulats en aquesta convocatòria en publicacions, activitats de difusió, pàgines web i en general en qualssevol mitjans de difusió ha de complir amb els requisits que figuren en el Manual d'imatge del Pla d'Incentius a la Mobilitat Elèctrica, que estarà disponible a la web de l'IDAE, en el qual figuraran el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establert pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, tot això de conformitat amb el que s'estableixi sobre aquest tema, i en els termes prevists en l'article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i 31 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Així mateix, les instal·lacions han d'estar senyalitzades d'acord amb el que s'indiqui en el manual o manuals d'imatge. Addicionalment, per a totes les actuacions excepte les del sector residencial incloses en els programes d'incentius 4, 5 i 6, hi ha d'haver una pantalla en un lloc visible que mostri les dades de generació i consum indicats en l'annex I del Reial decret 477/2021.
2. Així mateix, tant en la convocatòria com en la resolució que es notifiqui als beneficiaris, s'ha d'esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
3. En el context dels dos apartats anteriors, els receptors de finançament de la Unió Europea han d'esmentar l'origen d'aquest finançament i garantir-ne la visibilitat, en particular quan promoguin les actuacions subvencionables i els seus resultats, facilitant informació coherent, efectiva i proporcionada adreçada a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic.
4. Addicionalment, en el cas d'instal·lacions superiors a 100 kW de potència nominal de generació, s'ha d'aportar un pla estratègic que indiqui l'origen o lloc de fabricació (nacional, europeu o internacional) dels components de la instal·lació i el seu impacte mediambiental, incloent l'emmagatzematge, els criteris de qualitat o durabilitat utilitzats per seleccionar els diferents components, la interoperabilitat de la instal·lació o el seu potencial per oferir serveis al sistema, així com l'efecte motor sobre pimes i autònoms que s'espera que tengui el projecte. Podrà incloure, a més, estimacions del seu impacte sobre l'ocupació local i sobre la cadena de valor industrial local, regional i nacional. Aquest document ha de ser publicat per l'autoritat convocant dels ajuts i ha de ser accessible des de les publicacions o pàgines web del beneficiari referides en l'apartat 1 d'aquest apartat.
Setzè Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris d'aquest tipus d'ajuts queden obligats a:
Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
Justificar la realització de l'activitat, i també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica; i acreditar-ho, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 10.000 euros.
Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme l'IDAE, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detectessin irregularitats se'n deriva l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.
Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.
Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació. Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l'operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses.
Assegurar les mesures d'informació i publicitat establertes en l'article 20 del Reial decret 477/2021, de 29 de juny.
Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions.
Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents des de la justificació de la subvenció.
Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.
Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions, ajuts d'estat (Reglament [UE] 651/2014), comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.
Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat.
Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per tenir una pista d'auditoria apropiada.
Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix el títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
Qualsevol altra obligació establerta en el Reial decret 477/2021, de 29 de juny.
Dissetè Lluita contra el frau
Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat amb relació a operacions o projectes finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea, en el marc d'aquesta convocatòria, pot comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.
Divuitè Concurrència d'ajuts
Les subvencions regulades en aquesta convocatòria no són compatibles amb altres subvencions o ajuts que es puguin concedir per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.
Dinovè Tramitació telemàtica
La sol·licitud de subvenció s'ha de presentar exclusivament de forma telemàtica, d'acord amb el que estableix l'article 15.3.a) del Decret Llei 3/2021, de 12 d'abril, a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. No es consideren com a presentades les sol·licituds telemàtiques fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.
Vintè Models normalitzats
Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, a través del lloc web http://energia.caib.cat, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada següent:
Vint-i-unè Normativa aplicable
La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i el Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu.
En tot allò que no estigui regulat en aquesta convocatòria ni en el Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, hi és aplicable el que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament, aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.