Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 403722
Resolució de sol·licitud i rectificació d’errors de la convocatòria d’ajudes adreçades a pal·liar les conseqüències de les restriccions motivades per la crisi sanitària de la COVID-19 en els sectors econòmics de la restauració i altres, cofinançades pel Govern de les Illes Balears (vintena relació)
En data 7 de setembre de 2021, la consellera executiva del Departament de Promoció Econòmica i Empresarial, i Cooperació Municipal del Consell Insular d'Eivissa ha dictat la Resolució número 2021000095, del tenor literal següent:
«En data 14 de març de 2020 el Govern de l'Estat espanyol va aprovar el Reial decret 463/2020 de 14 de març (BOE núm. 67, de 14/03/2020), pel qual es va declarar la situació d'alarma a tot l'estat espanyol, amb la finalitat d'afrontar la situació d'emergència sanitària provocada per la Covid-19. El Reial decret, que inicialment tenia una vigència de 15 dies naturals, va ser prorrogat mitjançant Reials decrets 487/2020, de 10 d'abril, i 492/2020, de 24 d'abril. Una vegada finalitzada la vigència d'aquest estat d'alarma, han estat les Comunitats Autònomes les que encarregades d'anar establint, d'acord amb la situació de la pandèmia en cada zona, un seguit de mesures extraordinàries d'efecte immediat, encaminades a protegir la salut i la seguretat dels ciutadans, contenir la progressió de la malaltia i reforçar el sistema de salut pública. En data 25 d'octubre de 2020 el Govern de l'Estat espanyol va decretar una nova declaració d'estat d'alarma que es va traduir en restriccions de la mobilitat i d'horaris per tal de controlar l'expansió de la pandèmia, restriccions que han de gestionar les Comunitats Autònomes.
Davant aquest context, les administracions públiques han prioritzat les polítiques d'impuls de l'activitat econòmica i han destinat recursos extraordinaris a garantir actuacions dirigides a fomentar la inversió pública, cercant així una reactivació immediata però també a mig i llarg termini que permeti consolidar l'activitat durant uns anys.
En aquest sentit, tenint en compte les noves restriccions de l'activitat econòmica derivades de l'Acord del Consell de Govern de data 11 de gener de 2021, en data 15 de gener de 2021, en el marc del Pacte de reactivació econòmica i diversificació social signat el mes de juliol de 2020, es varen acordar noves mesures econòmiques per ajudar a pal·liar els efectes dels tancaments dels diferents sectors econòmics afectats per les mesures dràstiques adoptades per aturar l'expansió de la crisi sanitària provocada per la COVID-19. Dins d'aquestes mesures es troba la creació d'un fons obert a tots els sectors productius afectats per les restriccions, dotat amb 30 milions d'euros, finançat a parts iguals entre el Govern de les Illes Balears i els consells insulars.
La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar el efectes de la crisi ocasionada per la Covid-19, concretament en l'art. 32, modificat per la disposició final primera del Decret llei 1/2021, de 25 de gener (BOIB núm. 11 de 26 de gener de 2021) i que preveu que “(...) els municipis i els consells insulars, i també els ens instrumentals o dependents respectius, sens perjudici de l'exercici, en qualsevol moment, de les competències esmentades i de la resta de competències que els són pròpies d'acord amb la normativa local, poden atorgar ajudes o subvencions a les persones o entitats afectades i, en general, acordar totes les accions de foment que estimin pertinents amb la finalitat de coadjuvar a la recuperació econòmica en els territoris municipals i insulars respectius.”
El Consell Insular d'Eivissa va aprovar, en el Consell Executiu de data 1 de febrer de 2021, un conveni amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per concedir ajudes adreçades a pal·liar les conseqüències de les restriccions motivades per la crisi sanitària de la COVID-19 en els sectors econòmics de la restauració i altres que consta en el present expedient amb CSV núm. 13525176567727511730.
El Consell Insular d'Eivissa va aprovar les bases de la convocatòria extraordinària d'ajudes adreçades a pal·liar les conseqüències de les restriccions motivades per la crisi sanitària de la Covid-19 en els sectors econòmics de la restauració i altres, que varen ser publicades al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 16, de 6 de febrer de 2021, i l'extracte de la convocatòria el dia 9 de febrer de 2021, en el BOIB núm. 17. Aquestes bases varen ser publicades a la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS), amb núm. referència IGAE 548016.
La línia de subvencions està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions 2020-2022 (BOIB núm. 20 de data 15-02-20), amb modificació publicada en el BOIB núm. 13, de data 30 de gener de 2021.
L'objectiu principal que es pretén assolir amb aquesta convocatòria és concedir ajudes a les persones físiques i jurídiques amb establiments oberts a l'illa d'Eivissa i que s'han vist afectats per les restriccions aprovades per l'Acord del Consell de Govern de dia 11 de gener de 2021 pel qual es declarava la fase 4, per tal de mitigar els efectes econòmics de les restriccions i garantir la continuïtat de l'activitat dels sectors afectats.
El crèdit previst per a aquesta convocatòria és de quatre milions set-cents setanta mil euros (4.770.000 €), import cofinançat pel Govern de les Illes Balears, de conformitat amb el Conveni formalitzat amb la Comunitat Autònoma el dia 1 de febrer de 2021.
D'aquesta quantia, les bases estableixen una distribució per a cadascun dels municipis calculat d'acord amb els mateixos criteris i les xifres d'autònoms utilitzades pel Govern de les Illes Balears per fer el repartiment de la seua aportació per illes, i que és la següent:
|
REPRESENTACIÓ |
CRÈDIT |
ILLA D'EIVISSA |
100% |
4.770.000,00 € |
EIVISSA |
30,78% |
1.468.206,00 € |
SANTA EULÀRIA DES RIU |
28,74% |
1.370.898,00 € |
SANT JOSEP DE SA TALAIA |
19,93% |
950.661,00 € |
SANT ANTONI DE PORTMANY |
15,40% |
734.580,00 € |
SANT JOAN DE LABRITJA |
5,15% |
245.655,00 € |
Dins el termini establert a la convocatòria i al seu extracte, ha tengut entrada al Consell Insular d'Eivissa de forma telemàtica la sol·licitud i documentació prevista en la convocatòria per part de la persona relacionada al punt primer i segon de l'acord.
El Decret de Presidència núm. 2020000768, de modificació del Decret de Presidència núm. 2019000471, de data 10-7-2019, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de departaments, i del Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16-7-2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 153, de 5 de setembre de 2020), atribueix al Departament de Promoció Econòmica i Empresarial, i Cooperació Municipal, “l'activitat competencial pròpia del Consell Insular d'Eivissa en relació amb la matèria d'artesania; promoció de la moda; comerç i desenvolupament empresarial; industria i vigilància de marques.”
El Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16-7-2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 98 EXT., de 17-7-2019; modificacions al BOIB núm. 175, de 31-12-2019, BOIB núm. 101, de 4-6-2020 i al BOIB núm. 153, de 5 de setembre de 2020), en el seu punt tercer, apartat e), atribueix al Consell Executiu la competència per aprovar i resoldre les convocatòries d'ajuts o subvencions d'import superior a quinze mil euros (15.000,00 €), fet pel qual correspon a aquest òrgan l'aprovació d'aquest convocatòria per import de quatre milions set-cents setanta mil euros (4.770.000,00 €).
No obstant l'anterior, en data 3 de febrer de 2021, de conformitat amb la base 8 de la convocatòria, el Consell Executiu va delegar en la consellera executiva del Departament de Promoció Econòmica i Empresarial, i Cooperació Municipal la concessió i abonament de les ajudes adreçades a pal·liar les conseqüències de les restriccions motivades per la crisi sanitària de la COVID-19 en els sectors econòmics de la restauració i altres.
En data 22 de maig de 2021, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears, la resolució núm. 2021000046 de 19 de maig de 2021 de la consellera executiva de el Departament de Promoció Econòmica i Empresarial, i Cooperació Municipal, en la qual en el seu acord primer es tenia per desistida la sol·licitud de l'empresa XXXXXX , amb CIF B16575763, rectificada per la resolució núm. 2021000077 de data 6 de juliol de 2021, desistida per no constar la signatura del representant legal de l'entitat a la sol·licitud presentada i per no constar inscrit l'establiment al Registre d'Establiments Turístics del Consell Insular d'Eivissa, així mateix en l'apartat segon de la resolució es tenia desistida la sol·licitud de l'empresa XXXXXX amb CIF B57219529, per no haver esmenat les deficiències detectades a la seva sol·licitud dintre del termini establert.
En data 21 de juny de 2021, amb NRGE 2021020148 l'empresa XXXXXX amb CIF B16575763, va presentar un recurs a la referida resolució de 22 de maig de 2021, que la Comissió de Govern en sessió de data 26 de juliol de 2021 va acordar estimar i que per tant continués la tramitació corresponent a la concessió de l'ajuda, atès que la signatura tenia acreditada la representació de l'entitat sol·licitant i la entitat havia sol·licitat la inscripció al registre turístic previ a la sol·licitud de l'ajuda.
En data 22 de juny de 2021, amb NRGE 2021020244 l'empresa XXXXXX amb CIF B57219529 va presentar un recurs a la referida resolució de 22 de maig de 2021, que la Comissió de Govern en sessió de data 26 de juliol de 2021 va acordar estimar i que per tant continués la tramitació corresponent a la concessió de l'ajuda atès que si be l'entitat va esmenar un cop transcorregut el termini concedit, ho va fer abans de dictar la resolució corresponent i per tant de conformitat amb l'article 73.3 LPAC (39/2015) procedia estimar el recurs i continuar amb la tramitació corresponent per a la concessió de l'ajuda.
Per altra banda, en data 29 de juny de 2021, la Sra. Noelia Chacón Monroy, sol·licita el desistiment de l'ajuda sol·licitada el 10/02/2021 amb RGE núm. E/2021003404 per a l'establiment dedicat a acadèmia de ball, i concedida pels mesos de gener i febrer en data 4 de març de 2021, i en data 14 d'abril de 2021 pel mes de març, amb reintegrament de la quantia econòmica rebuda amb els interessos corresponents realitzat el 10 d'agost de 2021. L'establiment sol·licitat no disposava de títol habilitat a nom de la persona sol·licitant, tal i com es pot comprovar al registre d'entrada presentat el 7 de juny de 2021, amb RGE núm 2021018658.
Consta a l'expedient, l'informe de seguiment (19) de la subvenció de data 1 de setembre de 2021, de conformitat amb l'establert a l'art. 88.3 de la LGS.
En data 1 de setembre de 2021 s'ha emès informe proposta de la cap de Secció d'Indústria en sentit favorable en relació a la concessió, primer, segon i tercer pagament corresponent al mes de gener, febrer, i març de la convocatòria d'ajudes adreçades a pal·liar les conseqüències de les restriccions motivades per la crisi sanitària de la COVID-19 en els sectors econòmics de la restauració i altres, cofinançades pel Govern de les Illes Balears.
Atès que en data 6 de setembre de 2021, la Intervenció del Consell Insular d'Eivissa, ha emès informe de fiscalització prèvia plena en sentit favorable.
Per tot l'anterior de conformitat amb l'article 72 del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 136, de 18-9-2010, correcció en BOIB núm. 148, de 14-10-2010, modificació en BOIB núm. 48, de 16-4-2016), en base a les competències que legal i reglamentàriament tenc atribuïdes,
PROPOSTA
PRIMER.- Rectificar de conformitat amb l'article 109.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que estableix que les administracions públiques poden rectificar, en qualsevol moment, d'ofici o a instància dels interessats, els errors materials, de fet o aritmètics existents en els seus actes, el següent:
La llista de persones beneficiàries corresponents al municipi de Santa Eulària en el punt tercer de la resolució núm. 2021000030 de la consellera executiva de la consellera executiva del Departament de Promoció Econòmica i Empresarial, i Cooperació Municipal de data 21 d'abril de 2021, en el que es concedia el primer, segon i tercer pagament, corresponent als mesos de gener a març, de la convocatòria d'ajudes adreçades a pal·liar les conseqüències de les restriccions motivades per la crisi sanitària de la COVID-19 en els sectors econòmics de la restauració i altres, cofinançades pel Govern de les Illes Balears, atès que per error es va transcriure la persona física en lloc de la persona jurídica, així com en el seu document d'identificació fiscal en l'informe proposta de la cap de Secció d'Indústria, de data 20/04/2021 (CSV núm. 13523630226113111651), que al seu torn va provocar error a la referida resolució, per a que quedi de la següent manera:
MUNICIPI DE SANTA EULÀRIA |
||||
Núm. |
Núm. Expedient |
BENEFICIARI/A |
NIF Beneficiari/a |
Import Econòmic |
145 |
2021/3005F |
XXXXXXX |
B16579443 |
4.500 € |
SEGON.- Acceptar el desistiment de la subvenció concedida de persona física que a continuació es relaciona, i revocar la concessió de la subvenció atorgada per resolució núm. 2021000016 de 4 de març de 2021, i per resolució núm. 2021000027 de 14 d'abril de 2021, i acceptar el reintegrament realitzat, atès la causa prevista en l'art. 37.a) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions , respecte de la convocatòria d'ajudes adreçades a pal·liar les conseqüències de les restriccions motivades per la crisi sanitària de la COVID-19 en els sectors econòmics de la restauració i altres, cofinançades pel Govern de les Illes Balears:
Núm. RGE |
SOL·LICITANT |
DNI/CIF |
NÚM. Expedient |
|
E/ 2021003404 |
XXXXXXX |
47405880 M |
2021/00002830Q |
TERCER. Concedir les ajudes adreçades a pal·liar les conseqüències de les restriccions motivades per la crisi sanitària de la COVID-19 en els sectors econòmics de la restauració i altres, cofinançades pel Govern de les Illes Balears, a les persones físiques i jurídiques que a continuació es relacionen amb les quanties individuals indicades, que corresponen al mes de gener, febrer i març de 2021:
MUNICIPI D'EIVISSA |
||||
Núm. |
Núm. Expedient |
BENEFICIARI/A |
NIF Beneficiari/a |
Import Econòmic |
252 |
2021/4432P |
XXXXXXX |
B57219529 |
4.500 € |
253 |
2021/4600S |
XXXXXXX |
B16575763 |
4.500 € |
QUART.- Autoritzar i disposar una despesa global de 9.000 euros a favor de les persones físiques i jurídiques relacionades en l'acord tercer, amb càrrec a l'aplicació pressupostària núm. 4220.47900 del pressupost del Consell Insular d'Eivissa de l'any 2021.
CINQUÈ.- Reconèixer l'obligació i proposar el pagament global de 9.000 euros, corresponent al mes de gener, febrer i març, a favor de les persones físiques i jurídiques relacionades a l'acord tercer, amb càrrec a la a l'aplicació pressupostària núm. 4220.47900 del pressupost del Consell Insular d'Eivissa de l'any 2021.
SISÈ.- Notificar a les persones interessades aquesta resolució mitjançant la publicació de la present resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), tot incloent el següent:
Tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent.»
Eivissa, 7 de setembre de 2021
La cap de secció d'Indústria del Departament de Promoció Econòmica i Empresarial, i Cooperació Municipal Olga Torres Ribas