Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 391413
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament de funcionament de la Comissió Assessora en matèria d’accessibilitat
El Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 19 de juliol de 2021 aprovà definitivament la modificació del Reglament de funcionament de la Comissió Assessora en matèria d'accessibilitat, el text íntegre del qual es publica a continuació, per a general coneixement.
Reglament de funcionament de la Comissió Assessora en Matèria d'Accessibilitat
Preàmbul
L'accessibilitat és fonamental perquè totes les persones puguin realitzar les activitats de la vida diària i quotidiana de la manera més autònoma possible.
Les persones amb discapacitat física, sensorial, intel·lectual o mental, i també les persones amb altres tipus de diversitat funcional o gent gran que viuen situacions de desigualtat d'oportunitats i de discriminació, constitueixen un sector de la població heterogeni, però totes elles tenen en comú que, d'una manera o d'una altra, necessiten garanties suplementàries per viure amb plenitud de drets o per participar en igualtat de condicions que la resta de la ciutadania en la vida econòmica, social i cultural del país.
La Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de les persones amb discapacitat fixa el compromís de promoure, protegir i assegurar el gaudi ple i en condicions d'igualtat de tots els drets humans i les llibertats fonamentals per a totes les persones amb discapacitat, i de promocionar el respecte de la seva dignitat inherent.
L'article 14 de la Constitució espanyola consagra el principi d'igualtat davant la llei, sense que pugui prevaler cap tipus de discriminació. L'article 9.2, per la seva banda, estableix que correspon als poders públics promoure les condicions per tal que la llibertat i la igualtat de les persones siguin reals i efectives; remoure els obstacles que n'impedeixin o en dificultin la plenitud, i facilitar la participació de tota la ciutadania en la vida política, econòmica, cultural i social. A més, l'article 10 de la Constitució disposa que la dignitat de la persona és, entre d'altres, fonament de l'ordre polític i de la pau social. En conseqüència, l'article 49 del text constitucional ordena als poders públics que prestin a les persones amb discapacitat l'atenció especialitzada que requereixin i que les emparin especialment perquè puguin gaudir dels seus drets.
El Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, advoca per garantir l'exercici real i efectiu dels drets de les persones amb discapacitat en igualtat de condicions amb la resta de la ciutadania amb mesures com ara l'accessibilitat universal.
L'Estatut d'autonomia disposa en l'article 12 que la comunitat autònoma fonamenta el dret a l'autogovern en els valors del respecte a la dignitat humana, la llibertat, la igualtat, la justícia, la pau i els drets humans, i reafirma els drets fonamentals que emanen, entre d'altres, de la Constitució, com ara la promoció de la igualtat entre la ciutadania.
Així, l'article 16 de l'Estatut inclou la no-discriminació i els drets de les persones dependents i de les seves famílies a la igualtat d'oportunitats, a la participació i protecció, i a la integració i a l'accessibilitat universal, en qualsevol àmbit de la vida pública, social, educativa i econòmica, com un dels eixos centrals de l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears. I en aquest sentit, el darrer apartat d'aquest article recull el mandat a les administracions públiques de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials de la ciutadania de les Illes Balears i dels grups i els col·lectius en què s'integren siguin objecte d'una aplicació real i efectiva.
A més, l'article 19.2 de l'Estatut estableix el mandat a les administracions públiques de les Illes Balears de procurar a les persones dependents la seva integració per mitjà d'una política d'igualtat d'oportunitats, desenvolupant mesures d'acció positiva, i han de garantir l'accessibilitat espacial de les instal·lacions, els edificis i els serveis públics.
L'agost de 2017 va entrar en vigor la Llei 8/2017, de 3 d'agost, d'accessibilitat universal de les Illes Balears. Aquesta llei té per objecte garantir la igualtat d'oportunitats, la no-discriminació i l'accessibilitat universal per permetre l'autonomia personal de totes les persones i, particularment, de les persones amb discapacitat, perquè puguin interactuar de manera plena i efectiva respecte de l'accés i la utilització dels espais d'ús públic, de les edificacions, dels transports, dels productes, dels serveis, de la informació i de les comunicacions.
L'article 6.2 de la Llei 8/2017 estableix que correspon als consells insulars, en l'àmbit de les seves competències, entre altres, les següents:
- Establir criteris i mecanismes per garantir l'aplicació coordinada de la normativa d'accessibilitat a tot el territori insular.
- Controlar el compliment d'allò que s'estableix en la llei, així com dur a terme la funció inspectora i la potestat sancionadora, en l'àmbit de les seves competències.
El Reglament orgànic del Consell Insular de Menorca preveu la possibilitat de crear, en exercici de la potestat d'autoorganització i en el marc de la legislació bàsica de règim jurídic de les administracions públiques, òrgans col·legiats de caràcter no decisori que tenguin com a principal objecte la investigació, l'estudi i la deliberació sobre qüestions o temes concrets vinculats als diferents àmbits materials integrats dintre del cercle de les competències o els interessos del Consell Insular.
La creació d'aquests òrgans col·legiats es pot adreçar, entre altres objectius, a la coordinació de les actuacions i els objectius dels òrgans del Consell Insular amb els propis de les restants administracions per tal de garantir la realització satisfactòria dels primers i l'adequada cooperació i assistència activa del Consell Insular en la consecució dels segons.
El Ple del Consell Insular de Menorca, en la sessió de caràcter ordinari de 23 de febrer de 2004, aprovà inicialment el Reglament de funcionament de la Comissió Assessora en Matèria d'Accessibilitat, el qual s'exposà al públic mitjançant un anunci inserit en el BOIB núm. 35 d'11-03-2004 i, en no haver-s'hi presentat cap reclamació ni suggeriment dintre del termini legalment establert, s'eleva l'acord a definitiu i se'n publica el text íntegre en el BOIB núm. 101 de 20-07-2004.
La necessitat d'adaptar el reglament actual als diferents canvis organitzatius, al que estableix el Reglament de Participació Ciutadana aprovat pel Ple del Consell Insular de Menorca en data 31 de gener de 2005 i a la Llei 8/2017, de 3 d'agost, d'accessibilitat universal de les Illes Balears, motiva la necessitat d'aprovar el nou reglament de funcionament de la Comissió Assessora en Matèria d'Accessibilitat.
Aquest reglament, que compleix amb els principis de bona regulació formulats en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha tramitat a proposta del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera d'acord amb el que estableix la normativa vigent que li resulta d'aplicació.
Article 1. Denominació
Comissió Assessora en Matèria d'Accessibilitat.
Article 2. Composició
La composició d'aquesta comissió és la següent:
2.1. Membres amb veu i vot
a) President o presidenta de la Comissió. És el conseller o consellera executiu a qui correspongui la gestió d'actuacions en matèria d'accessibilitat universal o la persona en qui delegui.
b) Vicepresidència primera, ha de recaure en el conseller o la consellera del Consell Insular que tengui competències en matèria d'urbanisme i ordenació del territori o, si no n'hi hagués, un conseller o una consellera designat per la presidència.
c) Vicepresidència segona, ha de recaure en el conseller o la consellera del Consell Insular que tengui competències en matèria de benestar social i família o, si no n'hi hagués, un conseller o una consellera designat per la presidència.
d) Els vocals designats per la presidència del Consell Insular de Menorca entre persones representatives dels sectors i les institucions següents i a proposta de les entitats:
De cadascun dels membres de la comissió es designarà un/a suplent per als casos d'absència, malaltia o per si hi concorre alguna causa justificada que li impedeixi de poder-hi assistir.
A l'hora de designar els membres de la comissió es fomentarà, en la mesura que sigui possible, la presència equilibrada d'homes i dones en la composició d'aquest òrgan col·legiat.
2.2. Assistents amb veu i sense vot
Es pot convidar altres persones o representants d'entitats públiques o privades, segons la matèria que hagi de tractar la Comissió en cada moment, amb veu i sense vot, i per acord de la presidència.
2.3. Noves incorporacions
Poden incorporar-s'hi nous membres amb veu i vot, per acord del Ple del Consell Insular de Menorca a proposta de la presidència, després de consultar-ho amb la pròpia comissió. L'esmentat acord d'incorporació de nous membres requerirà prosseguir la corresponent tramitació de modificació d'aquest reglament.
2.4. Dels membres de la Comissió
1. Els membres de la Comissió ho són amb caràcter voluntari.
2. El membres de la Comissió estan obligats a mantenir la confidencialitat de les deliberacions i els acords quan, pel caràcter d'aquests, ho decideixi la mateixa Comissió.
2.5. Són causa de pèrdua de la condició de membre de la Comissió:
a) La renúncia expressa i per escrit efectuada davant del president o la presidenta,
b) La revocació, efectuada per la persona o entitat que hagués fet la proposta nomenament.
c) La pèrdua de la condició que hagi motivat el nomenament.
d) El cessament en el càrrec del president o la presidenta del Consell Insular de Menorca que els hagi nomenat, sense perjudici de la pròrroga de les seves funcions des del final del mandat d'aquell fins que prengui possessió del càrrec el nou president o presidenta.
2.6. Les persones que perdin la condició de membre de la Comissió seran substituïdes en un termini d'un mes per les persones que compleixin els requisits i els motius de nomenament, les quals seran nomenades per la presidència a través del mateix procediment establert en els apartats anteriors d'aquest article.
2.7. En l'inici de cada mandat del govern del Consell Insular de Menorca s'han de nomenar, en un termini d'un mes, tots els membres de la Comissió.
2.8. La condició de membre de la Comissió no suposa l'establiment de cap tipus de relació laboral o funcionarial amb el Consell Insular de Menorca.
Article 3. Objecte
L'objecte de la Comissió Assessora en matèria d'Accessibilitat és promoure l'accessibilitat universal i l'eliminació de les barreres arquitectòniques, urbanístiques, del transport i de la comunicació, i convertir l'accessibilitat en una eina d'integració i igualtat de drets i oportunitats, per tal d'aconseguir una millora en la qualitat de vida tant de les persones amb discapacitat com de la resta de la societat, tot d'acord amb el que preveu la Llei 8/2017, de 3 d'agost, d'accessibilitat universal de les Illes Balears.
Article 4. Àmbit d'actuació
El seu àmbit d'actuació és l'illa de Menorca i les seves funcions són aglutinar matèries relacionades amb les telecomunicacions, via pública i espais públics, transport públic, comunicació, infraestructures i edificació, i altres que es puguin presentar lligades a l'accessibilitat.
Article 5. Caràcter assessor de la Comissió
La comissió és un òrgan col·legiat de caràcter deliberant i consultiu.
Els seus dictàmens tenen caràcter preceptiu i no vinculant en les qüestions que incideixin directament en l'accessibilitat en l'àmbit d'actuació del Consell Insular de Menorca.
La comissió ha de resoldre les consultes en el termini màxim de dos mesos des del dia que rebi la corresponent sol·licitud de dictamen. Si, un cop transcorregut aquest termini, no s'ha resolt, s'entendrà acomplert el tràmit.
Article 6. Funcions
Les funcions de la Comissió, en l'àmbit de Menorca, són:
a) Fomentar la millora de la qualitat de vida dels ciutadans en matèria d'accessibilitat universal.
b) Fomentar la participació dels diferents òrgans i àrees de les administracions locals de Menorca i de les organitzacions i entitats ciutadanes competents amb la matèria.
c) Assessorar les distintes administracions municipals en temes relacionats amb l'accessibilitat.
d) Analitzar problemàtiques als edificis de les administracions, incloent-hi el seu entorn, per a facilitar l'accés a tots i cada un dels serveis que s'ofereixen, permetent que totes les persones els puguin conèixer i gaudir-ne, i desplaçar-s'hi de manera autònoma.
e) Promoure l'accessibilitat en el transport, tant públic com privat, amb la finalitat de facilitar el desplaçament autònom per Menorca de tota la ciutadania.
f) Promoure accions formatives per al personal municipal pel que fa a l'atenció adequada a cada persona.
g) Promoure campanyes de sensibilització de la població perquè es faci bon ús dels espais reservats a les persones amb dificultats i perquè es respectin els rebaixos i la resta d'obres realitzades per a optimitzar l'accessibilitat.
h) Col·laborar en la difusió de mesures en matèries d'accessibilitat.
i) Fer recomanacions sobre futures actuacions.
j) Col·laborar amb els equips d'estudis i planificacions.
k) Participar en la confecció de plans estratègics.
l) Promoure ordenances i normativa per instaurar als ajuntaments en matèria d'accessibilitat.
m) Les funcions que, relacionades amb les anteriors, acordi la mateixa comissió.
n) Fer un seguiment dels plans especials d'actuació dels ajuntaments amb l'objecte d'adaptar progressivament les vies públiques, els parcs, els jardins i la resta d'espais d'ús públic.
o) Tenir coneixement sobre l'exempció de complir amb l'establert en la Llei 3/1993 per motius de caràcter historicoartístic que no s'hagin de sotmetre a informe preceptiu del Consell Assessor previst en el Decret 110/2010, de 15 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament per a la millora de l'accessibilitat i l'eliminació de les barreres arquitectòniques,
p) Conèixer els projectes de disposicions generals que afectin la millora de l'accessibilitat i l'eliminació de les barreres arquitectòniques.
Article 7. Funcionament
7.1. Periodicitat de reunions de la Comissió
La Comissió s'ha de reunir en sessió ordinària quatre vegades a l'any (trimestralment).
La Comissió es pot reunir de forma extraordinària les vegades que siguin necessàries per al bon desenvolupament de les seves funcions, quan la convoqui la presidència a sol·licitud de més d'un dels seus membres.
7.2. Convocatòria de la Comissió
La presidència ha de convocar les reunions de la Comissió amb una antelació mínima de 10 dies, excepte en els casos d'urgència. La convocatòria ha d'incorporar l'ordre del dia dels assumptes que s'hagin tractar i l'esborrany de l'acta de la sessió anterior per a la seva aprovació.
Es constituirà una comissió tècnica formada per les persones que ocupin la presidència, les dues vicepresidències i set dels membres vocals que elegeixi la pròpia comissió assessora. Aquesta comissió tècnica s'encarregarà de preparar els assumptes que s'hagin de tractar en les reunions de la Comissió Assessora i col·laborarà amb la presidència a l'hora de formar l'ordre del dia de les sessions de la comissió. Així mateix, aquesta comissió tècnica farà un seguiment dels resultats que derivin dels acords adoptats per la comissió i desenvoluparà les altres funcions que li pugui encarregar la comissió assessora.
7.3. Sessions
Per a la constitució de la Comissió, a l'efecte de la celebració de les sessions, es requereix la presència de la presidència i la secretaria o, si escau, dels seus suplents. Si no hi hagués quòrum, les comissions es consideraran constituïdes en segona convocatòria, una hora després, sempre que hi hagi, com a mínim, la tercera part dels seus membres, inclòs el/la president/a o el/la vicepresident/a.
La direcció i representació de la Comissió queda atribuïda a la presidència, a la qual corresponen les funcions previstes expressament en aquest reglament i les que resultin inherents al principi de direcció presidencial que, segons el Reglament de participació ciutadana, regeix els consells sectorials.
Les persones que ocupen les vicepresidències substituiran, per ordre de nomenament, la presidència en l'exercici de les seves funcions en els casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra circumstància que la impossibiliti temporalment d'exercir-les.
Els acords s'adoptaran segons la regla bàsica de decisió consensuada. Només en cas d'impossibilitat de consens, apreciada lliurement per la presidència, es farà la votació corresponent, i aleshores serà necessari el vot favorable de la majoria simple dels membres de la Comissió. Tots els membres tenen un vot, i els empats s'han de dirimir pel vot de qualitat de la presidència. Quan un/a vocal dissenteixi del criteri majoritari formalitzat en el corresponent acord, podrà emetre el seu vot particular, que s'incorporarà a l'acta de la sessió.
De cada reunió s'aixecarà una acta, en la qual s'han de reflectir un extracte de les deliberacions i els acords adoptats. L'acta de cada reunió s'ha de remetre, abans de la convocatòria de la propera reunió, a tots els membres de la Comissió.
El secretari o la secretària és la persona responsable de custodiar i arxivar les actes, a les quals poden tenir accés els membres de la Comissió i qualsevol persona física o jurídica que ho sol·liciti de forma raonada amb el vistiplau del president o la presidenta. Així mateix, és la persona encarregada de totes aquelles funcions previstes en la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
La presidència ha d'assegurar l'adequada difusió, a través de qualsevol mitjà d'accés general, de tots els acords o les decisions que es prenguin, per tal de garantir-ne el coneixement per part de les entitats del sector i la ciutadania en general.
Així mateix, la presidència de la Comissió ha de donar compte a aquest òrgan col·legiat del resultat derivat de les propostes, els suggeriments i altres decisions adoptades per aquest.
7.4. Dictàmens de la comissió
En tenir caràcter consultiu i de participació, els seus dictàmens constitueixen directrius amb rang de recomanacions, les quals han de motivar els actes, els acords i les resolucions que dictin, així com les línies d'actuació diferents, en el supòsit que s'apartin de les esmentades directrius.
Article 8. Col·laboració administrativa
Els ajuntaments de Menorca han de demanar un informe a la Comissió per planificar les seves actuacions i adoptar criteris relacionats amb l'objectiu de fer una Menorca més accessible. Així mateix, li han de remetre la informació necessària.
Article 9. Publicitat
El Consell Insular de Menorca ha de donar públic coneixement, per qualsevol mitjà de difusió previst en el Reglament de participació ciutadana i en qualsevol cas a través d'un espai específic dins del portal web institucional, de totes les circumstàncies relacionades amb la COMISSIÓ ASSESSORA EN MATÈRIA D'ACCESSIBILITAT, com ara la seva composició, les dates de reunió, els acords presos i altres que resultin d'interès general.
Article 10. Compensació econòmica
No correspon cap remuneració econòmica per exercir la funció de vocal.
Article 11. Finançament
El Consell de Menorca disposarà els fons necessaris per al seu funcionament d'acord amb una planificació anual d'actuació.
En el cas que s'estableixin projectes específics d'actuació en el si del Consell, s'han de preveure partides específiques per al seu finançament.
Article 12. Modificació del present reglament
Correspon al Ple, amb els mateixos requisits que per a la seva creació, la modificació d'aquest reglament.
Disposició derogatòria
Amb l'entrada en vigor d'aquest reglament resta derogat l'aprovat pel Ple del Consell Insular de Menorca en la sessió de caràcter ordinari de 23 de febrer de 2004 (BOIB núm. 101 de 20-7-2004).
Disposició final
Pel que fa al funcionament de la Comissió s'aplicarà supletòriament el que estableixen la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, o la legislació que les substitueixi o complementi i que reguli el funcionament dels òrgans col·legiats i el procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, es poden interposar, en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.
Tot això sens perjudici que es pugui utilitzar qualsevol altre recurs que es consideri procedent en dret.
Tot l'anterior s'ajusta a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula de la jurisdicció contenciosa administrativa, i a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.
Maó, 31 d'agost de 2021
Per delegació de la presidenta, La secretària Rosa Salord Olèo (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)