Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 390975
Convocatòria de prestacions econòmiques de dret de concurrència per a persones amb discapacitat a l’àmbit de l’illa d’Eivissa per a l’any 2021
El Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, en sessió ordinària de data 6 d'agost, va aprovar per unanimitat l'acord següent:
“(…)
Primer.- Aprovar la convocatòria de prestacions econòmiques de dret de concurrència per a persones amb discapacitat a l'àmbit de l'illa d'Eivissa per a l'any 2021 que obra a l'expedient administratiu de referència amb CSV:13525176460554025552.
Segon.- Autoritzar la despesa d'un màxim de 180.000 € (cent vuitanta mil euros), amb càrrec a l'aplicació pressupostària 2315-4890000, dels vigents pressupostos de la Corporació, per a la convocatòria de prestacions econòmiques de dret de concurrència per a persones amb discapacitat a l'àmbit de l'illa d'Eivissa per a l'any 2021.
Tercer.- Delegar en la consellera executiva del Departament de Benestar Social i Recursos Humans la resolució de concessió i de pagament de les prestacions de conformitat amb el previst al punt desè de la convocatòria.
Quart.- Publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la seu electrònica del Consell Insular la convocatòria de prestacions econòmiques de dret de concurrència per a persones amb discapacitat a l'àmbit de l'illa d'Eivissa per a l'any 2021.
(...)”
Convocatòria de prestacions econòmiques de dret de concurrència per a persones amb discapacitat a l'àmbit de l'illa d'Eivissa per a l'any 2021
Primer. Justificació
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (segons redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que el va reformar) estableix en l'article 12 els principis rectors de l'activitat pública i disposa que les institucions pròpies de la comunitat autònoma han de promoure, entre d'altres, la cohesió social i el dret a la protecció social. Així mateix, en el seu article 16.4 disposa que les administracions públiques, en el marc de les seues competències respectives, han de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears i dels grups i col·lectius en què s'integren siguin objecte d'una aplicació real i efectiva.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials a les Illes Balears, té com a finalitat principal aconseguir el major benestar social possible al territori de les Illes Balears, de forma progressiva i en tots els seus aspectes, mitjançant un sistema d'acció social integrat per serveis socials i mesures d'assistència social que afavoreixin el desenvolupament ple de la persona dins la societat per superar i prevenir les causes determinants de la seua marginació i promoure'n la plena integració social.
I a l'article 6 de l'esmentada norma s'estableixen com a persones destinatàries dels serveis socials, amb caràcter prioritari, les que es trobin, entre d'altres, en situació de discapacitat física, psíquica o sensorial.
D'altra banda, l'article 20 de la referida Llei 4/2009, d'11 de juny, estableix que les prestacions del sistema públic de serveis socials poden ser tècniques, econòmiques o tecnològiques. I a l'article 22 defineix les prestacions econòmiques establint:
“1. Són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.
2. Les prestacions econòmiques es poden atorgar amb caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència o urgència social.
3. Les prestacions econòmiques que es derivin del desenvolupament d'aquest article queden excloses de l'àmbit d'aplicació de la normativa general de subvencions.”
El Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, regula els diferents tipus de prestacions econòmiques establertes a la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, i dedica el seu títol III a la regulació de les prestacions econòmiques de dret de concurrència. Aquestes prestacions socials de caràcter econòmic de concurrència competitiva permeten desenvolupar, al marge de la normativa de subvencions, convocatòries d'ajudes econòmiques que tenguin una disponibilitat econòmica limitada.
El Consell Insular d'Eivissa ha assumit competències en matèria de serveis socials i assistència social en virtut de la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, i de la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, en els termes i amb l'abast que estableixen aquestes lleis.
Per part del Departament de Benestar Social i Recursos Humans es pretén, amb l'aprovació de la present convocatòria de prestacions, atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones amb discapacitat de l'illa d'Eivissa que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts, dins d'aquest any 2021.
Segon. Objecte
L'objecte de la present convocatòria és establir el procediment per atorgar les prestacions econòmiques de dret de concurrència per a persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial reconeguda que siguin residents a l'illa d'Eivissa.
Aquestes prestacions econòmiques tenen com a finalitat atendre la necessitat de fer front a tractaments o altres despeses per a la millora física, psíquica i sensorial, així com suplir o compensar les limitacions i les mancances funcionals, facilitant el desenvolupament de la vida diària, augmentant la qualitat de vida i el benestar social de les persones beneficiàries a qui van destinades quan aquestes no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.
Tercer. Consignació pressupostària habilitada per atendre les prestacions
El pressupost que s'habilita per a aquesta convocatòria és d'un màxim de cent vuitanta-vuit mil euros (180.000€) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 2315.4890000 del pressupost del Consell Insular d'Eivissa per a l'exercici 2021.
En cap cas l'import màxim concedit a una mateixa persona a l'empara d'aquesta convocatòria no podrà superar els quatre mil tres-cents setanta-cinc euros (4.375€), amb els límits que es detallen al punt tercer de la present convocatòria.
Quart. Persones beneficiàries i condicions per accedir-hi
Poden ser persones beneficiàries de les prestacions econòmiques de dret de concurrència que es regulen en aquesta convocatòria aquelles que compleixin amb els requisits següents:
-Tenir menys de 65 anys a la data de presentació de la sol·licitud.
- Tenir reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33% i vigent en la data de presentació de la sol·licitud, o ser beneficiari d'una pensió de la Seguretat Social per incapacitat permanent en grau de total, absoluta o gran invalidesa, o ser pensionista de classes passives de jubilació o retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat.
- Acreditar que s'està residint a l'illa d'Eivissa i que ho ha estat fent durant els darrers dotze mesos abans de la sol·licitud de la prestació.
- Tenir una renda per càpita de la unitat econòmica de convivència igual o inferior a 19.771,50€ (renda calculada en base a 2,5 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples, l'IPREM, anual i tenint en compte 14 pagues).
- Justificar que s'han realitzat i abonat despeses en concordança a la discapacitat que es té reconeguda, de la persona beneficiària de la prestació, durant el període comprès de l'1/10/2020 al 31/08/2021, ambdós inclosos.
Les despeses que s'han realitzat han d'entrar dins d'algun dels següents supòsits:
I. Rehabilitació: Les ajudes per a rehabilitació tenen per objecte contribuir a sufragar les despeses derivades dels tractaments de psicoteràpia, fisioteràpia, tractaments psicopedagògics, psicomotricitat, logopèdia, atenció primerenca i altres activitats terapèutiques de les persones beneficiàries d'aquesta ajuda.
Les referides actuacions han d'estar realitzades per professionals amb titulació oficialment reconeguda.
II. Mobilitat, les quals tenen per objecte facilitar la major autonomia possible, dins l'entorn familiar i social, de les persones majors i amb discapacitat que tenguin problemes de mobilitat i es podran sol·licitar per aconseguir un augment de la capacitat de desplaçament.
III. Adaptació de la llar, les quals tenen l'objectiu de la supressió de barreres arquitectòniques per a la llar i/o l'adaptació d'aquesta per donar accessibilitat a les persones beneficiàries d'aquestes ajudes.
En el cas d'obres, s'haurà d'adjuntar la documentació acreditativa de l'ajuntament i/o la normativa vigent, per poder realitzar-les.
IV. Ajudes tècniques i altres: aquells instruments que, actuant com a intermediaris entre la persona i l'entorn, ja sigui amb mitjans mecànics o estàtics, permetin la seua cura, facilitin la seua relació i permetin una major mobilitat i autonomia i així millorar la seua qualitat de vida.
Pel que fa a les despeses presentades s'ha de tenir present que han de ser concordants amb la discapacitat de la persona sol·licitant, això significa que han d'estar relacionades amb la seua particular discapacitat.
En aquells casos en què no quedi acreditada estrictament la concordança entre la discapacitat i la despesa, es valorarà la idoneïtat de la dita sol·licitud sempre que estigui acompanyada d'informe tècnic professional dels serveis públics on s'especifiqui relació entre la despesa realitzada i la discapacitat.
D'altra banda, la justificació del pagament de les referides despeses es realitzarà aportant l'acreditació del seu abonament; segons el mitjà de pagament que s'hagi utilitzat, s'haurà d'aportar la documentació que tot seguit s'indica:
a) Pagament mitjançant transferència bancària o ingressos en compte bancari:
- Document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de la transferència o l'ingrés, la data del document, l'import i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament. No s'acceptaran captures de mòbil, ni resguard del caixer.
b) Pagament en metàl·lic:
- Una factura original signada i segellada pel proveïdor, amb l'expressió “rebut en metàl·lic” o similar.
c) Pagament mitjançant xec nominatiu:
- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu emès a nom del proveïdor que emet la factura o document equivalent, sempre que estigui vençut.
- Extracte del compte corrent del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquest xec o pagaré.
d) Pagament mitjançant targeta de crèdit o dèbit:
- Extracte del compte en què figuri el càrrec del pagament amb targeta. No s'acceptaran captures de mòbil, ni resguard del caixer.
e) Pagament mitjançant domiciliació bancària:
- Extracte bancari en què figuri el càrrec de la domiciliació.
Quint. La quantia de la prestació, efectes i durada
La quantia de la prestació correspondrà al 75% de les despeses que es presentin per valorar la necessitat amb el límit que s'especifica a cada concepte que a continuació es detalla, i amb una quantitat màxima de 4.375€ per beneficiari.
Les quantitats màximes establertes en aquesta convocatòria per cada concepte són les següents:
|
CONCEPTE |
LIMIT MÀXIM |
1 |
Tractaments dentals només: implants dentals, corones, ponts, pròtesis completes o parcials. Queden exclosos els tractaments d'ortodòncia. |
1.000€ |
2 |
Elevador WC |
92€ |
3 |
Fèrula de descàrrega dental/oclusal |
172€ |
4 |
Tractaments rehabilitadors sociosanitaris |
195€/mes, màxim 2.340€ |
5 |
Reparació de cadira de rodes |
600€ |
6 |
Reparació de cadira de rodes elèctrica |
1.500€ |
7 |
Coixí antiescares |
500€ |
8 |
Lents de contacte graduades |
212€ |
9 |
Respatller de llit ajustable |
62€ |
10 |
Falca de posicionament |
458€ |
11 |
Coixí per aixecar-se |
225€ |
12 |
Elevador de vàter amb recolzabraços |
230€ |
13 |
Respatller per a tetraplègics o amb problemes de posició |
764€ |
14 |
Fusta de banyera |
62€ |
15 |
Sistema de banyera al llit |
734€ |
16 |
Respatller de WC amb suports laterals de tronc |
549€ |
17 |
Protector de cap |
275€ |
18 |
Corrioles |
277€ |
19 |
Adquisició de cadira de rodes |
1.048€ |
20 |
Adquisició de cadira de rodes elèctrica |
4.375€ |
21 |
Adaptació de cadira de rodes |
2.250€ |
22 |
Caminador |
85€ |
23 |
Caminador (tipus walkers) |
750€ |
24 |
Adaptació funcional de la llar per suprimir barreres arquitectòniques i/o condicionament d'aquesta |
3.810€ |
25 |
Grua estàndard |
2.123€ |
26 |
Trapezi |
130€ |
27 |
Taula de transferències |
85€ |
28 |
Disc giratori |
92€ |
29 |
Arnès per a grua |
230€ |
30 |
Disc giratori amb recolzament de tronc |
458€ |
31 |
Grua de bipedestació |
2.500€ |
32 |
Grua de sostre |
3.360€ |
33 |
Llit hospitalari i/o adaptat/articulat |
1.437€ |
34 |
Carro elevador de llit |
764€ |
35 |
Baranes de llit |
239€ |
36 |
Matalàs lateralitzador |
3.669€ |
37 |
Matalàs antiescares |
350€ |
38 |
Cadira per pujar i baixar escales |
277€ |
39 |
Rampes manuals portàtils |
458€ |
40 |
Aparell pujaescales portàtil |
3.810€ |
41 |
Automatisme de portes |
1.100€ |
42 |
Cadira d'interior de posicionament |
915€ |
43 |
Cadira vertical |
3.369€ |
44 |
Cadira lleugera |
1.010€ |
45 |
Seient giratori de banyera |
277€ |
46 |
Seient elevador de banyera |
1.375€ |
47 |
Barres de paret |
138€ |
48 |
Ulleres graduades |
212€ |
49* |
Audiòfons |
1.128€ c/u |
50* |
Implant coclear |
987€ c/u |
51* |
Altres dispositius similars o anàlegs per facilitar l'audició |
987€ c/u |
52 |
Ortesi |
952€ |
53 |
Plataforma abatible de dutxa |
978€ |
54 |
Cadira/ dutxavàter |
598€ |
55 |
Seient abatible de dutxa |
230€ |
56 |
Barra abatible |
165€ |
57 |
WC-bidet |
643€ |
58 |
Aparell per menjar |
3.513€ |
59 |
Cadira dutxavàter basculant amb accessoris |
915€ |
60 |
Passamans |
92€ |
61 |
Paral·leles |
368€ |
62** |
Obtenció del permís de conduir per a persones amb discapacitat física que necessitin adaptació del vehicle |
480€ |
63 |
Assistència a escoles d'estiu i serveis anàlegs amb caràcter psicoeducatiu de l'illa d'Eivissa i en el període de vacances de estiu |
150€/mes, 450€ període total |
64 |
Assistència institucionalitzada per a persones amb discapacitat en centres d'atenció especialitzada en règim residencial si la plaça és privada |
750€/mes |
65*** |
Desplaçament de la persona amb discapacitat al centre d'atenció especialitzada amb plaça privada, concertada o pública |
75% de la despesa amb un màxim de 1.028€ |
66*** |
Desplaçament d'un acompanyant de la persona amb discapacitat al centre d'atenció especialitzada amb plaça privada, pública o concertada, sempre que coincideixi en dia i hora amb el de la persona amb discapacitat |
75% de la despesa amb un màxim de 1.028€ |
67*** |
Desplaçament dels familiars, fins a segon grau de parentesc per consanguinitat i afinitat, per visitar la persona amb discapacitat a centre d'atenció especialitzada amb plaça privada, pública o concertada on es troba institucionalitzada |
75% de la despesa amb un màxim de 1.028€ |
68 |
Gandula banyera (nens) |
913€ |
69 |
Reductor seient amb subjeccions (nens) |
230€ |
70**** |
Adquisició de vehicles de motor |
3.810€ |
71**** |
Adaptació de vehicle de motor |
3.810€ |
Així mateix, amb la valoració i l'acceptació prèvies del Departament de Benestar Social i Recursos Humans es podran considerar despeses valorables de la necessitat les anàlogues a les descrites anteriorment, per un import màxim de 1.875 €.
* Pel que fa referència a les despeses d'audiòfons, implants coclears i altres dispositius similars o anàlegs de les graelles 49, 50, 51, en el cas dels audiòfons, els implants coclears i altres dispositius similars o anàlegs no es considerarà com a valorable de la necessitat la despesa de les piles que no siguin les inicials.
** Pel que fa referència a l'obtenció del carnet de conduir, graella 62, caldrà acreditar tenir dificultats de mobilitat de conformitat amb el previst al Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat.
*** Pel que fa referència a les despeses de desplaçaments establertes a les graelles 65, 66 i 67, totes les factures de bitllets d'avió i de vaixell hauran d'especificar el trajecte d'anada o de tornada, la data i el preu total. No estaran permesos per a la valoració de la necessitat els bitllets oberts ni de primera classe, business o anàlegs. En aquests bitllets es tendrà en compte que la data en què s'efectuï el trajecte sigui dins el període comprès en la convocatòria.
**** Pel que fa referència a les despeses d'adquisició i adaptació de vehicle de motor, graelles 70 i 71, és necessari que la persona beneficiària estigui en possessió del permís de conduir i acrediti tenir dificultats de mobilitat de conformitat amb el previst al Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat.
En el cas que la persona beneficiària no pugui obtenir el permís de conduir per motius de la seua discapacitat o edat, podran sol·licitar l'ajuda per a l'adquisició de vehicle els familiars que en tenguin cura i estiguin en possessió del carnet de conduir, sempre que les persones beneficiàries tenguin dificultats de mobilitat de conformitat amb el referit Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre.
Per poder rebre aquestes ajudes caldrà que s'acrediti que han transcorregut cinc (5) anys des de la data d'adquisició de l'últim vehicle subvencionat (Annex V).
Sisè. Règim d'incompatibilitat amb altres prestacions, si escau
Les prestacions de concurrència competitiva no són incompatibles, per la seua naturalesa, amb cap pensió ni prestació pública.
En cap cas, l'import de la prestació que es concedeixi no pot superar, aïlladament o en concurrència amb subvencions d'entitats públiques o privades, el cost de les despeses presentades per valorar la necessitat, pel que fa a la finalitat i el període objecte de la prestació objecte de la present convocatòria.
Setè. Publicitat
Aquesta convocatòria es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu Electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es).
La publicació dels actes i els tràmits del procediment i la resolució de concessió es faran mitjançant la seua inserció al tauler d'anuncis i edictes electrònics de la Seu Electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es) de conformitat amb el previst a l'article 43 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i de conformitat amb els requisits contenguts a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i garantia dels drets digitals, i les indicacions de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.
El Departament competent, sense perjudici de la publicitat preceptiva, ha de donar la màxima difusió a la convocatòria per concedir prestacions socials de caràcter econòmic.
Vuitè. Presentació de sol·licitud de la prestació, terminis i documentació a adjuntar
El termini per presentar les sol·licituds serà de quinze dies hàbils, a partir de l'endemà de la data de publicació de la present convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Les sol·licituds de la prestació es formalitzaran mitjançant instància, segons el model normalitzat que figura com a Annex I d'aquesta convocatòria.
Les sol·licituds es dirigiran a la Presidència del Consell Insular d'Eivissa i es presentaran al Registre General de la mateixa institució (avinguda d'Espanya, 49, 07800 Eivissa). Així com també hi haurà la possibilitat d'enregistrar les sol·licituds telemàticament a la pròpia Seu Electrònica habilitada a tal fi, de conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015 o en qualsevol de les formes establertes a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si la sol·licitud s'envia per correu, la documentació corresponent s'ha de presentar en un sobre obert per tal que l'exemplar destinat al Consell Insular d'Eivissa es dati i se segelli abans que se certifiqui. En el cas que l'oficina de correus corresponent no dati i segelli la sol·licitud, s'entendrà com a data vàlida de presentació la d'entrada al Registre General del Consell Insular d'Eivissa.
Si la sol·licitud es lliura en un lloc que no és el Registre del Consell Insular d'Eivissa, es recomana enviar al correu electrònic dep.benestar@conselldeivissa.es el full amb el segell d'entrada dins termini al Departament de Benestar Social i Recursos Humans durant les 24 hores següents al lliurament. En els mateixos termes, si s'envia per correu certificat, es recomana trametre per fax el full de la sol·licitud amb el segell de Correus en què consti la tramesa dins termini.
Les sol·licituds aniran acompanyades de la documentació següent:
- DNI/NIE de la persona sol·licitant. En el supòsit que la sol·licitud es presenti en representació d'una altra persona, també s'haurà de presentar el DNI/NIE de la persona representant degudament autoritzada.
- En el cas de presentació de NIE, aquest ha d'anar acompanyat de la documentació que acrediti la identitat de la persona beneficiària.
- En el cas que el beneficiari sigui major de 18 anys i tengui capacitat legal modificada, s'haurà d'adjuntar la sentència legal.
- Llibre de família o documentació anàloga oficial que el substitueixi en el supòsit que la persona beneficiària no visqui sola a l'habitatge, o certificat d'estar inscrita al corresponent registre de parelles estables.
- Certificat de convivència emès per l'ajuntament del municipi de residència.
- Certificat històric d'empadronament a nom de la persona beneficiària, on consti la data d'alta en qualsevol dels municipis de l'illa d'Eivissa.
- Documentació en vigor, acreditativa del reconeixement de la situació de discapacitat mitjançant resolució o targeta acreditativa; resolució que acrediti la condició de pensionista de la Seguretat Social per incapacitat permanent total, absoluta o gran invalidesa, pensionista de classes passives de jubilació o retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat, emès per l'òrgan competent.
- Títol de família monoparental, si és el cas.
- Per als supòsits de sol·licitud d'ajuda per a institucionalització, informe acreditatiu del centre on es troba institucionalitzada la persona beneficiària de l'ajuda, on consti que es tracta d'una plaça privada.
- Declaració de la renda dels membres majors d'edat de la unitat de convivència, corresponent a l'exercici 2020. En el cas de no estar obligat a fer-la, s'haurà d'aportar el certificat de renda expedit per l'Agència Tributària. En el seu cas, es pot autoritzar el Consell Insular d'Eivissa per tal que pugui aconseguir aquesta documentació, segons els models que figuren com a annexos II i III.
- En el cas de ciutadans de la Unió Europea o persones estrangeres residents a Eivissa, quan no constin dades sobre els seus ingressos hauran de presentar documentació suficient acreditativa en què consti en quin país tributen i els ingressos que perceben del país corresponent.
- Factures originals de la despesa realitzada, emeses des de l'1 d'octubre de 2020 fins al 31 d'agost de 2021 i la documentació justificativa del pagament de les factures de conformitat amb el previst al punt tercer de la present convocatòria.
- En el supòsit de despeses per d'obres, s'haurà d'adjuntar la documentació acreditativa de l'ajuntament i/o la normativa vigent, per poder realitzar-les.
- Les factures originals a nom de la persona beneficiària, o el seu representant legal, justificatives de les despeses, emeses i pagades del dia 1 d'octubre de 2020 fins al 31 d'agost de 2021, ambdós inclosos, exceptuant les factures emeses la darrera setmana del mes d'agost, que podran ser pagades fins al dia 10 de setembre de 2021.
- En el supòsit que la persona beneficiària sigui menor d'edat o estigui incapacitada judicialment, la factura podrà anar a nom del seu representant legal.
- Quan s'hagi demanat i/o rebut una subvenció per fer front a despesa presentada per valorar la necessitat (pel mateix concepte i dins del mateix període de la prestació), s'haurà d'acreditar l'import, la procedència i l'aplicació a l'objecte de l'ajuda, i s'haurà de presentar una declaració responsable (Annex IV).
Imprès de transferència bancària del Consell Insular expedit necessàriament a nom de la persona beneficiària de l'ajuda, segellat per l'entitat bancària i signat per la persona beneficiària. En el cas que la persona beneficiària sigui menor d'edat, el document esmentat haurà d'anar a nom de la persona representant. Podreu trobar aquest document a la pàgina web de la institució (www.conselldeivissa.es) i també a la Seu Electrònica.
- Qualsevol altre document que es consideri oportú aportar.
A més de la documentació esmentada abans, les sol·licituds d'ajudes aniran acompanyades de la documentació específica següent:
A. Quan la despesa sigui per a l'adquisició o l'adaptació de vehicle de motor, s'haurà d'aportar a més:
- Fotocòpia compulsada del permís de conduir corresponent al tipus de vehicle que es pretengui adquirir.
- Declaració responsable que garanteixi que el vehicle s'utilitzarà per a ús personal i privat (Annex V).
- Declaració responsable en què consti que han transcorregut cinc anys des de la data d'adquisició de l'últim vehicle subvencionat (Annex V).
- Acreditar tenir dificultats de mobilitat de conformitat amb el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre.
B. Quan la despesa sigui per a l'adaptació de vehicle a motor:
- Permís de conduir corresponent, en què s'especifiqui el tipus d'adaptació prescrita.
Les persones que hagin presentat en aquest Consell Insular qualsevol d'aquests documents en virtut d'anteriors sol·licituds només hauran d'aportar la documentació que sigui necessari actualitzar o renovar, sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des que la documentació fou presentada i s'assenyalin la data i el número de registre d'entrada de l'escrit amb el qual es varen aportar.
El Consell Insular d'Eivissa pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud de prestació presentada, com pot ser la prescripció tècnica del professional corresponent, memòria explicativa de les actuacions a realitzar, etc.
Si la sol·licitud no reuneix les dades d'identificació, tant de la prestació sol·licitada com de la persona sol·licitant, o alguns dels requisits establerts en la present convocatòria, s'ha de requerir d'acord amb el que estableix l'article 73 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior als deu dies, s'esmeni la falta o s'acompanyin els documents preceptius amb indicació que, si no ho fa, es tendrà per desistida la petició, amb resolució prèvia expressa.
Novè. Els criteris de valoració i prelació de la situació de necessitat
8.1. Aquestes prestacions s'atorgaran tenint presents tres criteris: la unitat econòmica de convivència, la renda per càpita de la unitat econòmica de convivència i la realització i el pagament de les despeses corresponents a la necessitat a valorar.
A) La unitat econòmica de convivència.
A.1) La unitat econòmica de convivència del grup familiar.
S'entendrà com a unitat econòmica de convivència del grup familiar aquell que resideixi a l'habitatge quan entre els components del grup hi hagi un vincle de matrimoni o estiguin inscrits en el registre de parelles estables o tenguin algun fill en comú, un vincle de consanguinitat o afinitat fins al primer grau.
En els casos d'acolliment familiar permanent de menors, el/la menor tendrà la consideració de membre de la unitat econòmica de convivència quan consti resolució administrativa, o judicial, si és el cas.
El grau de parentesc es computarà segons disposa el Codi civil i a partir de la persona beneficiària de l'ajuda.
En el cas que la unitat econòmica de convivència descrita anteriorment superi la renda per càpita prevista per rebre les prestacions, es comptabilitzaran també les persones menors d'edat o discapacitades menors de 65 anys (o majors de 65 anys que acreditin que la condició de persona amb discapacitat es va reconèixer abans de complir aquesta edat) que viuen al mateix domicili unides a la persona beneficiària de l'ajuda per un grau de parentesc per consanguinitat fins al tercer grau i d'afinitat fins al segon grau a efectes de determinar la renda per càpita.
Quan del certificat de convivència municipal juntament amb la documentació relativa a la discapacitat o equivalent es derivi que a l'habitatge hi ha dues o més persones amb discapacitat menors de 65 anys (o majors de 65 anys que acreditin que la condició de persona amb discapacitat es va reconèixer abans de complir aquesta edat) i tenguin alguna relació de parentesc amb el beneficiari o beneficiària de l'ajuda, no s'aplicarà el requisit de renda.
A.2) Unitat econòmica de convivència de persones que viuen soles.
En el cas de persones que viuen soles, es dividirà la renda anual per 1,5 a l'efecte de determinar la renda per càpita.
A.3) La unitat econòmica de convivència de famílies monoparentals.
Als efectes d'aquesta convocatòria, s'entén per família monoparental la definida com a tal a la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies de les Illes Balears. Per acreditar aquesta condició es requereix la presentació de la resolució del títol de família monoparental.
En aquest cas, s'inclourà a efectes de còmput un membre més a la unitat familiar a l'efecte de determinar la renda per càpita.
B) La renda per càpita de la unitat econòmica de convivència
La renda s'obtendrà de la suma de la base imposable general i la base imposable de l'estalvi.
En el cas de les persones contribuents que no estiguin obligades a presentar declaració de renda, s'obtendrà de la suma dels rendiments íntegres del treball, els rendiments del capital mobiliari i els guanys patrimonials sotmesos a retenció, menys les despeses deduïbles dels rendiments del treball.
No tenen la consideració de rendes aquelles que resten exemptes de l'IRPF.
No tendran dret a rebre les prestacions aquelles persones que estiguin obligades a fer la declaració de renda i no l'hagin presentada.
C) Les despeses corresponents a les necessitats per fer front a tractaments o altres despeses per a la millora física, psíquica i sensorial, així com suplir o compensar les limitacions i les mancances funcionals de conformitat amb l'establert al punt quart de la present convocatòria de prestacions.
8.2. Ordre de prelació
Les prestacions s'atorgaran d'acord amb aquest ordre de prelació, fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari disponible:
1. Beneficiaris no obligats a presentar renda.
2. Renda per càpita de la unitat familiar.
En el supòsit d'empat, tendran prioritat les unitats familiars en què hi hagi persones menors d'edat i, si persisteix l'empat, per ordre d'entrada de la sol·licitud.
Desè. Instrucció, resolució i notificació
El Departament de Benestar Social i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa serà el competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds. Els ajuts es concediran, per delegació del Consell Executiu, mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Benestar Social i Recursos Humans.
Les resolucions de la consellera executiva, dictades per delegació, i que s'han de considerar dictades per l'òrgan delegant (el Consell Executiu), no exhaureixen la via administrativa i s'hi podrà interposar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular d'Eivissa en el termini d'un mes comptador a partir del dia següent de la publicació de la resolució en el BOIB, tot d'acord amb els articles 112.1, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb l'article 22.2 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, i l'article 147.1 del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa.
Els expedients es resoldran en un termini màxim de tres mesos a comptar des de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat acte exprés, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada. La notificació de la resolució de les ajudes es realitzarà mitjançant la publicació al tauler d'edictes de la Seu Electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es).
L'obtenció de la prestació en virtut d'aquesta convocatòria no genera cap dret a l'obtenció d'altres prestacions en exercicis posteriors.
Onzè. Pagament de la prestació
El pagament es realitzarà mitjançant un pagament únic per transferència bancària i al número de compte que consti a l'imprès presentat juntament amb la sol·licitud de prestació, una vegada dictada la resolució de la consellera executiva del Departament de Benestar Social i Recursos Humans.
Aquestes prestacions no requeriran més justificació que l'acreditació prèvia del compliment dels requisits exigits a la convocatòria per part de la persona beneficiària. Tot i això es podran realitzar els controls que s'estimin pertinents per verificar el compliment dels requisits i les condiciones previstos a la convocatòria.
Dotzè. Obligacions de les persones beneficiàries
Les persones beneficiàries d'aquesta prestació estan obligades a:
- Col·laborar en tot allò que el Departament de Benestar Social i Recursos Humans els requereixi.
- Comunicar la sol·licitud i l'obtenció d'una subvenció per fer front a la despesa presentada per valorar la necessitat de la prestació.
- Reintegrar l'import de les prestacions indegudament percebudes.
Tretzè. Causes específiques d'extinció de la prestació
Les causes específiques d'extinció de la prestació són:
- Falsejament o ocultació de les dades per obtenir o augmentar la prestació.
- Renúncia de la persona beneficiària a la prestació econòmica.
Catorzè. Supòsits de reintegrament
Les persones destinatàries, per iniciativa pròpia o per requeriment de l'administració, han de reintegrar les quanties rebudes per error o percebudes indegudament quan es produeixi alguna de les causes d'extinció o suspensió de la prestació, per modificació de la prestació o qualsevol altra causa admesa en dret d'acord amb l'article 40 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i amb l'article 77 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Quinzè. Règim jurídic
En tot allò no previst en la present convocatòria s'ha d'aplicar el previst al Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Eivissa, 1 de setembre de 2021
La cap de Secció de Serveis Socials Ana Andreu Mas