Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DES CASTELL
Núm. 390899
Aprovació definitiva de l'Ordenança Fiscal Reguladora del Preu Públic de la prestació dels serveis municipals de l'Escola Infantil 0 - 3 anys
El Ple de l'Ajuntament des Castell en data 30 de juny de 2021 va aprovar provisionalment l'Ordenança Fiscal Reguladora del Preu Públic de la Prestació dels Serveis Municipals d'Escola Infantil de 0-3 anys.
Aquest acord va ser sotmès a informació pública durant un període de 30 dies hàbils mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 93 de dia 13 de juliol de 2021. Durant aquest període no s'han presentat reclamacions ni al·legacions, per la qual cosa, de conformitat amb l'establert a l'art. 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, s'entén aquell definitivament aprovat, restant el text tal i com segueix.
Que aquesta aprovació definitiva així com el text definitivament aprovat mitjançant el present es publiquin al BOIB a l'efecte del seu general coneixement així com de la seva entrada en vigor, en compliment del que assenyala l'article 103.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Ordenança Núm.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DEL PREU PÚBLIC DE LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS MUNICIPALS D'ESCOLA INFANTIL 0-3 ANYS.
Article 1. Objecte i fonament.
De conformitat amb l'establert en l'article 127, en relació a l'article 41, ambdós del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLRHL), l'Ajuntament des Castell acorda establir en aquest terme municipal el preu públic relatiu per a les prestacions de serveis de l'escola infantil pública i altres serveis educatius de 0 a 3 anys, que s'ha de regir per aquesta ordenança, a l'empara del que disposen els articles que van del 41 al 47 del TRLRHL.
Article 2. Fet imposable.
Constitueix el fet imposable del preu públic la prestació dels serveis d'escolarització, despesa de material i altres serveis educatius complementaris propis de les escoles infantils, quan aquests siguin realitzats pel serveis municipals.
Article 3. Subjecte passiu.
Són subjectes passius del preu públic, en concepte de contribuents, les persones físiques que sol·licitin o es beneficiïn de la prestació dels serveis o realització de les activitats a què es refereix a l'article sisè d'aquest text.
Estan obligats al pagament de les quanties contingudes en aquesta normativa:
Article 4.- Persones responsables i successors.
1. Són responsables tributàries les persones físiques i jurídiques determinades com a tals a la Llei General Tributària.
2. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de la persona interessada, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei General Tributària.
3. Les obligacions tributàries pendents s'exigiran a les persones successores de les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat, en els termes previstos a la Llei General Tributària.
Article 5.- Meritació.
1. El pagament de la matrícula es fa una sola vegada coincidint amb el final del procés d'admissió i és la condició per considerar definitivament admès a l'infant.
2. En el cas de les quotes, l'obligació de pagament neix quan s'inicia l'activitat que constitueix el fet imposable.
En conseqüència, no es considerarà formalitzada la matrícula i admès un infant, mentre no s'hagi satisfet el preu públic de matriculació. Aquesta obligació coincideix amb el final del procés d'admissió.
Article 6. Quotes
La quantia a exigir per a la prestació dels serveis es determina en funció de les tarifes següents, segons els serveis que s'utilitzin.
CONCEPTE |
IMPORT |
MATRÍCULA
|
100 € (PAGAMENT ÚNIC)
|
AULA DE NADONS I EI1 |
226 € (11 MENSUALITATS) |
AULES EI2 I EI3 |
176€ (11 MENSUALITATS) |
MATERIAL |
5€ (11 MENSUALITATS) |
Article 7.- Reduccions.
1. Les reduccions de les matrícules i les quotes dels preus públics de l'escola infantil des Castell s'estableixen d'acord amb el que disposa l'article 44.2 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, que permet la reducció de les quanties dels preus públics quan existeixin raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin.
L'òrgan competent per a concedir les reduccions de les matrícules i les quotes és la Junta de Govern Local, qui determinarà la seva concessió quan es donin els requisits establerts.
2. Requisits econòmics per a la sol·licitud de les reduccions:
Es podrà sol·licitar reducció mitjançant la corresponent sol·licitud per escrit, per a aquells alumnes que es matriculin en l'escola infantil pública. Es realitzarà una sol·licitud per cada alumne i la reducció s'aplicarà a la matrícula i a totes les quotes a les que es fa referència a l'article 6.
El factor determinant serà el total de renda familiar disponible associat al nombre de membres de la unitat familiar. Per establir la base de càlcul anual de la unitat familiar i saber en quin tram de reducció es troba, es calcula la suma dels ingressos anuals que, per qualsevol concepte, percep aquesta unitat i es relaciona el total d'ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar.
Es computaran com a ingressos familiars la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any corresponent al darrer exercici fiscal liquidat en el moment de cada convocatòria.
A l'efecte del càlcul dels ingressos familiars són membres computables de la unitat familiar:
La renda es calcularà de la manera següent:
De tots els membres que obtinguin ingressos, es sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, i se n'exclouran els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.
S'haurà de justificar declaració de l'IRPF. Els membres que no hagin presentat declaració d'IRPF hauran de presentar certificat d'imputacions de renda de l'AEAT. I, en els casos en que no se pugui presentar aquesta documentació, les persones sol·licitants presentar tota la informació necessària i requerida per l'Ajuntament, sense perjudici de les comprovacions que aquest pugui fer.
Es determinen quatre tipus de reduccions (100%, 75%, 50% i 25 %), en funció de la renda calculada per a la unitat familiar i el nombre de membres d'aquesta. La renda familiar anual no pot superar les quantitats de la taula següent:
TRAMS |
Membres de la unitat familiar
|
REDUCCIÓ 100% |
REDUCCIÓ 75% |
REDUCCIÓ 50% |
REDUCCIÓ 25% |
---|---|---|---|---|---|
1 |
2 Membres |
Iprem X 0,95 |
Iprem X 1,3 |
Iprem X 1,625 |
Iprem X 1,95 |
2 |
3 Membres |
Iprem X 1,125 |
Iprem X 1,5 |
Iprem X 1,875 |
Iprem X 2,25 |
3 |
4 Membres |
Iprem X 1,2 |
Iprem X 1,6 |
Iprem X 2 |
Iprem X 2,40 |
4 |
5 Membres |
Iprem X 1,275 |
Iprem X 1,7 |
Iprem X 2,125 |
Iprem X 2,55 |
5 |
6 Membres |
Iprem X 1,35 |
Iprem X 1,8 |
Iprem X 2,25 |
Iprem X 2,7 |
6 |
7 Membres |
Iprem X 1,425 |
Iprem X 1,9 |
Iprem X 2,375 |
Iprem X 2,85 |
7 |
8 Membres |
Iprem X 1,5 |
Iprem X 2 |
Iprem X 2,5 |
Iprem X 3 |
* El barem per fer el càlcul d'aquestes reduccions està basat en l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), publicat anualment a la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat.
A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar.
Un cop determinat el percentatge de reducció que li correspon en funció del tram assignat segons els ingressos familiars, es farà un salt de tram si la persona beneficiària de la reducció compleix algun dels requisits següents:
3. Supòsits de revisió de les reduccions.
Els requisits econòmics de les reduccions establertes, s'hauran d'acreditar en el moment de formalitzar-se la matrícula i únicament es podran revisar amb posterioritat quan es doni alguna de les circumstàncies següents:
4. En els casos que es plantegin dubtes o incògnites respecte a l'oportunitat de donar la reducció sol·licitada, les famílies demandants resten obligades a presentar qualsevol informació que se'ls sol·liciti. A més, hauran d'estar disposades a realitzar les entrevistes necessàries amb eles serveis socials municipals o l'EAP per aclarir la situació familiar i econòmica en què es troben, en qualsevol moment durant el curs escolar en què estan reben la reducció.
5. La persona beneficiària està obligada a comunicar a l'Ajuntament la concessió d'altres ajuts que rebi pels mateixos conceptes, els quals no podran superar el total de les quotes previstes.
Article 8.- Tramitació de les sol·licituds de reduccions.
Sens perjudici d'allò que disposa l'art. 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, les sol·licituds de reducció s'hauran d'adreçar al registre d'entrada de l'Ajuntament, preferiblement de manera telemàtica i subsidiàriament de forma presencial.
Si la reducció es sol·licita per a més d'un membre de la família, es presentarà un imprès per a cada membre; però només caldrà lliurar un exemplar de la documentació adjunta, sempre que l'alumnat estigui matriculat en el mateix municipi. Les persones sol·licitants hauran d'aportar la documentació requerida i podran afegir-hi altres documents que puguin justificar la seva situació. No s'acceptaran declaracions jurades ni justificacions de despeses.
Juntament amb la sol·licitud de reducció s'haurà de presentar la següent documentació:
Article 9.- Liquidació i ingrés.
L'import de la matrícula s'abonarà mitjançant transferència bancària al compte que s'indicarà, lliurant el justificant de pagament juntament amb la documentació requerida en el moment de formalitzar-se la sol·licitud. El pagament es realitzarà sempre abans de l'inici del curs escolar, excepte si l'alta es realitza amb el curs ja iniciat, en què es realitzarà en el moment de l'alta.
En cas de sol·licitar reducció de les quotes i la matrícula, si la reducció es resol favorablement, el pagament de la matrícula realitzat es revisarà i es retornarà en proporció de la reducció concedida.
Excepte casos excepcionals que impedeixin la incorporació a l'escola infantil, no es retornarà l'import abonat en concepte de matrícula.
El pagament de la matrícula inclou el compromís d'assistència al centre i el pagament de les quotes mensuals, sempre i quan no causi baixa voluntària del servei.
Les quotes es liquidaran mensualment i anticipadament durant els primers dies del mes, mitjançant càrrec en compte bancari. Amb aquesta finalitat, el subjecte passiu haurà d'estendre la corresponent ordre bancària i domiciliar el pagament en el moment de la inscripció. El pagament de la quota de material s'efectuarà conjuntament amb les mensualitats mitjançant l'esmentada domiciliació bancària. Excepcionalment l'ajuntament podrà autoritzar altres formes de pagament.
Tota vegada s'han liquidat les quotes mensuals no seran prorratejables.
Les sol·licituds de baixa s'hauran de tramitar a l'Escola Infantil des Castell abans del dia 25 del mes anterior a aquell en què hagin de tenir efecte.
En cas d'impagament o de retorn de rebuts domiciliats en els terminis establerts a aquest efecte es podrà procedir a la tramitació dels corresponents expedients de constrenyiment per a la recaptació de les quotes meritades.
Únicament es procedirà a la devolució de l'import del preu públic corresponent quan no es presta el servei o activitat per causa imputable a l'Administració municipal.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA ÚNICA
En el cas d'infants que en la data d'entrada en vigor d'aquesta ordenança estiguin ja matriculats a l'escola infantil pública, se'ls permetrà accedir igualment i prèvia petició expressa i per escrit a les reduccions previstes en la present ordenança.
En tot cas, les sol·licituds en qüestió s'hauran d'haver presentat, com a màxim, dins dels trenta dies naturals següents a l'inici del curs escolar, i adreçades en tot cas al registre d'entrada de l'Ajuntament.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queden derogats tots aquells preceptes de l'ordenança municipal reguladora de les taxes dels serveis municipals d'ensenyament, cultura i esports que s'oposin o contradiguin les previsions establertes en aquesta.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Tot el que no estigui previst en aquesta ordenança, es regirà pel Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, així com la Llei General Tributària i el Reglament General de Recaptació.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta Ordenança, aprovada pel Ple Municipal en sessió celebrada dia 30 de juny de 2021, entrarà en vigor a l'endemà de la seva publicació definitiva en el BOIB, tot de conformitat amb allò establert a l'article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, i produirà efectes a partir del curs escolar 2021/22.
Es Castell, 27 d'agost de 2021
L'alcaldessa Juana Escandell Salom