Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

INSTITUT D'ESTUDIS BALEÀRICS

Núm. 389062
Resolució del president de l’Institut d’Estudis Baleàrics de dia 31 d'agost de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per donar suport a projectes d’investigació d’humanitats i de la cultura vinculats amb les Illes Balears per a l’any 2021, en el context de l’actual pandèmia de COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. Després d'un any 2020 ple d'incerteses a causa de la pandèmia de COVID-19, de reducció de capacitats als espectacles culturals a un 30 %, de cancel·lació i ajornament d'actes, etc., la situació d'excepció continua afectant gran part dels hàbits socioculturals al llarg d'enguany. La COVID-19 ha fet necessàries unes mesures de seguretat sanitària que impedeixen realitzar amb normalitat gran part dels esdeveniments culturals i el conjunt de la indústria cultural. La temporada de festivals segueix essent complexa per la possibilitat de cancel·lació de serveis de proveïdors i empreses de muntatge d'escenaris, de so i de seguretat, les despeses de publicitat o els pagaments per endavant a artistes; no sols per les actuals restriccions, sinó per la inviabilitat econòmica d'abordar esdeveniments amb cabudes inferiors al 80 %.

La pèrdua d'activitat fa que la situació de les empreses i professionals del sector cultural sigui precària, ja que les empreses han hagut de mantenir els locals, les infraestructures i els sous dels treballadors encara que s'hagin suspès la majoria d'activitats. A més, el manteniment d'algunes mesures sanitàries, com l'obligació de distanciament social, fa augmentar el nivell de risc de fallida econòmica.

El sector cultural, sotmès ara a una situació insostenible, era el que menys s'havia recuperat de la greu crisi de l'any 2008. De fet, d'acord amb les estadístiques recollides en l'Anuari 2019 del Ministeri de Cultura, en els darrers anys, de relativa bonança econòmica, el percentatge d'ocupació mitjana anual cultural de les Illes Balears va tenir un descens notable entre els anys 2017 i 2018, atès que va passar del 4,2 % al 3,4 %. El nombre d'empreses en el període esmentat va disminuir, de l'1,9 % a l'1,8 %, tot i que la nostra comunitat supera notablement la despesa mitjana del conjunt de l'Estat.

2. D'acord amb l'article 44 de la Constitució espanyola, els poders públics han de promoure i tutelar l'accés a la cultura, a la qual tothom té dret. Cal tenir en compte:

a) La pèrdua d'activitat del conjunt del sector cultural es va registrar, molt notablement, abans de la declaració de l'estat d'alarma.

b) Aquesta crisi sanitària té un impacte directe en l'economia i en la societat i, molt especialment, en totes les activitats i indústries culturals, i sobretot en les activitats amb públic en directe, que han estat prohibides i que actualment es poden fer amb una cabuda molt limitada, a causa del perill de contagi.

c) La suspensió, pràcticament absoluta, de les activitats culturals durant un període prolongat de temps requereix una línia d'ajudes per protegir l'ocupació i mantenir el teixit productiu de les diferents activitats culturals de les Illes Balears i facilitar el pagament de les ajudes de la manera més àgil possible.

d) Segons l'estudi «The Economy of Culture in Europe», elaborat el 2006 per la Comissió Europea, la justificació d'una intervenció pública dins el sector cultural recolza sobre el pensament europeu que la cultura és un bé indispensable d'interès general. Això motiva que les polítiques culturals i els mecanismes públics considerin les indústries culturals i creatives com un bé inherent i indispensable per fomentar la cohesió social i territorial.

3. L'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sense perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

L'IEB s'adscriu a la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, d'acord amb el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Mitjançant el Decret 48/2018, de 21 de desembre, es varen aprovar els Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics. D'acord amb l'article 4, l'IEB té com a fins generals els relacionats amb l'ensenyament i la normalització lingüística de la llengua catalana, la promoció de la cultura de les Illes Balears i la seva projecció exterior, d'acord amb aquests Estatuts i respectant les competències pròpies dels consells insulars. En l'article 5 s'hi indiquen, entre d'altres, les funcions i competències següents:

a) El foment de la recerca, en totes les àrees de la cultura i la ciència, en temes relacionats amb les Illes Balears, d'acord amb els objectius generals que amb vista a la recerca proposin el Govern de les Illes Balears i el mateix IEB.

b) La formació lingüística en llengua catalana dels ciutadans de les Illes Balears, fora de l'ensenyament reglat.

c) El foment dels usos socials de la llengua catalana en tots els àmbits de la vida diària, amb respecte i protecció de les modalitats insulars del català de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i sens perjudici de la unitat de la llengua.

d) La difusió, per mitjans propis o aliens, de qualsevol tipus d'activitat cultural que es dugui a terme en l'àmbit territorial de les Illes Balears.

e) La publicació en el camp dels estudis locals, mitjançant l'elaboració de monografies, col·leccions i revistes, i l'organització de jornades, congressos i conferències.

f) El foment d'activitats culturals relatives a l'intercanvi i la relació entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i entre les Illes Balears i l'exterior.

g) La difusió de la informació relativa als ajuts i els serveis que els organismes d'àmbit insular i municipal destinen a la creació artística i cultural.

L'article 40 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, per la qual es crea l'entitat pública empresarial Institut d'Estudis Baleàrics, indica en l'apartat 3 que per dur a terme les funcions i activitats esmentades l'entitat pot exercir totes les potestats administratives que siguin necessàries, fins i tot la de foment.

L'article 30.26 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents de cultura, activitats artístiques i culturals, i el foment i difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, així com la seva difusió nacional i internacional.

El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2018-2020, que es va aprovar mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 i la vigència del qual s'ha prorrogat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021, preveu la línia de subvenció IV.2.15: ajuts per donar suport als projectes d'investigació d'humanitats i de la cultura vinculats amb les Illes Balears en el marc de la situació d'emergència de salut pública provocada per la pandèmia.

D'acord amb l'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009), poden ser objecte de subvencions les activitats corresponents a la promoció de la cultura i de les arts plàstiques tant entre les Illes Balears com a l'exterior.

4. Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19, aprovat per les decisions de la Comissió Europea SA.56851 (2020/N), de 2 d'abril de 2020, i SA.57019 (2020/N), de 24 d'abril de 2020, i les seves modificacions. La data de concessió de les ajudes esmentades s'ha prorrogat fins al 31 de desembre de 2021.

Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 20.1.j) dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per donar suport a projectes d'investigació d'humanitats i de la cultura vinculats amb les Illes Balears per a l'any 2021, en el context de l'actual pandèmia de COVID-19, d'acord amb l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 200.000 euros (dos-cents mil euros), d'acord amb les anualitats següents: 2021: 16.000 euros; 2022: 184.000 euros.

3. Autoritzar una despesa de 200.000 euros, amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics.

4. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el president de l'Institut d'Estudis Baleàrics en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 31 d'agost de 2021

El president de l'Institut d'Estudis Baleàrics Miquel Company i Pons

 

ANNEX 1 Convocatòria

1. Objecte i finalitat

1.1. Aquesta convocatòria té per objecte donar suport a la recerca, preparació i redacció de projectes d'investigació d'humanitats i de la cultura vinculats amb les Illes Balears.

Els projectes han de ser originals i inèdits i han d'estar escrits en llengua catalana o en llengua castellana.

1.2. Les ajudes tenen com a finalitat incentivar la recerca i la investigació en l'àmbit de les humanitats i de la cultura, per a la preparació i redacció de treballs d'investigació, projectes curatorials i de gestió cultural relacionats amb pràctiques artístiques, assajos històrics i literaris, entre d'altres.

1.3. El projecte d'investigació subvencionat ha de tenir una extensió mínima de 360.000 caràcters (aproximadament 120 pàgines o 60.000 paraules).

2. Prohibició de subcontractació

Atesa la natura de la convocatòria, el beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades.

3. Import i imputació pressupostària

3.1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria pluriennal és de 200.000 € (dos-cents mil euros), amb càrrec al capítol IV dels pressuposts de l'Institut d'Estudis Baleàrics, amb les anualitats següents:

  • 2021: 16.000 euros
  • 2022: 184.000 euros

3.2. L'import global que comprèn la present convocatòria és de 200.000 euros, que es distribueixen en 20 ajudes de 10.000 euros cadascuna, per a la recerca, preparació i redacció de projectes d'investigació.

3.3. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a la disponibilitat pressupostària que estableix el punt anterior.

3.4. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot ampliar l'import assignat inicialment mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Beneficiaris i requisits

4.1. En són beneficiaris:

a) Les persones físiques majors de 18 anys que desenvolupen la seva activitat professional en l'àmbit esmentat en l'apartat 1 de la base primera.

b) Els col·lectius d'investigadors, estudiosos o creadors constituïts com a persona jurídica o comunitat de béns donades d'alta d'activitat econòmica en epígrafs vinculats a la investigació i a l'activitat professional en l'àmbit de la cultura. Aquestes persones jurídiques, a més, han de complir les condicions següents:

1r. Estar establertes en un estat membre de la Unió Europea o de l'espai econòmic europeu.

2n. Tenir en el moment de sol·licitar l'ajuda un establiment permanent operatiu a la comunitat autònoma de les Illes Balears amb almenys dos anys d'antiguitat, o bé acreditar que el 50 % dels contractes laborals o serveis contractats els han fet en el darrer any a les Illes Balears o que desenvolupen més del 50 % de la seva activitat a les Illes Balears.

c) No en poden ser beneficiàries les persones físiques o jurídiques que varen obtenir una ajuda de l'IEB pel mateix concepte en les dues convocatòries anteriors per donar suport als projectes d'investigació d'humanitats i de la cultura vinculats amb les Illes Balears, tant si l'obtingueren com a autor, coautor o en representació.

d) Les agrupacions de persones físiques o jurídiques privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, les activitats o els comportaments o estiguin en la situació que motiva la concessió de la subvenció.

Si es tracta d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, s'han de fer constar d'una manera explícita, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de la subvenció que ha d'aplicar cadascun d'ells, que també tindran la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'entendrà dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció prevists en la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4.2. Tots els sol·licitants d'aquestes ajudes han de complir els requisits següents:

a) Estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè l'IEB comprovi d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat o certificats corresponents, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.

b) Presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els apartats 6, 7 i 8 d'aquesta convocatòria.

c) Complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

d) Disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de la subvenció en el moment de la publicació de la convocatòria.

e) Presentar, en cas que l'entitat estigui exempta de declarar l'IVA, un certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària que ho acrediti. Si no es presenta aquest certificat, l'IVA de les factures que es presentin com a part del compte justificatiu no es pot subvencionar.

4.3. No poden ser beneficiàries d'ajudes les persones, les entitats o les agrupacions següents:

a) Les que incorrin en qualsevol de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, entre les quals hi ha haver sol·licitat la declaració de concurs, haver estat declarades insolvents en qualsevol procediment, estar declarades en concurs, estar subjectes a intervenció judicial o haver estat inhabilitades d'acord amb la Llei concursal sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat a la sentència de qualificació del concurs.

b) Les que hagin estat sancionades o condemnades per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

c) Les que hagin estat sancionades mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra d'aplicable.

4.4. Les ajudes regulades en aquesta convocatòria es poden concedir a empreses i autònoms que no estiguin en crisi i a empreses i autònoms que no estaven en crisi (en virtut del que es disposa en l'article 2, punt 18 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories)) el 31 de desembre de 2019, però que sí que hi estaven o van començar a estar-hi amb posterioritat a aquesta data a conseqüència del brot de COVID-19.

Sens perjudici del que s'estableix amb caràcter general en el paràgraf anterior, es poden concedir ajudes amb les modalitats i condicions descrites a microempreses o petites empreses (en el sentit de l'annex I del Reglament general d'exempció per categories) que ja estaven en crisi el 31 de desembre de 2019, sempre que no es trobin immerses en un procediment concursal ni hagin rebut una ajuda de salvament o de reestructuració.

5. Normativa aplicable

Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. Termini i presentació de sol·licituds

6.1. El termini per presentar les sol·licituds, dirigides a l'IEB, és de vint-i-cinc dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

6.2. No s'admet cap sol·licitud presentada amb posterioritat al termini indicat ni cap modificació de la documentació referida al projecte subvencionable susceptible de valoració.

6.3. Les sol·licituds s'han de formalitzar obligatòriament amb els models establerts en els annexos, disponibles a la Seu Electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org.

6.4. Si la quantia consignada en aquesta convocatòria s'exhaureix abans de l'expiració del termini per presentar sol·licituds, es pot suspendre la concessió de les ajudes mitjançant la publicació d'una resolució del president de l'IEB en el BOIB.

6.5. Si el sol·licitant és una persona jurídica, ha de dur a terme la petició de l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.

6.6. En el cas de persones jurídiques amb residència fiscal a l'Estat espanyol (empreses, cooperatives, societats civils, associacions i fundacions), tota la documentació (sol·licitud, annexos i justificació) s'ha de presentar de manera obligatòria a través del Registre Electrònic Comú (REC) del Ministeri de Política Territorial i Funció Pública. El REC està disponible a la pàgina web https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do.

6.7. En el cas de persones físiques (persones donades d'alta en el règim especial de treballadors autònoms i comunitats de béns), també és recomanable presentar tota la documentació (sol·licitud, annexos i justificació) a través del Registre Electrònic Comú (REC) del Ministeri de Política Territorial i Funció Pública. El REC està disponible a la pàgina web https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do. Això no obstant, les persones físiques també poden presentar la documentació (sol·licitud, annexos i justificació) al Registre de l'IEB, o als registres i les oficines prevists en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les sol·licituds lliurades en paper per registre s'han de presentar en fulls separats (sense enquadernar i sense cap tipus d'unió), tots impresos a una cara o bé tots impresos a dues cares. Si la rellevància del document ho exigeix o hi ha dubtes derivats de la qualitat de la còpia, l'encarregat del Registre pot sol·licitar l'acarament de les còpies aportades amb els originals respectius, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o informació original. En qualsevol moment, en el supòsit de concessió de la subvenció, es pot requerir la documentació original per acarar-la amb la presentada.

6.8. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds degudament emplenades d'acord amb els models disponibles a la Seu Electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org, en la forma establerta a l'article 16 de la Llei 39/2015. S'aconsella emplenar els annexos de la convocatòria amb un processador de textos.

6.9. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni les deficiències dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la mateixa Llei.

6.10. Si la documentació aportada no compleix els requisits establerts en aquesta convocatòria, no s'admetrà la sol·licitud.

6.11. Cada sol·licitant únicament pot presentar una sol·licitud per a un projecte.

6.12. Els coautors han d'emplenar i signar la part de l'annex 2 referent als coinvestigadors secundaris, aportant la documentació que s'hi indica, com també l'annex 3.

7. Termini d'execució de les actuacions

El projecte subvencionat ha d'estar acabat abans del 15 d'octubre de 2022.

8. Documentació

8.1. El document original de la sol·licitud s'ha de presentar per mitjà del model normalitzat (annex 2), degudament emplenat i signat, i ha d'anar acompanyat de la documentació següent:

a) La documentació acreditativa de la personalitat física o jurídica:

a.1) Persona física:

— L'acreditació de la identitat: fotocòpia del DNI, passaport o NIE.

a.2) Persona jurídica:

— Una fotocòpia del NIF de la persona jurídica i una fotocòpia del DNI, passaport o NIE de la persona física que la representa.

— El document constitutiu de la persona jurídica.

— Els estatuts socials inscrits degudament en el registre.

Un document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona física que signa la sol·licitud, el qual ha d'estar vigent en el moment de presentar la sol·licitud.

— Un document acreditatiu d'estar donat d'alta en l'impost d'activitats empresarials (IAE) en epígrafs vinculats al sector cultural o d'investigació.

b) Una declaració responsable per mitjà del model normalitzat (annex 3), en què el sol·licitant manifesti els punts següents:

— Que compleix les obligacions que estableix l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, com també les que estableix aquesta convocatòria.

— Que aporta la documentació adjunta a la sol·licitud, vertadera i correcta.

— Que no incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre l'ajuda, de conformitat amb la normativa aplicable.

— Que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

— Que compleix la legalitat vigent i aplica criteris d'igualtat d'oportunitats pel que fa a la contractació de treballadors.

— Que no ha estat mai objecte de sancions administratives fermes ni sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

— Que, si escau, ha sol·licitat ajudes i subvencions a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que se li han concedit les ajudes i subvencions esmentades.

c) Una memòria descriptiva i detallada del projecte, la qual ha de tenir una extensió màxima de 60.000 caràcters (aproximadament 20 pàgines o 10.000 paraules). Aquesta memòria serveix perquè la Comissió Avaluadora puntuï el projecte i, per tant, només es valorarà la informació que s'hi inclogui. Hi ha de constar la informació següent:        

  • Títol, objectius i descripció del projecte.
  • Context i oportunitat del projecte, amb la indicació dels valors de retorn de caràcter social, cultural, científic i artístic, entre d'altres.
  • Plantejament metodològic i recursos d'investigació prevists.
  • Format i extensió prevists.
  • Pla de treball.
  • Si el projecte inclou aspectes i/o temàtiques relacionades amb la perspectiva de gènere.

Cal que la documentació aportada inclogui tots els aspectes necessaris per a la correcta valoració del projecte de conformitat amb els criteris de valoració fixats a l'apartat 10.1.

d) Una trajectòria o currículum del sol·licitant. Aquesta informació serveix perquè la Comissió Avaluadora puntuï la trajectòria i, per tant, només es valorarà la informació que s'hi inclogui. Hi ha de constar la informació següent:

  • Projectes culturals o d'investigació dirigits o coordinats.
  • Publicacions. Relació de llibres o articles publicats en revistes especialitzades.
  • Participació a simposis, congressos, jornades, seminaris, fires especialitzades, presentacions i taules rodones.
  • Mèrits obtinguts. Premis i beques.

Cal que la documentació aportada, la qual ha d'estar degudament acreditada, inclogui tots els aspectes necessaris per a la correcta valoració del projecte d'investigació i de la trajectòria de conformitat amb els criteris de valoració fixats a l'apartat 1 de la base desena.

En els casos de coautoria, només es valora la trajectòria de la persona triada com a líder.

La documentació dels apartats c) i d) s'ha de presentar en paper i en suport electrònic (PDF), en un CD o en una memòria USB.

La documentació relativa al projecte ha de presentar-se en format electrònic independentment del canal emprat (presencial o electrònic) per presentar la sol·licitud.

Els documents electrònics que s'han de presentar han de tenir les característiques següents:

  • S'utilitzaran els models descarregables, i es presentaran, preferentment, en el mateix format del model.
  • La resta de la documentació es presentarà en format PDF.
  • La grandària màxima de tota la documentació electrònica presentada serà de 30 Mb.

e) L'acord de coautoria, si escau, degudament signat i especificades les quantitats d'ajuda acordades entre els coautors.

f) L'acreditació que la persona o l'entitat beneficiària de l'ajuda és titular del compte bancari facilitat.

g) Per a subvencions de més de 3.000 €, cal presentar els certificats d'estar al corrent de pagament de les obligacions tributàries amb:

— L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

— La Tresoreria General de la Seguretat Social

— L'Agència Estatal d'Administració Tributària

Aquests certificats només s'han de presentar en el cas que no s'hagi autoritzat l'IEB a fer la consulta telemàtica (vegeu l'autorització corresponent dins l'annex 3).

Això no obstant, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 €, la persona o l'empresa interessada pot substituir la presentació d'aquests certificats mitjançant la presentació d'una declaració responsable.

8.2. Si la sol·licitud o la documentació presentades no compleixen els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni o aporti els documents preceptius dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb l'advertiment que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la mateixa Llei.

8.3. Si la documentació aportada incompleix els requisits establerts en aquesta convocatòria, no s'admetrà la sol·licitud.

8.4. Qualsevol dada no documentada i/o acreditada degudament no serà computada en la valoració del projecte.

9. Criteris per seleccionar els beneficiaris

La selecció dels beneficiaris s'ha de fer mitjançant el procediment de concurs d'acord amb el procediment següent:

a) Un cop finalitzat el període de presentació de sol·licituds, la Comissió Avaluadora ha de fer una valoració dels projectes sol·licitats d'acord amb els criteris de valoració de l'apartat 10 i ordenar els projectes per ordre de puntuació. Si hi ha alguna coincidència de puntuació, té preferència la sol·licitud que tengui una millor valoració en el criteri o criteris de desempat establerts també en l'apartat esmentat.

b) Les ajudes s'atorguen per l'ordre que s'estableix a l'apartat 10 fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari assignat.

c) Només tenen dret a la subvenció els sol·licitants que han obtingut un mínim de 40 punts d'acord amb els criteris de valoració fixats en el subapartat 10.1.a), referent a la valoració del projecte.

d) En cas que dins l'expedient no hi consti la documentació que es requereix com a requisit per participar en la convocatòria, es pot formular un requeriment d'esmena. No es pot requerir ni aportar cap document susceptible de valoració.

e) Les ajudes s'atorguen segons els imports establerts.

f) En cas que algun beneficiari renunciï a l'ajuda, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients, seguint el mateix criteri que s'estableix en l'apartat 10.

10. Criteris de valoració

10.1. Per elaborar la proposta de resolució de les subvencions, la Comissió de Valoració ha d'aplicar els criteris que es detallen:

a) Valoració del projecte (0-80 punts). S'ha de valorar:

1r. Qualitat i interès del projecte

En aquest apartat es consideren aspectes com ara:

    1.  

i. interès temàtic del projecte (0-20 punts)

ii. claredat de redacció i coherència del plantejament amb els objectius prevists (0-15 punts)

iii. interès i adequació de la metodologia emprada (0-15 punts)

iv. grau d'innovació i/o originalitat i singularitat de l'enfocament del projecte (0-15 punts)

v. grau d'impacte i/o aportació a la reflexió i la crítica en l'àmbit d'estudi (0-10 punts)

2n. Inclusió d'aspectes i/o temàtiques relacionades amb la perspectiva de gènere (0-5 punts)

b) Valoració de la trajectòria (0-20 punts). S'ha de valorar:

1r. Projectes (0-10 punts):

i. nombre de projectes culturals o d'investigació dirigits o coordinats. 1 punt per projecte

2r. Publicacions (0-5 punts):

i. nombre de llibres o articles publicats en revistes especialitzades. 1 punt per llibre publicat i 0,5 punts per article

3r. Participació en simposis, congressos, jornades, seminaris, fires especialitzades, presentacions i taules rodones. 1 per participació (0-3 punts)

4t. Mèrits obtinguts: premis i beques. 1 per mèrit (0-2 punts)

En el cas de projectes de coautoria, només es valora la trajectòria de la persona designada com a líder del projecte.

10.2. La puntuació màxima que es pot obtenir és de 100 punts, i la puntuació mínima que cal tenir per accedir a l'ajuda és de 40 punts en el subapartat 10.1.a), referent a la valoració del projecte.

10.3. En cas d'igualtat en la puntuació, el criteri de desempat és donar prioritat al projecte que ha obtingut una major puntuació en els subapartats 10.1.a).1r.i., 10.1.a)1r.iv. i 10.1.a).1r.v., per aquest ordre.

11. Nombre de sol·licituds

11.1. Cada beneficiari, tant si és autor com coautor, només pot presentar anualment un màxim d'1 sol·licitud. En cas que es presentin i que superin aquest límit seran automàticament desestimats segons l'ordre d'arribada.

11.2. Si un beneficiari ha obtingut una subvenció per part de l'IEB d'una convocatòria anterior de subvencions per donar suport a projectes d'investigació d'humanitats i de la cultura vinculats amb les Illes Balears, no s'hi pot presentar fins passades dues convocatòries.

11.3. No es pot presentar cap sol·licitud relacionada amb projectes que ja hagin obtingut ajudes o premis.

11.4. Les actuacions objecte de l'ajuda han d'estar finalitzades el 15 d'octubre de 2022.

12. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment

12.1. En aplicació de l'article 8 de les bases reguladores, correspon al director de l'IEB la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. D'acord amb els Estatuts de l'IEB, l'òrgan competent per resoldre és el president de l'IEB.

12.2. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

13. Composició de la Comissió Avaluadora

13.1. Per a l'avaluació de les sol·licituds presentades es constitueix una comissió avaluadora, composta per les persones següents:

– President: el director de l'IEB (amb veu, però sense vot).

– Vocals: un tècnic de l'IEB (amb veu, però sense vot) i un mínim de tres professionals de prestigi nomenats per l'IEB (amb veu i vot).

– Secretari: un tècnic de l'IEB (amb veu, però sense vot).

Es constituiran, si escau, comissions avaluadores en funció dels àmbits d'especialització dels projectes presentats.

El nomenament dels membres de la comissió es farà públic a través del web http://ww.iebalearics.org.

13.2. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora es regeix pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

14. Instrucció i resolució del procediment

14.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director de l'IEB.

14.2. La instrucció del procediment es du a terme d'acord amb l'article 24 de la Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i l'article 8 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.

14.3. El director de l'IEB ha de formular una proposta de resolució provisional amb la inclusió de tantes sol·licituds com sigui possible en la data de la proposta. Aquesta proposta s'ha de publicar al web de l'IEB a fi que les persones interessades puguin formular-hi al·legacions en un termini de cinc dies hàbils comptadors des de la publicació de la proposta de resolució al web de l'IEB, la qual cosa s'ha de fer constar mitjançant una diligència de l'òrgan instructor.

Com a avís, i sense efectes de notificació, l'IEB ha d'informar per via telemàtica, a l'adreça electrònica indicada en la sol·licitud, del fet que s'ha publicat la proposta de resolució provisional al web de l'IEB, així com de la data de publicació i l'enllaç al web.

14.4. El president de l'IEB ha de resoldre el procediment mitjançant una resolució motivada en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: el beneficiari, la descripció, l'import de l'activitat que se subvenciona, l'import de la subvenció i els recursos administratius pertinents. La resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

14.5. Les resolucions del president de l'IEB que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.

14.6. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds. S'entenen desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini esmentat.

14.7. Una vegada publicades les resolucions definitives, els beneficiaris han de comunicar a l'òrgan que les ha emeses l'acceptació (annex 4) o la renúncia a la subvenció.

14.8. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució en el BOIB, no es fa constar el contrari.

14.9. En cas de renúncia, s'ha de comunicar mitjançant el model normalitzat (annex 5).

15. Import màxim de l'ajuda

15.1. L'import màxim anual d'aquesta convocatòria que es pot atorgar a cada sol·licitant és de 10.000 € (deu mil euros).

15.2. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, o en cas que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients seguint el mateix criteri que s'estableix en l'apartat 10.

15.3. Aquesta subvenció no és compatible amb altres subvencions concedides als beneficiaris per a la mateixa finalitat (segons estableix el punt 11.3).

15.4. El beneficiari ha de comunicar a l'IEB, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l'activitat subvencionada.

16. Pagament

16.1. L'abonament de les ajudes es fa efectiu, amb caràcter general, en un únic pagament, que s'ha d'efectuar una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i una vegada justificada la realització de l'activitat subvencionada en els termes d'aquesta convocatòria.

16.2. Excepcionalment es poden fer bestretes per un import màxim del 75 % de l'import de la subvenció concedida quan s'acrediti que no es disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada. En tot cas s'ha d'aportar una garantia en la forma i el procediment prevists en el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La garantia aportada ha de ser per un import mínim del 125 % de les quantitats que es volen demanar anticipadament. Abans de formalitzar l'aval bancari o altres tipus de garanties és convenient trametre l'esborrany a la Dipositaria perquè prèviament el revisi.

17. Justificació

17.1. El termini per justificar les activitats objecte d'ajuda acaba el 15 d'octubre de 2022, amb la remissió del projecte d'investigació subvencionat.

Si, transcorregut aquest termini, no s'ha presentat la justificació, l'òrgan administratiu competent ha de requerir el beneficiari que en un termini improrrogable de quinze dies hàbils la presenti, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reglament general de subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix el beneficiari de les sancions que, de conformitat amb la Llei general de subvencions, corresponguin.

Si, una vegada transcorregut aquest termini addicional, no s'ha presentat la documentació requerida, s'ha d'acordar, si escau, el reintegrament de l'ajuda, amb el requeriment previ establert en l'apartat 3 de l'article 70 del Reglament esmentat.

17.2. La justificació de l'activitat subvencionada s'ha de dur a terme amb la presentació del model normalitzat (annex 6), juntament amb el projecte d'investigació acabat per al qual s'ha rebut la subvenció.

La documentació s'ha de lliurar en paper i en suport electrònic (PDF), presentada en un CD o una memòria USB.

17.3. En el cas que el compte justificatiu no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat l'ajuda, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins un termini de deu dies hàbils comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment.

17.4. Qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, poden donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

17.5. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de l'ajuda, així com els altres incompliments prevists en la normativa aplicable, poden determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan instructor és l'encarregat de dirimir-la.

17.6. La Intervenció de la Comunitat Autònoma, en el marc d'un control financer, pot sol·licitar una còpia dels extractes de moviments bancaris, demanar informació als emissors de les factures, dur el control material de les inversions i fer altres comprovacions.

18. Concurrència d'ajudes o subvencions

Els beneficiaris no poden obtenir ajudes pel mateix concepte que es derivin d'altres convocatòries.

19. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris de les ajudes han de complir les obligacions que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i les següents:

a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la resolució definitiva l'acceptació o la renúncia a la subvenció, mitjançant el model normalitzat en el cas de renúncia (annex 5), en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de deu dies hàbils des de la publicació de la resolució no es fa constar el contrari.

b) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit l'ajuda el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si s'escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides.

d) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

e) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de l'ajuda en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, ha de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.

f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb la inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

g) Fer constar el suport de l'IEB en els programes, cartells i elements propagandístics i de comunicació de l'activitat, mitjançant el logotip de l'IEB i de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, disponible al lloc web http://www.iebalearics.org, a la pàgina d'identitat corporativa. Juntament amb el logotip, cal afegir la frase «Amb el suport de».

En el cas que el beneficiari faci difusió de l'activitat subvencionada a les xarxes socials, cal que esmenti el suport de l'IEB.

En el cas que no es faci constar el suport de l'IEB en el projecte que rebi la subvenció, la penalització pot anar de la reducció del 50 % de la subvenció concedida a la revocació total de la subvenció.

h) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

i) Comunicar a l'IEB, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l'activitat subvencionada.

j) Dur a terme l'activitat o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria. Qualsevol canvi en el projecte o calendari s'ha de comunicar amb anterioritat a la finalització del termini d'execució a l'òrgan instructor, el qual pot acceptar o no la modificació sol·licitada. Els canvis que no s'hagin comunicat poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.

k) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat, i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada.

l) Autoritzar l'IEB a utilitzar i difondre únicament amb finalitats de difusió i publicitat qualsevol material gràfic, sonor i de text que estigui subjecte a drets d'autor.

m) Donar prioritat a l'Institut d'Estudis Baleàrics a l'hora de publicar el projecte. No obstant això, si el beneficiari té la possibilitat d'editar-lo per altres mitjans, l'IEB, havent-ho sol·licitat prèviament l'interessat, en pot autoritzar la publicació. En cas que una altra entitat publiqui el projecte, ha de constar que la publicació ha rebut el suport de l'Institut d'Estudis Baleàrics (com consta en el subapartat g) anterior), i, una vegada imprès, el beneficiari es compromet a lliurar-ne cinc exemplars a l'IEB.

20. Interpretació i execució

El president de l'IEB pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

21. Revocació

21.1. D'acord amb l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, pertoca la revocació de la subvenció si, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

21.2. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

22. Reintegrament

22.1. Pertoca el reintegrament, total o parcial, de les quantitats rebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'aprovi el reintegrament, en els supòsits prevists en l'article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

A més, si la resolució de concessió de subvenció ha estat declarada invàlida per qualsevol de les causes de nul·litat de ple dret o d'anul·labilitat establertes en l'ordenament jurídic aplicable, l'òrgan competent ha d'iniciar, si escau, el procediment de reintegrament de les quantitats abonades.

22.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

22.3. En cas d'incompliment parcial o de justificació parcial, s'ha de reintegrar la quantitat rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració i segons la naturalesa de l'incompliment.

22.4. En el cas que la persona beneficiària vulgui dur a terme la devolució voluntària de part o de la totalitat de la subvenció percebuda, ho ha de comunicar per escrit a l'IEB perquè li faci arribar la documentació necessària per fer efectiu el reintegrament dels romanents no aplicats així com dels interessos que se'n derivin.

 

23. Règim d'infraccions i sancions

Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions, quan hi intervengui dol, culpa o simple negligència, les accions o omissions dels beneficiaris previstes en els articles 51, 52 i 53 del Text refós de la Llei de Subvencions de les Illes Balears, i s'ha d'aplicar el títol V d'aquesta norma.

24. Efectes

Aquesta Resolució entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

 

Documents adjunts