Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 387660
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte Planta solar fotovoltaica Lloseta – LSMT 15 kV central solar fotovoltaica Lloseta- Subestación Vinyeta, Mallorca (59a/2021)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 29 de juliol de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte Planta solar fotovoltaica Lloseta – LSMT 15 kV central solar fotovoltaica Lloseta- Subestación Vinyeta (Mallorca) , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Segons s'estableix a les lletres a) i b) de l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquest Decret legislatiu.

Entre els projectes inclosos a l'annex 2, el projecte del parc fotovoltaic «Lloseta» per les seves característiques s'inclou al punt 6 del grup 2, Energia:

Instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir d'energia solar, destinada a la venda a la xarxa, següents:

- Instal·lacions amb una ocupació total de més d'1 ha, excepte les situades en qualsevol classe de coberta o en zones definides com a aptes per a les instal·lacions esmentades en el pla territorial corresponent.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. A més, s'han de complir amb les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte del parc fotovoltaic «Lloseta» forma part d'un dels projectes inclosos dins el projecte industrial estratègic «Projecte de Reindustrialització de CEMEX-Balears» el qual es va acordar per Consell de Govern el 24 de maig de 2019.

El projecte «Planta solar fotovoltaica Lloseta – LSMT 15 kV central solar fotovoltaica Lloseta- Subestación Vinyeta»», redactat per l'enginyer industrial Borja de Carlos Gandasegui amb el núm de col·legiat 527 del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Navarra visat l' 1 i 2 de març de 2021, s'ubica a tres parcel·les amb les següents referències cadastrals 07029A001002850000UB, 9147203DD8994N0000BM i 9147203DD8994N0001ZQ del polígon 1 del TM de Lloseta a Mallorca. El projecte consisteix en la instal·lació d'un parc fotovoltaic generador d'electricitat de 8,56 MWp i una línia elèctrica d'evacuació soterrada de mitjana tensió (15 kV) que connecta el centre de seccionament del parc fotovoltaic «Lloseta» amb la subestació «Vinyeta» de 66 kV/15 kV, propietat d'Endesa. El destí de l'energia generada serà abastir la futura planta d'hidrogen projectada als seus voltants i injectar-la a la xarxa de distribució elèctrica.

El parc fotovoltaic consta de:

- Les estructures de suport fixes d'acer i alumini galvanitzat per als mòduls fotovoltaics, 84 mòduls fotovoltaics amb estructura de 3Vx28 i 42 mòduls fotovoltaics amb estructura de 3Vx14, per orientar la superfície dels mòduls fotovoltaics al sud amb una inclinació de 20º amb una distància màxima al sòl serà inferior a 4 metres i la distància mínima de 0,80 metres. L'ancoratge de les estructures es realitzarà mitjançant pilots d'acer clavats directament al sòl.

- El generador fotovoltaic constituït per 18.816 mòduls fotovoltaics de silici monocristal·lins de 455 Wp de potència pic unitària, amb una eficiència modular del 20,4%, i amb unes dimensions unitàries de 2120x1052 mm, els quals es troben interconnectats entre sí en grups de strings, amb un nombre total de springs de 672. La distància dels panells respecte el sòl és de 0,80 m i l'altura màxima de la instal·lació són 2,5 m.

- 6 inversors de potència nominal unitària de 1.640 kVA, del quals 2 d'ells tendran 96 strings connectades en paral·lel mentre que 4 d'ells tendran connectades 120 strings connectades també en paral·lel.

- 13 caixes de seccionament.

- Cablejat de string de corrent contínua fixat a l'estructura fotovoltaica, el qual connecta els mòduls fotovoltaics del generador entre sí.

- Cablejat de corrent contínua des de les strings fins la caixa de seccionament fixat a l'estructura fotovoltaica, el qual connecta els cables de cada string al cable BUS de corrent contínua mitjançant connectors de perforació NILED.

- Cablejat de corrent contínua des de les caixes de seccionament fins als inversors soterrat.

- Cablejat de corrent alterna de connexió dels inversors als transformadors.

- 3 centres de transformació (CT) annexes als inversors, els quals són edificacions prefabricades on s'ubiquen a cada una d'elles, un transformador de potència d'oli de baixa tensió a mitjana tensió de 3.400 kVA amb una relació de transformació 0,63/15 kV, cel·les de mitjana tensió, quadres elèctrics principals i un transformador de serveis auxiliars.

- Xarxa soterrada de cablejat de corrent alterna de mitjana tensió que connecta els centres de transformació amb el centre de seccionament.

- Centre de seccionament que permet l'evacuació de l'energia cap a la planta de hidrogen, cap a la subestació «Vinyeta 15/66 kV» i cap al traf de serveis auxiliars. En aquest centre hi ha un equip de mesura de l'energia vessada al centre de seccionament. Les seves línies d'entrada i sortida de 15 Kv són soterrades.

- Instal·lació de posada a terra per a la instal·lació fotovoltaica i per al centre de seccionament.

- Línia d'evacuació elèctrica de 15 kV i de comunicacions soterrada fins la subestació «Vinyeta 15/66 kV» .

- Sistema de control i monitorització de la planta fotovoltaica, mitjançant una aplicació tipus SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) integrat inicialment als inversors.

- Sistema de videovigilància amb detector de moviment a temps real distribuït per la planta amb cablejat perimetral soterrat.

- Enllumenat d'emergència de caràcter autònom als 3 centres de transformació i al centre de seccionament.

- Instal·lació de un sistema de protecció contraincendis.

Les actuacions previstes en el projecte són les següents:

En fase d'obres:

- Desbrossament total de la vegetació del terreny, retirada d'enderrocs, fems i altres residus.

- Adequació del terreny, anivellaments i moviments de terres.

- Adequació per al trànsit rodat de vehicles de camins d'accés a la planta preexistents i nous amb una amplària de 4 m i una longitud total de 682 m.

- Instal·lació d'un sistema de drenatge per a l'evacuació de les aigües pluvials.

- Instal·lació d'un tancament perimetral de tanca cinegètica (distància entre fils horitzontals de 10 cm, distància entre fils verticals de 15 cm, 20 cm de distància respecte al sòl i amb una altura màxima de 2,20 m) amb plaques visibles de senyalització per evitar la col·lisió de l'avifauna.

- Implantació de una barrera vegetal a partir del trasplantament dels arbres preexistents de més de 2 m en el perímetre del parc (excepte els ametllers, Prunus dulcis) sembra de bardisses denses de plantes autòctones de fulla perenne com ullastres (Olea europea var. sylvestris), mata (Pistacia lentiscus) i garrovers (Ceratonia siliqua), i en els lloc on no es pugui sembrar aquestes bardisses, sembra de plantes enfiladisses a l'entorn de la tanca cinegètica que confronta amb la carretera secundària Ma-2111.

- Substitució de la `tanca metàl·lica en forma de rombes per tanca cinegètica i aprofitament de la paret seca preexistent d'1 m d'altura que confronta amb la carretera secundària Ma-2111.

- Instal·lació d'un sistema de reg per degoteig per a la barrera vegetal.

- Instal·lació de les estructures metàl·liques de suport de les caixes de seccionament i del generador fotovoltaic amb ancoratge directe al sòl.

- Instal·lació del generador fotovoltaic i els inversors.

- Instal·lació dels 3 centres de transformació.

- Instal·lació de soleres de cimentació de formigó armat per als centres de transformació i seccionament.

- Instal·lació d'una xarxa soterrada de canalització de línies elèctriques de baixa i mitja tensió, de xarxa de posada a terra i de comunicacions amb les seves corresponents rases.

- Instal·lació del centre de seccionament.

- Instal·lació de la línia d'evacuació soterrada fins la subestació «Vinyeta 15/66 kV».

- Instal·lació d'enllumenat d'emergència, d'un sistema de protecció contraincendis i del sistema de videovigilància.

- Generació i gestió adequada dels residus produïts durant la fase d'obres.

En fase d'explotació:

- Generació de energia elèctrica d'origen fotovoltaic.

- Neteja dels mòduls solars amb aigua.

- Manteniment de les instal·lacions.

- Manteniment i reg de la barrera vegetal.

- Sembra de vegetació típica de garriga amb romaní (Rosmarinus officinalis), orenga (Origanum vulgare), saboritja (Satureja montana) en els espais lliures de panells fotovoltaics i en els límits de la propietat de les parcel·les amb una superfície aprofitable agrària de les parcel·les de 35.387 m2 aproximadament.

- Sembra d'espècies de la família Fabaceae, com el trèvol vermell (Trifolium pratense) i blanc (Trifolium repens) o alfalç (Medicago sativa) com farratge davall dels panells fotovoltaics amb una superfície aprofitable agrària de les parcel·les de 30.240 m2 aproximadament.

- Incorporació de 25 caps d'oví per a pastura en 2 períodes anuals de 21 dies perquè es nodreixin del farratge per a la producció de carn.

En fase de desmantellament:

- Desmantellament complet de la instal·lació: el generador fotovoltaic, les estructures de suport dels mòduls fotovoltaics, els edificis auxiliars i les línies soterrades.

- Retirada i gestió adequada (i autoritzada, si escau) dels diferents residus generats.

La superfície total de les tres parcel·les és de 140.951 m2 mentre que la superfície ocupada per la projecció del parc fotovoltaic és de 96.943 m2 (26.604 m2 de la parcel·la amb la referència cadastral 07029A001002850000UB i 70.339 m2 de les parcel·les amb les referències cadastrals 9147203DD8994N0000BM i 9147203DD8994N0001ZQ del polígon 1 del TM de Lloseta), per tant, s'ocupa el 68,8 % del total de la superfície total de les tres parcel·les.

D'acord amb l'article 34.2 del Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears es tracta d'una instal·lació fotovoltaica tipus C (≤10 ha) atès que la superfície d'ocupació és de 9,69 ha.

El parc fotovoltaic «Lloseta» tendrà una potència total de pic instal·lada de 8,56 MWp, mentre que que la seva potència nominal serà de 6,90 MW.

La relació superfície en ha ocupada pel parc fotovoltaic/potència total de pic instal·lada en MW del parc fotovoltaic és de 1,12.

La vida útil estimada del parc fotovoltaic és de 25 anys, en els quals es preveu una producció total d'electricitat en 25 anys de 298.102 Mwh amb un estalvi previst d'emissions de 222.900 tones de CO2, 229.575 tones de SO2, 373.800 tones de NOx i 7.825 Kg a l'atmosfera. La producció d'electricitat estimada anual és de 12.445 Mwh amb un estalvi previst d'emissions de 8.916 tones de CO2, 9.183 tones de SO2, 14.952 tones de NOX i 313 Kg a l'atmosfera.

La línia d'evacuació soterrada té una longitud de 5.141,26 m i discorre per la carretera secundària Ma-2111, pel camí de Son Togores, pel camí Sa Vinya des Compte II i per altres camins municipals pavimentats de Lloseta i Inca.

El parc fotovoltaic té 2 accessos principals a través de la planta de ciment de Lloseta, els quals tenen les següents coordenades UTM:

- Accés 1: x: 488761,00; y: 4394615,03.

- Accés 2: x: 488909,32; y:4394640,29.

El pressupost total del projecte del parc fotovoltaic Lloseta és de 4.149.530 € i el seu termini màxim d'execució és de 5 mesos mentre que el pressupost de la línia d'evacuació és 1.208.694 € i el termini màxim d'execució és de 4 mesos.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Durant la fase d'obres de l'execució del projecte es preveu que es produeixin els impactes negatius següents:

Durant la fase d'obres de l'execució del projecte es preveu que es produeixin els impactes negatius següents: efectes sobre la qualitat atmosfèrica (emissió de pols, partícules en suspensió, renous i gasos d'efecte hivernacle) pel trànsit de vehicles i maquinària per transportar els materials i per la mateixa obra de la instal·lació fotovoltaica, la pèrdua de l'embornal de CO2 que constitueixen els arbres sembrats a les 3 parcel·les; efectes sobre el sòl pels moviments de terres, per la creació de rases i l'anivellació del terreny durant la instal·lació dels panells fotovoltaics, per la instal·lació i la pavimentació amb soleres de formigó armat de les construccions auxiliars prefabricades dels 3 centres de transformació i del centre de seccionament , pel cablejat i la línia d'evacuació soterrats, pel trasplantament dels arbres preexistents a les parcel·les de més de 2 m a la barrera vegetal, per l'obertura de nous camins interns dins les parcel·les, per la compactació del sòl, per l'ocupació directa de sòl rústic, per la pèrdua de terreny potencialment agrícola i apte pel cultiu de arbres de fruit de closca i risc de vessaments accidentals de substàncies perilloses al sòl i a l'aqüífer; efectes sobre la vegetació pel trasplantament de l'arbres de cultiu agrícola, eliminació dels ametllers i dels arbres que no superin el procés de trasplantament, desbrossament de la resta de vegetació herbàcia per a la implantació dels panells fotovoltaics; efectes sobre la fauna pel renou que poden derivar en canvis en el seu comportament i per la pèrdua de refugi de micromamífers, insectes i rèptils, per la pèrdua d'habitats faunístics; efectes sobre el paisatge que provoquen el seu deteriorament pel moviment de terres i les rases, per la presència de maquinària pesada i acumulació de materials de la instal·lació, respecte als residus es produirà augment de residus de construcció i de demolició així com, de residus assimilats a residus sòlids urbans; finalment efectes sobre la població com molèsties pels renous, per la generació de pols per les obres i per molèsties a la població per renous, generació de pols i augment del trànsit en la zona periurbana per les obres.

Quant als impactes positius de la fase d'obres, es preveuen la creació d'ocupació laboral i una inversió econòmica local, la implantació d'una barrera vegetal d'almanco 3 m d'altura com a mesura d'integració paisatgística del parc fotovoltaic, la sembra de les espècies vegetals com romaní, orenga, saboritja en els espais lliures de panells fotovoltaics i en els límits de la propietat de les parcel·les així com del el trèvol vermell i blanc o alfalç com a farratges davall dels panells fotovoltaics com mesura d'aprofitament agrari a les 3 parcel·les.

Durant la fase de funcionament del parc fotovoltaic es preveu que es produeixin els impactes negatius següents: l'alteració del paisatge de la zona per la presència de la instal·lació fotovoltaica i les seves construccions auxiliars així com impactes acumulatius i per la covisibilitat de altres instal·lacions properes a la instal·lació; la impossibilitat de cultivar arbres de fruits de closca i fruiters durant un període mínim de 25 anys el consum de aigua de reg en els 3 primers estius i quan sigui necessari de la barrera vegetal; fuites o vessaments accidentals d'olis o gasos dielèctrics, com l'hexafluorur de sofre, durant el manteniment preventiu dels equips elèctrics; generació de residus d'aparells electrònics o elèctrics (RAEE) durant les tasques de manteniment i reposició del mòduls fotovoltaics; molèsties a la fauna per la presència del personal al parc fotovoltaic i l'ocupació de terrenys dins els límits d'afecció de les servituds aeronàutiques de l'aeroport de Palma.

Quant als impactes positius de la fase de funcionament, es preveuen l'estalvi de gasos d'efecte hivernacle a l'atmosfera juntament amb la generació d'energia elèctrica a partir d'energia solar renovable per abastir a la planta d'hidrogen i per a la seva injecció a la xarxa de distribució elèctrica; la producció de beneficis socioeconòmics directes i indirectes i la creació d'ocupació laboral; el manteniment de la barrera vegetal amb els arbres trasplantats i amb arbres nous, la qual també contribuirà a tenir una millor qualitat de l'aire i permetrà el seu ús com a refugi per a la fauna existent a més de teòricament integrar el parc fotovoltaic dins el paisatge disminuint la seva incidència paisatgística, l'ús de ramat oví per controlar el substrat herbaci natural envers de herbicides, que a la vegada es permet un aprofitament ramader del parc fotovoltaic amb producció de carn com destí final del ramat.

Durant la fase de desmantellament es preveu que es produeixin els impactes negatius següents: efectes sobre la qualitat atmosfèrica (emissió de pols, partícules en suspensió, renous i gasos d'efecte hivernacle) pel trànsit de vehicles i maquinària per transportar els residus i pel mateix desmantellament de la instal·lació fotovoltaica; possible risc de contaminació del sòl per els lixiviats dels components del formigó; efectes sobre el paisatge que provoquen el seu deteriorament pel moviment de terres i les rases, per la presència de maquinària pesada i acumulació de materials del desmantellament i residus; augment de la generació de residus, principalment de RAEE, així com també de construcció i demolició; molèsties a la fauna i a la població pel renous i per l'augment de trànsit de camions a la zona periurbana de les parcel·les.

Quant als impactes positius de la fase de desmantellament, es preveuen: la creació d'ocupació laboral i la restauració ambiental del terreny post-desmantellament.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

- Servei de Protecció d'Espècies del Departament de Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei d'Estudis i Planificació i d'Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics.

- Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

- Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori del Consell Insular de Mallorca.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori del Consell Insular de Mallorca.

- Direcció Insular de Mobilitat del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca.

- Ajuntament de Lloseta.

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes del Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de l'Ajuntament de Lloseta, del Servei de Protecció d'Espècies del Departament de Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, la Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori i Urbanisme del Consell de Mallorca, la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori del Consell Insular de Mallorca, el Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic (antic Servei de Planificació i Estudis) de la Direcció General de Recursos Hídrics i la Direcció Insular de Mobilitat del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca.

En data 27 de maig de 2021, es registra d'entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe del Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació va informar el següent:

Conclusió

Vist tot l'exposat, els terrenys que se projecten ocupar pel parc fotovoltaic Lloseta són terrenys rústics i urbans amb activitat agrària per això:

A. S'informa desfavorablement per a la instal·lació del parc fotovoltaic Lloseta ubicat a la parcel·la 285 del polígon 1 (referència cadastral 07029A001002850000UB) del municipi de Lloseta.

B. S'informa favorablement per a la instal·lació del parc fotovoltaic Lloseta ubicat a una part de la parcel·la 9000 del polígon 1 (referència cadastral 9147203DD8994N0000BM i 9147203DD899N0001ZQ) del municipi de Lloseta.

En data 2 de juny de 2021, es registra d'entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe de l'Ajuntament de Lloseta va informar el següent:

No existeixen aspectes tècnics per a l'oposició del projecte.

En conclusió, a judici del tècnic que informa, es pot continuar amb la tramitació de l'avaluació d'impacte ambiental, en relació al Projecte per a la instal·lació del parc fotovoltaic Lloseta de 8,56 Mwp, ubicat al complex industrial CEMEX de Lloseta.

En data 2 de juny de 2021, es registra d'entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe del Servei de Protecció d'Espècies del Departament de Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat va informar el següent:

Conclusió

Per tot això, inform favorablement sobre el parc fotovoltaic TM de Lloseta.

En data 15 de juny de 2021, es registra d'entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe de la Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori i Urbanisme del Consell de Mallorca va informar el següent:

El servei jurídic d'Urbanisme informa el següent:

La Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme, en sessió de dia 28 de maig de 2021, ha pres l'acord següent: Atesa la sol·licitud d'informe formulada pel director general d'Energia i Canvi Climàtic, en relació al procediment de declaració d'utilitat pública i autorització administrativa del projecte per a la instal·lació del parc fotovoltaic Lloseta de 856 MWp, ubicat al complex industrial de CEMEX, del TM de Lloseta, promogut per l'entitat «Desarrollos Renovables del Norte, SLU» i prèvia a la proposta de la Ponència Tècnica d'Ordenació del Territori i Urbanisme, aquesta Comissió Insular acorda informar favorablement el projecte de parc fotovoltaic «Lloseta» d'acord amb les consideracions de l'informe conjunt emès en data 18 de maig de 2021 pel Servei d'Ordenació del Territori i el Servei Tècnic d'Urbanisme.

Conclusió de l'informe conjunt pel Servei d'Ordenació del Territori i el Servei Tècnic d'Urbanisme:

Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, informem favorablement de la proposta sempre que es tinguin presents les condicions i observacions següents:

1) Convé aclarir de forma detallada la comptatibilitat d'aquest projecte amb el futur desenvolupament del Projecte de reindustrialització Cemex-Balears, del qual es va acordar la declaració del projecte industrial estratègic en la sessió del Consell de Govern de dia 24 de maig de 2019.

2) Cal atendre els condicionants establerts al punt 4t de l'Acord esmentat, en la part que correspongui a l'àmbit de l'assumpte.

3) Cal ampliar la barrera vegetal projectada a 15 m d'amplària, amb les mateixes espècies vegetals del projecte per tal de millorar la integració paisatgística de la planta solar i evitar discontinuïtats en la barrera vegetal situada en el límit amb la carretera Ma-2111.

4) Cal trasplantar els arbres existents en les parcel·les de més de dos metres, per tal d'integrar-los a la barrera vegetal projectada o a la zona de la parcel·la sud-est que no queda ocupada pels panells fotovoltaics.

5) Cal modificar la barrera vegetal proposada a base d'enfiladisses, en el límit del parc amb la carretera, per tal que sigui igual que la resta (barrera arbustiva, a base d'ullastres, llentisques i garrovers).

6) Cal tenir en compte el possible efecte acumulatiu a causa de la covisibilitat amb altres instal·lacions fotovoltaiques properes, per tal d'establir mesures d'integració paisatgística.

7) Cal evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional a l'exterior de les noves edificacions, per tal de millorar la integració paisatgística, a través de la mimetització amb les construccions tradicionals a sòl rústic, d'acord amb la norma 22 del PTIM.

8) Cal incorporar a les edificacions destinades a centres transformadors que es situïn a sòl rústic les condicions recollides a la norma 22 del PTIM, per tal de millorar la seva integració paisatgística. Per coherència formal es recomana que s'adoptin mesures similars a la resta.

9) El projecte s'ha d'ajustar, en la part que es situa en sòl urbà, a les condicions d'ocupació i reculades que determinen les vigents NS de Lloseta per a la zona industrial P4, que s'estableixen en un 30% per a la ocupació, 10 m de separació a finques confrontants i 20 m en cas de separació al límit de la carretera.

Així mateix es fan les observacions següents:

1) Seria convenient incloure i analitzar en un estudi paisatgístic els punts de visualització singulars per la seva situació geogràfica o per l'afluència de públic, tal com s'indica a l'annex F del PDSEIB.

2) Seria convenient estudiar la possibilitat de rehabilitar l'edificació existent a la parcel·la 285 (amb referència cadastral 07029A001002850000UB) com a construcció auxiliar de la planta solar per tal de reduir el nombre de noves edificacions i minimitzar així l'impacte paisatgístic de la instal·lació.

En data 22 de juny de 2021, es registra d'entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori del Consell Insular de Mallorca va informar el següent:

Conclusió

Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, informem favorablement de la proposta sempre que es tinguin en compte les condicions i observacions anteriorment proposades per la Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori i Urbanisme del Consell de Mallorca.

En data 8 de juliol de 2021, es registra d'entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe del Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic (antic Servei de Planificació i Estudis) de la Direcció General de Recursos Hídrics va informar el següent:

Conclusions

1. Als efectes dels articles 45 a 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental, s'informen favorablement les obres, activitats i usos previstos d'acord amb la Llei d'Aigües (LA), el Reglament del Domini Públic Hidràulic (RDPH) i el Pla Hidrològic de les Illes Balears (PHIB) vigents, pel que fa al Domini Públic Hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a les zones inundables o potencialment inundables.

En data 20 de juliol de 2021, es registra d'entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe de la Direcció Insular de Mobilitat del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca va informar el següent:

Informem favorablement el projecte de Parc Fotovoltaic Lloseta, a la carretera Ma-2111 PQ 1+000, en el terme municipal de Lloseta, sempre que s'ajustin a les condicions següents:

1. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent que sorgeixi a l'entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirecta a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'explanació i a una distancia de 50 metres en carreteres de 2 carrils de xarxes primària i secundària. Per tant, a sòl no urbà, el grup de plaques fotovoltaiques al CT-1 (entre PQ 0+750 i 1+100 de la Ma-2111) són més enllà d'aquesta distància i no és preceptiu informar.

2. D'acord amb l'article 32.1 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, en les travesseres els plans urbanístics establiran en domini públic, reserva i protecció que coincidiran en una sola. Per tant, el grup de plaques fotovoltaiques al CT-2 (entre PQ 0+750 i 0+550 de la Ma-2111) és aplicable aquesta condició.

3. D'acord amb l'article 31.1 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, es defineix com zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de 18 metres a les carreteres de 2 carrils de les xarxes primària i secundària. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat vial. Per tant, el grup de plaques fotovoltaiques al CT- 3 (entre PQ 0+550 i 0+150 de la Ma-2111) hauran d'estar més enllà d'aquesta distància i complir amb la resta de condicions.

4. D'acord amb l'article 33.3 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, les labors agrícoles no tendran cap restricció fora de la zona de domini públic, excepte en el cas que, amb aquestes, es pugui veure compromès el trànsit; en concret, serà preceptiva l'autorització de l'organisme titular de la carretera per a la plantació o tala d'arbrat i la recollida i evacuació dels productes quan es fan a una distància menor de 3 metres de l'aresta de l'explanació i aquesta pugui veure's afectada, i l'interessat haurà de presentar una memòria descriptiva de les activitats que prevegi i de les mesures a prendre per preservar la seguretat de l'usuari de la carretera. Es prohibeixen els regatges que, amb vents inferiors a 30 km/h puguin afectar a la calçada. Per tant, la pantalla vegetal projectada confrontada a la carretera Ma-2111 haurà de situar-se més enllà dels 3 metres des de l'aresta exterior de l'explanació.

5. D'acord amb l'article 33.3.b de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, els tancaments de propietats confrontants hauran de situar-se fora de la zona de domini públic i a no menys de 3 metres de l'aresta exterior de l'explanació. Complirà el Pla Territorial de Mallorca, article 22.c.3.

6. Els tancaments tindran una alçada màxima igual a la meitat de la distància a que estiguin situats de l'aresta exterior de l'explanació i amb un màxim de 2,20 metres d'alçada, essent d' 1 metre màxim la part d'obra (marès no aterracat o paret seca) i la resta com a part diàfana d'1,20 metres, d'acord amb el Pla Territorial de Mallorca, article 22.c.3. i no podrà coronar-se amb filferro de pues. A més, no podran posar-se al tancament cap tipus de planta enfiladissa.

7. D'acord amb l'article 31 de la Llei 37/2015, de 29 de setembre de carreteres (BOE de 30 de setembre de 2015) i l'article 94 del Reglament General de Carreteres (BOE de 23 de setembre de 1994) les obres de canalització soterrades, fornícules i fonaments es realitzaran a fora de domini públic de la carretera i a una distància mínima de 8 metres mesurats des de l'aresta exterior de l'explanació. Per tant, la canalització de reg de la pantalla vegetal que discorri paral·lela a la carretera Ma-2111, haurà de recular-se a aquesta distància.

8. D'acord amb l'article 33.3.c de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, les obres de moviments de terres i explotacions mineres, construcció de pous, piscines, s'hauran de realitzar fora de la zona de protecció, els moviments de terra, la finalitat dels quals sigui exclusivament l'adequació del terreny per a l'explotació agrícola o d'altres similars que siguin admissibles a la zona de protecció, podran autoritzar-se sempre que no afectin negativament les condicions de traçat de la via ni el lliure curs de les aigües i que estiguin fora de la zona de domini públic.

9. D'acord amb l'article 35.1 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, no s'autoritzarà l'obertura de cap nou accés a la carretera excepte si es compleixen simultàniament les condicions de l'esmentat article.

10. Prèviament a l'inici de les obres s'haurà de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures.

En data 28 de juliol de 2021, es registra d'entrada el segon informe del Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació que va informar el següent sobre la documentació complementària agronòmica:

Conclusió

Vist tot l'exposat, se conclou que la proposta de compensació agronòmica proposada a la memòria agronòmica exposa la voluntat del promotor en dur a terme un programa agronòmic que desenvolupi clarament l'aprofitament agrari a les dues parcel·les, a més de desenvolupar un projecte pilot d'un hivernacle fotovoltaic; per la qual cosa s'informa favorablement en relació a la sol·licitud d'un informe complementari sobre el projecte d'instal·lació del parc fotovoltaic Lloseta ubicat als terrenys colindants al complex industrial CEMEX del TM Lloseta; això és a la parcel·la 285 del polígon 1 (referència cadastral 07029A001002850000UB) i a una part de la parcel·la 9000 del polígon 1 (referències cadastrals 9147203DD8994N0000BM i 9147203DD8994N0000ZQ).

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

D'acord amb el que preveu l'article 47.2 de la Llei 21/2013, per tal de determinar si un projecte s'ha de subjectar a Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària s'han de tenir en compte els criteris descrits a l'Annex III que es detallen i avaluen a continuació:

1. Característiques del projecte: L'objecte del projecte és en la instal·lació d'un parc fotovoltaic generador d'electricitat de 8,56 Mwp a les parcel·les amb referències cadastrals 07029A001002850000UB, 9147203DD8994N0000BM i 9147203DD8994N0001ZQ del polígon 1 del TM de Lloseta a Mallorca, i una línia elèctrica d'evacuació soterrada de mitjana tensió (15 kV) que connecta el centre de seccionament del parc fotovoltaic «Lloseta», amb la subestació «Vinyeta» de 66 kV/15 kV, propietat d'Endesa. El destí de l'energia generada serà per abastir la futura planta d'hidrogen projectada als seus voltants i injectar-la a la xarxa de distribució elèctrica. Es tracta d'una instal·lació fotovoltaica tipus C (≤10 ha) atès que la superfície d'ocupació és de 9,69 ha d'acord amb el Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears. La superfície total de les tres parcel·les és de 140.951 m2 mentre que la superfície ocupada per la projecció del parc fotovoltaic és de 96.943 m2 (26.604 m2 de la parcel·la amb la referència cadastral 07029A001002850000UB i 70.339 m2 de les parcel·les amb les referències cadastrals 9147203DD8994N0000BM i 9147203DD8994N0001ZQ del polígon 1 del TM de Lloseta), per tant, s'ocupa el 68,8 % del total de la superfície total de les tres parcel·les. El parc fotovoltaic consta de 18.816 mòduls fotovoltaics de silici monocristal·lins de 455 Wp de potència pic unitària i una potència total de pic instal·lada de 8,56 MWp, mentre que que la seva potència nominal serà de 6,90 MW. Els mòduls fotovoltaics es disposen en 84 mòduls fotovoltaics amb estructura de 3Vx28 i 42 mòduls fotovoltaics amb estructura de 3Vx14, per orientar la superfície dels mòduls fotovoltaics al sud amb una inclinació de 20º. Així mateix, també consta 3 centres de transformació i un centre de seccionament. La vida útil estimada del parc fotovoltaic és de 25 anys, en els quals es preveu una producció total d'electricitat en 25 anys de 298.102 Mwh amb un estalvi previst d'emissions de 222.900 tones de CO2, 229.575 tones de SO2, 373.800 tones de NOx i 7.825 Kg a l'atmosfera. La producció d'electricitat estimada anual és de 12.445 Mwh amb un estalvi previst d'emissions de 8.916 tones de CO2, 9.183 tones de SO2, 14.952 tones de NOX i 313 Kg a l'atmosfera. La línia d'evacuació soterrada té una longitud de 5.141,26 m i discorre per la carretera secundària Ma-2111, pel camí de Son Togores, pel camí Sa Vinya des Compte II i per altres camins municipals pavimentats de Lloseta i Inca. El pressupost total del projecte del parc fotovoltaic Lloseta és de 4.149.530 € i el seu termini màxim d'execució és de 5 mesos mentre que el pressupost de la línia d'evacuació és 1.208.694 € i el termini màxim d'execució és de 4 mesos.

2. Ubicació del projecte:Segons el Pla Territorial Insular de Mallorca (PTIM), la parcel·la amb referència cadastral 07029A001002850000UB del polígon 1 del TM de Lloseta es troba situada a Sòl Rústic Comú (SRC), la major part en Àrea d'Harmonització (AT-H) i una petita part en Sòl Rústic General (SRG), i en Àrees de Desenvolupament (sòl urbà i urbanitzable) mentre que altres dues parcel·les amb les referències cadastrals 9147203DD8994N0000BM i 9147203DD8994N0001ZQ del polígon 1 del TM de Lloseta, que s'ubiquen a la zona sud-est de la parcel·la de la cimentera de Cemex, es troben una part en Àrees de Desenvolupament (sòl urbà i urbanitzable) i una altra part en Àrea d'Harmonització (AT-H) i en Sòl Rústic General (SRG), també es troben parcialment afectades per una Àrea de Protecció Territorial (APT) de carreteres.

Així mateix d'acord amb el PTIM, totes les parcel·les es troben incloses dins l'Àrea de Reconversió Territorial (AR-7- Cimentera de Lloseta), figura recollida a la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears, que té per objecte la restitució o millora del paisatge rural o urbà. Un dels objectius de AR-7 Cimentera de Lloseta és disminuir l'impacte visual de la fàbrica de ciment i crear un àrea forestal, amb la fàbrica de ciment com a centre, que arribi fins l'autopista Ma-13.

Segons les Normes Subsidiàries(NS) del municipi de Lloseta, una part de la instal·lació del parc fotovoltaic projectada es situa a sòl urbà, en concret a la parcel·la P4, zona que correspon a l'àrea industrial de la cimentera mentre que la resta de la instal·lació es situa en sòl rústic AT-H i es troba parcialment afectades per una Àrea de Protecció Territorial (APT) de carreteres.

El parc fotovoltaic es troba a uns 1.800 m del centre urbà de Lloseta.

D'acord amb els plànols d'ordenació territorial d'energies renovables del Pla Directori Sectorial d'Energia de les Illes Balears, (PDSEIB) aprovat pel Decret 96/2005, de 23 de setembre i modificat pel Decret 33/2015, de 15 de maig, les tres parcel·les es troben en la seva totalitat a zones d'aptitud fotovoltaica alta, excepte 9.000 m2 en la zona sud-oest de la parcel·la amb referència cadastral 9147203DD8994N0000BM que són d'aptitud fotovoltaica mitjana. No obstant això, el parc fotovoltaic es projecta únicament a les zones d'aptitud fotovoltaica alta.

Segons les dades del model de pendents de la IDEIB, totes parcel·les tenen terrenys amb pendents de menys del 5%.

A les parcel·les no hi ha masses d'aigua superficial. No obstant això, a 400 m aproximadament a l'est de les parcel·les amb referències cadastrals 9147203DD8994N0001ZQ i 9147203DD8994N0000BM hi ha el torrent de s'Estorell La parcel·la amb referència cadastral 07029A001002850000UB es troba a 500 m a l'oest del torrent. Així mateix, hi ha una plana geomorfològica d'inundació (ID_69) que es situa a 332 m de les parcel·les 9147203DD8994N0001ZQ i 9147203DD8994N0000BM i a 445 m de la parcel·la 07029A001002850000UB. No obstant això, la línia d'evacuació del parc fotovoltaic afecta al Domini Públic Hidràulic Probable (DPHP) del Torrent de s'Estorell així com també a les zones de servitud i policia associades a aquest possible DPH.

Pel que fa a les aigües subterrànies, les parcel·les es troben sobre la massa d'aigua 1811M3 «Inca», la qual és un aqüífer profund amb presència de nitrats i substàncies prioritàries, en bon estat quantitatiu però mal estat qualitatiu i qualitatiu, amb una vulnerabilitat moderada a la contaminació i amb vulnerabilitat a la contaminació per nitrats.

Segons la IDEIB, A la parcel·la amb referència cadastral 9147203DD8994N0000BM hi ha un pou de reguiu (CAT_372_Vigent-CAT_372). Fora d'aquesta parcel·la i la de la parcel·la amb referència cadastral 9147203DD8994N0001ZQ hi ha varis pous a distàncies inferiors de 100 m, els quals 3 són de reguiu, 3 sense ús vinculat i 1 de subministrament. A més, hi ha 4 pous d'abastiment d'ús humà a 280 m, 125 m, 100 m i 50 m del parc fotovoltaic, per tant, 1 d'ells a una zona de perímetre de restriccions moderades i tres a zones de perímetre de restriccions màximes dels pous d'abastiment d'ús humà, d'acord amb el Pla Hidrològic de les Illes Balears (2019).

La vegetació existent a les parcel·les és agrícola amb cultius d'ametllers (Prunus dulcis) i garrovers (Ceratonia siliqua) i la resta de vegetació és de tipus herbàcia ruderal amb presència de esparragueres (Asparagus spp), cards (Cyanara cardunculus), fonoll (Foeniculum vulgare) i abatzers (Rubus ulmifolius).

Les parcel·les no estan afectades per cap espai de rellevància ambiental o Hàbitat d'Interès Comunitari (HIC). Els espais de rellevància ambiental més pròxims es troben a 3,4 km del parc fotovoltaic i corresponen al Paratge Natural de la Serra de Tramuntana i a la Zona d'Especial Protecció d'Aus (ZEPA) ES0000441D'Alfabia a Biniarroi. El HIC més pròxim al parc fotovoltaic es troba a 300 m i correspon a 92A0 Boscos de galeria de Salix alba i Populus alba amb Rubo ulmifoulii- Crataegetum brevispinae i Helosciadetum nodiflori.

Segons les quadrícules 1x1 amb els codis 1858 i 1859 del Bioatles de la IDEIB, no consta la presència de cap espècie catalogada ni amenaçada.

La parcel·la es troba a un àrea de protecció contra la electrocució d'avifauna.

D'acord amb el PTIM, les parcel·les es troben afectades per una Àrea de Prevenció de Riscos (APR) de vulnerabilitat moderada a la contaminació dels aqüífers però no es troben afectades per APR d'inundació, d'erosió, d'incendis ni d'esllavissament. No obstant això, el parc fotovoltaic es troba a 332 m d'una APR d'inundació per la presència de la plana geomorfològica d'inundació abans esmentada.

Segons el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestal de les Illes Balears les tres parcel·les es troben en una zona de risc baix d'incendi.

Segons el PTIM, la parcel·la forma part de la Unitat Paisatgística UP-8 «Raiguer».

D'acord amb el document ambiental, no hi ha cap element de Patrimoni Històric-Artístic protegit a les parcel·les del parc fotovoltaic. El Bé d'Interès Cultural (BIC) més pròxim al parc fotovoltaic és l'Oratori des Cocó a 1,5 km.

Els terrenys de les parcel·les estan afectats per una servitud aeronàutica de l'aeroport de Palma.

Als voltants del parc fotovoltaic «Lloseta» hi ha, a 600 m, el parc fotovoltaic Binipark en servei amb 3,17 MW i el parc fotovoltaic «Es Pelai» en tramitació amb 11,66 MW i a 1.200 m hi ha el parc fotovoltaic «Can Bassó» també en tramitació amb 4,16 MW.

3. Característiques del potencial impacte: els principals efectes potencials negatius són la pèrdua de l'embornal de CO2 que constitueixen els arbres de les 3 parcel·les que s'eliminaran per no superar el procés de trasplantament i per l'eliminació dels ametllers; efectes sobre el sòl pels moviments de terres, per la creació de rases i l'anivellació del terreny durant la instal·lació dels panells fotovoltaics, per la instal·lació i la pavimentació amb soleres de formigó armat de les construccions auxiliars prefabricades dels 3 centres de transformació i del centre de seccionament , pel cablejat i la línia d'evacuació soterrats, pel trasplantament dels arbres preexistents a les parcel·les de més de 2 m a la barrera vegetal, per la compactació del sòl, per l'ocupació directa de sòl rústic, per la pèrdua de terreny potencialment agrícola i apte pel cultiu de arbres de fruit de closca durant 25 anys i pel risc de vessaments accidentals de substàncies perilloses al sòl i a l'aqüífer; efectes sobre la vegetació per la pel trasplantament de l'arbres de cultiu agrícola, eliminació dels ametllers i dels arbres que no superin el procés de trasplantament, desbrossament de la resta de vegetació herbàcia de les parcel·les per a la implantació dels panells fotovoltaics; efectes sobre la fauna pel renou que poden derivar en canvis en el seu comportament i per la pèrdua de refugi de micromamífers, insectes i rèptils, per la pèrdua d'habitats faunístics; efectes sobre el paisatge que provoquen el seu deteriorament pel moviment de terres i les rases, per la presència de maquinària pesada i acumulació de materials de la instal·lació durant la fase d'obres i desmantellament i així com impactes acumulatius per la covisibilitat de altres instal·lacions properes a la instal·lació; respecte als residus es produirà augment de residus de construcció i de demolició així com, de residus assimilats a residus sòlids urbans, generació de residus d'aparells electrònics o elèctrics (RAEE) durant les tasques de manteniment i reposició del mòduls fotovoltaics i en la fase de desmantellament. Al tractar-se d'una instal·lació temporal es considera que els impactes sobre el sòl, vegetació, fauna i l'impacte visual serien impactes reversibles. En el cas dels residus es tracta d'un impacte que es pot mitigar mitjançant la correcta gestió.

Els principals efectes potencials positius són l'estalvi de gasos d'efecte hivernacle a l'atmosfera juntament amb la generació d'energia elèctrica a partir d'energia solar renovable per abastir a la planta d'hidrogen i per a la seva injecció a la xarxa de distribució elèctrica; la producció de beneficis socioeconòmics directes i indirectes i la creació d'ocupació laboral; la implantació de la barrera vegetal de com a mínim 3 m d'altura com mesura d'integració paisatgística i el manteniment d'aquesta amb els arbres trasplantats i amb arbres nous, la qual també contribuirà a tenir una millor qualitat de l'aire i permetrà el seu ús com a refugi per a la fauna existent; l'ús de ramat oví per controlar el substrat herbaci natural envers de herbicides, que a la vegada es permet un aprofitament ramader del parc fotovoltaic amb producció de carn com destí final del ramat; la sembra de les espècies vegetals com romaní, orenga, saboritja en els espais lliures de panells fotovoltaics i en els límits de la propietat de les parcel·les així com del el trèvol vermell i blanc o alfalç com a farratges pel ramat davall dels panells fotovoltaics com mesura d'aprofitament agrari a les 3 parcel·les; la creació d'ocupació laboral i a producció de beneficis socioeconòmics directes i indirectes; i finalment la restauració ambiental de les parcel·les després del desmantellament del parc fotovoltaic.

Atesa la naturalesa del projecte a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient no provoquin afectacions significatives, si s'apliquen mesures preventives i correctives del document ambiental, les condicions, recomanacions tècniques i dur a terme el Pla de Vigilància Ambiental.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte «Planta solar fotovoltaica Lloseta – LSMT 15 kV central solar fotovoltaica Lloseta- Subestación Vinyeta (Mallorca)” promogut per Desarrollos Renovables del Norte, SLU atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures i el Pla de Vigilància Ambiental proposats en el document ambiental redactat pel geògraf Joan Llop amb núm de col·legiat 1822 del Centre Balear de Biologia Aplicada i les condicions següents:

- Assumir els objectius, criteris i mesures ambientals i paisatgístiques de l'ART-7 Cimentera de Lloseta del PTIM fins l'aprovació del seu corresponent Pla de Millora Territorial d'actuació directa.

- Respecte a la barrera vegetal:

a) Disposar i garantir el manteniment d'una barrera vegetal a tot el perímetre exterior de l'àmbit de totes les instal·lacions composta per una massa densa d'espècies arbòries frondoses autòctones de fulla perenne i arbustives, de baix requeriment hídric, similars als ecosistemes i hàbitats de l'entorn, d'un mínim de 15 m d'amplària (3 fileres arbrades).

b) Les espècies arbòries en el moment de la seva implantació hauran de tenir un port mínim de 2,5 m d'alçada i la separació entre els peus sembrats serà entre 1 i 2,5 m, considerant el volum que pot ocupar cada individu arbori i s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un terme màxim de 3 anys.

c) S'han de realitzar revisions periòdiques de l'estat de la barrera vegetal, assegurant el seu bon estat amb la reposició dels exemplars morts, així com realitzar tasques de manteniment i neteja de la barrera vegetal durant tota la vida útil del parc fotovoltaic. Així mateix, la barrera vegetal projectada que confronta amb la carretera Ma-2111 ha de situar-se més enllà dels 3 m de l'aresta exterior de l'explanació.

d) L'òrgan substantiu i l'òrgan ambiental podran, en qualsevol moment, verificar l'estat de la barrera vegetal i, en el cas de que no estigués ben executada, l'òrgan substantiu obligarà al promotor a instal·lar-la amb les conseqüències establertes en la llei per incompliment de les condicions establertes a l'informe d'impacte ambiental.

e) Cal modificar la barrera vegetal projectada a base d'enfiladisses per tal que sigui igual que la resta (barrera a base d'ullastres, mates i garrovers) així com evitar discontinuïtats en la barrera vegetal situada en el límit de la carretera Ma-2111.

f) S'ha de mantenir la barrera vegetal després de la fase de desmantellament per complir amb els objectius de l'ART-7 Cimentera de Lloseta del PTIM per tal d'evitar que la zona es pugui percebre com un continu urbanitzat.

g) Es realitzaran regs en el terreny abans de la implantació de la barrera vegetal, una vegada a la setmana durant 6 mesos després de la implantació de la barrera vegetal i durant els 18 mesos restants quan sigui necessari i els tres primers estius per assegurar el seu ràpid creixement. L'aigua de reg ha de ser aigua regenerada. El reg es realitzarà preferentment en horari de menor intensitat lumínica (primera hora del matí o darrera hora de l'horabaixa, amb la finalitat d'evitar la pèrdua del recurs per evaporació). La canalització de reg de la pantalla vegetal, que discorre paral·lela a la carretera Ma-2111, s'ha de recular-se a una distància mínima de 8 m mesurats des de l'aresta exterior de l'explanació de la carretera.

- Respecte a les construccions auxiliars:

a) Les construccions auxiliars ubicades al sòl rústic hauran de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística de la norma 22 del PTIM (coberta inclinada amb teula àrab, acabat de façana tipus pedra, marès o ocre terra i fusteria de fusta o metàl·lica típica tradicional del paisatge rural).

b) Les construccions auxiliars ubicades en sòl urbà hauran d'adoptar volumetries, formes i colors que s'integrin en el medi, defugint de formalitzacions descollants, reflectants o de colors vius.

- Les tanques perimetrals hauran d'estar integrades en l'entorn, utilitzant tècniques i configuracions similars a les tanques tradicionals properes. La part d'obra no podrà superar 1 m d'alçada i en total la tanca no podrà superar els 2,20 m d'alçada.

- En cap cas les lluminàries poden de superar l'alçada màxima de 5 m i s'ha donar compliment com a mínim a les mesures de correcció contingudes a la norma 44 del PTIM.

- Adoptar mesures de prevenció de contaminació acústica que compleixin amb la norma 45 del PTIM i realitzar un seguiment del renou generat a la fase d'obres i desmantellament, a més, del que es produeixi a les distintes infraestructures associades al present projecte a la fase de funcionament, per tal de garantir el compliment dels nivells de renou establerts a la legislació vigent.

- Tenir en compte el possible efecte acumulatiu a causa de la covisibilitat amb altres instal·lacions fotovoltaiques properes, ja siguin existents o en tràmit (Binipark, Es Pelai i Can Bassó) per establir mesures d'integració paisatgística.

- El projecte s'ha d'ajustar, en la part de la instal·lació que es situa en sòl urbà, a les condicions d'ocupació i reculades que determinen les NS vigents de Lloseta per a la zona industrial P4, que s'estableixen en un 30% per a la ocupació, 10 m de separació a les finques confrontants i 20 m en cas de separació amb el límit de sa carretera.

- S'han de complir els compromisos indicats pel promotor en matèria d'agricultura i ramaderia: desenvolupar un programa agronòmic d'integració de l'aprofitament agrícola i ramader a les parcel·les que formen part del projecte; presentar la documentació acreditativa de l'existència d'un contracte amb un agricultor i ramader que desenvolupi el programa agronòmic i presentar el projecte pilot d'un futur hivernacle fotovoltaic.

- Durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, s'ha de mantenir l'ús agroramader en la zona d'ocupació del parc.

- S'ha de realitzar un inventari detallat de totes les espècies arbòries presents a les tres parcel·les i s'ha indicar el seu destí (trasplantament a la barrera vegetal o eliminació per impossibilitat de trasplantament). Aquest inventari ha de servir de referència per al compliment del punt següent. S'ha de trametre a la CMAIB un informe amb el contingut d'aquest inventari, el qual s'ha d'incorporar a l'expedient.

- S'ha de compensar l'eliminació dels arbres inventariats al punt anterior amb la recuperació d'una o vàries parcel·les agrícoles abandonades amb una superfície total de com a mínim de 96.000 m2. Com a mínim es plantarà el mateix nombre d'arbres que s'hagin eliminat, realitzant sembra de garrovers (Ceratonia siliqua), ametllers (Prunis dulcis) o arbres fruiters. En el cas de sembrar ametllers, aquests hauran de ser resistents a la bacteri Xylella fastidosa. S'han de mantenir aquests terrenys almenys durant el temps de funcionament del parc fotovoltaic (25 anys).

- S'ha de realitzar un mapa de sensibilitat ambiental de l'espai que integri l'anàlisi dels elements identificats en el PDSEIB amb l'objectiu de garantir una adequada integració ambiental del projecte.

- S'ha de prescindir del tot-1 sobre el terreny dels camins per donar compliment al condicionat SOL-B02 del PDSEIB, en el qual es prohibeix aplicar àrids de cap tipus sobre el terreny per condicionar-lo i que la compactació del sòl ha de ser mínima per conservar la configuració dels camins el més naturalitzada possible. No es pavimentaran els camins de la instal·lació.

- Els panells fotovoltaics tenen materials contaminants perillosos raó per la qual s'hauran de tractar com a residu d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE). Per tant, s'ha de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari, sense perjudici de que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'article 33 del Decret legislatiu 1/2020 pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears relatiu a fiances i/o assegurances per garantir dit desmantellament.

- La neteja dels panells fotovoltaics s'ha de realitzar, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fos possible, que sigui amb aigua regenerada.

- A la fase d'obres, durant la realització de les rases, s'han de prendre mesures per tal d'evitar la caiguda accidental de fauna, raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, es disposaran de llistons per permetre la seva sortida i es realitzaran diàries per alliberar els animals que hagin pogut caure. Així mateix, a la fase d'obres, les rases s'executaran per trams, minimitzant el temps entre obertura i tancament.

- S'hauran d'implementar mesures per tal d'evitar emissions durant la fase de manteniment, com l'ús de vehicles elèctrics per executar les tasques de manteniment del parc fotovoltaic.

- S'han de complir els condicionants proposats en l'informe tècnic de la Direcció Insular de Mobilitat del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca.

- Queda prohibit l'ús d'herbicides i altres productes fitosanitaris al terreny del parc fotovoltaic. El control de la vegetació de l'interior del parc fotovoltaic s'ha de dur a terme mitjançant pastura amb ramat oví.

- Respecte la línia d'evacuació, s'ha d'obtenir un informe favorable de l'Ajuntament d'Inca respecte l'afecció de la línia d'evacuació sobre els camins dels de titularitat municipal per on aquesta discorre. La línia d'evacuació no es troba subjecta a avaluació d'impacte ambiental d'acord amb els annexes del Decret legislatiu 1/2020, de 28, d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

- Les instal·lacions s'han de dissenyar perquè els nivells de renou exterior siguin els nivells de qualitat acústica establerts per la normativa estatal, autonòmica i local en matèria acústica, a més de complir també amb el Codi de Tècnic d'Edificació.

- Respecte a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'atendrà el que disposa l'annex 1 de la llei 6/99, de 3 d'abril, de directrius d'ordenació territorial, durant el temps que durin les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per a dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.

- S'han de realitzar inspeccions visuals dins les parcel·les de manera periòdica, al menys una vegada a la setmana, per revisar la presència de possibles animals ferits o morts. En el cas de trobar-se un animal mort o ferit i que sigui una espècie catalogada o protegida, o en cas de dubte, s'haurà d'avisar a l'112 o als agents de medi ambient del Govern Balear. En el cas que sigui un cadàver, no s'haurà de tocar, en cap cas, ni desplaçar-lo, deixant-lo intacte tal com s'ha trobat fins que venguin a inspeccionar-lo.

- S'han d'especificar les actuacions del Pla de Gestió de Residus per a la fase de construcció/desmantellament indicat al document ambiental i trametre el corresponent informe a la CMAIB.

- S'ha de realitzar un control del gas hexafluorur de sofre (SF6) de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites. En les operacions de manteniment que impliquin el buidat de l'hexafluorur de sofre, s'ha de recuperar el gas.

- S'han d'especificar les actuacions i mesures ambientals que es duran a terme en les restauracions ambientals posteriors a les fases d'obres i de desmantellament i trametre el corresponent informe a la CMAIB..

- S'ha de designar un auditor ambiental atès que el projecte supera el milió d'euros d'acord amb l'article 33 del Decret Legislatiu 1/2020, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, el qual serà responsable de vigilar que es compleixin les mesures preventives i correctores a aplicar en totes les fases del projecte, principalment respecte a la pantalla vegetal, el seguiment ambiental i el desmantellament; a més de l'elaboració d'informes.

- Respecte al Pla de Vigilància Ambiental:

a) Durant les fases d'obres i desmantellament, s'han de realitzar informes quinzenals que recullin els resultats de les visites de l'obra de l'auditor ambiental i s'ha de realitzar un informe final de finalització de la fases d'obres i de desmantellament, els quals s'incorporaran dins el Pla de Vigilància Ambiental.

b) S'han d'elaborar informes de seguiment ambiental anuals a partit d'una auditoria ambiental durant la fase d'explotació així com també s'han d'elaborar informes de seguiment ambiental de la restauració ambiental prevista després del desmantellament de la planta fotovoltaica almanco durant els 3 anys posteriors al desmantellament del parc fotovoltaic.

c) S'han d'elaborar informes de seguiment de la recuperació de les parcel·les agrícoles abandonades.

d) S'han de presentar informes anuals de registre de seguiment de l'activitat agrícola i ramadera complementària així com també sobre el seguiment de l'activitat a l'hivernacle fotovoltaic que s'hagin duit a terme.

e) s'han d'incloure uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu de l'efectivitat de les mesures correctores i preventives a cada una de les fases del projecte. A més, d'incloure les actuacions que es duran a terme en el cas que les mesures no obtinguin el resultat desitjat.

f) S'han de preveure realitzar mesures periòdiques del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica. Els resultats d'aquestes mesures s'han d'incorporar al Programa de Vigilància Ambiental. S'ha de garantir que la població més propera a les instal·lacions no estigui exposada a un camp magnètic superior a 0,4 mTesla.

g) S'ha de trametre a la CMAIB el Pla de Vigilància Ambiental una vegada esmenat amb les indicacions anteriors.

- S'han d'incloure, al pressupost del projecte les partides mediambientals de les mesures a aplicar, principalment la pantalla vegetal i el seguiment ambiental.

- Si es vol seguir explotant el parc després de la seva vida útil de 25 anys, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.

Es recomana:

- Estudiar la possibilitat de rehabilitar l'edificació existent de la parcel·la amb referència cadastral 07029A001002850000UB del polígon 1 del TM de Lloseta com a construcció auxiliar del parc fotovoltaic, per tal de reduir el nombre de construccions i minimitzar així l'impacte paisatgístic de la instal·lació.

- Instal·lar equips d'emmagatzematge energètic amb la finalitat de proporcionar una major capacitat de gestió de l'energia generada.

A més, es recorda que:

- S'ha d'obtenir un informe favorable de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) abans de l'execució de les obres atès que els terrenys de les parcel·les estan afectats per una servitud aeronàutica de l'aeroport de Palma.

- S'ha d'obtenir una autorització administrativa prèvia de la DG de Recursos Hídrics abans de les obres atès que les actuacions que es desenvolupin a zones localitzades de domini públic hidràulic o les seves zones de protecció, zona inundable requeriran autorització d'acord amb l'article 114 de Pla Hidrològic de les Illes Balears.

- Per a l'ús d'aigües regenerades s'ha de complir amb el Reial decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.

- S'ha de complir amb el que disposa el Reial Decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.

- S'ha de complir amb l'establert en el Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE), en el cas dels residus dels panells fotovoltaics, transformadors i altres aparells elèctrics que constitueixen el parc fotovoltaic.

- La gestió de residus vegetals generats per les tasques de manteniment i poda de la barrera vegetal s'ha de realitzar d'acord amb la normativa vigent en la matèria.

- S'ha de complir amb l'establert a la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn a les Illes Balears, en els aspectes del parc fotovoltaic que pugui ser aplicable.

- S'ha de complir amb l'establert en el Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i l'electrocució en línies elèctriques d'alta tensió.

- S'han de complir les previsions establertes de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou així com, les de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears.

- S'ha de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària sobre les emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi.

Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més , es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè d'AIA.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta Resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma, 29 de juliol de 2021

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias