Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 385259
Acord del Consell de Govern de 27 d’agost de 2021 pel qual es modifica el Pla Consolidat de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 aprovat per l’Acord del Consell de Govern de 9 de juliol de 2021
Mitjançant l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 9 de juliol de 2021 (i les successives modificacions de 20 de juliol, 2 i 23 d'agost 2021), s'aprovà el Pla Consolidat de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, el qual reuní en un document totes les disposicions de prevenció del contagi de la COVID-19 que eren aplicables a cadascun dels sectors d'activitat que afectaven.
Com es va fer palès en l'Acord del Consell de Govern de 23 d'agost, a hores d'ara les Illes Balears es troben en una fase de franca davallada de contagis, una vegada superat el zenit de l'onada que patim, el qual es va produir a finals del mes de juliol, si bé es manté una situació epidemiològica que no podem oblidar que és greu, que no té cap relació amb la situació que gaudien les illes a mitjan mes de juny.
Com sabem, la implantació de la variant delta del virus —que ha convertit en testimonial la presència a les illes d'altres variants— amb la provada capacitat de contagi i que és causant de més del 99 % dels contagis actuals, la relaxació de les mesures de contenció de la transmissió de la malaltia i la major mobilitat i interrelació social que genera el període estival suposaren i suposen unes circumstàncies idònies per a la generació de creixements sobtats i altament expansius de la malaltia.
Pel que fa a la pressió assistencial, s'ha superat el pic d'ocupació derivat d'aquesta darrera onada i se segueix s'observant una millora significativa quant a llits d'hospitalització en planta que d'unitats de cures intensives.
Aquesta situació suposa una pressió assistencial important, especialment atès que en aquests moments s'havia recuperat l'activitat ordinària no covid en els hospitals, a més de l'increment habitual d'activitat a les urgències associada amb la temporada estiuenca i l'augment de la població flotant.
Les dades epidemiològiques més rellevants en dates immediatament anteriors a aquest Acord segueixen mostrant una constant —si bé lleugera— millora, tot i que no difereixen molt de les xifres en les qual es fonamentà l'Acord del dia 23 d'agost.
Així, globalment, la comunitat autònoma presenta una incidència acumulada a 14 dies (IA14) per 100.000 habitants en la població general de 400,08 casos, la qual cosa segueix representant un nivell de risc molt elevat d'acord amb els llindars establerts per a l'avaluació de risc en el document «Actuaciones de respuesta coordinada para el control de la transmisión de COVID-19», aprovat pel Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut. Per altra banda, en la població > 65 anys l'IA14 es troba en 224,9casos (risc elevat). La taxa de positivat és del 4,56%, i el nombre reproductiu bàsic és de 0,85, amb una millora especial a l'illa d'Eivissa.
Per altra banda i atenent a la situació de cada una de les Illes,d'acord amb les dades disponibles en data 26 d'agost, la incidència (IA14) a Mallorca és de 379,1 casos, a Menorca de 283,4, a Eivissa de 605,3 i a Formentera de 394,8.
És per això que les recomanacions i conclusions de l'informe de 20 d'agost de 2021, del Comitè Autonòmic de Malalties Infecciones, en les quals es fonamentà i que quedaren paleses en el text de l'Acord del Consell de Govern de 23 d'agost de 2021, es poden reiterar i mantenir com a fonament d'aquest Acord.
D'altra banda, la Interlocutòria número 230/2021, de 26 d'agost, de la Sala de Vacances del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears 2021, dictada dins dels tràmits del Procediment 404/2021, d'autorització/ratificació de mesures sanitàries, i relativa a l'autorització de l'Acord del Consell de Govern de 23 d'agost de 2021 pel qual s'estableixen condicions excepcionals en el règim de visites i sortides en els serveis socials de tipus residencial, habitatges supervisats per a gent gran, persones en situació de dependència i persones amb discapacitat, així com les condicions en les quals es poden dur a terme determinats esdeveniments socials, esportius i culturals que impliquin l'assistència d'un gran nombre de persones, com a mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19, ha atorgat l'autorització judicial a algunes de les mesures que es preveien en l'Acord esmentat i ha denegat aquesta autorització a d'altres.
Concretament, l'Acord del Consell de Govern esmentat regulava el següent:
- La realització de proves de detecció del SARS-CoV-2 en l'àmbit residencial de gent gran i de persones amb discapacitat (apartat segon de l'Acord).
- Les condicions en què es poden dur a terme les visites i sortides en els serveis socials de tipus residencial, habitatges supervisats per a gent gran, persones en situació de dependència i persones amb discapacitat (apartat tercer de l'Acord).
- Les condicions en què es poden dur a terme les cerimònies i celebracions nupcials, els batejos, les comunions i altres celebracions similars (apartat quart de l'Acord).
- Les condicions en què es poden dur a terme competicions esportives i entrenaments amb la presència de persones (apartat cinquè de l'Acord).
- Les condicions en què es poden dur a terme esdeveniments i activitats a cinemes, teatres, auditoris, circs de carpa i espais similars, així com a recintes a l'aire lliure i a altres locals i establiments destinats a espectacles públics i activitats recreatives (apartat sisè de l'Acord).
Llevat del cas de la determinació dels supòsits en què s'han de dur a terme proves de detecció d'infecció activa a residents, treballadors i visitants de centres residencials de gent gran i de persones amb discapacitat, la resta de mesures presentaven un denominador comú, que no era cap altra que condicionar la realització d'aquelles activitats o la possibilitat d'incrementar-ne la cabuda a la justificació documental que tots els assistents a aquestes activitats o bé estaven vacunats amb la pauta completa, o bé havien patit la COVID-19 dins els sis mesos immediatament anteriors a l'esdeveniment o s'havien sotmès a una PDIA amb resultat negatiu entre les 48 h i les 72 hores immediatament anteriors a l'acte.
Mitjançant la Interlocutòria número 230/2021, de 26 d'agost, el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears ha considerat adequadament justificades pel que fa a la finalitat, i en conseqüència les ha autoritzades, les mesures incloses en els apartats segon i tercer de l'Acord de 23 d'agost —excepte la mesura inclosa en el darrer paràgraf de l'apartat segon, relativa als cribratges obligatoris als usuaris de les residències no vacunats. En canvi, considera insuficientment o inadequadament justificada la pertinència de les mesures compreses en els apartats quart, cinquè i sisè de l'Acord i, consegüentment, en denega l'autorització.
Pertoca, doncs, ara, que l'Administració autonòmica compleixi els termes de la Interlocutòria número 230/2021, de 26 d'agost, del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, modificant l'Acord del Consell de Govern de 23 d'agost de 2021 pel qual s'estableixen condicions excepcionals en el règim de visites i sortides en els serveis socials de tipus residencial, habitatges supervisats per a gent gran, persones en situació de dependència i persones amb discapacitat, així com les condicions en les quals es poden dur a terme determinats esdeveniments socials, esportius i culturals que impliquin l'assistència d'un gran nombre de persones, com a mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19, per adaptar-lo al pronunciament judicial.
Ara bé, d'altra banda, és cert que les mesures que ratifica la Interlocutòria 230/2021, de 26 d'agost, formen una unitat i estan directament relacionades amb la resta de mesures que integren el Pla Consolidat de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 9 de juliol de 2021, la qual cosa recomana, tant en benefici de la ciutadania que les ha d'observar com de les administracions públiques que les han d'aplicar, integrar sistemàticament aquestes mesures autoritzades dins del cos del Pla Consolidat.
Finalment, i des del respecte més complet als pronunciaments de l'autoritat Judicial i dels fonaments jurídics de la Interlocut`òria 230/2021, l'Administració estima que, independentment que no s'hagi considerat justificada jurídicament l'exigència de la justificació del compliment de determinades condicions d'immunitat davant la malaltia per poder participar en determinades activitats col·lectives, no és menys cert que, des d'un punt de vista sanitari, aquestes prevencions —no com a disposicions de compliment obligat limitadores de drets, sinó simplement com una recomanació per als organitzadors i participants en els esdeveniments esmentats— poden generar un efecte positiu en la protecció de la salut de la ciutadania, per la qual cosa, en aquests termes, com a manifestació de les potestats de l'Administració sanitària d'impartir consells generals de salut pública, d'acord amb l'article 49 bis, apartat 3.g) de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, s'inclouen recomanacions, no com obligacions a complir, dins del cos d'aquestes mesures preventives.
Per tot això, el Consell de Govern, com a responsable màxim de la política sanitària a les Illes Balears, a proposta de la consellera de Salut i Consum, en la sessió de 27 d'agost de 2021, adoptà entre d'altres l'Acord següent:
Primer. Modificar el punt 4 de l'apartat II del Pla Consolidat de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per acord del Consell de Govern de 9 de juliol de 2021, el qual passa a tenir la redacció següent:
«4. Vetles, enterraments i cerimònies nupcials
Segon. Modificar el punt 5 de l'apartat VI del Pla Consolidat de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per acord del Consell de Govern de 9 de juliol de 2021, el qual passa a tenir la redacció següent:
«5. Règim de visites, sortides i altes temporals en els serveis socials de tipus residencial
a. Només poden fer visites als serveis socials de tipus residencial per a gent gran, persones en situació de dependència i persones amb discapacitat les persones majors de 12 anys que acreditin documentalment que han rebut la pauta completa de vacunació, que han superat la COVID-19 dins els sis mesos precedents o bé que s'han sotmès a una prova PCR amb resultat negatiu dins les 72 hores anteriors o a un test ràpid d'antígens amb el mateix resultat dins les 48 hores anteriors a la visita.
Pel que fa a les visites de persones menors de 12 anys, si no acrediten el compliment de qualcun dels requisits anteriors, es recomana que es controli especialment el compliment de les mesures de precaució i prevenció del contagi pel que fa a distàncies de seguretat, ús de mascareta i ventilació dels espais de visita.
b. Les visites s'han d'acordar prèviament amb el centre amb un sistema de cita prèvia i s'ha de garantir l'esglaonament de les visites als residents al llarg del dia.
c. És obligatori que les visites es duguin a terme en espais amplis i amb bona ventilació, que tenguin un espai per a la neteja de mans i un poal amb tapa i pedal per dipositar-hi el material de seguretat una vegada acabi la visita.
d. No es permet fer visites a les habitacions de les persones residents, excepte quan aquestes estiguin enllitades per problemes de salut o prescripció mèdica. En cas que les visites es facin a l'habitació, és imprescindible respectar les mateixes mesures de seguretat.
e. Les persones visitants dels centres han de dur mascareta durant tota la visita i s'han de rentar les mans abans d'entrar al centre.
f. En relació amb les mesures de seguretat, el procediment per fer les visites ha de ser el que recomani en cada moment l'autoritat sanitària. La responsabilitat de complir-lo és de la direcció del centre, i es recomana que es controli especialment el compliment de les mesures de precaució i prevenció del contagi pel que fa a distàncies de seguretat, ús de mascareta i ventilació dels espais de visita.
a. A residents o visitants identificats com a contacte estret d'una persona amb COVID-19.
b. A persones amb COVID-19.
c. A persones que presentin símptomes d'infecció respiratòria, com per exemple tos, febre (t >= 37,5 C) o sensació de manca d'aire, o altres símptomes atípics sospitosos de COVID-19, com ara mal de coll, pèrdua de l'olfacte o del gust, dolors musculars, diarrees, dolor toràcic o cefalees.
a. La residència tengui una sectorització adequada i aprovada per l'autoritat sanitària.
b. Es compleixin totes les mesures de seguretat específiques dictades per l'autoritat sanitària.
c. Es garanteixi que les visites compten amb un accés i sortida independents i sense cap contacte amb les unitats o sectors en què hi ha un brot instaurat.
d. En el cas d'habitatges, que es garanteixi que les visites no tenen contacte amb la unitat o zona on hi ha un brot instaurat.
Tercer. Modificar el punt 8 de l'apartat VI del Pla Consolidat de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per acord del Consell de Govern de 9 de juliol de 2021, el qual passa a tenir la redacció següent:
«8. Realització de proves de detecció del SARS-CoV-2 en l'àmbit residencial de gent gran i de persones amb discapacitat
S'ha de fer una prova de diagnòstic d'infecció activa (PDIA) de detecció del SARS-CoV-2 de manera obligatòria en els casos següents:
Les persones (usuaris i treballadors) que hagin passat la infecció per COVID-19 estan exemptes de la realització d'aquestes proves de cribratge preventiu durant els 90 dies següents al diagnòstic de la infecció.»
Quart. Modificar el punt 5 de l'apartat VII del Pla Consolidat de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per acord del Consell de Govern de 9 de juliol de 2021, el qual passa a tenir la redacció següent:
«5. Condicions per a la realització d'esdeveniments esportius
Cinquè. Modificar el punt 2 de l'apartat XI del Pla Consolidat de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per acord del Consell de Govern de 9 de juliol de 2021, el qual passa a tenir la redacció següent:
«2. Condicions en què s'ha de dur a terme l'activitat a cinemes, teatres, auditoris, circs de carpa i espais similars, així com a recintes a l'aire lliure i a altres locals i establiments destinats a espectacles públics i activitats recreatives
Sisè. Disposar que es publiqui com Annex d'aquest Acord el Pla Consolidat de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, amb les modificacions que s'hi introdueixen mitjançant aquest Acord.
Setè. Disposar que les mesures que conté el Pla de Mesures que desenvolupa l'annex d'aquest Acord han de vigir des que es publiqui fins al 8 de setembre de 2021.
Se n'exceptuen les mesures autoritzades judicialment per la Interlocutòria número 230/2021, de 26 d'agost, de la Sala de Vacances 2021 del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, dictada dins dels tràmits del Procediment 404/2021, d'autorització/ratificació de mesures sanitàries, relativa a l'autorització de l'Acord del Consell de Govern de 23 d'agost de 2021 pel qual s'estableixen condicions excepcionals en el règim de visites i sortides en els serveis socials de tipus residencial, habitatges supervisats per a gent gran, persones en situació de dependència i persones amb discapacitat, així com les condicions en les quals es poden dur a terme determinats esdeveniments socials, esportius i culturals que impliquin l'assistència d'un gran nombre de persones, com a mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19, i que s'integren dins aquest Acord, les quals conservaran l'eficàcia durant un mes des que la publicació d'aquest Acord.
Això no obstant, si les circumstàncies ho exigeixen, aquestes mesures poden ser totalment o parcialment eliminades o modificades per un acord del Consell de Govern.
Vuitè. Disposar que l'horari que estableixi setmanalment la resolució de la consellera de Salut i Consum per la qual es fa pública la situació de la incidència acumulada i de la pressió hospitalària en cada una de les Illes Balears, amb l'objecte de determinar l'aplicació de les mesures que corresponen en cada cas d'acord amb el que disposa l'apartat segon de l'Acord del Consell de Govern de 20 de juliol de 2021, prorrogat per l'Acord del Consell de Govern de 16 d'agost de 2021, serà d'aplicació preferent i automàtica sobre l'horari de conclusió de les activitats col·lectives de caire social, cultural, esportiu, d'oci, restauració i hoteleria que estableix el Pla, sense que en cap cas es puguin superar les 02.00 hores per al tancament d'aquests establiments.
Novè. Habilitar la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució i en funció de les dades epidemiològiques, pugui modificar l'ocupació màxima per taula dels establiments d'entreteniment, restauració i oci nocturn que estableix el Pla annex a aquest Acord.
Desè. Notificar aquest Acord a la Delegació del Govern a les Illes Balears, així com a la direcció operativa del Pla Territorial de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (PLATERBAL) per a la transició cap a una nova normalitat derivada de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19.
Onzè. Fer constar que corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als ajuntaments, en l'àmbit de les seves competències, les funcions de vigilància, inspecció i control del compliment correcte de les obligacions que preveuen aquest Acord i l'annex, per tal de garantir-ne l'efectivitat. A aquest efecte, les administracions esmentades poden sol·licitar la col·laboració dels cossos i forces de seguretat de l'Estat. L'incompliment de les mesures es pot sancionar de conformitat amb la normativa aplicable en matèria de salut pública.
Dotzè. Comunicar a la Direcció de l'Advocacia aquest Acord a fi que, si ho considera oportú, el presenti davant l'òrgan judicial competent a l'efecte que estableix l'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Tretzè. Publicar aquest Acord i l'annex en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Catorzè. Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que el dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb els articles 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 27 d'agost de 2021
La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez