Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 387750
Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 27 d’agost de 2021 per la qual es convoquen ajuts per a despeses de funcionament i activitats de les associacions de pares i mares d’alumnes (APIMA) i les seves federacions i confederacions i les associacions d’alumnes (AA) i les seves federacions i confederacions
Fets
1.El règim jurídic de les associacions, federacions i confederacions d'associacions tant de pares i mares com d'alumnes es fonamenta en la garantia de la llibertat d'associació de pares i mares d'alumnes, prevista en la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació.
2.En el desenvolupament d'aquesta Llei orgànica —primer mitjançant els reials decrets 1532/1986 i 1533/1986, d'11 de juliol, i actualment mitjançant els decrets 187/2003 i 188/2003, de 28 de novembre, pels quals es regulen aquestes entitats— es preveu que la Conselleria d'Educació i Formació Professional els ha de concedir ajuts per fomentar-ne les activitats, de conformitat amb els criteris d'objectivitat, concurrència i publicitat, sempre que estiguin degudament registrades.
3.En aquest sentit, la Conselleria d'Educació i Formació Professional té interès a fomentar la participació de tota la comunitat educativa i, en general, la formació per a la participació i el suport d'iniciatives educadores que puguin dur endavant les diferents entitats associatives de pares i mares i d'alumnes.
4.En aquest marc, la Conselleria d'Educació i Formació Professional considera prioritari orientar la línia de foment destinada a reforçar el sosteniment econòmic de les associacions, les federacions i les confederacions, a fi d'ajudar-les a desenvolupar les seves funcions.
Fonaments de dret
1.La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació.
2.El Reial decret 1532/1986, d'11 de juliol, pel qual es regulen les associacions d'alumnes.
3.El Reial decret 1533/1986, d'11 de juliol, pel qual es regulen les associacions de pares d'alumnes.
4.El Decret 187/2003, de 28 de novembre, pel qual es regulen les associacions d'alumnes, i les federacions i les confederacions d'associacions d'alumnes.
5.El Decret 188/2003, de 28 de novembre, pel qual es regulen les associacions de pares i mares d'alumnes i les federacions i confederacions d'aquestes.
6.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre.
7.L'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
8.Els articles 1.2.3.b), 1.2.3.h) i 4 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009).
9.La Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació.
10.La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.
11.La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.
12.La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic.
13.El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
14.La Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 4 de març de 2021 de delegació de competències en el secretari general d'aquesta Conselleria (BOIB núm. 34, d'11 de març de 2021).
15.L'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 pel qual es prorroga la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 11, de 26 de gener de 2021).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1.Convocar ajuts per a despeses de funcionament i activitats de les associacions, federacions i confederacions d'associacions de pares i mares d'alumnes, i les associacions, federacions i confederacions d'associacions d'alumnes, d'acord amb les bases que figuren en l'annex 1.
2.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 27 d'agost de 2021
El conseller d'Educació i Formació Professional Martí X. March i Cerdà
ANNEX 1 Bases de la convocatòria
Primer
Objecte de la convocatòria i import màxim de l'ajut
1.Es convoquen ajuts destinats a donar suport al manteniment de les associacions de pares i mares d'alumnes (APIMA) i les seves federacions i confederacions i de les associacions d'alumnes (AA) i les seves federacions i confederacions. Els ajuts es poden atorgar respecte de les despeses que s'hagin produït entre l'1 de setembre de 2020 i el 31 d'agost de 2021.
2.L'import global màxim dels ajuts que es distribueixen en aquesta convocatòria és de 300.000 euros, amb càrrec a la partida 13601 421K03 48000 00 de l'exercici de 2021. D'aquests, 230.000 euros s'han de destinar a atendre les APIMA i les AA, i els 70.000 euros restants a atendre les sol·licituds provinents de les federacions i confederacions de pares i mares d'alumnes i de les federacions i confederacions d'alumnes. Aquesta distribució és orientativa i es pot modificar d'acord amb les sol·licituds presentades.
Segon
Beneficiaris
1.Poden beneficiar-se d'aquests ajuts les APIMA, les AA i les federacions i confederacions d'aquestes associacions d'àmbit no estatal que estiguin legalment constituïdes, que estiguin inscrites en el Registre d'Associacions de les Illes Balears i en el cens de la Conselleria d'Educació i Formació Professional i que desenvolupin la seva activitat a les Illes Balears.
2.Excepcionalment, poden beneficiar-se d'aquests ajuts les APIMA, AA i les federacions i confederacions d'aquestes associacions d'àmbit no estatal que estiguin legalment constituïdes i que es trobin en tràmits de ser inscrites en el Registre d'Associacions de les Illes Balears (situació que es comprovarà d'ofici).
Tercer
Requisits dels sol·licitants
Són requisits imprescindibles per poder rebre els ajuts convocats:
a)Ser una associació, una federació o una confederació d'associacions que, segons l'apartat anterior, en pugui ser beneficiària.
b)Haver presentat la sol·licitud i la documentació requerida en aquesta convocatòria en els terminis establerts.
Quart
Sol·licituds i documentació
1.Les entitats que vulguin beneficiar-se d'aquests ajuts els han de sol·licitar amb el certificat digital de l'entitat a través del tràmit telemàtic establert a tal fi, que es podrà trobar a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. De manera excepcional, podran tramitar la sol·licitud amb certificat digital personal del president (DNI-e) les entitats en tràmit de ser inscrites en el Registre d'Associacions de les Illes Balears.
2.La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació següent:
a)En el cas de les APIMA i les seves federacions i confederacions:
-Una relació de les despeses de funcionament i de les activitats objecte de subvenció de l'associació entre l'1 de setembre de 2020 i el 31 d'agost de 2021 (material fungible, fotocòpies, quotes a les federacions, despeses bancàries i de gestoria, seguretat social del personal, lloguer, telèfon, activitats programades, activitats de formació duites a terme, assegurances, protecció de dades, prevenció de riscs laborals, entre d'altres), segons l'annex 3.
-Una declaració relativa als ajuts o subvencions de la Conselleria d'Educació i Formació Professional o altres departaments, unitats de qualsevol administració, ens públic o entitat privada, rebudes o sol·licitades per a les mateixes activitats (annex 4).
-Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries o un certificat bancari (annex 4).
-Una declaració de no incórrer en cap de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (annex 4).
-La declaració responsable de compliment de les obligacions que estableix l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 (annex 4).
b)A més, les federacions i les confederacions també han de presentar:
-Una llista dels associats que integren la federació o la confederació, amb un certificat del secretari de l'entitat que acrediti que es troben al corrent del pagament de les quotes.
3.La Conselleria d'Educació i Formació Professional obtindrà d'ofici els certificats que acrediten que els sol·licitants es troben al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i amb la Hisenda autonòmica i que estan al corrent del pagament de les obligacions amb la Seguretat Social, atès que la presentació de la sol·licitud suposa autoritzar l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui directament l'acreditació d'aquestes obligacions. En el cas que la persona o l'entitat sol·licitant denegui aquesta autorització, ha d'aportar el certificat corresponent de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Seguretat Social, juntament amb la sol·licitud.
Cinquè
Termini de presentació de sol·licituds i documentació justificativa
El termini per presentar les sol·licituds i la documentació justificativa de l'ajut sol·licitat és de l'1 al 30 de setembre de 2021.
Sisè
Termini per esmenar els errors
D'acord amb el que disposa l'article 13.1.b) de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura, si la sol·licitud o la documentació presentada tenen algun defecte o hi manca algun document, s'ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies hàbils ho esmeni i se l'ha d'advertir que, en el cas que no ho faci, es considera que desisteix de la seva petició, després de dictar una resolució en els termes prevists en l'article 21 de la Llei 39/2015.
Setè
Instrucció del procediment i avaluació de les sol·licituds
1.La resolució del procediment de concessió de les subvencions regulades en aquesta convocatòria correspon al secretari general de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, per delegació del conseller d'Educació i Formació Professional (Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 4 de març de 2021 de delegació de competències en el secretari general d'aquesta Conselleria, publicada en el BOIB núm. 34, d'11 de març de 2021).
2.L'òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
3.L'examen i la valoració de les peticions corresponen a la Comissió Avaluadora, que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'elaborar un informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució.
4.La Comissió Avaluadora, encarregada d'avaluar les peticions presentades d'acord amb aquesta Resolució, està formada pels membres següents:
a)La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, o la persona en qui delegui, que la presideix.
b)La cap del Servei de Comunitat Educativa, o la persona en qui delegui, la qual ha de ser funcionària del grup A1 o A2 de la Direcció General, que presideix la Comissió.
c)El cap de la Secció de Serveis Complementaris, o la persona en qui delegui, la qual ha de ser funcionària del grup A1 o A2 de la Direcció General.
d)La cap del Departament d'Inspecció Educativa, o la persona en qui delegui, la qual ha de ser inspector d'Educació.
e)La cap del Departament de la Unitat de Gestió Econòmica, o la persona en qui delegui, la qual ha de ser funcionària del grup A1 o A2 d'aquest Departament.
f)Un funcionari de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa del grup C1 o superior, que ha d'actuar com a secretari.
g)Una persona en representació de les APIMA i les seves federacions i confederacions, nomenada.
h)Una persona en representació de les AA i les seves federacions i confederacions.
5.L'experiència dels membres titulars esmentats queda acreditada per les seves funcions, d'acord amb l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 9 de maig de 2019 per la qual s'aproven les funcions dels llocs de treball de la Conselleria d'Educació i Universitat (BOIB núm. 66, de 16 de maig de 2019). L'elecció dels substituts ha de tenir en compte una experiència similar, d'acord amb l'Ordre esmentada.
6.La Comissió pot demanar els informes tècnics que consideri oportuns als serveis de la Conselleria d'Educació i Formació Professional o a altres instàncies que consideri adients.
Vuitè
Quantia dels ajuts i criteris per a la concessió
1.Els ajuts s'atorguen per cobrir despeses de funcionament i activitats duites a terme entre l'1 de setembre de 2020 i el 31 d'agost de 2021.
2.Es destinen 230.000 € als ajuts per a APIMA i AA, que s'han distribuir de la manera següent:
a)El total de l'import justificat i considerat com a elegible per l'Administració, fins a 800 € per a cadascuna, en una primera fase.
b)En una segona fase, en el cas que l'import distribuït al punt 8.2 a sigui inferior al crèdit de la convocatòria, s'ha de repartir el total del crèdit entre tots els sol·licitants que superin els 800 € justificats de forma proporcional als imports justificats i considerats com a elegibles per l'Administració, atenent primer als sol·licitants que gestionin el menjador escolar.
c)En cas que l'import de les peticions sigui superior al crèdit de la convocatòria, el total del crèdit s'ha de repartir entre tots els sol·licitants de forma proporcional als imports justificats i considerats com a elegibles per l'Administració.
2.Es destinen 70.000 € als ajuts a les federacions i confederacions d'APIMA i AA, que es distribueixen en dues partides:
a)Una partida fixa de 2.000 € per a cadascuna de les entitats admeses.
b)Una partida variable que s'ha de repartir de manera proporcional entre les entitats sol·licitants admeses segons el nombre d'entitats afiliades i que estiguin reconegudes al cens d'associacions de pares i mares d'alumnes i d'associacions d'alumnes de la Conselleria d'Educació i Formació Professional. El límit de la quantia de l'ajut és la suma entre la part fixa i la variable.
c)En el cas que es produeixi un romanent en la partida destinada a les federacions i confederacions, s'ha de destinar a incrementar la partida destinada a les APIMA i AA per tal d'optimitzar els recursos durant aquest exercici econòmic.
d)Si, una vegada distribuït el romanent, es torna a generar un altre romanent pel fet d'haver-hi beneficiaris que havien sol·licitat una quantitat inferior a la que se'ls podia concedir, la Comissió Avaluadora l'ha de redistribuir mentre ho permeti el crèdit màxim de la convocatòria, d'acord amb les condicions que estableix aquesta mateixa convocatòria, de manera proporcional a la quantitat sol·licitada.
3.Aquesta subvenció és compatible amb d'altres que es concedeixin als beneficiaris per a la mateixa finalitat, si bé l'import total no pot ser d'una quantitat que superi les despeses justificades pels beneficiaris i considerades elegibles per l'Administració, d'acord amb l'article 20 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Novè
Proposta de resolució i notificació
1.La proposta de resolució provisional s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgpice.caib.es) i ha d'incloure la llista de beneficiaris als quals es proposa atorgar la subvenció i la seva quantia, així com la relació de les entitats excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.
2.L'òrgan instructor ha d'incorporar a l'expedient el certificat acreditatiu d'aquestes publicacions, que en tot cas ha d'especificar el lloc i la data en què han tingut lloc.
3.Les persones interessades poden presentar al·legacions a la proposta de resolució provisional en un termini no superior a deu dies hàbils comptadors a partir de la data en què es publiqui a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. Pel que fa al lloc de presentació de les al·legacions, s'ha de procedir segons el que s'indica en l'apartat 4.1 per a les sol·licituds.
4.Una vegada publicada la proposta de resolució definitiva, els beneficiaris han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució, d'acord amb l'article 11.1.a) de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (annex 8). En qualsevol cas, l'acceptació de la proposta s'entén produïda automàticament si en el termini de vuit dies hàbils comptadors des de la publicació de la proposta de resolució definitiva no s'indica el contrari.
5.La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, per delegació del conseller, disposa de fins a sis mesos comptadors a partir de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds per resoldre el procediment. Transcorregut el termini indicat sense que s'hagi dictat i notificat la resolució expressa, els interessats poden entendre desestimades les seves sol·licituds.
6.La Resolució es notificarà mitjançant la publicació en el BOIB, d'acord amb el que preveu l'article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions.
Desè
Despeses subvencionables
1.Es consideren despeses subvencionables les que, de manera indubtable, responguin a la natura de l'activitat subvencionada, que és el suport i el manteniment d'associacions, federacions i confederacions d'associacions de pares i mares d'alumnes, i d'associacions, federacions i confederacions d'associacions d'alumnes (despeses de funcionament i activitats). Entre altres despeses, són subvencionables les següents:
a)Despeses de material fungible, fotocòpies.
b)Despeses de telèfon i altres mitjans de comunicació.
c)Despeses de lloguer del local.
d)Despeses d'energia.
e)Despeses de premsa, revistes i altres publicacions.
f)Despeses de comissions bancàries i de gestoria.
g)Assegurances.
h)Activitats de formació i activitats programades.
i)Despeses administratives (seguretat social del personal).
j)Quotes de les federacions.
k)Altres despeses (protecció de dades, prevenció de riscs laborals, entre d'altres).
2.En cap cas el cost de l'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat, de conformitat amb el que disposa l'article 40.1 del Text refós de la Llei de subvencions.
3.No són despeses subvencionables les despeses socials o protocol·làries (àpats de les persones assistents, dietes, etc.).
Onzè
Obligacions dels beneficiaris i justificació dels ajuts
1.En el cas d'obtenir subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o d'ens públics o privats, nacionals o internacionals, s'ha de comunicar aquesta circumstància a l'òrgan instructor en un termini de tres dies hàbils i especificar la quantia de l'ajut rebut i el nom de l'entitat que l'ha concedit.
2.Perquè el pagament dels ajuts es faci efectiu, és imprescindible haver adjuntat al tràmit telemàtic els documents que justifiquin les despeses de funcionament de l'entitat, tal com s'indica a continuació:
a)Compte justificatiu (annex 5).
b)Memòria de les despeses objecte de subvenció i dels criteris objectius de la imputació (annex 6).
c)Relació dels justificants imputats, mitjançant una llista numerada dels documents justificatius que especifiqui amb quina despesa a subvencionar està vinculada així com el seu cost (annex 7, el qual s'ha de lliurar en format full de càlcul i en format PDF signat digitalment).
3.A més a més, s'han de complir tots els requisits de facturació, de conformitat amb el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (BOE núm. 289, d'1 de desembre).
4.En el cas que s'observin defectes en la justificació de la subvenció, els interessats disposen de deu dies hàbils per esmenar-los, d'acord amb l'article 13.1.g) de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de l'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol).
Dotzè
Percepció de l'ajut i criteris de gradació
1.El pagament dels ajuts s'entén condicionat al compliment efectiu de les obligacions assumides per l'entitat beneficiària, d'acord amb les condicions d'aquesta convocatòria i de la normativa reguladora dels ajuts i subvencions públics.
2.Una vegada comprovat que l'entitat ha justificat l'ajut, segons el que disposa el punt onzè d'aquesta Resolució, es farà l'ingrés de la subvenció.
3.En el cas d'incompliment parcial de les obligacions per part de les entitats beneficiàries, es farà el pagament de la part correctament justificada de la subvenció concedida.
Tretzè
Control financer
Els beneficiaris queden sotmesos a les mesures de comprovació i de fiscalització establertes en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixi la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
Catorzè
Revocació dels ajuts concedits
D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
Quinzè
Reintegrament dels ajuts concedits
1.Pertoca reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i exigir l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament en els casos establerts en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
2.Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
Setzè
Règim d'infraccions i sancions
L'incompliment dels requisits establerts en aquesta Resolució dona lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.